eitaa logo
جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
109 فایل
⚠️دشمن هر نوع تفکر لیبرالی و نئولیبرالی خادم کانال: @jebhetse_1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 جان ندروین پیترز در کتاب نظریه توسعه بین سه نسل از نظریات توسعه تفکیک می کند 1⃣ دوره اول ظهور توسعه از دهه ۱۸۰۰, دوره‌ای که راهبردها و جریانهای مهم توسعه از اواسط قرن نوزدهم تا نیمه قرن بیستم را پوشش می‌دهد. 2⃣ دوره دوم شامل اجماع کینزی از دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۸۰ است. 3⃣ دوره سوم عصر نئولیبرالیسم است که برآمده از اجماع واشنگتن از دهه ۱۹۸۰ تا دهه ۲۰۰۰ است. به نظر پیترز، هم اکنون تنشی بین نهادهای معاصر توسعه همانند نهادهای واشنگتنی (صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی) و رویکرد توسعه انسانی (برنامه عمران سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن، نهادهای توسعه ای کشورهای در حال توسعه و برخی سازمانهای فعال در زمینه همکاری‌های توسعه‌ی)وجود دارد. به نظر او، الگوی جدیدی از توسعه بعد از بحران ۲۰۰۸ و افول نئولیبرالیسم در حال شکل‌گیری است ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از خبرگزاری فارس
نیروگاه اتمی بوشهر ۴ برابر هزینه خودش را تامین کرده است 🔹رئیس سازمان انرژی اتمی: سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ۱.۷ میلیارد دلار بوده و تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای ۴ برابر هزینه خودش را تأمین کرده است. @Farsna - Link
هدایت شده از بیداری ملت
«خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است» ✍ حسین زمانی میقان می‌بینید عبارت چقدر وسوسه‌انگیز است؟ جت، عموم، آزاد... گویی نعمت آزادی به عموم مردم برای جت‌سواری اعطا شده است! اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. اجازه داده شده است که یک اقلیت رانت‌خوار با دلاری‌فروشی انفال و گرانفروشی ارز، تیلیاردر شوند و جت خصوصی بخرند و مجوزهای قانونی لازم هم برای جت‌سواری اینها داده شده است. همین جماعت، به زودی پرچم عدالت دست می‌گیرند و می‌گویند کسانی که جت خصوصی دارند، یارانه سوخت بیشتری می‌گیرند. لذا باید سوخت را برای همه مردم گران کنیم و یارانه نقدی به فقرا بدهیم. اما گران‌سازی سوخت، همه چیز را گران می‌کند. ارزش ریالی جت خصوصی با تورم افزایش می‌یابد، اما قدرت خرید آن یارانه نقدی که به نام برقراری عدالت به فقرا داده شده، از بین می‌رود. ارزش حقوق و دستمزد فقرا هم آب می‌رود. لذا اشتباه نکنید! خرید جت خصوصی برای آزاد نشده است، جت‌سواری از جیب عموم برای یک عده خاص آزاد شده است. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از حسین زمانی میقان
در دولت چه خبر است؟ تکذیبِ تکذیب!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاددان کاندیدای مجلس دوازدهم: وقتی نرخ ارز را میبریم بالا رانت برا صادرکنندگان ایجاد می شود که هزینه این رانت را مردم می پردازند کانال رسمی دکتر حسین صمصامی 👈همه جهت تحقق اقتصاداسلامی رسانه باشیم. https://eitaa.com/drsamsami
🔺«تثلیث خط‌مشی» نئولیبرالیسم یا جهانی سازی یا اقتصاد آزاد این تثلیث عبارتست از: 1⃣حذف حوزه عمومی/دولتی 2⃣آزادی عمل کامل شرکت‌ها 3⃣کاهش شدید هزینه خدمات رفاهی و اجتماعی دولت به حدی که از دولت جز اسکلتی باقی نماند ⚠در هر کشوری که ظرف سه دهه گذشته، سیاست های «مکتب اقتصادی شیکاگو» پیاده شده است، آنچه به منصه ظهور رسیده، یک ائتلاف قدرتمند حاکم بین چند شرکت بسیار بزرگ و طبقه ای از سیاستمداران اکثرا ثروتمند بوده است. 📍گروه میلیاردرهای بخش خصوصی در ائتلاف مورد اشاره در روسیه الیگارشی، در چین «شازده‌ها»، در شیلی «پیرانا»، و در ایالات متحده «پیشگامان» فعالیت‌های گروه بوش-چنی نامیده می شوند. ⛔ویژگی اصلی این تفکر عبارتست از: انتقال ثروت همگانی به بخش خصوصی به صورت کلان و غالبا با بدهی‌های کمرشکن برای کشور، شکاف دائما رو به تزاید بین ثروتمندان پرجلال و جبروت و تنگدستان مطرود. 📚بخشی از کتاب «دکترین شوک»، صفحه ۳۵-۳۶ @jebhetse
💡دلارزدایی ۹۰ درصدی در روابط تجاری روسیه و چین 🎙سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای روسای مناطق روسیه زیر نظر وزارت امور خارجه، گفت: 📍روسیه و چین تقریباً به طور کامل از دلار هنگام انجام تجارت دوری کرده‌اند و بیش از ۹۰ درصد از پرداخت‌های متقابل به ارزهای ملی انجام می‌شود. @jebhetse
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
💢نرخ دلار نیما از ابتدای دولت آقای رئیسی تاکنون نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است. نام این سیاست، ‎ نیست، ‎ است. @syjebraily
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 دیدار کارگران با رهبر انقلاب، فردا چهارشنبه برگزار خواهد شد 🔹در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار میکنند. 🗓 این دیدار صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ارتباط مومنانه 🔖 پیام امام رضا علیه السلام به مومنان از طریق حضرت عبدالعظیم حسنی @Abedini @jebhetse
⭕️ اخیراً خانم انسیه خزعلی در توییتی اشاره کردند که «اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم است» حتماً پس از برنامۀ مناظره‌تان با خانم ابتکار در زمستان ۱۴۰۱ را بخاطر دارید. حواشی‌ای که باعث شد در بهمن ۱۴۰۱ برای بررسی علمی و مستند اجرای سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در دولت سیزدهم، جلسه‌ای مورخ بهمن ۱۴۰۱ در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تشکیل گردد. ✴️ سرکار خانم انسیه خزعلی! اگر واقعاً می‌خواهید بدانید اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ هم‌اکنون اجرا می‌شود یا خیر، اولا انتظار بر این بود که شخصا در آن جلسه حاضر شوید. اما با این اوصاف، خانم صفاران (نمایندۀ شما در جلسه) نسبت به مطالبی که بنده و دیگران در آن جلسه مطرح کردیم، نه تنها دفاعی بیان نکردند، بلکه نتیجۀ جلسه چنین شد که اهداف توسعه پایدار به دلیل عدم شناخت مسئولان نسبت به آن در حال اعمال است‌❗️ 🔴 حتماً سرکارعالی، هم از طریق نماینده‌تان و هم مطالعۀ صورتجلسه در جریان اثبات اجرای مصادیق توسعه پایدار ۲۰۳۰ قرار گرفته‌اید. ❇️ با این اوصاف بنده و تیم پژوهشی دانشگاهی در حوزۀ اسناد استعماری که تمرکز ویژۀ ممحض بر توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ داریم، از شما دعوت می‌کنیم در یک جلسه حضوری، شخصاً حاضر شوید تا به‌صورت مستند، مصادیق متعدد اجرای اهداف توسعه‌ی پایدار ۲۰۳۰ در بخش‌های مختلف از جمله معاونت زنان ریاست‌جمهوری، به اطلاع‌تان برسد‌. 🔴 آنچه که نه خنده‌دار، بلکه دردناک است، اجرای اهداف ۲۰۳۰ در ایام دولت انقلابی است. ✍️ تمدن‌نگار | شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
📍علوم انسانی و پارادایم ها ✨یکی از مسائلی که کمتر در مساله اسلامی کردن علوم انسانی به آن توجه می شود، بحث پارادایم ها می باشد. 💡پارادایم یعنی پایه‌ای ترین مبنا بین مبانی یک علم. 📝بصورت کلی یک پارادایم در حوزه های زیر، متجلی می‌شود؛ 1⃣هستی شناسی 2⃣معرفت شناسی 3⃣روش شناسی 4⃣ارزش شناسی 5⃣انسان شناسی 6⃣جهان شناسی 7⃣جامعه شناسی 8⃣نوع نگاه به خدا 9⃣نوع نگاه به دین 0⃣1⃣نوع نگاه به علم 1⃣1⃣نوع نگاه به تاریخ ✅درواقع ایده اصلی مشترک میان این حوزه ها، یک پارادایم را تشکیل می دهد. 🔺در غرب، غیر از جهان اسلام، پنج پارادایم اصلی داریم که عبارت اند از؛ پوزیتیویسم، پساپوزیتیویسم، نظریه های انتقادی، ساختارگرایان، پراگماتیسم. ⚠نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که اگر میخواهید مثلا اقتصاد اسلامی بسازید، باید پارادایم اسلام را کاملا مشخص کنید. نمی شود نگاه تان به علم، پوزیتیویسمی باشد، ولی به دنبال اقتصاد اسلامی باشید! ⛔متاسفانه بعضی از محققین حوزه علوم انسانی اسلامی به مساله پارادایم ها توجه کافی ندارند و با گرته برداری از پارادایم های مختلف غربی در هر یک از حوزه های ذکر شده، چیزی را تولید می کنند که در ایده اصلی شان، باهم ناسازگار هستند! ✍️🏻سیدمحمدکریمی @jebhetse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است/ امنیت شغلی از وظایف مسئولین است/ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلی کارخانه‌های بزرگ شدیم، به همت مسئولین در این یکی دوساله خیلی از کارگاههای تعطیل شده راه افتاد و این کار باید ادامه پیدا کند. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم / کشورها و فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند لکن نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است ‌ ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفته‌ی کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی اقلاً بکنیم. ✏️ تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر میکنم از زحمات کارگرانمان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌ی کارگری. ✏️ کشورهای مختلف، ملتها، فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند. لکن نکته اینجاست که نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام به کارگر متفاوت است. ✏️ نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: ارزش کارگر در اسلام یک ارزش ذاتی است/ جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد، قدرت و قوت آن افزایش پیدا خواهد کرد ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات "عمل صالح" که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همه‌جور عملی. هم عملی که انسان میکند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان میکند برای آوردن نان حلال در سفره. ✏️ «من یعمل یزداد قوةً» جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعه‌ای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل قوّت ایجاد میکند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است. ✏️ خب پس عمل ارزش ذاتی دارد در اسلام. کی این عمل را انجام میدهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا میکند/ وقتی تولید جهش پیدا کند، کشور و آحاد مردم ثروتمند میشوند/ کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی هستند ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: ما در شعار سال این چندساله، روی نقطه‌های حساس اقتصادی تکیه کردیم. امسال هم گفتیم جهش تولید، نه افزایش تولید، جهش! جهش چه جوری حاصل میشود؟ با مشارکت مردم. بنده عقیده‌ی راسخ دارم، نظر کارشناسان ما هم همه‌ همین است، اگر که مردم وارد میدان اقتصاد بشوند، وارد میدان تولید بخصوص اگر بشوند، تولید جهش پیدا میکند. ✏️ تولید که جهش پیدا کرد، کشور ثروتمند میشود، آحاد مردم ثروتمند میشوند، کارگر جیبش پر میشود، دست کارگر پر میشود، اشتغال افزایش پیدا میکند، بیکاری کم میشود و مشکلات فراوان کارگری و اقتصادی در کشور از بین میرود. یک کارگر ماهر و با روحیه و پرانگیزه نقشش در جهش تولید غیرقابل انکار است. کارگر و کارآفرین دو همکارند در خط مقدّم نبرد اقتصادی؛ امروز ما دچار یک نبرد اقتصادی هستیم دیگر، جنگ اقتصادی است. این جنگ هم مثل جنگ هشت ساله‌ی اول انقلاب جنگ تحمیلی است. ✏️ آمریکا یک جور، کشورهای همراه آمریکا یک جور، دارند با ایران اسلامی و جمهوری اسلامی درواقع میجنگند. در این جنگ اقتصادی که ما داریم خط مقدّم و جبهه‌ی جلویی خط متعلّق به کارگر و کارآفرین است. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: بهبود حال جامعه‌ کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد / امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ کارگری است ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: بهبود حال جامعه‌ی کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد. ما آنطور که حالا به من گزارش کردند در حدود ۱۴ میلیون کارگر داریم که اگر با خانواده‌هایشان حساب کنیم بیش از ۴۰میلیون، چهل و چند میلیون انسان میشوند. خب چهل و چند میلیون یعنی نصف جمعیت کشور. اگر تلاشی انجام بگیرد، کاری انجام بگیرد که حال جامعه‌ی کارگری خوب بشود این معنایش این است که حال نصف جامعه‌ی کشور خوب شده. ✏️ یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ی کارگری مسئله‌ی امنیت شغلی است.این کارگری که حالا با قناعت با نجابت مشغول کارش است لااقل بداند که آینده‌ی شغلی‌اش تضمین شده است. مشکلی برایش پیش نمی‌آید. ✏️ یک نکته‌ی دیگر مسئله‌ی بیمه‌هاست.سیاست‌های کلّی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیرکارگر میشوند اینها مدت‌ها پیش ابلاغ شده منتها تا حالا کارهایی که باید انجام بگیرد درست کامل انجام نشده. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: مسئولین باید زمینه‌های مشارکت مردم در تولید را تبیین و آماده کنند/ در زمینه‌های صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مسئله کشاورزی و دامداری مردم میتوانند مشارکت کنند/ اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت بشود ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: یک نکته در مورد مسئله‌ی مشارکت مردم در تولید. خب، ما گفتیم جهش تولید با مشارکت مردم. حالا یک نفری فرض کنید که مایل است در جهش تولید شرکت کند، چطوری شرکت کند؟ چه کسی باید به او یاد بدهد؟ ✏️ یکی از وظایف مهم مسئولین این است که بنشینند زمینه‌های حضور مردم و مشارکت مردم در تولید را، در کار تولیدی را تبیین کنند و زمینه‌ها را آماده کنند. حالا یکی‌اش تعاون است. یکی‌اش کمک به کارهای خانگی است. یکی کمک به کارهای دستی است. یکی کمک به ایجاد شرکتهای دانش‌بنیان است. ✏️ البته صاحبنظران اقتصادی میتوانند راه‌های فراوان دیگری را ارائه بدهند که مشارکت مردم باشد. هم مشارکت در زمینه‌ی مسائل صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مسئله‌ی کشاورزی، مسئله‌ی دامداری، در همه‌ی اینها مردم میتوانند مشارکت کنند. راهش باید به مردم نشان داده بشود. زمینه‌ی مشارکت مردم فراهم بشود، آسان سازی بشود. ✏️ البته یک نکته‌ی دیگر هم هست که مربوط به دولت است. اعتبارات بانکی هم هدایت بشود به سمت تولید. امروز البته این جور نیست. باید بیشتر اعتبارات بانکی، تسهیلات بانکی به سمت تولید باید هدایت بشود که این را مسئولین بانکی باید بهش توجّه کنند. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
✨اگر بخواهیم توصیه های امروز رهبری درباره مشارکت عمومی مردم در اقتصاد را در چند جمله خلاصه کنیم، اینگونه می شود؛ 1⃣مشارکت عمومی مردم در اقتصاد و نه فقط قشر خاص 2⃣تعاونی ها و شرکت های کوچک و متوسط مقیاس و شرکت های دانش بنیان، از راه های مشارکت عمومی مردم در اقتصاد می باشند. 3⃣حمایت از تولید و هدایت اعتبارات به سمت تولید 📚در کتاب «بسیج مردمی در اقتصاد»، مبانی تفکری فرمایشات حضرت آقا درباره مشارکت‌عمومی مردم در اقتصاد، از میان سخنان مختلف ایشان از دهه ۶۰ تاکنون، جمع آوری شده است. @jebhetse
✨انقلاب امام خمینی یعنی فلسفه، فقه، حدیث! ⚠وقتی محمد حسنین هیکل، خبرنگار عراقی، از امام می‌پرسد که پایه انقلاب شما بر اساس چه کتاب‌هایی است؟ امام سه کتاب را ذکر می‌فرمایند؛ در فلسفه؛ ملاصدرا، از کتب اخبار؛ کافی، از فقه؛ جواهر ⛔پ.ن: بی تعارف عرض میکنم! هر متفکری که فلسفه را قبول نداشته باشد، نمی تواند متفکر انقلاب خمینی و ادامه دهنده آن باشد! ولو بزرگترین متفکر در حوزه خودش باشد! او ادامه دهنده انقلاب خمینی نمی باشد! امام را تحریف نکنیم! حواسمان باشد که نگاه مان به امام، جزیره ای نباشد! @jebhetse
هدایت شده از احمد نبویان
چه دقیق فرمودند که «پیروی از لیبرالیسم اقتصادی، منجر به پذیرش لیبرالیسم فرهنگی هم می‌شود» لیبرالیسم فرهنگی به شما می‌گوید خانه‌داری، تربیت فرزندان در منزل، طبخ عذا توسط خانم خانه و ... اموری عقب‌مانده و مانع حضور اجتماعی زنان است. زن بجای فعالیت عزتمندانه در منزل، باید برده و کارگر نظام سرمایه‌داری باشد. لیبرالیسم اقتصادی هم می‌گوید زنان خانه‌دار، جزو قشر فعال به حساب نمی‌آیند و عملکردشان در محاسبه GDP لحاظ نمی‌شود. بجای تولید عزتمندانه غذا و محصولات خانگی، همه اعضای خانواده باید برده و کارگر سیستم سرمایه‌داری باشند و نیازهای خود را هم از همین سیستم خریداری کنند. لیبرالیسم اقتصادی از لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی قابل تفکیک نیست! ✍ احمد نبویان 🔗@ahmad_nabavian
💡والی حکمت 📍صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن! 🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او است نه حكیم. 🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند. ‌‌چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می ‌گویند ؛ او است، است كه این معارف از جان او می ‌جوشد. 📚 حضرت آیت الله جوادی آملی، سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین، ۱۳۷۸/۰۳/۰۲ @jebhetse