eitaa logo
وحید جلیلی
1.4هزار دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
وحید جلیلی
🔰 انتخابات شوراها و اصولگراییِ برانداز 🔻 اگرچه همه حواس‌ها متوجه ریاست جمهوری است (که انشاالله با پیروزی قاطع جبهه انقلاب همراه شود) اما چالش مهمی برای حفظ صورتبندی اصلاح‌طلب-اصولگرا در انتخابات شوراها در جریان است. 🔻 اصولگراها بیش از همه، از کمرنگ شدن اصلاح‌طلب‌ها در وحشت‌اند و تمام تلاششان را می‌کنند که دوقلوی سیاسی‌شان را در فضای رقابتی حفظ کنند چون اگر اصلاح‌طلبان کمرنگ شوند، و رقابت در شوراها به داخل جبهه انقلاب کشیده شود معلوم است بدنه رأیی که از لولو نترسد، به جای اصولگراها به انقلابی‌ها رأی خواهد داد. 🔻 مدل سیاسی ایده‌آل برای اصولگراها و امنیتی‌های پشتیبان آنها در انتخابات شورای شهر در 4 محور خلاصه می شود: مشارکت حداقلی + لولوی اصلاح‌طلبان + حذف حزب‌اللهی‌ها + برکشیدن حزب‌اللابی‌ها. 🔻 تفاوت حزب‌اللهی‌ها و حزب‌اللابی‌ها در چیست؟ حزب‌اللهی‌ها به مبنای تئوریک ولایت فقیه؛ یعنی "جایگاه‌های حقوقی مختص صلاحیت‌ها و اصلحیت‌های حقیقی است" معتقدند و حزب‌اللابی‌ها تلاش می‌کنند با نفی صلاحیت حقیقی، همه چیز را به زدوبند لابی‌های قدرت و ثروت؛ و صلاحیت اعتباری (مبتنی برمعامله)، ارجاع کنند. 🔻 هر کس وارد عرصه سیاست و قدرت می‌شود بر اساس منشور اصولگرایان در سال‌های اخیر، باید بداند واجد هر صلاحیتی هم که باشد تا در لیست قرار نگیرد و پشتیبانی نگاه‌های امنیتی و تاکتیسین‌ها را نداشته باشد، رأی نخواهد آورد. 🔻 هدف چیست؟ سلب پیشاپیش اعتماد به نفس از منتخبان و القای اینکه آنها (حتی اگر صلاحیتی هم داشته باشند) بدون اتاق‌های پشت پرده؛ هیچ نیستند ولی اگر بی‌مایه و حتی فاسد هم باشند با قرار گرفتن در لیست، پیروزی‌شان حتمی است چون اصولگرایان با همه دستگاه‌های تبلیغاتی و تشکیلاتی‌شان، پیشاپیش بدنه رأی انقلابی را با ترساندن از اصلاح‌طلب‌ها به رأی کور به لیست‌های ناشناخته مجاب کرده‌اند. 🔻 ناگفته پیداست کسانی که با چنین سازوکار فاسدی به شورا راه پیدا کنند؛ مهم‌ترین کارویژه‎شان چشم دوختن به دهان پدرخوانده‎ها و لیست‎بندها خواهد بود و نه نگرانی برای مصالح و منافع واقعی مردم. 🔻 نگاهی به انتخابات شوراها در تهران و مشهد و تبریز و... نشان می‌دهد تلاش گسترده‎ای برای جلوگیری از برآمدن نسل تازه‎ای از آرمانخواهان در جریان است و محافظه‎کاران دارند تلاش می‎کنند کالبد فرسوده و پوسیده خود را با جراحی پلاستیک؛ و جوان‎نمایی؛ زنده نگه دارند. 🔻 امیرالمومنین در حدیث "یستدل علی ادبار الدول باربع...." یکی از ارکان چهارگانه براندازی را "تاخیر الافاضل" ذکر می‎کند. مکانیسم "تاخیر الافاضل" که اصولگرایانِ برانداز در شهرها و استان های مختلف به فرمول آن دست یافته و با تاکتیک "النصر باالرعب" عملیاتی‌اش کرده‌اند پیچیده‌ترین پروژه براندازی است که تا کنون علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است. 🔻 اراذلِ اصولگرایی در تعقیب اهداف قدرت‌پرستانه خود حتی از این که حاج خلیل موحد را هم به اتهام ضد ولایت فقیه رد صلاحیت کنند ابایی ندارند. ***** 🔻 رقیه فاضل، حسین کمیلی، ابوالقاسم وزیری، حمیدرضا محروقی، محمد جعفری‎نژاد در مشهد؛ و روح‌الله رشیدی در تبریز از جمله هزارها نیروی مخلص متخصص مجرب مردمی آرمانخواه و تحول‌سازی هستند که سازوکارهای فاسد و مفسد اصولگرایی برای طرد و حذفشان دندان تیز کرده‌اند. 🔻 ارائه فهرست‌های انتخاباتی مختلف از سوی جریان‌های گوناگون کاری ست مبارک اما تروریسم سیاسی اصولگرایان با کوبیدن بر طبل انحصار تاکنون انقلاب را ازبهره‌گیری از بسیاری فرزندان خود محروم کرده است؛ در انتخابات پیش‌روی شوراها، صیانت از سرمایه انسانی انقلاب اسلامی و حفاظت از داشته‌های شوق‌انگیز و الهام‌بخش جمهوری اسلامی در برابر اصولگرایانِ برانداز؛ وظیفه قطعی نیروهای انقلاب است. 🆔@jalili_vahid
وحید جلیلی
🔰 شیعه یا محب 🔻 وقتی ولایت‌عهدی برای حضرت رضا تثبیت شد، روزی دربان حضرت رضا‌ علیه‌السلام خدمت حضرت عرض کرد: عده‌ای آمده‌اند و می‌گویند ما شیعه علی‌ علیه‌السلام هستیم و می‌خواهیم خدمت امام رضا‌ علیه‌السلام برسیم. حضرت فرمود: من کار دارم آن‌ها را رد کن. 🔻 آن عده فردا باز آمدند و همان حرف را تکرار کردند: ما جمعی از شیعیان علی‌ علیه‌السلام هستیم و آمده‌ایم آقا را زیارت کنیم. حضرت دوباره فرمود: آن‌ها را بر گردان. برای مدت دو ماه هر روز آن‌ها می‌آمدند و درخواستشان را عرضه می‌کردند و حضرت می‌فرمود: من کار دارم، بگو بروند. 🔻 آنان ناامید شدند. به دربان حضرت گفتند به امام بگو: ما شیعیان پدرت علی‌بن ابی‌طالب‌ علیه‌السلام هستیم. ما دو ماه است می‌آییم و شما اجازه نمی‌دهید. این مایه شماتت دشمنان شده است. ما از این‌جا می‌رویم؛ ولی از شهرمان نیز فرار می‌کنیم. 🔻 چراکه وقتی این داستان در آن‌جا نقل شود مردم می‌گویند حتماً آن‌ها گناه بزرگی مرتکب شده‌اند که آقا راهشان نداده است. برو و به آقا بگو: ما تلخی شنیدن این شماتت اعداء را دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم. 🔻 وقتی کار به این‌جا رسید، حضرت فرمود: بگو بیایند. آنان ‌آمدند سلام و احترام کردند؛ اما حضرت اعتنایی به آن‌ها نکرد، حتی اجازه نشستن هم به آن‌ها نداد. 🔻 آن عده گفتند: ای پسر رسول خدا‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم راز این‌که پس از دوماه انتظار دیدار، ما را این‌گونه مورد خفت و خواری قرار می‌دهید چیست؟ با این رفتاری که با ما شیعیان می‌کنید دیگر کسی شیعه نمی‌ماند. 🔻 حضرت فرمود این آیه را خوانده‌اید؟ هر بلایی به شما می‌رسد، حاصل رفتار خودتان است. آن عده بیشتر ناراحت شدند و گفتند: مگر ما چه گناهی کرده‌ایم که این‌گونه باید تنبیه شویم؟ حضرت در جواب فرمودند: این را من از قرآن یاد گرفتم که شما را مورد عتاب قرار دهم؛ پدران من هم همین‌طور بودند. آنان گفتند: مگر ما چه گناهی کرده‌ایم؟ زیرا شما دروغ بزرگی گفتید. شما ادعا می‌کنید که شیعه هستید؛ ولی شیعه نیستید. چون این ادعای دروغ را کردید باید مجازات بشوید. 🔰 شیعه کیست؟ 🔻 سپس حضرت ابتدا نام امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام را می‌برد و بعد نام سلمان، ابوذر، تا محمدبن ابی‌بکر. 🔻 ایشان می‌فرمایند شیعه اینان‌اند. در این‌جا حضرت ویژگی‌های آنان را برمی‌شمارند: کوچک‌ترین اوامر علی علیه‌السلام را مخالفت نکردند. هرچه را ایشان نهی کرد، آن‌ها هم ترک کردند. یعنی مطیع واقعی حضرت علی‌ علیه‌السلام بودند. 🔻 این در حالی است که شما ادعای شیعه بودن می‌کنید و بیشتر رفتارهایتان با رفتار علی‌ علیه‌السلام تفاوت دارد و برخلاف دستورات اوست. شما حتی در انجام واجباتتان کوتاهی می‌کنید. 🔻 شما حقوق بزرگ برادرانتان، کسانی که اخوت فی‌الله دارند، ادا نمی‌کنید. 🔻 جایی که نباید تقیه کنید، تقیه می‌کنید و جایی که باید تقیه کنی. 🔻 یعنی شما پیرو خواسته‌های دل هستیداگر شما می‌گفتید ما علی‌ علیه‌السلام را دوست داریم، با دشمنانش دشمن هستیم و با دوستانش دوستیم. من نمی‌گفتم شما دروغ می‌گویید. 🔻 آری شما علی و دوستان علی را هم دوست می‌دارید و با دشمنانش هم دشمنید؛ اما شیعه بودن تنها به این نیست. بلکه علاوه بر این شما باید دقیقاً رفتارتان با رفتار علی‌ علیه‌السلام هماهنگ باشد، این‌که فقط بگویید ما علی‌ علیه‌السلام را دوست داریم برای شیعه بودن کافی نیست. 🔻 ولی شما ادعایی کردید که اهلش نبودید. اگر بنا نگذارید که رفتارتان را مطابق این ادعایتان قرار بدهید؛ یعنی اگر کارتان گفتارتان را تصدیق نکرد، هلاک خواهید شد. مگر خدا به شما رحم بکند؛ والا با این گناهی که مرتکب شده‌اید، یعنی ادعای شیعه بودن کردید، مستوجب عقوبت هستید! 🔻 گفتند: آقاجان ما از این‌که ادعای شیعه بودن کردیم استغفار می‌کنیم. از این پس همان‌طور که شما یاد دادید، ما می‌گوییم: علی‌ علیه‌السلام را دوست داریم و دشمنانش را دشمن می‌داریم، باشد تا از راستگویان باشیم. 🔸 بحارالانوار جلد 68 صفحه 158 🆔@jalili_vahid
بسم الله البدیع 1/ شنبه با یکی از دوستان قدیمی پیام رد و بدل می‌کردیم. در اثنای بحث به مسائل تربیتی بچه‌ها رسید. گفت: "چند روزی است تلویزیون، سریال دودکش 2 رو داره پخش می‌کنه. بخشهائی از قسمت اولشو دیدم، مناسب بچه ها و حرمت خانواده نبود. مجبور شدم یه جوری سر بچه‌ها رو گرم کنم و نذارم ببینند. "برام جالب بود، فصل اول و حتی بخش دومش که با نام پادری پخش شد، سریالی خوش دست و در چارچوب بود ولی حالا همان نویسنده، کارگردانی رو هم (بجای محمدحسین لطیفی در دو سریال قبلی) بعهده می‌گیره و بعد... 2/ اگر نگیم از اول انقلاب، حداقل 27 ساله که تلویزیون رو خودی‌ها یا همان‌ها که پای راست‌شان را در زمین انقلاب می‌دانیم اداره کرده‌اند، پس چه شده است که بعد از نزدیک به سه دهه، تلویزیون حتی از سالهای اولیه این سه دهه هم برای خانواده‌ها امن نیست و باید حتما در خانه ممیزی کنند و بعد بچه ها رو پای تلویزیون بنشانند. 3/ تلویزیون بیشتر از اینکه در همه این سالها با یک ایده تحولی حرکت کند در دام روزمرگی‌ها افتاده بطوری که سالهاست درگیر پرکردن آنتن به هر طریقی است. حداقل و فقط سالی هزار قسمت سریال باید توسط سیمافیلم برای شبکه ها آماده یا مجوز آماده‌سازی اش صادر شود فلذا همچنان لنگ نان شب است. 4/ ورودی نیروی انسانی تلویزیون با گزینش سفت و سخت، سعی می‌شود از باصطلاح خودیها جذب شود. لذا نیروی انسانی وارد شده در رسانه نیز مهر تائید نظام را خورده است. اما در کدام بخش؟ بجز معاونت سیاسی، در سایر بخشها غالبا دور از آنتن و با فاصله معنادار از گروههای برنامه‌ساز و یا حداکثر مشارکت در ساخت برنامه‌های جیم و دال و... 5/ شهریور سه سال پیش یکی از بزرگان نظام در دیدار با مدیران رسانه می‌فرمودند (نقل به مضمون و با سانسور اسامی): پخش صحبتهای فلان اندیشمند برجسته اسلامی یا بهمان مفسر قرآن برای استفاده در آنتن تلویزیون خوب است ولی بدانیم اگر این صحبتها ترجمه به متن‌های اقتباسی و نمایشی نشود، بیننده عام تلویزیون رغبت کمتری به دیدن آن می‌کند و تقریبا اینگونه صحبتها بسیار کم مورد توجه مخاطب توده قرار می‌گیرد....در این رده چقدر تربیت شده است؟ اصلا این تربیت، کجای دستورکارهای رسانه است؟ 6/ رسانه در همه این سالها اداره شده است، شاید به نسبت بودجه و درگیریهای دیگرش هم بد اداره نشده باشد ولی این مسیری که می رویم شاید برای برخی نان داشته باشد (که دارد... مثل اینکه خوب هم دارد) اما برای انقلاب، آبی بهمراه ندارد. در حقیقت، درست است که اداره کلان رسانه و حتی جذب نیرو در قسمتهای سیاستگذاری و بدنه کارشناسی ستادی با فرمولهای غربالگری انقلابی سامان یافته است، اما همچنان آنتن از طریق درپشتی بدون غربال و حساسیت لازم در حال تامین است. و چون همیشه لنگ آنتن هستیم لذا با غمض عین و فروکاستن شدید و غلیظ انتظارات، از آن گذشته و می‌گذریم. 7/ رسانه ملی، در همه این سالها بدون کوچکترین نشانه از داشتن فقط اداره شده است. یعنی نیروهای اصلی و صفی که با استاندادهای حرفه‌ای رسانه هم منطبق باشند، کمتر در مجامع رسمی رسانه (مثل دانشگاه صدا و سیما) یا مجامع ضمنی تربیت نیرو (مثل گروههای برنامه‌ساز) رشد پیدا کرده‌اند. نیروهای خوب انقلابی نیز یا از نظر عده، تعداد قلیلی هستند یا در فضای حرفه‌ای رسانه و اتمسفر حاکم، شبیه بقیه شده‌اند. 8/ بعد از بیست و هفت سال (اگر نگوئیم چهل سال)، همچنان مشغول کارهای ضربتی و تند و سریع و "در برهه حساس کنونی" هستیم و هنوز به ایده تحولی و اجرای آن نرسیده‌ایم. حتی ایده‌های فاخری مثل دستخوش بازی‌های مدیریتی و کش و واکش‌ها و سهم‌خواهی‌ها شده است و ذیل فکرهای سطحی دست و پا می‌زند تا شاید جوانمرگ نشود. ادامه متن در پست بعدی: 👇👇👇
ادامه: 9/ می‌تواند گرفتار همین آفت سهمگین باشد مخصوصا اگر و فقط اگر بخواهد با روزمرگی و تامین نیازهای روز حرکت کند. حقیقت ماجرا این است که وضعیت اجرائی کشور بعد از دستپخت 8 ساله آقای روحانی و دوستان، شبیه آنتن تلویزیون است که نیازهائی ضربتی و اقداماتی فوری را می‌طلبد اما اگر دولت در دام همین نیازها و اقدامات که بسیار دشوار و صعب هم هستند بیفتد و نتواند _لااقل_ ایده تحول ریل حکمرانی و نیروهای مورد نیازش را کلید بزند و در دام روزمرگی‌ها بیفتد، فرصت پیش آمده به ثمن بخس بر باد فنا خواهد رفت. 10/ لازم است نیازهای فوری در کنار اصلاح و و اقدام برای ، جدی گرفته شود. اینکه فقط مشکلات آنی برطرف شود، اقدامی عارضه‌یابانه است که به هیچ وجه ریشه و علتها را ترمیم نمی‌کند. لذا اگر نگاهی بلندتر به مساله‌ها نداشته باشیم، بدانیم مساله‌های فردای‌مان همین راهکارهای امروزمان است... 11/ دولت مردمی، هم یک اسم شریف است و مهمتر از اون یک رسم انقلابی. برای مردمی شدن نیاز به یک برنامه مشارکت مردم یا همان مردمی سازی داریم که سالهاست توسط رهبر فرزانه انقلاب فریادش زده می‌شود. لذا سامانه‌های معرفی مدیران یا اخذ ایده‌ها می‌تواند نمای ورودی یک دولت مردمی باشد اما درون بنای آن، نیازمند معماری ظریف برای و مشارکت مردم در امور هستیم. مراقبت از اینکه در نمای بیرونی مردمی‌سازی نمانیم و گرفتار یا سطحی کاری نشویم، یک اولویت اساسی است. تجربه و سوءمدیریتهای حاصل از آن در جلوی چشمان سیاستگذاران و کارگزاران است که یک فرصت کم نظیر، چگونه با بی‌درایتی به محاق رفت...
وحید جلیلی
‌‌ ⬛️ «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» ▪️ برادر نازنینم محمدسرور رجایی دنیا را وداع گفت. در طول نزدیک به بیست سال آشنایی، چیزی جز صفا و صداقت و همت و آرمانخواهی از او ندیدم. حضور شیرین و الهام بخش او در میان فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی یادآور پیوندهای عمیق ملتی بود که خط‌کشی‌های استعماری، آنها را از هم جدا خواسته و ساخته است. ‌‌ ▪️ ظهرها که در حسینیه هنر به امامت می‌ایستاد، انگار زیر نگاه حضرت ربوبی صف کشیده بودیم که از جمله، پیوند تاریخی و فرهنگی‌مان را با هم و با ملکوت تازه کنیم. ▪️ غریب بود و آشناتر از بسیاری مدعیان، به فرهنگ اسلامی و انقلابی. تلاش بی ادعا ومؤمنانه‌اش برای ثبت خاطرات رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس و شهدای ایرانیِ جهاد افغانستان، کار ممتازی است که هرچه بگذرد، قدرش بیشتر شناخته خواهد شد.‌‌ ▪️ از روزنامه‌نگاری و پژوهش و تاریخ شفاهی تا نویسندگی و فیلمسازی در کارنامه‌اش هست و عمدتا در موضوعات بدیع و بکری که پیش از او کمتر کسی به فکرشان بود.‌‌ ▪️ در عین تواضع و بی ادعایی، بر خلاف بسیاری از ما مدعیان، بود و نبودش فرق داشت.‌‌ ▪️ در قصه مردم فارسی زبان منطقه؛ حالا او "یکی بود"ی است سرشار از خاطراتِ الهام‌بخشِ شهیدان؛ و "یکی نبود"ی حسرت‌بار و دریغ‌انگیز از همت شاهدان و راویان. ‌‌ ▪️ گزافه نیست اگر این راوی مخلصِ شهدای غریب را، از حیثِ فعالیت‌ها و دغدغه‌های روایت فتحی‌اش؛ آوینی افغانستان بنامیم.‌‌ ▪️ سرفصل‌هایی که او با کار مخلصانه و پیگیرِ خود در ادبیات دفاع مقدس و مطالعات بین‌الملل انقلاب اسلامی گشوده است، منحصر به فرد است و رهرو می‌طلبد.‌‌ ▪️ مصیبت سنگین فقدان وجود نازنینش، مرهمی بهتر از پیگیری دغدغه‌های مبارکش و در اهتزاز نگه داشتن پرچمی که او برافراشت، ندارد. ‌‌ ▪️ به حق روز عزیز غدیر، انشاالله نامش در زمره موالیان صادق امیرمومنان علیه السلام، ثبت شود و با دوستان غریب شهیدش خصوصا شهید دکترموسوی گردیزی که به زودی خاطراتش به روایتِ رجایی عزیز منتشر خواهد شد؛ محشور باشد.‌‌ ▪️ خدا در این داغ تلخ، به ما صبر بدهد و به خانواده گرانقدر و همراه و صبورش بیشتر.‌‌ ▪️ غفرالله له و لنا.‌ 🆔@jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هشدار قرآن به حزب‌اللهی‌ها 📆 به بهانه 24 ذی‌الحجه سالگرد نزول آیه ولایت 🆔@jalili_vahid
وحید جلیلی
🔰 هشدار قرآن به حزب‌اللهی‌ها 📆 به بهانه 24 ذی‌الحجه سالگرد نزول آیه ولایت 🆔@jalili_vahid
🔰 هشدار قرآن به حزب‌اللهی‌ها 📆 به بهانه 24 ذی‌الحجه سالگرد نزول آیه ولایت ✅ "انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یُوتون الزکوه و هُم راکعون" ✅ از امیرالمومنین اسمش را هم نمی‌آورد فقط صحنه را توصیف می‌کند، صفت را توضیح می‌دهد. بنده توی این مسجد نشسته‌ام. خیلی‌های دیگر هم هستند. یک فقیری محتاجی وارد می‌شود، بنده چکار می‌کنم؟ - خودم را عرض می‌کنم- بلافاصله بلند میشوم الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین،.... ما که داریم نماز می‌خوانیم برو سراغ بقیه. ✅ یعنی بلافاصله دین خودم را سپری قرار می‌دهم که مبادا مسئولیت اجتماعی بیاید سمت من. این یک نوع دینداری است که امثال من داریم. ✅ توی آن مسجد آن همه آدم هستند کی به آن فقیر کمک می‌کند؟ علی. در چه حالتی؟ در رکوعش. آن هم رکوع نمازهای آنها در اوج معنویت، آیه نازل می‌شود: "این قرائت از دین باید حکومت کند" دینی که معنویت و عدالت؛ عبادت و مسئولیت؛ در آن در کنار هم‌اند. مواظب باشید بچه مسلما‌ن‌ها، بچه حزب‌اللهی‌ها، مومنین، این قرائت از دین باید حکومت کند. هر کس دیگری علَم حکومت دینی برافراشت، با قرائت‌های دیگر، بدانید یا فاسد است، یا خائن است، یا خیلی پیاده است، بیسواد است. این موضع قرآن ماست در مساله امامت و ولایت. ✅ کسی که دم از ولایت می‌زند اما مثل اموی‌ها زندگی می‌کند دروغگو ست.کسی که دم از علی می‌زند اما نامه حضرت به عثمان‌بن‌حنیف را با رفتارش مسخره می‌کند و هیچ حساب می‌کند، دروغگوست. ✅ کسی که دم از ولایت می‌زند و به شکل‌گیری اشرافیت سیاسی و اقتصادی کمک می‌کند و حساسیتی نسبت به رنج جمهور مردم ندارد دروغگوست. 🆔@jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ای کاش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیانیه نمی‌داد! 🔻 فرهنگ را بهانه کردند که با آن عدالتخواهی را بزنند. 🔻 ما ازکدام فرهنگ سخن می گوییم؟ اگر یک امام جمعه، جبهه فرهنگی را با تعریفی که دوستان دارند در یک شهر کوچکی مثل لواسان تقویت نکرده است باید برکنار بشود! من یک سوال مطرح می‌کنم اگر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با یک حرکتی جبهه فرهنگی انقلاب در کل کشور را تضعیف کرد چه برخوردی باید با او بشود؟ 🔻 شما که این حرکت را انجام دادید آیا به تبعات کار خودتان و ضربه‌ای که به جبهه فرهنگی انقلاب زدید واقف هستید؟ 🔻جبهه یعنی خط درگیری؛ آیا کار فرهنگی که ما می‌کنیم بچه‌ها را به آن خط درگیری با مستکبران با سرمایه‌داران زالوصفت می‌رساند یا نه؟ 🔻تعارفات جواب نمی‌دهد عزیزان وضعیت کشور را الان ببینید آیا اگر ائمه جمعه ما عدالتخواه بودند و اجازه عدالتخواهی به آنها داده می‌شد مفاسد در برخی حوزه‌ها اینقدر رشد می‌کرد؟ 🔻دوستان گفته‌اند بچه‌های بسیج و سپاه از ایشان راضی نبودند؛ اگر لواسان سپاه دارد آن زمانی که ده‌ها هکتار از محیط‌زیست آنجا تبدیل می‌شد به کاخ‌هایی برای مرفهین بی‌درد آنها کجا بودند؟ بچه‌های بسیج "مستضعفین" کجا بودند که اجازه دادند چنین اتفاقاتی بیفتد؟ 🔻 از حاج آقای علی اکبری دعوت می‌کنم که در یک گفتگویی _ما شاگرد و شما استاد_ بنشینیم راجع به جبهه فرهنگی که گفتند ما خیلی دغدغه داریم با هم صحبت کنیم که درباره جبهه فرهنگی شما چه کار می‌توانستید بکنید و چه کار کرده‌اید؟ 🆔@jalili_vahid
بلوای بدویت مدرن یا کاریکودتای تمدنی.pdf
256.7K
‌‌ 🔰 بلوای بدویت مدرن یا کاریکودتای تمدنی ✅ نگاهی تاریخی به پرده جدید تقابل نافرجام غرب‌گرایان با ایران‌‌گرایان 🔻 سخنرانی وحید جلیلی در جمع گروهی از فعالان دانشجویی پیرامون وقایع اخیر 🆔@jalili_vahid
ma-mitavanim-ma-masulim-9602Web.pdf
6.94M
🔰جزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96 🆔@jalili_vahid
وحید جلیلی
🔰جزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96 🆔@jalili_vahid
🔰جزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96 ✅ برش‌هایی از متن: 🔻 کاسبان تحریم، کسانی هستند که با وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها سرمایه‌های مادی و معنوی را به باد دادند. کاسبان تحریم، کسانی هستند که تحریم اقتصادی را سرمایه‌ی سیاسی خود قرار دادند و تحریم را در بازار سیاست فروختند و رأی خریدند و بسیاری از رأی دهنده‌گان را مغبون کردند. اگر در بازار سیاست «باخت و خسارت محض» را به اسم «برد، برد» قالب کردند و برای خشنودی کدخدا معادلات ظالمانه را پذیرفتند در بازار اقتصاد هم برای لبخند اشرافیت و کدخداهای داخلی مناسبات ظالمانه را قبول خواهند کرد. 🔻اعتماد به خدای عدالت با اعتماد به کدخدای ظلم جمع نمی شود و اگر کسانی برای این محال تلاش کردند نه مظهر اعتدال بلکه مظهر التقاط و تذبذب هستند. اگر روزی مشکل انقلاب اسلامی سکولاریسم بود که می خواست دین و دنیا و ادبیات معنوی و مادی را هم از هم جدا کند. امروز متأسفانه با جریانی روبرو هستیم که تلاش می‌کند ادبیات دینی را ذیل مفاهیم استکباری معنا کند و این جریان از سکولاریسم خطرناک تر است. 🔻 امروز برای توجیه تئوری اعتماد به کدخدا و نظریه ی «ما نمی‌توانیم» یا به جنگی ارجاع داده میشود که قرار بوده در گذشته روی بدهد یا به میوه‌ای که در آینده به دست خواهد آمد. حاصل تئوری برد - برد دو ادعای عدمی است، یک اتفاق که در گذشته نیفتاده است و دیگری اتفاقی که در آینده خواهد افتاد، هیچکدام عینیتی ندارد. می‌گویند درست است که به دست خودمان قلب رآکتور اراک را در آوردیم اما به جایش قلب دولت‌های غربی از جمله آمریکا را به دست آوردیم. درست است که دانشمندان جوانمان را نسبت به توانایی سیاستمداران و دیپلمات‌ها برای حفظ دستاوردهای علمی کشور بی‌اعتماد و ناامید کردیم اما به جایش می‌توانیم امیدوار باشیم که دشمنان به ما اعتماد کنند. اعتماد کدخدا را بدست آوردیم. 🔻 نظریه ی کدخدا محوری رعایای کدخدا را نه تنها مهار نخواهد کرد، بلکه آنها را جسورتر و در تعرض به منافع ملی ما فعال تر خواهد کرد. نه تنها بردی از اروپا به دست نیاوردیم بلکه جیبوتی را هم پررو کردیم طرف آمریکا از هر سو در این معادله ی نابرابر برد میبیند.این معنای شیطان بزرگ است. شما را به برد برد میخواند به باخت-باخت سوق میدهد یعنی معامله ای که برای او از هر سو برد است و برای ما از هر سو باخت. 🔻شما اگر دیپلمات باشید که نمی‌آیید همه سرمایه‌های کشور را روی میز بگذارید. هر چه که دشمن گفت شما به حرف کنید، بعد هیچ چیز هم کف دستتان نگذارند بعد بیایید اظهار کنید که بله آمریکا نه به متن برجام وفادار ماند، نه به روح برجام، خب این چه فایده‌ای دارد. پس معلوم می‌شود شما دیپلمات نیستید اگر کسی دیپلمات باشد چنین خسارتی را به مردم تحمیل نمی‌کند به راحتی همه چیز را بدهند بعد بیایند بگویند: ببخشید ما با تمام قوای خودمان به دیکته جناب کدخدا عمل کردیم آب سنگین‌مان را از کشور خارج کردیم. سانتریفوژهایمان را جمع کردیم. قلب رآکتورمان را بیرون کشیدیم و با سیمان پر کردیم. چیزهایی که با خون شهدایمان به دست آورده بودیم خودمان برآن خط بطلان کشیدیم و امید بستیم به جناب کدخدا ولی شما باید صبر کنید تا گلابی‌های باغ برجام برسد. 🔻کسانی که در تمام هشت سال دفاع مقدس یک روز حتی یک روز حتی یک ساعت تا شلمچه و فکه و طلائیه که هیچ حتی تا چند کیلومتری اهواز هم نیامدند و خدمت سربازی شان را در خیابانهای نیویورک گذراندند ! معلوم است که هیچ درکی از تواناییها و رشادتها و مقاومتهای این ملت ندارند اگر آنها خرمشهر بودند، خرمشهر یک ساعت هم مقاومت نمی کرد. اگر آنها در آبادان بودند محاصره آبادن توسط دشمن به سرعت جواب میداد و دشمن وارد می‌شد. اگر روزی ایستادیم و مقاومت کردیم که آبادان را حفظ کنیم امروز هم ما به مقاومت برای حفظ آبادانی ایران نیاز داریم. 🆔@jalili_vahid
جلال، فوکو،غزه و دیگران....؛ «غربزدگی»؛ شصت سال بعد 🔹 اصطلاح «غربزدگی» را اگرچه دکتر فردید-فیلسوف مغلق‌گوی معاصر- وضع کرد؛ اما با کتاب آل‌احمد در ادبیات نخبگانی و رسانه‌ای ایران جا باز کرد و تثبیت شد. فردید گلایه داشت که عمق مفهومی که او به روشنفکران ایرانی نسبت داده بود با ادبیات روزنامه‌نگارانه جلال، تقلیل پیدا کرده و انحطاط معنوی و معرفتی منطوی در واژه «غربزدگی» به درستی درک نشده است. جلال در روشنفکری ایرانی نوعی ذوق‌زدگی و نوکیسگی می‌دید که به انفعال فرهنگی و سیاسی در برابر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری غرب منجر شده است و فردید؛ روشنفکران را به پذیرش ولایت غرب متهم می‌کرد که فراتر از یک موضع سیاسی یا فرهنگی و معادل ذوب در طاغوت زمان و فنای وجودی در غرب استیلاطلب و فلسفه مدرنیته بود. 🔹خمینی و امتش اما فارغ از آن چه در دیالوگ بین آکادمیسین‌ها و ژورنالیست‌ها در جریان بود، از غرب و ولایتمدارانش عبور کردند و بنیانی تازه گذاشتند. انقلاب خمینی، میشل فوکو-فیلسوف مغلق‌گوی غرب- را دوبار در سال ۵۷ از پاریس به خیابان‌های تهران کشید تا شاید بفهمد: «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند». او تلاش کرد به رفقای اروپایی و آمریکایی‌اش حالی کند که آنچه در غرب آسیا آغاز شده با نرم‌افزار قبلی، قابل تحلیل نیست. عمرفوکو کفاف نداد و اجلش در همان سال‌هایی رسید که فرانسه تلاش می‌کرد با میراژ و اگزوسه و سوپراتاندارد معنای واقعی مدرنیته را برای ایرانی‌ها آشکار کند. هر چقدر فوکو در شیرفهم کردن رفقای ماتریالیستش برای درک «معنویت سیاسی»ایران جدید ناکام ماند، میتران در پرده‌برداری از توحش مدرنیته؛ کامیاب بود. 🔹دهه‌ها بعد از مرگ جلال و فردید و فوکو و میتران؛ امروز دوباره غرب مدرن؛ در غزه مشغول ورق زدن کارنامه «بی‌نظیر» مدرنیته است. بشریت در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود، قتل عام چهل هزار انسان در برابر چشم‌های ۸میلیارد نفر را تجربه نکرده بود و این رکورد فقط مخصوص غرب متمدن و بنیان‌گذار حقوق بشر است. همزمان اما غربزده‌های ایران هم –اگر چه کارنامه شایانی در تقدیس غرب دارند- مشغول ثبت رکوردهای تازه‌ای هستند. اگر کنگره آمریکا ۵۹ بار به احترام نتانیاهو قیام می‌کند و با دست‌افشانی تاریخی‌اش حقوق بشر مدرن را جشن می‌گیرد، روشنفکری ایرانی با عربده یا سکوت؛ مشغول هو کردن حماس یا تبریک گفتن ترور موفق مهمانِ مظلومِ تمدن ایرانی است. 🔹بیش از شصت سال گذشته است و مرور دوباره جملات جلال در شاهکار ماندگارش؛ نشان می‌دهد همان‌قدر که روشنفکر ایرانی قدمی پیش نیامده؛ آل‌احمد زنده است و گویی همین امروز با ما حرف می‌زند: «غرب‌زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوش نیست بگویم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن‌زدگی. دیده‌اید که گندم را چطور می‌پوساند؟ از درون پوسته‌ی سالم برجاست. امّا فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه‌ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است.... غرب‌زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای «جهان سومی و از پیشرفت وامانده» را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند.» ✒️ وحيد جلیلی 🆔 @jalili_vahid
⭕️ از تار عنکبوت تا اردوی تبوک ▪️تاملی در عقلانیت اقتدارآفرین پیامبر 🔹از شاهکارهای امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، یکی همین است که جهان را و معادلات بین‌المللی را و مناسبات قدرت در دنیا را با رویکرد نبوی و با آموزه‌های قرآنی می‌بینند. 🔹اگر فقط با چشم دنیایی و با نگاه مادی هم ببینیم، پیامبر توانست در عرض کمتر از ۱۰ سال قدرت مسلمانان را به جایی برساند که ابرقدرت‌های بزرگ آن روز را تهدید و تحدید کند. در این ده سال انسان‌هایی بی‌نظیر و کم‌نظیر پرورش یافتند که در فضائل و کمالات انسانی در تاریخ بشریت درخشیده‌اند و مشابهشان کمتر یافت می‌شود. 🔹از تار بستن عنکبوت بر در آن غار کوچک تا اردوی بزرگ تبوک، حدود ۱۰ سال فاصله است و همین یک مقایسه می‌تواند عظمت و قدرت نرم‌افزاری اسلام را آشکار کند. اگر مکتبی که کارآمدی‌اش را در تعاملات قدرت تا عالی‌ترین تراز بین‌المللی به این وضوح آشکار کرده است مورد ناشکری پیروانش قرار بگیرد؛ فاجعه رخ خواهد داد. 🔹امروز جمعیت مسلمانان حدود دو میلیارد نفر است. بخش مهمی از منابع انرژی جهان از نفت و گاز در اختیار مسلمانان است. مهمترین تنگه‌های جهان از تنگه هرمز و باب‌المندب تا کانال سوئز تا داردانل تا جبل‌الطارق در اختیار مسلمان هاست. بیش از ۵۰ کشور اسلامی داریم. جمعیت قابل توجهی از مسلمانان نیز در کشورهای غیراسلامی حضور و تأثیر دارند. و... . 🔹خداوند هر آنچه که باید تشریعاً و تکویناً به مسلمانان تفضل می‌کرده را انجام داده است اما ناسپاسی و کفران موجب شده است که به عذاب شدید دچار بشوند. چه عذابی شدیدتر از تماشای قتل عام زنان و کودکان غزه در مرئی و منظر همه جهانیان. مسلمانان برای پیروزی هیچ چیزی کم ندارند جز بازگشت به آموزه‌های رسول‌ا... . «اشداء علی الکفار رحماء بینهم». 🔹اگر این معادله تغییر کرد و جای شدت و رحمت عوض شد و در تعامل با شیطان، امید اخوت داشت، نباید توقع داشت سنت‌های الهی تغییر کند. 🔹اگر عقب‌نشینی غیرتاکتیکی با بهانه‌های گوناگون، توجیه شد همان‌قدر که وعده‌های شیطان بزرگ به ساده‌لوحان و سازش‌محوران، دروغین است؛ وعده‌های پروردگار؛ قطعی و غضب او نزدیک خواهد بود. نصرت الهی موکول به تبعیت عملی (و نه زبانی) از راه و رسم پیامبر است. 🆔 @jalili_vahid
🔰 حزب‌الله از نوع حزب‌الله 📰 متنی که می‌خوانید سرمقاله مجله سوره در مرداد سال ۸۵ و همزمان با جنگ ۳۳ روزه است. 🔰 قسمتی از یادداشت: كدام يك ازهسته‌های مقاومت ما در سراسر جهان خود را براي مقابله با چنين برنامه‌اي آماده كرده‌اند؟ هجوم ناگهانی اسرائيل نشان داد كه آمادگی ما چقدر است. متأسفانه آماده ترين نيرو در اين جبهه شاخه نظامی آن بوده است و عرصه‌های سياسی و تبليغی و فرهنگی و رسانه‌ای و هنری كه ظرفيت‌هايی بسيار بيشتر از ميدان نظامی دارد كماكان منتظر نيروهاي حزب اللهی به معناي “حزب‌اللهي” آن است. هنوز ترانسفورماتورهای ما قادر به تبديل حماسه‌های نظامی حزب الله به امواج مؤثر فرهنگی در جهان اسلام نيستند و از سوی ديگر در تبديل گرمای حضور هيجانی مردم در خيابان‌های جهان به نوري فرا راه مقاومت اسلامی بسيار ضعيف‌تر از آنچه كه بايد؛ عمل می‌كنند. كدام فرصت فراهم‌تر از فرصتي است كه فداكاری فرزندان لبنانی خمينی برای بسيج همه قوای جهان اسلام به وجود آورده است؟ و كجاست سپاه فرهنگی انقلاب اسلامی كه آهنگ فّر و عزم عزتی را كه حزب الله طلايه‌دار آن است به مقصد برساند؟ (متن کامل را در تصاویر بخوانید) 🖋 وحید جلیلی 🆔 @jalili_vahid
◾️🌷◾️ حمزه را کشتند "وحشی"ها ذوالفقار حیدری زنده است خیبرا آماده باش آری گورت از روز اُحُد کنده است 🆔 @jalili_vahid
🌀🔰 «سبحان الله» 👈 تاملی در الهیات مقاومت - بخش نخست ✍ وحید جلیلی 🔹 در مواجهه با تحولات منطقه، ذکری اگر باید گفت؛ «سبحان الله»، است. ۱۴ ماه پس از ۷ اکتبر؛ ظلم‌ها و مصیبت‌ها و جنایت‌ها البته به عین‌الله است و در مرئی و منظرِ ملکوت. همان‌طور که مومنان «متی نصرالله» می‌گویند و گاه گلایه یا تعجب می‌کنند که: «عجب صبری خدا دارد!» و چه بسا در دل می‌پرسند: «پس کی نصرت خدا می‌رسد؟»؛ ملکوت هم با تعجب بیشتر و گلایه شدیدتر می‌پرسد: «مالکم لا تقاتلون»؟ «مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» * دو پرسش یکی از زمین به آسمان می‌رود و دیگری از آسمان به زمین نازل می‌شود. تقاطع این دو پرسش جایی است که «دین » معنا می‌یابد. دین صرفاً عهده‌دار تبیین کارهایی که خداوند به قدرت خود می‌کند، نیست بلکه شاید مهم‌تر از آن، دین عهده‌دار تبیین کارهایی است که خدا به حکمت و سنت خود، نمی‌کند! * 🔹 «سبحان الله» خدا را از دو چیز مبرا می‌کند: ضعف و ظلم. خدا ناتوان نیست از اینکه ظالمان را ناکام بگذارد و مانع نشدنش از ظالمان را نشانِ قدرتِ طواغیت در برابر خدا و عجز عرش نباید دانست و این از بدیهیات و اوّلیات توحید است. اما از دیگر سو خداوند - برخلاف انسان‌ها - در این مظالم شریک نیست و مانع نشدنِ تکوینی‌اش از جنایاتِ ظالمان، نشان رضایت او به ظلم یا تاوان نداشتن ستم برای ستمکاران نیست. «سبحان الله» یعنی مشارکت در ظلم و رضا دادن به ستم را از خدا نفی باید کرد و مقصر را نه در آسمان، که در زمین باید جست. «سبحان الله»؛ نافی ادعای مارکسیست‌هاست که گفتند: دین؛ پذیرندگان جور را مأجور؛ و تاوانِ ستم در این جهان را معلق و موکول به جهان دیگر می‌کند. چگونه می‌توان چنین روایتی از دین را پذیرفت در حالی که کتاب خدا پر است از: «و قاتلوا ائمه الکفر» و «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‌ الْقِتالِ‌» و «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ‌ يُقاتِلُونَكُمْ‌» و «الا تُقاتِلُونَ‌ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ» و «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ» و... . * البته مؤمنان مأمور به دعا هستند و مؤمنی که دعا نکند در دینش شک باید کرد و صد البته همان مؤمنان؛ مأمور به جهاد و قتال هم هستند و مؤمنی که فریضه بودن جهاد را - در عمل - انکار کند، متدین واقعی نیست و در ایمانش تردید باید کرد. دعا آمده‌ست که مومنان را در انجام ماموریت‌هایشان قوی‌تر کند نه آنکه جایگزین جهاد و قتال و تعاون و تواصی و امر به معروف و نهی از منکر و قیام باالقسط و قوامیتِ لله شود. دعا نیامده است که دین را از دل جامعه و میدان و اقتصاد و سیاست و دفاع و... جمع کند و به کنج خلوت، راضی سازد. از بالاترین دعاهای اولیای خدا «اللهم تقبل منا هذا القربان» است. کار دعا صرفاً نازل کردن آسمان به زمین نیست که بالا بردن زمین تا آسمان هم هست. آن‌ها که بضاعتی و توشه‌ای برای دعای «تقبل منا» ندارند؛ نمی‌توانند دائماً «اَنزِل علینا مائده من السماء» بخوانند. اتوبانِ عرش و فرش؛ مُلک و ملکوت دو طرفه است و آن‌ها که یک سوی این اتوبان را با نگاه ناقص خود به دین و دعا، مسدود کرده‌اند، نمی‌توانند متوقع فعال بودن طرف دیگر باشند. اگر ما از پیشروی نکردن قوای ملکوت تعجب می‌کنیم، در عرش هم شگفتی از عقب‌نشینی‌های غیر تاکتیکی ما موضوع بحث است و درباره آن هشدارهای خطیر و اکید داده می‌شود: «وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» * ادامه در بخش دوم 🆔 @jalili_vahid
🌀🔰 «سبحان الله» 👈 تاملی در الهیات مقاومت - بخش دوم (بخش نخست) ✍ وحید جلیلی 🔹 خدا برای آزادی فلسطین باید چه امکاناتی به مسلمانان می‌داده که دریغ کرده است؟ نزدیک به ۲ میلیارد جمعیت و بیش از ۵۰ کشور اسلامی. اختصاص عمده منابع انرژی جهان از نفت و گاز و بسیاری معادن به کشورهای اسلامی. قرار گرفتن مهم‌ترین تنگه‌های سوق‌الجیشی جهان از تنگه هرمز تا باب المندب تا داردانل تا کانال سوئز تا جبل الطارق و... در اختیار مسلمانان حمایت افکار عمومی و عواطف بشریت در سرتاسر جهان از مظلومان غزه * انگلستان جزیره‌ای است با وسعت ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع در نزدیکی قطب شمال. تقریباً به اندازه استان یزد و کوچکتر از استان کرمان. با مساحت کمتر از یک‌چهارم افغانستان، سومالی، ماداگاسکار و بوتسوانا. کمتر از نصف گابن و بورکینافاسو. یک‌چهاردهم اندونزی و یک‌دوازدهم ایران. بدون هیچ کدام از امتیازات ارضی و مرزی و مادی و معدنی و سوق‌الجیشی پیش گفته. * هرچه در تاریخ و جغرافیای جهان معاصر بیشتر غور کنیم عمق «سبحان الله»‌های‌مان ژرف‌تر خواهد شد. * حالا که به مرحله پاسخگویی و تعیین سهم تقصیرها در تداوم جنایات رژیم صهیونی رسیده‌ایم منصفانه و صادقانه ببینیم ملکوت باید پاسخگوی ما باشد یا ما پاسخگوی او؟ بیش از ۴۰ هزار مسلمان در غزه قتل عام شوند و در بسیاری از کشورهای اسلامی حتی یک گوجه فرنگی گندیده به دیوار سفارت رژیم صهیونی و پشتیبانان غربی‌اش اصابت نکند؟! * مسلمانان اتفاقاً اگر می‌خواهند نجات پیدا کنند نه تنها نباید تسبیح‌هایشان را کنار بگذارند و اسلحه به دست بگیرند، بلکه باید در کنار سلاح‌ها و ابزارها و امکانات و امتیازات و فرصت‌ها و ظرفیت‌های لاتعد و لا تحصی‌یشان تسبیح بگویند. شاید هیچ ذکری به اندازه «سبحان الله»؛ مسلمانان را به مسیر هدایت و صراط مستقیم رهنمون نکند. ذکری که ضعف و ظلم را از ملکوت سلب و به ایمان‌های ناقص و امکانات کاملِ امت الصاق می‌کند/. 🆔 @jalili_vahid