eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🌧 حکمت عبادات ... 📝 سوال : آیا به عبادات ما دارد که فرمان داده بخوانیم و رو به کعبه بایستیم ؟ 📖 پاسخ : اگر همه رو به خانه بسازند یا نسازند ، چیزی به اضافه یا کم نمی ‏شود . این هستند که برای دریافت و باید به دنبال باشند . به عبادات مردم که فرمان به عبادت داده است . این هستند که با به او ، از برخوردار شده و رشد می کنند . @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 سوال : آیا به عبادات ما دارد که فرمان داده بخوانیم و رو به کعبه بایستیم ؟ 📖 پاسخ : اگر همه رو به خورشید خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمی ‏شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند ، چیزی از خورشید کم نمی ‏شود . نیازی به مردم ندارد که رو به او کنند ، این مردم هستند که برای دریافت نور و باید خانه های خود را رو به خورشید بسازند . به مردم نیازی ندارد که فرمان داده بخوانند . این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار می‏ شوند و می‏ کنند . می‏ فرماید : اگر همه مردم کافر شوند ، ذره ‏ای در خداوند اثر ندارد ، زیرا او از همه بی نیاز است . " ان تکفروا انتم و من فی الارض جیمعا فان الله لغنی حمید ". (سوره ابراهیم ،آیه 8) @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
🌸🌼 چرا نماز خوان ها ، گرفتار مشكلات هستند و بی نماز ها ، در رفاه به سر می برند ؟ 🍃 خداوند اولیای خود را دوست دارد ، لذا اگر خلافی كنند فوراً آنان را با قهر خود می گیرد تا متذكّر شوند } خداوند پیامبران را در صورت ترک اُولی نیز تأدیب می كند { و همچنین اگر مؤمنین خلافی کنند چند روزی نمی گذرد مگر آنکه گوشمالی می شوند . } 🍃 امیرالمومنین مي فرمايد : يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْه ُ اگر گناه پشت سر گناه کردید و خدا شما را گوشمالی نکرد ، از استدراج و مهلت دادن خداوند بترسید { * اما اگر نا اهلان خلاف كنند ، خداوند به آنان مهلت می دهد و هرگاه مهلت سر آمد، آنان را هلاك می كند : » وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً « و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد ، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر می اندازد و به آنان مهلت می دهد تا پیمانه شان پر شود . » إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ « * 🍃 اگر قطره ای چای روی شیشه عینك شما بریزد ، فوراً آن را پاك می كنید . اگر قطره ای چای روی لباس سفید شما بچكد ، صبر می كنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض كنید . اگر قطره ای چای روی قالی زیر پای شما بچكد ، آن را رها می كنید تا مثلاً شب عید به قالی شویی ببرید . 🍃 خداوند نیز با هر كس به گونه ای رفتار می نماید و بر اساس شفافیت یا تیرگی روحش ، كیفر او را به تأخیر می اندازد . 📚 از کتاب پرسش های مهم ؛ پاسخ های کوتاه ؛ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی * حكمت 25 نهج البلاغه سوره كهف ، آیه 59 * سوره آل عمران ، آیه 178 @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 📝 در روایات نقل شده مکانی به نام وادی السلام وجود دارد که بعضی از ارواح خوب به آنجا می روند در مقابل روحهای بد به مکانی به نام صحرای برهوت می روند . این دو مکان کجاست و چگونه است ؟ 📖 اینکه گفته می شود بعضی از ارواح در برهوت هستند و بعضی در وادی السلام که در نجف در پشت شهر کوفه واقع شده ، هستند در این زمینه روایات زیادی داریم خصوصاً ، اشاره می کند که بهشت برزخی ارواح مومنین وادی السلام است . 📖 برزخ به لحاظ زمانی و مکانی تابع دنیاست منتها در باطن و ملکوت دنیاست . اگر بخواهیم مظهر بهشت برزخی را مجسم بکنیم باید وادی السلام را بینیم و اگر بخواهیم مظهر جهنم برزخی را ملاحظه کنیم باید برهوت را ببینیم . 📖 اینکه در روایات آمده که از این وادی عبور نمی کنند مگر مارهای سمی و ... شاید علتش همین باشد که آنجا مظهر جهنم برزخی است . 📖 از این عوالم چهارگانه سه عالم را انسان هم زمان دارد یعنی انسان یک بعد ناسوتی دارد که جسمش می باشد . یک بعد ملکوتی دارد که همان وجود برزخی اش می باشد و یک بعد جبروتی دارد که روح انسان است . 📖 در روایات از امام صادق (علیه السلام) و سایر ائمه (علیهم السلام) نقل شده : گویا می بینم که ارواح مومنین در وادی السلام حلقه حلقه دور هم جمع شدند و با هم مذاکره می کنند و من آنها را می بینم . البته آنچه امام می دید با این چشم سر نبود . 📖 امام در همین وادی السلام ارواح مومنین و وجودهای برزخی مومنین را که حلقه حلقه دور هم جمع شده و در حال مذاکره بودند را می دید اما نه با چشم سر بلکه با چشم برزخی . 📖 اگر انسان چشم برزخی داشته باشد در وادی السلام ارواح مومنین را خواهد دید و در برهوت نیز ارواح کفار و مشرکین را . 📖 چون روایات در این زمینه خیلی زیاد هست که مظهر بهشت برزخی، وادی السلام و مظهر جهنم برزخی، برهوت است خیلی زیاد هست نمی توان از آنها چشم پوشی کرد . 📝 البته این مطالب نیاز به بحث بیشتر دارد از جمله اینکه تناسب بین این دو چیست ؟ 📖 وقتی می گوییم روح به قالب مثالی می رود منظور این نیست که یک قالب مثالی از جایی بیاورند آنجا بگذارند تا زمانی که روح از قالب مادی و جسمانی خارج شد داخل آن برود . این تصور ، اشتباه است زیرا برای روح زمان و مکان به این شکل معنا ندارد . قالب مثالی که اشاره شد در باطن همین قالب مادی هست یعنی در واقع انسان در طول عمرش هم قالب مادی را دارد ، هم قالب مثالی را و هم آن روح مجرّد را دارد. به تعبیر ساده تر عوالم هستی را بر حسب حصر عقلی به چهار عالم تقسیم کردند (اگر چه بعضی هم به پنج عالم تقسیم کرده اند) : عالم ناسوت ، عالم ملکوت ، عالم جبروت و عالم لاهوت . 📖 قالب مثالی که اشاره شد در باطن همین قالب مادی هست یعنی در واقع انسان در طول عمرش هم قالب مادی را دارد ، هم قالب مثالی را و هم آن روح مجرّد را دارد . 📖 از این عوالم چهارگانه سه عالم را انسان هم زمان دارد یعنی انسان یک بعد ناسوتی دارد که جسمش می باشد . یک بعد ملکوتی دارد که همان وجود برزخی اش می باشد و یک بعد جبروتی دارد که روح انسان است . 📖 انسان وقتی می میرد بعد ناسوتی را از دست می دهد اما بعد ملکوتیش همراه روح مجردش باقی می ماند . منظور از اینکه می گوییم روح به بدن لطیف مثالی ملحق می شود به آن معنایی که در ذهن می آید نیست که یک قالب را خداوند آن زمان می سازد بعد روح از این قالب خارج شده وارد قالب جدید می شود. چنانکه خود قبض روح هم به این معنا نیست که فرشته ای از خارج بیاید و روح انسان را بیرون بکشد و بردارد و ببرد . تعبیر قرآن هم این نیست. تعبیر قرآن این است که از درون خود انسان هست . 📖 پس مراد از قالب لطیف مثالی همان بعد برزخی و ملکوتی انسان هست که انسان خود در طول عمرش برای خودش ساخته است . اگر وجود برزخی خوبی ساخته حالا روح انسان در یک وجود برزخی خوب و در مسیر تکامل حرکت می کند و اگر خدای نکرده یک وجود برزخی بد ساخته طبیعی است که این جهنمی است ، که خودش با دست خودش یعنی جهنم برزخی است که برای خودش ایجاد کرده است . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ #مطالب_برگزیده 📝 برنج عالم برزخ در دنيا http://www.erfan.ir/farsi/24192.html #برهوت_کجاست http://www.erfan.ir/farsi/83903.html #فرجام_ناخوش http://www.erfan.ir/farsi/58223.html #ملکوت‌_برزخی‌_انسان‌ http://www.erfan.ir/farsi/21482.html #عالم_برزخ_در_همین_دنیا http://www.erfan.ir/farsi/7481.html 🌷 محیط برزخ چگونه است؟ چرا قبل از بهشت و جهنم بزرخ می رویم؟ http://www.erfan.ir/farsi/89740.html 🌷 وادی السلام نجف بزرگترین قبرستان جهان اسلام http://www.erfan.ir/farsi/15461.html
﷽؛ 💕 ولَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا از غیبت یکدیگر بپرهیزید !💕 حضرت استاد حسین انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 پرسش منظور از چیست ؟ 📖 پاسخ در آیه 29 سوره مى‌فرماید ( نه آسمان بر آنها گریست و نه زمین ، و نه به هنگام نزول بلاء به آنها مهلتى داده شد ) ؛  « فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ » . 💧گریه نکردن آسمان و زمین بر فرعونیان ، ممکن است کنایه از حقارت آنها و عدم وجود یار و یاور و دلسوز براى آنها باشد ؛ زیرا در میان عرب معمول است ، هنگامى که مى‌خواهند اهمیتِ مقام کسى را که مورد مصیبتى واقع شده بیان کنند مى‌گویند : « آسمان و زمین بر او گریه کردند و خورشید و ماه براى فقدان او تاریک شدند ». 💧این احتمال نیز داده شده که منظور ، « گریستن اهل آسمان ها و زمین است » ؛ زیرا آنها براىِ مؤمنان و مقربان درگاه خداوند گریه مى‌کنند نه براى جبّارانى همچون فرعونیان . 💧بعضى نیز گفته‌اند : گریه آسمان و زمین ، یک گریه حقیقى است که به صورت نوعى دگرگونى و سرخى مخصوص (علاوه بر سرخىِ همیشگى به هنگام طلوع و غروب) خودنمائى مى‌کند . 💧چنان که در روایتى مى‌خوانیم : « لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طالِب علیه‌السلام بَکَتِ السَّماءُ عَلَیْهِ وَ بُکائُها حُمْرَةُ أَطْرافِها »؛ ( هنگامى که حسین بن على علیه‌السلام شهید شد ، آسمان بر او گریه کرد ، و گریه او سرخىِ مخصوصى بود که در اطراف آسمان نمایان شد ).¹ 💧در روایت دیگرى از امام صادق علیه‌السلام مى‌خوانیم « بَکَتِ السَّماءُ عَلى یَحْیَى بْنِ زَکَرِیّا وَ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىِّ علیهماالسلام أَرْبَعِیْنَ صَباحاً وَ لَمْ تَبْکِ إِلاّ عَلَیْهِما ، قُلْتُ وَ ما بُکائُها ، قالَ کانِتْ تَطْلُعُ حَمْراءَ ، وَ تَغِیْبُ حَمْراءَ »؛ ( آسمان بر «یحیى بن زکریا» [ که از سوىِ طاغوتِ زمان خود به طرز بسیار رقت بارى شهید شد ] و بر «حسین بن على» (علیه السلام) چهل روز گریه کرد و بر کس دیگرى جز آن دو گریه نکرده است راوى مى گوید : سؤال کردم گریه آسمان چه بود ؟ فرمود : به هنگامِ طلوع و غروب ، سرخىِ مخصوصى در آسمان ظاهر مى شد ).² 💧اما در حدیثى که از پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله نقل شده مى‌خوانیم « ما مِنْ مُؤْمِن إِلاّ وَ لَهُ بابٌ یَصْعَدُ مِنْهُ عَمَلُهُ وَ بابٌ یَنْزِلُ مِنْهُ رِزْقُهُ فَإِذا ماتَ بَکَیا عَلَیْهِ » ؛ ( هیچ مؤمنى نیست ، مگر این که درى در آسمان دارد که عملش از آن بالا مى‌رود ، و درى که روزیش از آن نازل مى‌شود ، هنگامى که مى‌میرد ، این دو بر او گریه مى کنند ).³ 💧در میان این روایات منافاتى نیست ؛ زیرا در موردِ شهادت امام حسین علیه‌السلام و یحیى بن زکریا علیه‌السلام مسأله ، جنبه عمومى در تمام آسمان داشته و آنچه در روایت اخیر ذکر شد ، جنبه موضعى دارد .⁴ 💧به هر حال ، میانِ این تفسیرها تضادى نیست و مى تواند همه در مفهوم آیه جمع باشد . 💧آرى ، براى مرگ تبهکاران ، « نه چشم فلک گریان و نى خاطر خورشید پژمان » گشت ، آنها موجوداتِ خبیثى بودند که گوئى هیچ ارتباطى با عالم هستى و جهان بشریت نداشته اند هنگامى که این بیگانگان از عالم طرد شدند ، کسى جاى خالى آنها را احساس نکرد ، نه در صحنه زمین ، نه بر پهنه آسمان و نه در اعماق قلوب انسان ها و به همین دلیل هیچ کس قطره اشکى بر مرگ آنها فرونریخت .5  (1). «مجمع البيان»، جلد 9، صفحه 65(ذيل آيات مورد بحث). (2). «مجمع البيان»، جلد 9، صفحه 65(ذيل آيات مورد بحث). (3). همان مدرك. (4). در«درّ المنثور» نيز، حديثى در زمينه جمعِ ميان اين روايات نقل شده است(درّ المنثور، مطابقِ نقل الميزان، جلد 18، صفحه 151). (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي،دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هفتم، ج 21، ص 191. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 راوی گوید : " وقتی که را وارد کنند ، اگر از باشد هر نقطه ای از قبرستان گوید : او را در من دفن نکنید و إلّا عذابش خواهم کرد ! چون او را دفن نمودند زمین به او گوید : ، هرگاه بر روی من راه می رفتی از تو در أذیت بودم ، اکنون که در شکم من قرار گرفتی ، تو را با فشار خود عذاب خواهم نمود و در این حال او را به سختی فشار می دهد . اما هرگاه را وارد نمایند ، هر قسمتی از زمین گوید : او را در من دفن کنید ؛ زیرا وقتی بر روی من راه می رفت از او خشنود بودم ، و همینکه او را در قبر گذارند ، زمین به او گوید و به مقداری که چشم ، قدرت دیدن داشته باشد قبر او وسیع می گردد ".
﷽؛ 📝 روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله مشغول خواندن سوره زلزال بود ، وقتی که به آیهٔ ( یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ اِخْبارَها ) رسید ، متوجه مردم شده و فرمود : آیا می دانید اخبار زمین چیست ؟ عرض کردند : خدا و رسول او بهتر می دانند . فرمود : جبرئیل نزد من آمد و گفت : خبرهای زمین در قیامت ، آگاه ساختن و اعلام نمودن اعمالی است که بر روی آن انجام گرفته است . 📝 حضرت رسول صلی الله علیه و آله در یکی از وصیتهای خود به اباذر فرمود : (( ای اباذر ! هیچ بنده ای نیست که پیشانی خود را در جایی از زمین بگذارد ، مگر اینکه آن قسمت زمین روز قیامت در دادگاه الهی به نفع او شهادت خواهد داد )). سر بر آن رو می نهم من بر زمین تا گواه من بود در یوم دین یوم دین که زُلْزِلَتْ زِلْزٰالْهٰا این زمین باشد گواه حال ها گو تُحَدِّث چهرهٔ اخبارها در سخن آید زمین و خارها نطق آب و نطق خاک و نطق گِل هست محسوس حواس اهل دل 📝 حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : " محافظت کنید بر وضو ، یعنی ، دایم با وضو باشید ( و هر وقت وضوی شما باطل شد فوراً تجدید وضو نمایید ). در یک مکان وضو نگیرید ؛ زیرا هر کجا که آب وضوی انسان ریخته شود ، همان مکان به نفع او شهادت خواهد داد ". 📝 امام صادق علیه السلام فرمود : " هرکس در نماز واجب خود سوره فیل را بخواند ، در قیامت هر کوه و هر زمین هموار و کلوخی برای او شهادت می دهد که او از نماز گزاران است و منادی ندا می دهد و می گوید : درباره بنده من راست گفتید ، شهادت شمارا به سود یا زیان او می پذیرم ، بنده ام را بدون حساب داخل بهشت کنید . او کسی است که دوستش دارم و عملش را نیز دوست دارم ". 📝 ابوکَهْمَس از امام صادق علیه السلام سوال کرد : " آیا انسان نمازهای خود را در یک موضع بخواند یا هر نمازی را در جایی ؟ حضرت فرمود : بلکه هر نمازی را در جایی بخواند ؛ زیرا روز قیامت آن مکانهایی که در آنها نماز خوانده شده به نفع انسان شهادت خواهند داد ". 📝 ابوسعید خدری میگوید : " زمانی که در بیابان واقع شدی ، صدای خود را به اذان گفتن بلند کن ، چون من از پیغمبر شنیدم که می فرمود : صدای اذان را هر جن و انسی و یا هر درخت و کوه و سنگی که بشنود روز قیامت به نفع اذان گو شهادت خواهد داد ". 📝 حضرت علی علیه السلام فرمود: " در تمام نقاط مسجد نماز بخوانید ، چون هر مکانی که انسان در آن نماز بخواند ، روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد ". 📝 در حدیث دیگری وارد شده است : " مکانهایی که بر روی آنها ذکر گفته شود ، روز قیامت در پیشگاه خداوند شهادت می دهند و پیوسته برای ذکر کنندگان در آن مکانها طلب مغفرت می کنند ، تا اینکه خداوند آنان را داخل بهشت نماید " 📝 ملای رومی در این باره می گوید : این زمین آن روز آید در سخن بدهد اخبار از عمل ها تن به تن هر چه کرده هر کس اندر پشت او باز گوید بی تأمل مو به مو 👈 از اخبار ذکر شده استفاده می شود که زمین به منزله مأمور سرّی حضرت احدّیت است ، و ناظر بر افعال بندگان خدا می باشد ، تا اینکه روز قیامت در محضر خدا درباره هرکس آنچه را دیده است شهادت دهد و اگر ما امروز آن را ساکت و صامت می پنداریم ، در آن روز این چنین نخواهد بود بلکه ناطق و گویاست . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ نسبت به خود دارای حس و ادراک می باشد ‌، خدای خود را شناخته و تقدیس می نماید ، مطیع و فرمانبردار اوست و جزو تسبیح کنندگان است . 📝 قرآن می فرماید : " یُسَبِّحُ لِلّهِ ماٰ فِی السَّمٰواتِ وَ ماٰ فِی الأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ " ( تسبیح می کنند خدا را آنچه در آسمان و آنچه در زمین است ، خداوندی که مالک و حاکم است و از هر عیب و نقصی مبرّا ، و عزیز وحکیم است ). 📝 در آیه دیگر می فرماید : " سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّمٰوٰتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیٖزُ الْحَکیمُ " ( آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه تسبیح خدا میگویند ؛ و او شکست ناپذیر و حکیم است ). 📝 و در آیه دیگری می فرماید : " وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لٰکِنْ لٰا تَفْقَهُونَ تَسْبٍیحَهُمْ " ( و هیچ موجودی نیست جز آنکه تسبیح و حمد خدا را می کند ، ولی شما انسانها تسبیح آنها را درک نکرده و نمی شنوید ).
﷽؛ 💫 تسبیح موجودات در آئینه آیات و روایات : ✨ در قرآن مجید آیات بسیاری است که بر تسبیح موجودات بی زبان و غیرناطق دلالت دارند . در اولین آیه از سوره جمعه می خوانیم :  « يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ » ؛ ( آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است ، همواره تسبيح خدا مى گويند ). ✨ در جایی دیگر و در آیه 41 سوره نور می خوانیم :  « أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْض وَ الطَّيْرُ صَافَّات » ؛ ( آيا نديدى تمام آنان كه در آسمان ها و زمين اند براى خداوند تسبيح مى كنند و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده اند ). ✨ در سوره ای دیگر و با اشاره به تسبیح پدیده ای همچون رعد و برق گفته می شود :  « وَ یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ »¹ ؛ ( و رعد ، تسبيح و حمد او مى گويد ). ✨ در یکی از صریح ترین بیانات قرآنی نیز راجع به این موضوع در آیه 44 سوره اسراء می خوانیم :  « تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ » ؛ ( آسمان هاى هفت گانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند همه تسبيح او مى گويند و هر موجودى تسبيح و حمد او مى گويد ولى شما تسبيح آنها را نمى فهميد ). ✨ این موضوع در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) نیز مورد اشاره قرار گرفته است . برای مثال می بینیم امام صادق (علیه السلام) در پاسخ یکی از یاران خود که از تفسیر معنای تسبیح در همین آیه از سوره اسراء پرسیده بود ، می فرماید : « يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ إِنَّا لَنَرَى أَنَّ تَنَقُّضَ الْجِدَارِ هُوَ تَسْبِيحُهَا »² ؛ ( هر چيز تسبيح و حمد خدا مى گويد حتى هنگامى كه ديوار مى شكافد و صدايى از آن به گوش مى رسد آن نيز تسبيح است ). ✨ امام محمد باقر (علیه السلام) نیز می فرماید : « نَهَى رَسُولُ اللُّه عَن أَن تُوسَم البَهَائِم فِي وُجُوهِها وَ أَن تُضرَب وُجُوهها، لِأَنّهَا تُسَبِّحُ بِحَمدِ رَبِّها »³ ؛ ( پيامبر فرمود علامت داغ در صورت حيوانات نگذاريد و تازيانه به صورت آنها نزنيد ؛ زيرا آنها حمد و ثناى خداوند مى گويند ). ✨ همان امام همام در جایی دیگر و درباره صدای آواز گنجشک ها فرموده اند :  « يُقَدِّسْنَ رَبَّهُنَّ وَ يَسْأَلْنَهُ قُوتَ يَوْمِهِن ‏»⁴ ؛ ( تسبيح خداوند بزرگ را مى گويند و روزى خود را از او مى خواهند ). ☄(1). سوره رعد، آیه 13. ☄(2). بحار الانوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بیروت، دار إحياء التراث العربی، 1403هـ.ش، چاپ دوم، ج 57، ص 177. ☄(3). البرهان فی تفسير القرآن‏، بحرانى، سيد هاشم بن سليمان‏، قم، مؤسسه بعثت، 1374هـ.ش، چاپ اول، ج 3، ص 537.‏ ☄(4). بحارالانوار، همان، ج 46، ص 261. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍