🔻 تأمّل دربارۀ کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ»
🖋 مهدی جمشیدی
۱- کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ: نگرشی نوین به فلسفۀ فرهنگ»، اثر استاد سیدیدالله یزدانپناه است که در حجم ششصد صفحه به تازگی منتشر شده است. کتاب در آنجا که وارد قلمرو فلسفۀ فرهنگ میشود و میخواهد با تکیه بر مبادیِ فلسفی، فلسفۀ فرهنگ را صورتبندی کند، بهشدّت متأثّر از علامه مرتضی مطهری -رضواناللهتعالیعلیه- است، تا آنجا که باید گفت او در «زیر سایۀ» تأمّلات استاد مطهری به سر میبرد و «انگارۀ جدید»ی را پدید نیاورده است. فضل او، «عبور از مطهری» و «شکلدهی به یک رهیافت معرفتیِ جدید» نیست، بلکه او توانسته است که اوّلاً، زیرساختهای فلسفی را به تفصیل بیابد و در هندسهای موجّه، آنها را بازآفرینی کند؛ و ثانیاً، آنچه را که مطهری به «اجمال» و «اختصار» بیان کرده است را «شرح» و «بسط» بدهد و «نتایج» و «دلالتها»ی آن را بیان نماید. بههرحال، رهیافت کتاب، چیزی متفاوت با «صورتبندیِ مطهری» از مسأله نیست و نوآوریهایش را باید در حوزههای دیگر طلب کرد.
۲- البتّه کتاب در عین اینکه بر مطهری تکیه میکند و از روزنهای که او گشوده، به فرهنگ مینگرد، امّا مبتنی بر همۀ نظرات مطهری نیست و فقط «تکهها»یی را برگرفته و حجم وسیعی را وانهاده است. بهبیاندیگر، کتاب از «پیشینهشناسیِ تفصیلی»، غفلت کرده و از همۀ آراء و اندیشههای مطهری، بهره نگرفته است، درحالیکه گویا مدّعیِ خوانش مطهری نیز هست. اگر چنین نقصی وجود نمیداشت، کتاب میتوانست هم از مطهری، استفادۀ بیشتری ببرد و هم چهبسا گامهای جلوتری از او بردارد و تصوّر نمیکرد آنچه را که او میگوید از ذهن مطهری، پنهان مانده بوده است. شاید کتاب «نظریۀ فرهنگیِ استاد مطهری» که در سال نود و دو منتشر شده است، بهخوبی میتوانست این نقصان را برطرف سازد، امّا به آن توجّه نشده است. ازاینرو، ارجاعات این کتاب به مطهری - در مقام شناخت و تحلیل آنچه که از مطهری در این باره به جا مانده است- بسیار کمتر از کتاب «نظریۀ فرهنگیِ استاد مطهری» است، با اینکه حدود نُه سال فاصلۀ میان این دو اثر وجود دارد و طبیعی است که انتظار میرود اثر دوّم، جامعیّت بیشتری از اثر اوّل داشته باشد.
۳- یکی از این فضیلتهای این اثر، توانمندی آن در مقام «بسط» و «شرح» و «پروردن» است؛ چنانکه ادبیّات پهندامنهای دربارۀ سرفصلهای متعدّدی تولید شده است که امروز، حاجت به آنها جدّی است. کتاب توانسته از سرنخها و اشارهها، بهرهبرداری کند و هر مسأله را بپروراند و شاخوبرگ بدهد و یک «فضای مفهومیِ مبسوط» را پدید آورد که افزون بر بضاعتهای دیگرش، به سبب حجمش نیز دیده شود.
۴- کتاب به «فلسفۀ اسلامی»، وفادار مانده است و تعلّق خاطرش به فلسفۀ فرهنگ، موجب غلتیدنش به قلمرو «فلسفههای غربی» نشده است. کتاب، میان منِ خویش - که فلسفۀ اسلامی است - و دیگریهای فلسفیاش، «مرزبندی» میکند و گرفتار گرتهبرداری از فلسفههای غربی نمیشود. هستند کسانیکه ادّعای تفلسف اسلامی دارند امّا در عین حال، همین که وارد «حوزههای معرفتیِ تازه» میشوند و میخواهند اندیشهورزی کنند، خودآگاه یا ناخودآگاه، برگردانهایی از فلسفۀ غربی را تکرار میکنند.
۵- از طرف دیگر، کسانی نیز هستند که ادّعای تولید «فلسفۀ مضاف» دارند امّا در مقام ترجمۀ «فلسفۀ مطلق» به «فلسفۀ مضاف»، ناکام میمانند و نمیتوانند «امتدادها» و «دنبالهها»ی فلسفۀ اسلامی را بیابند. ازاینرو، فقط فلسفۀ مطلق را تکرار میکنند. چنین «تبدیل» و «ترجمه»ای، بسیار دشوار و دیریاب است و کسانی بر اثر خامی، سودای آن را دارند. امّا این کتاب توانسته بخش مهمی از مباحث فلسفۀ اسلامی را به قلمرو فلسفۀ فرهنگ، وارد کند و امر ترجمه و تبدیل را به انجام برساند. در واقع، آنچه که در نیمۀ دوّم کتاب درج شده است، بهراستی، از سنخ فلسفۀ مضاف است، نه فلسفۀ مطلق.
۶- در نیمۀ دوّم کتاب، شاهد ادبیّاتی هست که حاصل تلفیقی خوشساخت و یکدست از «فلسفۀ اسلامی» و «فلسفۀ علوم اجتماعی» است؛ چنانکه گویا کتاب پس از غور و تعمّق ابتدایی، هرچه که به جلو پیش میرود، به کمال و پختگی نزدیک میشود و به ذهنیّتی دست مییابد که قادر به همآمیزیِ واقعی و غیرنمایشیِ این دو قلمرو معرفتی میشود. این ادبیّات، مبدعانه و نوپدید نیست، امّا اینکه یک شخصیّت متعلّق به انگارۀ فلسفۀ اسلامی بتواند به آن دست یابد و در چهارچوب آن، فهم خود را روایت کند، بلکه حتّی فهم خود را با تکیه بر آن بیافریند، یک اتّفاق خوشایند و کمسابقه است.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سردار حاجیزاده: توانمندیِ سپر دفاعیِ دشمن با موشک هایپرسونیک بیخاصیت شد
🔹آن ابَرقدرتهایی که با واسطه محتاجشان بودیم امروز محتاج ایران هستند؛ یکی نیاز به امکانات دارد دیگری تلاش میکند که ما امکانات ندهیم، پس هر دو محتاج کشور ما هستند.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کمال معرفت امام شناسی #فززندشهید در محضر #امام_شهدا
اگر چشمانت خیس شد ، این فقیر مسکین را دعا کنید .
التماس دعا
🌹🌹🌹🌹🌹
به کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی پژوهشگر ونویسنده در حوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیل گر سیاسی بپیوندید. 👇👇https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav
با عرض سلام وروز بخیر خدمت همه عزیزان کانال جنگ نرم ودشمن شناسی
امروزه امپراتوری رسانه سعی می کند شکست مفتضحانه خودرا با فشار روانی وانتشار اخبار جعلی پوشش دهد وطرفداران خودکه خودفروختگان وطنی.وگروه های معاند است را امیدوارنگه دارد .
لذا از شما عزیزان افسران جنگ نرم مولایمان سید علی خامنه ایی دامت حفاظاته استدعا داریم.
اولا هرکجا هرشهرکه هستید اخبار انزجارمردم از اغتشاشگران.
تشیع شهدا.
مبارزه مردم با اغتشاشگران.
حضور مقتدرنیروهای حافظ امنیت درآن مناطق.بخصوص شهرستانهای محل زندگی وشهرهای مرزی که کومله ها ودموکراتهای داعشی صفت حضورداشتند.
برنامه های فرهنگی در حوزه ها.مدارس.حجاب عفاف.تکریم از خانواده های شهدا جانبازان.
سرودهای حماسی اجراشده درآن منطقه
رابصورت عکس .کلیپ ویا نوشته ارسال تادرکانال درج نماییم
لذا باید ملت را به شور وشوق بیاوریم.
عزیزیان ایران اسلامی ۱۲۰۰شهردارد که درچند شهر که به ۳۰شهر هم نمی رسد برخی عناصربصورت پراکنده درساعاتی خاص از شبانه روز اقدام به هنجار شکنی می کنند.
ولی اخبار این چند شهر کل فضای مجازی را گرفته .واین همان کاری است که دشمن دوست دارد.
لذا استدعا دارم از همه عزیزان دراین امرخطیر خدمت گذارخودتان را یاری نمایید.
انشاالله وفَضل الهی ورهبری حکیمانه ولی امرمسلمین واقتدارنیروهای جان برکف ولایت این هم به سلامتی تمام می شود انشاالله
امیرمحمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دستگیری اغتشاشگران تروریست و کردن تو صندوق عقب توسط نیروی های امنیتی.
ـــــــــــــــــــــــ
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
👆کانال تروریستهای دموکرات استقبال کردهای مهاباد از نیروی انتظامی رو نوشته:
یگان ویژه به انقلابیون پیوسته😂
ـــــــــــــــــــــــ
این نمونه آن اخبار جعلی رسانه های کومله
استقبال مردم از حافظان امنیت را بنفع خودشان جهت امیدوارنگه داشتن عناصرشان تیتر می کنن.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️تشکر مهابادیها از سپاه و پلیس برای برقراری امنیت
🔹تشکر مردم مهاباد از نیروهای انتظامی و حافظ امنیت بابت برخورد با اغتشاشگران و بازگشت آرامش به شهر
#مدافعان_امنیت
اصل فیلم حمایت مردم از نیروهای امنیت
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⛅️ پسیننگار ⛅️
مدعا:
⭕️ آیا با رفع مشکل «بیحجابی»، مشکلات اختلاس و گرانی و بیکاری هم حل خواهند شد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خب اگر این استدلال را بپذیریم، چرا عکس آن را نپذیریم؟
یعنی مثلا اگر بر اثر بیحجابی و ولنگاری اخلاقی، فلان خانواده از هم پاشید و فلان و فلان افراد مبتلا به انواع بیماریهای روحی و جسمی و جنسی و مورد اصابت انواع ضربات روانی قرار گرفتند، بر فرض که تمام مشکلات اقتصادی آن خانواده و آن افراد را نیز حل کنیم، آیا بیماریهای بنیانکن روحی آن افراد علاج خواهد یافت و خانوادههایی که بر اثر مسائل اخلاقی متلاشی شدهاند، دوباره تشکیل خواهند شد؟ جالب است بدانید که ولنگاریهای اخلاقی و مشکلات روحی و روانی ناشی از آن در میان قشری که از نظر مالی وضعیتشان بهتر است، بیشتر است.
حال همین را در مقیاس یک جامعه در نظر بگیرید.
وقتی در جامعهای عفاف و حجاب مورد بیاعتنایی قرار گیرد و شأن والای انسان زیر پا نهاده شود، به طور طبیعی نظام خانواده متلاشی خواهد شد و اساسا دیگر چیزی از جامعه باقی نمیماند که با رفع همهی مشکلات اقتصادی احساس خوشبختی کنیم.
وقتی جامعهای به ولنگاری اخلاقی مبتلا شد، مشکلات اقتصادی آن جامعه بیشتر خواهد شد؛ چون افراد شهوتپرست دغدغهی اصلیشان برآورده کردن شهواتشان است و این افراد نمیتوانند اهل تولید و فکر و خلاقیت باشند. وقتی «تولید» در کشوری ضربه بخورد، بیکاری و تورم افزایش مییابد و قدرت و عزت ملی کاهش خواهد یافت.
وقتی نفسانیات و شهوات در جامعهای رواج پیدا کرد، به طور طبیعی آمار مفاسد و تخلفات اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت؛ چراکه همهی اینها ناشی از تسلط نفس امّارهی انسان است که به هیچ حدی از زیادهخواهی قانع نمیشود. بنابرین مقابلهی با ولنگاری اخلاقی، در واقع بر میزان تخلفات اقتصادی هم اثرگذار است.
✍ ابَرشاگرد
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
سردار فدوی: اگر با فریب خوردگان مماشات نمیکردیم اغتشاشات ۶ روزه تمام میشد.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🛑دشمن تروریست پریشان از ضربه گیج کننده سپاه، بدون هماهنگی باهم، خبر میزنن، پرت و پلا میگن، یه فیلم رو چندبار پخش میکنن...
🔹️ پس از اقدامات مسلحانه ضد انقلاب در مهاباد، و هجوم به خانه برخی از مردم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شب گذشته جهت تامین امنیت مردم، اموال مردم، عملیات ویژه ای برای پاکسازی شهر از لوث وجود عناصر تروریستی و تجزیه طلب انجام داده است
ـــــــــــــــــــــــ
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعالیت پایگاه بسیج خواهران حدیثه
ارسالی مخاطب
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴🆕 تفاوت حوادث تروریستی در مشهد و ایذه برای عارف!
محمدرضا عارف، از چهرههای ستادی جریان اصلاحات اخیراً پیامی را به بهانه حوادث تروریستی صورت گرفته صرفا در ایذه و اصفهان(!) منتشر کرد و نوشت:
"وقوع حادثه تروریستی در شهرهای ایذه و اصفهان که منجر به شهادت جمعی از هموطنانمان شد نشان از این دارد جریان مرموزی می خواهد مطالبات مردم را که بعضا در قالب برخی تجمعات اعتراضی مطرح میشود به سمت و سوی انحرافی و رفتارهای خشن سوق دهد. به همین دلیل میطلبد مردم فهیم ایران بویژه جوانان عزیز ضمن پیگیری مطالبات خود هوشیاری خود را در برابر این جریان مرموز و تحرکات ایذایی آنها حفظ کنند و نگذارند خشونت طلبان میداندار شوند."
به گزارش ایلنا، در پیام عارف همچنین آمده است: امیدوارم رویکرد نهادهای مدافع امنیت کشورهم به جای محدودیت برای گروه های مرجع پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخ باشد.[۲]
*جالب است که از نظر آقای عارف شهادت ۲ نیروی حافظ امنیت مردم در مشهد بر اثر حمله با سلاح سرد؛ عملیات تروریستی نبوده و گویا از نظر عارف اساسا تسلیت برای شهادت ۲ بسیجی مظلوم مشهدی ضروری هم نبوده!
عارف همچنین بهگونهای اغتشاشات ۶۰ روزه اخیر را آنالیز میکند که انگار صرفا با چند حادثه تروریستی زمینه رفتارهای خشن ایجاد شده و پدیدههایی مثل به شهادت رساندن گروهی آرمان علیوردی با "قتل صبر"، شعارهای رکیک دانشجویان فحاش شریف، آتش زدن مغازههای مردم و زیر گرفتن مأموران انتظامی با خودرو؛ هیچیک نشانی از خشونت نداشته است.
در بخش آخر پیام عارف نیز شاهدیم که او با طعنه به نیروهای امنیتی از این می گوید که سراغ محدودیت برای گروههای مرجع نروید و اگر میتوانید از این حوادث پیشگیری کنید!
معنی این کنایه این است که از فیلتر و مجوز ندادن به اعتراض اوباش، تأیید نکردن نامزدهای مسئلهدار در انتخابات و بازداشت لیدرهای آشوب دست بردارید و به کارتان برسید.
کنایهای که ما تبلور سادهلوحی موجود در آن را به قضاوت مخاطبان محترم میگذاریم...
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95