به آنچه نوشتهنشده دقت کنید❗️
نویسندگان اخبار #روزنامهها، معمولاً در لابهلای نقل خبر به ارائۀ تحلیل و نظرات شخصی خود دربارۀ واقعه میپردازند، ضمن اینکه در بیان اصل خبر نیز قسمتهایی را برجسته و قسمتهایی را کمرنگ یا نادیده میگیرند.
گاهی هم چند خبر خاص به شیوهای در کنار هم چیده و منتشر میشود که مفهوم خاصی را منتقل کند.
💡 در مواجهه با اخبار #نشریات به نکات زیر توجه کنید:
1⃣ چه قسمتهایی از مطلب به اصل واقعه پرداخته و کدام بخش از نوشته تحلیل نویسنده است؟
2⃣ جهتگیری نویسنده در نقل خبر چگونه است و از پرداختن به این واقعه چه هدفی دارد؟
3⃣ بر کدام بخش از واقعه تأکید شده و چه جزئیاتی از واقعه عمداً کمرنگ یا نادیده گرفتهشده است؟
4⃣ آیا نوع چینش خبر در کنار بقیۀ مطالب و عکسهای نشریه مفهوم خاصی را منتقل میکند؟
150 هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای / فصل نشریات
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
فرایند ارتباطات و اطلاعرسانی در زمان امام علی (ع) با آنچه امروزه به شکلی بسیار پیچیده وجود دارد، کاملا متفاوت بود. با این حال، از سیره آن حضرت اصول فراوانی را میتوان استخراج کرد، که با بررسی آنها، چه بسا بتوان نسخههای کارآمد برای حل مشکلات عملی عصر ارتباطات تجویز کرد. اصول اخلاقی در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی در سخنان امیر مؤمنان علی (ع) شامل موارد زیر است:
◀ دستيابی به اطلاعات سازنده و مفید
◀ حقمداری
◀ اعتبار منبع پیام
◀ اطلاعرسانی
◀ مسئولیت اجتماعی
◀ حفظ حریم خصوصی افراد
◀ پرهیز از مکر و خدعه
◀ رعایت حرمت مخاطبان و حفظ کرامت انسانها
#ارتباطات
#نهج_البلاغه
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
#چندخط_کتاب
#اینترنت_با_مغز_ما_چه_میکند
🔴چشم ها را باید شست...!🔴
🔸...یک رسانه عامه پسند، که روزنه ما به دنیای بیرون و به خودمان است، به چیزی که میبینیم و چگونگی دیدن آن شکل میبخشد و در نهایت، اگر به اندازه کافی از آن استفاده کنیم، کیستی ما را، هم در مقام فرد و هم در جامعه دگرگون میکند.
🔸مک لوهان مینویسد:« تاثیرات فناوری در سطح "نظرها و درک و برداشت ما" نیست که بروز میابد؛ بلکه "الگوهای درک و فهم ما" را تدریجا و بدون این که هیچ مقاومتی در مقابلشان صورت گیرد، تغییر میدهند»...
📚اینترنت با مغز ما چه میکند - نیکلاس کار - نشر گمان
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
🔶 رسانه های جمعی - منافع ملی و روابط دیپلماتیک
🔹در عصر حاضر به دلیل فشردگی های ارتباطی و درهمتنیدگی های تکنولوژیک دنیا، منافع ملی در سیاست خارجی دولت های جهان دامنه وسیعتری یافته و به ویژه قدرتهای برتر دنیای امروز آن را در دوردست ترین اقلیم ها و جغرافیای جهان از مجرای ایجاد مکانیزم های مبتنی بر اعمال قدرت همراه با سرازیری فرآورده ها و محصولات ارتباطی و فرهنگی ارزشی خود جستجو می کند.
🔸 بر همین اساس است که امروزه منافع ملی کشورها با رسانههای جمعی آنها همتافتی و همبافتی جدایی ناپذیر یافته است زیرا اکنون این رسانهها هستند که محمل پرکاربرد و زودبازده قدرتها در جهت انتقال و انعکاس باورها و دیدگاههای سیاسی آنان بوده و به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی میان مردمان دنیای پیرامون و قدرتهای تاثیرگذار عمل میکنند.
🔹در دنیای امروز افزایش توان دستیابی، میزان دسترسی و سرعت انتقال حجم بالایی از اخبار و اطلاعات به #مخاطبان_جهانی، آن هم در زمان واقعی، مدیریت سیاست خارجی کشورها را بیش از پیش پیچیده ساخته و مدلهای چند وجهی ارتباطات جایگزین مدل سنتی سلسله مراتبی و یکسویه فرستنده به گیرندگان بسیار در ارتباطات شده است.
🔺 این امر نشانه آن است که دولت ها لذت کنترل بر حجم گستردهای از اطلاعات را از دست داده اند.
🔸 در واقع در فضای نوین دیپلماتیک، اغلب افکار عمومی کشور یا کشورها، هدف و مخاطبِ سیاستگذاری دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی هستند از این رو نقش و جایگاه رسانه در روابط دیپلماتیک میان کشورها و در همین راستا در منافع ملی آنان میتوانند به عنوان یکی از منابع اساسی مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
🚩 رسانه ها واقعیت را می سازند!
#سواد_رسانه_ای
#نگاه_انتقادی
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
📙 #اطلاعـات
معنی ترند چیست؟ ترند در شبکه های اجتماعی به چه معناست؟
📌 واژهی ترند در شبکه های اجتماعی از صنعت مُد و Fashion گرفته شده است.
🔹 در ترمینولوژی مدیریتی هم، اصطلاح ترند (Trend) یا روند وجود دارد. اما ترندها در مدیریت میتوانند افزاینده یا کاهنده باشند. در حالی که در صنعت مُد و پوشاک، وقتی از ترند شدن یا ترند بودن صحبت میشود، همواره منظور #افزایش استفاده و رواج یافتن و #فراگیر (Popular) بودن است
🔸 اگر شما یک سایت معمولی (مثلاً برای کسب و کار خود) یا یک وبلاگ داشته باشید، اصطلاح ترند چندان معنا پیدا نمیکند. زیرا تنها یک شخص یا یک سازمان محتوا را عرضه میکند و میزان مشاهده و بازدید مطالب هم الگوی مشخصی دارد. در اکثر وبلاگهای معمولی، آخرین مطالب بیشتر دیده میشوند. معمولاً چند مطلب قدیمی هم هستند که به واسطهی معرفی دیگران یا موتورهای جستجو زیاد دیده میشوند و اصطلاح #پربازدید برای آنها مناسبتر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨علائم ویروسی شدن گوشی های اندروید
✅ روشن کردن خودکار WiFi و اینترنت موبایل (حتی اگر به صورت دستی WiFi یا اینترنت موبایل را خاموش کنید مجددا روشن می شوند)
✅نصب خودکار انواع لانچر و اپلیکیشن های عجیب بر روی دستگاه، بدون اجازه شما
✅ساخته شدن خودکار آیکون هایی با نام Lucky try و lucky draw و از این قبیل بر روی صفحه اصلی دستگاه اندروید شما
✅باز شدن خودکار صفحات تبلیغاتی در حین کار با گوشی یا مرور سایت ها و یا در حین وبگردی
✅پر شدن خودکار حافظه داخلی و خارجی به طرزی عجیب
✅وجود آیکون و میانبر برنامه های ناشناس بر روی هوم اسکرین دستگاه اندروید شما در صورتی که این برنامه در منو موجود نیست
✅دریافت پیغام هایی با مضمون آپدیت سیستم عامل یا آپدیت یک برنامه به صورت جعلی یا حافظه خارجی به طرز عجیب
✅پاک شدن ناگهانی تصاویر گالری(فقط تصاویری که با دوربین گوشی گرفته شده اند)
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| #سواد_فضای_مجازی
👈فضای مجازی و جنگ نرم!👉
🎤سخنران: روح الله مؤمن نسب، کارشناس فضای مجازی
🔻تذکر🔻:
🔴⚠️👈دیدن این کلیپ برای افسران جنگ نرم #واجب است.
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
#سواد_رسانه
👨🏫پست #آموزشی
سه #ضلع سواد رسانهای
🔹سواد رسانهای یک موضوع #متضلع است که قدرت درک مخاطبان از نحوهی کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را طرف مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند.
🔹سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و در همین حال تأمین ضوابط مصرف محتوای رسانهای از منظر انتقادی دانست.
🔹🔹🔹سه ضلع سواد رسانهای عبارتند از:
ضلع اول : ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای؛ و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوهی مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانههاست.
ضلع دوم : آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی
ضلع سوم : تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
🔻پی نوشت» البته میشه ضلع چهارمی رو هم برای سواد رسانه متصور شد و اون توانمندی در عرصه تولید رسانه ای است که اینجوری یه مربع شکل میگیره
رسـانـه نیـاز واقعـے
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
چه #بازی_های_کامپیوتری برای فرزندتان مفید است؟
🎮نکته اول: اصرار برای حذف کامل بازی های کامپیوتری از دایره سرگرمی های کودک، صحیح نیست. برخلاف تصور عموم والدین، این نفس بازیهای کامپیوتری و ویدئویی به شکل کلی نیست که برای بچه ها مضر و مخرب است، بلکه #نوع_بازی_انتخاب شده است که می تواند همراستا یا در تضاد با تربیت و خلاقیت کودک باشد. بازی های زیادی وجود دارند که نه تنها زیانبار نیستند، بلکه می توان از آنها برای آموزش و توسعه خلاقیت در کودک استفاده کرد.
🎮نکته دوم: خانواده ها در کنار #کنترل_زمان انجام این بازی ها توسط بچه ها، بیشتر باید نگران #انتخاب_بازی مناسب باشند، تا اینکه بخواهند تصمیم بگیرند که این بازی ها اساسا در زندگی کودک باشد یا نباشد. این دیدگاه هم به واقعیت نزدیکتر است.
🎮نکته سوم: بازی هایی که در آنها کودک برای رفتن به مرحله بعد مساله ای را حل کند، یا برای خروج از آن مرحله نیازمند چیدمان یا ترتیب خاصی است، به مهارت حل مساله کودک کمک می کنند. بعضی دیگر از بازی ها در واقع نسخه نرم افزاری همان بازی هایی هستند که کودک در وسایل کمک آموزشی خود دارد، مانند پازل ها، مازها و بازی با کلمات. همچنین این بازی ها در واقع زاییده تخیل سازندگان آن هستند و همین که با تخیل و به کمک تکنولوژی می توان دنیایی کاملا نو "خلق کرد" ، بسیار برای کودک الهام بخش است.
🎮نکته چهارم: بازي هايي را انتخاب كنيد كه بازي بيش از يك بازيكن در آنها تشويق شده و باعث مي شود كه دو يا سه نفر با هم بازي كنند. به توصيه مركز ملي رسانه ها و خانواده ها، بهتر است خانواده ها كامپيوتر را به يك وسيله اجتماعي تبديل كنند. بهترين نرم افزار موجود در اين خصوص Lapware ذكر شده است كه به شما و كودكتان اجازه مي دهد تجربه اي مشترك از كامپيوتر داشته باشيد .
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
🔴چرا به فضای مجازی معتاد می شویم؟👇👇
۱)هویت جعلی:
#عکس_نوشته
#سواد_رسانه_ای
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
📌 #ویژگی_های_اصلی_رسانه_های_جدید
1⃣ تعاملی بودن (interactivity) :
در رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون ، ما صرفا بیننده هستیم و در تغییر برنامه ها نقشی نداریم ، اما در بازی های رایانه ای ، در تعامل مستقیم با آن هستیم . برای شروع و انجام یک بازی رایانه ای برخلاف برنامه های تلویزیونی فعالیت شما لازم است .
2⃣ جمع زدایی (demassification) :
رسانه های نوین در مقابل رسانه های جمعی قرار میگیرند و کنترل رسانه از تولید کننده پیام به مصرف کننده آن منتقل شده است.
هر فردی متناسب با روحیات خود از بازی های رایانه ای استفاده مطلوب خود را میکند ، اما یک برنامه تلویزیونی ممکن است بینندگان بیشماری که از نظر سن ، جنس و میزان تحصیلات متفاوتند را دارا باشد.
3⃣ ناهمزمانی (asynchronous) :
شما در هر ساعت از شبانه روز که اراده کنید میتوانید بازی دلخواه خود را انجام دهید ، اما تماشای برنامه تلویزیونی دلخواه فقط در ساعاتی خاصی امکان پذیر است.
#بازی_های_رایانه_ای
🆔 @media_literacy3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️⚫️🟡 ﻧﮋاد و رﺳﺎﻧﻪ
🔘 رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﻳﻜﻲ از ﻧﻬﺎدﻫـﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ ﻣﺘﻌـﺪدي ﻫـﺴﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﻣﻤﻜـﻦ اﺳـﺖ ﻧﮋادﭘﺮﺳـﺘﻲ را ﺑﺎزﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻛﻨﻨـﺪ اﻣـﺎ اﺷـﻜﺎل #ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ آنﻫـﺎ ﻣـﻨﻌﻜﺲ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺴﻴﺎري از ﻣﻨﺘﻘﺪﻳﻦ ﻗﺪرت وﻳﮋه اي در ﺗﺪاوم ﺑﺨﺸﻴﺪن ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮ دارﻧﺪ، زﻳﺮا ﺑﺎ اﻳﻦ ادﻋﺎ ﻛﺎر ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑـﺎ و از ﺟﺎﻧﺐ ﮔﺮوهﻫﺎي وﺳﻴﻌﻲ ــ در ﻣﻮرد ﺑـﺴﻴﺎري از ﻛﺎﻧـﺎلﻫـﺎي ﭘﺨـﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺑﺎ ﻛﻞ ﻛﺸﻮر ــ ﺻـﺤﺒﺖ ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ و واﻗﻌﻴـﺖ ﻋﻴﻨـﻲ را ﻣـﻨﻌﻜﺲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، #ﻫﺎل ﻣﻲﻧﻮﻳﺴﺪ:
آﻧﭽﻪ [رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ] ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، دﻗﻴﻘﺎً، ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ دﻧﻴﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺗﺼﺎوﻳﺮ، ﺗﻮﺻﻴﻔﺎت، ﺗﻮﺿﻴﺤﺎت و ﭼﺎرﭼﻮبﻫﺎﻳﻲ ﺑـﺮاي درك اﻳـﻦ اﺳـﺖ ﻛـﻪ دﻧﻴـﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ و ﭼﺮا اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ و ﻧـﺸﺎن داده ﻣـﻲﺷـﻮد، ﻋﻤـﻞ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ و در ﻣﻴﺎن اﻧﻮاع دﻳﮕﺮ ﻛﺎر اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ، رﺳﺎﻧﻪﻫـﺎ ﺑـﺮاي ﻣـﺎ اﻳـﻦ ﺗﻌﺮﻳﻒﻫﺎ را ﺑﺮﻣﻲﺳﺎزﻧﺪ: ﻧﮋاد ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺗﺼﻮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﮋاد ﺣﺎﻣﻞ ﭼـﻪ ﻣﻌﻨﺎﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ؟ و ﭼﻪ درﻛﻲ از ”ﻣﺴﺌﻠﺔ ﻧﮋاد“ ﻣﻲﺷﻮد؟ (ﺑﻪ ﻧﻘـﻞ از ﻣـﻚ دونالد).
📚 ﮔﻔﺘﻤﺎنﻫﺎي رﺳﺎﻧﻪ: ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺘﻮن رﺳﺎﻧﻪ
#درس_رسانه
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
♨️سلسله نشستهای #فعالین_فضای_مجازی
🌀 #پاتوق_مجازی_جبرئیل
💠 باحضور: حجت الاسلام پژمانفر / نماینده محترم مشهد در مجلس شورای اسلامی
🔸 زمان: سه شنبه ۱۰ تیرماه / ساعت ۱۸
🔸پخش از طریق صفحات #موسسه_آینده_پژوهی_رسانه_ای_جبرئیل در آپارات، پیام رسان گپ و وب سایت جبرئیل
jebreil1.ir
https://gap.im/jebreil1
https://www.aparat.com/jebreil1