💢 #جریان_سازی چیست؟
🔹 یکی از کارکردهای مهم رسانهها جریان سازی است که از آن با عنوان جریان سازی رسانهای یاد میکنند.
🔸 #جریان_سازی_رسانهای فرآیندی است که رسانهها از آن به منظور همراه کردن مخاطبان استفاده میکنند. جریان سازی میتواند هم با هدف مثبت و هم با هدف منفی انجام گیرد. به همین دلیل میتوان آن را یک شمشیر دو لبه دانست.
🔹 جریان سازی رسانهای میتواند اهدافی همچون راه اندازی و اجرای #هجمههای_فرهنگی را دنبال کند. از طرف دیگر میتواند به منظور نهادینه شدن یک تفکر استفاده شود. در صورتی که اهداف جریان سازی به درستی انتخاب شود حتماً جنبه سازندگی خواهد داشت.
🔸 در رابطه با جریان سازی رسانهای به چند نکته باید توجه داشت:
1️⃣ هدف از جریان سازی تغییر یا تثبیت نگرش و #افکار_عمومی نسبت به یک مقوله به طور دلخواه است
2️⃣ #وسایل_ارتباط_جمعی همانند تلویزیون، رادیو، خبرگزاریها، شبکههای اجتماعی و ... ابزارهای ایجاد و انتشار جریان سازی هستند
3️⃣ مالکان رسانهها، حکومتها، سیاست گذاران، #بنگاههای_تبلیغاتی و ... میتوانند منبع جریان سازی باشند
4️⃣ جریان سازی در قالبهای رسانهای ارائه میشود مانند برنامههای آموزشی، تفریحی، خبری و ... . در این زمینه #پیام رسانه، نقش ویژهای را دارد
5️⃣ جریان سازی در طول یک فرآیند و به صورت تدریجی، نظام مند و غیر مستقیم ارائه میشود.
🔹 در جریان سازی سه مرحله مهم را باید مد نظر داشت:
👈 شناخت #مخاطب و تفسیر نگرش او برای برنامه ریزی فرآیند جریان سازی
👈 #اقناع مخاطب
👈 #تثبیت ایجاد جریان به عنوان حساسترین مرحله جریان سازی.
🔸 همچنان که گذشت، باید توجه داشت که جریان سازی رسانهای میتواند در خدمت اهداف مثبت و مبارزه با هجمههای دشمنان قرار گیرد. در نتیجه میتوان به آن به عنوان یکی از مزیتها و فرصتهای رسانه نگاه کرد.
✏️منبع: مقاله "جریانسازی در فضای مجازی؛ با تاکید بر رسانههای اجتماعی" به اهتمام قاسم صفایی نژاد
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نگاهی به یک تکنیک مهم اقناعی
🔻#ترس
🔸این تکنیک تا حدودی نقطه مقابل تکنیک تداعی معانی به شمار میرود. هرچقدر در آنجا سعی میشود تا احساسات خوب در پیامهای رسانهای به اهداف خاصی سنجاق شود، در اینجا از چیزهای دوست نداشتنی و بعضا ترسناک (مثل بوی بد دهان، شکست و ناکامی، مالیات زیاد، تروریسم و …) برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود.
🔹اینگونه پیامهای رسانهای معمولا از این طریق مدام سعی در طرح یک مشکل و یا #بزرگنمایی یک مسأله میکنند تا پس از آن با ارائه راه حلی مطابق با هدف خود، به نتیجه مطلوب نظر خود برسند.
🔸چهره چندشآور سوسک در یک آگهی بازرگانی بخاطر این است که مطمئنا بعد از آن یک اسپری سوسککش برای نجات شما ترسیم شود. هشدارهای سیاستمداران یا گروههای حامی آنها و ترسیم هراسآور وضعیت موجود در اخبار، سخنرانیها و گزارشهای آنها هم نمونه دیگری برای استفاده از این تکنیک است تا خود و برنامههای خود را نجاتبخش وضعیت ترسیم شده معرفی کنند.
📚منبع: کتاب «سواد رسانهای: مفاهیم و کلیات»؛ حمیدرضا آیتاللهی
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
🔍 بیشتر بدانیم
📍 به طور کلی سه نوع نگاه 👀 و ذهنیت 🧠 نسبت به فضای مجازی در بین افراد وجود دارد :
🔸 نگاه اول، نگاه بدبینانه :
افرادی که درباره فضای مجازی نگاه و ذهنیت بدبینانه ای دارند ، به این فضا نگاهی آسیب محور دارند که نتیجه این نگاه ایجاد محدودیت است ، در این حالت شخص در رابطه با استفاده ازین فضا برای خود و اطرافیان محدودیت های زیادی ایجاد میکند به طوری که از فرصتهای آن محروم میشود.
🔸نگاه دوم، نگاه خوش بینانه :
این دسته افراد برعکس گروه اول فقط به فرصتها و نکات مثبت فضای مجازی نگاه میکنند ،افرادی که دارای نگاه صرفا خوش بینانه هستند معمولا آسیبهایی که فرد را تهدید میکند مورد غفلت قرار میدهند.
🔸 نگاه سوم ، نگاه واقع بینانه :
نگاه واقع بینانه یعنی نگاه هم زمان به آسیبها و فرصتها که ماحصل آن استفاده درست و با احتیاط از فضای مجازی است .
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چیزی به اسم #فضای_مجازی دیگر وجود ندارد!
📍ما در فضایی که اسمش را #مجازی گذاشتهایم خرید میکنیم، به آدمهایی که هرگز ندیدهایم اعتماد میکنیم، پول به حسابشان میریزیم، در این فضای مجازی با هم به صورت واقعی حرف میزنیم، از هم گله میکنیم، غذای واقعی سفارش میدهیم، اوقات فراغتمان را اینجا میگذرانیم، روزمان را آنجا شروع میکنیم و شب هم آخرین تصویری که میبینیم آنجاست، چطور اسمش هنوز مجازی است؟
🔸با یکی از سلبریتیهای سینما در مورد شبکههای مجازی حرف زدم. اینکه تا چه اندازه زندگیاش را تحت تاثیر قرار داده اند.
میگفت فارغ از اینکه امتیازات برجستهای مثل سنجیدن نبض جامعه و ایجاد ارتباط مستقیم با هواداران را ایجاد کرده، به شدت روی میزان حضور یا حذف بازیگرها تاثیر گذاشته است. بسیاری از کارگردان و تهیه کنندهها بر اساس تعداد فالور بازیگر انتخاب میکنند.
🔸یعنی با خودشان میگویند فلان بازیگر چندمیلیون فالوور دارد، وقتی فیلمی که بازی کرده را توی صفحهاش تبلیغ کند، درصدی از آنها هم به سینما بیایند بخشی از فروش فیلم را تضمین میکنند.
🔸او هم مثل من باور داشت که ناسزاهای مجازی، دردهای واقعی به همراه میآورند و اصولاً دیگر مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعی آنقدر به هم ریخته که نمیتوان خط مشخصی برایش کشید.
🔸زندگی ما به شدت تحت تاثیر این دنیای هنوز مرموز است. دنیایی که در حال کشف و شهود در آنیم و حتی کسانی که مدعی هستند آن را میشناسند وقتی با زوایای تازه اش روبرو می شوند با دهان های باز، از حرکت میمانند.
🔹فضای مجازی به زندگی واقعی خط میدهد، اما به شدت تحت تاثیر زیست واقعی شهروندان است و بازتابنده کنشهای واقعی ماست.
🔸 در این فضا هرآنچه میبینیم و میشنویم انگار آینه ای است که روبه روی خودمان قرار گرفته و اصولاً با چنین رویکرد و کارکردی چطور میتوان آن را مجازی نام گذاشت؟
🔸درک دغدغه کسانی که معتقدند این فضا فسادزا است، دشوار نیست اما این فضا در امتداد زندگی واقعی قرار دارد.
🔸تکمیل کننده لذت های بشری است و خلاءهایی را برای کاربران پُر میکند که امکان پاسخگویی به آنها در دنیای واقعی وجود ندارد.
🔸وقتگذرانی در فضای مجازی ارزان است. وقتی سینما و تئاتر و رستوران و سفر رفتن در دنیای واقعی بسیار پرهزینه می شود، بسیاری از کاربران بر اساس اصل «وصف العیش نصف العیش» در این فضا بخشی از نیازهای حسیشان را دنبال میکنند.
🔸اگر در دنیای واقعی مجال تامین وجود داشته باشد بعید است این همه مشتری سرگردان در این فضای معلق رها شوند.
🔸در بازاریابی میگویند در کنار خریداران واقعی، کسانی هم هستند که به آنها window shopper میگویند.
🔸 #ویندو_شاپرها کسانی هستند که به دید زدن ویترین مغازه ها علاقه دارند. در امریکا مشهور است که دید زدن ویترین مغازه ها و پرسه زدن در مراکز خرید کار مورد علاقه نیویورکی ها برای گذراندن زمان است.
🔹در ایران هم این نوع گذران که برخی آن را «پرسه زنی در شهر» هم میخوانند وجود دارد، شبکه های مجازی- به ویژه اینستاگرام که عکس محور است- این امر را بسیار آسان، متنوع، ارزان و لذتبخش کرده است.
📍آفرینندگان شبکههای مجازی این نیازهای بشری را شناسایی کردهاند و بر اساس یک رفتارشناسی و روانشناسی اجتماعی آن این نرم افزارها را طراحی کردهاند. همه گیری، اثرگذاری و نفوذ این شبکه ها اتفاقی نیست.
📍 اگر دنبال راهی هستیم که این فضا را مدیریت کنیم، آن راه #دستور نیست، بلکه شناخت جامعه واقعی و پاسخ به نیازهای واقعی مردمِ واقعی است.
✍ #احسان_محمدی
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
♨️ کاربران ایرانی در کدام شبکههای اجتماعی بیشترین فعالیت را دارند؟
🔸بر اساس آماری که استارتاپ «نوینهاب» (پلتفرم مدیریت شبکههای اجتماعی) منتشر کرده، تلگرام و واتساپ پرجمعیتترین پیامرسانهای داخل ایران هستند و از آن سو پیامرسانی مانند سروش در جایگاهی بالاتر از توییتر و فیسبوک در میان کاربران ایرانی قرار دارد.
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
🚩 با فراگیر شدن رسانه های نوین، مراقب تغییرات فرهنگی و تغییر ارزش های جامعه باشیم!
#سواد_رسانه_ای
#فقر_فرهنگی
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
✅ انسان شناسی رسانه ای
🔸برخی از تحلیلگران رسانه ای و دانشمندان رایانه تعامل انسان و رسانه را با نگاهی مثبت تحلیل می کنند، برخی دیگر اصطلاح زندگی #فرا_بیولوژیک را برای این وضعیت بیان می کنند.
🔺رای کورتسوایل وضعیت جدید را این گونه توصیف می کند که: تکامل بیولوژیک به پایان رسیده است اما #نبوغ_انسانی هنوز در حال تکامل است و تکامل تکنولوژیک بر این اساس انجام می پذیرد.
🔺بولتس، معتقد است که واقعیت رسانه ای در پس تصاویر نیست بلکه در میان آنهاست. واقعیت رسانه ای به عنوان تجربه پیشینی ادراک ما از هستی قرار می گیرد. بنابر این امروزه ما با یک یورش و تهاجم از بیرون رو به رو نیستیم بلکه تهاجمی از درون ما را تهدید می کند. چراکه ادراکی متفاوت و متغیر در مغزهای ما رخ می نماید.
🔺از نظر جرج هربرت مد، انسان یک موجود اجتماعی است و از این رو در نظر او اجتماع بر فرد تقدم دارد. انسان با فعالیت و عملکرد خود بر اجتماع تأثیر می گذارد بنابر این در نظر او تصویر انسان تصویری باز است که نمی توان آن را جدای از جامعه و رها از آن تصور کرد.
🔺در نظر برخی دیگرهمچون پلسنر، #فرهنگ در کنار طبیعت دومین سرزمین آباء و اجدادی انسان است که در بستر آن تربیت می شود و جهت می یابد.
🔸🔹با توجه به این ضرورت ها و نیز وضعیت جدید در دنیای رسانه ها، #انسان_شناسی_رسانه_ای، تغییرات انسان ها را در جامعه رسانه ای بازتاب دهد و پرسش های انتقادی را در این زمینه مطرح سازد.
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #انواع_بازی_های_رایانه_ای
بازی های رایانه ای با توجه به هدف بازی ، شش نوع هستند ، این دسته بندی از بازی ها عبارتند از :
1️⃣ رقابتی : همانطور که از اسم آن پیداست ، رقابت موضوع اصلی این بازی هاست . برای مثال در بازی رایانه ای فوتبال شما سخت تلاش میکنید تا امتیاز نهایی را به نفع تیم خود ببرید . بازی رایانه ای دوز هم جزء همین دسته است.
2️⃣ شانسی : این بازی ها اغلب با حدس و گمان شما سروکار دارند مثل بازی هایی که شما باید حدس بزنید کلید در کدام خانه است .
3️⃣ بازی پر تحرک : در این نوع بازی ها ، بازیکنان دائما در حال جنب و جوش بصورت مجازی هستند ، مثل بازی های بوکس و ماشین بازی .
#بازی_های_رایانه_ای
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
📌 #انواع_بازی_های_رایانه_ای
#ادامه
4️⃣ تقلیدی : در این بازی ها ، که با خیال پردازی همراه می شود ، بازیکنان هویت های تازه ای اختیار می کنند ، برای مثال در برخی بازی ها ، بازیکنان میتوانند آواتاری را انتخاب کنند که ژست یک شوالیه ی قرون وسطی را به خود بگیرد .
5️⃣ بازی های اکتشافی : مانند بازی هایی که باید به دنبال کشف یک گنج ، نقشه قدیمی باشید و یا یک معمای را حل کنید تا به امتیاز نهایی برسید .
6️⃣ بازی اجتماعی : در این بازی ها ، بازیکنان با زبانی رمزگونه ، نام مستعار و ... به گروهی ویژه می پیوندند و با دیگران ارتباط برقرار می کنند ، در این نوع بازی ها شما شخصیتی مجازی دارید که ممکن است با شخصیت واقعی شما کاملا متفاوت باشد .
#بازی_های_رایانه_ای
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
✅ برخی از توانایی هایی که میتوان در سایۀ سواد رسانه ای کسب کرد:
🔸توانایی استفاده از تکنولوژی روز برای پردازش و تولید اطاعات؛
🔹توانایی نتیجه گیری در مورد روابط علی و معلولی، میان گزارش های رسانه ها و واکنش
عمومی
🔸توانایی تشخیص تأثیر تحریف، کلیشه سازی، تبلیغات و خشونت در رسانه های دیداری
🔹توانایی تشخیص تفسیر و به وجود آوردن تصویرهای بصری
🔸توانایی مصرف انتقادی و نه منفعلانه از رسانه ها؛
🔹توانایی اتخاذ رژیم مصرف رسانه ای؛ کسی که از سواد رسانه ای برخوردار است میتواند
به درستی تصمیم بگیرد؛ که چه مقدار و چگونه از غذاهای رسانه ای استفاده کرده و در معرض چه بخش هایی از رسانه قرار بگیرد
🔸توانایی تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها 🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
فرایند تأثیر رسانه ها بر کنش های سیاسی از منظر ژئوپلیتیک
🔻
رسانه های جمعی
{شبکه های مجازی، اینترنت، تلویزیون و ماهواره، اخبار و روزنامه}
⬇️
جغرافیای ذهنی افراد و گروه ها
⬇️
نقش آفرینی ژئوپلیتیکی
⬇️
کنشهای سیاسی در فضای عینی، در قالب:
{ مشارکتها، اعتراضات، جنبشها و انقلابها}
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
💢 هوش مصنوعی در ۲۰ سال آینده چه شغلهایی را نابود میکند؟ شغلهایی که بیشتر در معرض خطر هستند.
پیشخدمتها (۷۳ درصد)
قفسهچینها (۷۲ درصد)
فروشندگان مبتدی (۷۱ درصد)
دستیاران آشپزخانه (۶۹ درصد)
دندانپزشکها (۲۱ درصد)
معلمهای مختص افراد ۱۱ تا ۱۸ ساله (۲۱ درصد)
مقامهای ردهبالا در حوزه آموزش (۲۱ درصد)
اساتید دانشگاه (۲۰ درصد)
پزشکها (۱۸ درصد)
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
33.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍ساختمانهای هوشمند زیمنس
🏢 ساختمانهای هوشمند از جمله مراکز تولید داده در سالهای آتی خواهد بود. داده هایی که از حساسیت و اهمیت لازم جهت ورود جدی متخصصان علم داده برای مدیریت آنها برخوردار است.
🔻 مباحث مدیریت انرژی ، امنیت ، سلامت و سایر درخواستهای فوری و یا نیازهای روزمره شهروندان باعث اهمیت روز افزون دیتا های این حوزه می گردد.
علاوه بر موارد بالا، دیتا های مدیریت خدمات شهری مانند مدیریت ترافیک ، مدیریت پسماند، شبکه های توزیع برق ، آب ، گاز و ... اهمیت و ارزش بسیار بالایی برای سرمایه گذاری و فعالیت دانشمند داده دارد.
⭕ شرکتهای بزرگی مانند زیمنس نیز بطور گسترده در این زمینه فعال هستند.
#شهر_هوشمند #اینترنت_اشیا #علم_داده
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1
🔍بیشتر بدانیم
🌐 سایبر (cyber) از سایبرنتیکس گرفته شده است .روبرت وینر ریاضی دان، مهندس و فیلسوف اجتماعی که اولین بار این واژه را به کار برد ،سایبرنتیکس را علم مطالعه نظام کنترل ارتباطات و اطلاعات در موجودات زنده و ماشین بیان کرد.
سایبرنتیکس هم از لغت یونانی KUBERNETES به معنای سکاندار یا راهنما گرفته شده است .
نخستین کسی که واژه فضای سایبر را به کار برد ویلیام گیبسون نویسنده داستان های علمی تخیلی بود.
در زبان فارسی (cyberspace) معادل فضای مجازی محسوب می شود که در تعریف برخی نویسندگان عبارت است از : مجموعه از ارتباطات درونی انسان ها از طریق رایانه و دیگر وسایل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی . در تعریف دیگر یک محیط الکترونیکی واقعی که ارتباطات انسانی به شیوه ای سریع، فراتر از مرزهای جغرافیایی و با ابزار خاص خود ،در آن، زنده و مستقیم روی می دهد .
🌀 موسسه آینده پژوهی رسانه ای #جبرئیل
💠 @jebreil1