ب- انتخاب توسط مجلس شورای اسلامی؛ از متن اصل ۹۱ قانون اساسی در این مورد چنین بر می¬آید که تعداد حقوق¬دانانی که رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی می¬کند، باید بیش از تعداد افراد مورد نیاز باشند.
عبارت «از میان حقوق¬دانان» و نیز عبارت «انتخاب می¬شوند»، همین مطلب را می-رساند.
به عبارت دیگر، اگر تعداد افراد معرفی شده برابر با تعداد افراد مورد نیاز باشند، دیگر عمل مجلس، انتخاب از میان اشخاص معرفی شده نخواهد بود.
گفتنی است قانون اساسی در مورد تعداد افراد معرفی شده، عدد خاصی را ذکر نکرده است.
سؤالی که ممکن است به ذهن خطور کند، این است که آیا حقوق¬دانان شورای نگهبان نیز قابل عزل هستند؟
در این صورت کدام مرجع حق عزل آنان را دارد؟
سؤال دیگر این است که آیا حقوق¬دانان میتوانند از سِمَت خود استعفا دهند؟
در این صورت پذیرش استعفای آنان با کیست؟
هر چند قانون اساسی در بند (۶) اصل ۱۱۰، مسئله عزل و استعفای فقهای شورای نگهبان را مطرح نموده است، ولی در مورد حقوق¬دانان سکوت کرده است.
با این وجود، مادة ۷ آیین¬نامه داخلی شورای نگهبان صرفاً به موضوع استعفای اعضای حقوق¬دان شورای نگهبان اشاره و بیان داشته است:
«استعفای اعضای شورا باید کتباً به دبیر شورا اعلام شود.
دبیر شورا استعفانامه را در اولین جلسة شورا قرائت میکند.
چنان ¬چه ظرف یک هفته از تاریخ قرائت، استعفا مسترد نشد، استعفانامه عضو فقیه به مقام معظم رهبری و استعفانامه عضو حقوق¬دان به رؤسای قوة قضاییه و قوة مقننه اعلام میگردد.»
۳ ـ ۱ ـ مدت عضویت در شورای نگهبان
براساس اصل ۹۲ قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب میشوند؛
در حالی که دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهارساله است.
این تدبیر موجب شده است که در هر دوره جدید قانون¬گذاری مجلس، شورایی با سابقه و با تجربهای کافی در کنار آن، به انجام وظیفه مشغول باشد.
علاوه بر آن، با توجه به اینکه بعد از گذران یک دوره دوازده ساله که کشور سه مجلس قانون¬گذاری و دو شورای نگهبان را تجربه خواهد کرد و دوران انجام وظیفه هر دو همزمان به پایان خواهد رسید، باز هم تمهیداتی در قانون اساسی اندیشیده شده تا تجربه و سابقه بر نوگرایی ترجیح داده شده است.
نخست آن¬که نصف اعضای حقوق¬دان و فقیه شورای نگهبان در اولین دوره، پس از سپری شدن سه سال، به قید قرعه تعویض خواهند شد.
به این ترتیب، اعضای جدید، از توان و تجربه شش عضو سابق شورا استفاده خواهند کرد.
ذیل اصل ۹۲ قانون اساسی در این خصوص مقرر میدارد:
«.. ولی در نخستین دوره پس از گذشتن سه سال، نیمی از اعضای هر گروه به قید قرعه تغییر مییابند و اعضای تازهای به جای آنها انتخاب میشوند».
دوم آن که حضور اعضای سابق در شورای جدید مجاز است.
آییننامه داخلی شورای نگهبان برای جلوگیری از فترت در کار شورای نگهبان در ماده ۶ مقرر میدارد:
«دبیر شورا ۴۰ روز قبل از پایان مدت عضویت اعضایی که عضویتشان در شرف انقضا است، طی نامهای مراتب را در مورد فقها به مقام معظم رهبری و در مورد حقوق¬دانان به رئیس قوة قضاییه اعلام مینماید.»
کانال روشنگری اسلامی 👇
https://sapp.ir/jav313
https://eitaa.com/jav313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ستون پنجم دشمن
💢 #استاد_حسن_عباسی، رئیس اندیشکده یقین: طرف (#پدرام_سلطانی) پارسال وقتی دلار ۱۸ هزار تومان شد، هشتگ زد «شکست را بپذیریم»، هفته پیش معلوم شده خود ایشون و خواهرش شرکت دارند و میلیونها دلار ارز دولتی گرفتهاند!
💢 این مدیریت مدرن علم تجارت غرب است (#علم_اقتصاد). همینها میخواهند اقتصاد را فلج نشان دهند تا دوباره با آمریکا مذاکره کنیم، اینها ستون پنجم دشمنند!
تصمیم گیرنده دلار ۴۲۰۰ تومانی محصول علوم شکست خورده غربی است....
#رانت_نجومی
کانال روشنگری اسلامی 👇
https://sapp.ir/jav313
https://eitaa.com/jav313
♨️ شادمانی کانال تلگرامی یکی از اعضای قدیمی سازمان منافقین انقلاب اسلامی، از نامه دکتر توکلی در اعتراض به رد صلاحیت برخی از لیبرالها بابت عدم التزام عملی به اسلام.
✍️ آقای توکلی ظاهراً مطلع نیست که جناح لیبرال رسماً از زبان تئوریسین خود یعنی جواد طباطبایی اعلام کرده است که «اسلام مرده است» و آنان که در پروژه ایرانشهری طباطبایی در بین اصلاحطلبان میکوشند با اعلام مرگ اسلام، یک ایران لیبرال را جایگزین کنند، چرا باید تایید صلاحیت شوند؟ آقای توکلی که به امام راحل استناد میکند آیا این جمله امام خطاب به منتظری را به یاد نمیآورد که نوشتند «تو بعد از من کشور را به لیبرالها میدهی و تا من زنده هستم نخواهم گذاشت کشور به دست لیبرالها بیفتد.»
کانال روشنگری اسلامی 👇
https://sapp.ir/jav313
https://eitaa.com/jav313
✅ پول و نقش آن در اقتصاد امروز؛ با نگاهی به فلسفه اقتصادی-1 از 5 صفحه
🏷 #مبانی_نظری_جنبش
🔰 در #طرحریزی_استراتژیک برای امنیت، امنیت اقتصادی یک مورد مهم و الزامیست.
معادل economy در غرب و اقتصاد در ادبیات عرب، ما واژه #کدآمایی در ادبیات فارسی را داریم که از جهت معانی، کدآمایی بیشتر به واژه economy نزدیک است.
🔸 چرخه اقتصاد موجود(غربی) هفت مرحله دارد که از تقاضا شروع میشود و با مفاهیم استحصال منابع، تولید منابع به کالا، عرضه، فروش و خرید ادامه مییابد و نهایتا به مصرف ختم میشود.
طبق این چرخه چند نوع #اقتصاد را باتوجه به محور قراردادن بعضی مفاهیم میتوان تعریف کرد؛
بطور مثال اقتصادی که تقاضا و مصرف را مورد توجه ویژه قرار دهد، اقتصاد تقاضا محور است.
🔹 برای شناخت اقتصاد و طرحریزی استراتژیک دراین مورد، ابتدا باید فلسفهی اقتصاد را دانست.
روشنگری اسلامی 👇
https://sapp.ir/jav313
https://eitaa.com/jav313
✅ پول و نقش آن در اقتصاد امروز؛ با نگاهی به فلسفه اقتصادی- 2 از 5 صفحه
درخت #فلسفه_اقتصاد به تناسب اصل درخت فلسفه شامل متافیزیک اقتصاد(ریشه)، فیزیک اقتصاد(تنه) و دانشهای اقتصاد(شاخهها) هست که شامل مدیریتمالی، بانک، بورس و... میشود.
🔸 مشکل امروز این است که بیشتر به میوه این درخت که خروجیهای مسائل اقتصادی(مانند تورم، رکود و...) هست توجه شده و از برگ، تنه و ریشه آن غفلت شدهست.
به همین سبب اقتصاد #پولپایه با وجود مخاطرات فراوان، امروزه رواج یافته که نتیجه تلاش مستمر برای جلب سرمایه، پرسش از چیستی هرچیز و پاسخِ پرسشِ اشتباهیست که گفتهاند «اقتصاد علم مدیریت منابع محدود برای نیازهای نامحدود است»
🔹 یکی از راههای مهم شناخت پول در اقتصاد غرب، خوانش فصل ۳و ۵ از کتاب «سرمایهداری و آزادی» نوشتهی میلتون فریدمن است.
در این مطالعه متوجه خواهد شد که امریکا تا سال ۲۰۰۸، چگونه کل داراییهایش ۴۸ تریلیون دلار است ولی #اعتبار خلقشده توسط دولت آن ۵۴ تریلیون دلار است!
بخشهایی از منبع مذکور در ادامه میآید.
روشنگری اسلامی 👇
https://sapp.ir/jav313
https://eitaa.com/jav313