eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۵۳ 🔰 ادامه بحث شهود گرایان... روسو با تاکید فراوان اظهار می کند: حقایقی را که به دست می آوریم پیشتر در قلب خود یافته ایم و وجدان ما به آن گواهی می دهد، نه اینکه آن را از فلاسفه ی بزرگ اقتباس کرده باشیم تا مجبور باشیم از آنان پیروی کنیم. بنابراین از دیدگاه روسو نه تنها انسان دارای بعد ادراکی دیگری به نام وجدان، در کنار عقل و حس است، بلکه اعتبار وجدان در مقام کشف واقعیت ها، مخصوصا واقعیت های مربوط به تنظیم روابط انسانی، بالاتر و برتر و قابل اعتماد تر است. وجدان به منزله ی غریزه ای روحی می تواند راهنمای بسیار خوبی باشد برای هدایت انسان به مسیر هایی که سلوک در آن ها موجب دستیابی به سعادت و کمال انسانی است. ♦️روسو در تبیین منظور خود از وجدان به عدالت و تقوا به عنوان اصول فطری موجود در اعماق روح انسانی اشاره می کند؛ اصولی که به رغم همه ی قوانین حاکم و عادات جاری، می توانند معیار و ملاک داوری انسان نسبت به رفتار خود و دیگران قرار گیرند و بر اساس آنها خوب و بد تشخیص داده شوند. این اصول در نگاه روسو یعنی همان وجدان. 🔹بدیهی است که چنین دیدگاهی موجب اعتراض های گوناگون و پرشمار فلاسفه و متفکران عصر روشنگری، و مخالفت جدی و عمومی آنان با روسو شود. عصر روشنگری که شاخصه ی آن عقل گرایی و تکیه بر توانایی های عقل برای کشف قوانین هستی، در بعد طبیعی و نیز انسانی است، در مواجهه با چنین دیدگاهی هیچگاه تاب و تحمل نداشت؛ و با تمام وجود به مخالفت و اعتراض با آن برخاست. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
Part 01.mp3
8.03M
🔰🔰 🎙عنوان : "خاطرات مستر همفر"(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 🔺 قسمت اول 👈 تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی 🎤گوینده :
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی و یکم 🔰 ادامه نتیجه گیری و پایان بحث... منابع و اسناد تاریخی ثابت کرده اند که فراماسونرها در کلیه جریانات و حوادث مهم جهان از جمله انقلاب فرانسه، انقلاب آمریکا، انقلاب روسیه و انقلاب مشروطه در ایران نقش داشته اند. و سرانجام این وقایع را به نفع اهداف خود شکل داده اند. شعارهای فراماسونری مانند آزادی، برابری و برادری زمانی مطرح گردید که آنها تحت تعقیب کلیسای کاتولیک بوده و یا از ناحیه فئودالیسم در اروپا مورد حمله قرار گرفته بودند. لذا همین که نظام فئودالیسم جای خود را به نظام سرمایه داری داد، آزادی و برابری و برادری در قالب لیبرالیسم نمایان گردید و سرمایه داران صنعتی و حکومت های غربی به آزادی دلخواه خود رسیدند. آنان با تشکیل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و تاسیس تراست ها و کارتل ها و شرکت های چند ملیتی، بر کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین مسلط شدند و حتی موفق شدند ایدئولوژی خود را در چارچوب احزاب محافظه کار، دمکرات، جمهوری خواه، سوسیال دمکرات، دمکرات مسیحی و غیره به اکثریت جوامع خود هم بقبولانند. ♦️نظریه پردازان سازمان فراماسونری با گسترش اومانیسم باعث تضعیف اعتقادات مذهبی گردیده و سکولاریسم(جدایی دین از سیاست) را به وجود آوردند. زمانی که مدیران فراماسونر بر نهادهای جامعه از جمله نهاد فرهنگی و آموزشی مسلط شوند نظریه های مدیریت آموزشی و فرهنگی کارآیی لازم را برای پیشرفت جامعه ندارند چرا که مدیر فراماسون اهداف لژ را دنبال می کند و نه اهداف مجموعه زیر دست خود را که احیانا دانشگاه و یا آموزش و پرورش و غیره باشد. چرا که اگر یکی از مدیران فراماسون از دستورات لژ تخلف کند عمل او خیانت به لژ محسوب شده و حداقل مجازات آن برکناری از پست مدیریت است. در چنین شرایطی بدیهی است که سوق دادن جوامع به سوی توسعه و استقلال خود با حاکم شدن چنین مدیرانی به رویا خواهد پیوست. 🔹در خاتمه، بحث را با این جمله به پایان می رسانیم: ژرژ لامیلن در کتاب اسرار سازمان مخفی یهود چنین بیان می کند: «فراماسونری قدرت مخفی ماست. فراماسونری فقط به منظور مخفی نگه داشتن نقشه های ماست و طرز اجرای این قدرت مخفی و محل اجرای آن برای همیشه بر ملتها پوشیده است». 🔸اما به لطف و فضل الهی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران دست این جریان از ایران اسلامی کوتاه گردید. اگر چه همواره بایستی مراقب نفوذی های داخلی و خارجی آنها بود. پایان بحث 🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 فهرست منابع 📘فراموشخانه، فراماسونری نوشته اسماعیل رائین 📕نفوذ فراماسونری در مدیریت نهادهای فرهنگی ایران نوشته محمدحسن طباطبایی 📙جمعیت های سری نوشته ابراهیم صادقی نیا 📗اسرار سازمان فراماسونری نوشته محمدرضا لاریجانی 📔مبانی فراماسونری نوشته جعفر سعیدی 📘فراماسونری نوشته ذبیح الله منصوری 📕فراماسونری در جهان عرب نوشته صفوت فتحی 📙تاریخ معاصر ایران نوشته موسی حقانی 📗ظهور و سقوط سلطنت پهلوی نوشته ارتشبدحسین فردوست 📔 بازیگران سیاسی عصر پهلوی نوشته ناصر نجمی 📘 معماران تباهی. چاپ موسسه کیهان 📕 ماهیت باشگاه روتاری نوشته محمد سجادی 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در ایران و غرب ✍🏼 قسمت ۵۴ 🔰 پوزیتویست (تحصل گرایی) مکتب تحصل گرایی از جمله مکاتبی است که هرگونه شناخت را بر معرفتهای حسی پایه گذاری می کند. تحصل گرایان، ارزشی را که برای معرفت های حسی قابل مشاهده، قائل اند، برای سایر شناخت ها در نظر نمی گیرند. بدین وسیله، ادراک حسی را بر ارائه ی هرگونه تئوری ای که مستند به حس نباشد، مقدم می دارند. از نگاه تحصل گرایان، هر پدیده یا نظریه ای که بخواهد با معیار و چهارچوب واقع گرایانه ای ارزیابی شود، ابتدا باید از منظر ادراکات حسی گذشته باشد، و در غیر این صورت، تحصل و تحققی نداشته، نمی توان به واقعیت و ثبات آن اطمینان یافت. ♦️مکتب تحصل گرایی، در یک کلام، دامنه ی اعتبار و روایی معرفت شناسی را به قلمرو حسی، مادی و تجربه آزمایشگاهی تنزل می دهد؛ و از این رو، در فضای معرفت شناسی، محدودیتی جدی پدید می آورد؛ به گونه ای که برای معرفت های فرا حسی و فرا تجربی جایگاهی در نظر نمی گیرد. گاه از تحصل گرایی، از این جنبه که بر امور تحقق یافته مبتنی است، با نام «فلسفه تحقیقی» یاد می شود. 🔹این مکتب در سده نوزدهم پایه گذاری شد؛ و بنیان گذارانش، همگی از طرفداران روش تجربی فرانسیس بیکن بودند. تحلیل نظام معرفت شناختی پوزیتویسم از دوره رنسانس، فلاسفه غرب با انتقال مباحث فلسفی از حوزه ی هستی شناسی به حوزه ی معرفت شناسی، از یک سو، و روگردانی تدریجی از روش عقلی، از سوی دیگر، زمینه را برای سیطره ی پوزیتویسم تمام عیار فراهم کردند. 🔸این فرایند تغییر، ابتدا با انتقال مباحث فلسفی از هستی شناسی به معرفت شناسی آغاز شد. سپس در کنار عقل گرایی، با نفوذ اندیشه ی صاحب نظرانی چون فرانسیس بیکن، بر اهمیت و اعتبار تجربه گرایی تاکیر شد، و رفته رفته، با ظهور متفکرانی چون اگوست کنت، کوس بی اعتباری عقل گرایی به صدا درآمد، و تجربه گرایی یگانه روش معتبر تحقیق شناخته شد. تا اینکه سرانجام، با ظهور پوزیتویسم منطقی و مکتب تحصلی، در اوایل قرن بیستم، نه تنها متافیزیک بی اعتبار شناخته شد، بلکه مباحث متافیزیکی نیز، مهمل، پوچ و بی معنا تلقی شدند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
Part 02.mp3
6.28M
🔰🔰 🎙عنوان : "خاطرات مستر همفر"(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 🔺 قسمت دوم 👈 تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی 🎤گوینده :
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 ❇️ دوستان و همراهان عزیز و بزرگوار باسلام و دعای خیر ♦️ با پایان یافتن مبحث فراماسونری انشاالله در هفته جاری بررسی جریانهای چپ: مارکسیسم، لنینیسم، سوسیالیسم و کمونیسم در کانال آغاز خواهد شد. 🔹قابل ذکر است که این جریان از اواخر قرن نوزدهم همزمان به موازات جریان راست گرای کاپیتالیسم و لیبرال دموکراسی غرب که کشورهای اروپایی و آمریکا را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود، توانست بسیاری از کشورها از جمله شوروی، چین و برخی از کشورهای بلوک شرق و آمریکای لاتین را درنوردیده و حاکمیت خود را در این کشورها به اثبات رساند. 🔸 در ایران نیز جریان کاپیتالیسم و لیبرال دموکراسی غرب از یکسو و جریان چپ مارکسیسم و کمونیسم از سوی دیگر بطور همزمان توسط روشنفکران غربزده و شرق زده ایرانی از دوره قاجار و انقلاب مشروطه وارد کشور شده و منشاء تحولات زیادی در تاریخ سیاسی ایران گردیدند. این جریان تا سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی در قالب احزاب و سازمانهای مختلف به فعالیت و حیات سیاسی خود ادامه داد... 💠 لطفابا ما همراه باشید و ما را به دوستان خود و علاقمندان این مباحث معرفی کنید. 🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۵۵ 🔰 ادامه بحث پوزیتویسم... مکتب پوزیتویسم، در واقع، محصول سه دغدغه اصلی جریان فکری، عصر روشنگری به شمار می رود که عبارتند از: ۱. معرفت شناسی نوپدیدی که برای مقابله با موج شک گرایی، از دوره رنسانس آغاز شده بود، و به منزله ی نهضتی فکری، درصدد تحصیل شناخت مطابق با واقع برآمد. ۲. تلاش برای رمزگشایی و پرده برداشتن از ابهامات و پرهیز از هرنوع پیچیدگی که در قالب تئوری «وضوح و بداهت» دکارت، به صورت برجسته، پدید آمد و نظریه پردازان، آن را پذیرفتند تا اینکه در قالب فلسفه ی تحلیلی، صورت کامل و نهایی خود را یافت. از دیدگاه این گروه، فلسفه عبارت از عمل«ایضاح و تشریح» بود. ۳. دستیابی به معرفتی که توانایی ها و قدرت انسان را در عرصه های مختلف بالا برد و امکان سیطره ی انسان برغیر خود را فراهم کند. وجود ویژگیهای دوم و سوم، در معرفت های حسی بدیهی است؛ زیرا برای یک ذهن عادی که جویای روشنی است، هیچ شناختی شفاف تر از معرفت حسی نیست. با شناخت طبیعت و متمرکز کردن قوای فکری و ذهنی برای فهم عالم ماده، می توان قانونمندی های حاکم بر آن را شناخت. از این رو، امکان تسلط بر آن عالم مادی و طبیعی نیز، فراهم می شود. ♦️اما از میان سه دغدغه فوق، هیچ کدام اساسی تر و بنیادی تر از اولی نبود؛ زیرا اولا ناتوانی تجربه گرایان، در توجیه امکان شناخت مطابق با واقع از طریق حس، موجب بی اعتباری ادعاهای حس گرایان در همه ی زمینه ها می شود؛ ثانیا طرفداران این تئوری، هیچ گاه با آرامش و اطمینان خاطر، درصدد کشف واقعیت برنخواهند آمد، و به محصولات فکری خود همیشه به صورت یک احتمال، در کنار دهها احتمال دیگر خواهند نگریست. 🔹همچنین آنان اقبال دیگران به یک نظریه را بیشتر علامت انسجام آن نظریه، به منزله ی یک عامل درونی خواهند دانست. البته وجود برخی عوامل ناشناخته ی روانی-اجتماعی یا فرهنگی-سیاسی مربوط به شخصیتهای فکری شناخته شده یا وجود نگرانی ها و گرایش های فکری و روحی نیز، می تواند از جمله عوامل استقبال از یک نظریه به شمار آید. طرفداری بسیاری از متفکران مدافع عدالت اجتماعی مارکس از این دیدگاه، قابل پیگیری و بررسی است. 🔸در هر صورت به رغم تلاش های فراوان طرف داران مکتب پوزیتویسم، به دلیل نداشتن پشتوانه های تئوریک قوی، همچنین نظر به ماهیت متناقض نمای آن، این مکتب، هیچ گاه نتوانست موضع خود را تثبیت کند. اگرچه پوزیتویسم تاثیرات فراوانی بر تحقیقات علمی در حوزه ی علوم انسانی برجای گذاشت، در حوزه معرفت شناسی و در حلقه فلاسفه ی علم، پایگاه چندان معتبری به دست نیاورد و به سرعت رنگ باخت و به بوته ی نقد و ارزیابی گذاشته شد تا سرانجام، تناقضات درونی آن نیز آشکار گشت. ادامه دارد.... 🆔 @Jarianshenasi
Part 03.mp3
6.81M
🔰🔰 🎙عنوان : "خاطرات مستر همفر"(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 🔺 قسمت سوم 👈 تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی 🎤گوینده :
📚 بررسی جریانهای مارکسیستی ✍🏼 قسمت اول 🔰مقدمه: یکی از ضرورت‌های مهم در دوره کنونی، شناخت مکاتب و گرایش‌های فکری موجود در دنیاست که اغلب آن‌ها محصول دوران پس از رنسانس در اروپا هستند. یکی از جریانات مهمی که در اواخر قرن نوزدهم میلادی به موازات جریان لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه داری غرب توسط روشنفکران و فلاسفه غرب ظهور و بروز پیدا کرده است، جریان مارکسیسم است. این جریان به دلیل خصوصیاتی که داشت به سرعت توانست جایگاه خود را در میان بخشی از کشورهای بلوک شرق بازکند و تا سال های مدیدی در بسیاری از این کشورها حاکمیت مطلق داشته باشد. ♦️مطالعه و تحقیق در خصوص جریان مارکسیسم از آنجا اهمیت پیدا می کند که رد پای این جریان در دوره قاجار و در حوادث سالهای مشروطه دیده می شود تا اینکه در سال ۱۳۲۰ شمسی «حزب توده» را در ایران رسما تاسیس کردند و توانستند نقش مهمی را در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران ایفاء نمایند. پس از آن نیز تاسیس سازمان چریکهای فدایی خلق، نقش این جریان را پررنگ تر نمود و تاثیر بسزا و تعیین کننده ای بر سازمان مجاهدین خلق(منافقین) و اندک روشنفکران مذهبی نیز ایجاد نمود. از این رو قبل از بررسی جریان چپ در ایران لازم است که نگاه و شناختی اجمالی و گذرا درباره پایه گذاران این مکتب و خصوصیات فکری، سیاسی و اجتماعی این جریان داشته باشیم. 🔹خلاصه‌ای از زندگی کارل مارکس مارکس در سال ۱۸۱۸ میلادی در آلمان متولد شد و پدر و مادرش یهودی بودند. پدرش در همان سال تولد مارکس به دین مسیح گروید و با این وجود مارکس نه تنها به یهودیت بلکه به دین‌های دیگر هم اعتقاد پیدا نمی‌کند و دارای‌ اندیشه ماتریالیستی در زمینه جهان خلقت بود. به ادبیات و موسیقی و شعر علاقه داشته و از طبقه‌ی مرفه جامعه بوده است. پدرش وکیل دادگستری بود. در هجده سالگی مارکس جوان را به دانشکده حقوق فرستاد تا نام نویسی کند اما او این کار را نپذیرفت (گویا که تحصیلات دانشگاهی ندارد). 🔸در هجده سالگی پنهانی با دختری بنام ژنی نامزد می‌کند و در سن بیست و پنج سالگی با او ازدواج می‌کند و به  پاریس  می‌رود و در آنجا با انگلس که فرزند یک تاجر ثروتمند آلمانی بود آشنا می‌شود و عقاید اقتصادی خود را از تجربیاتی که انگلس داشت می‌گیرد. در پاریس انقلاب‌های ۱۸۴۸ را از نزدیک دنبال می‌کند. اما پس از شکست و سرکوب انقلاب‌ها در سال ۱۸۴۹ به لندن می‌رود و تا آخر عمر در آنجا می‌ماند. ♦️سال‌های بین ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۰ دوران فقر شدید مارکس بود. او در این ایام به دلیل اشتغال زیاد به امر مطالعه و تحقیق پیرامون موضوع کارگران و سرمایه‌داران قادر به اشتغال تمام وقت و گاها پاره وقت نبوده است و این امر باعث می‌شود که چند فرزندش را به دلیل فقر و بیماری از دست بدهد. (تمام سعی او این بود که راهی برای نجات کارگران از فقر و بدبختی پیدا کند و شعارش این بود که کارگران دنیا متحد شوید). وی سرانجام در سال ۱۸۸۳ به علت مرض سرطان از دنیا رفت.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۵۶ 🔰مدافعان ابطال پذیری این مکتب یکی دیگر از مکاتب معرفت شناختی غرب است؛ که معتقد است معرفتی در قلمرو علوم تجربی جای می گیرد که گزاره های مربوط به آن ابطال پذیر باشند. مکتب ابطال پذیری از جهتی، همانند پوزیتویسم، گزاره ها و نظریه های متافیزیکی را معنادار می داند، گرچه به رغم معنادار دانستن آنها، هنوز به غیر علمی بودن متافیزیک نظر می دهند. ♦️ابطال پذیر گرایان، علم را مجموعه ای از فرضیه هایی می پندارند که به منظور توصیف یا تبیین دقیق رفتار انسان یا جنبه هایی از جهان هستی، موقتا پیشنهاد شده اند. آنان بر این باورند که چنانچه بنا باشد فرضیه یا نظامی از فرضیه ها، واجد منزلت قانون یا نظریه ی علمی بشود، باید یک شرط اساسی را برآورده سازد : آن فرضیه ابطال پذیر باشد. 🔹قضایای «هرگز، روزهای چهارشنبه باران نمی بارد» و «تمام عناصر، بر اثر حرارت منبسط می شوند»، هردو ابطال پذیر بوده، علمی شمرده می شوند. گزاره ی اول ابطال پذیر، در نتیجه علمی است؛ زیرا با نیامدن باران در روز چهارشنبه باطل می شود؛ و نیز گزاره ی دوم ا ابطال پذیر است؛ زیرا می توان با گزاره های مشاهداتی دال بر اینکه عنصری پس از حرارت یافتن منبسط نشد، آن را ابطال کرد. آب نزدیک نقطه انجمادش، گزاره دوم را ابطال خواهد کرد؛ زیرا آب، هنگام حرارت دیدن و تبدیل شدن به مایع منبسط نمی شود. 🔸برخلاف گزاره های پیشین، گزاره هایی از قبیل «فردا یا باران خواهد بارید و یا نخواهد بارید» و «سطح کره ی ماه با لایه ای نادیدنی و غیر محسوس پوشیده است که ایجاد نور می کند»، ابطال پذیر نیستند؛ زیرا هیچ گزاره ی مشاهداتی ای نمی تواند گزاره های بالا را باطل کند. بنابراین گزاره های مزبور در قلمرو علم (تجربی) قرار نمی گیرند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
Part 04.mp3
5.78M
🔰🔰 🎙عنوان : "خاطرات مستر همفر"(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 🔺 قسمت چهارم 👈 تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی 🎤گوینده :