eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
224 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 دیدار آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ امام هادی علیه السلام تسلیت باد . (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🌷 الإمام الهادي عليه السلام 🌷 🔶یَاْتى عَلماءُ شیعَتِنا الْقَوّامُونَ بِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَأهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ. 🔹علماء و دانشمندانى كه به فریاد دوستان و پیروان ما برسند و از آن ها رفع مشكل نمایند، روز قیامت در حالى محشور مى شوند كه تاج درخشانى بر سر دارند و نور از آن ها مى درخشد. 📚 بحارالأنوار ج 2 ص 6 اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجهُمْ والعَنْ أعْدَائهم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
◾️ رهبرانقلاب: امام هادی و امامان دیگر علیهم السلام، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند. تلاش‌ها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندان‌ها و تبعیدها و شهادت‌های پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. ۱۳۶۰/۰۲/۱۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠اختلال در نظم عمومی افساد فی الارض است چه بواسطه فضای مجازی، چه با شکستن امنیت بیت المال 🔹باید ببینیم فساد یعنی چه؟ آیا فساد با قتل یکی است؟ با سرقت یکی است؟ چه سرقتی فساد است؟ حالا اگر یک کسی آمد از یک مغازه یک چیزی برداشت و برد، خب اینکه حتی حد هم بر او جاری نمی‌کنیم به این شکل تعزیر می‌شود. 🔸در مسئله برادران یوسف وقتی به آن‌ها گفتند: «إِنَّکُمْ لَسَارِقُونَ» بعد این‌ها چه گفتند: «قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ عَلِمْتُم مَّا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِی الأَرْضِ وَمَا کُنَّا سَارِقِینَ». چرا گفتند لنفسد فی الارض یعنی چرا آن سرقتی را که به آن‌ها تهمت‌زده بودند این را آن‌ها چرا گفتند «فساد فی الارض». 🔹چون این دست‌درازی به بیت‌المال است به مال حاکم است مال حاکم یعنی مال همه مردم این فرق می‌کند با سرقت یک پرتقال از مغازه یا سرقت چند تا تخم‌مرغ. چرا فساد فی الارض صدق می‌کند چون اخلال به نظم عمومی است. یعنی اگر حاکم و حاکمیت امنیت نداشته باشد اینجا جامعه امنیت ندارد. 🔸بیت‌المال امنیتش یعنی امنیت کل جامعه تعدی به مراکز حاکمیتی یعنی تعدی به کل جامعه و فساد فی الارض چون اخلال به امنیت عمومی است. 🔹اگر کسی از خلال فضای مجازی نظم عمومی را به هم زد یعنی نظم جامعه و قانون را مختل کرد این مفسد است، حتی اگر کسی راهم نکشته، تشری هم به کسی نزده، سیلی هم به کسی نزده این مفسد است، چرا چون نظم عمومی را مختل کرده است. 🔸مفسدان فی الارضی که نظم عمومی را مختل می‌کنند حرمت ندارند نه حرمت جانی نه حرمت مالی هیچ حرمتی چون اصل حرمت بوسیله مسیر قانون اجرا می‌شود. کسی که تخلف از قانون را علنی کند و در بین مردم تخلف از قانون را ترویج کند مفسد است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بررسی جنبه‌ها و تكاپوهای فقهی امام هادی (ع) ✔️به مناسبت سالروز شهادت امام دهم شیعیان: 🔹عصر امام هادی(ع) به‌ لحاظ فقهی، زمانه‌ای است که اقلاً ۵ مذهب فقهی دیگر که طبیعتاً با مبانی فقهی و کلامی امام‌هادی (ع) سر سازگاری نداشته‌اند، با ثبات فراوان، برقرار بوده‌اند. 🔹امام بیشترین مواجهه فقهی را در این عصر با حنفیان و به طور مشخص با یحیی بن اکثم داشت. چندین برخورد فقهی بین امام و یحیی بن اکثم در تاریخ ثبت شده است. 🔹یكی از كارهای مهمّ امام هادی علیه السلام همچون امامان معصوم دیگر علیهم السلام حفظ خط فكری و فرهنگی تشیّع و جلوگیری از القاءات مخالفان بود. و این كار نیاز به تشكیل حوزه‌ی علمیّه و تدریس فقه و عقائد و اصول و تربیت شاگردان برجسته و فعّال داشت. 🔹در این راستا ایشان شاگردان برجسته‌ای چون، عبدالعظیم حسنی، خیران الخادم، ابن سكّیت اهوازی، ابوهاشم جعفری، حسین بن محمد مدائنی، جعفر بن سهیل، اسماعیل بن مهران و... تربیت كرد. شاگردان برجسته‌ی پدر و جدّش را دور خود جمع كرد و حوزه‌ی علمیه‌ی فعّال و پر تلاشی در مدینه به وجود آورد. بعضی تعداد شاگردان امام هادی علیه السلام را 178 نفر و شیخ طوسی رحمه الله 185 نفر ذكر كرده است. 🔹 همچنین تبیین مسائل فقهی و پاسخ به سؤالاتی در این زمینه به مردم و حاکمان زمان در قالب، نامه‌های رد و بدل شده بین امام و پیروان، مناظرات و... كه به طور پراكنده در كتب فقه و حدیث شیعه ثبت گردیده است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بیت کوین از مصادیق اکل مال بالباطل است ✔️دیدگاه آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی درمورد بیت کوین، در نشست علمی «بیت کوین از منظر فقه»: 🔹بیت کوین حباب ارزی است و در یک لحظه می‌تواند از بین برود و علاوه بر این از مصادیق اکل مال بالباطل است به طوری که مانند قمار بازنده پول داده است و در عوض چیزی نصیبش نمی‌شود. 🔹این که پول در فضای مجازی است دلیل این نمی‌شود بدون پشتوانه باشد و به این که برخی افراد بگویند این پول است، نباید اعتنا کرد؛ چرا که جمیع عقلا و مردم باید بگویند پول اعتبار دارد و آن را تایید کنند. 🔹در فقه غرر حین معامله مورد نهی است در فرض این که غرر به معنای خطر باشد، ادعای ما این هست که در حین معامله بیت کوین، غرر وجود دارد. 🔹بیت کوین در واقع هیچ عوض و پشتوانه ای ندارد و علاوه بر این در بیت کوین طرف معاوضه وجود ندارد و فقط در برابر دلار رمز و کد می‌دهد. 🔹در بیت کوین تبانی بر مالیت است و از اصل مال خبری نیست و علاوه بر این از مفاهیمی است که عرف جامعه آن را نه پول می‌داند و نه مال. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ توسعه افقی 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: آیا می‌دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار، سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیارْ بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده است، آن‌ها را پر نکرده‌اند و امروز باید این خلأها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی، به‌جا مانده‌اند، به صورت و روشی فقهی، پر کرد و البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند، زمین‌های بکری هستند که پژوهش‌گر فقهی برای اولین بار به آن‌ها قدم می‌گذارد و آن‌ها را کشف می‌کند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر می‌کند و ایجاب می‌کند که یک ذهن فقهی بسیار دقیق به آن بپردازد. شخص یا اشخاصی می‌توانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند. فقط این افراد که در رشد فکری در بالاترین سطح هستند و در سیر عمودی فقه به اوج رسیده‌اند، می‌توانند در طول زمان، فقه را افقی گسترش بدهند و این توسعه افقی در همان سطح عالی از عمق و دقت [موجود در پیشرفت عمودی] انجام گیرد و همان ضمانت‌هایی را داشته باشد که فقه در دایره سنتی خود از آن‌ها برخوردار است. 🔸 بارقه ها، ص ۴١٩. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛ 📌سوء ظن در محرمات، حرام و در مکروهات و امور مذمومه عرفی مکروه است 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔹سوء ظن نسبت به محرمات حرام است و نسبت به مکروهات و امور مذمومه عرفی هم مکروه است یعنی مرجوح است این قانون در روایات اجرا می‌شود و لذا قائل هستیم سوء ظن دو حکم دارد. نخست، حکم تحریمی در آنجایی که سوء ظن به یک محرمی باشد. دوم، حکم تنزیهی و کراهت دارد نسبت به مکروهات و امور مادون محرم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بیانیه گام دوم، اولین بیانیه رهبری، با انشاء فقیهانه ایشان است/ مراجع نمی‌توانند فقه نظام را تدوین کنند ✔️حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: 🔹بندبند فصول این بیانیه نیاز به پشتیبانی علوم انسانی اسلامی دارد. اگر علوم انسانی غیر اسلامی و غربی و وارداتی و ترجمه باشد، هیچ‌وقت ما را منتهی به تمدن نوین اسلامی نمی‌کند؛ ولی اگر با فقه و اجتهاد و فقاهت، اسلامی بشود، امری میسور و دست‌یافتنی خواهد بود. 🔹حوزه باید به خودش تلقین کند و اراده کند و از این حالت دربیاید و درخواهد آمد و خواهیم دید که فقها پشتوانه این بیانیه قرار می‌گیرند، مخصوصاً جوانان. 🔹حوزه‌ای که بیش از هزار سال نظام نداشت و نظاماتش، نظامات غیر حوزوی و شاهنشاهی بود؛ حالا یک‌دفعه با یک نظام کامل مواجه شدند که مبتنی بر فقه است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سی وهشتمین جلسه فقهی برگزار گردید. ✔️با حضور حضرات آیات : رشاد، علیدوست، عالمی، و حجج اسلام: ، واسطی، خالد الغفوری، ایزدهی، مقیمی حاجی، رضائیان، قاسمی، همتی و مفتح برگزار گردید. 🔸در این جلسه نظریه فقه تمدنی توسط استاد واسطی مورد نقد وبررسی قرار گرفت. 🔹این سلسله جلسات توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار می گردد. (فقه نظام ساز) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅بسیج توانایی های امت اسلامی 🔹 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: احساس اجتماعى و پيوند داشتن با اجتماع می‌تواند در كنار آن‌چه گفته شد، در بسيج توانايی‌هاى امت اسلامى در مبارزه بر ضد عقب‌ماندگى سهيم گردد؛ به شرط آن كه مبارزه داراى شعارى هماهنگ با آن احساس گردد؛ مانند شعار جهاد در راه حفظ هستى امت و بقاى آن؛ كه قرآن كريم اين شعار را مطرح ساخته و فرموده است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ*؛ هرچه می‌توانيد براى [رويارويی با] آنان نيرو فراهم كنيد»؛ در اين آيه شريفه، خداوند متعال براى حفظ هستى و سيادت امت، به بسيج همه نيروها، از جمله نيروى اقتصادى -كه سطح توليد نمايان‌گر آن است- به‌عنوان بخشى از مبارزه و جهاد امت فرمان داده است. در اينجا، اهميت اقتصاد اسلامى به‌عنوان يك شيوه اقتصادى آشكار می‌گردد؛ شيوه‌اى كه قادر است از خلق و خوى انسان جهان اسلامى بهره جويد و آن را به نيروى بزرگ حركت‌آفرين و سازنده در فرايند رشد و عاملى مهم در توفيق يك برنامه درست براى زندگى اقتصادى تبديل نمايد. (@shahidsadr) * انفال: ۶۰ 🔸اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۱ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠جشن علماء برای تعطیلی یک شراب خانه در دوران پهلوی 🔹این‌هایی که می‌خواهند خرده‌گیری کنند، می‌گویند: ببین در این نظام اینجا چگونه است، آنجا چگونه است. اما نمی‌گویند که این نظام، اسلام را در این مملکت پیاده می‌کند!!! 🔸یک ‌وقتی این مملکت، مملکتی بود که همه نوع فحشا در آن رایج بود؛ بخش عظیمی از تهران فاحشه‌خانه رسمی داشت، هرکجا می‌رفتید در همین قم سینماهای مفسد، فاسد و فساد کننده بود. 🔹مراجع خیلی خیلی تلاش می‌کردند؛ یادم می‌آید مرحوم آقای گلپایگانی رضوان‌الله تعالی علیه باهمتی که کرد با کمک آقای کافی(ره) توانستند در ایلام یک شراب‌خانه را ببندند. جشن گرفتند که ما موفق شدیم یک شراب‌خانه را ببندیم. 🔸حالا این حکومت اسلامی آمده سراسر کشور را قرآن‌خوان کرده است. ما در این کشور تعدا‌د زیادی قرآن‌خوان نداشتیم، اما حالا یک وضعی پیدا شده است که می‌روید در کوچه‌پس‌کوچه‌ها یا در روستاهای دوردست این جوان‌های پانزده شانزده‌ساله و گاهی کمتر حافظ قرآن، قاری قرآن و با قرآن آشنا هستند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی حجت‌الاسلام در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی: 🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی می‌باشد. 🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه می‌کنیم. 🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است. 🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر می‌بیند. 🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است. 🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم می‌دانند. 🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است. 🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی. 🔸علت حرمت انحصار؛ 🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است. 🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی می‌باشد.(وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع1.mp3
25.68M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع 🔹جلسه اول 🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه 📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔰 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع2.mp3
23.93M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع 🔹جلسه دوم 🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه 📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔰 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰بیانات حجت الاسلام دکترحاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) در دومین جلسه اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری 🔹مشروح این سخنان : 🌐 http://majlesekhobregan.ir/fa/NewsView.html?ItemID=4213 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸استفاده امام خمینی از عرفان، فلسفه و فقه در نظام سازی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پدیده بسیار خطرناکی است 🔹تلاش‌های صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند درطائفه‌ای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولت‌های منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبهه‌ها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠عادی سازی روابط با
📝 مشروح یادداست آیت الله اراکی 🔹در ادامه سلسله یادداشت‌های آیت‌الله اراکی، با عنوان حدیث تقریب، این بار موضوع همگرایی واقعی از سوی دبیرکل مجمع تقریب مورد تحلیل قرار گرفته است. 👇👇👇 🔸پس از تلاش‌های اخیر انجام شده در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پس از کنفرانس ورشو، بدون شک همگرایی واقعی در جهان عرب و اسلام آشکار شده است؛ نیروهای استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل، سعی بر تفرقه بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی و نشان دادن درگیریهای موجود در عراق، سوریه، یمن و … به عنوان درگیریهای بین شیعه و سنی داشتند، آنها همچنین تلاش کردند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شیعیان و کشتار اهل سنت از مرزهای خود فراتر رفته است؛ تمام این شایعات شب و روز توسط رسانه‌های مزدور و به منظور سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی در میدان جهان اسلام اعلام می‌شود. 🔹به وضوح برای ناظرین رویدادهای خبری روشن شده است که مقابله امروز جهان، مقابله بین جبهه مقاومت و جبهه تسلیم در برابر اراده آمریکا و صهیونیزم است. 🔸رویدادهای اخیر یعنی تلاش‌های صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند در طائفه‌ای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولت‌های منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبهه‌ها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند. 🔹عادی سازی روابط پدیده بسیار خطرناکی است که پیامدهای آن عمدتاً متوجه، دولتهای خاضع و تحت سلطه استعمار خواهد بود، چرا که آنها را از مردمشان جدا خواهد کرد؛ حال آنکه کشورهای عربی و اسلامی نمی‌توانند در ظرف منافع آمریکا و اسرائیل ذوب شوند و نمی‌توان با خبرهای دروغین یا برگزاری کنفرانسی خصمانه با رویکرد ضد مقاومت و یا با تلاش برای نشر فرهنگ عقب ماندگی در بین جوانانشان، آنها را شکست داد. 🔸خطر پدیده عادی سازی روابط تا جایی پیش رفته است که یک اسرائیلی با زبان عربی، مردم ملت‌های عربی را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید «ما به شما کاری نداریم، شما دشمنان اسرائیل هستید، پس بر دشمنی خود باقی بمانید، مواضع و آرای شما برای ما ارزشی ندارد، آنچه مهم است، این است که ما با حکام و فرمانبرداران شما روابطی صادقانه و محکم داریم». 🔹این سخن، به این معنی است که دشمن، نمی‌تواند احساس خشم ملت‌های عربی و اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی را پنهان کند و به همین خاطر خود را با دوستی خاضعین و کرنش کنندگانش، آرام می‌کند. 🔸خشم ملت‌ها در برابر عادی سازی روابط، نیرنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر جبهه مقاومت را به شکست می‌کشاند، جامعه بین الملل هم در برابر آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن دیکته می‌کند، تسلیم نخواهد شد که این امر را در شکست کنفرانس ورشو و تصریحات نادمانه برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس و همچنین عکس العمل گسترده مردمی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به برگزاری آن شاهد بودیم. 🔹راه از بیراه مشخص شده است و بر هیچ کس پوشیده نیست که آنچه در عراق و سوریه و یمن و بحرین و لبنان در حال روی دادن است، مواجهه قاطع بین حامیان احیای مقاومت و طرفداران شکست محور آمریکایی - صهیونیستی است که بر طبل ترس و گرسنگی و جنگ روانی می‌کوبند. 🔸ملت‌ها و مؤسسات دینی و فرهنگی و علمی، باید صدای خود را برای عدم شکست و بالابردن روحیه مقاومت و زندگی، در امت اسلامی بیشتر بالا ببرند؛ ما منتظریم الازهر شریف، صدای اسلام محمدی متمدن را در برابر صدای اسلام دروغین، بدوی، عقب مانده، شکست خورده و منافق بالا ببرد. 🔹شرایط کنونی، شرایط بسیار حساسی است و هرگونه کوتاهی و قصور، خدایی نکرده ممکن است، پیامدهای ناخوشایندی برای حاکمان و مردمان کل منطقه به دنبال داشته باشد. 🔸از دیدگاه تقریبی، حاکمان و مؤسسات رسمی و مردمی جهان اسلام را دعوت می‌کنیم تا دست از تلاش برای جدایی مردم از دولتها، تحریک مردم علیه جبهه مقاومت به اسم طایفه گری، همچنین تغییر آرای عمومی جهان نسبت به جمهوری اسلامی به اسم گسترش تشیع و دیگر اقداماتی که در راستای سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی امت اسلام انجام می‌شود، بردارند؛ چرا که با این کار خود، گویی همگرایی بین مقاومت و دشمنان مقاومت و یا خدایی نکرده همگرایی بین مرگ و زندگی امت را به تصویر می کشند؛ از آنها می‌خواهیم که با عزم و اراده قوی و با صدایی که دشمنان خود و رسول خدا (ص) را بترساند، ندای احیای الهی را سر دهند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ). 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کار نکردن طلاب خیانت به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است ✔️آیت الله مصباح یزدی: 🔹ما باید در نوبت نخست بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم. 🔹ذهنیتی که از فقه ایجاد شده محدود به احکام نماز و روزه و غیره می‌باشد، اما در مسائل روز و تطبیق این مسائل با اقتضائات زمان و مکان اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است. 🔹باید نسبت به لوازم و کمبودها شناخت پیدا کنیم و بخشی از کمبودها در حوزه دین وجود دارد و برای رفع مشکلات این بخش دینداران و فضلای حوزه باید اقدام کنند، حقیقت این است که ما در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم. 🔹همه ما به اجمال می دانیم که در قرن اخیر تحولاتی در حوزه های علمیه پیدا شده که یا سابقا اصلا نبوده و یا خیلی کم بوده است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
چهار نکته درباره بیانیه گام دوم.mp3
19.42M
💠چهار نکته درباره بیانیه گام دوم 🔰 👤سخنران استاد عبدالحسین خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 📅1397/12/23 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛ 📌بر اساس روایات حتی اگر کار ناصحیحی از افراد دیدیم باید محمل خیری برای آن پیدا کنیم 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔹روایت می‌فرماید «اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» وقتی می‌بینی کاری از طرف مقابلت صادر شده است که ظاهری ناصحیح دارد یک محمل صحیحی برای او پیدا کن و این حرکت آن‌قدر اهمیت دارد که حضرت بلافاصله می‌فرماید «فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» اگر دیدی که این محمل تو منطبق با رفتار وی نیست، باز تلاش کن و یک راه دیگری را پیدا کن و سعی کن که از حمل بر سوء فاصله بگیری فلذا یک محمل خیری برای آن پیدا کن. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | ای نگین بر تاج سر سلطان، من فدای تو تک پسر سلطان 🔸میلاد امام جواد علیه‌السلام مبارک باد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: در زمينه شكل‌گيرى و پيدايش حكومت در تاريخ، از نقطه نظر اسلامى، نظريه «قهر و غلبه»، نظريه «واگذارى حكومت به ستمگران توسط خداوند»، نظريه «قرارداد اجتماعى» و نظريه «برآمدن حكومت از خانواده»، مردود است و معتقديم كه حكومت پديده‌اى نبوى و نقطه اوج كاركرد پيامبران است كه در مرحله معينى از حيات بشرى آغاز شده است. در زمينه وظيفه حكومت هم، از نقطه نظر اسلامى، مكتب فردگرايى يا اصالت فرد و عدم دخالت حكومت و نيز مكتب سوسياليسم يا اصالت جامعه مردود است و معتقديم كه كاركرد حكومت، پياده كردن شريعت آسمانى است كه بين فرد و جامعه تعادل برقرار كرده و از جامعه نه به عنوان وجودى در مقابل فرد، آن‌گونه كه هگل می‌پنداشت، بلكه به ميزانى كه افراد و توده‌هاى طالب حمايت را درون خود جاى داده است، حمايت می‌كند. در زمينه شكل حكومت، حكومت دينى، حكومتى قانونى به شمار می‌رود. به اين معنا كه حكومت دينى به بهترين وجه مقيد به قانون است؛ زيرا در اين حكومت، شريعت به طور مساوى بر حاكم و مردم چيره است. 🔹 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۷. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌺 به مناسبت ولادت حضرت محمد بن علی الجواد علیهما‌السلام 💠 استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: «خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمام این امام (امام جواد علیه‌السلام) در طول زندگی اهل بیت علیهم‌السلام دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیده‌ای که ما درباره اهل بیت علیهم‌السلام به آن ایمان داریم. پدیده‌ای که با این امام پدیدار شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آن که هنوز در سن کودکی بود؛ بر این اساس که تاریخ، اتفاق و اجماع دارد که وقتی پدر ارجمند امام جواد علیه‌السلام درگذشت، ایشان بیش از هفت سال سن نداشت. این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفه شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری به عهده گرفت حال آن که بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان علیهم‌السلام در امام جواد علیه‌السلام نمود یافته، بر اساس حساب احتمالات بررسی کنیم، درخواهیم یافت که این پدیده به تنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد علیه‌السلام نمایندگی می‌کرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است پیش فرضی جز پیش فرض امامت واقعی را درباره کسی بپذیریم که بیش از هفت سال سن ندارد و در عین حال، پیشواییِ این طایفه را در همه زمینه‌های روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟! …». 👈 برای مطالعه ۴ پیش‌فرض محتمل و اثبات حقانیت تشیع بر اساس شیوه حساب احتمالات به کتاب «امامان اهل بیت علیهم‌السلام مرزبانان حریم اسلام»،‌ ص ۶٣٧ـ۶۴٢ مراجعه کنید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir