eitaa logo
گروه جهادگران اقتصاد مقاومتی (گام)
354 دنبال‌کننده
736 عکس
688 ویدیو
25 فایل
انعکاس دیدگاهها،تحلیلها،واخبارکنشگران اجتماعی،گروه‌های جهای،هیئات مذهبی که در اطاعت رهبری وارد میدان جنگ اقتصادی شده اند ارتباط باادمین کانال @akordlo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ساختاری که مردم از آن حذف شود؛ شک نکنید فاسد خواهد شد! 🎥 نماینده مردم تهران در مجلس: 🔹چرا در نهاد با وجود اينكه دست مردم بود و سازمان بازرسی بالا سرش نبود، فساد رخ نمی‌داد؟! 🔸هر مدلی از طرف حاكميت تنظيم شود که در آن عامليت نداشته باشند، خواه ناخواه فاسد خواهد شد. 🔹اگر قرار است دوپينگی مسائل كشور را حل كنيم، مثل همین مولدساز؛ پس تعطيل كنيم! برویم برای هر امر حاکمیتی، یک هیات هفت نفره بگذاریم و خلاص! 🔺 برشی از کارگاه عقب ماندگی در عدالت و پیشرفت - مدرسه زمستانه علوم انسانی عمار 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
🔴 مقایسه ۱۲ خط و ۱۲ سال! 🔺 روز ۲۶ خرداد ۵۸، امام خمینی فرمانی شفاهی صادر کرد و از فردایش یعنی ۲۷خرداد، جهادسازندگي تشکیل شد‌. این فرمان شاید ۱۲خط بیشتر نبود. 🔹 نوروز ۸۹، رهبر انقلاب، فرمان جهاد اقتصادی را صادر کرد و از آن سال، مرتبا بر اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، مردمی‌‌سازی اقتصادی و... فرمان میدهد. 🔘 چرا اجرای فرمان ۱۲ خطی امام، حتی ۲۴ ساعت به تاخیر نیفتاد‌. اما تحقق فرمان جهاد اقتصادی رهبر انقلاب، ۱۲ سال است که انتظار می‌کشد؟! 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
♦️مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما| 📃 مروری بر نظریات اقتصادی شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر و ثروت ◽️ از آرمان‌های همچنان معطل انقلاب اسلامی پایان دادن به استثمار نیروی کار و اصلاح رویه‌های ناعادلانه و غیراسلامی اقتصاد سرمایه‌داری در جامعه بود. برای این هدف نیز متفکرینی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و امام موسی صدر دست به تلاش‌های فکری برای نمایش الگوی اقتصاد اسلامی و تمایز آن با سرمایه‌داری و البته کمونیسم زدند. ◽️ اهداف و الگوهایی که همچنان بعد از 40 سال گذشت از پیروزی انقلاب نه تنها قدمی به سوی آن‌ها برنداشتیم تا در میدان رفت و برگشت تئوری و عمل اصلاح و تکمیل شوند، بلکه روز به روز در همان رویه‌های سرمایه داری فروتر رفتیم تا جایی که حتی بازخوانی آن آراء و نظریات، امروزه برای ما غریب می‌نماید. ▫️ شخصی که یکی از منسجم‌ترین نظریه‌های اقتصادی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی را ارائه کرد، آیت الله شهید محمد باقر صدر بود. مروری بر نظریه اقتصاد اسلامی ایشان درباره حقوق کارگر ضروری به نظر می‌رسد. ▫️ شهید صدر مستند بر سلسله‌ای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، «کار مستقیم» است. لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است. نه حتی چون نظریه مارکس، فقط مالک ارزش افزوده‌ی ایجاد شده در کار! ▫️ وی در کتابچه «طرح تفصیلی اقتصاد جامعه اسلامی» در دو فصل اول به چهار شیوه تولید ثروت می‌پردازد و در هر چهار شیوه ثابت می‌کند که مالک کالا یا محصول کشاورزی تولیدی، کسی است که کار مستقیم می‌کند، یعنی کارگر. نه کارفرما، کارخانه‌دار، زمین‌دار، کشتی‌دار یا مانند آن. 1⃣ شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است. زمین، معادن، منابع آب. ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان می‌کند که کسی مالک رقبه (اصل این اموال) نمی‌شود. زمین و معدن و چاه به مالکیت کسی درنمی‌آید، چرا که برای تولید آن کسی «کار» نکرده و مالکیت فقط محصول «کار مستقیم» است. ▫️ این‌ها خلق خداوند است ولی حق ویژه‌ استفاده از مورد اول و دوم در اختیار کسی است که با «کار مستقیم» آن‌ها را «احیا» و ثروت آفرین کرده است. زمین را شخم زده و کاشته، چاه را کنده و به آب رسیده، و معدن را حفر کرده. ▫️ تولید کشاورزی به شیوه سرمایه‌داری نامشروع است. کسی که دیگرانی را بر زمینی گماشته تا برایش بکارند و درو کنند و خود تنها ابزار کار را در اختیار آنها نهاده، مالک محصول نیست. کسی که مالک ابزار کار کشاورزی است، تنها می‌تواند اجاره ابزارش را از کارگر بگیرد و بس. این اجاره را نیز دولت تعیین و محدود می‌کند. (صدر، 1393: 95-99) 2⃣ در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است. مالک محصول کسی است که «کار مستقیم» می‌کند. کارگری که در کشتی و لنج به صید می‌پردازد مالک ماهی است، نه صاحب کشتی. صاحب کشتی یا تور تنها می‌تواند اجاره‌ ابزار تولیدش را طلب کند آن هم به میزان کاری که در آن مستهلک می‌شود نه بیشتر. نه اینکه دستمزد صیادی به کارگران دهد و طلب مالکیت صیدها کند. ▫️ «این گونه او حقی در ثروتی که صیادان به دست می‌آورند، پیدا نمی‌کند. تنها کار مستقمی است که موجب ایجاد حق و مالکیت خاص برای اموال منقول می‌شود. و اگر مالی منقول بدون بذل کار و تلاش (مستقیم) در تسلط فردی قرار گیرد، آن فرد مالک آن دارایی نخواهد شد». (همان: 100 و 101) 🔻ادامه دارد... ✍ احمد کرمی نژاد 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
♦️مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما| و پایانی. 3⃣ در شیوه سوم و چهارم (تولید اولیه و ثانویه) که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست. در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، «مالک کالای تولید شده» -نه فقط مالک ارزش اضافه شده به کالا آن‌گونه که مارکسیست‌ها می‌خواستند حق کارگر را مطالبه کنند- کارگر بلافصل است، نه سرمایه‌دار و کارخانه‌دار و مالک ابزار تولید. ▫️ «اسلام در زمینه توزیع ثروت از تولید اولیه به سه مطلب اعتقاد دارد: 1- ثروتی که تولید شده از آنِ تولیدکننده یعنی کارگر است. و این یعنی مالکیت بر اساس کار قرار دارد. 2- هر گاه کارگر در راه تولید اولیه، از ابزار کار دیگران استفاده کند، مالکان ابزار تولید، تنها می‌توانند در مقابل کاری که در آن ابزار انباشته شده و در ضمن فرایند تولید از بین می‌رود، کرایه مناسبی طلب کنند و حقی در ثروت تولید شده ندارند». 3- حکومت اسلامی به عنوان نماینده جامعه، می‌تواند جزئی از ثروت به دست آمده را به عنوان اجرت استفاده از منبع طبیعی از تولید کننده بگیرد» (همان: 108) و خرج ضعفا و ایجاد تعادل و عدالت اجتماعی کند، چرا که »نیاز ، پایه دیگر مالکیت در اقتصاد اسلامی است». (همان: 109) 4⃣ در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی (که بشر کاری روی آن انجام نداده) بلکه بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است. ▫️ کارگری که ماده اولیه را تولید کرده یا خود می‌تواند تولید ثانوی را هم انجام دهد و مالک کالای نهایی هم شود. یا کارگر دیگری را با دستمزد عادلانه تعیین شده توسط دولت به کار تولید ثانوی بگمارد، و یا کالای اولیه را به کسی دیگر بفروشد تا او کار تولید ثانوی را انجام دهد. ▫️ طبعا با این فرمول کلی که «هر گونه افزایش ثروت مشروعی تنها و تنها محصول کار مستقیم است» سرمایه کلان هم نخواهد داشت تا بتواند مقدار خیلی زیادی از کالای های تولید شده اولی را بخرد و مالک بخش بزرگی از کالاها شده و در تولید ثانویه مناسبات سرمایه‌داری را به راه بیندازد. ▫️ در اینجا نیز مانند تولید اولی و احیای منابع طبیعی ثروت، نقش مالک ابزار تولید، کارخانه و کارگاه تنها طلب اجاره‌ی ابزار تولید است به میزان جبران استهلاک کاری آنها. ▫️ «اجرت ابزار تولید و دستمزد کارها نیز از جانب حکومت اسلام و با رویکرد بی اثر کردن عامل کمبود مصنوعی که احتکار کالا آن را به وجود می‌آورد، معین می‌شود». (همان: 117) ▫️ وقتی تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، «کار» است. کار مستقیم نه کار خریداری شده و توسط کارگران اجیر شده. طبعا در چنین نظام اقتصادی‌ای، ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود یعنی تولید کنندگان واقعی ثروت. نه سرمایه داران زالوصفت که در جوامع سرمایه داری شیره‌ی جان کارگران را می‌مکند و خود بر صدر نظام اقتصادی می‌نشینند. ▫️ بلی، جایگاه کار در نگاه نظریه‌پردازان اسلامی انقلاب اینچنین بوده: مالک تمام محصول تولیدی و مالک ثروت‌های جامعه، نه نگاه حداقلی ما به عنوان اقشاری نیازمند حمایت و تفقد که باید دستمزد بخور و نمیرشان را با التماس از کارفرمایان مطالبه کنیم. ▫️ بگذریم که امروز کار به آنجا رسیده که برخی منبری‌های سرمایه‌دوست در نگاهی سراسر متضاد، کار کارگر را تحقیر کرده و تمام ارزش اقتصادی جامعه را به سرمایه‌داران و کارفرمایان می‌دهند و آن‌ها را حلوا حلوا می‌کنند و الزم به پرداخت حداقل دستمزد و بیمه کارگر را ظلم در حق ایشان می‌شمارند. ✍ احمد کرمی نژاد ▫️ منبع: اسلام راهبر زندگی، مکتب ما، رسالت ما (فصل «طرحی تفصیلی از اقتصاد جامعه اسلامی»)، نوشته شهید محمدباقر صدر، نشر دارالصدر. 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
♦️راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری ☑️ آمار دقیقی از تعداد کارگران رسمی نیست حدود۱۵ میلیون نفر برآورد میشوند. اگر اقل اعضای خانواده را ۳ نفر بگیریم حدود۴۵ میلیون( بیش از ۲/۳ خانواده ایرانی ها) از این طریق نان میخورند و مصوبه شورای عالی کار بر زندگی شان تاثیر مستقیم دارد! البته ما چیزی به عنوان کارگران غیر رسمی هم داریم که قانون کار و بیمه و...شامل حالشان نمیشود و به مراتب وضعیت شان بدتر است. در بعضی گزارش ها آمارشان بین ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون اعلام شده است! ☑️ بر اساس روایات و فتوای فقها حقوق مبتنی بر اجاره نفس مکروه و مذموم است! (۱) در حقیقت عموم مردم حتی کارمندان دولت که حقوقشان ذیل عقد اجاره است شامل این حکم فقهی میشوند چون همگی اجیر به حساب می آیند حالا کارفرما خصوصی است یا دولتی! روایات ارزش کارگر هم در مورد کارگری که مولد است گفته شده نه اجیرشدن (۲)در فقه ما عقود مختلفی داریم مثل مزارعه، مضاربه، مساقات و...که جز عقود کارگر-مالکی به حساب می آید و مانع اجیرشدگی محض میشود(۳). امروز عموم این عقود تعطیل و باب اجاره احیا و توسعه پیدا کرده است. در یک نگاه کلان این یک وضعیت ناعادلانه است و چنانچه آن حکم فقهی کراهت اجاره را در سطح سیاست گذاری در نظر بگیریم طبیعتا خروجی جامعه اسلامی نباید جامعه ای بشود که عموم مردم آن اجیر( کارگر-کارمندو..) باشند! ☑️ هرساله اسفندماه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار تصویب میشود. غفلت جریان انقلابی، قدرت رسانه ای سرمایه داران، نبود تشکل های قوی کارگری که صدای کارگران باشند، حمایت دولت از کارفرما و...همه موجب افزایش حداقلی حقوق کارگران میشود. کاهش ارش پول و تورم هم در طول سال به گونه ای دیگر این حداقل را بی ارزش میکند و در نهایت هر روز زندگی کارگران سخت تر و دسترسی آنها به اولیات زندگی مثل مسکن و... مشکل تر میشود. ☑️ برای تحقق عدالت نسبی راه حل کوتاه مدت افزایش حقوق کارگران به اندازه تورم است اما راه حل بنیادین حذف تدریجی نظام کارگر-کارفرما است که امروز حاکم است و ۲۰۰ هزار کارفرما بر ۱۵ میلیون کارگر سلطه دارند! این نظام باید با نظام کارگر-مالکی تغییر پیدا کند و این مساله با این کارها رقم میخورد 1⃣ توسعه اقتصاد تعاونی چنانکه شهید بهشتی تاکید داشت(۴).مدل تعاونی در اصل ۴۴قانون اساسی ما آمده یک نوع اقتصاد کارگر-مالکی و عدالت محور است.[ توسعه تعاونی مانع توسعه افزایش کارگر و کارفرما و استثمار کارگر میشود. بنا بر قانون پنجم توسعه باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا سال ۹۳تعاونی میشد که هنوز انجام نشده است!] 2⃣اجراسازی احکام فقه در زمینه احیای زمین و اصالت کار و...چنانکه که بسیاری از فقها من جمله شهیدصدر تاکید داشتند(۵) 3⃣احیا عقود مختلف اقتصادی مثل مضاربه و... با فرهنگ سازی در جامعه 🔻خلاصه آنکه در مقام مطالبه گری و سیاست گذاری در لایه اول باید تلاش کرد با افزایش حقوق و مزایا حداقل حقوق کارگران تامین شود اما در لایه دوم تلاش جدی باید این باشد که در جامعه اسلامی تاجایی که امکان دارد( هرچند بخاطر اختلاف استعداها و... صفر نمیشود) مردم به جای کارگری، خودشان به مولد بودن و مالک شدن برسند. تجربه تعاونی موندراگون اسپانیا در این مورد خواندنی است. ۱: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏5، ص 90، «بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَه‏ ۲: علامه جوادی؛ درس تفسیر، سوره نحل،بهار۱۳۸۶ ۳:اللمعه الدمشقیه، شهید اول ۴: شهید بهشتی، سخنرانی درباره تعاونی ها ۵: شهیدصدر، بارقه ها، نظریه توزیع منابع طبیعی در اسلام خلاصه نطریه شهیدصدر ✍ 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
اولین محصول تولیدی شرکت هوندا هوندا این وسیله را در سال 1947 ساخت. این موتور نتوانست نظرات را چندان به خود جلب کند، اما باعث شد که روح و شخصیت امروزی هوندا شکل بگیرد. 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی 👇 @jam_zn
💯| 💯| ------------------------------------- 🔷| مایکل پورتر یک اقتصاد دان اهل ایالات متحده آمریکا است. وی ملقب به پیامبر برنامه ریزان راهبردی (استراتژیک) می‌باشد. ------------------------------------- 🔷| " اساس استراتژی این است که چه کارهایی را نباید انجام بدهیم. " مایکل پورتر (Michael Porter) ------------------------------------- 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
❌ نابودی اقتصاد یک کشور 1⃣ پیشنهاد افزایش حقوق پزشکان به میزان 30% !!! 2⃣ کارگران 27% 3⃣ کارمندان 20% ❌در اقتصاد ما میزان افزایش درامد ثروتمندان هم از قشر متوسط و ضعیف بیشتر است!!!!! هنگامی که کارمندان (قشر متوسط) فقط 20% افزایش حقوق می گیرند بر اساس میزان افزایش درآمد ثروتمندان همچون پزشکان باید 15% باشد نه 30% !!!!!! 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
⭕️ در بازار شلوار زنانه بلندتر از ۹۰ و ۱۰۰ سانتی‌متری پیدا نمی‌شود. آیا باید با ۴۰ میلیون زن ایرانی برخورد کرد یا با ۴ شیطانی که امسال تصمیم گرفتند شلوارها کوتاه شوند؟ اگر کسی تصور کند این اقدام برنامه‌ریزی شده نیست یک احمق به تمام معناست. دقیقا مثل حذف دکمه از مانتوها و... عده‌ای سرمایه‌دار که تولیدکننده و واردکننده عمده لباس هستند دور یک میز نشسته‌اند و تصمیم گرفتند شلوار زنانه کوتاه شود. این مساله نه تنها خلاف عفت و حیا و اسلام است که قطعا خلاف آزادی و انتخاب آزادانه انسان است. دیکتاتورهای بنده‌ی شیطان که صاحبان ثروت و قدرتند برای شخصی‌ترین مسائل انسانها تصمیم می‌گیرند و دم از آزادی هم می‌زنند! این نتیجه بازار انحصاری است که از ثمرات نئولیبرالیسم است. فلذا یعنی نه به بی‌غیرتی نه به بی‌عفتی نه به انحصار نه به تبعیض نه به اجبار نه به بردگی و بندگی شیاطین زنان بزرگوار سرزمینم دقت کنند که اسیر این حربه‌های شیاطین نشوند و به بهانه مُد و ... اجازه ندهند کسانی برای نوع پوشش آنها تصمیم بگیرند و عفت و حیاء آنها را بدزدند. ابزار بسیار قدرتمندِ "نخریدن" در دست شماست تا با آن از آزادی و انتخاب خودتان حراست کنید. وظیفه دولت، نهادهای امنیتی، قضائی و انتظامی هم مشخص است: حراست از آزادی مردم ،جلوگیری از انحصار و حمایت از مجموعه های فعال در عرصه تولید محصولات عفاف وحجاب که این روزهای با مشکلات عدیده بازار و اقتصاد ناپایدار مواجه هستند 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 💠 @jam_zn
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ استاد رائفی پور به زبان آذری باتوجه به تحولات اخیر ،فوق العاده است. حتما ببینید. 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
17.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پشت پرده قرارداد ایران وچین 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn
✳️ نهضت تولیدگرایی مردمی درمقابلِ جریان اقتصاد تکنوکرات ⛔️ الگوی غالب سیاست اقتصادی کشور در سی سال اخیر این بوده: 1⃣ خام فروشی نفت و معدن و محصولات کشاورزی 2⃣ جراحی‌های اقتصادی به نفع جیب دولت و به ضرر معیشت مردم 3⃣ فربه‌سازی بخش خصولتی و تداوم انحصارات، در پوشش خصوصی‌سازی 4⃣ وادادگی درمقابل دلار و تداوم کاهش ارزش پول ملی 5⃣ زمینه‌سازی تورم افسارگسیخته با گران‌سازی قیمت‌ها و بهره بانکی. ❇️ درمقابل این جریان، باید یک نهضت علمی- اجتماعی- مدیریتی راه بیفتد با محوریت تولیدگرایی و درچارچوب زیر: 1⃣ هدفگیری زنجیره‌های تولید نوآورانه، بعنوان ستون فقرات پیشرفت اقتصادی 2⃣ تحول ساختاری در مردمی‌سازی مدیریت اقتصادی و نفی مداخلات منفعت‌طلبانه دولتی 3⃣ خانه‌تکانی اساسی در سیاست پولی-مالی، باهدف جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی 4⃣ تحول در تقنین، باهدف نجات کارکردی مجلس از استیلای اقتصاد نفتی و دولت‌مدار 5⃣ حذف کامل ربا و ریشه‌های آن. 💡رصام (رصد اقتصاد مقاومتی) https://eitaa.com/rasamnama 🌻جهادگران اقتصاد مقاومتی👇 @jam_zn