فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️بسیار زیبا و شنیدنی، از دست ندید
🎥 گام دوم انقلاب از زبان شهید بهشتی:
هرچه زودتر به فاصله طبقاتی در جمهوری اسلامی پایان بدهیم
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⭐ بازخوانی به مناسبت #هفته_پژوهش
👈 شما جوانان، جهاد برای پیریزی «انقلاب علمی» را دنبال کنید
🔻 رهبر انقلاب: اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است...
🔹️ این راه طیشده، با همهی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشتهها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کردهایم.
🔹️ عقبماندگی شرمآور علمی در دوران پهلویها و قاجارها در هنگامی که مسابقهی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربهی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود.
🔹️ ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود.
🔺️ اینجانب همواره به دانشگاهها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراینباره تذکّر و هشدار و فراخوان دادهام، ولی اینک مطالبهی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هستهای نیز داده است.
🔺️ بهپاخیزید و دشمن بدخواه و کینهتوز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.
🏷 بخشی از بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 کتاب «حوزه و بایستهها» رونمایی شد.
✔️ مراسم رونمایی کتاب «حوزه و بایستهها؛ گفتارها و نوشتههای شهید آیتالله سید محمدباقر صدر درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت»، با حضور آیتالله محمدعلی تسخیری، اساتید حوزه علمیه مشهد، مدیران و اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢شهید صدر، حوزه علمیه و مسئولیت اجتماعی
✔️حجتالاسلام سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی صدر🔻
🔹شخصیتهایی مانند حضرت امام (ره) و شهید صدر و تا حدی آیتالله حکیم خود را موظف میدانستند تا زیست اجتماعی را به عهده بگیرند، این بزرگان مسئولیت زیست اجتماعی را بر عهده حوزه میدانستند و در این مسیر گام برداشتند.
🔹آیتالله حکیم بهعنوان مرجع عراق تحولاتی در حوزه نجف رقم زد و حاصل این تحولات این شد کمونیست در عراق -که یکی از پایگاههای مهم در جهان عرب بود- با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای اسلامی نابود شود.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ شهید صدر؛ نمونه بهترین تئوریسین و شاگرد در پیشگاه قرآن/ نظریه اقتصاد شهید صدر در دانشگاهها انقلاب کرد
📌 آیتالله تسخیری در مراسم رونمایی از کتاب حوزه و بایستهها؛
📚 وقتی اقتصاد شهید صدر منتشر شد، دانشگاههایی که ما با آنها رابطه داشتیم را تکان داد. دانشجویانی که به این دانشگاهها آمده بودند تا وهابیت را یاد بگیرند مجبور شدند روایات اهلبیت(ع) را بخوانند.
📚 شهید صدر معتقد بود نباید در مورد مرجعیت حرکت فردی مطرح شود. این طور نباشد فردی راه طولانی را طی کرده تا در آخر عمر مرجع شود یا نشود.
📚 شهید صدر در علوم مختلف به دنبال قواعد اصلی و تئوری بود. بحث مرجعیت رشید، اصلاح کتب رضوی، اصلاح رساله عملی از جمله تئوریهای ایشان بود.
📚 تئوریسین بودن یکی از ویژگیهای شهید صدر بود. ایشان به عنوان یک شاگرد ممتاز در پیشگاه قرآن مینشیند و جوابها را دریافت میکند.
📚 کتاب «حوزه و بایستهها» میتواند برای حوزویان مفید باشد و به قول رهبر انقلاب طلاب جوان میتوانند از رفتار و ایدههای شهید صدر الگو بگیرند.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و هشتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد.
🔹موضوع : بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی در دوران انقلاب اسلامی
🔸ارائه دهنده : دکتر استادیان
🔹ناقد: حجت الاسلام دکتر ابراهیمی پور
حجت الاسلام موسوی
📅 چهارشنبه ۲۸آذرماه ساعت ۱۰:۳۰
🏡 خیابان جمهوری کوچه دوم فرعی اول ساختمان انجمن علمی حوزه طبقه اول
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سخنان امام خمینی در جمع صاحبان صنایع و بازاریان تهران، ۱۵ تیر ۱۳۵۸
📍آقایانِ صاحبِ کارخانه ها باید وضعشان را یک قدری از آن رژیم سابق تغییر بدهند؛ برای اینکه در رژیم سابق، که مردم او را رژیم اسلامی نمی دانستند و طاغوتی می دانستند، اگر کاری می شد می گفتند که در رژیم طاغوتی شده است، و اگر یک ناراحتی هایی برای کارگرها پیدا می شد، یا یک تحریکاتی می شد که اینها اعتصاب کنند، شورش کنند، آنها با فشار؛ و اگر ـ چنانچه ـ نوبت به روحانیین هم می رسید با موعظه. اما الآن با آن وقت فرق دارد.
📍الآن همۀ ما این ادعا را داریم که یک مملکت اسلامی است و روی احکام اسلام باید عمل بشود. اگر خدای نخواسته در یک مملکت اسلامی طوری بشود که در کارخانه ها و کارگرها به واسطۀ اینکه درست به آنها رسیدگی نمی شود انفجار حاصل بشود، این انفجار از محیط یک مملکتی است که مدّعی اسلام است؛ نه روحانی می تواند این را خاموشش کند، نه کس دیگر. برای اینکه روحانی آن وقت می تواند [کاری] بکند که بگوید خوب یک اشخاصی غیر اسلامی این کارها را کرده اند؛ اما اگر مملکت اسلامی به اینکه اسلامی است یک طوری بشود که انفجار در کارگرها حاصل بشود، این انفجار دیگر قابل کنترل نیست؛ و این یک خطری است که بر همۀ شماها و بر همۀ ما هست و ما را تهدید می کند.
📍از این جهت باید صاحبان کارخانه ها توجه به این داشته باشند که با کارگرها نظیر سابق عمل نکنند. با اینها برادر و دوست باشند، و تا آن حدودی که آنها می خواهند ـ کارگرها همچو نیست که خیلی بلندپرواز باشند؛ اینها یک زندگی می خواهند ـ آقایان کاری بکنند که یک زندگی برای اینها حاصل بشود؛ و جلوگیری بشود از یک انفجاری که قابل کنترل نیست.
👈🏽عرض کردم «انفجار»، اگر یأس از حکومت اسلامی باشد و انفجار پیدا بشود، هیچ چیز نمی تواند جلویش را بگیرد؛ به خلاف آنجایی که انفجار حاصل بشود و پناه به اسلام بخواهند بیاورند. آن قابل کنترل است. اما اگر یک مملکتی اسلامی شد و باز بساط، همان بساط سابق باشد که لفظْ لفظِ اسلامی، عملْ عملِ طاغوتی باشد و خدای نخواسته انفجار حاصل بشود، با این همه تحریکاتی که می بینید الآن هست، توطئه هایی که الآن هست، اگر انفجار بشود، انفجار بر ضد اسلام است.
❗️یک همچو انفجاری، انفجاری است که از باطن یک مملکتی که مدّعی اسلامی است پیدا شده و مأیوس از اسلام شده اند، مأیوس از برنامه های اسلام شده اند؛ یک همچو انفجاری را هیچ کس نمی تواند جلویش را بگیرد. دیگران هم که دامن می زنند و همان مسائل را دارند طرح می کنند که «تغییری نکرده است، یک اسمی تغییر کرده، آن وقت گفتیم حکومت شاهنشاهی، حالا می گویید جمهوری اسلامی. واقع مسائلْ همان مسائل است؛ کارگرها همان کارگرها هستند، کارمندها همان کارمندها هستند، مردم همان مردم، رباخوارها همان رباخوارها هستند، زورگوها همان زورگوها هستند». اگر در یک همچو محیطی خدای نخواسته انفجار حاصل بشود، غیر از انفجارهای دیگر است. دیگر چیزی برای کسی باقی نخواهند گذاشت؛ و لهذا باید خود آقایان در فکر این معنا باشند که یک همچو چیزی نشود. و او به این است که شماها یک قدری پایین تر بیایید، کارگرها را یک قدری بالاتر ببرید. آنها نمی خواهند در عرض شما باشند؛ آنها یک زندگانی می خواهند. شماها که ـ الحمدلله ـ دارا هستید و دارای کارخانه ها هستید و دارای کارمندان زیاد هستید، یک قدری برای مصلحت خودتان و برای اینکه خدای ناخواسته یک وقت انفجاری نشود که همه چیز به باد برود، همه چیز یک کشوری به باد برود، شماها یک مقداری خودتان با دست خودتان به اینها یک کمکهایی بکنید.
🍁صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۴۶۷ و ۴۶۸
#فقه_اجتماعی
#فقه_بازار
#فقه_حکومتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
🔹 موضوع: اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» مطرح کرد:
🔰 ادله عام بر جواز معامله و خرید کالای خارجی؛
✅ یکی از ادلههای عام «قاعده الناس مسلطون علی اموالهم» است. هر چند این روایت مرسل و ضعیف السند است ولی شهرت عملی قدما در تمسک به مفاد این حدیث، آن را قابل استناد و اعتبار میکند.
✅ بنابر مفاد این حدیث هر کسی چیزی داشته باشد که عنوان عرفی مال بر آن صدق کند، به دلالت مطابقی از اطلاق حدیث انواع تصرفات غیر حرام در آن مال به قصد منافع محلله برای فرد جایز و مباح است.
✅ همچنین به دلالت التزامی معامله مذکور صحیح است. در نتیجه خرید کالای خارجی از هر کشوری و از هر فردی به قصد منافع محلله آن کالا بلامانع است.
🔰 ادله خاص بر جواز معامله و خرید کالای خارجی؛
✅ روایت هند سرّاج از امام باقر(ع) که به لحاظ سندی معتبر است. امام(ع) در روایت حرمت فروش سلاح به دشمنان را مقید کرده به وجود جنگ بین آنان و مسلمین که در این صورت فروش سلاح کمک به دشمنان اسلام علیه مسلمانان است.
✅ روایت صحیحه حضرمی از امام صادق(ع)؛ این روایت تنها در صورت صلح، فروش سلاح به دشمنان دین را جایز میشمارد. بنابراین در زمان وجود خصومت بین دشمنان دین و مؤمنین، و به طریق اولی در زمان جنگ فروش سلاح جایز نخواهد بود.
✅ برخی از فقها همچون امام خمینی(ره) بحث را فراتر از سلاح به همه کالاها تعمیم داده و قاعدهای را استخراج کردهاند که هر گونه معاملهای را که استعانت علیه مسلمین باشد، جایز ندانستهاند.(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
🎯 موضوع: فقهالجهاد
🔰 آیتالله عباس کعبی در درس خارج «فقهالجهاد» عنوان کرد:
🔻زمین صلح؛ آیا افزونبر جزیه باید از زمین اهل کتاب نیز چیزی دریافت کرد؟
1️⃣ مالیات بر زمین غیر از جزیه است و مانعی ندارد حاکم اسلامی افزونبر جزیه، مالیات نیز از زمین بگیرد. ولی به حیث جزیه نمیتواند این کار را انجام دهد، زیرا دو جزیه متفاوت برای یک مال نمیتوان وضع کرد.
2️⃣ مانعی ندارد که جزیه را تقسیم کند؛ برای نمونه پنجاه دینار آن مالیات بر اشخاص باشد و بخشی دیگر مالیات بر زمین.
❇️ کسی که زمین ندارد حکمش چیست؟ برای او وضع نمیکنند، مثل قیود مصلحت که باید مقدر شود شخص فقیر، متوسط و یا غنی است.
❇️ ثروتمندانی که زمین ندارند، باید براساس آنچه که امام تشخیص میدهد، بپردازند.
❇️ صاحب جواهر: این حق والی است و براساس مصلحت تشخیص میدهد چه میزان بگیرد.
❇️ استاد: مصلحت ضابطه دارد و باید مشخص شود اینجا مصلحت در چیست؟ در اسلام، مسلمین و یا اهل جزیه.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚠️مواظب بوقهای تبلیغاتی باشید
🔺اینها میخواهند که مردم را در حضور پای صندوق #رای سست کنند.
💢 خیال کردند سست میشوند، این هم یک خیال باطل است و ملت ما این مساله را یک مسئله الهی شرعی و یک تکلیف خدایی میداند که به پای صندوقها شاء اللَّه، برود و با صفهای طولانی مرصوص، به شخصی متعهد رای بدهد. اینها میخواهند #مردم ما را تضعیف کنند
📅امام خمینی(ره) | ۷ مهر ۱۳۶۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
سلسله نشست های اندیشه ورزی ورثه الانبیاءبا محوریت الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی برگزار می گردد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ تسلط و احاطه علمی
🔻 مرحوم آیتالله سید محمود هاشمی شاهرودی:
یکی از نقاط مهمی که باعث میشود نظریه، هر نظریهای، محکم و درست باشد این است که تا چه حد احتمالات متعدد و جهات مختلف مرتبط به موضوع را درنظر گرفته باشد. این ویژگی اولین رکن نظام فکری و معرفتی در تمام ابواب علم به شمار میآید، بهگونهای که فقدانش موجب ناقص بودن نظریه و ایجاد شکافهایی در آن میشود که از طریق آنها میتوان نظریه را نقد و ابطال کرد. اندیشه شهید صدر در سطحی عالی از این ویژگی برخوردار بود. او به هیچ مسأله علمی مخصوصاً در اصول و فقه نمیپرداخت مگر اینکه به شکل شگفتآوری صورتها و احتمالات مختلف آن را ذکر میکرد. این ویژگی جنبه تسلط و احاطه علمی در اندیشه او است.
شهید صدر به حدی از این ویژگی علمی برخوردارد بود که حتی در سخنان عادیاش هم ظهور و بروز داشت، چنانکه وقتی به یک موضوع هرچند ساده و معمولی میپرداخت نیز آن را در قالبی علمی میریخت و ساختاری فنی به آن میداد و آنقدر منطقی آن را بررسی میکرد که همه احتمالات را در نظر میگرفت، تا جایی که شنونده خیال میکرد در حال شنیدن تحلیل یک نظریه علمی است که همچون هر نظریهای با تکیه بر براهین و ادله منطقی، از اصالت و قدرت و استحکام لازم برخوردار است.
🔸نگاه کنید به شهيد الأمة وشاهدها، ج ١، ص ۱۱۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
✔️ سی و هشتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد.
🔹موضوع : بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی در دوران انقلاب اسلامی
🔸ارائه دهنده : دکتر استادیان
🔹ناقد: حجت الاسلام دکتر ابراهیمی پور
حجت الاسلام موسوی
📅 چهارشنبه ۲۸آذرماه ساعت ۱۰:۳۰
🏡 خیابان جمهوری کوچه دوم فرعی اول ساختمان انجمن علمی حوزه طبقه اول
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر
📌 استاد غلامعلی معصومینیا در درسگفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت:
📚 بی عدالتی توزیعی در بخش پولی بسیار شدیدتر از بخش واقعی است.
📚 انتقادهای شهید صدر(ره) قبل از تعدیلات اقتصادی غرب بود ولی حتی بعد از تعدیلات هم آزادی اقتصادی آنها در بخش پولی باعث بیعدالتی شدیدتری شد.
📚 نظام سرمایهداری مشکل را در تولید میبیند ولی اقتصاد اسلامی ریشه مشکل را در توزیع. نظام سرمایهداری اهمیت اصولی به عدالت توزیعی نمیدهد ولی اقتصاد اسلامی حتی در اولین استفاده از منابع به دنبال عدالت توزیعی است.
📚 شهید صدر(ره) در کتاب خود بیان میکند که تا حد قابل توجهی باید آزادی ذاتی تمامی آحاد تأمین شود. از آنجا به بعد با رقابت به فعالیت بپردازد.
📚 انگیزه سودطلبی، فردگرایی و محدودیت منابع از جمله فروضی هستند که به عنوان مبنا در مکتب سرمایهداری پذیرفته شدهاند و آزادی، رقابت و نظام قیمتها و در نتیجه مالکیت خصوصی از نتایج آنها محسوب میشوند.
📚 جا داشت که شهید صدر(ره) در نقد سرمایهداری، موضع خود نسبت به مبانی مکتب سرمایهداری را بیان میکرد.
📚 در مکتب سرمایهداری، آزادی تولیدکننده اصل و آزادی مصرف کننده فرع است.
📚 در نظام سرمایهداری، کمپانیهای بزرگ با استفاده از تبلیغات نیازسازی میکنند. (مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 شما را از داخل به تفرقه میکشانند
امام خمینی (ره):
حالا شياطين بيشتر در فكر هستند كه روحانى را از يك طرف بكوبند و دانشگاهى را از يك طرف، و فساد كنند بين اين دو تا. به آنها بگويند كه اينها چطورند، به اينها بگويند آنها چطورند. چشمهايتان را بايد خيلى باز كنيد. در اين زمان چشم و گوشها بايد خيلى باز باشد كه يك وقت مى بينيد از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فيضيه شما را به فساد مى كشانند. شما را به تفرقه مى كشانند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج13؛ ص421
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢گرفتن دیرکرد حرام است
✔️آیت الله نوری همدانی، صبح امروز( چهارشنبه ۲۷ آذر ماه) در درس خارج فقه🔻
🔹بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشتهایم و از شدت ربا بحث کردیم.
🔹بعضیها گفتهاند که این جریمه دریافت و درحساب خاص و برای فلان کار استفاده میشود، بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.
🔹امروز چقدر ما نامه داریم، مردم نگران دیرکرد هستند. چقدر افراد زندگی خود را از دست دادهاند، البته ما به طرحی که به مجلس فرستادهاند اشکالات متعدد داریم و در نامه فضلا که منتشر هم شد اشکالات هم بیان شده است.
🔹آقایان با حوزه و علمای که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس فرستادند و مطالعه کردهام، با این کیفیت مخالفم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 سی و هشتمین کرسی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
🔰 موضوع: فقه الجهاد
📌 آیتالله عباس کعبی در درس خارج «فقه الجهاد» عنوان کرد؛
🔻 فی شرایط الذمه:
1️⃣ قبول کند که جزیه(مالیات) پرداخت کند. ثمره قبول جزیه چیست؟ اینکه عملا حاکمیت اسلام را پذیرفته است. یک موقع میگوید پولی به شما میدهم نه به عنوان جزیه بلکه به عنوان کمک، این قابل قبول نیست باید به عنوان جزیه و مالیات دولت اسلامی که تحت حاکمیت آن قرار دارد، بدهد.
2️⃣ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ باید کاری را که خلاف عقد ذمه میباشد را انجام ندهد، مثلا اقدامی علیه دولت اسلامی نکند، با دشمنان دولت اسلامی ارتباط برقرار نکند، مثل «العزم علی حرب المسلمین وامداد المشرکین».
3️⃣ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ کاری نکنند که باعث اذیت مسلمانان شود. مانند زنا، سرقت از اموال آنها، پناه دادن به جاسوس دشمن، تجسس برای دشمن و... «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...»
✅ این اعمالی که مرتکب شدهاند دو حالت دارند اگر این امور در قرارداد جزیه، شرط شده باشد، قطعاً ناقض قرارداد جزیه است در این صورت واجب القتل میشوند. اگر در عقد ذمه شرط نشده، در این صورت به مقتضای جنایتی که رخ داده محاکمه و مجازات میشوند«کماصرح بذلک غیر واحد بل صرح بعضهم...»
4️⃣ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ تظاهر به منکرات نکنند مانند شرب خمر و زنا، زیرا آنها شرب خمر را جایز میدانند، ولی نباید علنی شرب خمر کنند، نباید مرتکب زنای علنی ولو با خودشان شوند، و اکل لحم الخنزیر در رستورانهایشان و نکاح المحرمات... ولو تظاهروا بذلک نقض العهد، اگر تظاهر بکنند به این منکرات عهد را نقض کردهاند.
5️⃣ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، جرس نزنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند و اگر خلاف کردند تعزیر میشوند تعزیر بمایره الامام.
6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...»؛ منظور از تجری علیهم احکام المسلمین یعنی چه؟ یعنی قضاوت قاضی مسلمان را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند نه اینکه قاضی از خودشان داشنته باشند، کارمند اداری از خودشان داشته باشند در حالی که کارمند از دولت اسلامی است استاندار، فرماندار، بخشدار و... اینها از دولت اسلامی است و اینها باید تابع دولت اسلامی باشند و این منظور از تجری علیهم... است، لذافرموده «علی معنی وجوب قبول... .» مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔵 تز «اسلام منهاى روحانيت»، يک تز استعمارى
🔹روحانيت را از لحاظ هسته اصلى زندهترين دستگاهها مىدانم. عقيده دارم فقط غُل و زنجيرهايى به دست و پاى اين موجود زنده و فعال بسته شده و بايد او را از قيدها و زنجيرها آزاد كرد. همواره گفته و مىگويم كه روحانيت ما درخت اصيل و با ارزش و زنده آفتزده است كه خودش را بايد حفظ كرد و با آفاتش مبارزه نمود. نظريه افرادى كه آن را درخت خشک و پوسيدهاى مىدانند كه بايد ريشهكن شود، صددرصد مردود و زيانبار مىدانم.
🔹تز «اسلام منهاى روحانيت» را همواره يک تز استعمارى دانسته و مىدانم. معتقدم هيچ چيز نمىتواند جانشين روحانيت ما بشود. حاملان فرهنگ اصيل و عميق و ذىقيمت اسلامى تنها در ميان اين گروه يافت مىشوند. آن تقواها، ايمانها، معنويتها، اخلاصها، و آن جوششها و جنبشها و فداكاریها كه رمز اصلى بقاى ملت ماست تنها در اين سرزمين مقدس سرمىزند.
🔹بنابراين نه تنها اصلاح اين دستگاه را واجب و لازم مىشمارم و عملا آن را مستبعد نمىدانم، بلكه كاملا نزديک و قريبالوقوع مىدانم.
📚 استاد مرتضی مطهری(ره)، ده گفتار، ص۳۱۷
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جایگاه فقه حکومتی در حفظ کیان خانواده
🔸حجت الاسلام والمسلمین #حاج_ابوالقاسم_دولابی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔴لیبی، کشوری با توان موشکی و هسته ای بالا بود و بیشترین منابع نفتی قاره آفریقا رو در اختیار داشت!
1- لیبی رو تحریم کردن و گفتند مذاکره هستهای کنیم!
2- مذاکره هسته ای کردند و کل توان هسته ای لیبی از دست رفت!
3- آمریکا بازی درآورد و از توافق هسته ای با لیبی خارج شد؛
4- بعد از خروج آمریکا از توافق تحریم ها شدت بیشتری گرفت.
5- قذافی به دامن اروپا پناه برد و توافق مالی کردند و کانال مالی زدند.
6- اقتصاد لیبی تحت سیطره اروپا کاملا ورشکست و نابود شد!
7- اروپا بعد نابودی اقتصاد لیبی از توافق خارج شد و اموال لیبی رو مصادره کرد!
8- مردم که بشدت تحت فشار مالی بودن برای اعتراض به سیاست دولت قذافی به خیابان آمدند (بهار عربی)
9- نیروهای وابسته آمریکایی وارد جریان اعتراض مردمی شدند و جریان رو در دست گرفتن، اروپا هم با بمباران هوایی، ارتش لیبی را در هم شکست!
10- قذافی سرنگون شد و لیبی بصورت غیر رسمی تجزیه و قسمتی از آن هم تحت سلطه داعش قرار گرفت، اکنون نفت لیبی با کمترین قیمت در اختیار شرکتهای آمریکایی و اروپایی است!!!
این همنتیجه تدبیر استکبار و جهالت یا خیانت خواص پس عبرت بگیریم.