📌یک حدیث-یک حکمت
🔳 ۰۲/۰۹/۱۵
✍️در اصول کافی از سعدبن صدقه آمده است: از امام صادق علیه السَّلام سوال شد: «چگونه است شما زناکار را کافر نمی دانید، ولی بی نماز را کافر می دانید دلیل آن چیست؟»
امام فرمودند: زیرا زناکار به سبب چیرگی شهوت آن را انجام می دهد، ولی تارک نماز آن را از تنبلی سبک می شمارد.
📍توضیح حدیث آن که، مؤمن شاید زنا کرده باشد، و یا برحسب نیاز و ضرورت و اضطرار به وسوسه دزدی تسلیم شده باشد (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ)
ولی بی نماز از روی وسوسه ای و نیازی از نفس بی نماز نمی شود بلکه به دلیل سستی و تنبلی بی نماز می شود.
انسان شراب خوار هم همین طور است؛ چنانچه خود، خودش را در دام شراب و نیاز کاذبی انداخته است.
"الغَیْبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا" نیز مصداق این حدیث است. چرا که زناکار را نزد خدا توجیهی برای وسوسه غریزه او که خداوند در آن قرار داده است وجود دارد، ولی غیبت کننده آن را براساس غریزه ای انجام نمی دهد برای همین غیبت از زنا شدیدتر است.
پس گناهان هم به دو بخش غریزه و غیر غریزه تقسیم می شوند. آبرو بردن مؤمن، شماتت، تعیّر، غیبت و بسیاری از گناهان زبان ما که دامان ما را گرفته است و قابل بخشش نیستند، گناهانی هستند که از روی نیازی از غریزه ما، از ما صادر نمی شود و بخشش آن سخت است.
❗️توجه: مقصود از بیان فوق،سبک شمردن گناه زنا نیست بلکه اشدّ بودن گناهانی است که ممکن است در نظر کم اهمیّت جلوه نمایند.
✅طلاب جهادی
https://eitaa.com/jahadi1
🔴 اطلاعیه🔴
طلاب و روحانیونی که علاقه مند به روایتگری در نمایشگاه کوچه های بنی هاشم ارومیه می باشند،با آیدی های زیر هماهنگ بفرمایند:
@oamini
@jahad1113
✅طلاب جهادی