eitaa logo
نوشته های تمدن اسلامی ایرانی
38 دنبال‌کننده
382 عکس
133 ویدیو
4 فایل
نوشته هایی در مورد ایران باستان، تمدن ایرانی اسلامی، ناسیونالیسم، دین زرتشت و ... ارتباط با ادمین: @Mim_Hon
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار فرح پهلوی با کارتر و خاموشی برق و نبود آب در برخی محله های تهران @jahanebastani
﷽؛ همه دارند می‌روند آری.. همه‌ی خوب‌ها و خوب‌تران آن طرف بیشتر شدند انگار جمع خونین‌دلان و خون‌جگران.. علامه @jahanebastani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، طی حدیثی در خصوص قیامت فرمود: 👈 ما مِن دابَّةٍ طائرٍ ولا غَیرِهِ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَةِ؛ هر حیوانى - پرنده یا جز آن - کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد. (کنز العمّال : 39968 منتخب میزان الحکمة: 170) @jahanebastani
وامبری معتقد است که ایرانیان برخلاف نظر مورخین مقبره کوروش را مقبره مادر سلیمان میدانند... @jahanebastani
استوانه کوروش بر روی استخوان اسب در چین، قسمت اول @jahanebastani 👇👇
نوشته های تمدن اسلامی ایرانی
استوانه کوروش بر روی استخوان اسب در چین، قسمت اول @jahanebastani 👇👇
استوانه کوروش بزرگ بر روی استخوان اسب در چین: جعل یا حقیقت؟ (بخش اول) مقصود از استوانه کوروش بزرگ بر روی استخوان اسب، اشاره به دو تکه استخوان مکشوفه در چین است که علائم میخی بر روی آنها وجود داشته و از سال ۱۹۸۳م. مورد توجه رسمی قرار گرفته و اکنون در موزه قصر، در شهر پکن نگهداری می شوند. @jahanebastani تکه اول از این مجموعه در سال ۱۹۲۸م. توسط پروفسور لو خو تنگ (Lou Xuetang) بررسی شده و او قدمت آن تکه را پیش از دوران سلسله شانگ تعیین نمود. سپس در حدود سال ۱۹۳۵م. خائو شنوی (Xue Shenwei) متوجه وجود تکه ای دوم شده و با صرف مبلغی بسیار بالا، آن را از یک مجموعه دار عتیقه های چینی خریداری کرد. از این زمان تا سال ۱۹۸۳م. که شنوی، دو تکه مذکور را به اداره ملی میراث فرهنگی چین اهدا نمود، هر دو تکه مذکور برای مدت طولانی، در اختیار او قرار داشتند. نخستین بررسی های علمی توسط دو محقق به نام های جیوآن لیو (Jiuan Liu) و نانگ فنگ وانگ (Nanfang Wang) صورت پذیرفت، اما این پروفسور لانپو گو (Lanpo Gu) بود که استخوان های مذکور را به عنوان فسیل استخوان های اسب شناسایی کرد. در ادامه دو محقق به نام های ژی چون لین (Zhichun Lin) و جینگ رو وانگ (Jingru Wang) مشخص کردند که بخشی از علائم متن، به خط میخی است. @jahanebastani در سال ۱۹۸۴م.، چی یانگ (Chi Yang)، محققی بود که متوجه شد که علائم مذکور، متعلق به زبان اکدی بوده و او موفق به خوانش چهار واژه سومر، حکمران و چهار گوشه در متن شد (این استخوان را تکه شماره ۱ می دانند). در همین سال، پروفسور ژی چون لین و خائو شنوی، نخستین گزارش از سرگذشت این دو تکه استخوان را چندی پیش از وفات شنوی، منتشر کرده، و دو تکه مذکور را به موزه قصر در شهر پکن فرستادند. در سال ۱۹۸۵م.، یو هونگ وو (Yuhong Wu)، که دوره آشورشناسی را در دانشگاه آکسفورد سپری کرده بود، موفق شد تا نام کوروش را در تکه شماره ۱ تشخیص دهد و در ادامه پروفسور گورنی (O. R. Gurney) متوجه شد که سطور ۱۸-۲۱ استوانه کوروش در این تکه استخوان نوشته شده است. گزارش این پژوهش سپس توسط یو هونگ وو به چاپ رسید. @jahanebastani تکه دوم نیز همانند تکه اول، در برگیرنده بخشی از استوانه کوروش بزرگ بود که سرانجام توسط اروینگ فینکل، در سال ۲۰۱۰ مورد بررسی و خوانش قرار گرفت.
استوانه کوروش بر روی استخوان اسب در چین، قسمت دوم @jahanebastani 👇👇
نوشته های تمدن اسلامی ایرانی
استوانه کوروش بر روی استخوان اسب در چین، قسمت دوم @jahanebastani 👇👇
استوانه کوروش بر روی استخوان اسب در چین: جعل یا حقیقت؟ (بخش دوم) پژوهش های تکمیلی وو یو هونگ (Wu Yuhong) به این نتیجه رسید که تکه اول مملو است از اشتباهات و خطاهای جدی در متن. این خطاها عبارت اند از نگارش اشتباه برخی از نشانه‌ها، تقسیم برخی از کلمات در پایان خطوط در مناطق اشتباه و نیز حذف برخی از علائم و نشانه ها. این موارد سرانجام منجر شد تا وی، چنین نتیجه بگیرد که قطعه اول می بایست توسط فردی که احتمالا به نسخه‌ی اصلی استوانه‌ی کوروش در موزه بریتانیا دسترسی داشته است، کپی شده باشد؛ اما او این احتمال را تنها به عنوان یک حدس مطرح نمود. @jahanebastani اروینگ فینکل (موزه‌دار موزه بریتانیا و متخصص کتیبه‌های میخی از میان رودان) اما در تحقیقاتی که بر روی قطعات مذکور انجام داده است، نقدهایی به پژوهش های پیشین وارد کرده و معتقد است: ۱. نخستین خوانش های منتشر شده از استوانه کوروش، متعلق به سال های ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ میلادی هستند و احتمال مطالعه شدن آنها در چین اندک است. اما از سویی دیگر، بررسی خطوط میخی استوانه‌ی کوروش و قطعات یافت شده بر روی استخوان اسب در چین، به ما نشان می‌دهند که برخی از نشانه‌های به کار رفته بر روی استخوان ها، با تصاویر و خوانش های منتشر شده از استوانه‌ی کوروش مغایرت دارد. از سویی دیگر، نمونه های برخی از این علائم و نشانه ها در برخی دیگر از متون بابلی به کار رفته و مضاف بر آن، نحوه ایجاد نشانه ها بر روی استخوان ها با استوانه نیز متفاوت است. ۲. از سویی دیگر، برای چنین جعلی، فرد جاعل می بایست که موفق به تهیه‌ی نمونه‌ای دقیق از متن استوانه‌ی کوروش موجود در موزه‌ی بریتانیا شده باشد. حال آنکه احتمال رخ دادن چنین حادثه ای نا ممکن است. ۳. هم چنین بعید است که نمونه‌های دیگر موجود از استوانه‌ی کوروش نیز الهام بخش یا منشأ پدید آمدن این استخوان ها باشند، چراکه اختلافاتی میان علائم و نشانه های آنها نیز با این نمونه ها وجود دارد. فینکل سپس با بررسی‌های بیشتر به این نتیجه می رسد که این تکه‌ها می بایست قسمت هایی شکسته از یک متن کامل‌تر باشند که متن اصلی آن با استوانه‌ی کوروش مطابقت داشته است. او سپس این پرسش را مطرح می سازد که چگونه این استخوان ها به مرزهای شرقی شاهنشاهی کوروش رسیده اند و منشا آنها کجا می تواند باشد؟ @jahanebastani
نوشته های تمدن اسلامی ایرانی
استوانه کوروش بر روی استخوان اسب در چین: جعل یا حقیقت؟ (بخش دوم) پژوهش های تکمیلی وو یو هونگ (Wu Yu
اروینگ فینکل با بررسی های بیشتری که انجام داد، دریافت که در سال ۱۸۸۴ میلادی، شخصی به نام والیس بودج (E. A. Wallis Budge) که در موزه بریتانیا بوده است، کتابی مشهور به نام زندگی و تاریخ بابلیان (: Babylonian Life and History) را منتشر ساخته که این اثر دارای عکس های اولیه ای از استوانه‌ی کوروش و نیز یک خلاصه ترجمه از متن آن در صفحات ۷۹-۸۲ است و یک مختصر از علائم را نیز شامل می شود. @jahanebastani
💠 تمدن، از نوع تمدن اسلامی 🔻 دین زندگی است. در اسلام همان اندازه که و وجود دارد، و هم وجود دارند، به همان اندازه که اهمیت دارد، در راه خدا هم اهمیت دارد؛ به همان اندازه که انسان باید به سوی خدا برود، باید به همان اندازه کین و کید دشمنان خدا را بفهمد و در مقابل آنان جبهه بگیرد؛ چنین نیست که انسان مسلمان اگر نماز بخواند و عبادت کند و در کنج خلوتگاه محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده باشد! مسلمان اگر می‌خواهد مسلمان کاملی باشد به امور دنیا هم باید بپردازد، سیاست هم باید بفهمد و در سیاست هم باید مداخله کند. 🔸 به ما می گویند: از جداست! اسلام می‌گوید: «دین و سیاست یکی است.» سیاست جزء دین است، جزء احکام دین است. مهم‌ترین بخش فقه ما، بخش سیاسات است و معظم دین را سیاسات تشکیل می‌دهد. @jahanebastani 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۷ و ۸ @jahanebastani
حضور سلطنت طلبها به طرفداری از ترامپ در هجوم به کنگره ایالت متحده آمریکا در 6 ژانویه 2021 👈 سالی که نکوست، از سال جدیدش پیداست @jahanebastani
با توجه به خاموشی ها این روزها، ممکنه عده ای بگن، زمان ، اصلا برق نمی رفت، حتی روزها هم چراغ ها روشن بود... @jahanebastani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این بار مجری پروژه ! کشور مستقل کردستان و تجزیه خاک ایران!! 🔹گلشیفته فراهانی در مصاحبه با شبکه فرانسوی از کشور مستقل کردستان عراق می گوید و از نقشه حرف می زند که بخشی از هم جزئی از آن است و وطن را تجزیه کرده است! @jahanebastani
گفتاری نیک برای کرداری نیک از حضرت زهرا سلام الله علیها @jahanebastani
✍رسول خدا(صلی الله علیه و آله): ای سلمان! محبت در صد جا سود‌مند است که آسان‌ترین آن، هنگام مرگ و محاسبه اعمال است. 📚بحار الانوار:27:116 @jahanebastani
🔻 ▪️ (سلام‌الله‌علیها) سرمشقی است برای زن ایرانی که می‌خواهد علیرغم تمام بدآموزی‌ها، موجودی دنباله‌رو ایشان، یعنی دیندار، طیب و طاهر، شجاع، مبارز و وفادار باشد و در عین حال در میدان‌های دشوار زندگی با تمام وجود سرمایه‌گذاری کند. ۱۳۶۳/۱۱/۱۲ @jahanebastani
دستاوردهای پزشکی تمدن اسلامی.mp3
4.59M
🎧 استاد رحيم پور ازغدي 📝 دستاوردهای پزشکی تمدن اسلامی @jahanebastani
سخنرانی دکتر موضوع: اندیشه ی در دوران زمان: دوشنبه 6 بهمن 1399 ساعت 21:30 @jahanebastani
گفتگو پیرامون دو کتاب آقای دکتر موضوع: سنت زرتشتی در روزگار اسلامی میزبان: میرسالار رضوی (دانشجوی دکتری مطالعات خاورمیانه در دانشگاه پرینستون) مهمان: دکتر حمیدرضا دالوند (عضو هیئت علمی گروه زبان‌های باستانی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) @jahanebastani