💠 مرور شش مبنا در باب استهلال
🔹مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیریزنجانی، مکارمشیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی)
🔸مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی وحیدخراسانی)
🔹مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافیگلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض)
🔸مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطهای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی بشیرحسین نجفی)
🔹مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای)
🔸مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضللنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوریهمدانی.
https://eitaa.com/jamande68_ir
دسته بندی مبانی مراجع در ثبوت هلال
محسن فصاحت
با جمعبندی فتاوای ذکرشده از مراجع عظام تقلید دربارۀ «رؤیت هلال با چشم عادی یا مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق یا عدم آن»، مبانی فقهیِ ایشان را میتوان چنین دسته بندی کرد:
1⃣ مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق»
مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، محمّدتقی بهجت(ره)، سیّدعلی سیستانی، سیّدموسی شبیریزنجانی، ناصر مکارمشیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی
2⃣ مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترکاند»
مبنای فقهی حضرت آیتالله حسین وحیدخراسانی
3⃣ مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند»
مبنای فقهی حضرات آیات خویی(ره)، لطفالله صافیگلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض
4⃣ مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطهای برای همۀ نقاط زمین»
مبنای فقهی حضرت آیتالله بشیرحسین نجفی
5⃣ مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق»
مبنای فقهی حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
6⃣ مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند»
مبنای فقهی حضرات آیات محمّد فاضللنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری
7⃣ مبنای هفتم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطهای از قارّههای آسیا و استرالیا و آفریقا و اروپا برای تمام همین قارّهها، و کفایت رؤیت در هر نقطهای از قارّههای آمریکا و اقیانوسیّه برای همین دو قارّه»
مبنای فقهی حضرت آیتالله سیّدمحمّدسعید حکیم
8⃣ مبنای هشتم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی یا دوربینهای متعارف(و عدم کفایت رؤیت با تلسکوپ)» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند»
مبنای فقهی حضرت آیتالله سیّدمحمود هاشمیشاهرودی(ره)
🔹 به نقل از سایت اجتهاد
https://b2n.ir/689860
https://eitaa.com/jamande68_ir
کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید!
تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین(ع) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا ...!
شهید سید مرتضی آوینی
https://eitaa.com/jamande68_ir
#پندانه
✍️میگویند روزی "مقدس اردبیلی" به حمام رفت، دید حمامی دارد در خلوت خود میگوید:
خدایا شکرت که شاه نشدیم،
خدایا شکرت که وزیر نشدیم،
خدایا شکرت که مقدس اردبیلی نشدیم!
🔸مقدس اردبیلی پرسید:
شاه و وزیر ظلم میکنند، شکر کردی که در آن جایگاه نیستی، چرا گفتی خدایا شکرت که مقدس اردبیلی نشدی؟
🔹حمامی گفت: او هم بالاخره اخلاص ندارد!
شما شنیدی میگویند وقتی مقدس اردبیلی، نیمهشب برای وضو دلو انداخت تا آب از چاه بکشد دید طلا بالا آمد، دوباره انداخت دید طلا بالا آمد، به خدا گفت: خدایا من فقط یک مقدار آب میخواهم برای نماز شب، کمک کن!
🔸مقدس گفت: بله شنیدم.
🔹حمامی گفت: آنجا، نصف شب، کسی بوده با مقدس اردبیلی؟
🔸گفت: نه ظاهراً نبوده.
🔹حمامی گفت: پس چطور همه خبردار شدند؟ معلوم میشود خالص خالص نیست!
🔸مقدس اردبیلی میگوید: یک دفعه به خودم آمدم ...
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹سادهاندیشی است که فکر کنید تخصص میزان است، علم میزان است
حتی علم الهی و علم توحید هم میزان نیست
فقط علمی ملاک است که تربیت در او باشد
«امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف»
👈دیدن فیلم فوق را هرگز از دست ندهیم
جهت تربیت و اصلاح نفوس خودمان مفید است
https://eitaa.com/jamande68_ir
اِقرار میکنم به گناه و بعید نیست
مُنکر شود خدا و بگوید کجا؟ چه بود؟
التماس دعا
https://eitaa.com/jamande68_ir
از بیانات جناب عالی در نماز جمعه این طور ظاهر می شود که شما حکومت را به معنای ولایت مطلقه ای که از جانب خدا به نبی اکرم ( ص ) واگذار شده و اهم احکام الهی است و بر جمیع احکام فرعیه تقدم دارد ، صحیح نمی دانید و تعبیر به آن که این جانب گفته ام حکومت در چارچوب احکام الهی دارای اختیار است بکلی بر خلاف گفته های این جانب است اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضه به نبی اسلام ( ص) یک پدیده بی معنی و محتوا باشد اشاره می کنم به پیامدهای آن که هیچ کس نمی تواند ملتزم به آنها باشد مثلا خیابان کشی ها که مستلزم تصرف در منزلی است یا حریم آن است در چارچوب احکام فرعیه نیست نظام وظیفه و اعزام الزامی به جبهه ها و جلوگیری از ورود و خروج ارز و جلوگیری از ورود یا خروج هر نحو کالا و منع احتکار در غیر دو سه مورد و گمرکات و مالیات و جلوگیری از گرانفروشی ، قیمت گذاری و جلوگیری از پخش مواد مخدر و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلی ، حمل اسلحه به هر نوع که باشد وصدها امثال آن که از اختیارات دولت است بنا بر تفسیر شما خارج است و صدها امثال اینها باید عرض کنم حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله ( ص) است یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم برتمام احکام فرعیه حتی نماز وروزه و حج است حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند و مسجدی که ضرار باشد در صورتی که رفع بدون تخریب نشود ، خراب کند حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است در موقعی که آن قرار داد مخالف مصالح کشور واسلام باشد یک جانبه لغو کند و می تواند هر امری را چه عبادی و یا غیر عبادی که جریان آن مخالف مصالح اسلام است مادامی که چنین است جلوگیری کند حکومت می تواند از حج که از فرایض مهم الهی است در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتا جلوگیری کند .آنچه گفته شد ه است تاکنون و یا گفته می شود ، ناشی از عدم شناخت ولایت مطلقه الهی است . آنچه گفته شده است که شایع است ، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با اختیارات از بین خواهد رفت ، صریحا عرض می کنم که فرضا چنین باشد ، این از اختیارات حکومت است و بالاتر از آن هم مسائلی است .( صحیفه نور ، ج۲۰ ، ص ۱۷۰و ۱۷۱، ۱۶/۱۰/۶۶)
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
🔶«اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف نیست، اثر عالمان گمنام كمتر از اثر عالمان معروف نیست...»
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا ما را مثل دلقک فرعون ببخش ... 🥺
روایاتی خاص و عالی از علامه مصباح یزدی رحمت الله
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ داستان آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی در دوران طلبگی و مخالفتهای پدر و توسل ایشان به حضرت ولی عصر( عجل الله تعالی فرجه الشریف)
http://paziresh.ismc.ir
https://eitaa.com/jamande68_ir
وداع با ماه مبارک رمضان.mp3
7.69M
ممنونم اگر نروی...😔
حجت الاسلام میرزامحمدی
وداع بسیار زیبا با ماه مبارک💔😭
#ماه_مبارک_رمضان
#وداع
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 گفتن حاج آقا؛ کی از شر شما، راحت میشیم؟
🔹 و پاسخ حاج آقا... 😅
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #نماهنگ | قربان آن دل ...
◾️ رهبر معظم انقلاب:
امام صادق (علیه السّلام) از راوی سؤال می کنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مینشینید دُور هم، مسائل ما را مطرح می کنید؟
او جواب می دهد که بله، این کار را می کنیم.
بعد حضرت می فرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست می دارم این مجالس را.
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 بروید دنبال کارهای نشدنی تا بشود ...
تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین تا بردارید « و لا یخشون احداً الا الله »
خب، زحمت هایش چه؟
رنج هایش چه؟
محرومیت هایش چه؟
جوابش این است که:
« و کفی بالله حسیبا »
خدا را فراموش نکن.
خدا حسابت را دارد.
در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کف نفس تو، حرصی که خورده ای، زحمتی که کشیده ایی، کاری که کرده ای، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی؛ این ها هیچ وقت فراموش نمی شود.
« و کفی بالله حسیبا »
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به غروب اين بيابان، بنشين غريب و تنها.
بنگر وفای ياران، كه رها كنند ياری ...
https://eitaa.com/jamande68_ir
شهید بهشتی: در این انقلاب آنقدر کار هست که می توان انجام داد، بی آنکه هیچ پست، سمت، حکم و ابلاغی در کار باشد.
https://eitaa.com/jamande68_ir
گذشتن از انا.mp3
540.9K
تمام دعواها برمیگردد به این که ...
غالب ما، در این چالهچولهها گیر هستیم؛ حاضر نیستیم از این «اَنا» بگذریم!
https://eitaa.com/jamande68_ir
🍂 هر کاسه سهم دو نفر !!
غذا خوردن اشتراکی در یک کاسه دو وجه داشت که ارتقاء وجه انسانی بود و روح عرفانی افراد.
اوایل ورود به جبهه که با کسی همکاسه میشدی، اول میرفتی سراغِ خوشمزهها و گوشتها، اما وقتی از محیط جبهه تاثیر می پذیرفتی سعی می کردی کمتر بخوری و اگر یک تکه گوشتی تویکاسه بود تا آخرِ غذا پاسکاری میشد..!
https://eitaa.com/jamande68_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥درسی که شیخ صفیالدین اردبیلی از رفتار دوگانه مردم گرفت!
https://eitaa.com/jamande68_ir
شهیدهمت از زبان همسرش
قسمتهایی از کتاب «به مجنون گفتم زنده بمان»
👇👇👇👇👇
صفحه39: هیچ وقت نشد ما بتوانیم سه وعده غذای یک روز را کنار هم باشیم. (ظاهراً زیاد پیش میآمده که به خانه برود، ولی هر بار در حد چند ساعت یا حتی چند دقیقه فقط خانه بوده و دوباره به جبهه یا دنبال کارهای رزمندگان میرفتهاست.)
صفحه51: تا از راه میرسید، دیگر حق نداشتم بچهها را عوض کنم، حق نداشتم شیرشان را آماده کنم یا دهانشان بگذارم، حق نداشتم لباسهاشان را عوض کنم، حق نداشتم هیچ کاری کنم؛ میگفت: «تو بنشین، بگذار من کار کنم.»، لباسها را با من میشست بعد میبرد روی در و دیوار اتاق پهن میکرد. (به این نکته هم توجه شود که در بیرون خانه تماماً مشغول بوده و خوابش خیلی کم بودهاست. ولی در عین حال از خانه برای استراحت استفاده نمیکرده، بلکه خانه را جبههی دیگری میدانسته که باید در آنجا هم فعال باشد.)
صفحه247: در تمام این دو سالی که با هم زندگی کردیم، ده شب بیشتر خانه نبوده!
https://eitaa.com/jamande68_ir
شهید عبدالله میثمی:
توان ما به میزان امکانات در دست ما نیست، توان ما به میزان اتصال ما با خداست.
https://eitaa.com/jamande68_ir
از حضرت فاطمه علیهاالسلام نقل شده است که ایشان فرموده اند:
«خَيْرُ لِلْنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ؛
بهتر برای زنان، آن است که مردان [نامحرم ]را نبینند و مردان [نامحرم] هم آنان را نبینند.»
https://eitaa.com/jamande68_ir