4_5884268275428229351.pdf
3.79M
مجموعه ارزشمند ۵۸سخنرانی با موضوع #تربیت از استاد اخلاق مرحوم آقا مجتبی تهرانی
#مربی #مربی_محور
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
استعداد یابی
معنای #تربیت در طرح جامع تعلیم و تربیت:
" بسترسازی #صحیح، #منظم و #مستمر برای شکوفایی تدریجی، همه جانبه و متعادلِ همۀ استعدادهای نهفتۀ انسان در راستای شکلگیری انسانی مقرّب، متعادل و رشد یافته "
در واقع تربیت بدون کشف استعدادها و شکوفایی آن محقق نمیشود(۱)
📎شهید مطهری در این باره میفرماید: «تربیت یعنی پرورش دادن استعدادهای درونی. مربی بیش از صدی پنجاه تابع موضوع تربیت است
یعنی #مربی باید استعدادهای موضوع تربیت را بشناسد، در جهت استعدادهای او کار کند و او را رشد بدهد. مثل یک گلکار است. یک گلکار نمیتواند طبیعت گل شمعدانی یا گل یاس را عوض کند، از شمعدانی یاس بسازد و از یاس شمعدانی، بلکه کوشش میکند با تجربیات خود، طبیعت آن گل را بشناسد که این را از چه راه وارد بشویم بهتر میتوانیم شکوفا کنیم و آن را از چه راه وارد بشویم بهتر، و در مورد هر کدام، از استعدادها و فطریات خودش استفاده میکند. این، کار تربیت است.
ولی کار صنعت مثل کاری است که نجار روی چوب میکند. درست است که کاری که نجار روی چوب میکند روی آهن نمیتواند بکند، ولی این به معنای آن نیست که استعدادهای چوب را پرورش میدهد؛ یعنی اگر از این چوب «در» میسازد، اینجور نیست که این چوب خودش به سوی «در» شدن در حرکت است و او کوشش کند قانون «در» شدن آن را بشناسد و آن را در راه خودش کمک کند؛ بلکه صورتی را که دل خودش میخواهد بر این چوب تحمیل میکند. صنعتگر همیشه فکر خودش را بر موضوع صنعتش تحمیل میکند.
اما تربیت فرزند مثل پرورش گندم است. اگر گندم را باید پرورش بدهی تو باید صدی پنجاه تابع آن باشی، یعنی باید ببینی استعداد چه چیزی را دارد. این استعداد گندم شدن را دارد، تو نمیتوانی از آن برنج بسازی، جو هم نمیتوانی بسازی. یا باید آن را دور بریزی یا اگر میخواهی چیزی از آن بسازی باید گندم بسازی ولی تو میتوانی از آن، گندم خوب بسازی.
میتوانی آن را در یک زمین نامناسب بکاری که ضایع بشود یا خوب عمل نکنی، مثلاً ده تخم یا پنج تخم از آن بگیری، و میتوانی در یک زمین مساعد با شرایط مساعد از آن صد یا دویست تخم بگیری. آنچه در اختیار توست این است.
ولی به هر حال [فقط میتوانی] آن را در همین راه خودش کمک بکنی. این است که مسئله فطرت در این باب نقش اصیلی دارد.»(۲)
منابع:
۱) کتاب سکوی پرواز
۲) مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱۵
#معنای_تربیت
#تربیتی
#استعدادیابی
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
برای دهه فجر چه کنیم؟! تقریبا از الان همه مجموعه ها آماده ی برگزاری یک مراسم انقلابی میشوند. مراسم
🔰برای دهه فجر چه کنیم؟!
(ویژه مدارس و مراکز فرهنگی)
اواخر دی ماه که میشود ، فضای کشور رو به خاطراتی از دهه پنجاه میرود و با شنیدن سرود های انقلابی و نوستالژیک یادمان می افتد که به دهه فجر رسیده ایم!
اگر نگاهی گذرا به این چند دهه فجر داشته باشیم ، متوجه خواهیم شد فعالیت های پرورشی ما در این چند دهه عمق نداشته و سطحی عمل شده است .
خلاقیت و ابتکار بایگانی شده است و دنبال تجملات و حواشی رفته ایم.
به جای تبیین اهداف اساسی انقلاب ، تلقین و تزریق را برگزیده ایم و به جای ویژه مراسمات که محتوای آن مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی باشد رو کرده ایم به مسابقات ماست خوری و ... .
اما باید ایده داشت و با دست پر صحبت کرد .
گفتیم باید جایگزینی انجام دهیم ، اما چه چیزی مناسب است و چه کاری انجام دهیم؟!
خب میتوان دو مدل سخن گفت ،
یکی آن که ماهی گرفت و داد ،
دوم آن که ماهی گیری یاد داد .
روش نخست مثل تمام برنامه های روزانه فقط کافی است سرچی انجام شود و برنامه ها را برگزار کنیم .
و در روش دوم باید فکر کرد ، #مخاطب_شناسی کرد ، #ایده_پردازی کرد ، #آسیب_شناسی کرد و بعد در مرحله ی اجرا قرار گرفت .
اما روش اول روشی آسان است ولی سطحی است ،
اما در روش دوم صبر مهم است ولی نتیجه ی آن عمیق و نتیجه آن حق انتخاب است ، و اگر با شیب ملایم همراه باشد ، میشود آن را یکی از راه های نیرو سازی برای انقلاب دانست .
به نظر می رسد در فضای کنونی انقلاب و با توجه به حساسیت های ایجاد شده باید نسلی انقلابی تربیت کرد که این امر جز با صبر و شکیبایی حاصل نخواهد شد .
اگر قرار است نشریه ای تولید شود ،
اگر قرار است گروه سرودی ایجاد شود ،
و اگر قرار است نیرویی استفاده شود باید یادمان باشد که این نیرو را اول باید تربیت انقلابی کرد و بعد از آن ، استفاده کرد .
تربیت انقلابی یعنی ، ایجاد نیرویی مومن ، پایبند به انقلاب و اصول و موازین آن و همچنین نیرویی که در تربیت آن از مولفه های تزریق و تکثیر استفاده نشده و او کم کم و آرام آماده شده است ....
✍مصطفی کریمی
#دهه_فجر
#انقلاب
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
چگونگی کار فرهنگی
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره
اما همیشه این سوالات بوده که:
چرا باید کار فرهنگی کنیم؟
اصلا کار فرهنگی چیست؟
چه کاری کنیم؟
چطوری انجام بدیم؟
و...
در #دوشنبه_های_فرهنگی تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم.
طی ۲۵ جلسه با عنوان #چگونگی_کار_فرهنگی درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد:
➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه)
➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه)
➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
جلسات قبل در این پستها تقدیم شد:
1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱)
2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲)
3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱)
4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲)
5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳)
6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱)
7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲)
جلسه #هشتم تقدیم شما👇
faaliyt farhagi taghdiri.08.MP3
35.59M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۸)
➕ شروع فعالیت فرهنگی(جلسه سوم)
حجة الاسلام میر حامد تقدیری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
◀️ #حاج_حسین_یکتا در همایش هیئتهای فعال در عرصه خدمترسانی - (۹۶/۱۱/۱):
💬 بنابر فرموده رهبر انقلاب باید بین فعالیتهای فرهنگی و خدمات اجتماعی پیوند بدهیم.
پس برای خدمترسانی باید به دل خط زد و وارد میدان شد و نمیشود بیرون گود نشست و توقع پیشرفت داشت.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_خامنه_ای
«ما در این جنگهای حملات دوران هشتساله، حملات #موفق داشتیم، حملات #ناموفق داشتیم، فرض کنید در حمله رمضان یا کربلای چهار...؛ حملات موفقی هم داشتیم فرض کنید والفجر هشت... اما همان حملات موفق، حملاتی بود که با #صدها _مشکل همراه بود. انسانها همه یکجور نیستند. دشواریهای فراوان بود. بعضیها از بین راه بر میگشتند. بعضیها پشیمان میشدند. بعضیها جلو نمیرفتند. بعضیها بیش از آنچه که به فکر انجاموظیفه باشند به فکر این بودند که درباره ما چه میگویند. اینجوری هم داشتیم. اینها را هم بگوییم، اشکالی ندارد. در بین همه این #مجموعه هست که آن تلألؤهای فوقالعاده خودش را نشان میدهد. آن انسانهای ناب، شهدای عزیز، عالیقدر.»
#درس_تشکیلاتی
باید قبول کنیم #کار_تشکیلاتی توأم با موفقیتها و ناکامیها هست. نه باید از موفقیتها مغرور شد و نه از ناکامیها ناامید. ما باید در تشکیلات #با_هم_کار_کنیم و اگر در بین راه عضوی از تشکل همراهی نکرد و کم آورد، نباید در روحیه بقیه اعضا تأثیر بگذارد. راه را باید با بقیه افراد ادامه داد، دقیقاً مانند شهدا.
پس از انتخاب #هدف_الهی و #جهت_الهی برای تشکیلات و کار دستهجمعی، باید همواره به وظیفه عمل کرد و از سرزنشها و نکوهشها نترسید.
با وجود صدها مشکل باز هم باید کار تشکیلاتی را پیش برد. یک نیروی تشکیلاتی باید قدرت مواجهه با واقعیتها را داشته باشد، هرچند تلخ باشد!
#تشکیلات #مربی
#به_وقت_تشکیلات
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تشکیلات.docx
100.4K
جزوه تشکیلاتی
حفظ اسرار تشکیلات
#تشکیلات
#جزوه_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
امام خمینی(ره) چگونه به کار تشکیلاتی می نگریست؟
امام خمینی (ره) با فهم ضرورت کار تشکیلاتی در قالب جمعیتهای سیاسی مردمی و با نظارت علما همواره بر نوعی همکاری و تعاون در میان نیروهای انقلابی تأکید داشت و با نزدیک کردن نیروهای اصیل انقلاب به سمت هم و در یک راستا قرار دادن آنها، استراتژی منظمی را برای هدایت جریانهای سیاسی در کشور طراحی کرد.
امام خمینی (ره) با حمایت مستقیم از نیروهای اصیل انقلاب اسلامی بهتدریج ماهیت نیروهای منحرف را برملا ساخت و پیروزی تمام عیار انقلاب اسلامی را رقم زد.
در نهایت، از تشکیل مؤتلفهی اسلامی تا تأسیس حزب جمهوری اسلامی روندی صعودی در تاریخ همگرایی نیروهای انقلابی مشاهده میشود و این همگرایی بیش از هر چیز مدیون رهبری واحد و یکپارچه امام خمینی (ره) است که سبب میشود نیروهای انقلابی در زیر چتر فرماندهی ایشان با یکدیگر به همکاری بپردازند و با وجود دسیسههای دشمن در طرح تفرقه میان نیروهای انقلاب همچنان نظام اسلامی را حفظ کنند. وحدتی که در سالهای جنگ نمونهی دیگری از کار تشکیلاتی را در جبهههای هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشت و این بار دشمن بعثی را با تمام حمایتهای جهانی با بنبستی ناگزیر مواجه و به عقبنشینی وادار کرد.
#امام_خمینی
#ضرورت_تشکیلات
#تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
وظیفه ما در تربیت
🍁قال الصادقُ -عليه السلام:
🍁بادِروا اَحْداثَكُمْ بالحَديثِ قَبلَ اَنْ يَسْبِقَكُم إلَيْهِم ُ الْمُرجِئَةُ»
🌿امام صادق عليه السلام فرمودند: #احاديث اسلامي را به نوجوانان خود بياموزيد و در انجام اين وظيفه ي #تربيتي ،تسريع نماييد پيش از آنكه مخالفين گمراه ،بر شما پيشي گيرند و سخنان نادرست خويش را در ضمير پاك آنان جاي دهند و گمراهشان سازند.
«كافي جلد ٦ ،صفحه ٤٧»
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_764795416125374595.pdf
309.7K
درمان ارتباط با جنس مخالف در نوجوانان
#مهارتهای_سرگروه
#نوجوانان #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
با متربی تنبل و کسل چه کنیم؟
روحیه عدم فعالیت متربی
عدم فعالیت و تنبلی گاهی موقت و گذرا است و گاهی مزمن و بیمارگونه.
گاهی تنبلی ناشی از بیکاری است. اگر بیکاری داوم داشته باشد به یک بیماری مزمن تبدیل می شود. اگر تنبلی به صورت یک عادت و بیماری در آمده باشد باید، طی دوره ای کوتاه یا طولانی مدت درمان شود. راه های درمان نسبت به افراد و روحیات و شرایط آن ها مختلف است.
بعضی از این راه ها عبارتند از:
۱- ایجاد انگیزه ی فعالیت با اموری مثل برگزاری مسابقات از آسان تا سخت با شیب ملایم.
۲- تشویق به موقع و قرار دادن پاداش هایی برای فعالیت.
۳- عدم سختگیری و پرهیز از هر چیزی که موجب احساس سختی کار می شود.
۴- ایجاد حس اعتماد و توکل در افراد با اموری مثل عدم سرزنش و عدم حساسیت و ایراد نگرفتن از شخص و ذکر خدا و تکیه بر قدرت و حمایت او.
۵- پرهیز از شِکوه و شکایت در حضور شخص و جلوگیری از گله گذاری و شکوه و نق زدن و غر زدن توسط او.
۶- کمک به نظم در برنامه ریزی و انجام فعالیت ها در زمان خود و عدم تأخیر در انجام آن ها.
۷- ایجاد امیدواری و رفع نگاه بدبینانه و ناامیدی در شخص
۸- توجه به گذر زمان و کمبود وقت.
🔸یکی ازنکاتی که در زدودن این روحیه موثراست آن است که باتوجه به شناختی که مربی ازعلایق و استعدادهای متربی پیدا می کند به او مسولیت هایی درحلقه و سپس در پایگاه و مجموعه بدهد والبته با مراقبت از آفات مسولیت.
🔸ازدیگرنکات ، هماهنگی با خانواده متربی جهت اعطای مسولیت هایی در منزل و مطالبه از اوست. مهم ترین نکته دراین مورد همان شناخت استعداد و علایق فرد و سِیر دادن او در همان مسیر است تا از این کسالت بیرون آید.
#متربی #مربی
#مهارتهای_سر_گروه
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونگی کار فرهنگی
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره
اما همیشه این سوالات بوده که:
چرا باید کار فرهنگی کنیم؟
اصلا کار فرهنگی چیست؟
چه کاری کنیم؟
چطوری انجام بدیم؟
و...
در #دوشنبه_های_فرهنگی تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم.
طی ۲۵ جلسه با عنوان #چگونگی_کار_فرهنگی درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد:
➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه)
➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه)
➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه)
➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
جلسات قبل در این پستها تقدیم شد:
1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱)
2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲)
3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱)
4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲)
5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳)
6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱)
7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲)
8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳)
جلسه #نهم تقدیم شما👇
faaliyt farhagi taghdiri.09.MP3
48.21M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۹)
➕ شروع فعالیت فرهنگی(جلسه چهارم)
حجة الاسلام میر حامد تقدیری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
بفهمیم کار فرهنگى یعنى چه
کار فرهنگى را درست لخت کنیم و بفهمیم یعنى چه.
کار فرهنگى، آن چیزى نیست که لباس فرهنگى دارد. لباس فرهنگى، یعنى نوشته و کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ مىشود؛ اما کار فرهنگى نیست.
کار فرهنگى، یعنى روح فرهنگى در آن باشد، یک حرکت فرهنگى باشد، رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان بهوجود آورد.
اگر شما مدرسه درست کردید، ولى این مدرسه در روح کودکى که هدف و آماج کار تبلیغى شماست، اثر مثبت نگذاشت، این کار چیست؟ مىتوانید ادعا کنید که کار فرهنگى است؟ نه، این، ضد کار فرهنگى است.
امام خامنه ای ۶۹/۱۰/۲۳
#کار_فرهنگی
#مربی_محور
#مربی #فرهنگ
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نگاه استاد پناهیان به کار تشکیلاتی
اگر تشکل ها به این ضروریات پایبند بودند…
بگذارید دربارۀ چند ضرورت در فضای جبهه فرهنگی صحبت کنم. اگر تشکلها به این ضروریات پایبند بودند، نقطۀ قوت آنهاست، در غیر این صورت، نقطهضعف محسوب میشود:
۱. اولین رسالت هر تشکل افزایش معرفت و معنویت خود اعضاء/ خودسازی
طبیعتاً یکی از عواملی که میتواند فعالیتهای تشکلهای مردمی را رشد و ارتقا بدهد، افزایش معرفت و معنویت در درون این تشکلهاست. من نمیتوانم کمبود چنین وضعیتی را یکی از نقاط ضعف بشمارم چون آمار دقیقی ندارم که وضعیت چگونه است، ولی به نظرم میرسد ما همیشه باید خودمان را در اینباره مقصر بدانیم. یک تشکل مردمی، یک نهاد و کانون مردمی باید اولین رسالت خودش را این بداند که به خودسازی بپردازد. زمینۀ ارتقای معرفتی و معنوی اصحاب خودش و اطرافیانش را فراهم کند. این افراد در هر کاری که باشند، معرفت و معنویتشان در آن کارها بازتاب پیدا خواهد کرد. این یکی از موضوعات خیلی مهم است.
۲. «کار بدون اولویت» انجام ندهیم
یکی دیگر از موضوعات مهم این است که ما باید با یک تفکر راهبردی برنامهریزی کنیم. اصلاً کار غیرمفید یا مفید ولی بدون اولویت انجام ندهیم، براساس علاقه و استعداد و خیلی از این موضوعات کار نکنیم. بعضی وقتها یک کار هست که دمِدستمان است، بعضی وقتها یک کار هست که به آن علاقه داریم. عیبی ندارد اینجور کارها انجام بگیرد. کارهای خوب، همیشه برکاتی دارند ولی وقتی که ما کار دارای اولویت انجام بدهیم، کارهایی که موجب جریانسازی میشود، کارهایی که امروز وقتش است، آنوقت ثمره کارمان خیلی بیشتر خواهد شد.
تشکلها باید مدام با هم گفتگو کنند و در همه شهرها و محیطهایی که حضور دارند، مدام در تبادل نظر باشند تا بتوانند به کارهای دارای اولویت برسند.
۳. قدرت #انعطاف داشته باشیم
نکتۀ بعدی آنکه تشکلها باید قدرت انعطاف داشته باشند. من تا دیروز این کار را انجام میدادم و در این موضوع کار میکردم، حالا موضوعم و شیوهام را عوض کردم.
چهطور ما از نهادهای دولتی انتظار پویایی داریم، آنوقت یک کانون فرهنگی و یک تشکل مردمنهاد را میبینیم که به خاطر نداشتن انعطاف، دچار ایستایی میشود و پویایی ندارد.
#استاد_پناهیان
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf