eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
990 دنبال‌کننده
720 عکس
604 ویدیو
27 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️آیا در برگشت به وطن همینکه در قبل از ظهر به حد ترخص برسیم کافیست و روزه صحیح است؟ ◀️آیات عظام مرحوم امام ،مقام معظم رهبری سیستانی وحید خراسانی و شبیری زنجانی: این کافی نیست و باید اذان ظهر به خود شهر یا روستا برسد. ◀️آیت الله مکارم و صافی: کافی است و صحیح است. در خروج از وطن اگر قبل ظهر از وطن خارج شود ولی اذان ظهر هنوز حد ترخص را رد نکرده باشد باز هم همین نظرات بالا مطرح می شود. نکته : مورد سوال فقط روزه است ✅ و برای نماز👇 به نظر اکثر فقها از جمله مقام معظم رهبری در برگشت به وطن به حد ترخص که رسید نماز کامل است، 👈آیت الله سیستانی رسیدن به حد ترخص کافی نیست و با ورود به وطن نماز کامل است. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️چند نکته درباره کفاره👇 ◀️1. اگر انسان در ماه رمضان بواسطه مریضی یا مسافرت و مانند این دو روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا ماه رمضان آینده نگیرد علاوه بر لزوم قضا در سالهای بعد، باید کفاره تأخیر هم بدهد؛ البته اگر فرد از ماه رمضان قبل تا ماه رمضان جدید بیمار است و به جهت مریضی و ضرر نتواند روزه بگیرد پرداخت کفاره کافی است و قضای روزه از او ساقط است. (1) ◀️2. آن چیزی که در پرداخت کفاره تأخیر لازم است به فتوای اکثر مراجع تقلید این است که برای هر روز 750 گرم طعام مثل نان و گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را از طرف او به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول 10 کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست. (2) ◀️3. نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشت این است کسی که در ماه رمضان به خاطر مریضی یا مسافرت یا مثل بانوان به خاطر عذر شرعی روزه نگرفته باشد، به نظر اکثر مراجع تقلید تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی کفاره ندارد یعنی اگر تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی چیزی به عنوان کفاره پرداخت کند، بر آن سال حساب نمی شود؛ لذا اگر تا ماه رمضان بعدی روزه های قضا را نگرفته باشد، با فرا رسیدن ماه رمضان جدید تازه کفاره واجب می شود و باید برای هر روز که قضای روزه ها را انجام نداده، کفاره پرداخت کند. (3) نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1702 و م 1703 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 13 ؛ مقام معظم رهبری، سایت، احکام روزه، م 274) (2) آیت الله مکارم: برای کفاره نان باید آرد آن به مقدار 750 گرم باشد. شبیری: یک مد طعام 900 گرم است. (تحریر الوسیله، کتاب کفارات، م 20 ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 374 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 776 ؛ مکارم، سایت، استفتائات قضا و کفاره روزه، کفاره روزه، احکام کفاره روزه و احکام مد طعام) (3) آیت الله مکارم: آیا کسی که بر اثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی شود می تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ پاسخ: در فرض سؤال در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. (مقام معظم رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 546078 تاریخ 16/03/1394 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2075 ؛ مکارم، استفتائات سایت، روزه، قضا و کفاره روزه، احکام کفاره روزه ؛ فاضل، جامع المسائل، ج2 س 401) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
از حضرت صادق علیه السلام که می‌فرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا‌... . اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است‌. (من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183) ✴️چند نکته درباره فطریه ✅1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزان چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف می کنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. (1) ◀️بدل آرد نفری ۴۰ هزار تومان▶️ ✅2. کسی که در غروب شب عید فطر فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شأنش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. (2) ✅3. پرداخت فطریه قبل از ماه رمضان صحیح نیست و در میان ماه رمضان و قبل از غروب شب عید فطر نیز به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، نباید فطریه پرداخت شود. (3) ✅4. به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب مصرف فطریه برای فقرا و مساکین می باشد و در موارد دیگری نمی شود مصرف کرد. (4) نکات توضیحی و منابع :(1) (رساله مراجع تقلید، م 1991 ؛ مقام معظم رهبری، سایت لیدر، احکام روزه، م 232 و م 233) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1992) (3) حضرت امام ره ، مقام معظم رهبری، مکارم، نوری، بهجت، فاضل: بنابر احتیاط واجب قبل از غروب شب عید فطر پرداخت نکند. (رساله مراجع، م 2025 ؛ عروه الوثقی، زکاه الفطره، فصل فی وقت وجوبها، م1 ؛ تحریرالوسیله، المقصد الثانی فی زکاه الابدان، القول فی وقت وجوبها ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، م 1179) (4)آیات عظام مقام معظم رهبری، سیستانی، مکارم، وحید، صافی: بنابر احتیاط واجب زکات فطریه فقط به فقرای شیعه داده شود. (رساله مراجع م 2014 ؛ عروه الوثقی، زکاه الفطره، مصرف زکاه الفطره ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، س 245 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، مصرف زکات، قبل از مساله 1183 ؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1710 و م 1732) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✔️دعاي آخرین جمعه ماه رمضان عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي: يَا جَابِرُ! هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً». فَإنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ: إمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ، وَ إمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ. 🔹جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً» ❌همانا کسی که این دعارا بخواند، یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می رسد.❌📚وسائل ‏الشيعة، ج10 ،ص 365 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
شبهات جوان و نوجوان
#شب_جمعه #ماه_رمضان #کربلا #جمعه_ماه_رمضان ✴️ندای اموات در جمعه های ماه مبارک رمضان به یاد اموات
⏪ فى الخبر: 📃 كَانَ الْمَوْتَى يَأْتُونَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَقِفُونَ، وَ يُنَادِي كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِصَوْتٍ حَزِينٍ بَاكِياً: يَا أَهْلَاهْ، وَ يَا وَلَدَاهْ، وَ يَا قَرَابَتَاهْ، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْ‏ءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ، وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ، وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا، فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِي سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ، فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا، لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا، فَوَا حَسْرَتَى، قَدْ كُنَّا قَادِرِينَ مِثْلَمَا أَنْتُمْ قَادِرُونَ، فَيَا عِبَادَ اللَّهِ اسْمَعُوا كَلَامَنَا وَ لَا تَنْسَوْنَا، فَإِنَّكُمْ سَتَعْلَمُونَ غَداً، فَإِنَّ الْفُضُولَ الَّتِي فِي أَيْدِيكُمْ كَانَتْ فِي أَيْدِينَا، فَكُنَّا لَا نُنْفِقُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنَعْنَا عَنِ الْحَقِّ فَصَارَ وَبَالًا عَلَيْنَا وَ مَنْفَعَتُهُ لِغَيْرِنَا، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِدِرْهَمٍ أَوْ رَغِيفٍ أَوْ بِكِسْرَةٍ، ثُمَّ يُنَادُونَ: مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِي، وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا. 📚سفینة البحارج۸ص۱۳۲ ومستدرک الوسایل ج۲ص۱۶۱ تَتِمَّةُ كِتَابِ اَلطَّهَارَةِ > أَبْوَابُ اَلاِحْتِضَارِ وَ مَا.. > ٣٩- بَابُ نَوَادِرِ مَا يَتَعَلَّقُ بِأَبْوَابِ اَلاِحْتِضَارِ ✅ اموات در هر جمعه از ماه رمضان می آیند پس (گویا مشرف بر بستگان و دوستان خود)می ایستند و با صدایی محزون و با اشک دیده فریاد میزنند: ❕ای خانواده من...❕ ای فرزندان من...❕ای نزدیکان من... 🤲 به ما محبتی کنید خداوند شما را رحمت کند ☆ ما را یاد کنید و از دعا فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید، زیرا ما در زندان تنگ و اندوهی طولانی، و در غصه و سختی هستیم، پس بر ما ترحّم کنید و از دعا کردن برای ما و از صدقه دادن از طرف ما بخل نورزید، شاید قبل از آن که مثل ما شوید، خداوند (بخاطر دعاوصدقه شما) بر ما رحم نماید. حسرت( واندوه) برای ماست (شما از لحظات زندگی خود نهایت بهره را ببرید) زیرا ما نیز مثل شما توانا بودیم.❗️ 🔶پس ای بندگان خدا⚠ به سخن ما گوش دهید و ما را فراموش نکنید،و البته فردایی، شما هم خواهید فهمید. این مال زیادی دنیا ،که الان در دست شماست ، در دست ما هم بود، اما طبق دستور خدا خرج نکردیم، و از حق مانع شدیم، پس الان وَبالش به گردن ماست اما لذت و منفعت آن برای دیگران است.‼️ با درهمی، یا نانی ، یا تکهٔ نانی به ما محبت کنید. 🔶سپس ندا می کنند: بزودی بر خودتان خواهید گریست اما دیگر فایده ای نخواهد داشت ، همانگونه که ما گریه می کنیم، و برای ما فایده ای ندارد.❌ پس قبل از آن که مثل ما شوید،کوشش و تلاش داشته باشید* کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🌅معیار غروب شب عید است و فرقی ندارد چند روز قبل از آن مهمان شده یا قبل از غروب بیاید و چند روز مهمان شود. 🔹 بعد از غروب شب عيد فطر مهماني كه بعد از غروب شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، فطریه‌اش بر عهده صاحب خانه نيست. 🔹پيش از غروب شب عيد فطر فطریه ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر به خانه انسان مى‏آيد و يكى دو ساعت پس از صرف افطارى مى‏رود: 🌺✍️ آیات عظام نوری، صافی و بهجت: واجب است. 🌺✍️ بقیه مراجع: واجب نیست. فطریه ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر به خانه انسان مى‏آيد و شب را تا صبح در آنجا مى‏ماند: 🌸✍️ آیات عظام سیستانی، وحید، تبریزی، بهجت، نوری، صافی: واجب است. 🌸✍️ آیات عظام مقام معظم رهبری، فاضل، مکارم، مظاهری، زنجانی: واجب نیست. فطریه ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر در خانه انسان است و چند شب می‌ماند یا مانده است: 🌼✍️ آیت الله مظاهری: بر صاحبخانه واجب نيست. 🌼✍️ بقیه مراجع: بر صاحبخانه واجب است. 🤔 ❓ آیا مهمان باید هنگام غروب میزبان باشد؟ ☘️✍️ خیر ميزان صدق ميهمان بودن است هر چند در آن لحظه در منزل نباشد مثلا در باغ صاحبخانه باشد یا برای نماز به مسجد رفته باشد. همینکه گفته شود مهمان است کافیست. 🤔 ❓ اگر شخصى در شب عيد فطر به اشخاصى يا سالن پذيرايى، طعام دهد، بايد زكات فطرۀ آن‌ها را نيز بدهد؟ 🍃 همه مراجع بجز نوری: خیر لازم نیست. 🍃 آیت الله نوری همدانی : باید فطریه آنها را بدهد. 🤔 ❓ پرسش. اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟ ✍️ بله، ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطره ندارد. 🔸 زكات فطرۀ 🤔 ❓ اگر زكات فطرۀ ميهمان بر صاحب خانه باشد و خودش تنهايى به ميهمانى آمده باشد، آيا زكات فطرۀ عيالش باز بر عهدۀ خودش است يا خير؟ ✍️ در این صورت زكات فطرۀ عيال مهمان بر عهدۀ خودش است نه بر میزبان. 👨‍🎓 👨‍🎨زکات فطره ، ، و غیره که دولت مخارج آنان را تأمین می‌کند، بر عهده دولت نیست و در صورت وجود شرایط بر خودشان یا کسی که نانخور او‌محسوب میشوند واجب است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشند، از آنها ساقط است. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1995 تا 1997؛ خامنه‌ای، سایت احکام مناسبتی عید فطر؛ فاضل استفتائات ج‌2، ص: 187س 37؛ مکارم جامع المسائل؛ سیستانی رساله ج 1م 2652 و 2653؛ تبریزی و وحيد، منهاج‏الصالحين، زكاةالفطره، م 1172؛ نوری استفتائات ج1س 246 و250 ج2 س 305 تا 307 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
⁉️چه زمانی باید فطریه را پرداخت کرد؟ ✅به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید مکلف می تواند شب عید فطر و بعد از ثابت شدن عید است؛ فطریه را از مال کنار بگذارد یا آن را به فقیر بپردازد. (2) ⁉️ تا کی فرصت پرداخت دارد؟ فرموده اند برای کسی که می خواهد در نماز عید فطر شرکت کند (به فتوی یا احتیاط واجب) باید قبل از نماز عید آن را پرداخت کند یا از مال خود جدا کند و کنار بگذارد. و اگر در نماز عید نمی خواهد حاضر شود تا قبل از ظهر روز عید فطر باید فطریه را پرداخت کند یا از مال خود جدا کند و کنار بگذارد و باید دقت داشت که شرعا نباید از این زمان به تاخیر بیفتد. (3) ⁉️حال اگر کسی وظیفه اش پرداخت فطریه بوده ولی مثلا حکم را نمی دانسته و تا زمان مذکور فطریه را نپرداخت وظیفه چیست؟ به فتوای مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مراجع (به فتوی یا احتیاط واجب) فطریه را بدون این که نیّت ادا و قضا کند، پرداخت کند و تکلیفش اداء می شود. (4) نکات توضیحی و منابع: (1) عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِیَالِنَا الْفِطْرَةَ- وَ عَنِ الرَّقِیقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً- فَإِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ- قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْتُ. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ص:174) (2) (رساله مراجع، م 2029 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، س234) (3) (رساله مراجع، م2025 و م 2029) (4) آیت الله صافی: باید بدون نیت ادا و قضا پرداخت کند. حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی: بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد. مکارم: بنابر احتیاط واجب ساقط نمی شود و بنابر احتیاط مستحب به نیت ما فی الذمه پرداخت کند. آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: فطریه واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 2029 و م 2030 و م 2031 و م 2032 ؛ العروه الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها، م6 ؛ زکات فطره ؛ مکارم، استفتائات سایت، زکات فطره) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
حکم کارت به کارت کردن فطریه چیست؟❓ ✴️🔸الف: در صورتی که فطریه جدا نشده باشد: پاسخ: کارت به کارت کردن فطریه اشکال ندارد.( مقام معظم رهبری, آیت الله مکارم) اشکال ندارد ولی باید قبل از اتمام زمان وجوب قبض شود.(آیت الله سیستانی) ✴️🔸ب: در صورتی که فطریه جدا شده باشد: در اين صورت بايد عين آن را به فقير بدهد مگر اینکه مبلغ کنار گذاشته را با وکالت ازفقیر قبض و قبول کند و با اجازه از فقیر از پول دیگری به حسابش واریز کند. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️آیا ساختن بارگاه برای قبر از نظر اسلام بدعت است؟⁉️ خداوند در قرآن درباره ساخت بارگاه بر مدفن اصحاب کهف می فرماید: فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمُ بُنْیَاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الذَّینَ غَلَبُوا عَلی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً”: هنگامى که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع مى‌کردند، پس [عده‌اى ]گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال‌] آنان داناتر است.» [سرانجام‌] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتماً بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد.»(آیه 21 کهف) برای ساخت بارگاه بر قبور بزرگان دلایلی نقل شده است ک به برخی اشاره میشود:👇 ✅1-طبق آیه تلاوت شده، قرآن، ساخت بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می کند، بدون اینکه آن را نقد کند، و این خود نشانه مشروع بودن آن است، زیرا در غیر این صورت، آن را نقد می کرد و این فرهنگ قطعى است. ✅2- دوستی پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و خاندان او از اصول سفارش شده اسلام است(لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی) و این مهر ورزیدن با روش های گوناگونی محقق مى شود؛ بنای یادبود بر قبور آنان یکى از جلوه هاى مهرورزى است . ✅3- حرم و بارگاه امام، نشانه دین خدا است و هر انسانى در آن مکان، احساس نزدیکى و قرب به خدا خواهد داشت و بدیهى است بزرگداشت و تعظیم آن مکان، نشانه تقواى الهى است. از این رو مى‏توان این توجه به بنا و احترام به آن را مصداق این آیه دانست “ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب.” ✅4-سیره مسلمین نیز این بوده است که بارگاه بر قبور بزرگانشان می ساختند و بزرگان شیعه واهل سنت نیز این بوده است(مثل قبر ابوحنیفه و شافعی و یا قبوراهل بیت ) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
◀️آیا ساخت بنا بر روی قبور بزرگان دین بدعت است ⁉️ دلیل دیگر برای ساخت بنا بر قبور «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ»؛ در خانه‌هایی که خداوند اذن داده والا مرتبه باشد و در آن نام او برده شود؛ صبحگاهان و عصرگاهان در آن خانه‌ها تسبیح او کنند!» (نور: ۳۶). در تبیین معنای «تُرْفَعَ» روایات زیادی از طرق مختلف وارد شده است. ابن‌عباس و مجاهد بر این باورند که مراد از «تُرْفَعَ» برافراشته شدن بنا و برآمدن ساختمان آن خانه‌هاست: «ترفع، ای تُبنی و تُعلی؛ ساختمان‌هایی بر آن خانه‌ها بنا شود و بنای آن برافراشته گردد» (اندلسی، ۱۴۲۲ ق، ج ۱، ص ۵۲۸).یکی از مصادیق مهم تکریم است، ساختن بارگاه بر خانه‌ها و قبور اولیای الهی مجاز و مباح بلکه مستحب خواهد بود. زمخشری نیز در تفسیر آیه می‌نویسد: «رفع بیوت، یا به معنای بنای بیوت است؛ همانند آیه شریفه «وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اسماعیل» و یا به معنای تعظیم بیوت و بالا بردن قدر و منزلت بیوت است» (زمخشری، [بی‌تا]، ج ۳، ص ۲۴۷). اولین کسی که برای پیامبر بارگاهی احداث کرد، عمر بن خطاب بود (سهمودی، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۱۰۹-۱۱۵). در منابع اهل‌سنت آمده است که «عایشه پیش و پس از آنکه دیواری بر اطراف قبر پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) بنا شود، در کنار قبر پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) سکونت داشت و همانجا هم عبادت می‌کرد». کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
چند سوال مهم حج 🔒 هزینه ضروریات زندگی برای انجام حج: 🔑 کسی که استطاعت مالی ندارد اگر ضروریات زندگی یا پول آنها را در حج صرف کند از حجةالاسلام کفایت نمی کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله 17. 🔒 قرض کردن پول حج و کفایت از حجةالاسلام: 🔑 - اگر غیر مستطیع مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود هر چند بتواند بعدا به آسانی قرض را ادا کند و اگر با قرض حج کند کفایت از حجةالاسلام نمی کند. (حضرت امام) 🔑- کسی که هزينه ‌ی رفتن به حج را در اختيار ندارد، اما می‌تواند قرض بگيرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند، اما اگر بگيرد، حج بر او واجب می‌شود. (امام خامنه ای) 🔑- هرگاه شخصی مالى را قرض کند که وافى به مخارج حج باشد، حج بر او واجب نخواهد شد، اگرچه قدرت پرداخت آن را بعدا داشته باشد، مگر اینکه وقت پرداخت قرض آن قدر دور باشد که اصلاً عقلا به آن توجه نکنند، که در این صورت حج بر او واجب خواهد شد. (آیت الله سیستانی) 🔑- شخصى كه مستطيع نيست، اگر هزينه هاى حج را با قرض گرفتن از ديگران فراهم كند، مستطيع نمى شود؛ هر چند بتواند در آينده بدهى خود را براحتى بپردازد؛ و اگر با چنين پولى حج بجا آورد كفايت از حجّةالاسلام نمى كند؛ هرچند حجّش صحيح است. آرى اگر معادل وام، اموالى داشته باشد كه از محلّ آن بتواند بدهى خود را به آسانى بپردازد، مستطيع است. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله20. 🔒 بدهکاری و وجوب حج: 🔑- كسی كه مخارج حج را دارد و بدهی نيز دارد، چنانچه بدهی او مدت دار باشد و مطمئن است كه در وقت ادای بدهی، تمكّن از ادای آن را دارد، واجب است به حج برود، و همچنين در صورتی كه وقت ادای بدهی رسيده، لكن طلبكار راضی به تأخير ادا باشد و بدهكار مطمئن است كه در وقت مطالبه می تواند بدهی را ادا نمايد و در غير اين دو صورت حج واجب نيست. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑- اگر انسان مال وافى به هزینه حج را داشته، و به همان مقدار هم مقروض باشد، بنابر اظهر حج بر او واجب نخواهد بود، و همچنین اگر کمتر از آن مقدار مقروض باشد، به‌طوری که اگر مقدارى قرض برداشته شود باقیمانده آن وافى به هزینه حج نباشد، که در این صورت هم حج بر او واجب نخواهد بود، و فرقى نیست بین اینکه وقت پرداخت بدهى رسیده باشد یا نه، مگر اینکه آن قدر وقت پرداخت دور باشد که اصلاً عُقلا به آن توجه نکنند، مانند پنجاه سال، و همچنین فرقى نیست بین اینکه اوّل قرض گرفته باشد و بعداً آن مال را بدست آورد یا عکس آن باشد، در صورتى که تقصیرى از او در مقروض شدنش بعد از بدست آوردن آن مال سر نزده باشد. (آیت الله سیستانی) مناسک حج، مسئله21 🔒 حکم خروج عمدی از استطاعت مالی: 🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است و از جهت صحت بدن يا باز بودن راه مستطيع نيست می تواند در مال تصرّف كند و خود را از استطاعت مالی هم خارج كند ولی اگر از آن جهات هم استطاعت دارد و فقط وسايل رفتن را تهيه نكرده يا وقت حج نرسيده، نمی تواند خود را از استطاعت خارج كند و اگر كرد، حج بر او مستقر می شود و بايد به هر نحو است به حج برود. (حضرت امام) 🔑- كسی كه مستطيع شده، نمی‌تواند بعد از رسيدن زمانی كه بايد مال را برای رفتن به حج، صرف كند، خود را از استطاعت خارج نمايد. بلكه احتياط واجب آن است كه قبل از آن زمان نيز خود را از استطاعت خارج نكند. (امام خامنه ای) 🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است تصرف در مال جایز نیست و واجب است مال را حفظ کند و خود را از استطاعت خارج نکند. (آیت الله سیستانی) 🔑- کسى که از نظر مالى استطاعت دارد، ولى از جهت بدنى يا باز بودن راه مستطيع نيست (يعنى در موقع حج، استطاعت بدنى ندارد، يا راه براى او باز نيست)، حق دارد پول خود را در ساير امور زندگى هزينه نموده، و خويش را از استطاعت مالى خارج کند; ولى اگر از اين دو جهت هم مستطيع است، و فقط وسايل رفتن را تهيّه نکرده، يا وقت حج نرسيده، نمى تواند خود را از استطاعت خارج نمايد; و اگر چنين کند حج بر او واجب شده، و بايد به هر شکل ممکن به حج برود. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله24. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
مسائلی مورد سوال در باب حج 🔒وجوب نیابت برای شخص زنده معذور که حج بر او مستقر شده بوده ولی نرفته: 🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگيرد، در صورتی كه اميد خوب شدن و قدرت پيدا كردن نداشته باشد و به احتياط واجب بايد فوراً نايب بگيرد و اگر مستقر نشده باشد بر او، اقوی عدم وجوب است. (حضرت امام) 🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگيرد، در صورتی كه اميد خوب شدن و قدرت پيدا كردن نداشته باشد و بايد فوراً نايب بگيرد و اگر مستقر نشده باشد بر او، اقوی عدم وجوب است. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) 🔑- کسى که حج بر او مستقر شده، يعنى سال اوّل با داشتن استطاعت از تمام جهات به حج نرفته، اگر بعداً به واسطه بيمارى، يا پيرى، قدرت رفتن را از دست بدهد، يا براى او بسيار مشقّت داشته باشد، واجب است نايب بگيرد، مشروط بر اين که اميد خوب شدن و قدرت پيدا کردن در آينده را نداشته باشد، و احتياط واجب آن است که در اوّلين فرصت اين کار را انجام دهد. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله116. 🔒 حکم نائب شدن کسی که خودش حج نرفته: یکی از شرایط نائب حج آن است در سال نیابت ذمه اش به حج مشغول نباشد؛ لذا: 🔑 - كسی كه حج بر او واجب باشد چه سال استطاعتش باشد و چه حج بر او مستقر شده باشد، جايز نيست نيابت كند از غير و اگر نيابت كند باطل است؛ چه عالم به حكم باشد يا نباشد. (حضرت امام) 🔑- كسی كه حج بر او واجب باشد چه سال استطاعتش باشد و چه حج بر او مستقر شده باشد، جايز نيست نيابت كند از غير و اگر نيابت كند باطل است؛ اما اگر نايب از واجب بودن حج بر خود بی‌خبر باشد بعيد نيست که حج نيابی او صحيح باشد. (امام خامنه ای) 🔑- باید ذمه نایب در سال نیابت مشغول به حج واجب بر خودش نباشد در صورتی که وجوب آن منجز بر وی باشد ، و امّا در صورتی که جاهل بوجوب باشد ، یعنی نداند که حج بر خودش واجب است ، نیابتش اشکال ندارد ، و همچنین اگر اغفال از وجوب باشد ، یعنی می دانسته که حج بر او واجب است ولی از آن غافل شده است. (آیت الله سیستانی) 🔑- کسى که حج بر او واجب شده (چه سال استطاعتش باشد، و چه از قبل حج بر وى مستقر شده باشد) نباید از طرف ديگرى براى حج اجير شود، ولى اگر اين کار را کند حجّ نيابتى وى صحيح مى باشد; هر چند گناه کرده است، و کسى که مستطيع نيست مى تواند حجّ نيابتى بجا آورد، و با رسيدن به مکّه از اين طريق مستطيع نمى شود. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله118. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخیراً کلیپی به طور گسترده در فضای مجازی با مضمون احتکار روغن توسط چند روحانی پخش شده و با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. ✅ با بررسی انجام شده مشخص شد که این روغن‌ها، اهدایی یکی از خیرین بوده و افراد داخل کلیپ، از روحانیون نیکوکار و خوشنام فعال در گروه‌های جهادی هستند که اقلام را برای بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی محرومین، تحویل می‌گرفته‌اند. 🔴 دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب، با هدف تخریب چهره روحانیت مردمی و انقلابی و بدبین‌سازی مردم، چنین خباثت‌هایی را مرتکب می‌شوند؛ و حقیقت آن است که ترور شخصیت، جنایتی فجیع‌تر از ترور فیزیکی و به شهادت رساندن افراد است... ✅ حق‌گو و حق‌بین و حق‌طلب باشیم... که خداوند ناظر و شاهد و بزرگترین قاضی اعمال ماست... 🎞 حقیقت را در کلیپ ضمیمه این پست ببینید👆🏻 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔒 آیا به جهیزیه خمس تعلق می‌گیرد؟ 🔑 -جهیزیه با شرائط ذیل خمس ندارد: 1) از درآمد بین سال باشد. 2) زیادتر از شأن خریدار نباشد. 3) عرفا تهیه آن مقدار از جهیزیه در یک سال جزء هزینه های سالانه متعارف او شمرده شود مثل اینکه تهیه نکردن جهیزیه در آن زمان برای وی کسر شأن و عیب محسوب شود یا اینکه مجبور به تهیه تدریجی آن است چراکه در زمان نیاز توان تهیه دفعی آن را ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 💡 نکته: در حکم مذکور فرقی بین جهیزیه دختر و پسر نیست. 💡 نکته: لوازمی که افراد مجرد با شرایط مذکور برای ازدواج و زندگی آینده خود تهیه می کنند نیز همین حکم را دارد. 📚 آدرس: حضرت امام، توضیح المسائل مراجع، م۱۷۷۵ و ۱۷۷۷؛ و استفتائات، ج۱، ص۳۵۴، س۳۰؛ امام خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج۱، درس ۷۰، مورد دوم و جزوه خمس ، م87. آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۳۲۲، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255552 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255554 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
⁉️از غذای کسی که اهل خمس نیست میشه استفاده کرد؟ 🔴 الف) شک در تعلق خمس به اموالش 🔒 اگر مثلا منزل کسی شدیم و می دانیم که خمس نمی دهد ولی نمی دانیم به آن غذا و امکاناتی که در اختیار ما می گذارد خمس تعلق گرفته است یا نه؛ آیا حق استفاده داریم؟ 🔑 -استفاده مانعی ندارد. (مراجع تقلید) 🔴 ب) یقین به تعلق خمس و شک در پرداخت آن 🔒 اگر مثلا میهمان بداند به مالی از اموال میزبان خمس تعلق گرفته است ولی نمی داند که آیا خمسش پرداخت شده است یانه؛ می تواند از آن استفاده کند؟ 🔑 -استفاده کردن از آن مال مانعی ندارد. (مراجع تقلید) 🔴 ج) یقین به تعلق خمس و عدم پرداخت آن 🔒 اگر بدانیم به مالی خمس تعلق گرفته است و مالکش خمس آن را نداده؛ در این صورت چطور؟ آیا حق استفاده از آن را داریم؟ 🔑 -انسان نمي تواند در مالي كه يقين دارد خمسش را نداده اند تصرّف كند. (حضرت امام) 🔑 -چیزی برعهده او نیست و می تواند مصرف کند. (امام خامنه ای) 🔑 -فردی که خمس نمی‌دهد یا خمس بعضی از اموالش را نپرداخته‌است، چنانچه مالش را به ملک شیعه دوازده امامی در آورد، مثل آنکه مالش را از طریق یکی از راه‌های صحیح شرعی - مانند فروختن یا هدیه دادن یا اداء دین یا... - به وی منتقل نماید، آن مال به ملکیّت آن شیعه در می‌آید و برای او حلال است و نیازی هم به پرداخت خمس توسّط او نیست هرچند یقین داشته باشد که خمس به این اموال تعلّق گرفته است و مالک آن، خمس این اموال را نپرداخته است. (آیت الله سیستانی) 🔑 - اگر يقين دارید ما به شما اجازه مى دهيم تصرّف كنید و معادل خمس آن را كه تصرّف كرده اید به سادات نيازمندى بپردازید. و اگر تمكّن نداريد بر ذمّه بگيرید و هر موقع كه توانستید، بپردازید. (آیت الله مکارم) 📚 آدرس: حضرت امام، توضیح المسائل مراجع ج2 م 1795 ؛ امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات سوال 939 و 931 و 932 ؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م 2374 ؛ آیت الله مکارم https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255657 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
نگاه به داخل دهان زن توسط مرد نامحرم 🔒 نگاه به داخل دهان زن توسط پزشک دندانپزشک مرد نامحرم به خودی خود (بدون مفسده و بدون ترس به گناه افتادن) چه حکمی دارد؟ 🔑-اگر ضرورتی نباشد، احتیاط در ترک نگاه به داخل دهان زن نامحرم است. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑-نگاه به خودی خود (یعنی بدون قصد لذت و مفسده و بدون ترس به گناه افتادن)جایز است. (آیت الله سیستانی) 📚آدرس: امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع نگاه، پوشش و معاشرت سوال شماره 1309665 تاریخ استفتاء: 1400/09/20 آیت الله سیستانی، استفتائات نجف، س1431؛ سایت آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=529&mid=267688 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
⁉️برخی از ارحام آدمهای خوبی نیستند وظیفه ما در صله رحم چیست؟ الأمالي للطوسي عن سعيدِ بنِ مسلمٍ عن داوودَ بنِ كثير الرَّقّي : كُنتُ جالسا عندَ أبي عَبد اللّه ِ عليه السلام ، إذ قالَ مُبتَدِئا : يا داوودُ، لَقَد عُرِضَت عَلَيَّ أعمالُكُم يَومَ الخَميسِ ، فَرأيتُ فيما عُرِضَ عَليَّ مِن عَمَلِكَ صِلَتَكَ لاِبنِ عَمِّكَ فُلانٍ ، فسَرَّني ذلكَ ، إنّي عَلِمتُ صِلَتَكَ لَهُ أسرَعَ لِفَناءِ عُمرِهِ و قَطعِ أجَلِهِ . قالَ داوودُ : و كانَ لي ابنُ عَمٍّ مُعانِدا ناصِبا خَبيثا بَلَغَني عَنهُ و عَن عِيالِهِ سُوءُ حالٍ ، فصَكَكتُ لَهُ بِنَفَقَةٍ قَبلَ خُروجي إلى مَكَّةَ ، فلَمّا صِرتُ فِي المَدينَةِ أخبَرَني أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام بِذلكَ . ✅در امالي شيخ طوسی آمده است که يکي از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام داود بن کثير، مي‌گويد: خدمت امام صادق(علیه السلام) بودند و امام بدون مقدمه به من اين مطلب را بيان کردند. فرمودند: «يَا دَاوُدُ لَقَدْ عُرِضَتْ عَلَيَّ أَعْمَالُكُمْ يَوْمَ‏ الْخَمِيسِ‏» پنجشنبه نام عمل تو به من عرضه شد و من نامه عمل شما را ديدم. روايت فراوان داريم که نامه عمل ما به امام عرضه مي‌شود. «فَرَأَيْتُ فِيمَا عُرِضَ عَلَيَّ مِنْ عَمَلِكَ صِلَتَكَ لابْنِ عَمِّكَ فُلانٍ» ديدم در نامه‌ات به فلان پسرعمويت رسيدگي کردي و من خوشحال شدم. داود مي‌گويد: من به اين پسرعمويم که کمک کردم و حضرت از کمک من خوشحال شده، پسرعمويي است که گرفتاري داشت و عيالوار بود. من مي‌خواستم مکه بروم برايش پولي فرستادم. با اينکه اين پسرعمو حتي در مسير ما نبود. يعني از ارادتمندان به اهل‌بيت علیهم السلام نبودو خبیث بود حضرت فرمود: وقتي تو صله رحم مي‌کني، او قطع رحم مي‌کند. اين باعث مي‌شود که عمر او کوتاه شود ولي به عمر تو اضافه شود. نکته: البته این نکته باید مورد توجه باشد که اگر ایجاد ضعف در دین و اعتقادات در دید و بازدید با برخی از ارحام باشد از نوع دیگر صله رحم استفاده شود مثل احوال پرسی پیامکی یا تلفنی یا در فضای مجازی و بهترین نوع صله رحم کمک مالی به آنها است. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
چهار اصل زندگی امام صادق علیه السلام کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
سه راهکار امام صادق علیه السلام برای مواجهه با و و است قَالَ مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ : قَالَ جَعْفَرٌ يَوْماً لِسُفْيَانَ اَلثَّوْرِيِّ : يَا سُفْيَانُ إِذَا أَنْعَمَ اَللَّهُ عَلَيْكَ بِنِعْمَةٍ فَأَحْبَبْتَ بَقَاءَهَا فَأَكْثِرْ مِنَ اَلْحَمْدِ وَ اَلشُّكْرِ عَلَيْهَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فِي كِتَابِهِ اَلْعَزِيزِ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ إِذَا اِسْتَبْطَأْتَ اَلرِّزْقَ فَأَكْثِرْ مِنَ اَلاِسْتِغْفَارِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كٰانَ غَفّٰاراً
يُرْسِلِ اَلسَّمٰاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرٰاراً 
وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوٰالٍ وَ بَنِينَ يَعْنِي فِي اَلدُّنْيَا وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّٰاتٍ فِي اَلْآخِرَةِ يَا سُفْيَانُ إِذَا حَزَنَكَ أَمْرٌ مِنْ سُلْطَانٍ أَوْ غَيْرِهِ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ فَإِنَّهَا مِفْتَاحُ اَلْفَرَجِ وَ كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ . امام صادق علیه السلام به سفیان فرمود ای سفیان اگر دوست داری وقتی نعمتی به تو می‌رسد باقی بماند و دوام داشته باشد 👈زیاد شکر و حمد بجای بیاور که خداوند متعال در قرآن مي فرمايد اگر شكر كنيد افزون مي كنم و اگر از کمی رزق بیم داری دوای آن 👈 استغفار زیاد است كه قرآن تصريح دارد استغفار كنيد خداوند بخشنده است و از آسمان براي شما باران میفرستد و مال و اولادتان زیاد میشود و بهشتي به وجود مي آورد كه نظير ندارد. فرمود اي سفيان هر وقت محزون شدي يا در سلطه پادشاهي جابر قرار گرفتي 👈 بسيار بگو لا حول و لا قوة الا بالله يعني عقيده به مفهوم و مدلول آن داشته باش كه كليد گشایش و گنج هاي بهشت است کشف الغمة في معرفة الأئمة , جلد۲ , صفحه۱۵۶ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔷🔶 یت_علیهم_السلام_بود 👈🏼👈🏼 مسعده گفت: نزد حضرت صادق علیه‌السلام بودم. ناگاه پيرمرد سن بالایی كه قامتش كمان شده بود و بر عصایی تكيه کرده بود، وارد شد و به آن‌ حضرت سلام كرد حضرت صادق علیه‌السلام پاسخ او را داد. ➖ پيرمرد عرض كرد: اى پسر رسول‌خدا! دستت را بده تا ببوسم، و حضرت دستش را داد و پیرمرد بوسید و سپس گريه كرد. ➖ حضرت پرسيد: ای پيرمرد! چرا گريه می‌كنى‌؟ عرض كرد: قربانت شوم! صد سال است كه در انتظار قائم شما هستم، هى می‌گويم (ظهورش) در اين ماه و اين سال انجام می‌شود، امّا عمر من زياده شد و استخوانم كوبيده گردیده و مرگم نزديك شده است، ولی در ميان شما آنچه را كه دوست دارم نمی‌بينم. در عوض شما را كشته شده و دور از وطن، و دشمنانتان را در حال پرواز با بال‌هایشان می‌‌بينم، پس چطور گريه نكنم؟ ➖ ديدگان حضرت صادق علیه‌السلام نیز اشك‌آلود شد و فرمود: اى پيرمرد! اگر خدا تو را زنده نگاه دارد تا اين كه قائم ما را ببینی، تو با ما در درجه‌ بلندى قرار دارى، و اگر مرگ تو فرا رسد (و آن حضرت را نبینی)، روز قيامت همراه با گوهر گرانبهاى محمّد صلّی الله علیه و آله که ما هستیم، می‌آیی. همان گوهری که پیامبر صلّی الله علیه و آله درباره آنها فرمود: «من دو گوهر گرانبها در ميان شما می‌گذارم که به آن دو چنگ زنيد، و اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز گمراه نمی‌شويد. آن دو گوهر گران‌بها، كتاب خدا و عترت من، یعنی اهل بیت من هستند». ➖ پيرمرد گفت: بعد از شنیدن این خبر، دیگر باكى از مردن ندارم. در ادامه حضرت صادق علیه‌السلام فرمود: ای پیرمرد! همانا قائم ما از صلب حسن (عسکری)، حسن از صلب علی، علی از صلب محمّد، محمد از صلب علیّ، و علی از صلب پسرم موسی علیهم‌السلام است و در این هنگام به او اشاره کرد و فرمود: موسی هم از صلب من خارج شده است. ما اهل‌بیت، دوازده نفر هستیم که همگی معصوم و پاک شده می‌باشیم. 📚 كفاية الأثر، ص۲۶۴_۲۶۶ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1