eitaa logo
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
693 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جناب آقای عین الهی در جریان اخذ رای اعتماد مکررا قول داده بودید که در انتصابات کلیدی وزارت بهداشت از اعمال نظر شخصی یا محفلی پرهیز خواهید کرد و بر اساس نظر متخصصین و دلسوزان عناصر کلیدی را منصوب کنید متاسفم که اینگونه نبود و افسوس که هزینه برخی انتخاب ها برای مردم خواهد بود. .
. یک کار خدا پسندانه ابتکاری از شیرازیها بیائید تقلید کنیم .
. اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال هرچيزی كه حقى از مردم در آن باشد، درحيطه حق الناس قرار مى‏گيرد. اما آن معنائی که امروزه " حق الناس " در آن اصطلاح شده است و گاه در لسان پیامبر اعظم نیز به همین معنا به کار برده می شده است "حقوق مالی" است. بحث در مورد این مسئله را به سه حوزه محدود می کنیم: الف: حوزه مسائل خصوصی که به مسائل سیاسی - امنیتی ربط پیدا نمی کند. ب: حوزه مسائل خصوصی که به مسائل سیاسی - امنیتی ربط پیدا می کند. ج: حوزه مسائل عمومی (بیت المال) اما قبل از پرداختن به این موضوعات باید این مطلب روشن شود که " بیت المال "، که به هر مالی گفته می شود که همه مردم درآن سهم دارند وغالباً به آن " اموال عمومی " یا " اموال دولتی " گفته می‌شود، نیز در این نوشتاربه عنوان حق الناس به آن نگاه می شود، زیرا تک تک افراد جامعه در آن حق دارند. 🔹🔹1. تصرف در حق مالی افراد در شرایطی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کند🔹🔹 ....در این شرایط هر گونه تصرف دراموال مردم به عنوان حکم اولیه حرام می باشد. قرآن کریم در آیه 79 سوره کهف تصرف ناحق در اموال مردم را " غصب " نامیده وبه انحاء مختلف آن را مردود دانسته است. به عنوان مثال قرآن می فرماید: "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد" و یا "كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى‏خورند، (در حقيقت) تنها آتش مى‏خورند و بزودى در شعله‏هاى آتش (دوزخ) مى‏سوزند" و یا " واى بر كم‏فروشان! آنان كه وقتى براى خود پيمانه مى‏كنندحق خودرا بطوركامل مى‏گيرند امّاهنگامى كه مى‏خواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مى‏گذارند". فقهاء عظیم الشان نیز " حقوق مالی مردم " را عمدتا در مباحث مربوط به غصب مطرح کرده اند که عموما تعریفشان در مورد غصب منطبق بر این است که: " غصب آنست كه انسان از روى ظلم، بر مال يا حق كسى مسلط شود "، که شیخ طوسی در مورد حرمت آن ادعای اجماع کرده، می گوید: " در مورد حرام بودن غصب اجماع ثابت است " و فقهائی همچون علامه حلی شیخ انصاری و اکثر فقهاء عظام و سرآمد آنها امام خمینی نیز آن را عقلا، نقلا و اجماعا حرام می دانند. فقهاء عظام در مورد اهمیت حقوق مالی افراد تا آنجا پیش رفته اند که اگر چه توصیه می کنند که باید برای میت احترام زیا دی قائل شد و به همین خاطرنبش قبراو را حرام می دانند، اما در رابطه با غصب استثناء قائل شده و می گویند: " جایز است نبش قبر در صورتی که میت با کفن غصبی و یا درمکان غصبی دفن شده باشد ". ______________________________________________________________ مآخذ و منابع: . نساء 29. . نساء 10. . مطففین 1-3. . وهو الاستيلاء على ما للغير من مال أو حق عدوانا (روح الله الخمینی، تحرير الوسيلة، ج 2،- ص 172). الغصب هو الاستقلال بإثبات اليد على مال الغير عدوانا (جعفر بن الحسن، المختصر النافع، ص 247). الغصب هو الاستيلاء على مال الغير بغير حق (حسن بن یوسف، تحرير الأحكام، ج 4 - ص 519) (احمد بن محمد بن فهد الحلی، المهذب البارع، ج 4 - ص 245). . والإجماع ثابت على أن الغصب حرام (محمد بن الحسن الطوسی، المبسوط، ج 3 - ص 59). . وهو محرم بالنص والإجماع (حسن بن یوسف الحلی، تحرير الأحكام،ج 4 - ص 519). . أن إحداث الغصب - لئلا يتضرر بتركه - حرام، وجوازه منفي بقاعدة [ نفي ] الضرر، كذلك إبقاؤه حرام غير جائز(مرتضی الانصاری، رسائل فقهية، ص 123 – 124). . وقد تطابق العقل والنقل كتابا وسنة وإجماعا على حرمته (روح الله الخمینی، تحرير الوسيلة، ج 2 - ص 172). . والدفن مع الكفن المغصوب أو مال آخر مغصوب كالدفن في المكان المغصوب، فيجوز النبش لأخذه (همان، ج 1 - ص 94).
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (2) 🔹1- سید مرتضی، وضو با آب غصبى را زشت، گناه، حرام و باطل اعلام نموده است و دراین مورد شیخ طوسی وبسیاری از فقهاء دیگر با اوهم عقیده بوده اند و ابن زهره در مورد آن ادعای اجماع می کند. امام خمینی نیز می گویند: " وضوبا آب غصبی وبا آبى كه معلوم نيست صاحب آن راضى است يا نه حرام و باطل است " ودر توضیح ادامه می دهند که، وضو ازآب موجود در ظرف غصبى نیز باطل است و اگرغير از آن آب ديگرى نداشته باشد بايد تيمم كند وهمچنین در حوضى كه به عنوان مثال يك آجر يا يك سنگ آن غصبى باشد اگر وضوى او تصرف در غصب حساب شود، گناهكار است. 🔹2- علامه حلی وامام خمینی موارد فوق در مورد غسل را نیزساری و جاری می دانند. 🔹3- شیخ مفید، شیخ طوسی و اکثرفقهاء عظام نماز درلباس غصبی را باطل می دانند. علامه حلی معتقد است، كسى كه می داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، اگر عمدا در لباس غصبى نماز بخواند نمازش باطل است. امام خمینی نیز با او موافق است. وهم چنين اگر در لباسی که نماز می خواند چیز غصبی مثل انگشتر یا پول باشد نماز باطل است. و امام خمینی می گویند: اگر درلباسى كه نخ يا دگمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد آن نمازرا دوباره با لباس غيرغصبى بخواند. امام دراین مورد اضافه می کند که: اگرشخص نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد.... در صورتى كه به تعداد يك ركعت هم، وقت نداشته باشد، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد. 🔹4 - شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی و اکثر فقهاء عظام نماز در مکان غصبی را باطل می دانند. محقق حلی معتقد است که، نماز در مکان غصبی با آگاهی از غصبی بودن و از روی اختیارباطل است و امام خمینی می گویند: كسى كه در ملك غصبى نماز می خواند اگر چه روى فرش و تخت و مانند اينها باشد، نمازش باطل است ولى نماز خواندن در زير سقف غصبى و خيمه غصبى مانعى ندارد. امام به این مسئله ملحق می کنند این که اگر كسى از مستأجر سابق كه مدت اجاره‌اش گذشته است، آن محل را اجاره كند، اجاره‌اش صحيح نيست، مگر به اجازه صاحب محل، و توقفش در محل حرام و غصب است، و اگر به محل خسارت وارد شود يا تلف شود، موجب ضمان است براى اين شخص، و مادامى كه توقف نموده است، بايد مثل مال الاجاره را به صاحب محل بپردازد. و همچنین، كسى كه در جاى غصبى حبس است، اگر آب و خاك او غصبى است، بايد با تيمم نماز بخواند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 _________________________________________________________________
منابع و مآخذ . وعندنا أن الوضوء بالماء المغصوب لا يزيل الحدث، ولا يبيح الصلاة....لا خلاف أن الوضوء بالماء المغصوب معصية وقبيح وحرام (الشريف المرتضى الناصريات - - ص 80). . الوضوء بالماء المغصوب لا يصح، ولا تصح الصلاة به...وإن التصرف في الماء المغصوب قبيح لا يصح التقرب به (محمد بن الحسن الطوسی، الخلاف، ج 1 - ص 510). . الوضوء بالماء المغصوب لا يرفع الحدث، ولا يبيح الصلاة بالإجماع (حمزه بن علی بن زهره الحلبی، غنية النزوع، ص 50). . روح الله الخمینی، توضيح المسائل، ص 35. . همان، ص 36 . همان. . لو توضأ المحدث، أو اغتسل الجنب، أو الحائض، أو المستحاضة أو النفساء، أو من مس ميتا، به عالما بالغصب لم يرتفع حدثه، لأن التعبد بالمنهي عنه قبيح، فيبقى في العهدة (حسن بن یوسف، تذكرة الفقهاء (ط.ج)، ج 1 - ص 44). . تمام شرطهائى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد، مثل پاك بودن آب و غصبى نبودن آن، در صحيح بودن غسل هم شرط است (روح الله الخمینی، توضيح المسائل، ص 49). . من صلى في ثوب مغصوب لم يجزه ذلك، ووجب عليه إعادة الصلاة (محمد بن محمد بن النعمان، المقنعة، ص 149). فما يوجب الإعادة ففي... من صلى في مكان مغصوب مع تقدم علمه بذلك مختارا... ومن صلى في ثوب مغصوب كذلك (محمد بن الحسن الطوسی،الرسائل العشر، ص 186). . لو جهل غصبية الثوب أو المكان، وصلى فيهما، أو جهل نجاسة الثوب أو البدن أو موضع السجود لم يعد، ولو علم ذلك وجهل الحكم لم يعذر (حسن بن یوسف الحلی، تحرير الأحكام، ج 1 - ص 299). . همان، ص 114. . لا فرق بين أن يكون الثوب هو الساتر أو غيره، بل لو كان معه خاتم، أو درهم، أو غير ذلك مغصوب وصلى فيه لم يصح (حسن بن یوسف الحلی، تذكرة الفقهاء (ط.ج)،ج 2 - ص 477). .روح الله الخمینی، توضیح المسائل، ص114. . همان، ص 114- 115. . من صلى في مكان مغصوب لم يجزه ذلك، ووجب عليه إعادة الصلاة المقنعة - الشيخ المفيد - ص 149. وإذا أداها في ثوب مغصوب فلا يقين ببراءة ذمته، فيجب نفي جوازه. الناصريات - الشريف المرتضى - ص 208. فما يوجب الإعادة ففي من صلى في مكان مغصوب مع تقدم علمه بذلك مختارا. 8 - ومن صلى في ثوب مغصوب كذلك (محمد بن الحسن الطوسی، الرسائل العشر، ص 186). . لا تصح الصلاة في مكان مغصوب مع العلم بالغصبية اختيارا (جعفربن الحسن، المعتبر، ج 2 - ص 108). . روح الله الخمینی،توضيح المسائل، ص 120. . همان، 408. . همان، 95. .
..... بر شما بزرگوار فرهیخته مبارک
. تاکنون حداقل پنج نماینده در تصمیمات ستاد کرونا تشکیک کرده اند یعنی ان قلت های این ها خلاف نظر مقام معظم رهبری است؟ .
🌸🌸 آقاو خانم وزیر، نماینده،مدیر، قاضی ، نیروی انتظامی، اطلاعاتی ، نظامی....... حق الناس اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت سوم) 🔹به نام خدا بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند: حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون اوست... (بنابراین) تصرف در اموال افراد مسلمان جز با رضایتشان جایز نیست....(و) کسی که اهمیت نمی دهد که مالش را از کجا کسب می کند، خدا هم اهمیت نمی دهد که از کجا او را وارد جهنم کند. ... (پس) هرکس از مال برادرش چیزی به تصرف در آورد، قطعه ای از آتش نصیب او خواهد شد .....و هرگونه تصرف غیر حق در مال افراد مسلمان، در زمره بزرگترین اشتباهات است . (بدانید) هر که دارائی مومنی راغاصبانه و بدون رضايت او به تصرف در آورد خداى گرامى و بزرگ پيوسته از او روى گرداند و بر احسان و نيكى‏اى كه انجام مى‏دهد خشم گيرد و آن كارهاى نيك را در زمره كارهاى نيكش ننويسد تا آنگاه كه توبه كند و دارايى‏اى را كه به تصرف خود در آورده به صاحبش باز گرداند . (به ویژه) اگر با قسم خوردن همراه باشد، خدا بهشت را بر او حرام کرده، جهنم را بر او واجب می گرداند اگر چه چوب مسواکی باشد. ....(چه رسد به این که در زمینی تصرف کند) زیرا حتی اگر یک وجب از زمینی را به غیر حق تصرف کند، در روز قیامت تا هفت طبقه آن زمین طوق گردنش خواهد بود. ____________________________________________ 📚منابع و مآخذ . رسول الله ص: يا أبا ذر من لم يبال من أين اكتسب المال لم يبالپ الله من أين أدخله النار (محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 16 - ص 98). . قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إنما اقضي بينكم بالبينات والايمان وبعضكم ألحن بحجته من بعض فأيما رجل قطعت له من مال أخيه شيئا فإنما قطعت له به قطعة من النار (محمد بن یعقوب الکلینی،الكافي، ج 7 - ص 414). . أعظم الخطايا اقتطاع مال امرئ مسلم بغير حق (حسن بن علی الحرانی، تحف العقول، ص 216). . قال رسول الله صلى الله عليه وآله من اقتطع مال مؤمن غصبا بغير حقه لم يزل الله عز وجل معرضا عنه ماقتا لأعماله التي يعملها من البر والخير لا يثبتها في حسناته حتى يتوب ويرد المال الذي أخذه إلى صاحبه (محمد بن علی بن بابویه القمی، ثواب الأعمال، ص 273). 🌸🌸
.🌹🌹🌹 نقد رئیس جمهور  حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در نماز جمعه این هفته کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد، گفت: نکته‌ای که عرض می‌کنم در به‌کارگیری مجدد همین افرادی است که برای کشور مسئله درست کردند. این‌ها دیگر در این دولت جدید به نظر می‌رسد که نباید به کار گرفته شوند. من جرب المجرب حلت به الندامه. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خاتمه خطبه های این هفته نماز جمعه خاطرنشان ساخت: چیزی که تجربه‌شده را بخواهیم دوباره تجربه کنیم، جز پشیمانی چیزی برایمان ندارد. وقتی عملکرد این افراد را دیده‌اید و خودشان هم اقرار دارند چرا باید دوباره بکار گرفته شوند. خواسته مردم و نیروهای ارزشی از دولت محترم تجدیدنظر در روند انتخاب افرادی است که به هر دلیلی خطا و اشتباه و فساد داشته‌اند برای مسئولیت‌هایی که به منافع مردم لطمه می‌زند 🌺🌺🌺
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت چهارم) 🔹تصرف در حق مالی افراد در ضرورت ها ویا زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند درچنین شرایطی تصرف دراموال دیگران به عنوان "حکم ثانویه " در" ضرورت ها " به " اندازه ضرورت" جایز یا واجب می شود. وجود چنین شرایطی را معمولا فقهاء عظام با " انقاذ غریق " (نجات جان فرد در حال غرق شدن) که مستلزم تصرف درملک یا زمینی بدون اجازه از صاحب آن باشد، مثال می زنند. چنین تصرفاتی اگر فقط مربوط به موارد شخصی وخصوصی افراد ودر موارد ضرورت باشد و امکان کسب اجازه از حاکم شرع یا نماینده او نیست، کسب مجوز ساقط می شود و در صورتی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا کند اجازه از حاکم شرع یا نماینده او واجب است زیرا ولایت تصرف در اموال مردم از جانب امام معصوم ع فقط به فقهاء جامع الشرایط داده شده است که در نظام ولایت فقیه متعین درولی فقیه است. امام خمینی در این مورد می گویند: هيچ كس حق ندارد در مالِ كسى چه منقول و چه غيرمنقول، و در مورد حق كسى دخل و تصرف كند يا توقيف و مصادره نمايد مگر به حكم حاكم شرع، آن هم پس از بررسى دقيق و ثبوت حكم از نظر شرعى‏. موضوعات مربوط به این نوع از تصرف را می توان به گونه های زیر دسته بندی نمود: 🔴الف) زمانی که جان و مال مومنی در خطر باشد به عنوان مثال زمانی که نفس محترمی در معرض قتل قرار گرفته باشد (که اهمیت آن به گونه ای است که خداوند تبارک وتعالی به تخلف ازآن راضی نیست)،اگر جلوگیری از آن منوط به وارد شدن در یک محیط غصبی است، پس ورود و جلوگیری واجب است . ویا اگركسى براى حفظ جانش [ به عنوان مثال جهت حفظ خود از سرما ] با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است. ازمنظرامام خمینی در ضرورت ها استفاده از مواد خوراکی و مواد آشامیدنی دیگران برای حفظ جان خود ونفس محترم دیگری وجلوگیری از مریض شدن یا شدت مرض جایز است حتی اگربر اساس احتمال مبتنی برظن باشد. این نوع از جواز در سایر محرمات نیز ساری وجاری است که در اصل " الضرورات تبیح المحظورات " به تفصیل بحث می گردد. در مورد رد امانت نیزمسئله همین گونه است. یعنی اینکه رد امانت واجب و خیانت در آن حرام است و این چیزی نیست که فقهاء در آن اختلاف داشته باشند. امام خمینی در این مورد می گویند: " واجب است که ودیعه پذیر ودیعه و امانت را به مالک یا قائم مقام مالک رد نماید...حفظ ودیعه به گونه ای که عادتا می شود آن را حفظ کرد واجب است و واجب است آن را در مکان امنی نگهداری کند... و حق تصرف در آن را ندارد به گونه ای که از آن استفاده کند". حتی اگر ودیعه گذار کافرذمی باشد ویا کافرحربی که مالش مباح است. اما درشرایط اضطرارهمین امانت رامی توان در آن تصرف نمود به گونه ای که اگرظالمی آن را طلب کند و درصورت امتناع ضرری (جانی، مالی یا آبروئی) به فرد امانتدار بزند بر او جایز می شود که که امانت را به ظالم بدهد. خداوند در قرآن می فرماید: " بدرستی که خداوند به شما امر می کند که امانتها را حتما به صاحبانشان بسپارید "؛ و " بايد كسى كه امين شمرده شده (و چيزى از ديگرى گرفته)، امانت (را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست، بپرهيزد "؛ بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند: امانت کسی که به تو امانتی سپرده است به او برگردان حتی اگر قاتل امام حسین ع باشد ... بدرستی که امانت به نیک کردار و بد کردار باید بر گردانده شود و به عهد آنها باید وفا شود پس امانتی که به تو سپرده شده است را ادا کن و به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن ... در روایت است که پیامبر اعظم ص زمانی که می خواستند از مکه مهاجرت نمایند امانتهائی که از مردم مکه نزد ایشان بود را به ایمن سپردند و به امام علی ع فرمودند تا آنها را به صاحبانش برگرداند. منابع و مآخذ: .
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت چهارم) 🔹تصرف در حق مالی افراد در ضرورت ها ویا زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند درچنین شرایطی تصرف دراموال دیگران به عنوان "حکم ثانویه " در" ضرورت ها " به " اندازه ضرورت" جایز یا واجب می شود. وجود چنین شرایطی را معمولا فقهاء عظام با " انقاذ غریق " (نجات جان فرد در حال غرق شدن) که مستلزم تصرف درملک یا زمینی بدون اجازه از صاحب آن باشد، مثال می زنند. چنین تصرفاتی اگر فقط مربوط به موارد شخصی وخصوصی افراد ودر موارد ضرورت باشد و امکان کسب اجازه از حاکم شرع یا نماینده او نیست، کسب مجوز ساقط می شود و در صورتی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا کند اجازه از حاکم شرع یا نماینده او واجب است زیرا ولایت تصرف در اموال مردم از جانب امام معصوم ع فقط به فقهاء جامع الشرایط داده شده است که در نظام ولایت فقیه متعین درولی فقیه است. امام خمینی در این مورد می گویند: هيچ كس حق ندارد در مالِ كسى چه منقول و چه غيرمنقول، و در مورد حق كسى دخل و تصرف كند يا توقيف و مصادره نمايد مگر به حكم حاكم شرع، آن هم پس از بررسى دقيق و ثبوت حكم از نظر شرعى‏. موضوعات مربوط به این نوع از تصرف را می توان به گونه های زیر دسته بندی نمود: 🔴الف) زمانی که جان و مال مومنی در خطر باشد به عنوان مثال زمانی که نفس محترمی در معرض قتل قرار گرفته باشد (که اهمیت آن به گونه ای است که خداوند تبارک وتعالی به تخلف ازآن راضی نیست)،اگر جلوگیری از آن منوط به وارد شدن در یک محیط غصبی است، پس ورود و جلوگیری واجب است . ویا اگركسى براى حفظ جانش [ به عنوان مثال جهت حفظ خود از سرما ] با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است. ازمنظرامام خمینی در ضرورت ها استفاده از مواد خوراکی و مواد آشامیدنی دیگران برای حفظ جان خود ونفس محترم دیگری وجلوگیری از مریض شدن یا شدت مرض جایز است حتی اگربر اساس احتمال مبتنی برظن باشد. این نوع از جواز در سایر محرمات نیز ساری وجاری است که در اصل " الضرورات تبیح المحظورات " به تفصیل بحث می گردد. در مورد رد امانت نیزمسئله همین گونه است. یعنی اینکه رد امانت واجب و خیانت در آن حرام است و این چیزی نیست که فقهاء در آن اختلاف داشته باشند. امام خمینی در این مورد می گویند: " واجب است که ودیعه پذیر ودیعه و امانت را به مالک یا قائم مقام مالک رد نماید...حفظ ودیعه به گونه ای که عادتا می شود آن را حفظ کرد واجب است و واجب است آن را در مکان امنی نگهداری کند... و حق تصرف در آن را ندارد به گونه ای که از آن استفاده کند". حتی اگر ودیعه گذار کافرذمی باشد ویا کافرحربی که مالش مباح است. اما درشرایط اضطرارهمین امانت رامی توان در آن تصرف نمود به گونه ای که اگرظالمی آن را طلب کند و درصورت امتناع ضرری (جانی، مالی یا آبروئی) به فرد امانتدار بزند بر او جایز می شود که که امانت را به ظالم بدهد. خداوند در قرآن می فرماید: " بدرستی که خداوند به شما امر می کند که امانتها را حتما به صاحبانشان بسپارید "؛ و " بايد كسى كه امين شمرده شده (و چيزى از ديگرى گرفته)، امانت (را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست، بپرهيزد "؛ بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند: امانت کسی که به تو امانتی سپرده است به او برگردان حتی اگر قاتل امام حسین ع باشد ... بدرستی که امانت به نیک کردار و بد کردار باید بر گردانده شود و به عهد آنها باید وفا شود پس امانتی که به تو سپرده شده است را ادا کن و به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن ... در روایت است که پیامبر اعظم ص زمانی که می خواستند از مکه مهاجرت نمایند امانتهائی که از مردم مکه نزد ایشان بود را به ایمن سپردند و به امام علی ع فرمودند تا آنها را به صاحبانش برگرداند. منابع و مآخذ: .
. اصلاح طلبان در مجلس قبل زیر بار ««طرح شفافیت آراء »» نرفتند ........... پس چرا الآن و برای این دوره از مجلس خواهان آن هستند و فشار می آورند.... آقایان و خانمهای نماینده طرح شفافیت آراء برای این دوره از مجلس ، اگر چه ببرای آگاهی مردم سیار خوب است ، اما به نظر می رسد که توطئه اصلاح طلبان است و در هر طرح و لایحه ای بر علیه نماینده ها عوعا سالاری خواهد شد ...... و همچنین میان نمایندگان و رأی دهندگانشان جدائی می اندازد........ بنابر این بهتر است زیر بار این طرح نروید.... .✍️احمد جهان بزرگی .
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت پنجم) [در چه شرایطی تصرف در حق مالی افراد جایز است؟] 🔹ب) وقتی که حکومت اسلامی در خطر باشد 🌱در بحث " وجوب حفظ نظام اسلامی " ثابت خواهیم کرد که فقهاء عظام به ویژه حضرت امام خمینی حكومت را يكى از احكام اوليه اسلام و مقدم برهمه احكام فرعي، حتى نماز و روزه و حج می دانستند و به خاطر همین اولویت اگرحفظ آن با حفظ هریک از آنها تعارض پیدا کند، اولویت با حفظ حکومت است که از بقیه واجبات بالاتر است. به عبارت دیگراگر حفظ نظام اسلامی منوط به تعطیل هریک ازواجبات وارتکاب هر یک از محرمات شود، باید انحام پذیرد. بنابراین حفظ نظام اسلامی اگرمنوط به تصرف در اموال مردم باشد به عنوان ضرورت درحد ضرورت جایز یا واجب می شود. اما در اینجا بر اساس قاعده ولایت حاکم شرع بر احکام ثانویه سیاسی ـ اجتماعی تصرف در اموال افراد باید با اذن او انجام پذیرد. در این مورد می توان به یکی از دستورات پیامبر درباره خانه یکی از افراد ساکن مدینه اشاره کرد: 🌱در رجب سال نهم هجري زماني كه پيامبر جهت جنگ با روميها آماده مي‌شد خانه يكي از يهوديان مدينه بنام «سويلم» به يك خانه تيمي جهت «جنگ رواني» بر عليه مسلمانان تبديل شد و عده‌اي از افراد مختلف به آنجا رفت و آمد كرده و برنامه‌هائي را بر عليه مسلمانان به اجرا در مي‌آوردند. شبكه اطلاعاتي پيامبر خبر اين واقعه را گزارش كرد. پيامبر چند نفر از ياران خود به سرپرستي «طلحه» را جهت درهم كوبيدن آن خانه تيمي گسيل كرد و دستور داد در حال تشكيل جلسه، خانه را به آتش بكشند. آنها مأموريت را انجام دادند،‌ و باعث شدند كه افراد آن انجمن از پشت بام خود را به خارج از خانه برسانند، كه تعدادي نيز پايشان شكست. 🔹ج) در شرایط جنگ 🌱شرایط جنگی یکی ازشرایطی است که درآن ضرورت ها نقش اساسی پیدا می کنند. در چنین شرایطی احتمال تصرف در اموال غیر افزایش می یابد. بنابراین شناختن خطوط قرمزدرآن اهمیت ویژه ای می یابد. البته در جنگ نیز، به عنوان حکم اولیه، تصرف در اموال مسلمانان جایز نیست. چنانکه امام خمینی در مورد اشیائی که همراه اسرای عراقی بود وتعلق به خودشان داشت، فرمودند: " اموال اسرا مخصوص خودشان است و از غنائم محسوب نمی شود ". در جنگ جمل فردی بنام عبّاد بن قیس مطالبه غنیمت از امام ع را داشت و درشتی می کرد. پس امام به او فرمود: 🌱اى برادر بكرى، تو مرد ساده‏اى هستى، مگر نمى‏دانى كه من كوچكترها را به جرم بزرگترها عقاب و مؤاخذه نمى‏كنم؟! آيا اين اموال پيش از افتراق و ارتداد ملك آنان نبوده؟ و آيا ازدواج ايشان روى جريان صحيح نبوده؟ و مگر فرزندان ايشان بر اساس قوانين اسلام اولادشان محسوب نمى‏شدند؟ و اين بچّه‏ها روى فطرت اسلام متولد نشده‏اند؟ (پس چطور ما مى‏توانيم اموال اين بچّه‏ها را تصرّف كرده و از ايشان بستانيم؟). و شما فقط مى‏توانيد آنچه كه در لشكرگاه است را تصرّف نماييد، و آنچه در خانه‏هاى ايشان است ميراث خود آنان است، بنا براين هر كدام از آنان را كه دشمنى كند وى را به همان گناه مؤاخده نماييم. 🌱اما از منظر امام خمینی درشرایط اضطرارتصرف در" هرمقداراز زمینها وخانه های دشمن که دفاع ازاسلام و مسلمین توقف بر آن دارد نه تنها جایز بلکه واجب و موجب قرب و رضای خداوند است ". منابع و مأخذ: 🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸🌸🌸 🔹قاشق و چنگال ایرانی ها در دوران ساسانی و در حالی که هنوز برخی از کشورهای دنیا با دست غذا می خورند کشور ما حدود 1800 سال پیش در دوره ساسانیان از قاشق و چنگال به عنوان ابزاری برای غذا خوردن استفاده می کرده است. در تصویر بالا این قاشق و چنگال را مشاهده می کنید. این قاشق چنگال قدیمی ایرانی ها متعلق به دوران ساسانی و 1500 سال پیش می باشد. 🔹اروپائیها این نوع از قاشقها را در اکتشافات یافتند و بردند و از روی آن ساختند و به نسل ماها به عنوان ابزار تمدن جدید به خورد ما دادند.... لطفا نگذارید رشته های علوم مختلف ، که مختص ایرانیها بوده است ، را از ما بگیرند و در آینده به بچه های ما بدهند و خودشان را سر منشأ این علوم معرفی کنند. .🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از N..E
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید افشاگری عجیب دکتر بااوسی از فجایع کرونایی درون وزارت بهداشت چرا درستاد کرونا ووزارت بهداشت کسی پاسخگو نیست؟
🌸🌸🌸🌸 🔹🔹دوستان محترم ◀️گروهی تحت عنوان : «مجمع مدارس دانشجوئی قرآن و عترت » مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده و عمدتا و فعلا بیشتر بر دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تمرکز دارد . ◀️افراد شناخته شده این گروه عبارتند از : هانی چیت چیان ، احمدرضا اخوت ، دکترکاظم رجبعلی ، صادق جمالی، ⏺مدرسین: خانم مهدوی ، خانم امامی، آقای علامه، خانم حمیدی ، خانم مظفری ، آقای امامی ، آقای ثمری ، خانم بیگلری ⏮شائبه هائی که در خصوص افکار این گروه در وهله اول به ذهن می رسد - مطالب آنها فضائی است - بعضا خلاف مشهور علما است - دگم در فهم خود دچار دگماتیسم هستندبه گونه ای که علماء را صاحب خطای دید می دانند ، اما برداشت خودشان را درست و صحیح می پندارند. - دچار یک نوع فلسفه بافی مبتنی بر اصطلاحات فیزیکی و فنی هستند. - در نهایت ممکن است به جائی برسند که انبیاء و ائمه را در اذهان دست نیافتنی جلوه دهند و این یعنی این که دیگر الگوی ما نیستند .... و ما باید بر اساس عقل خودمان حرکت کنیم .... - این دوستان اگر چه کار قرآنی می کنند ، ظاهرا با هیچیک از مفسرین سالم قرآنی حوزه در ارتباط نیستند..... .عزیزان اگر با این گروه آشنائی دارید بنده را آگاه کنید .... عزیزانی هم که دلسوز اینها هستند آنها را با یک مفسر سالم قرآنی مرتبط نمایند .
در تفسیر نور آقای قرائتی در مورد حضرت یونس ع آمده است : آنچه پيرامون داستان حضرت يونس در تفاسير آمده اين است كه آن حضرت سال‌هاى بسيارى مردم را به سوى خداپرستى دعوت كرد ولى از اين ميان تنها دو نفر به او ايمان آوردند، يكى شخصى عابد و ديگرى انسانى عالم، وقتى وضع بدين صورت ادامه يافت، عابد به يونس عليه السلام پيشنهاد نفرين كرد و حضرت كه از سرسختى و لجاجت آنان به ستوه آمده بود به اين كار اقدام نمود و به محض پيدا شدن آثار بلا، بدون كسب اجازه از محضر خداوند، با خشم و غضب از منطقه خارج شد به اين گمان كه ديگر از دست آنان راحت شده است، امّا نمى دانست كه خداوند بخاطر اين كار زندگى را بر او سخت خواهد كرد. وقتى از آنجا خارج شد، به سوى دريا رفت، سوار بر كشتى شده و به منطقه‌اى ديگر عزيمت نمود. در ميانه‌ى راه ناگهان كشتى به خاطر مواجه شدن با نهنگى بزرگ، دچار اضطراب گرديد و چيزى نمانده بود تا همه اهل كشتى غرق شوند. صاحبان كشتى تصميم گرفتند تا براى رفع اين بلا، يك نفر از ساكنان كشتى را به دريا بيندازند و خود را از اين مصيبت رها سازند و چون قرعه كشيدند، نام يونس عليه السلام درآمد، لذا او را به دريا انداختند، بلافاصله نهنگ او را بلعيد و به درون دريا رفت، امّا به امر الهى از خوردن و هضم او منع گرديد. يونس عليه السلام در آن تاريكى‌هاى شكم ماهى و اعماق آب به ظلم خود، به خروج نابجا از ميان مردم پى برد و به آن اعتراف كرد، پس خداوند دعاى او را مستجاب فرمود و او را از آن حال نجات داد. از آن پس يونس لقب «ذوالنون» به معناى صاحب ماهى يافت. اما در آموزه های جناب آقای ...........[از اساتید مجمع مدارس دانشجوئی قرآن و عترت] این نوع برداشت را یک نوع خطای دید و خطای برداشت مفسرین از پیامبران می داند و قائل به ترک اولی از جانب آنها نیست .....
در تفسیر نور آقای قرائتی در مورد حضرت یونس ع آمده است : آنچه پيرامون داستان حضرت يونس در تفاسير آمده اين است كه آن حضرت سال‌هاى بسيارى مردم را به سوى خداپرستى دعوت كرد ولى از اين ميان تنها دو نفر به او ايمان آوردند، يكى شخصى عابد و ديگرى انسانى عالم، وقتى وضع بدين صورت ادامه يافت، عابد به يونس عليه السلام پيشنهاد نفرين كرد و حضرت كه از سرسختى و لجاجت آنان به ستوه آمده بود به اين كار اقدام نمود و به محض پيدا شدن آثار بلا، بدون كسب اجازه از محضر خداوند، با خشم و غضب از منطقه خارج شد به اين گمان كه ديگر از دست آنان راحت شده است، امّا نمى دانست كه خداوند بخاطر اين كار زندگى را بر او سخت خواهد كرد. وقتى از آنجا خارج شد، به سوى دريا رفت، سوار بر كشتى شده و به منطقه‌اى ديگر عزيمت نمود. در ميانه‌ى راه ناگهان كشتى به خاطر مواجه شدن با نهنگى بزرگ، دچار اضطراب گرديد و چيزى نمانده بود تا همه اهل كشتى غرق شوند. صاحبان كشتى تصميم گرفتند تا براى رفع اين بلا، يك نفر از ساكنان كشتى را به دريا بيندازند و خود را از اين مصيبت رها سازند و چون قرعه كشيدند، نام يونس عليه السلام درآمد، لذا او را به دريا انداختند، بلافاصله نهنگ او را بلعيد و به درون دريا رفت، امّا به امر الهى از خوردن و هضم او منع گرديد. يونس عليه السلام در آن تاريكى‌هاى شكم ماهى و اعماق آب به ظلم خود، به خروج نابجا از ميان مردم پى برد و به آن اعتراف كرد، پس خداوند دعاى او را مستجاب فرمود و او را از آن حال نجات داد. از آن پس يونس لقب «ذوالنون» به معناى صاحب ماهى يافت. اما در آموزه های جناب آقای کاظم رجبعلی ........[از اساتید مجمع مدارس دانشجوئی قرآن و عترت] این نوع برداشت را یک نوع خطای دید و خطای برداشت مفسرین از پیامبران می داند و قائل به ترک اولی از جانب آنها نیست ..... مطلب آقای رجبعلی را در کلیپ زیر ببینید:
جهان بزرگی احمد: . ستاد ملی کرونا با زیرپا گذاشتن دستورات مقام معظم رهبری می خواست واکسن آمریکائی فایزررا وارد و به زنان باردار تزریق کند.... اعتراضات باعث بازگشت ستاد از این تصمیم احمقانه و خلاف ولایتمداری شد. البته ظاهرا .... اگرپنهانی نزده باشند!!!! . .
. یک نفر باید کلاس ولایتمداری برای این نمایندگان بگذارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. . عزیزم واکسن زدی؟ ......... بله........... آفرین کار خوبی کردی! عزیزم واکسن نزدی ؟....... خیر ............احسنت تو هم کار خوبی کردی هردو الآن برای جامعه خطرناک هستید .....اما هردوی شما سعی کنید ایمنی بدنتان را بالا ببرید تا خطری برای جامعه نداشته باشید. نگران واکسیناسیون عمومی هم نباشید ....... چون واکسن اجباری نیست ...... آقای وزیر کشور فرمودند .... احتمالا مخالفت با ولی فقیه هم نیست که فرمودند : واکسیناسیون عمومی انجام دهید!! . 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
. چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ می گوید ....؟؟!!! . کد خبر: ۲۸۳۹۵۴۶تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ علمی و فرهنگی » بهداشت وسلامت معیار رنگ بندی وضعیت استان ها رنگ ها در همه گیری کرونا به چه معناست؟ هم زمان با آغاز همه گیری کرونا بار‌ها درباره رنگ بندی استان‌ها شنیده ایم. رنگ‌های قرمز، زرد و سبز، اخیرا هم عده‌ای از رنگ تیره استفاده می‌کنند. این رنگ بندی‌ها به چه معناست. به گزارش خبرنگار سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما ، طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون ۲۷ استان در وضعیت قرمز و ۴ استان در وضعیت هشدار (زرد) قرار دارند. در فرمول وزارت بهداشت، بر اساس میزان جمعیت و تعداد بیمار و جمعیت بیماری که تست کرونایشان مثبت می‌شود، رنگ شهرها اعلام می‌شود. .توجه : این رنگ بندی بر اساس تعداد بستری ها نیست .....
. حضرت آقا فرموده ند حرف ستاد کرونا رو گوش کنید..... بسیار خوب ، سمعا و طاعتا اگر روزی ستاد کرونا گفت : برای پیشگیری لازم است آحاد ملت یک استکان نجسی بخورند .... یا یک انگشت از چیز نجس بخورند... آیا باید خورد؟ اگر روزی ستاد کرونا گفت : باید هر خانواده یکی ازفرزندانش را در پیشگاه خداوند قربانی کند تاکرونا برود.... آیا باید قربانی کرد؟ آیا هر دستوری از هر زیرمجموعه حاکمیتی را باید پذیرفت و عمل کرد؟ ..... لطفا بدون اندیشه چیزی ننویسید.... .