﷽؛
🔻پرسش : سیگار فروشی چه حکمی دارد؟
🔺پاسخ : این کار حرام است.
~~~~~~~~~~
#مسئله کشیدن سیگار، انواع دخانیات و مواد مخدّر مطلقاً حرام است.
🔺توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صفحهٔ 484 ، مسائل عمومی مورد ابتلاء.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
#پرسش
حکم استعمال دخانیات مانند قلیان و سیگار چیست؟
#پاسخ
اگر کشیدن سیگار وتنباکو - هرچند در آینده - ضرر مهمی به او می رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می شود، کشیدن آن حرام است، واما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند اشکال ندارد.
#حضرت_آیت_الله_سیستانی
#پرسش
در برخی اتوبوس ها و دیگر وسایل نقلیه نوشته می شود "استعمال دخانیات ممنوع است" آیا سیگار کشیدن در چنین اماکنی جایز است؟
#پاسخ
اگر این امر به منزله شرط ضمنی باشد که سوار شونده به آن وسیله، پذیرفته است و یا چنان چیزی قانون دولتی می باشد که پس از ورود به کشور ملتزم شده است که آنها را رعایت کند لازم است مطابق تعهد، عمل کند و مخالفت جایز نیست.
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
♨️ دلیل عدم تسری حکم حرمت دخانیات به اغذیه مضر
📝 پرسش : با توجه به این که جنابعالی استعمال سیگار و انواع دخانیات را از جهت این که ضررهای آن به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده حرام اعلام نموده اید پس چرا مواد غذایی نظیر روغن نباتی یا آدامس که می گویند در تهیه آدامس الکل استفاده می شود و ضررهای این مواد غذایی و نظایر این مواد که مضر بودن آن به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده است را حرام اعلام نمی کنید؟
📖 پاسخ : زیانها گاهی زیانهای کلی است و گاهی چنین نیست. بسیاری غذاهاست که زیانهای محدودی دارد و حرام نیست ولی دخانیات به گفته اطبای آگاه منشا یکصد و بیست بیماری می باشد.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛
🌷 حضرت فاطمه(س)، مصداق کوثر
#پرسش
مصداق کوثر در آیه1 سوره«کوثر» کیست؟
#پاسخ_اجمالی
«کوثر» به معنی خیر کثیر و فراوان است و روشن ترین مصداق آن وجود مبارک «فاطمه زهراء»(س) می باشد؛ چرا که طبق شأن نزول آیه 1 سوره کوثر، نسل و ذریه پیامبر(ص) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، و در میان آنها علماى بزرگی بودند، که با ایثار و فداکارى، در حفظ آئین اسلام کوشیدند.
#پاسخ_تفصیلی
«کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد، و آن، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند؛ چرا که شان نزول آیه مى گوید:
آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید:
«ما به تو کوثر دادیم». (1)
از این تعبیر، استنباط مى شود:
این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام) است؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند.
در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید:
قول سوم این است که: این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که:
خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است، این در حالى است که از «بنى امیه» (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند:
باقر، صادق، رضا و نفس زکیه. (2)؛ (3)؛ (4)
✍ پی نوشت :
(1). سوره کوثر، آیه 1.
(2). «نفس زكيه» لقبى است براى«محمّد بن عبداللَّه» فرزند«امام حسن مجتبى» عليه السلام كه به دست منصور دوانقى در سال 145 هجرى به شهادت رسيد.
(3). تفسير«فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124.
(4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 4.3.
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
🚨 بیماری امام سجاد(ع) یک مصلحت الهی
#پرسش
آیا درست است که به امام سجاد(علیه السلام) امام بیمار گفته شود؟
#پاسخ_اجمالی
امام چهارم تنها در كربلا مدت كوتاهى بيمار بوده است و پس از آن بهبود يافته و در حدود 35 سال از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شك بيمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنايت خداوندى بوده است تا بدين وسيله از وظيفه جهاد معذور گردد. بيمارى ایشان، هرگز به معناى ضعف روحى و ناتوانى در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط دشوار اسيرى، پناهگاه اسيران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بلکه با دشمن با شجاعت برخورد مى كرد و سخنراني ها و مناظرات پر شور آن حضرت در كوفه و شام گواه اين معناست.
#پاسخ_تفصیلی
متاسفانه بسیارى از مردم نا آگاه، از امام چهارم(علیه السلام) به عنوان امام بیمار یاد مى کنند و با ذکر این لقب، در ذهن آنان شخصى رنجور و ناتوان با چهره اى زرد و پژمرده و روحى افسرده تداعى مى شود در حالى که واقعیت غیر از این است، زیرا امام چهارم تنها در کربلا مدت کوتاهى بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود 35 سال همچون سایر امامان از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شک بیمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنایت خداوندى بوده است تا بدین وسیله از وظیفه جهادمعذور گردد(1) و وجود مقدسش از خطر کشتار مزدوران یزیدمحفوظ بماند و از این رهگذر، رشته امامت تداوم یابد. اگر حضرت بیمار نبود مى بایست در جهادبا یزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدرش به شهادت مى رسید و نور هدایت خاموش مى شد.
«سبط ابن الجوزى» مى نویسد:
على بن الحسین چون بیمار بود کشته نشد.(2)
«محمد بن سعد» مى نویسد:
آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بى اساس است؛ بلکه او آن روز بیمار بود و به همین جهت در جنگ شرکت نکرد.(3)
«ابن سعد» همچنین گزارش مى دهد که:
پس از کشته شدن حسین بن على، شمربه سوى على بن الحسین آمد و او بیمار بود و در بستر خوابیده بود.
شمرگفت: این را بکشید. یکى از همراهان وى گفت: سبحان الله! آیا جوانى را که بیمار است و در جنگ هم شرکت نداشته بکشیم؟ در این هنگام «عمر بن سعد» در رسید و گفت: با این زنان و این بیمار کارى نداشته باشید.(4)
«شیخ مفید» از«حمید بن مسلم»، یکى از سپاهیان یزید، چنین نقل مى کند:
(روز عاشورا) به چادر على بن الحسین رسیدیم، او سخت بیمار و بر بسترى خوابیده بود. شمربا گروهى از پیادگان آمد، به او گفتند: آیا این بیمار را نمى کشى؟ من گفتم: سبحان الله! آیا کودکان را هم مى کشید؟!(5) این کودکى است و بیمارى او را از پا در خواهد آورد، و چندان از این سخنان گفتم تا آنان را از کشتن او باز داشتم. در این هنگام «عمر بن سعد» آمد. زنان به روى او فریاد زدند و گریستند. او به افراد خود گفت: هیچ کس از شما به خانه هاى این زنان داخل نشوید و متعرض این جوان نشوید.(6)
چنانکه ملاحظه شد، بیمارى امام چهارم، مصلحتى الهى بود که موجب حفظ حیات آن حضرت گردید و هرگز به معناى ضعف روحى و عجز و ناتوانى او در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط سخت و دشوار اسیرى، ملجا و پناهگاه اسیران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بکله با دشمن با شجاعت و شهامت بر خورد مى کرد و سخنرانی ها و مناظرات پر شور آن حضرت در کوفه و شام گواه این معناست. چنانکه پس از انتقال اسیران به کوفه، به دنبال گفتگوى تندى که در مجلس عبید الله بن زیاد بین او و امام صورت گرفت، عبید الله خشمگین شد و دستور قتل حضرت را صادر کرد، اما امام فرمود:«مرا به کشتن تهدید مى کنى؟! آیا نمى دانى که کشته شدن، براى ما یک امر عادى بوده و شهادت براى ما کرامت و فضیلت است»؟(7)، (8)
@Javanmardi_langarudi
👇👇👇
☝☝☝
#پی_نوشت
🍃 (1). مسعودى، اثبات الوصیه، ص 167 و ر. ك به: سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.
🍃 (2). سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.324 و ر.ك به: ابن العماد الحنبلى، شذرات الذهب فى اختيار من ذهب، الطبعه الأولى، بيروت، دارالكفر، ج 1، ص 105.
🍃 (3). الطبقات الكبرى، بيروت، دار صادر، ج 5، ص 221.
🍃 (4). الطبقات الكبرى، ص 212 و ر. ك به: ابن كثير، البدايه و النهايه، الطبعه الثانيه، بيروت، دار المعارف، 1977 م، ج 9، ص 104.
🍃 (5). احتمالاً حميد بن مسلم عمداً به منظور جلب ترحم آنان، حضرت را(كه لاغر و ضعيف گشته بود) كودك ناميده است و يا بعدها چنين كارى را به خود نسبت داده است تا نزد شيعيان قدرى از بار گناه خود بكاهد.اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43.
🍃 (6). الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 242 و ر. ك به: محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، دار القاموس الحديث، ج 6، ص 260(حوادث سال 61)؛ اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 38.
🍃 (7). اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43.
🍃 (8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 238.
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
👈 در تاریخ #بکائون را #پنجنفر ذکر کردهاند :
1⃣ حضرت آدم علیهالسلام
2⃣ حضرت یعقوب علیهالسلام
3⃣ حضرت یوسف علیهالسلام
4⃣ حضرت زهرا سلاماللهعلیها
5⃣ حضرت سجاد علیهالسلام
#منتهیالآمالصفحه164
« گریه بر هر درد بیدرمان دواست
چشم گریان چشمهٔ فیض خداست
تا نگرید ابر کی خندد چمن
تا نگرید طفل کی نوشد لبن
توبهٔ آدم قبول از گریه شد
نوح را راه نجات از نوحه شد »
#قیامحقصفحه8_35
#بطورخلاصه
@Javanmardi_langarudi
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛
#چهارنفر از یاران #اماممهدی علیهالسلام از #پیامبران خواهند بود :
1⃣ #حضرتعیسی علیهالسلام
2⃣ #حضرتادریس علیهالسلام
3⃣ #حضرتخضر علیهالسلام
4⃣ #حضرتالیاس علیهالسلام
#توجه
✨ #پیامبرانی که نامشان در متن فوق ذکر شده ، هنوز #زنده هستند .
#آمالالواعظینجلددومصفحه433
#قصههایقرآن
#تاریخانبیاء
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ پیغمبرانی که نام آنها در قرآن کریم آمده است :
1⃣ حضرت آدم علیه السلام
2⃣ حضرت ادریس علیه السلام
3⃣ حضرت نوح شیخ الأنبیاء علیه السلام
4⃣ حضرت هود علیه السلام
5⃣ حضرت صالح علیه السلام
6⃣ حضرت ابراهیم علیه السلام
7⃣ حضرت لوط علیه السلام
8⃣ حضرت اسماعیل علیه السلام
9⃣ حضرت اسحاق علیه السلام
🔟 حضرت یعقوب علیه السلام
1⃣1⃣ حضرت یوسف علیه السلام
2⃣1⃣ حضرت شعیب علیه السلام
3⃣1⃣ حضرت ایوب علیه السلام
4⃣1⃣ حضرت ذوالکفل علیه السلام
5⃣1⃣ حضرت موسی علیه السلام
6⃣1⃣ حضرت هارون علیه السلام
7⃣1⃣ حضرت داود علیه السلام
8⃣1⃣ حضرت سلیمان علیه السلام
9⃣1⃣ حضرت الیاس علیه السلام
0⃣2⃣ حضرت الیسع علیه السلام
1⃣2⃣ حضرت یونس علیه السلام
2⃣2⃣ حضرت زکریا علیه السلام
3⃣2⃣ حضرت یحیی علیه السلام
4⃣2⃣ حضرت عیسی علیه السلام
5⃣2⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله
#قصههایقرآن
#تاریخانبیاء
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🚨 پیامبران اولوالعزم :
1⃣ حضرت نوح علیه السلام
2⃣ حضرت ابراهیم علیه السلام
3⃣ حضرت موسی علیه السلام
4⃣ حضرت عیسی علیه السلام
5⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله
#قصههایقرآن
#تاریخانبیاء
@Javanmardi_langarudi
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛
✅ جویدن آدامس در هنگام نماز
📝 پرسش : جویدن آدامس در حال نماز چه حکمی دارد؟
📖 پاسخ : هرگاه نماز گزار مشغول جویدن باشد برای نماز اشكال دارد ¹ ولی اگر در گوشه دهان ² باشد و جویده نشود نماز صحیح است.
¹ اشكال دارد : به معناى احتياط واجب در ترک کاری است ولی بهتر است برای پاسخ دقیق تر مساله مورد نظر خودتان را ارسال کنید تا با توجه به مساله پاسخ داده شود.
² دهان: به محدوده بین مخرج حرف خ تا لبها فضای دهان گفته می شود.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
🚩خمس هدیه به فرزند
📝 سؤال : آیا به پولی که از طرف پدر و مادر به عنوان هدیه به فرزندان داده میشود، خمس تعلّق می گیرد؟
📖 جواب : بر کسی که هدیه را می گیرد، خمس واجب نیست؛ و بر کسی که هدیه را می دهد، اگر دادن چنین هدیه ای در شأن او باشد، خمس واجب نیست.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi