مصر
سید جمال از اول محرم ۱۲۸۸- ۱۲۹۶ ه. ق، به مدت ۸ سال در مصر اقامت گزید و اقداماتی انجام داد.
تشکیل جلسات علمی
سید جمالالدین در مصر، جلسات علمی و دروس رسمی را آغاز کرد که با شرکت علمای برجستهای همچون شیخ محمد عبده، شیخ عبدالکریم سلمان، شیخ ابراهیم اللقانی، شیخ سعید زغلول و شیخ ابراهیم الهلباوی برگزار میشد. اما بیتردید بزرگترین شاگرد وی شیخ محمد عبده بود که بعدها نیز با او همراه شد و با تاثیرپذیری عمیق از سید جمال، به نشر افکار اصلاحی او پرداخت. البته کسانی که در محضر سید جمال حضور مییافتند منحصر به جامعه مسلمانان نبودند، بلکه برخی چون یعقوب صنوع یهودی و لوئی صابونچی و ادیب اسحاق و شبلی شمیل مسیحی نیز حضور مییافتند.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
«سید جمال، ادبیات را در مصر دگرگون ساخت. ادبیات اشرافی را که کاری جز مدح پادشاهان و امیران و اشاره به اعمال آنان نداشت، منقلب ساخت و در خدمت خلق گماشت. با زبان قلم از حقوق انسانها بازخواست کرد و با ستمگری و ستمگران به مبارزه برخاست.»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
تأسیس حزب الوطنی
از جمله اقدامات سید جمالالدین در مصر، تأسیس «حزب الوطنی» بود. این حزب با تلاش و پایداری سید و شاگردانش موفقیت بسیاری به دست آورد. بنابر گزارش لرد کرومر مستشار انگلیسی در مصر، با اقدامات این حزب، ۴۵ درصد از نفوذ انگلیس در مصر کاسته شد، و ۳۵ درصد تجارت و داد و ستد انگلیس کاهش یافت. همچنین مرکز «دعات نصارا» با مقایسه عملکرد «حزب الوطنی» با زحمات ۳۵ ساله همه مبلغان مسیحی در تمام نقاط آفریقا، اعلام کرد که نسبت آنها یک به ۱۶ است.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
نفوذ و موفقیت این حزب به قدری گسترده بود که کرومر در گزارشی به لندن نوشت: «اگر انجمن حزب الوطنی یک سال دیگر برقرار باشد و سلسلهجنبان امروز آسیای غربی مرکزی و افریقای شرقی و شمالی، سید جمال همدانی، مرفهالبال و آسوده خاطر در مصر زیست کند، گذشته از اینکه تجارت و سیاست بریتانیا در قاره افریقا بالمرة معدوم گردد که سهل است، ترس آن است که سیادت قاطبه اروپا از هیمنه این انجمن عجیب، به تاریخ پیوسته و اثری از او در صفحه عالم باقی نماند.» وی در گزارش دیگری وحشتزده خواستار نابودی حزب الوطنی شد.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
یکی از مبلغان نصارای قاهره با ابراز تعجب از پیشرفت و نفوذ بسیار گسترده افکار سید جمال در قالب «حزب الوطنی»، در گزارش خود نوشت: «در دار خیال، هیچ امری از این واقعه عجیبتر رخ نداده که ۷۰۰ میلیون اولاد انجیل با کمال علمیت و اقتدار و غیرت که در خور طبیعت بشر است، در مقابل ۴۰ نفر که در حقیقت روح یک سید درویش ایرانی بیش نیست، مقهور گردند.»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
به هر روی، استعمار به شدت از نفوذ سید جمال در مصر به وحشت افتاد و سرانجام، سید و یارانش را از فعالیتهای فکری و سیاسی بازداشت و انجمن «حزب الوطنی» یا مفتاح سعادت مصر، پس از ۹ ماه و چند روز تعطیل شد.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
سید جمال به دستور توفیق پاشا در ۱۷ رمضان ۱۲۹۶ ه.ق توقیف و به سوئز فرستاده شد تا وی را از آن طریق به ایران اعزام نمایند. برای آنکه کسی از مردم مصر با او ملاقات نکند و دنباله تعالیم اسلامی او بریده شود، وی را چند روز در بندر سوئز نگه داشتند.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
حضور در لژ فراماسونری
در فاصله سالهای ۱۲۸۸-۱۲۹۰ق/۱۸۷۱-۱۸۷۳م نفوذ فکری سید جمال در میان جوانان مصری گسترش یافت. سید ضمن ادامه فعالیتهای فرهنگی و مطبوعاتی درصدد برآمد که از تشکیلات فراماسونی مصر برای گسترش نقشههای سیاسی آینده خود استفاده کند. از اینرو در ۱۲۹۲ق به تقاضای خود به عضویت لژ فراماسونری قاهره درآمد. برابر نامه یکی از اعضای لژ شرق (اوریان) که در اسناد امینالضرب موجود است، گروهی او را نامزد تصدی ریاست آن لژ کرده بودند. با این همه، بنابر نقل برخی، عضویت سید در این سازمان به درازا نکشید و به عنوان اعتراض به ورود ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان، و استقبال رسمی اعضای لژ ایتالیاییها از او، استعفا کرد.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
هند
سید جمال پس از حرکت از بندر سوئز، به جای ایران به هندوستان رفت و به حیدرآباد رسید. اقدامات سید جمال در هند شامل مواردی مانند سخنرانیهایی برای جوانان، همکاری با مطبوعات، تشکیل جمعیت سری به نام العروه و با سرسید احمدخان که نوعی آئین مثل وهابیت راه انداخته بود مخالفت کرد.
از سر سید احمد خان انگلیسی ها حمایت می کردند.
ایران
لغو امتیاز تنباکو
وقتی ناصرالدین شاه امتیاز تنباکو را به یک شرکت انگلیسی واگذار کرد، با مخالفت علمای شیعه روبهرو شد. در این بین، سید جمال الدین اسدآبادی و به تبع وی، میرزا رضای کرمانی، مرید خاص سید جمال، از سرسختترین مخالفان امتیاز تنباکو بودند.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
نامه به علما برای خلع ناصرالدین شاه
جمالالدین به آیت الله العظمی میرزای شیرازی پیغامهایی فرستاد و او را به اقدام برای لغو امتیاز دخانیات تشویق کرد. علاوه بر آن، با نوشتن نامه به علمای ایران، آنان را به مخالفت با شاه تشویق میکرد و از آنها میخواست که از فرصت به وجود آمده برای واژگون ساختن رژیم استبداد استفاده کنند.»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
سید جمال در نامهای که به مرحوم میرزای شیرازی نوشته، پس از اظهار ارادت به وی، از پادشاه ایران (ناصرالدین شاه) به عنوان فردی سستعنصر و بدسیرت نام میبرد که از اداره کشور و حفظ منافع عمومی عاجز است و قسمت عمده کشور و درآمد آن را به دشمنان دین فروخته است. وی در این نامه، پس از ذکر ۸ فقره خیانت ناصرالدین که شامل بخش اعظمی از دارایی کشور است که وی به دشمنان اسلام فروخته، از او با عنوان «خائن احمق» یاد میکند و با به کار بردن مهیجترین جملات و بیانات، از مرحوم میرزای شیرازی تقاضا کرد سکوت خود را شکسته، تصمیم قاطعی در این مورد بگیرد.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
سید جمال در نامه به علمای ایران، صریحا از آنان میخواهد که پادشاه را از سلطنت خلع کنند: «ای مردان علم! مبادا در خلع این مرد تردید داشته باشید. مردی که غاصبانه سلطنت یافته. مردی که کارش فسق و فرمانش ستم است. مردی که پس از مکیدن خونهای مسلمانان و خرد کردن استخوان فقرا و برهنگان و تهیدست نمودن ملت، جنونش گل کرده و درصدد برآمده است کشوری را که مایه عزت اسلام و پناهگاه دین است، به اجانب بدهد. مردی که از فرط نادانی، درصدد برآمده است نام کفر را بلند ساخته و زیر پرچم شرک درآید. باز میگویم وزرا، فرماندهان، عموم طبقات، ارتش، و پسران این ستمکار سرکش منتظر دستور شما هستند، دیگر کاسه صبرشان لبریز شده...»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر میگوید دردهایی که سید جمال در جامعه اسلامی تشخیص میداد عبارت بود از:
استبداد حکام
جهالت و بیخبری توده مسلمان، و عقب ماندن آنها از کاروان علم و تمدن
نفوذ عقاید خرافی در اندیشه مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین
جدایی و تفرقه میان مسلمانان به عناوین مذهبی و غیرمذهبی
نفوذ استعمار غربی در کشورهای اسلامی.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
استاد شهید مطهری در ادامه بیان میدارد که سید جمال چاره دردهایی را که تشخیص داده بود در موارد ذیل میدانست:
مبارزه با خودکامگی مستبدان از طریق آگاهاندن مردم به اینکه مبارزه سیاسی یک وظیفه شرعی و مذهبی است
مجهز شدن به علوم و فنون جدید
بازگشت به اسلام نخستین و دور ریختن خرافات و پیرایهها و ساز و برگهایی که در طول تاریخ به اسلام بسته شده است. از نظر سید، بازگشت مسلمانان به اسلام نخستین، به معنای بازگشت به قرآن و سنت معتبر و سیره سلف صالح است.
ایمان و اعتماد به مکتب و ایمان به اینکه اسلام قادر است به عنوان یک مکتب و یک نظام اعتقادی، مسلمانان را رهایی بخشد و به استبداد داخلی و استعمار خارجی پایان دهد و به مسلمانان عزت و سعادت ارزانی دارد.
مبارزه با استعمار خارجی، اعم از استعمار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی
اتحاد اسلام
دمیدن روح مبارزه و جهاد به کالبد نیمهجان جامعه اسلامی. او اصل فراموش شده جهاد را پیش کشید و فراموش شدن این اصل را عامل بزرگی برای انحطاط و مسلمانان تلقی کرد.
مبارزه با خودباختگی در برابر غرب
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
او به مسلمانان اصرار میکرد که تفاوتهای فرقهای خود را به فراموشی سپرده، یکدیگر را به خاطر خیر و صلاح امت اسلام تحمل نمایند.
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
خواست او از مسلمانان آن بود که علم و فناوری غرب را در کنار حفظ ارزشهای اخلاقی و دینی خود اقتباس کنند. از اختلاف و تفرقه مسلمانان و حکام آنها بسیار نالان بود و در کلام دردمندانه و حاکی از تاسف عمیق خود، بیان داشت: «مسلمانان اتفاق کردند که اتحاد و اتفاق با یکدیگر نداشته باشند. دریغا که هر یک مانند خوره همدیگر را میخورند، تیشه به ریشه هستی خود میزنند! برای خرسندی دشمنان محمد (ص) پشت به قبله کنند! قرآن مجید را ندیده انگارند! غربزدگی را سرمایه افتخار خود و خاندانشان پندارند!» از این رو، او تنها هدف خود را اصلاح این وضع میدانست: «من صدراعظم نمیخواهم بشوم، من وزیر نمیخواهم بشوم، من ارکان دولت نمیخواهم بشوم، من وظیفه نمیخواهم، من عیال ندارم، من ملک ندارم و نمیخواهم که داشته باشم... من همیشه به یک حالت بوده و خواهم بود، جز نصیحت و اصلاح مقصد دیگری ندارم.... «مرا در این جهان، چه در غرب باشم و چه در شرق، مقصدی نیست، جز در اصلاح دنیا و آخرت مسلمانان بکوشم. و آخر آرزویم آن است که چون شهدای صالحین، خونم در این راه ریخته شود.»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
سید جمال در نگاه دیگران
امام خمینی: «...جمالالدین مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوششها به نتیجه نرسید...»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
امام خامنهای:
«سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد. کسی بود که مسئله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد... او مطرحکننده، بهوجودآورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمیشود دستکم گرفت و سید جمال را نمیشود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد... مبارزات سیاسی سید جمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچ یک از مبارزات سیاسی افرادی که حولوحوش کار سید جمال حرکت کردند، نیست.» همچنین آیتالله خامنهای در سخنرانی دیگر در نماز جمعه در مورد سیدجمالالدین اسدآبادی بیان کرده است: «سید جمالالدین بزرگ، آن مرد اسلامخواه، شجاع، مبارز، بزرگ، بهترین جایی را که برای مبارزات خود توانست پیدا کند، مصر بود. بعد هم شاگردان او، محمد عبده و دیگران. حرکات اسلامخواهی در مصر یک چنین سابقهای دارد.»
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
قورقوشوم👁️
قورقوشوم یاخما بالا،بتتَر اولار داغ یاراسی
سَقّلین چاره سی تیغ دیر،نه چوورمک آراسی!
دیمدیم پارتلاما«دین،دین»المه،یِل گتیرر!
قورقوشوم یاخماگنه،باقلاما«داش شاخ» یاراسی
دین ده «واجب»یازولوب،مُستَحبین گورمه فقط !
سورتموشی دینی یره،آختاروسان حق چاراسی؟
ظاهراً بچه مسلمان،باطناً جِنّ لره شیطان
سنی گورسه بوشیکیل،کیپلیگ آتار آی پاراسی
بسکه جیردین بوغازین،عین«زیبل خان»کیمی،یوخ
گزلرینده قاماشوخ،هم قاراشیب آق قاراسی!
گدی شیرین مزه ،زامبوردا فقط زهری قالوب
کندولاردان ییقیشیب،«جان سعا»بال باراسی!!🐝
سیدعلی اصغرموسوی
قم -۱۸ اسفند ۱۴۰۲
#قورقوشوم
#شعرترکی
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽صحبتهای آقای جلیل محبی در مورد ماجرای اخیر فرزند آقای قالیباف
این هم برای طرفداران قالیباف
ببینید چطوری می پیچونه
خوب با هدف وسیله رو توجیه میکنه!
#رسائی
#قالیباف
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
🔴 «موافقین چهل درصدی» که در انتخابات مشارکت کردند، همانها بودند که با تصمیم اولیهی خودشان، قصد مشارکت داشتند. جامعهی هدف نیروهای «جهاد تبیین» در عرصهی مشارکت حداکثری، «مرددین سی درصدی» بودند، اما نخواستیم یا نتوانستیم آنها را همراه کنیم. نخواستن به کنار، اما چرا نتوانستیم؟! ریشهی مشکل چیست؟!
✍ حاشیه:
جهان مجازی ما، «جهان مجازی آنها» نیست. ازاینرو، ما حرفهایمان را برای خودمان تکرار میکنیم! آنها اینجا نیستند! از هر سو که مینگریم به فتنهی شبکههای اجتماعی غربی میرسیم که از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده است. گویا ما یک جامعه نیستیم.
▪️علامه طباطبائی در تفسیر المیزان میگویند: «هممکانی»، تسهیلگر «هماعتقادی» است. پس تفاوت در «زیستجهان جغرافیایی»، تفاوت در «زیستجهان فرهنگی» را به دنبال دارد. ما و آنها، دچار گسستگی مکانی شدیم. اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویت دیگر»ی هم میآفریند. تکهتکه شدهایم؛ استعمار با ما چنین کرده.
✍️ویراستی و نکته جالب توجه #مهدی_جمشیدی (پژوهشگر و نویسنده عرصه فرهنگی)
🇮🇷#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
🔴 «موافقین چهل درصدی» که در انتخابات مشارکت کردند، همانها بودند که با تصمیم اولیهی خودشان، قصد مشارکت داشتند. جامعهی هدف نیروهای «جهاد تبیین» در عرصهی مشارکت حداکثری، «مرددین سی درصدی» بودند، اما نخواستیم یا نتوانستیم آنها را همراه کنیم. نخواستن به کنار، اما چرا نتوانستیم؟! ریشهی مشکل چیست؟!
✍ حاشیه:
جهان مجازی ما، «جهان مجازی آنها» نیست. ازاینرو، ما حرفهایمان را برای خودمان تکرار میکنیم! آنها اینجا نیستند! از هر سو که مینگریم به فتنهی شبکههای اجتماعی غربی میرسیم که از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده است. گویا ما یک جامعه نیستیم.
▪️علامه طباطبائی در تفسیر المیزان میگویند: «هممکانی»، تسهیلگر «هماعتقادی» است. پس تفاوت در «زیستجهان جغرافیایی»، تفاوت در «زیستجهان فرهنگی» را به دنبال دارد. ما و آنها، دچار گسستگی مکانی شدیم. اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویت دیگر»ی هم میآفریند. تکهتکه شدهایم؛ استعمار با ما چنین کرده.
✍️ویراستی و نکته جالب توجه #مهدی_جمشیدی (پژوهشگر و نویسنده عرصه فرهنگی)
#المیزان
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh
فرقهی مصاف( رائفی پور) یک ماهیت سردارپسند است؛ نمونهی مطلوب سرداران خط استحسان که طی دههها مدرسهی بسیج را به فرقهی رأی استحاله کردند؛ حلقههای میانی تهی از حجت وحیانی...
#مصاف
#رائفی_پور
#شبکه_تحول
#شبکه_مردمی_یاران_مردم
#شمیم
#حسین_مهدیزاده
https://eitaa.com/Hossain_mahdizadeh