1_2019598331.pdf
256.7K
💢 وحید جلیلی سخنرانی مفصلی درباره حوادث اخیر داشته که متن آن با اندکی ویرایش منتشر شده.
کمی طولانی است اما پیشنهاد میکنم حتما وقت بگذارید و بخوانید. هم مرور تاریخ است و هم کلی ایده و سوژه از این متن به دست می آید؛ به خصوص اگر معلم، مستند ساز، شاعر یا کلا یک فعال سیاسی اجتماعی هستید حتما بخوانید.
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
🌺ترس آنان از شما در دل هایشان بیش از ترس از خداست؛ چون آنان قومی هستند که [حقایق را به خاطر کوردلی] نمی فهمند.
🌺همه آنان [به صورت متحد و یک پارچه] با شما نمی جنگند مگر در آبادی هایی که دارای حصار و قلعه و دژ هستند، یا از پشت دیوارها، دلاوری آنان میان خودشان شدید است [ولی از رویارویی با شما می ترسند]، آنان را متحد و هم دست می پنداری در حالی که دل هایشان پراکنده است؛ زیرا آنان گروهی هستند که تعقّل نمی کنند
آیه های ۱۳ و ۱۴ سوره حشر
🔻بیانیه خصمانه فرانسه و انگلیس علیه ایران
🔹فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترک به تکرار ادعاهای بیاساس و نخ نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختند.
🔹در بیانیه مشترک این دو کشور اروپایی ادعا شده است که «فعالیتهای ایران برهم زننده ثبات در منطقه است و ما متعهد هستیم با آن مقابله کنیم»
🔹در این بیانیه ادعا شده است که ایران همکاری کافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد و دو کشور اروپایی از آن نگران هستند.
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
💢 سجده شکر ملیپوشان والیبال نشسته روی پرچم ایران
🇮🇷احسنت به غیرت و شرف شما 🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
💢 مهاجرانی: جوانان ببینند چه گرگهایی در کمین ایران قوی ما نشستهاند
وزیر فرهنگ دولت اصلاحات:
🔹آمریکاییها و اسراییلیها نتوانستند خویشتنداری کنند و آشکارا از تجزیه ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن نگویند.
🔹ایران یکپارچه و یگانه و قوی به مصلحت و در جهت منافع آمریکا و اسراییل و همپیمانان منطقهای نیست. برای تضعیف ایران و نهایتا تجزیه ایران میبایست ارکان وحدت ملی و اقتدار کشور هدف گرفته شود.
🔹برای اینکه صف مردم به ویژه جوانانی که نسبت به بسیاری از مسائل و موارد اعتراض به حق دارند، از صف تجزیهطلبان و آشوبگران، جدا شود؛ مصاحبه جان بولتون در واقع یک شاخص و خط فاصل روشن است.
🔹جوانان ما به ویژه دانشجویان ببینند که چه گرگهایی در کمین ایران قوی و وحدت سرزمینی و ملی ما نشستهاند. چنان که درصدد تجزیه سوریه و عراق هم بودند و ناکام ماندند.
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
💢 #توئیت
🔹چه زیبا گفت محمدحسین ملکیان:
به جمهوری اسلامی ایران گفتهایم "آری"
به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه"
کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد
اگرچه قدرت ما میشود تحریم، کتمان "نه"
دفاعِ از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تلآویو است، تهران نه!
#مسیر_اقتدار
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
🔻معنای دعوت آیتالله خامنهای به «محتواپردازیِ پیشدستانه»:
کارزار حجاب از دریچۀ شناختشناسیِ اجتماعی
🖋 مهدی جمشیدی
۱- اغتشاشهای اخیر، یکی از نمونههای تمامعیارِ «جنگ روایتها» بود. هر چند نباید مطالعۀ آن را به این چشمانداز، منحصر کرد، امّا ندیدن آن از این زاویه، یعنی کنار نهادن یک «عاملِ مهمِ توضیحدهنده». زمانۀ ما بیش از هر دورۀ دیگری، مبتنی بر جنگ روایتها است و ذهن مردم به دستمایۀ فتنهانگیزی و جریانسازی تبدیل شده است. حتّی «فتنۀ سال هشتادوهشت» نیز، برخاسته از جنگ روایت بود که در آن، تقلب به اسم رمز برای تحریک و شوراندن مردم بر ضدّ نظام تبدیل شد.
۲- در جنگ روایتها، جامعه در «محاصرۀ روایت» قرار میگیرد، و هرچه بیشتر منقبض/ فشرده/ فرسوده میشود،
تا «مرعوب/ منفعل/ تسلیم» شود، و در نهایت، «عقبنشینی» کند. آنچه که در این میدان، گریبان ما را میگیرد، «روایت» است نه «واقعیّت»؛ یعنی «شبهواقعیّتها» و «سایهها» در مقابل ما، صفآرایی و گردنکشی میکنند و فشارسازی و تحمیلگری میکنند.
۳- روایتها در این جریان، «کجروایت» بودند؛ یعنی از «واقعیّت» حکایت نمیکردند، بلکه به واقعیّت تبدیل شده بودند، درحالیکه «واقعیّتنما/ شبهواقعیّت» بودند، و واقعیّت، «گمگشته» میشود. واقعیّت باید قربانی «بازی شناختی» شود تا هدفهای سیاسی تحقّق یابند:
عالَمی را یک سخن، ویران کند
روبَهانِ مُرده را شیران کند
(مثنوی معنوی، دفتر اوّل، بیت ۱۵۹۷).
۴- روایت، واقعیّت را «قاببندی» میکند، یعنی واقعیّت را «بُرش» میزند، دستکاری و تکهتکه میکند، و بقیۀ واقعیّت را خودش روایت میکند. پس روایت، ترکیبِ «واقعیّتِ قاببندیشده» و «روایت» است و میکوشد ما را به این قاب، «وابسته/ متعصّب/ معتاد» کند. چنانچه این «منظر» و «زاویۀ دید»، شیوع و مقبولیّت یابد، «ذهن جامعه» در چهارچوب آن صورتبندی و منجمد خواهد شد و سخن دیگری را نخواهد پذیرفت. پس باید از «ابتدا»، زمام و عنان روایت را به دست گرفت و قالبها را تعریف کرد تا کار، دشوار و دیریاب نشود؛ چراکه «کنشگران بیروایت»، مردگانِ متحرّک هستند.
۵- «تغییر سیاسی» باید «درونخیز/ جامعهزاد/ از پایین» باشد و این محتاج «تغییر فرهنگی» است، و تغییر فرهنگی یعنی «ارزشها» را از «حالت هنجاری» خارجکردن. برای این هدف باید «ساختارشکنیِ ذهنی» کرد و به «باورها/ شناختها/ نگرشها» ضربه زد:
فرعِ دید آمد عمل، بیهیچ شک
پس نباشد مردم الا مردمک
(مثنوی معنوی، دفتر اوّل، بیت ۱۶۷۹).
و این نیازمند «روایتسازیِ منفی از ارزشها» است. چهرهسازی وارونه از ارزشها، «دیدها/ برداشتها/ تلقیها» را نسبت به آنها تغییر میدهد و این امر نیز در نهایت به حوزۀ «شناختهای بنیادین» خواهد رسید و به اساس عقاید دینی، ضربههای سهمگین خواهد زد.
۶- «قدرت روایت»، بیش از «قدرت واقعیّت» است. کجروایت، ذهن را «بیثبات/ متزلزل/ وسوسهآلود» میکند،
و «اعتماد/ تکیه/ اطمینان» به واقعیّت را میزداید. دراینحال، «ارجاع به واقعیّت»، کماثر و گاه بیاثر میشود. ازاینجهت باید گفت «احساس/ فهم/ درکِ مردم»، مهمتر از واقعیّتِ زندگیِ آنهاست.
۷- برای ساختن کجروایت/ روایتِ منفی/ روایت وارونه، چند عنصر لازم است:
الف. «نقطۀ اجماعساز/ درد مشترک/ دغدغۀ مرکزی» بهمثابه چتر بزرگ و فراگیر.
ب. «شعار/ حرف/ سخنِ» متناظر با این نقطه.
ج. «نماد تصویری/ معادل محسوس/ وجه نمادین» برای جلوهگری اجمالی.
د. «عینیّت جزئی/ واقعیّتِ خُردِ/ ریز واقعیّتِ» معطوف به زندگیِ روزمرّه.
هـ . «زمین/ عرصه/ میدان» برای بازی.
و. تحریکِ «نیروهای پیشرانِ اجتماعی/ خواص/ سرآمدان» برای ترغیب توده.
۸- کاری در مقابل باید انجام داد، «واسازیِ جسورانه/ ساختشکنیِ بیرحمانه/ فروپاشاندن بنیادینِ» کجروایت است؛ یعنی باید روایت را «غیرمتعهدانه» خواند، و با آن «مواجهۀ انتقادی» داشت، و روایت را «مساوی با واقعیّت» تصوّر نکرد. واسازی یعنی «شکافتن» در برابر «بافتن»:
برای مغزِ سخن، قشرِ حرف را بشکاف
(دیوان کبیر، غزل شمارۀ ۹۲۱).
از جمله باید گفت وقتی «کشف حجاب» میشود نماد «آزادیِ زن»، پس آزادیِ زن یعنی «لاابالیگری». این نماد، خلاصۀ همۀ هدفهای غاییِ پنهان نگاه داشتهشده است. در اینجاست که معنای اصطلاحِ لغزندۀ آزادی، مشخص میشود.
۹- قضاوت دربارۀ واقعیّت را نیز باید دگرگون کرد. ملاک داوری دربارۀ ابرواقعیّتها، «اجتماعات عظیم» هستند؛ یعنی ابرواقعیّت را میتوان در اجتماعات عظیم، شناخت. از جمله، «باطن جامعۀ ایران» در زیر تابوت حاجقاسم نمایان شد نه در نظرسنجیها. جریان اغتشاش و ابتذال در «روایت جامعه» شکست خورد؛ چون این جریان، مدّعیِ «فوران جامعه» بود، درحالیکه جامعه آنها را در خیابان، تنها نهاد و در فضای مجازی نیز، رباتها جایگزینِ کنشگران واقعی شدند.
@javanane_alborzi
#استوری
🔰 فرزندان دلیر وطن مثل همیشه با افتخارآفرینی و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، اجازه نخواهند داد عرصه ورزش جولانگاه اهداف شوم بدخواهان داخلی و خارجی #ایران_اسلامی_قوی گردد.
کاروانی که بود بدرقهاش حفظ خدا
به تجمل بنشیند به جلالت برود
@javanane_alborzi
▫️یک عدهای اسلام را فقط مسئله فردی دانستند و سیاست را از اسلام گرفتند. این، چیزی است که امروزه در بسیاری از جوامع اسلامی و در معارف دنیای مهاجمِ مستکبرِ مستعمرِ غربی، ترویج میشود که: اسلام از سیاست جداست! سیاست را از اسلام گرفتند؛ در حالی که نبی مکرم اسلام در آغاز هجرت، در اولی که توانست خود را از دشواریهای مکه نجات دهد، اولین کاری که کرد، سیاست بود. بنای جامعه اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل قشون اسلامی، نامهی به سیاستمداران بزرگ عالم، ورود در عرصه سیاسی عظیم بشری آن روز، سیاست است.
#ولایت_و_انسانسازی
#جهاد_تبیین
@javanane_alborzi
💢تاکید بر حضور مسئولان بین جوانان در جلسه سران قوا
🔹عصر امروز سران سه قوه که به میزبانی رئیسی در دفتر رئیسجمهور برگزار شد لزوم تسریع در تقدیم برنامه هفتم توسعه کشور از طریق سازمان برنامه و بودجه به دولت و مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
🔹سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه همچنین حضور همه مسئولان در ردههای مختلف قوای سهگانه را در اجتماعات مردمی بویژه جوانان، ضروری خواندند. تسنیم
@javanane_alborzi
🔻برسد به دست آمنه سادات ذبیح پور!
🔹آمنه سادات ذبیحپور در توییتی بسیار عجیب نوشته از بازار بومهن فیلم گرفتیم و بهنام اعتصاب بازاریان کامیاران برای بیبیسی و ایراناینترنشنال فرستادیم و آنها هم بدون راستیآزمایی پخش کردند.
🔹 خانم ذبیحپور اینجا اعتراف کرده که برای رسانههای خارج از کشور فیلم میفرستد. اگر برخی از شهروندان را به جرم فرستادن محتوا برای این رسانهها بازداشت کرده اند چطور قانون برای همه یکسان نیست؟
🔹 خانم ذبیحپور در فرستادن محتوا مرتکب دروغگویی شده است. یعنی محتوایی را بر پایه کذب برای رسانهای دیگر فرستاده است. کدام خبرنگار حرفهای، با تجربه و با اخلاق دست به چنین کاری میزند؟ اصلا استادان رسانه و پیشکسوتان حرفه روزنامهنگاری چنین کاری را تایید میکنند؟
🔹 آمنه سادات ذبیحپور با این توییت، خودش را فردی غیرقابل اعتماد معرفی کرده است. اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا واقعا این فیلم مربوط به بازار بومهن است یا ممکن است خانم ذبیح پور خلاف گفته باشد؟ یک راه دریافتن واقعیت این است که ایشان اصل فیلمی که گرفته و البته قابل تایید باشد را منتشر کند.
🔹 خانم ذبیح پور در صدا و سیما کار میکند. او را بهعنوان یکی از نمادهای صدا و سیما میشناسند که مورد تایید مدیران این سازمان است. بهطوری که میتواند با مخالفانی که دستگیر و زندانی شدهاند به راحتی مصاحبه کند. صدا و سیما این کار یکی از نیروهای مورد اعتماد خودش را تا چه حد به رسیمت میشناسد؟
🔹 راه اثبات دروغگویی رسانههای دیگر این است که صدا و سیما راستگو و حقیقت محور باشد. به عبارتی راه اثبات خلاف گویی رسانههای دیگر وجود یک رسانه راستگو در داخل کشور است. از این پس تا چه حد میتوان به اعتبار خبرنگاران صدا و سیما چون آمنه سادات ذبیح پور اعتماد داشت.
✍ دکتر اشتری عضو جمعيت جانبازان استان البرز
@Javanane_Alborzi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اینم فیلمش
سردار راحت باش، ما خودمون میدونیم چی به چیه😁😉
اشتباه لفظی بود ...
گرفتید چی شد ... 💪👌🇮🇷
.
.
🌺نشر حداکثری
@javanane_alborzi
💢 ویژه استان البرز :
🇮🇷 به مناسبت سومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی
✍مسابقه ادبی نامه و دلنوشته ای برای سردار دلها
🔹ویژه نوجوانان جوانان و بزرگسالان
🌼 همراه با ۶۳ جایزه و تندیس🌼
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
💢 دیدار مسول کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز با معاونت محترم اشتغال اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در خصوص اشتغالزایی و کارآفرینان جوانان
🔹از آنجایی که ۶ ماهی است واحد اشتغال کارگروه جوانان شروع به کار نموده جوانان جهت جلب حمایت و کسب راهنمایی به مسول این واحد مراجعه نموده اند لازمه راهنمایی دقیق این عزیزان تفکیک فعالیت اشتغالزایی ایشان است تا بتوان آنها را به سازمان های مربوطه معرفی و راهنمایی کرد از آنجایی که اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در بحث اشتغال های خرد طرح های حمایتی دارند لذا صحبت هایی در خصوص معرفی جوانان به این معاونت صورت گرفت تا با هماهنگی آن معاونت طی جلسه ای این عزیزان جهت ارائه طرح خود حاضر شده و راهنمایی های لازم را مستقیما دریافت نمایند.
🔹کارگروه جوانان جمعیت جانبازان استان البرز به جهت مساعدت و همکاری معاونت محترم اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز جناب آقای شادمهر کمال قدردانی و سپاس را دارد.
@Javanane_Alborzi
🔴تروریستی اعلام شدن گروهک رسانه ای اینترنشنال، پیامی واضح برای کارکنان رسمی و همکاران دورکار این رسانه تروریستی بعنوان شهروند خبرنگار را دارد.
🔹تروریستی اعلام شدن اینترنشنال، دست دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی کشور رو باز میکند تا در هر نقطه ای از دنیا با اقدامات میلیتاریستی این شبه رسانه 🇸🇦 برخورد شود.
🔹به بیان ساده در همین جام جهانی پیش رو تمام خبرنگاران اینترنشنال هر لحظه در اتاقهای خود در هتلهای مجلل قطر باید منتظر ماموران سرویس های اطلاعاتی ایران باشند و واقعه روح الله زم برای هرکدام تکرار شود.
🔹قایقهای تندرو از قطر تا جزایر ایرانی چند دقیقه بیشتر فاصله ندارد.
☑️@javanane_alborzi
🔺انسیه خزعلی: آمارها از افزایش طلاق میگوید
🔹معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده:در برنامه ششم توسعه بنا بوده بسیاری از این آسیب ها مثل طلاق کاهش پیدا کند اما متاسفانه شاهد افزایش آن بودیم و بخشی از آسیب ها مربوط به همین از هم پاشیدگی خانواده می شود و خود طلاق منجر به بسیاری از ناهنجاریها میگردد.
🇮🇷 @javanane_alborzi
📸 توئیت خبرنگار سیاست خارجی از آشفتگی در میان اعضای تحریریه ایراناینترنشنال
☑️@javanane_alborzi
#حدیث_روز
✍امام هادی علیه السلام:بر زیردستان خشمگین شدن نشانه پَستی است
اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ
📚بحارالانوار، ج78، ص370
☑️@javanane_alborzi
هدایت شده از 🇮🇷 جوانان البرزی 🇮🇷
💢 ویژه استان البرز :
🇮🇷 به مناسبت سومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی
✍مسابقه ادبی نامه و دلنوشته ای برای سردار دلها
🔹ویژه نوجوانان جوانان و بزرگسالان
🌼 همراه با ۶۳ جایزه و تندیس🌼
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
💢 جلسه تعدادی از اعضای شورای جمعیت #جانبازان انقلاب اسلامی استان البرز با مدیر کل محترم اداره #ورزش_و_جوانان استان البرز جناب آقای فروغی ( از مدیران انقلابی جوان )
🔻مورخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
.🇮🇷
.🇮🇷
.🇮🇷
#ورزش_و_جوانان | #جانبازان
💠کارگروه جوانان جمعيت جانبازان استان البرز
کانال
@Javanane_Alborzi
هدایت شده از 🇮🇷 جوانان البرزی 🇮🇷
🔻برسد به دست آمنه سادات ذبیح پور!
🔹آمنه سادات ذبیحپور در توییتی بسیار عجیب نوشته از بازار بومهن فیلم گرفتیم و بهنام اعتصاب بازاریان کامیاران برای بیبیسی و ایراناینترنشنال فرستادیم و آنها هم بدون راستیآزمایی پخش کردند.
🔹 خانم ذبیحپور اینجا اعتراف کرده که برای رسانههای خارج از کشور فیلم میفرستد. اگر برخی از شهروندان را به جرم فرستادن محتوا برای این رسانهها بازداشت کرده اند چطور قانون برای همه یکسان نیست؟
🔹 خانم ذبیحپور در فرستادن محتوا مرتکب دروغگویی شده است. یعنی محتوایی را بر پایه کذب برای رسانهای دیگر فرستاده است. کدام خبرنگار حرفهای، با تجربه و با اخلاق دست به چنین کاری میزند؟ اصلا استادان رسانه و پیشکسوتان حرفه روزنامهنگاری چنین کاری را تایید میکنند؟
🔹 آمنه سادات ذبیحپور با این توییت، خودش را فردی غیرقابل اعتماد معرفی کرده است. اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا واقعا این فیلم مربوط به بازار بومهن است یا ممکن است خانم ذبیح پور خلاف گفته باشد؟ یک راه دریافتن واقعیت این است که ایشان اصل فیلمی که گرفته و البته قابل تایید باشد را منتشر کند.
🔹 خانم ذبیح پور در صدا و سیما کار میکند. او را بهعنوان یکی از نمادهای صدا و سیما میشناسند که مورد تایید مدیران این سازمان است. بهطوری که میتواند با مخالفانی که دستگیر و زندانی شدهاند به راحتی مصاحبه کند. صدا و سیما این کار یکی از نیروهای مورد اعتماد خودش را تا چه حد به رسیمت میشناسد؟
🔹 راه اثبات دروغگویی رسانههای دیگر این است که صدا و سیما راستگو و حقیقت محور باشد. به عبارتی راه اثبات خلاف گویی رسانههای دیگر وجود یک رسانه راستگو در داخل کشور است. از این پس تا چه حد میتوان به اعتبار خبرنگاران صدا و سیما چون آمنه سادات ذبیح پور اعتماد داشت.
✍ دکتر اشتری عضو جمعيت جانبازان استان البرز
@Javanane_Alborzi
💢 کابالا چیست؟ ☝️
1️⃣ #کابالا نامی است که بر #تصوف_یهودی اطلاق میشود. #کابالیستها این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخامهای یهودی میخوانند و برای آن پیشینهای کهن قائلاند.
2️⃣ برای نمونه، #مادام_بلاواتسکی رهبر فرقهٔ #تئوسوفی مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم #بنیاسرائیل بود. و نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیتهای مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفتهاند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را نیز از پیروان آئین کابالا میداند!
3️⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای تصوف یهودی، بهعنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینهٔ جدّی نمیتوان یافت. مشارکت #یهودیان در نحلههای فکری رازآمیز و عرفانی به #فیلو_اسکندرانی در اوایل سدهٔ اوّل میلادی میرسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائهٔ اندیشههای دینی #یهود در قالب #فلسفه_یونانی و #فرهنگ_هلنی محدود دانست.
4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحلههای فکری گستردهٔ عرفانی رازآمیز که در فضای فرهنگ اسلامی پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین #یهودی آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند.
5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصهٔ اندیشهٔ عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رسالهٔ سِفر یصیرا (آفرینشنامه) و سِفر بهیرا (روشنایینامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائهٔ عقاید دینی-سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام.
6⃣ بدینسان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به #یهودیت راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و #شخینا تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل میشود. این همان اسطورهٔ سیاسی #خاندان_داوود است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است.
7⃣ اندیشهپردازان مکتب #کابالا، بهدلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون #عرفان_اسلامی دست زدند و با تأویلهای خود به آن روح و صبغهٔ #یهودی دادند. این کاری است که #یهودیان در شاخههای متنوّع علم و دانش انجام دادند.
8⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیاتبخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد.
9⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که #قباله (کابالا) خوانده میشد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش #تصوف_یهودی انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژهای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از #عرفان_یهودی.
🔟 از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا بهطور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید #کابالیست نام گرفتند.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
#کابالا | #صهیونیست | #تئوسوفی
@Javanane_Alborzi
☑️ شمقدری: «افق نو» با دستور فوری ظریف تعطیل شد
معاون سینمایی دولت دهم:
🔹همایش «افق نو» میراث ارزنده و ماندگار «نادر طالبزاده» است.
🔹شبی که آقای «جنتی» وزیر وقت فرهنگ رأی اعتماد گرفت، به من زنگ زد و گفت: «فلانی فردا به دفترم بیا! با تو کار دارم». او در آن دیدار به من گفت که کنفرانس «افق نو» باید کاملا تعطیل شود.
🔹من پاسخ دادم که نمیشود! او وقتی دید که حریف سماجت من نمیشود، گفت که شخص آقای «ظریف» تماس گرفته و گفته است که کنفرانس باید فورا و بدون فوت وقت تعطیل شود! متأسفانه در نهایت این اتفاق افتاد و کنفرانس تعطیل شد.
🔹دولت «روحانی» به تعبیر خودشان در پی این بود که درها را باز و باب مذاکرات را فراهم کند. طبیعتا حضور مدعوین کنفرانس «افق نو» که در غرب زندگی میکردند و در عینحال، منتقد هژمونی غربی و مدافع انقلاب اسلامی بودند، میتوانست تبعات سنگینی برای دولت یازدهم به همراه داشته باشد.
🔸@javanane_alborzi
27.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در رویارویی اندیشه غربی و اندیشه دینی کدامیک نگاه دقیق تر و درست تری به موضوع امنیت دارد؟
🔸اندیشه غربی با توجه به نگاه صرفا این جهانی که به انسان و هستی دارد و گستره هستی انسان را در حد یک طول عمر حدود ۷۰ ساله میبیند، فقط ویژگیهای طبیعی را برای انسان درنظر میگیرد و بر اساس آن در عرصههای مختلف از جمله امنیت نظریهپردازی میکند.
🔸 خداوندی که خالق هستی و انسان است، علاوه بر ویژگیهای طبیعی، ویژگیهای ذاتی فطری هم برای انسان قائل شده است. دین به دنبال این است که ویژگی های طبیعی انسان در خدمت ویژگی های فطری انسان قرار گیرد.
🔸اندیشه دینی که در آن ابدیت مطرح است با استفاده از منبع تعالی بخش معرفت وحیانی، به دنبال شکوفایی فطرت انسان و رسیدن به امنیت پایدار در اجتماع است.
🔸ایمان و عدالت، اساس شکل گیری امنیت در اندیشه دینی است.
#نادر_طالب_زاده | #رسانه | #عدالت
✅ @javanane_alborzi