eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ آیا بالا بردن دست ها در موقع تکبیرةالاحرام ، واجب است ؟ خیر ، بالا بردن دست ها تا مقابل گوش ، مستحب است . @Javanmardi_langarudi " کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی "
💎 آیا « حَيَّ عَلي خَيرِ العَمل » در اذان زمان رسول خدا وجود داشت ؟ 1⃣ بر اساس آنچه كه از روايات اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) وارده شده معلوم مي شود « حي علي خيرالعمل » جزو اذان بوده و در عهد پيامبراكرم ( صلی الله علیه و آله ) و تا عهد ابي بكر و قسمتي از عهد عمر در اذان گفته مي شد بعداً عمر دستور دارد آن را از اذان و اقامه حذف كنند . متكلم معروف اشعرى به نام علاء الدين قوشجى (متوفاى 879 ) مى گويد : عمر بن خطاب نسبت به سه چيز هشدار داد و گفت : « سه چيز در عهد رسول خدا رسميت داشت و من از آنها باز مى دارم ، و تحريم مى كنم و مؤاخذه مى نمايم : در روايتي از ابن عباس سوال كردند : به چه علت « حىّ على خير العمل » ، از اذان حذف شده است ؟ جواب داد : « عمر مى خواست مردم با تكيه كردن بر نماز جهاد را ترك نكنند و به اين جهت آن را از اذان حذف كرد ». 2⃣ « محمّد بن ابى عمير » همين سوال از امام رضا عليه السلام پرسيد ؛ حضرت فرمودند : علّت ظاهرش را جويا هستى يا از علّت باطنى آن سؤال مى كنى ؟ «محمّد» مى گويد : عرض كردم از هر دو مى پرسم . حضرت فرمودند : امّا علّت ظاهرش ، آن است كه مردم جهاد را به خاطر نماز ترك نكنند و امّا علّت باطنى آن این است که « خير العمل » ولايت است لذا كسى كه امر به ترك « حىّ على خير العمل » از اذان نمود قصدش اين بود كه بر ولايت تحريص و تحريكى نباشد . 3⃣ حذف اين فراز از اذان در حالي صورت گرفت كه مسلمانان در زمان پيامبر ( صلی الله علیه و آله ) به هر دو فريضه « نماز » و « جهاد » اهميت مي دادند و هيچ كدام مانع ديگري نمي شد . علاوه براينكه كساني كه اين فراز از اذان را حذف نموده اند بايد به اين سوال پاسخ دهند كه مگر پيامبر ( صلی الله علیه و آله ) نمي دانستند خيرالعمل نماز است يا جهاد تا اين فراز را در اذان ذكر ننمايند ولي بعداً ديگران پي به اين مساله برده و آن را از اذان حذف كردند ؟ @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " آن كه غذا كم خورد ، معده‌اش سالم ماند و صفاى دل يابد و هر كه پرخور باشد ، معده‌اش بيمار و قلبش سخت شود ".
﷽؛ 💎 امام رضا 'علیه‌السلام' " بوی بد دهان را برطرف می کند "
﷽؛ صلی‌الله‌علیه‌وآله " شستن پاها با آب سرد هنگام بيرون آمدن از حمّام ، مايه ايمنى از سردرد و بیماری است ". /262
﷽؛ عليه السلام " به تبداران خود ، سيب بدهيد ؛ چرا كه هيچ چيز ، سودمندتر از سيب نيست ".
﷽؛ ✅ سفر شخصی ضمن سفر شغلی 📝 سؤال : کسی که شغلش رانندگی است ، از شهرش به نیت کار و تفریح (هر دو) حرکت می کند و پس از رسیدن به مقصد و اتمام کار ، چند روز (کمتر از ده روز) به نیت تفریح می ماند ، تکلیف نمازش چیست ؟ 📖 جواب : تا زمانی که در مقصد توقف دارد ، نماز تمام است اما هنگام برگشت بنابر احتیاط واجب باید بین نماز تمام و شکسته ، جمع کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 ما سه نوع داریم : 1⃣ مثل نماز خواندن و روزه گرفتن 2⃣ مثل زکات و خمس دادن و به طور کلی انفاق ها 3⃣ و که نامش تفکر است . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
shahedan-ghiamat.kafi_.mp3
4.21M
﷽؛ حاج آقا کافی (ره) 🔊 🎵 صوت سخنرانی : حدیث امام صادق درباره آخرت , شهادت اجسام در آخرت , شهادت زمین بر گناه انسان @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔲 حجاب نزد کودک ممیز 📝 سوال : آیا زن می تواند در حضور (پسر بچه ای که خوب و بد را می فهمد) باشد ؟ 📖 جواب : احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که دارد ، بپوشاند ، ، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش ، مختلف است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 سؤال : کسی که زیادی دارد و دقیق آنها را نمی تواند مشخص کند ، چه وظیفه‌ای دارد ؟ 📖 جواب : هر مقدار نماز که دارد قضا شده است ، باید بخواند و نسبت به مقدار مشکوک وظیفه‌ای ندارد ، مثلا اگر می داند یک ماه نماز قضا شده است و احتمال می دهد بیشتر باشد ، نسبت به مقدار بیشتر تکلیفی ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ شخصی مدت زیادی بر عهده دارد ، آیا می‌تواند آن‌ها را به ترتیب زیر به جا آورد ؟ 1⃣ مثلاً بیست بار نماز صبح بخواند . 2⃣ هر یک از نماز ظهر و عصر را بیست بار بخواند . 3⃣ هر یک از نماز مغرب و عشا را بیست بار بخواند و تا یک سال به همین صورت ادامه دهد . قضای نمازها به ترتیب مذکور که نمازهای  قبل از نمازهای  ، و  قبل از  انجام می‌شود اشکال ندارد . طلبه علوم دینی در شهری که زندگی می‌کند ، اگر قبل از می‌دانسته و یا قصد داشته که به طور به مسجدی که بیرون شهر واقع است برود ، آیا می‌تواند کند یا خیر ؟   هنگام ، قصد رفتن به کمتر از مسافت شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن در یک‌جا نداشته باشد ضرر به صحّت قصد اقامت نمی‌زند ، مانند اینکه بخواهد در این ده روز دو سه بار و هر بار حداکثر به مدت نصف روز به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐