eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ راه نجات از حق الناس 🌧 گناهان کوچک و بزرگی که در این دنیا انجام می ‌گیرد زندگی اخروی را با مشکل رو به ‌رو می ‌کند اما آنچه انسان را امیدوار نگه می ‌دارد ، رحمت الهی است اما حقی که از مردم ضایع می ‌شود تا صاحب آن راضی نشود ، مورد بخشش خداوند قرار نمی‌ گیرد . 🌧 خداوند در آیات قرآن کریم در باب حق الناس می فرماید : « یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ » ؛ " ای كسانی كه ایمان آورده‌ اید اموال یكدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید " (نساء، 29) ؛ یعنی ، هرگونه تصرف در مال دیگری كه بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است . 🌧 در جایی دیگر می فرماید : « لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ ؛ اموالتان را میان خودتان به ناحق نخورید » (بقره/188) 🌧 و به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می ‌فرماید : "...وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...؛ آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می ‌كردند ". (همان، 161) ( ناگفته پیداست كه مراد از اكل و خوردن ، در این آیه كنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سكونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است ). 🌧 اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم . استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم . خیلی خوب است . 🌧 در جایی مى ‌فرماید : « وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ ؛ واى به حال آن هایى كه كم فروشى مى‌ كنند ». (مطففین/1) " این کم کاری شامل همه ی انسان ها از آن طلبه و روحانی كه روی منبر می رود و وقت مردم را با حرف های بی اساسش می گیرد می شود تا کارمند اداره ای كه دیر مى ‌آید ، کار مردم را راه نمی اندازد یا امروز و فردا می کند یا كارگر یا آن استاد دانشگاهی که بى مطالعه سر كلاس می رود و همه و همه مى‌ شود ؛ حق الناس كار به روحانى و كارگر و كشاورز ندارد ، همه ى ما مى ‌توانیم به نوعی گرفتار حق الناس بشویم ". 🌧 یکی دیگر از مصادیق حق الناس حفظ آبروی افراد است که با غیبت از بین رفته و اعضا نسبت به هم بدبین خواهند شد . 🌧 خداوند در سوره حجرات صفاتی را به عنوان مقدمه غیبت برشمرده است . در آیه 11 از این سوره مبارکه می ‌خوانیم : « یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنّ‌ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‌ إِثْمٌ وَ لَا تجَسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیحُبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ » ؛ " اى اهل ایمان ، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخى ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونى هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید ، هیچ یک از شما آیا دوست مى ‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد ؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مَثل غیبت مومن به حقیقت ، همین است) و از خدا پروا کنید ، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است ". 🌧 بنابراین ، هرگونه تجاوز ، تقلب ، کم کاری ، غش ، معاملات ربوی ، رشوه ، خرید و فروش اجناسی كه فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، غیبت و ریختن آبروی مؤمن در تحت حق الناس و مصادیق آن قرار دارند . ✅ بدترین نوع حق الناس 🌧 بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بکند : « إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ » (كافى، ج‌2، ص‌331) " بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا ". ✅ تأثیر حق الناس در قیامت 🌧 روایت داریم : « مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ » (كافى، ج‌2، ص‌332) " اگر كسى به گردنش حق الناس باشد ، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى ‌گیرد ، یا از خودش ، یا از مالش ، یا از بچه هایش ". 🌧 امام صادق علیه السلام فرمودند : « إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ » (فجر/14) " خدا در كمین گاه است ". 🌧 در ادامه امام فرمود : " در صراط جایی است كه هیچ كس نمى ‌تواند عبور كند مگر این كه حق مردم را بدهد ". (كافى، ج‌2، ص‌331) ✅ تأثیر حق الناس در زندگی 🌧 روایت داریم : « مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ » (كافى، ج‌2، ص‌332) " اگر كسى به گردنش حق الناس باشد ، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى ‌گیرد ، یا از خودش ، یا از مالش ، یا از بچه هایش ". 👇👇👇
👆👆👆 🌧 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند : " در قیامت بنده‌ ای که کار خوب بسیار دارد ، در حالی که خوشحال است وارد محشر می ‌شود ، ناگهان مردی می ‌رسد و می ‌گوید : خداوندا ! این شخص در دنیا به من ظلم کرده است ، پس ، از کارهای نیک او گرفته می‌ شود و به آن مظلوم داده می‌ شود تا جایی که حسنه‌ ای باقی نمی ‌ماند و چون فرد دیگری می ‌آید و حقش را طلب می‌ کند ، از گناهان او برداشته به بدهکار می ‌دهند تا جایی که جهنم بر او واجب می ‌شود ". (نهایه‌ البدایه، ج 2، ص 55) 🌧 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید : " اول قطره من دم الشهید کفاره لذنوبه الا الدین فان کفارته قضاوه ؛ اولین قطره از خون شهید کفاره همه گناهان اوست به جز دین و بدهی که کفاره و جبران آن پرداخت بدهی و دین است ". (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 183) ✅ ردّ مظالم برای حق الناس های مالی 🌧 بدترین نوع حق الناس این است كه آدم حق كسى را بخورد و طرف هم نتواند كارى بگند : « إِیَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» (كافى، ج‌2، ص‌331) " بترس از این كه به كسى ظلم كنى كه یارى ندارد غیر از خدا ". 🌧 ما وقتی به کسی بدهکار هستیم ، اگر طلبکارمان را می‌شناسیم که باید به خودش طلبمان را بپردازیم . اگر خودش از دنیا رفته و وارثانش هستند ، باید به وارثش بپردازیم . 🌧 اما اگر به کسانی بدهکار هستیم که به آن‌ ها دسترسی نداریم و آنها را نمی‌ شناسیم و نمی ‌توانیم پیدا کنیم ، در این صورت فرمودند انسان حتما باید با اجازه‌ی مجتهد رد مظالم بدهد . یعنی مبلغی که به آن شخص بدهکار است به فقیر صدقه بدهد به نیت صاحبش . حتماً با اجازه ‌ی مجتهد مثل سهم امام و سهم سادات که باید با اجازه‌ ی مجتهدین باشد . چون آنها بیشتر به موارد نیاز اشراف دارند . 🌧 حتما باید به فقیر داده شود نه کارهای خیر. فقیر هم یعنی کسی که خرج درآمد یک سالش را نداشته باشد. هشتش گرو نهش باشد . این فقیر است . ✅ رد مظالم غیبت 🌧 ما احیاناً غیبت کسی را کردیم می‌شود رد مظالم کرد یا نه ؟ مشهور فقها می‌فرمایند مخصوصاً اگر انسان نگران این است که اگر برود به طرف بگوید من غیبتت را کردم شر بیشتری به پا شود لازم نیست ما بگوییم . استغفار کنیم توبه کنیم ولی کار خوبی است خیرات هم بدهیم برایشان به فقرا بدهیم بگوییم ثوابش باشد برای کسانی که غیبتشان کردیم . خیلی خوب است . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 🌷 امام علی علیه السلام : " منفورترین مخلوقات نزد خدا غیبت كننده است ". با گناه غیبت ، انسان جزء منفورترین مخلوقات خدا می گردد .  (غررالحکم، ج2، ص824)
♨️ نخستین جهنمی 🔹امام صادق علیه السلام فرمود : غیبت ، حسنات را مى خورد همانطور كه آتش هیزم را مى خورد ، خداوند بزرگ به موسى وحى فرمود : غیبت كننده اگر توبه كند آخرین كسى است كه وارد بهشت مى شود ، و اگر توبه نكند نخستین كسى است كه وارد آتش مى گردد . (بحارالانوار، ج75، ص 257) ♨️ شریک شیطان 🔹امام صادق علیه السلام فرمود : كسى بدون اینكه برادر مؤمنش به او ظلمى كرده باشد غیبت او را بكند شریك شیطان است . (بحارالانوار، ج75، ص 25) اگر انسان عواقب غیبت کردن را بداند دیگر حاضر نیست تن به این گناه کبیره بدهد ، گناهی که از باب انگیزه هائى همچون بخل و حسد و کینه توزی و عداوت و خود برتربینی و... باشد .  انسان باید از طریق خودسازى و تفكر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومى كه به بار مى آورد ، و از طریق ریاضت نفس این آلودگی ها را از جان و دل بشوید ، تا بتواند زبان را از آلودگى به غیبت باز دارد . @Javanmardi_langarudi
🌷 روزی رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) به یکی از صحابه خود که روزه گرفته بود فرمود : گوشت خورده ای و دهانت بوی گوشت می دهد . برو روزه ات را افطار کن . آن شخص گفت من چیزی نخورده ام . اما وی غیبت کرده بود و طبق آیه قرآن که در آمده است : اگر کسی غیبت بکند انگار گوشت برادر مرده خود را خورده است . «پشت سر یکدیگر بد مگویید . آیا یکی از شما دوست می دارد که گوشت برادرش را در حالی که مرده است ، بخورد؟ پس آن را ناخوش می دارید ، و از خدا پروا کنید ، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است » . @Javanmardi_langarudi
✅ چرا قرآن ، غیبتِ دیگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه كرده است ؟ 1⃣ مُرده ، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصى هم كه مورد غیبت قرار مى گیرد ، حضور ندارد تا از خود دفاع كند .  2⃣ غیبت ، ریختن آبرو است و آبرو كه رفت ، قابل جبران نیست . همان گونه كه گوشت مرده ، اگر كنده شود، قابل جبران نیست .  اگر مالى گم شود ، قابل جبران است امّا آبرو كه رفت ، دیگر جبرانش سخت است و تفاوتى هم نمى كند كه به قصد جدّى باشد یا از روى شوخى و مزاح ، زیرا در هر دو صورت ، آبروى طرف مى ریزد و..... (تفسیر نور، ص 30) غیبت كننده اگر توبه كند آخرین كسى است كه وارد بهشت مى شود ، و اگر توبه نكند نخستین كسى است كه وارد آتش مى گردد . واقعا اگر انسان با چشم بصیرت و حقیقت بین ، به این آیه می نگریست و تفکر می کرد شاید اصلا حاضر نبود تن به غیبت دهد چرا که یک غیبت در روز قیامت باعث می شود بسیاری از حسنات انسان از بین برود : « روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند ، اما حسنات خود را در آن نمى بیند. عرض مى كند : الهى ! این كارنامه من نیست ! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم ! به او گفته مى شود : پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش . عمل تو به سبب غیبت كردن از مردم بر باد رفت . سپس مرد دیگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند . در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى كند . عرض مى كند : الهى ! این كارنامه من نیست ! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام ! گفته مى شود : فلانى از تو غیبت كرد و من حسنات او را به تو دادم » . (جامع الأخبارص 147)  🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🔹گناه موجب می شود عبادت های غیبت کننده در پرونده غیبت شونده نوشته شود یا اگر عبادتی ندارد گناهان غیبت شونده به پرونده غیبت کننده منتقل شود . در این باره نقل شده که شخصی در مجلسی از عالمی غیبت کرده بود آن عالم برای آن شخص فرستاد و از او سپاسگزاری نمود و به وی گفت از اینکه خود را وارد کارنامه من نمودی خواستم از شما کنم. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 هر چه آثار معنوى و مثبت و پرفايده در خوردن مال حلال است ، ضدّش در مال حرام است . ترك نماز واجب ، ترك نماز شب ، قساوت قلب ، بى ميلى به حقايق اصيل ، تاريكى دل ، سرسختى نشان دادن در مقابل حق ، كسالت روح ، ظلمت جان ، سستى در دين ، دست زدن به كارهاى زشت و ناشايست و بسيارى از امور شيطانى به طورى كه قرآن مجيد و روايات مى گويند ، از آثار شوم حرام خوارى است . 📝 وَلَمَّا ذَكَرَ صلى الله عليه و آله : " الحَريصَ عَلَى الدُّنْيا قالَ : رُبَّ اَشْعَثٍ أَغْبَرٍ مُشَرَّدٍ فى الأَسْفارِ مَطْعَمُهُ حرامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرامٌ وَغَذى بِالْحَرامِ ، يَرْفَعُ يَدَيْهِ فَيَقُولُ : يا رَبِّ يا رَبِّ فَأَنّى يُسْتَجابُ لِذالِكَ " 📖 وقتى نبىّ اكرم صلى الله عليه و آله سخن از حريص به دنيا پيش آورد فرمود : " چه بسا آشفته ، گرد آلوده ، خانه به دوش و آواره اى از اين شهر به آن شهر و از اين سفر به آن سفر كه خوراك و لباس و تغذيه اش با حرام است و دست به دعا برمى دارد و يا رب يا رب مى گويد ، چگونه اين آدمى كه غرق در حرام است دعايش مستجاب شود ؟" 📝 عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه و آله : " أَنَّ لِلّهِ مَلَكاً عَلى بَيْتِ الْمَقْدَسِ يُنادى كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَراماً لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ صَرْفٌ وَلا عَدْلٌ ". 📖 از نبىّ بزرگ صلى الله عليه و آله نقل شده : " خدا را ملكى است بر بيت المقدس هر شب فرياد مى كند : هركس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذيرفته نيست !!" 📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله : " مَنِ اشْتَرى ثَوْباً بِعَشَرَةَ دَراهِمَ وَفى ثَمَنِهِ دِرْهَمُ حَرامٍ لَمْ يَقْبَلِ اللّهُ تَعالى صَلاتَهُ مادامَ عَلَيْهِ مِنْهُ شَىْ ءٌ ". 📖 و نيز پيامبر عزيز صلى الله عليه و آله فرمود : " كسى كه پيراهنى را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم درهمى از حرام باشد ، تا وقتى چيزى از آن پيراهن بر اوست خدا نمازش را قبول نمى كند ". 📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله : " كُلُّ لَحْمٍ نَبَتَ مِنْ حَرامٍ فَالنَّارُ أَوْلى بِهِ ". 📖 و نيز آن حضرت فرمود : " هر گوشتى از حرام برويد ، آتش به او سزاوارتر است ". 📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله : " مَنْ أَصابَ مالاً مِنْ مَأْثَمٍ فَوَصَلَ بِهِ رَحِماً أَوْ تَصَّدَقَ بِهِ أَوْ أَنْفَقَهُ فى سَبيلِ اللّهِ جَمَعَ اللّهُ لَهُ ذلِكَ جَميعاً ثُمَّ قَذَفَهُ فى النّارِ " 📖 و نيز آن رهبر بزرگ فرمود : " كسى كه از طريق گناه به مالى برسد و با آن صله رحم كند ، يا صدقه بدهد ، يا در راه خدا انفاق كند ، خداوند همه آن اموال را جمع كند و با صاحبش به آتش جهنّم اندازد ". 📝 عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام : " إِذَا اكْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّى نُودِىَ لا لَبَّيْكَ وَلا سَعْدَيْكَ وَإِنْ كانَ مِنْ حِلِّهِ نُودِىَ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ " 📖 امام صادق عليه السلام فرمود : " مرد وقتى از غير حلال كسب مال كند و با آن به حج برود و تلبيه بگويد ، به او گفته مى شود : لا لبّيك و لا سعديك و اگر از مال حلال باشد ، لبّيك او را جواب مى گويد ". 📖 وَعَنْهُ عليه السلام : " كَسبُ الْحَرامِ يَبينُ فى الذُّرِيَّةِ " 📖 و نيز حضرت صادق عليه السلام فرمود : " مال حرام آثارش در نسل آشكار مى شود ". : " حجّاج بن يوسف ثقفى كه در پليدى و خباثت نظير نداشت به كوفه آمد و آنجا را از طرف عبدالملك مقرّ حكومت خود قرار داد ، به او گفتند : در اين شهر ، افرادى مستجاب الدعوه هستند . گفت : همه آن ها را كنار سفره من حاضر كنيد ، همه را آوردند . به آنان گفت : غذا بخوريد ، آن ها هم از آن سفره خوردند . سپس به آنان گفت : برويد . چون رفتند ، به اطرافيانش گفت : با اين غذاى حرامى كه اينان خوردند ، مطمئن باشيد كه ديگر دعايشان مستجاب نخواهد شد !!" كه انسان توجّه داشته باشد كه مدّت اقامتش در دنيا بسيار كم است و عمر هم چون برق زودگذر است ؛ اين عمر كوتاه و زودگذر به اين نمى ارزد كه انسان براى يك لقمه نان و يك يا دو دست لباس و يك خانه ، خودش و اهل و عيالش را به حرام آلوده كند و دست به ربا و رشوه و غصب و دزدى و تجاوز و غارت ببرد ، در حالى كه خداى بزرگ روزى انسان را از حلال قرار داده و آدمى را از حرام نهى كرده است تا كى بايد گرفتار دام دنيا باشيم و تا چه وقت بايد دچار اسارت هوى و هوس بوده و عمر گرانمايه را به بى خبرى سپرى كنيم ؛ آخر براى اين شكم ناقابل و بدن بى مقدار ، چرا بايد آلوده به گناه و تجاوز شويم و شكم و شهوت را به جاى خدا معبود خود گرفته و تمام لحظات خود را در فرمان آن دو تمام كنيم !! 👇👇👇
👆👆👆 و چه اندازه است ، كه آن دو را با خدا عوض كرده و به سعادت ابدى و هميشگى خود ضربه هاى غير قابل جبران وارد كنيم . كارى نكنيم كه روز توبه دير شود و وقتى به خود آييم كه يك جو براى ما سود نداشته باشد و التماس كنيم كه خدايا ! ما را به دنيا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجاى آريم و در جواب ما بگويند : ساكت باش ، برگشتنى براى تو نيست ، وقت جبران خطاكارى گذشته . از عمر پرقيمت خود در راه خدا وبراى خدا استفاده كنيم و اين چند صباح محدود را خرج حضرت دوست كرده ، با انجام كارهاى خداپسندانه تمام كنيم . 📝 از رسول بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده كه : " نخوردن يك لقمه حرام نزد خداوند ، از دو هزار ركعت نماز مستحب بهتر است ". 📝 امام صادق عليه السلام فرمود : " رد كردن يك درهم به صاحبش كه راضى نيست پيش انسان بماند ، نزد حق با هفتاد حج قبول شده برابر است ". 📝 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود : " قومى وارد قيامت مى شوند كه حسنات آن ها مانند كوه هاى تهامه است ، ولى آنان را به آتش مى برند . عرض كردند : در پرونده آنان نماز هست ؟ فرمود : آرى . گفتند : روزه دارند ؟ فرمود : آرى ؛ حتّى در پرونده خود نماز شب هم دارند ، ولى آنچه باعث به آتش رفتن آن ها است ، اين است كه در برخورد به مال دنيا رعايت حلال و حرام خدا را ننمودند !!" 📝 و نيز از آن حضرت نقل شده كه فرمودند : " از طرف حق به من امر شد كه قوم خود را بترسان ، به آنان بگو : داخل مسجد مى شويد در حالى كه از بنده اى از بندگانم بر گردن شما حقّى است كه با حبس اين حق به او ظلم شده ، تا زمانى كه در مسجد ، در حال نماز در محضر من ايستاده ايد ، من شما را لعنت مى كنم . آرى ، اين چند روزه محدود دنيا بايد با دقّت و مراقبت و بيدارى و محاسبت زندگى كرد تا در پيشگاه حق از صالحين شويم و به فرموده امام صادق عليه السلام : [ ثُمَّ مَنْ رَعى عِلْمَهُ عَنِ الْهَوى وَدينَهُ عَنِ الْبِدْعَةِ وَمالَهُ عَنِ الْحَرامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصَّالِحينَ ] سپس هركس علمش را از هوى و دينش را از بدعت و مالش را از حرام حفظ كند پس او از جمله صالحين است ". 📝 قالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله : " طَلَبُ الْعِلْمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَة وَهُوَ عِلْمُ الأَنْفُسِ " 📖 امام صادق عليه السلام مى فرمايد ، پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله فرمود : "طلب دانش بر هر مرد و زنى واجب است و آن شناخت نفس است ". از کتاب عرفان اسلامی حضرت استاد حسین انصاریان 💦 @Javanmardi_langarudi