همگرایی مربی با متربی ها
چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را جذب کنیم؟
سئوال:
مربی تربیتی در مرحله جذب چقدر می تواند با سلیقه و ذائقه مخاطبانش همگرایی کرده و خود را مثل آنان نشان دهد؟
بعبارت دیگر، آیا باید ما خودمان را مثل مخاطب جا بزنیم و به شکل او درآییم؟ یا اینکه باید تلاش کنیم تا رفتار او را شبیه به رفتار خودمان تغییر دهیم؟
البته در مرحله تثبیت و رشد که بعدها به آن می پردازیم، بیان خواهد شد که همواره «تغییر نهایی رفتار» متناسب با آموزه های دینی، شاه بیت اصلی «تعلیم و تربیت» است، اما اینکه چه میزان از این هدف را می توان در مرحله جذب دنبال کرد، سئوال مهمی است که مربی باید پاسخ آن را از کارشناسان تربیتی بپرسد.
در هر صورت، مرحله #جذب در کار تربیتی، مرحله گره خوردن دلهاست، مرحله ای که جرقه ی اولیه پیوستن به جمع در این مرحله در ذهن مخاطب زده می شود. گاهی یک تلنگر احیاگر و گاهی نیز یک موعظه اثر گذار در این مرحله، در روح و جان مخاطب، انقلاب ایجاد می کند، چرا که مرحله جذب در واقع، مرحله تاباندن نور به ضمیر مستعد جوان و نوجوان است.
پس بر این اساس، وقتی قرار است مربی دعوت گر به روشنایی باشد و منادی نور، آیا می توان دعوت به روشنایی و نور را به تنهایی با وانمود کردن گرایش به تاریکی انجام داد؟!
آیا امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟ چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟ چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟ چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟ آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟!
در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت:
اول آنکه متاسفانه گاهی مربیان از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد. به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود.
این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم.
بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد وگاه خود را به تغافل بزند،اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب.
مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش #موعظه در پیش می گیرد، گاهی به کسی #هشدار می دهد، گاهی #مستقیم و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را #هدایت می نماید.
مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید.
مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه باید نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند.
رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرا رویش ترسیم نماید.
#مربی #مربی_محور
#تربیت
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
تطابق قول و فعل مربی
یک مربی باید تا انجا که می تواند خود عامل به احکام و دستورات دین باشد تا مربی هم اینگونه تربیت شود. مثالی است معروف که می گویند :
🔸 اگر مربی مکروهی انجام دهد متربی دچار گناه می شود 🔸
لذا بهتر است که مربی خود عامل باشد به احکام الله .
گناه به طور کلی اثر تخریبی عجیبی برشخصیت انسان دارد . بویژه برای مربی و معلم ، گاهی ممکن است یک گناه دستاورد تربیتی یک عمر انسان را هدر دهد .
شهید ثانی (ره) دوری از گناه را سبب تقویت حافظه می داند . با توجه به همین نقش حساس گناه در مورد عالم است که امام صادق(ع) می فرماید : یغفر للجاهل سبعون دنبا قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد . .
جزوه تعلیم و تربیت رضا محمدی
#مهارتهای_مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود کنترلی تشکیلاتی
📌 خودمان را بازخواست کنیم
🔸 از نظر خودم ، در وظیفه ام کم کاری نکردم...
🔸 از من بهتر مگه میتونستن پیدا کنن؟؟؟
🔸 خیلی بیشتر از توانم دارم کار میکنم...
▪️ این جملات را به تکرار در مجموعه های از هم پاشیده میتوان شنید ، مجموعه هایی که با بررسی عملکرد اعضای آن به راحتی میتوان به این مساله پی برد که هیچ خط کشی بر عملکرد این اعضا تعریف نشده است و هریک خود را در حد یک اسطوره قبول دارند در صورتیکه با بررسی و بازخواست عملکردشان به راحتی می توان به این نتیجه رسید که اینگونه اشخاص برای تشکیلات ثمره ای جز هیچ ندارند.
▪️ باید بدانیم در اینگونه مجموعه ها به دلیل نبود #عامل_بازخواست_کننده ، سرانجامی جزء شکست در انتظار این مجموعه نخواهد بود.
▪️بهترین راه جهت مبتلا نشدن مجموعه ها به این مشکل ، ایجاد یک #عامل_بازخواست_کننده در درون تک تک اعضا برای خود کنترلی ست ، به نحوی که عضو ها ، بعد از شناخت اصول و هدف تشکل ، نسبت به چگونگی اقدام ها و فعالیت خود آنهم طبق اصول تشکل ، یک خودکنترلی فعال داشته باشند .
پس چه بهتر قبل از انکه عملکردمان مورد بازخواست قرار گیرید خودمان ، خودمان را بازخواست کنیم....
▫️ پیامبر خدا صلى الله عليه و آله :
خداوند متعال از هر سرپرستى نسبت به آنچه سرپرستى اش را به او وا گذار كرده است بازخواست مى كند ؛ خواه از آن به خوبى سرپرستى (نگهدارى) كرده باشد، يا تباهش كرده باشد .(كنز العمّال)
#اخلاق_تشکیلاتی
#کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
کتاب اصول کار فرهنگی
این کتاب تبیین بایسته های «فعالیت های فرهنگی» است. در این کتاب تلاش شده تا به ابعاد مختلف انجام فعالیت های خرد و کلان فرهنگی نگریسته شود و با نگاهی اجمالی و در بعضی موارد با بررسی تفصیلی هر آن چه را که در کار فرهنگی دینی با جوانان و نوجونان مورد نیاز است مورد مطالعه قرار گیرد. عناوین سرفصل های متعدد کتاب که حکایت گر محتوای آن است به شرح ذیل می باشد.
جوشناسی، مدیریت فرهنگی، روش شناسی کار فرهنگی و ایجاد طرح فرهنگی، اصول برنامه ریزی و آسیب های آن، مهارت شناسایی و جذب و ارتباط گیری، اخلاق کار فرهنگی و آسیب شناسی کار فرهنگی.
نویسنده در پایان و در قالب دو فصل دیگر، نمودار کار فرهنگی و چارت پیشنهادی خود برای مجموعه های فرهنگی را نیز عرضه داشته است.
نویسنده : سید مجتبی حسینی
ناشر: کوله بار فرهنگی
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#قالبهای_موثر_آموزش
⁉️ چگونه به سوالات و شبهات معرفتی متربیان پاسخ دهیم؟
👌 چند نکته مهم در پاسخ به این پرسش مبتلابه مربیان وجود دارد:
1️⃣ در بسیاری مواقع، متربیان با پرسیدن میخواهند با مربی ارتباط برقرار کنند. بنابراین چه بسا نحوه تعامل و ارتباط شما، مهم تر از محتوای پاسخ باشد. متربی حس کند شما خوب به سوال و حرفهای او گوش میدهید. سوال پرسیدن را ارزشمند نشان میدهید و او را تحقیر نمیکنید. خود او را صاحب فکر میدانید و از خود او در پاسخگویی کمک میگیرید. اگر پاسخ را بلد هستید ذوق نمیکنید و فخرفروشی نمیکنید. اگر پاسخ را بلد نیستید بر خودتان مسلط هستید و متربی را نمیپیچانید. هر چند در برخی موارد گفتن "نمیدانم" اشکالی دارد اما در عین حال نباید ابراز ضعف کنید بلکه میتوانید با طرح پرسشهایی و کمی گفتگو، از متربی بخواهید بیشتر فکر کند و پاسخ کامل را به جلسه بعد موکول کنید.
2️⃣ به نوع پرسش مخاطب توجه کنید. چرا که پرسش انواع مختلفی دارد. در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام به دو نوع پرسش اشاره شده است: امیر مومنان(ع) به ابن الکواء فرمود: «وَیْلَکَ! سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً، وَیْلَکَ! سَلْ عَمَّا یَعْنِیکَ وَ دَعْ مَا لاَ یَعْنِیکَ؛[41] وای بر تو، برای برای فهمیدن مطلب سؤال کن؛ نه برای اذیت کردن، و ای بر تو، از چیزی سؤال کن که تو را راهنمایی کند و آنچه را که رهنمائیت نمیکند رها کن!»
برخی از انواع پرسش:
الف) پرسش تفقّهی: برای فهم بیشتر میپرسد.
ب) پرسش تعنتی: برای آزار و اذیت و به منظور تمسخر شما میپرسد
ج) پرسش ارتباطی: جواب پرسش مطلوب مخاطب نیست بلکه فقط قصد ارتباط و مطرح کردن خود را دارد.
د) سوالات بیهوده: پرسشهای بیهوده به پرسشهایی گفته میشود که دانستن پاسخ آن هیچ فایدهای ندارد.
ه) پرسشهای ممنوع: پرسشهایی که برای مخاطب در این سن و یا کلا ممنوع است.
از بین این انواع پرسش، نوع اول (تفقّهی) لازم است وقتی برای پاسخ منطقی و صحیح صرف شود. و برای باقی پرسشها باید مواجهه دیگری کرد.
3️⃣ در پرسش ها زود سراغ پاسخگویی نرویم. اگر کمک کنیم خود متربی مطلبى را بیابد برای او ماندگار میشود ولی مباحثی که ما ارائه میکنیم ماندگاری زیادی نخواهد داشت. بدین منظور میتوانیم پرسش را با پرسش پاسخ دهیم تا جایی که خود متربی پاسخ دهد.
به این منظور باید ببینیم پس ذهن خود متربی چه میگذرد. به چه چیزهایی یقین دارد که بتوانیم همان یقینیات را برای رسیدن به پاسخش پایه قرار دهیم.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#قرارگاه_راهبردی_جوانان_انقلابی🇮🇷
✅#تربیت_در_تراز_انقلاب
✅ #مطالبه_گری
✅ #کادر_سازی
✅ #کار_تشکیلاتی
⭕️برگزاری کلاس های حضوری و غیر حضوری رایگان
⭕️ برگزاری بزرگترین اردوی #تشکیلاتی جوانان مومن و انقلابی از سراسر کشور تابستان ۱۴۰۰ در مشهد مقدس
#ویژه_جوانان_انقلابی
🚩اعزام ۲۰۰۰جوان مومن انقلابی از سراسر کشور در قالب قافله #الی_بیت_المقدس
در ایام #اربعین به عتبات عالیات
باما همراه باشید🌱
@javaan_enghelabi🇮🇷
⭕️🔴اطلاعیه
امام خامنهای: دشمن از #سازماندهی میترسد، دشمن از #پیوستگی و تشکل نیروهای عظیم مردم به یکدیگر میترسد؛ هر چیزی که تشکل ایجاد کند دشمن با او مبارزه میکند.
با سلام و احترام ازاین به بعد این کانال پایگاه مجازی قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی است.
✅کادر سازی
✅کارتشکیلاتی
✅مطالبه گری
✅تربیت نیرو در تراز انقلاب
سر لوحه کار ماست،ما محدود به فضای
مجازی نیستیم و فضای میدانی و عملیاتی و جهادی عرصه فعالیتی ما نیز هست.
به جمع جوانان عملگرا،مومن و انقلابی قرارگاه راهبردی بپیوندید.
@javaan_enghelabi🇮🇷
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ستاد راهبردی اربعین جوانان انقلابی با نام مخفف"سراج" با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جریان سازی در واقعه عظیم و میلیونی اربعین ذیل نظر قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی در زمستان ۹۹شکل گرفت.
در حال حاضر ستاد درگیر شناسایی فعالین فرهنگی جوان در زمینه اربعین است تا بتواند ستادی متشکل از جوانان مومن انقلابی خواهر و برادر فعال را ایجاد و سازماندهی کند.
وظایف ستاد "سراج"
۱شناسایی جوانان انقلابی فعال فرهنگی و دعوت به جهت عضویت در "سراج"
۲تعامل نظر و تضارب آرا و هم اندیشی در زمینه اعزام ۲۰۰۰نفر از جوانان مومن و انقلابی بصورت متمرکز به راهپیمایی عظیم اربعین با توجه به استفاده از ظرفیت فرهنگ ساز و محتوایی
۳تولید محتوا با توجه به مسائل مهم جهان اسلام اهم از اقتصائات روز و اولویت های امت مسلمین.
۴ایجاد یک جریان فکری قوی با نگاهی به نظریه تمدن نوین اسلامی که توسط مقام معظم رهبری طرح گردیده است.
۵جریان سازی با استفاده از محتواهای تولید شده توسط ستاد "سراج" در مسیر راهپیمایی از قبیل ایجاد نمایشگاه ها و برگزاری نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی و.... با بهره گیری از اساتید مطرح در طول برگزاری راهپیمایی اربعین و ایام حضور در عتبات عالیات.
۶تامین ناوگان ایاب و ذهاب زائرین جوان انقلابی چه در ایران و چه در عراق
۷هماهنگی به جهت اسکان ۲۰۰۰نفر از جوانان انقلابی خواهر برادر در نجف اشرف،سامرا،کاظمین،طول مسیر راهپیمایی و کربلا معلی.
۸ایجاد یک شبکه ارتباطی به جهت تداوم ارتباط ستادسراج با شرکت کنندگان.
والسلام
ستادسراج
@javaan_enghelabi🇮🇷
⭕️۱۰۰ روز مانده تا حرکت قافله الی بیت المقدس قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی به سمت کربلای معلی
#الی_بیت_المقدس
#بال_بگشا
#سراج
@javaan_enghelabi🇮🇷
⭕️🚩قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی از بین جوانان خواهر و برادر،دارای سابقه فرهنگی و فعالیت میدانی جهت خادمی مراسم عظیم اربعین دعوت به عمل می آورد.
جهت برخورداری از اطلاعات بیشتر به بیو کانال مراجعه فرمایید.
ستاد سراج قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی
@javaan_enghelabi🇮🇷