eitaa logo
جهادنا
689 دنبال‌کننده
1هزار عکس
447 ویدیو
591 فایل
رهبری:«در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ... وبخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.»۱۴۰۰/۷/۵ جهاد ما، جهاد تبیین @Jahadona_ir مدیر: @montaghem630
مشاهده در ایتا
دانلود
resume98.pdf
296.5K
رزومه دکتر عادل پیغامی استاد مدعو همایش "اقتصاد و انتخاب"
مقام معظم رهبری: « کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند، بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدًی و پیگیری هستیم. ... اقتصاد موضوع اصلی کشور است و این‌که در سال‌های اخیر شعار هر سال موضوعی اقتصادی انتخاب شده به همین دلیل است» ۴ آذر ۱۳۹۹ @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هشت‌سال دولت روحانی در ۴ دقیقه! مهمترین عامل در پیروزی گفتمان انقلاب دو نکته است: 1⃣ تبیین گفتمان انقلاب 2⃣ روشنگری پیرامون گفتمان غربگرایی و لیبرال با هدف از بین بردن مردم انجام می‌شود ... @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هدایت شده از جهادنا
📢 همایش دو روزه اقتصاد و انتخاب 🔊 با حضور دکتر عادل پیغامی 🗓 یکشنبه و دوشنبه ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏱ ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ 💻 لینک پخش مجازی: 👉🏻 rubika.ir/mehrabmedia 📲 اعلام شرکت حضوری، با ارسال «همایش اقتصاد» به ۰۹۱۹۴۴۶۸۱۴۴ 👌 @montaghem630 🖥 اطلاعات تکمیلی در: 🆔 @GameTamadonSaz
🛑گوشه ای از پنهان کاری مذاکرات وین🛑 1⃣ شبکه ی پرس تی وی اطلاعات درست را منتشر میکند و مقام آمریکایی در وزارت خارجه آمریکا تایید میکند ولی عباس عراقچی تکذیب میکند🤔 2⃣ سخنگوی کاخ سفید:"اسرائیل که هم پیمان ماست در جریان هست." اما مجلس و مردم ایران در جریان مذاکرات نیستند. @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
⭕️ به تک‌تک کلمات روحانی دقت کنید: عین برجام باید پیاده شود، نه کم و نه زیاد...باید کلیه تحریم‌ها را بردارند جناب روحانی! @Rouhani_ir اولا در برجام «برخی» تحریم‌ها را تعلیق کردند نه همه آن‌ها را ثانیا هدف ایران تحریم‌ها نیست بلکه تحریم‌هاست @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
‏پذیرش هرگونه طرح گام‌به‌گام بازگشت به ‎ و همچنین تقسیم تحریم‌ها به سازگار و ناسازگار توسط تیم مذاکره کننده ایران، ضمن اینکه منجر به نقض آشکار هر دو عنصر ‎ کشور در لغو یک‌باره‌ی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن می‌شود، در نهایت منجر به پابرجا ماندن ساختار ‎ خواهد شد. https://t.co/kqJVjHZagU‎ @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
یقینا از است. یادآور آیه شریفه «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ» باید این روز را یادآوری کرد و تذکر داد که خداوند فرمود: «ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» ایام الله را به آنان یادآوری کن (۵ ابراهیم) یادآوری اینکه شن ها مامور خدا بودند باعث می‌شود فراموش نکنیم که خدا از بزرگتر است. ۵ اردیبهشت سالروز شکست آمریکا گرامی باد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هدایت شده از جهادنا
📢 همایش دو روزه اقتصاد و انتخاب 🔊 با حضور دکتر عادل پیغامی 🗓 یکشنبه و دوشنبه ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏱ ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ 💻 لینک پخش مجازی: 👉🏻 rubika.ir/mehrabmedia 📲 اعلام شرکت حضوری، با ارسال «همایش اقتصاد» به ۰۹۱۹۴۴۶۸۱۴۴ 👌 @montaghem630 🖥 اطلاعات تکمیلی در: 🆔 @GameTamadonSaz
سخنان استاد دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب صبح ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ‏مشهد، حسینیه آیت الله شیرازی انقلاب و تحول ما انقلاب کردیم و از طاغوت حکومت را به فقیه جامع الشرایط ربوبیت تشریعی را به مکان خودش برگرداندیم در سیاست و مسائل نظامی این کار را تا حد زیادی این کار را کردیم. آیا در اقتصاد هم حاکیت حق را عینی کردیم؟؟ به اندازه سیاست و نظامی، خیر نتوانستیم. البته صفرویک نیست، نیمه پر را هم ببینیم و شاکر باشیم، اما نیمه خالی لیوان را هم ببینیم. آنچه داریم را حفظ کنیم، خدا برکت می دهد. ما الان بانکداری اسلامی داریم، اما اسلامیت مطلوب و کامل، نخیر. از ترکیه آمده بودند با دانشگاه امام صادق، با غرور پرسیدند: بانک شما چقدر اسلامی است؟ من پاسخ دادم به اندازه مدینة النبی پیامبر که منافق و مسجد ضرار هم داشت. پس اسلامیت هم تشکیکی است، اعلای آن زمان امام زمان خواهد بود. گسترده علوم اقتصادی ما ۱۸ تخصص در دکترای اقتصاد داریم و در دنیا ۱۸۰۰ رشته. بحثهای حوزه بانک و پول خیلی پیچیده اند، مثل مباحث مغز و اعصاب در پزشکی. بنده هم فی الجمله می گویم ام الفساد در اقتصاد ایران، بانک است؛ اما با همین بانک در جنگ اقتصادی داریم می جنگیم. راهنمای رساله دکترای بنده آیت الله مهدوی کنی بودند، برایشان یازده جور ربا را گفتم، برخی را گفتند جای تامل دارد و برخی را گفتند: اصلا ربا نیست. تحول زمان می برد تحول و انقلاب و نظام سازی می تواند ۵۰ ساله باشد، می تواند ۵ ساله باشد. ما چرا بعد ۴۰ سال این مباحث را می کنیم؟ چون به فکر نبوده ایم؛ چون غافل بودیم الان زیذر لگد دشمن هستیم، تعارف ندارد. حوزه و اقتصاد سال ۶۸ حضرت آقا می فرماید جنگ نظامی با آمریکا نخواهد شد، اما روزی فرا خواهد رسید که دشمن از طریق غذا و دارو و نفت برای ما مضیقه ایجاد کند، بروید برای آن زمان فکری بکنید. قبلا ما می گفتیم که حوزه ها باید ورود کنند در مباحث اقتصادی،ما را حوزویان دعوت نمی‌کردند برای بصیرت اقتصادی؛ الان دعوت می کنند، اما دیر است. به حضرت آقا اشکال می گرفتند که چرا شعارهای سال را مادی انتخاب می کند؟ حوزه و تبیین مفاهیم اقتصادی کتابی دارم بنام تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد، آنجا نوشته ام یکی از مشکلات این است که امت حرف قرآن و رهبرشان را نمی فهمند. و لو انهم اقاموا التوراة و الانجیل و ما انزل الیهم من ربهم لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم خیلی مهم است، قرآن می گوید وضع اقتصادی شما در گرو عمل به قرآن است. مردم فرق اسراف و تبذیر را می دانند؟ حتی مفردات قرآن را تفهیم نکرده ایم. باید به یک تفاهم برسیم تا با آن فرهنگ بسازیم، درس خارج لازم است تا مفهوم اتراف را باز کند و بعد بر اساس آن در مجلس قانون بگذاریم. خدا اگر بخواهد جامعه ای را به هم بریزد، مترفین آن طغیان می کنند. در مورد بهره و پول در حوزه بحثهای خیلی کم شده است. اصلاح فرهنگ اقتصادی مردم اول: اصول عقاید اقتصادی اصول عقاید اسلامی مردم باید اسلامی شود. توکل درس خارح می خواهد. مالکیت: مالکیت هم حق است هم حکم، اما ما همان بخش حقش را به مردم گفته ایم. رازقیت... . دوم: اخلاق اقتصادی ارایت الذی یکذب بالدین اگر به ما می گفتند مکذب دین کیست؟ فذلک الذی یدع الیتیم ما چقدر یتیم نوازی داریم؟ ما اگر یتیم بدون حامی داشته باشیم، مکذب دین هستیم! و لایحض علی طعام المسکین نگفت اطعام و گفت طعام یعنی وظیفه ات است. نگفت اطعام، بلکه گفت باید قیام کنند و نظام سازی و تشویق کنند. بعد یراعون و بعد یمنعون الماعون یمنعون الماعون بحث رانت هست. در اسراف ما چندبرابر اروپایی مصرف و اسراف و تبذیر داریم، خب پس برادر شیطانیم! دوم: اخلاق اقتصادی ارایت الذی یکذب بالدین اگر به ما می گفتند مکذب دین کیست؟ فذلک الذی یدع الیتیم ما چقدر یتیم نوازی داریم؟ ما اگر یتیم بدون حامی داشته باشیم، مکذب دین هستیم! و لایحض علی طعام المسکین نگفت اطعام و گفت طعام یعنی وظیفه ات است. نگفت اطعام، بلکه گفت باید قیام کنند و نظام سازی و تشویق کنند. بعد یراعون و بعد یمنعون الماعون یمنعون الماعون بحث رانت هست. در اسراف ما چندبرابر اروپایی مصرف و اسراف و تبذیر داریم، خب پس برادر شیطانیم! صبر: تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر حق را گفت اما چرا صبر را جدا گفت؟ چونصبر خیلی مهم است، در تحقیق دانشگاه کمبریج ثابت شده که کم صبری بسیار در اقتصاد مهم است. می گویند نرخ تنزیل اجتماعی. در برخی کشورها ۲ است، ما در دانشگاه امام صادق ع حساب کردیم درجه کم صبری مردم ایران ۷/۵ است. یعنی فنظرة الی میسره خیلی سخت اجرا می شود. دانشگاه اهل اصلاح عقاید و اخلاق اقتصادی مردم نیست، اصلا بلد نیست، این کار حوزه است. ادامه دارد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
دوم: اخلاق اقتصادی ارایت الذی یکذب بالدین اگر به ما می گفتند مکذب دین کیست؟ فذلک الذی یدع الیتیم ما چقدر یتیم نوازی داریم؟ ما اگر یتیم بدون حامی داشته باشیم، مکذب دین هستیم! و لایحض علی طعام المسکین نگفت اطعام و گفت طعام یعنی وظیفه ات است. نگفت اطعام، بلکه گفت باید قیام کنند و نظام سازی و تشویق کنند. بعد یراعون و بعد یمنعون الماعون یمنعون الماعون بحث رانت هست. در اسراف ما چندبرابر اروپایی مصرف و اسراف و تبذیر داریم، خب پس برادر شیطانیم! صبر: تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر حق را گفت اما چرا صبر را جدا گفت؟ چونصبر خیلی مهم است، در تحقیق دانشگاه کمبریج ثابت شده که کم صبری بسیار در اقتصاد مهم است. می گویند نرخ تنزیل اجتماعی. در برخی کشورها ۲ است، ما در دانشگاه امام صادق ع حساب کردیم درجه کم صبری مردم ایران ۷/۵ است. یعنی فنظرة الی میسره خیلی سخت اجرا می شود. دانشگاه اهل اصلاح عقاید و اخلاق اقتصادی مردم نیست، اصلا بلد نیست، این کار حوزه است. سوم: احکام اقتصادی مردم فقه اقتصادی شاپ را بلد نیستند، مگر جنگ اقتصادی نیست؟ نقش هیئت ها در جنگ اقتصادی؟ نقش زنان در جهاد اقتصادی؟ حوزه اقتصادی در نظام اسلامی سرباز ندارد! یکی از آنها رباست زیاده آیا با تورم بالا می رود یا نه؟ فقها سه نظر دارند و فتوا دارند: ۱. هرگونه زیاده حرام است. ۲. تاسقف تورم اشکال ندارد. ۳. تا حد متعارف تورم اشکال دارد (مثلا ۳۰ درصد که اطمینان داری تورم می شود) اما اگر بیش از متعارف بود، اشکال ندارد (مثلا یک دفعه شد ۸۰ درصد). نظر دوم نظر شهید صدر و رهبری است و به نظام سازی نزدیکت است و مبنا دارد؛ و آن این است که ما در مسائل پولی به اعداد حقیقی کار داریم نه فقط اسمی. ارزش اسمی ۵۰ تومان ۵۰ سال پیش که می شد مثلا یک خانه خرید، الان حقیقتا آنقدر نیست، باید به اندازه یک خانه برگرداند. در مهریه هم بحث می شود. @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
همایش "اقتصاد و انتخاب" دکتر عادل پیغامی هم اکنون پخش مستقیم از: rubika.ir/mehrabmedia @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
بررسی مختصر بهره بانکی می پرسند: در ژاپن نرخ بهره صفر هست؛ اما در ایران تا ۲۴ هست که با بهره مرکب تا ۳۲ درصد هم می رسانند. اولا در بعضی کشورها مثلا آمریکا دو سیستم دارد هم بی بهره و هم بهره و هر دو قانونی است. دوم اینکه در ایالات مختلف فرق می کند. در آنجا هر شخصی شناسنامه اقتصادی دارد، اعتبار سنجی می شود، و به هر کس با درصدی می دهند. سوم اینکه حدود ۲ درصد نرخ پایه در بانک مرکزی اعلام می شود، در بانکها بیشتر است،چون با احتساب دو درصد تورم، می شود صفر. گذشته از اینها در ایران اگر نرخ اسمی بهره ۳۲ در صد است، چون ۴۰ درصد تورم است می شود همنفی ۸ درصد، یعنی وام بانکی در این شرایط یک رانت است و یک رایانه است، به همین دلیل به خودی هاشان می دهند و بنگاه داری می کنند. دو تقریر در بهره بانکی ۱. قیمت کالا بالا رفته، چون هزینه تمام شده بالا رفته،یکی از هزینه ها بهره بانکه، و قیمت ها بالا می رود، پس راه حل مبارزه با تورم، مبارزه با بهره بانکی است. ۲. این تقریر می‌گوید باید حقیقی با ارقام نگاه کنیم، نه اسمی. چون با پول قدیم قدرت خرید بسیار بالاتر بود. موسوی به احمدی نژاد گفت ما نفت می فروختیم ۸ دلار، شما فروختی ۸۰ دلار؛ این اسمی است، اما واقعی چه می شود؟ می گویند: گوشت زمان طاغوت ۲ تومان بود، الان ۱۰۰ هزار، اما الان ارزانتر است! از کجا معلوم؟ از اینکه الان مردم بیشتر کوشت و جوحه می زنند و ماشین می خرند و خانه های مالکی و بزرگتر می خرند و تفریخ می روند، البته عملکرد اقتصادی و جنگ روانی کتابی در دانشگاه امام صادق ع چاپ کردیم به نام عملکرد جمهوری اسلامی ایران، دفتر اول، اقتصاد. که دفاتر دیگرش چاپ نشد. آمار پیشرفت ما محیرالعقول است‌ البته در سه سال اخیر واقعا مشکل شده. نکته مهم دیگر احساس ناکارآمدی قتصادی است که مردم دارند، چون رسانه خوب کار نکرده. اصلا ما چقدر کل اختلاسهای جمهوری اسلامی به ۲درصد گردش مالی بانکی ما نمی رسد، دو درصد در نظام بانکداری زیاد نیست و در کشورهای پیشرفته هم بیشتر هست. از مظلومیت های اقتصاد جمهوری این است که می گویند: ما اقتصاد را باختیم، نخیر ما اصلا نباختیم، بلکه ما در جنگ هستیم، مگر در جنگ نظامی سختی و جانباز و شهادت نداشتیم؟ الان ما در جنگ هستیم و مشکلات داریم. هم باید در عرضه جنگ روانی اقتصادی باید بجنگیم، هم با دشمن خارجی و هم لیبرالها. آیا یونان و مجارستان و پرتغال و ایتالیا و چک و اسلواکی و اسپانیا و تاجیکستان مرگ بر آمریکا گفته اند که اینقدر مشکل اقتصادی دارند؟! پول نفت خیلی گنده نیست، اما در جنگ روانی می گویند: این مملکت نفت دارد، چرا باید ما گشنه باشیم. ما آن زمانی که بسیار نفت گران فروختیم ۸۵ میلیارد دلار شده (الان حدود ۳۰میلیارد دلار است) که تقسیم بر افراد شود، می شود نفری ۱۰۰۰ دلار که اگر دولت بگوید من حقوق و آموزش و امنیت نمی دهم نقدی به خودت می دهم ، کلا نفری هزار دلار می شود که عدد زیادی نیست (الان یک پنجم دلار می شود). @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
همایش "اقتصاد و انتخاب" با حضور دکتر عادل پیغامی جلسه عصر هم اکنون پخش مستقیم از: rubika.ir/mehrabmedia @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
♨️جنگ اقتصادی 💢دکتر عادل پیغامی: 💢 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) 🔸سال ۶۸ حضرت آقا می فرماید با آمریکا نخواهد شد، اما روزی فرا خواهد رسید که دشمن از طریق غذا و دارو و نفت برای ما مضیقه ایجاد کند، بروید برای آن زمان فکری بکنید. 🔹قبلا ما می گفتیم که حوزه ها باید ورود کنند در مباحث اقتصادی، ما را حوزویان دعوت نمی‌کردند برای ؛ الان دعوت می کنند، اما دیر است. 🔸به حضرت آقا اشکال می گرفتند که چرا شعارهای سال را مادی انتخاب می کند؟ همایش ، ۱۴۰۰/۲/۵ پخش مستقیم از: rubika.ir/mehrabmedia @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
♨️حوزه و تبیین مفاهیم اقتصادی 💢دکتر عادل پیغامی: 💢 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) امت حرف قرآن و رهبرشان را نمی فهمند. 🔸وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ (و اگر آنان به تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارشان به سويشان نازل شده است، عمل مى‌كردند، قطعاً از بالاى سرشان [بركات آسمانى‌] و از زير پاهايشان [بركات زمينى‌] برخوردار مى‌شدند.) 🔹خیلی مهم است، قرآن می گوید وضع اقتصادی شما در گرو است. مردم فرق و تبذیر را می دانند؟ حتی مفردات قرآن را تفهیم نکرده ایم. باید به یک تفاهم برسیم تا با آن فرهنگ بسازیم، درس خارج لازم است تا مفهوم اتراف را باز کند و بعد بر اساس آن در مجلس قانون بگذاریم. همایش ، ۱۴۰۰/۲/۵ پخش مستقیم از: rubika.ir/mehrabmedia @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
سخنان دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب عصر ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ سؤالات شما به ما می‌فهماند که ما نیازمند یک تحلیل اقتصادی هستیم، چه در تولید و چه مصرف. سواد اولیه اقتصادی مثل سواد اولیه بهداشتی و سواد اولیه فقهی برای همه لازم است. این تحلیل اقتصادی: ۱. ذهن شما رو نسبت به برخی مسائل منظم می چ‌کند. ۲. شما را شائق می‌کند که در برخی مباحث ادامه دهید. قصه پول سؤالی می شود که ماهیت پول چیست؟ دو گزاره در تعریف پول: ۱. پول یک ارزش مبادلاتی ( در مقابل مصرفی) مجمع علیه (تعینی، در مقابل تعیینی) است. دمپایی بابابزرگ من برای من ارزش دارد ولی برلی دیگران، نه. اگر پول نبود، هرکس کالایی داشت و تا به کالای مورد نیازش می رسید، برایش هزینه مبادلاتی داشت. ۲. پول یک ابزار و (آلت) تقدیری است برای بدل. مراحل تطور پول: یک سؤال: پول خودش اعتبار است، کی ضمانت می‌کند این پول را و کجا ارزش عینی پیدا می کند؟ بخاطر عینیت یافتن، آنرا روی چیزی گرانبها ریختند که ضامن آن باشد. سکه طلا و درهم و دینار ظرف و پشتوانه پول شد. در حقیقت پشتوانه اش مردم‌اند، هر وقت بگویند این را قبول نداریم، بی اعتبار می شود. اما آن طلا کارش این است که اگر این پول بی اعتبار شد، آن طلا بیارزد. بشر در ساختارهای اجتماعی پیشرفت کرد، و دیدند که کم کم نیازی به آن ظرف نیست. کاغذ می نوشتند و باز احتیاط می کردند که این کاغذ هم باید پشتوانه طلا داشته باشد، اما خود پول کاغذ بود، نه طلا. پس پشتوانه طلابود و ظرف کاغذ. بشر پیشرفت کرد و به این رسید که پشتوانه اصلی همان قدرت اقتصادی آن مردم است. ظرف هم به چک و اعتبار و الان به موجودیتهای مجازی (بیت کوین) رسیده است. همین که مجمع علیه بین چند نفر بشود، می شود پول بین آنها. ادامه دارد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
خلق پول در گذشته معمولا دولت ها پول ضرب می‌کردند. بعدها بانک اختراع شد دو تعریف از بانک: ۱. نهاد واسطه ای که پول های خرد را جمع می کند و به نیاز بزرگتر می دهد. این تعریف ناکافی و نادرست است. ۲. الف‌. بانک خالق اعتبار است. قدیم ها مردم اعتبار به حاح حسین صراف می دادند تا امضایش کار کند، اما حالا به بانک می دهند. بانک از بزرگترین اختراعات بشر است. بانک مثل ژنراتوری است که بدون سوخت، برق تولید می‌کند. که فی نفسه خوب است. قدیم پول بیرونی بود، اما حالا در بانک پول درونی است. ۲.ب. بانک نهادی است که معلوم می کند پول کجا بچرخد و کجا تزریق شود؟ در تولید و هرجایی که باید هزینه های مبادلاتی کم شود. پول و خون خون تا در رگ می‌چرخد مفید است، اگر بیرون آید یا در یک جا جمع شود و لخته شود، خطرناک است. ممکن است خون داشته باشیم اما حالمان باشد، چون مثلا خون به جای مغز در قوزک پا می چرخد. الان نقدینگی ما ۳۷۰۰هزار میلیارد تومان است، اما به جای تولید، در دلالی ها می چرخد، همه تولید کننده ها هم می نالند که پول اولیه ندارم. چرا سرمایه در گردش نیست؟ چون سیستم بانکی فاسد است. پول با یک سیستمی باید به تولید برسد حالا اسمآن سیستم بانک باشد یا مثلا صندوق مواسات و ... یا هرچه. انواع بانک گاهی تفاوت دوبانک، از تفاوت بین بانک و اتوشویی بیشتر است! ۱. بانک مرکزی حاکم پولی است، در حقیقت بانک نیست. ۲. بانک تجاری که کارش روغن‌کاری است و تسهیل، مثل چک دادن یا امانت نگه دارد و مثلا اجازه بگیرد از آن پول قرض هم بدهد تا رسوب نکند.این بانک فقط باید تسهیل کند نه اینکه خلق پول کند. ۳. بانک توسعه ای، یعنی خدمات مثل مدرسه سازی و پل ساختن و ... . از صندوق توسعه تبدیلش کردیم به بانک برای اینکه از قدرت خلق پولش بتواند برای توسعه کمک کند. این هم غیر از توسعه نباید کار دیگر کند. ۴. بانک تخصصی، مثل بانک مسکن که باید خلق پول کند از هیچی و از تولید سیمان تا ساخت مسکن انجام دهد. ۵. بانک سرمایه ای : نماینده و وکیل مردم می شود مثل کارگزار یا سبد دارایی درست می کند و برایشان سرمایه گذاری کند، یا خودش کارخانه تاسیس کند و مردم در حقیقت سهامدار آن بانک می شوند. نکته: در غرب به این رسیده اند که اگر کار این ۵ نوع بانک قاطی شود، خیلی خطرناک است، زیرا می تواند از هیچی خلق پول کند؛ لذا باید کاملا تحت نظارت باشد. بانکها در کشور ما الان در کشور ما بانکها شترگاو‌پلنگ هستند! مثلا همه بانکها تسهیلات تکلیفی باید بدهند، یا همه سرمایه گذاری می کنند. در بعضی کشورهای پیشرفته حدود ۹۰درصد پول مسکن را به او وام می دهند، اما در کشور ما پول ۳متر زمین می دهند. اشتباه ما چه بود؟ ۱. قانون بانکداری بدون ربا از کتاب «البنک اللاربوی» شهید صدر گرفته شده، اما آن شهید کتاب را ده سال قبل از انقلاب ایران، فقط برای بانک سرمایه ای نوشته، نه بانکهای دیگر. و بعد از انقلاب هم مقاله ای نوشت (البنک فی المجتمع الاسلامی) فقط برای اصلاح بانک تجاری. برای بقیه بانکها و بانک مرکزی کسی مثل ایشان مدل نداده است. ۲. بانک مرکزی در کشور ما سلطه ای ندارد، بانکها هر کار بخواهند می کنند، بنگاه‌داری می کنند. فقط بانک توسعه صادرات، تاحدی کار خودش را می‌کند. بانک خصوصی ما با بانک خصوصی مشکلی نداریم، اما باید خدمات دهی و کارکردش عمومی باشد، مثل اینکه یک گروه می تواند مسحد بسازد، اما نمی تواند بگوید فقط خودم. پول ابزار عدالت ابن مسکویه جمله جالبی دارد: ۱. شریعت صالح ۲. حاکم صالح ۳. پول: برای اجرای عدالت. غرب به این رسیده که اگر بخواهد من نوعی رو مدیریت کند، همه جنبه ها رو نمی شود، اما یکجا را محکم می کیرد و آن مبادلات پولی است. رصد مبادلات پولی حتی خوراک افراد را معین می کند که چی خریده و چه خریده؟ قانون پولشویی می گوید تا مثلا ۵ هزار دلار اشکال ندارد، بیشتر از آن حتما باید با سیستم بانکی باشد. اگر مثلا ۱۰۰ ملیون پول به حساب کسی بیاید،بررسی می کنند که به چه علت و در ازای چه؟ با همین قانون حدود ۹۶ درصد بزه‌ها رو مدیریت کرد. ما اگر چه fatf غربی ها را نمی پذیریم، باید خودمان قانونی در داخل داشته باشیم. خلاصه بانک و پول بانک سازمان پول است پس بانک می تواند بر همه زندگی ما اثر بگذارد: در عدالت (بر اساس قوانین خودمان) در تولید (نه دلالی) در خلق پول از هیچی (که باید به اندازه و در جای خودش باشد). @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️❗️نبویان:هیچ وجهی برای مذاکرات دوباره وجود ندارد.هم تحریم ها مشخص است و هم تعهدات ما .اگر قرار است تحریم ها را بردارند بسم الله.‌ دیگر مذاکره برای چه؟ ترخیص نکردن میلیون‌ها تن کالا در گمرک به خاطر تحریم‌هاست؟ نزدیک ۹ میلیون تن ارزاق و کالا در گمرک دارد خاک میخورد و فاسد می‌شود! به خاطر ناهماهنگی ۵۰ درصد نهاده های دامی کمتر وارد شد. از معاون وزیر و مسئول نهاده های دامی کشور پرسیدم میزان ثبت سفارش شما چقدر است؟ گفت نمی‌دانم!!! @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هم اکنون همایش "اقتصاد و انتخاب" شروع سخنان استاد عادل پیغامی پخش زنده از آپارات: https://www.aparat.com/Mehrabmedia_official/live?fly روبیکا: https://rubika.ir/mehrabmedia @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
بسم الله الرحمن الرحیم سخنان استاد دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب صبح ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ‏مشهد، حسینیه آیت الله شیرازی مقدمه این گفتگوها درباره بانک و بورس یا هر چه، اینها فتح باب است و آغاز بحث است. ما نیازمند حد بالایی از تحلیل و بصیرت اقتصادی در خودمان و مردم داریم. باید یک نهضت بصیرت اقتصادی انجام شود. مردم درباره حضور بیگانگان در سوریه تحلیل دارند، حتی شهید می‌دهند. اما مثلا بعد از فتح سوریه مسائل اقتصادی آنجا توسط دیگران بررسی می‌شود. پاسخ به یک سؤال درباره بانک سؤال: چه تضمینی برای کارکرد مطلوب نهادی است که قدرت خلق پول دارد و شبکه خون رسانی بدن است؟ جواب: این است که ما چه تضمینی داریم برای یک نهاد نظامی که بودجه و تجهیزات نظامی به او می دهیم؟ ما اطلاعات نظامی و شهرکهای زیر زمینی را به هر کس نمی دهیم. مسئولان آنجا را افراد خاص و مطمئن می گذاریم. در حوزه بانکی هم باید آن احتیاطات و مراقبتها باشد. نظارتها باید قوی باشد. مسئولان بانک مرکزی و معاون ارزی او باید بسیار امین باشند. الان حکمرانی کشورها با ابزار پول است، من معتقدم که مراقبتها حتی از نهادهای مرکزی قوی‌تر باشد. خزانه‌داری آمریکا که بانک مرکزی حساب می شود، مستقل است یعنی حاکمیتی است. اما در کشور ما اولا سطحش پایینتر از وزارت است، دوم اینکه مستقل نیست و زیر نظر وزارت اقتصادی است؛ لذا بانکها و مؤسسات ترکتازی می کنند. طرح استقلال بانک مرکزی در کشور ما «کلمة حق یراد بها الباطل» است، زیرا بنام استقلال می‌خواستند از زیر وزارت اقتصاد و دولت در آورند و او را حاکم مطلق کنند، و البته افراد و گروه‌های خاص آن را بگردانند، اما در این حالت همان زیر نظر دولت بودن بهتر است. مسئولان امنیتی و مسئولان قضایی خیلی وقت ها در نظارت و برخورد با مسائل بانکی موفق نیستند، چون سواد اقتصادی ندارند. مسئولان امنیتی و مسئولان قضایی خیلی وقت ها در نظارت و برخورد با مسائل بانکی موفق نیستند، چون سواد اقتصادی ندارند. ادامه دارد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
اقتصاد و انتخاب چند نکته مسئولانی که می خواهند انتخاب شوند: اقتصاد یک کشور دو بخش است: تولید که خلق ارزش عامدانه و رانت که غیر عامدانه است. هرگونه عایدی بدون تلاش رانت است. رانت مثل رباست، ربایی که یؤکل و ربایی که لایؤکل، رانت هم قانونی داریم و غیرقانونی. گوشها را تیز کنید وقتی کاندیدایی صحبت می کند، جای که تلاشی می شود که عایدی دارد، و جایی که بدون تلاش عایدی دارد که رانت است. گردش مالی بخش دوم (رانت) گاهی بیشتر از اولی (تولید) است. مسئولان باید استثمارها و رانتهای ناصحیح را رصد کنند و از بین ببرند. از آنطرف اگر کسی بیش از مولدیتش عایدی دارد، آن هم رانت است. نکته بعد آنچه مردم فکر می کنند که مثلا طلبه ها چون کالاهای مصرفی نمی سازد، نباید عایدی داشته باشند، اما باید اصلاح شود چون هنر داشته، علم و فکر و فرهنگ تولید کرده، سرمایه اجتماعی تولید کرده یا ورزشکار شادی و غرور ملی تولید کرده است؛ باید اینها در جامعه عایدی داشته باشند. در غرب قوانینی داریم که به زن خانه برای فرزندآوری و بچه داری خدمات بدهند و یارانه بدهند. حدود ۱۰ یا ۱۱ جور رانت داریم که یا حق پیشینی یا حق پسینی. آستانقدس گاهی این کار خوب را کرده که «انکوباتور» شد؛ یعنی مثلا چند جوان که ایده‌ای داشتند حمایت کرد، چه سرمایه‌ای و چه مجوز گرفتن، و کارها راه افتاد. ادامه دارد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
اقتصاد و انتخاب چند نکته درباره مسئولانی که می خواهند انتخاب شوند: اقتصاد یک کشور دو بخش است: تولید که خلق ارزش عامدانه و رانت که غیر عامدانه است. هرگونه عایدی بدون تلاش رانت است. رانت مثل رباست، ربایی که یؤکل و ربایی که لایؤکل، رانت هم قانونی داریم و غیرقانونی. گوشها را تیز کنید وقتی کاندیدایی صحبت می کند، جایی که برنامه اش مربوط به جایی است که تلاشی می شود و عایدی دارد، یا جایی که بدون تلاش عایدی دارد که رانت است. گردش مالی بخش دوم (رانت) گاهی بیشتر از اولی (تولید) است. مسئولان باید استثمارها و رانتهای ناصحیح را رصد کنند و از بین ببرند. از آنطرف اگر کسی بیش از مولدیتش عایدی دارد، آن هم رانت است. نکته بعد آنچه مردم فکر می کنند که مثلا طلبه ها چون کالاهای مصرفی نمی سازد، نباید عایدی داشته باشند، اما باید اصلاح شود چون هنر داشته، علم و فکر و فرهنگ تولید کرده، سرمایه اجتماعی تولید کرده یا ورزشکار شادی و غرور ملی تولید کرده است؛ باید اینها در جامعه عایدی داشته باشند. در غرب قوانینی داریم که به زن خانه برای فرزندآوری و بچه داری خدمات بدهند و یارانه بدهند. حدود ۱۰ یا ۱۱ جور رانت داریم که یا حق پیشینی یا حق پسینی. یک نمونه رانت به‌حق که حمایت شد آستانقدس گاهی این کار خوب را کرده که «انکوباتور» شد؛ یعنی مثلا چند جوان که ایده‌ای داشتند حمایت کرد، چه سرمایه‌ای و چه مجوز گرفتن، و کارها راه افتاد. نیمی از سرم‌های کشور را آستانقدس تولید می کند. خود محلول سرم تولیدش سخت نیست. اما ظرف سرم حاصل کاری مشکل است، کار چند کارخانه و محصولی استراتژیک است که بخشی از آن را از آمریکا می‌آوردند. چهار تا جوان آمدند، آستانقدس به آنها سوله در شهری در شمال کشور داد و حمایت کرد، قرارداد بست و پیش‌خرید کرد تا مثلا یک پنجم سرم‌سازی آستانقدس از آنها تأمین شود. جاسوسان صنعتی خبر به شرکت آمریکایی رساندند، آنها گفتند یا همه را از ما بخرید یا هیچی به شما نمی دهیم. البته مسئولان سرم سازی آنها را دور زدند و به عنوان پنجمین کشور در این های‌تک از آمریکا مستقل شدند. مسئول کارخانه می گفت: من در کارخانه قدم می زدم وبلندبلند فریاد می زدم که این جوانها پول ما گرفتند و نتوانستند بسازند، تا جاسوسان به گوش آمریکایی ها برسانند، اما از آن طرف حمایت را ادامه دادیم تا مستقل و خودکفا شدیم. این در زمان آقای رئیسی بود که انصافا کارهای بزرگی شد. نمونه دیگر رانت به دلایل مختلف مجبوریم انحصارهایی قائل شویم، مثلا فقط فلان شخص یا شرکت باید فلان داروی ضد سرطان وارد کند، یا فلان شخص یا شرکت برنج وارد کند. اینطوری کار کشور راه می افتد اما برای او رانت می شود. باید چه کنیم؟ باید یا قانون بگذاریم که هر چه عایدی داری باید به چرخه تولید و اشتغال وارد شود، مثلا در همان دارو با ین پول کم کم خودکفا شویم، یا آن عایدی را از او بگیریم و خودمان مدیریت کنیم. ما در زکات داریم گوسفندی که از علف مرتع خورده زکات دارد، اما اگر علوفه برایش ریختی زکات ندارد. پس باید نهضتی ایجاد کنیم که عایدی های بدون تلاش به چرخه بازگردد. پس دولت ها و مسئولان باید بدانند و رعایت کنند که عایدی بدون تلاش (رانت) دو قسم است یکی حق که باید حساب داشته باشد؛ و قسم دوم رانت به ناحق است که باید عقاب داشته باشد. @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب برگزار مي نمايد: سلسله نشست هاي مجازي "مبنا" موضوع: انفاق و مواسات در انديشه آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي) استاد: دكتر عادل پيغامي زمان: جمعه ۱۰ ارديبهشت ساعت ۱۶ ثبت نام: ارسال عدد ۶ به سامانه ۱۰۰۰۴۰۰۲۰ @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83