eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
002207.mp3
96.4K
🌷 سوره بقره ، آیه 207 ( وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ )
002207(2).mp3
55.3K
🌷 سوره بقره ، ترجمه آیه 207 " بعضى از مردم با ایمان و فداکار ، همچون على در «لیله المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است ".
﷽؛ 🍃 حضرت علی علیه السلام در شب هجرتِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} از به در رختخواب پیامبر اعظم {صلی الله علیه و آله} خوابید و أبداً نترسید با آنکه ممکن بود آنحضرت را به قتل برسانند به همین منظور خداوند متعال در شأن او این آیه کریمه را نازل فرمود: " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ." بعضی از مردم ( همچون علی {علیه السلام} در که در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید ) جان خود را به خاطر جلب رضای خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. به عبارت دیگر شبی است که کفّار قریش جمع شده بودند تا خون پیامبر {صلی الله علیه و آله} را بریزند آن شب به امرِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} امام علی {علیه السلام} در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید و خداوند به پاس قدردانی از جان گذشتگی آن حضرت این آیه کریمه را نازل فرمود : " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ." یعنی از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از جان خویش می گذرد ( و او علی {علیه السلام} است ) و بدین ترتیب پیامبر به سلامت به سوی یثرب که بعدها به نام آن حضرت مدینةالنبی موسوم گشت هجرت فرمود. 📚 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ افتخار آفرينى اميرالمؤمنين در ليله المبيت‏ 📝 از چهل قبيله ، چهل نفر انتخاب شدند كه در خانه پيامبر صلى الله عليه وآله بريزند ايشان را قطعه قطعه كنند . پيامبر صلى الله عليه وآله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : خداوند به من امر كرده است كه بايد به مدينه مهاجرت كنى ، ولى كسى بايد در رختخواب من بخوابد كه آنها خيال كنند من بيرون نرفته ام تا مرا دنبال كنند . «عبدا مؤمناً» وقتى پاى جان در ميان باشد ، نبايد عقب نشينى كند . گفت : يا رسول الله ! اگر من در جاى شما بخوابم ، شما به مدينه سالم مى رسيد ؟ فرمود : بله ، گفت : من يك جان دارم ، آن را امشب فداى شما مى كنم ، اى كاش هزار جان داشتم و با شما معامله مى كردم . نگاه حضرت على عليه السلام به پيغمبر صلى الله عليه وآله ، نگاه به معلم و استاد بود ، نه اينكه براى جلب نظر پيغمبر صلى الله عليه وآله بخوابد . پيغمبر صلى الله عليه وآله از مكه خارج شدند . در آن تاريكى شب ، اين آيه نازل شد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ »  جان على عليه السلام را در مقابل مرضات خود خريدم ، نه در مقابل بهشت ، چون جان او با بهشت قابل مقايسه نيست . على عليه السلام و پيغمبر صلى الله عليه وآله با هدايت ما بهشت ساز شدند . http://www.erfan.ir/farsi/35453.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ‍ 🌌 لیلة المبیت سرّ مباهات خدا بر ملائکه ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّه.﴾¹ ✍🏻 اين حديث را متعصب‌ترين متعصبان نقل كردند ولی نفهميدند چه مى‌نويسند و چه مى‌گويند ؛ نوشتند : آن شبی كه علیه‌السلام به جای صلی‌الله‌علیه‌وآله خوابيد ، بالای سرش آمد و كنار پايش آمد ؛ جبرئيل گفت : « مبارک باد به تو اى پسر ابی‌طالب ! خدا به تو ، بر سماوات كرد ». بالای سر ، يعنی چه:؟ پائين پا ، يعنی چه ؟ خدا به تمام ملائكه‌ی سماوات ، يعنی چه ؟ ﴿وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون﴾² 👈🏻 این مباهات ، رمز «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» است ؛ معنای اين كلمه اين است كه آن شبی كه به جای پيغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله خوابيد ، خدا رمز آیه‌ی «أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» را نشان داد . ❤️ خدای متعال می‌فرماید : آن روزی كه گفتم : «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً»، شما (ملائکه) گفتيد : «أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ» و تسبيح و تقدیستان را عَرضه داشتيد ، گفتم : «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون»؛ آن ما لاتعلمونی كه من اعلم بودم ، اين است ؛ معنای مباهات خدا به ملائكه اين است ... ۱. و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد . (بقره، آیه۲۰۷) 2. و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمين جانشينى خواهم گماشت، [فرشتگان‌] گفتند : آيا در آن كسى را مى‌گمارى كه در آن فساد انگيزد ، و خونها بريزد ؟ و حال آنكه ما با ستايش تو ، [تو را] تنزيه مى‌كنيم ؛ و به تقديست مى‌پردازيم . فرمود : من چيزى مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد . (بقره، آیه۳۰) 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ عذاب الهی در لیلة المبیت 📝 چقدر نزد من خوشایند و دوست ‌داشتنی هستی . اگر مردمانت مرا اخراج نمی ‌کردند ، غیر تو را برای سکونت بر‌نمی‌ گزیدم . [1] 📝 این سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به شهر مکه است که ابن عباس آن ‌ها را نقل می‌کند . این نهایت علاقه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سرزمین مقدس مکه است . 📝 پیامبر ، سرزمین جدش ابراهیم و سرزمین وحی را دوست داشت و حاضر نبود به راحتی از آن جدا شود . از همین رو بود که 13 سال سختی ‌ها را به جان خرید و با وجود مهاجرت مسلمین به حبشه و مدینه ، خود از آن سرزمین فاصله نگرفته بود . عبدالله بن عدی می‌ گوید که پیامبر را سوار بر ناقه‌اش در کنار صفا و مروه دیدم . حضرت خطاب به مکه می‌فرمود : " تو بهترین زمین خدایی . تو دوست‌ داشتنی‌ترین قطعه زمین برای خدایی . اگر مرا از اینجا اخراج نمی ‌کردند ، هرگز اینجا را ترک نمی ‌کردم ". [2] 📝 اما اقدامات مشرکین سرنوشت دیگری را برای پیامبر می ‌طلبید ؛ هنگامی که وعده ‌ها و وعید های آنان در پیامبر کارساز نشد و جای بزرگترین حامیان پیامبر ، عبدالمطلب و أبوطالب و حضرت خدیجه سلام الله علیهم را خالی دیدند ، تصمیم بر اجرای نقشه شومی گرفتند ؛ قتل پیامبر ، آن هم به گونه‌ای که خاندان ایشان توانایی خونخواهی حضرت را نیز نداشته باشند . ✅ لیلة المبیت 📝 وقتی پیامبر از نقشه شوم مشرکین اطلاع یافت و به اجبار تصمیم به ترک مکه گرفت ، پسر عم خویش ، علی بن أبیطالب علیه السلام را فرا خواند و توصیه‌های لازم را به او گفت ؛ اینکه در مکه بماند و امانات را به صاحبانش برگرداند و در فرصت مناسب خانواده پیامبر را به همراه خود به مدینه بیاورد . 📝 اما توصیه دیگر پیامبر این بود که شبانگاه به جای پیامبر صلی الله علیه و آله در بستر بیارامد تا پیامبر به راحتی منزل را ترک گوید و بدون مزاحمت کفار به مدینه هجرت کند . 📝 حضرت علی پذیرفت . همان رو انداز سبز رنگ پیامبر را بر خود کشید و بر جای پیغمبر خفت . کفار به بستر پیامبر یورش بردند تا او را برای همیشه از بین ببرند . اما با پسر عم او رو برو شدند و او را بر جای پیامبر یافتند . پیامبر را از او جستند . حضرت فرمود که مگر او را به من سپرده بودید که الآن او را از من می‌خواهید . با شنیدن این پاسخ ، کافران علی علیه السلام را با خود برده و مورد ضرب و شتم قرار دادند . 📝 دور کردن عذاب از اهالی مکه را نیز می‌ توان از افتخارات انحصاری امام علی علیه السلام در این شب دانست . شاید از این راه بهتر معنی آیه مباهله را درک کنیم ؛ وقتی خداوند از حضرت علی تعبیر به نفس پیامبر می‌کند . چرا که در جای دیگر خطاب به پیامبر می‌فرماید : ما تا وقتی تو در میان این قوم باشی آن‌ ها را عذاب نخواهیم کرد . خداوند این اقدام حضرت را ستود و جان‌ فشانی امام را در قرآن کریم ، جاودانه کرد ؛ برخى از خلق در رضاى خدا جان خود را دهد .[3] ✅ لیلة المبیت از نگاهی دیگر [4] 📝 به تصریح آیات قرآن کریم ، پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه اخراج شد . این صراحت را در آیات 40 سوره توبه و 13 سوره محمد و 76 سوره اسراء می‌توان جست . 📝 قرآن کریم می ‌گوید که حضرت رسول وقتی مورد تهدید مکیان قرار گرفت از آن دیار اخراج شد . امری که در مورد برخی پیامبران دیگر نیز اتفاق افتاد . 📝 سنت خداوند بر این است که در صورت اخراج یک پیامبر از شهرش ، عذاب الهی مردمان آن شهر را فرا خواهد گرفت . در ماجرای حضرت لوط ، به محض خروج پیامبر خدا عذاب الهی ، اهالی شهر را فرا گرفت . 📝 همچنین در ماجرای موسی کلیم الله ؛ همین که پیامبر الهی و همراهانش از رود نیل عبور کردند آب ، فرعونیان را در خود بلعید و هلاک کرد . این یک وعده الهی است و تخلف‌ ناپذیر .[5] 📝 در جریان اخراج حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز خداوند بر این سنت تأکید نموده است ؛ نزدیک بود که تو را از این سرزمین بیرون برانند که در این صورت جز مدت کمی باقی نمی‌ ماندند . [6] 📝 چه بسیار مناطقی که از این منطقه‌ای که پیامبر را اخراج کردند قوی‌تر بودند ، آن ‌ها نیز در برابر عذاب الهی نه توان مقاومتی داشتند و نه یاری . [7] از این رو با اخراج پیامبر ، عذاب الهی حتمی بود ؛ آن هم عذابی فوری نه با تأخیر . 📝 پیامبر اسلام حتماً از این سنت الهی مطلع بود و از آن رو که مهربانی و عطوفت ایشان زبانزد است ، راه‌ حلی برای ممانعت از وقوع عذاب الهی اندیشید . 📝 در جریان عذاب قوم لوط ، خداوند عذابش را از یک گروه غیر از پیامبر خدا استثناء کرده است و آن گروه کسی نیست جز خاندان پیامبر ؛ وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام از عذاب قوم آگاه شد گفت که لوط در میان آنان است . خداوند فرمود که ما بهتر می ‌دانیم چه کسی در میان آنان است ، ما لوط و خاندانش را نجات می‌دهیم . [8] از همین رو بود که خداوند از لوط خواست تا خاندانش را هم با خود ببرد .[9] 👇👇👇
👆👆👆 📝 سنت خداوند بر این است که در صورت اخراج یک پیامبر از شهرش ، عذاب الهی مردمان آن شهر را فرا خواهد گرفت. در ماجرای حضرت لوط ، به محض خروج پیامبر خدا عذاب الهی ، اهالی شهر را فرا گرفت در داستان حضرت نوح نیز، شاید علت سوال حضرت نوح از خداوند در مورد عدم نجات فرزندش با عنایت به همین سنت تخلف‌ ناپذیر است . از این روست خداوند در پاسخ، فرزند نوح  را خارج از خاندان پیامبر می‌داند . [10] 📝 حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز با عنایت به این مطلب ، خاندان خود را از شهر خارج نکرد تا عذاب الهی را از مردمان این سرزمین دور بدارد . هرچند خداوند متعال وقتی شهر مکه را شهری امن قرار می‌دهد ، خود در این امر پیش ‌قدم است [11] اما امنیت این شهر نه از ذات آن ، که از حضور ولی خداست . [12] 📝 از این رو دور کردن عذاب از اهالی مکه را نیز می‌ توان از افتخارات انحصاری امام علی علیه السلام در این شب دانست . شاید از این راه بهتر معنی آیه مباهله  را درک کنیم ؛ وقتی خداوند از حضرت علی تعبیر به نفس پیامبر می‌کند [13] چرا که در جای دیگر خطاب به پیامبر می‌فرماید : ما تا وقتی تو در میان این قوم باشی آن‌ ها را عذاب نخواهیم کرد . [14] 👈 [1]. تفسیر درالمنثور، ج1، ص 123 👈[2]. همان 👈 [3]. بقره، آیه 207؛ ترجمه تشکری 👈 [4]. این نگاه، از مقاله دکتر امیرمحمود کاشفی برداشت شده است؛ «تحقیقی در قصه اخراج نبی اعظم صلی الله علیه و آله و بیتوته وصی علیه السلام و بررسی این واقعه از دیدگاه قرآن کریم»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 1386، شماره 181 👈 [5]. اسراء، آیه 77 👈 [6]. همان، آیه 76 👈 [7]. محمد، آیه 13 👈 [8]. عنکبوت، آیه 32 👈 [9]. هود، آیه 81 👈 [10]. همان، آیه 46 👈 [11]. بقره، آیه 125 👈 [12]. فتح، آیه 27 👈 [13]. آل عمران، آیه 61 👈 [14]. انفال، آیه 33 http://www.erfan.ir/farsi/76517.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ 🌷 حکم ماهی های مرده در تور صیاد 📝 سؤال : ماهی فلس‌دار که داخل تور بمیرد چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : ماهی فلس‌دار که داخل تور صیاد بمیرد حلال است. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌺 سوال : اگر ماهی در تور ماهیگیری درون آب بمیرد، آیا حلال است یا حرام؟ 🔵 نظر حضرات آیات : صافی گلپایگانی و رهبر عزیز انقلاب و سیستانی و مکارم شیرازی و وحید خراسانی و فاضل لنکرانی و شبیری زنجانی : حلال است. 🔴 نظر حضرات آیات : امام و بهجت و محفوظی : حرام است. 📚 استفتائات و توضیح المسائل حضرات آیات @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ✅ حکم ماهی که در آب مرده 📝 سؤال : بار اول از اصلی به وسیله سطل یا تور به ماشین مخصوص حمل (اکسیژن دار) منتقل می شود و دوباره از ماشین به داخل یک ظرف نگهداری ماهی (اکسیژن دار) در مغازه منتقل می شود اگر ماهی در یکی از این ظرف ها و در آب بمیرد ، حلال است ؟ 📖 جواب : هر چند است ولی است .
📝 پرسش : اگر در شکم ماهی صید شده به وجه شرعی ، ماهی مرده ای پیدا شود چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : به احتیاط واجب حرام است . 📝 پرسش : خوردن کنسرو ماهی خارجی چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : ماهى به دو شرط حلال است : ۱ـ اینکه از نوع پولک دار باشد ۲ـ اینکه از آب زنده گرفته شود یا در تور و مانند ان مرده باشد و ماهى که از کشورهاى غیر اسلامى وارد مى شود و در بازار مسلمانان است یا از دست مسلمان گرفته مى شود مى توان نسبت به بودن شرط دوم در ان اطمینان حاصل کرد از این جهت که ماهى تجارتى به وسیله کشتیهاى صید گرفته مى شود که ماهى را زنده مى گیرند و بودن مرده میان انها نادر است و اما از جهت شرط اول اگر ماهى با پوست باشد باید دقت شود که پولک دار باشد واگر بدون پوست باشد مانند کنسرو در صورتى که نوع آن مشخص باشد مانند قوطیهاى کنسرو تن یا ساردین و کشور صادر کننده دقت در مطابقت جنس با برچسب داشته باشد مى توان اطمینان حاصل کرد که از نوع حلال است در غیر این صورت اگر فروشنده متدین باشد و پیرو مذهبى باشد که ماهى بى پولک را حرام مى داند واحتمال قوى داده شود که او در نوع ماهى دقت کرده است مى توان به او اطمینان کرد . 📝 پرسش : اگر ماهی را در آب بیهوش کنند و بعد صید کنند چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : اگر زنده صید شود هرچند بی هوش باشد ، اشکال ندارد . 📝 پرسش : آیا ماهی را می توان از یک مسلمان سنّی خرید در حالی که نمی دانیم آن پولک دارد یا نه ؟ 📖 پاسخ : خریداری ، جایز است لیکن اگر پولک دار بودن آن احراز نشود خوردن آن جایز نیست . 📝 پرسش : گاهی روی قوطی های کنسرو ماهی نام و یا عکس آن چاپ شده است و از همین راه می فهمیم که ماهی درون قوطی ماهی پولک دار است آیا شایسته است که ما به نام و عکس روی قوطی اعتماد کنیم با علم به اینکه دروغ در اینگونه امور شرکت ها را با ضرر و خسارت بزرگ و شاید خیلی سخت تر ، روبرو می سازد ؟ 📖 پاسخ : اگر به صدق و راستی آنچه در روی قوطی ها نوشته شده است ، اعتماد داشته باشیم مطابق آن می توانیم عمل کنیم . 📝 پرسش : در صید ماهی آیا لازم است صیاد مسلمان باشد ؟ 📖 پاسخ : لازم نیست . 📝 پرسش : آیا به تور انداختن ماهی در آب برای حلیت کافی است یا خروج از آب لازم است ؟ 📖 پاسخ : اگر ماهی در تور صیاد بمیرد حلال است . 📝 پرسش : اگر آب حوض را خالی کنیم و ماهی بمیرد آیا صید حساب می شود ؟ 📖 پاسخ : این صید نیست و خوردن چنین ماهی جایز نیست . 📝 پرسش : چگونه تشخیص دهیم که ماهی حلال گوشت است ؟ 📖 پاسخ : ماهی اگر فلس دار باشد حلال است و اگر ندارد و یا اینکه شک کنید که فلس دارد یا ندارد خوردنش حرام است . 📝 پرسش : خوردن گوشت کوسه ماهی چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : حرام است . 📝 پرسش : آیا خوردن گوشت ماهی اوزونبرون و خاویار آن جایز می باشد ؟ 📖 پاسخ : اگر در اصل خلقتش فلس دار باشد هرچند بعدا از جهت عارضی فلس او جدا شده باشد حلال است ولی در صورت شک خوردن جایز نیست .
🐠 خوردن کنسرو ماهی 📝 سؤال : در کشورهای غیر اسلامی ، #کنسرو_ماهی به فروش می رسد و معمولا وقتی گوشت حلال در دسترس نباشد ، راه حل خوبی برای مسلمانان در این کشورها است ؛ سؤال این است که وقتی نمی دانیم #ماهی خارج از آب مرده است یا نه ، آیا خوردن آن حلال است ؟ 🐟 جواب : ماهی #فلس_دار ، اگر از کشورهای اسلامی وارد شده باشد یا اطمینان* داشته باشید پس از #صید ـ بیرون آب یا در #تور ـ مرده است ، حلال است . ــــــــــــ * اطمینان ، یعنی احتمال خلاف آن بسیار ضعیف است ، به گونه ای که مردم به آن احتمال اعتنا نمی‌کنند .