May 11
🌺باسم الّاه الرحمان الرحیم
به نام خداوند مهربان بر همگان و مهربان بر مؤمنان
قال الّاه تعالی: «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ* فَرَوْحٌ وَ رَيْحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِيمٍ»؛ خداوند متعالی فرمود: «پس اگر از نزدیکشدگان باشد* در رَوْح (آسایش) و رَيْحان (روزی) و بهشتِ پُر از خُشی است». (قرآن کریم، سورۀ واقعه، آیه ۹-۸۸)
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺تازهکردن جانها با تازههای حکمت
كانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ [عليّ]-عليهالسلام- يَقُولُ: «رَوِّحُوا أَنْفُسَكُمْ بِبَدِيعِ اَلْحِكْمَةِ؛ فَإِنَّها تَكِلُّ كَما تَكِلُّ الْأَبْدانُ»؛ امیر مؤمنان [علی]-علیهالسّلام- میفرمود: جانهایتان را با تازههای حکمت (سخن استوار) تازه کنید؛ زیرا بیگمان آنها خسته میشوند، چنانکه تنها خسته میشوند. (الکافي، ج ۱، ص ۱۱۷، ک فضل العلم، ب ۱۶، ح ۱)
با یاری خداوند یاریرسان بر آن شدیم تا «فلک را سخت بشکافیم و طرحی نو در اندازیم» و «از رخ اندیشه نقاب برکشیم» و تازههایی از «لَطایف حِکَمی با نُکات قرآنی» را گرد آوریم و پیشکش خاستاران سیر و سلوک معنوی و پیمایندگان راه بندگی کنیم؛ هرچند با گرفتاریهای گوناگون و پیاپیِ این زمانۀ ناسازگار انجام چنین کار تر و تازهای بر ما بسی دشوار است، و به گفتۀ حافظ شیرازی: «کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد»!
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺هدف از آفرینش جن و انسان
قال الّاه المتعالي: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلّا لِيَعْبُدُونِ»؛ خداوند متعالی فرموده است: «و جنّ و انسان را جز برای پرستیدنم نيافريدم». (قرآن کریم، سورۀ ذاریات، آیۀ ۵۶)
عن جمیل ابن دَرّاج، قال: قلت لأبي عبدالّاه [الصادق]-علیهالسلام-: جعلت فداك، ما معنی قول الّاه -عزّ و جلّ-: «و ما خلقت الجنّ و الإنس إلّا لیعبدون»؟ فقال: خلقهم للعبادة؛ از جمیل ابن دَرّاج روایت شده است که گفت: به ابو عبدالّاه -[صادق]-علیهالسّلام- گفتم: فدایت شوم، معنای سخن خداوند -عزّ و جلّ-: «و جن و انسان را جز برای پرستیدنم نيافريدم» چیست؟ فرمود: آنان را برای پرستیدن آفرید. (البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص ۱۷۲، ح ۱۰۱۴۸)
در شعر حافظ شیرازی نیز مراد از «عاشق شو» سخت دوستداشتن خداوند و «ناخانده نقش مقصود از کارگاه هستی» ندانستن هدف از آفرینش انسان یا بیبهرگی از بندگی پروردگار است:
عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید
ناخانده نقش مقصود از کارگاه هستی
📚گزیدههایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺امیدوارم خانندگانی که اهل دعا و ذکر و بندگی پروردگار میباشند، با خاندن گفتار بالا که گفتاری جامع و گنجی معنوی و حاصل و اندوختۀ سالها پژوهش نویسنده در کتابهایی روایی و ادعیه و سفارش برخی اساتید اهل ذکر و معنویّت است، و عمل به دستورهای آن، به نتایج خوبی برسند و بندۀ حقیر سراپا تقصیر را هم به دعا یاد کنند و خداوند دعاهای خیرشان را مستجاب فرماید.
🌺دل را بیدار کنید!
از استادی شنیدم که میگفت: زمانی با دوستانی نزد اهل دلی رفتیم و گفتیم که ما را نصیحتی فرما تا به کارمان آید. فرمود: سیر و سلوک معنوی و ذکر خداوند دل بیدار میخاهد، و گرنه گدا ممکن است در کار گدایی روزی هزار بار «یا الّاه» بگوید، و یک بار هم به یاد خدا نباشد!
یارب از عرفان مرا پیمانهای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده
هر سر موی حواس من به راهی میرود
این پریشانسیر را در بزم وحدت بار ده
در دل تنگم ز داغ عشق شمعی برفروز
خانۀ تن را چراغی از دل بیدار ده
———————
وادی سر گشتگی دارد سراپا گشتنی
پایی از فولاد چون پرگار میخاهد دلم
دیدۀ بیدار نتوان یافت در روی زمین
زین گرانخابان دل بیدار میخاهد دلم
———————
دل آگاه تا دارد نفس از پای ننشیند
نگیرد هیچ جا آرام چون سیماب بیداری
ز یک بیداردل سد مردهدل بیدار میگردد
که عالم را دهد خُرشید عالمتاب بیداری
صائب تبریزی
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺پردهبرداری از گنج توحید (سورۀ اخلاص)
بهزودی از گنجی عظیم که سالها به دنبال آن بودهام، و امروز با یاری خداوند متعالی به آن دست یافتهام، برای سالکان طریق حقیقت پردهبرداری خاهم نمود. هر کس چون من به این گنج رسید، نخست خدای را سجدۀ شکر کند، و سپس اگر خاست با توفیق الاهی در نماز و اذکار خیش از آن بهره برد.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺مژده، مژده، مژده!!!
🔴ارائۀ پژوهشهای قرآنی در بارۀ کتابت و قرائت درست دو سورۀ حمد و اخلاص و آیة الکرسی به گونهای که بر شیعیان و سنّیان حجّت باشد! 👇👇👇
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺خانندگان گرامی، از دیدگاه نویسنده، برای سیر و سلوک معنوی و عرفانی دستور و برنامهای جامع و عمومی بهتر و قویتر از آنچه در گفتار «بهترین روش کتابت و قرائت سورۀ حمد و اخلاص و تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه» آوردهایم، نزد اساتید فن و در کتابها یافت نمیشود. البتّه رعایت برخی نکات و دقایق نیز به این کار کمک میکند که در همین کانال روح و ریحان برخی از آنها را یادآور خاهیم شد.
🌺نمازنامه
🔴بهترین روش کتابت و قرائت سورۀ حمد و توحید و تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه
سورۀ حمد: «بِاسْمِ الّاهِ الرَّحْمانِ الرَّحِیمِ، اَلْحَمْدُ لِلّاهِ رَبِّ العالَمِینَ، اَلرَّحْمانِ الرَّحِیمِ، مَلِكِ یَوْمِ الدِّینِ، إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّاكَ نَسْتَعِینُ، إِهْدِنَا السِّراطَ المُسْتَقِیمَ، سِراطَ مَنْ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ غَیْرِ الضّالِّینَ»(۱). پس از خاندن این سوره مستحب است «الحمد للّاه ربّ العالمین» بگوییم.
سورۀ توحید: «بِاسْمِ الّاهِ الرَّحْمانِ الرَّحِیمِ، قُلْ هُوَ الّاهُ الْأَحَدُ، اَلّاهُ الْواحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ، لَمْیَلِدْ وَ لَمْیُولَدْ، وَ لَمْیَکُنْ لَهُ کُفْواً أَحَدٌ»(۲). پس از خاندن این سوره مستحب است «کَذالِكَ الّاهُ رَبِّي» بگوییم.
برای تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه در پایان هر نماز، پس از سه سلام و سه تکبیر، نخست تسبیح فاطمۀ زهرا-علیهاالسّلام-، یعنی سی و چهار «اَلّاهُ أَکْبَرُ» و سی و سه «اَلْحَمْدُ لِلّاهِ» و سی و سه «سُبْحانَ الّاهِ»(۳)، و یک «لا إِلاهَ إِلَّا الّاهُ» بگویید، و سپس «إِنَّ الّاهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِيِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» را بخانید(۴) و سه بار «اَلّاهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ» بگویید، و سپس خدای را سجده کنید و سه بار «شُکْراً لِلّاهِ» و سه بار «عَفْواً» بگویید، و آن گاه سر را از سجده بردارید و پیش از هر دعای دیگری، برای پذیرفتهشدن نماز و بودن در پناه خداوند، یک بار آیةالکرسی «اَلّاهُ لا إلاهَ إلّا هُوَ الْحَيُّ الْقَیُّومُ، لاتَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ، لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّری، عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمانُ الرَّحِیمُ، مَنْ ذَا الَّذِي یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلّا بِإِذْنِهِ، یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ، وَ لایُحِیطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلّا بِما شاءَ، وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، وَ لایَؤُودُهُ حِفْظُهُما، وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِیمُ»(۵) را بخانید، و برای آمرزش و گشایش و زدودن اندوه دل و رهایی از تنگناها و یافتن روزی مادّی و معنوی، سه بار این گونه استغفار کنید: «اَسْتَغْفِرُ الّاهَ الَّذِي لا إِلاهَ إِلّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلالِ وَ الْإکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»(۶)، و یک بار نیز «أَلّاهُمَّ أَعِنِّي عَلی ذِکْرِكَ و شُکْرِكَ وَ حُسْنِ عِبادَتِكَ»(۷) بگویید، و آن گاه به دیگر اذکار و دعاهایی که پس از هر نماز واجب سفارش شدهاند، بپردازید. برای نمونه، برای رهایی از گرفتاریهای گوناگون و استجابت دعاها و نیرومندشدن در عبادت و نزدیکشدن به خداوند، پس از نماز صبح و نماز مغرب، هفت بار بگویید: «باسم الّاه الرحمان الرحیم و لا حول و لا قوّة إلّا بالّاه العليّ العظیم»(۸). نیز، برای نوشتهشدن نیکیها و از میان رفتن بدیها، پس از نماز صبح و نماز عصر، ده بار «لا إلاهَ إلّا الّاهُ وحدهُ لا شريك له، له الملك و له الحمد، يحيي و يميت، و هو حيّ لا يموت، بيده الخير، و هو على كلّ شيء قدير»(۹) بگویید.
شایان یادآوری است، اگر نمازگزاران تا کنون در نمازهای واجب خُد سورۀ حمد و توحید را بنا بر قرائت نادرستِ مشهور خاندهاند، نیازی به بازخانی نمازهایشان نیست؛ زیرا خداوند، برای آگاهنبودن بندگانش از حقیقت امر، از آنچه در گذشته بوده است، میگذرد.
------------------------------------------------------------
۱ و ۲. در این بارۀ گفتاری جداگانه همراه با پژوهش و آوردن منابع نوشتهایم.
۳. بنگرید: الکافي و التهذیب از کتب شیعیان، و صحیح البخاريّ و صحیح مسلم از کتب سنّیان.
۴. گفتنی است، پیشانداختن «إنّ الّاه و ملائکته یصلّون...» بر تسبیح فاطمۀ زهرا-علیهاالسّلام- که بسیاری از نمازگزاران چنین میکنند، کاری نادرست است.
۵. از آنچه در تفسير القمّيّ، ج ۱، ص ۹۲، سورة البقرة، و الکافي، ج ۱۵، ص ۶۵۵، ک الروضة، ح ۸-۴۳۷ آمده است، دانسته میشود که آیةالکرسی نازلشده بر رسول خدا-صلّیالّاهعلیهوآله- این گونه میباشد، و خداوند داناتر است، و در کتاب کافی پس از «و هو العليّ العظیم»، سخن «و الحمد للّاه ربّ العالمین» افزوده شده است، ولی از برخی روایات اسلامی آشکار میشود که آن جزو آیةالکرسی نیست؛ در این باره بنگرید: من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸، ح ۵۷ «و سأل عمر ابن یزید...».
۶. بنگرید: الکافي از کتب شیعیان.
۷. بنگرید: سنن أبي داود از کتب سنّیان.
۸. بنگرید: الکافي و فلاح الساحل از کتب شیعیان، و عمل اليوم و الليلة، ابن السُّنِّيّ از کتب سنّیان.
۹. بنگرید: الخصال از کتب شیعیان، و سنن الترمذيّ از کتب سنّیان.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🔻صفحۀ 1 از 3
🌺سورۀ فاتحة الکتاب یا حمد آن گونه که نازل شده است
سورۀ حمد در قرآن شناختهشده میان مسلمانان این گونه میباشد: «بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد للّه ربّ العالمین، الرحمن الرحیم، مالك یوم الدین، إیّاك نعبد و إیّاك نستعین، اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالّین».
ولی سورۀ حمد بنا بر آنچه نازل شده است، این گونه نوشته و خانده میشود: «باسم الّاه الرحمان الرحیم، الحمد للّاه ربّ العالمین، الرحمان الرحیم، ملك یوم الدین، إیّاك نعبد و إیّاك نستعین، اهدنا السراط المستقیم، سراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»؛ «به نام خداوند مهرگستر مهربان، ستایش برای خدایی است که دارندۀ جهانیان، مهرگستر مهربان، پادشاه روز پاداش است، تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میخاهیم، ما را به راه روشنِ راست راهنمایی کن، راه روشنِ کسانی که بر آنان خُشی دادی نه آنان که خشمگرفتهشدگان و نه آنان که گمراهاناند».
ابو علی فارسی گفته است: در گذاشتن یا انداختن الف از گفتار او -عزّ و جلّ-: «ملك يوم الدين» ناسازگاری کردند. پس عاصم و کسایی «مالک» را با الف خاندهاند، و دیگران «ملک» را بی الف خاندهاند...(۱).
محمّد ابن عیسی تِرْمِذِی گفته است: از اُمّ سَلَمَه روایت شده است که گفت: رسول خدا-صلّیالّاهعلیه[وآله]وسلّم- خاندنش را میبریده، میخاند: «الحمد للّاه ربّ العالمین» سپس درنگ میکرد، «الرحمان الرحیم» سپس درنگ میکرد، و میخاند آن را: «ملك یوم الدین»(۲).
ابو بکر ابن ابی داود سیستانی گفته است: از اُمّ سَلَمَه روایت شده است که گفت: رسول خدا-صلّیالّاهعلیه[وآله]وسلّم- پارهای از شب را برخاست و خاند: «الحمد للّاه» پس آن را برید و خاند: «ملك یوم الدین»(۳).
محمّد ابن مسعود عیّاشی گفته است: از داود ابن فَرْقَد روایت شده است که گفت: از ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- بیشمار شنیدهام که «ملک» میخاند(۴).
ابو حاتم رازی گفته است: از شماری از فقیهان که از آنان ابن عبّاس و مجاهد و سعید ابن جُبَیْر و عِکْرِمَه و عطاء و جز ایشاناند، روایت شده است که گفت: «الصراط» واژۀ رومی است ... و از ابن عبّاس و ابن زُبَیْر روايت میشود که «الصراط» را با سين میخاندهاند، و روایت میشود که عُمَر با صاد خانده است، و مصحفها در همۀ قرآن با صاد سازگارند، و ابو عَمْر(۵) هر دو را روا میدانسته است...(۵).
ابو منصور اَزْهَری گفته است: یعقوب حَضْرَمِی «السراط» را با سین خانده است، و از ابن عبّاس و ابن زُبَیْر سین روایت شده است ... کسی که با سین بخاند پس همان اصل است؛ زیرا عربها میگویند: سرطتُ اللقمةَ سرطاً ... مرادشان: فروبردمش فروبردنی است(۷).
——————————————————
۱. الحجّة للقرّاء السبعة، ج ۱، ص ۸-۷، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. سنن الترمذيّ، ج ۵، ص ۳۵، ح ۲۹۲۷، أبواب القراءات، ب ۱، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. كتاب المصاحف، ص ۳-۲۳۲، ح ۲۸۱، الجزء ۲، ب اختلاف مصاحف الصحابة، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. التفسیر، ج ۱، ص ۱۰۴، ح ۹۵، سورة أمّ الکتاب، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. ابو عَمْر بصری یکی از قاریان هفتگانه میباشد که قرآن را در مکّه بر سعيد ابن جُبَيْر و مجاهد و عِکْرِمَه و عطاء و عبدالّاه ابن كثير خانده است، و آنان قرائت را از عبدالّاه ابن عبّاس گرفتهاند، و عبدالّاه بر اُبَیّ ابن کعب خانده است، و اُبَیّ بر پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- خانده است؛ بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۶. الزینة، ص ۹۹-۳۹۸، باب الصراط، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۷. معاني القراءات، ج ۱، ص ۱۱۱، فاتحة الکتاب، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
🔻صفحۀ 2 از 3
جلالالدّین عبدالرحمان سیوطی گفته است: سعيد ابن منصور(۸) و عبد ابن حميد و بُخاری در تاریخش(۹) و ابن انباری از ابن عبّاس حدیث آوردهاند که وی خانده است: «اهدنا السراط» با سین(۱۰).
نویسنده میگوید: از سخن زبانشناسان بهره گرفته میشود که «السراط» در زبان عربها معنایش «راه روشن» است، و راه را سراط نامیدهاند، برای روانشدن مردم در آن مانند روانشدن خُراک فروبردهشده، و برخی پژوهشگران باور دارند که آن «عربیشدۀ ستراتا لاتینی به معنای راه فرششده است که با فرمانروایی رومیان در شام درون زبان آرامی شده است، و عربها آن را از آرامی گرفتهاند»(۱۱)، و دور نیست که سراط و همانندهایش از واژههای مشترک سامی کهن باشند. پس درست آن است که سراط در قرآن و جز آن با سین خانده و نوشته شود، چنانکه این خاندن از ابن عبّاس، از همراهان پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- و شاگرد ویژۀ أمیر مؤمنان علی-علیهالسّلام-، و از دیگران روایت شده است، و آنچه که برخی زبانشناسان مانند ابو منصور ثعالبی گفتهاند: «از شیوههای عربها جایگزینکردن حرفها و برپاداشتن برخی از آنها در جای برخی است ... در گفتارشان: صراط و سراط»(۱۲) از سستی تهی نیست، پس بفهم.
بدان که ابو جعفر طبری گفته است: «گروه مسلمانان از تأویلگرایان (دارندگان برداشتهاى کلّى و همهجانبه از آیههای قرآن) گردآمدهاند بر این که «الصراط المستقيم» همان راه روشنی است که کژیای در آن نیست، و آن همان گونه است در زبان همۀ عربها»(۱۳)، و حاکم حَسْكانی گفته است: «از ابن عبّاس روایت شده است که رسول خدا-صلّیالّاهعليهوآله- به علی ابن ابی طالب فرمود: تو راه روشن و تو راه روشنِ راست و تو سرور مؤمنان هستی»(۱۴)، و نیز گفته است: «عبدالرّحمان گفته است که پدرش زید ابن اَسْلَم در بارۀ سخن خداوند متعالی: «صراط الذين أنعمت عليهم» گفته است: او پیامبر و کسی که با وی است و علی ابن ابی طالب و شیعیانش میباشند»(۱۵).
——————————————————
۸. بنگرید: التفسير من سنن سعيد ابن منصور، ج ۲، ص ۵۳۲، ح ۱۷۵.
۹. بنگرید: التاریخ الکبیر، ج ۲، ص ۱۷۳، ح ۲۰۹۹.
۱۰. الدرّ المنثور، ج ۱، ص ۳۸، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۱. بنگرید: سخن لویس مَعْلُوف یَسُوعی در فرهنگ «المنجد في اللغة»، درگاه «سرط»، و سخن حسین ابن فیضالّاه هَمَدانی در پاورقی ۴ من صفحه ۱۴۲ بر کتاب «الزینة» ابو حاتم الرازی.
۱۲. فقه اللغة، ص ۲۶۳، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۳. تفسیر الطبريّ، ج ۱، ص ۱۷۰، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۴. شواهد التنزيل، ج ۱، ص ۷۶، ح ۸۸، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۵. شواهد التنزيل، ج ۱، ص ۸۵، ح ۱۰۵، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
🔻صفحۀ 3 از 3
احمد ابن محمّد سَیّاری گفته است: از داود ابن فَرْقَد و مُعَلّی ابن خُنَیْس روایت شده است که آن دو شنیدهاند ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- میفرمود: «صراط من أنعمت علیهم»(۱۶)، و نیز گفته است: از فُضَیل روایت شده است که ابو جعفر [باقر] -علیهالسّلام- میخانده است: «صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»(۱۷)، و همچنین گفته است: از زُرارَه روایت شده است که گفت: از ابو جعفر-علیهالسّلام- شنیدم که میفرمود: «صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»(۱۸).
سعد ابن عبدالّاه اشعری قمی گفته است: مردی بر أبو عبدالّاه [صادق]-عليهالسّلام- سورۀ حمد را بنا بر آنچه در مصحف آمده است خاند، پس نپذیرفت و فرمود: بخان: «صراط من أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم و غير الضالين»(۱۹).
علی ابن ابراهیم قمی گفته است: از حَرِیز روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- خاند: «اهدنا الصراط المستقیم، صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»(۲۰).
ثَعْلَبی گفته است: صادق خانده است: «صراط من أنعمت علیهم»، و آن را عَمْر ابن زُبَیْر و علی خاندهاند(۲۱)، و نیز گفته است: عُمَر ابن خَطّاب و علی ابن ابی طالب خاندهاند: «و غير الضالّين»(۲۲).
قاسم ابن سَلّام گفته است: از اَسْوَد روایت شده است که عُمَر ابن خَطّاب میخانده است: «غیر المغضوب علیهم و غیر الضّالّین»(۲۳).
ابو بکر ابن ابی داود سیستانی گفته است: حدیث گفت ما را اَبان ابن عِمْران نَخَعِی، گفته است: به عبدالرحمان ابن اسود گفتم: بیگمان تو «صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین» میخانی، پس گفت: مرا پدرم که مورد اعتماد بود حدیث گفت که وی پشت عُمَر ابن خَطّاب نماز گزارد و شنید که آن را میخانده است(۲۴).
—————————————————
۱۶. کتاب القراءات، ص ۱۵، ح ۳۴، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۷. کتاب القراءات، ص ۱۵، ح ۳۵، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۸. کتاب القراءات، ص ۱۵، ح ۳۸، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۹. ناسخ القرآن، ص ۲۶۴، ب في التحریف، ح ۱۳، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۰. تفسير القمّيّ، ج ۱، ص ۴۲، سورة الفاتحة، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۱. الکشف و البیان، ج ۱، ص ۱۲۲، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۲. الکشف و البیان، ج ۱، ص ۱۲۳، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۳. فضائل القرآن، ۹۰-۲۸۹، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۴. كتاب المصاحف، ص ۶۰-۱۵۹، ح ۱۴۱، الجزء ۲، ب اختلاف مصاحف الصحابة، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚 گزیدههایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺خانندگان گرامی، از گذاشتن لینک و تبلیغ برای کانالها و جلسات و برنامههای مذهبی و سازمانها و گروههای فرهنگی و خیریّه معذوریم.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺بهزودی
🔴ارائۀ پژوهشی قرآنی در بارۀ کتابت و قرائت درست سورۀ اخلاص (گنج توحید).
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🔴خانندگان گرامی، به دلیل ضیق وقت، از خاندن پیامها و پاسخگویی به پرسشها معذوریم.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺سحر، باد صبا، آب حیات، گنج سعادت و کلید گنج مقصود!!!
جناب حافظ شیرازی با بهرهگیری از آیههای قرآنی و روایات اسلامی، به برخی راه و رسمهای سیر و سلوک عرفانی و ترقّیات معنوی، بهویژه نقش زمان در استجابت دعا و رسیدن به مقصود، در این چند بیت از اشعارش اشاره کرده است:
کس ندیدهست ز مِشک خُتَن و نافهٔ چین
آنچه من هر سحر از باد صبا میبینم
—————————-
دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند
واندر آن ظلمت شب آبِ حیاتم دادند
بیخُد از شَعْشَعَهٔ پرتوِ ذاتم کردند
باده از جام تَجَلِّیِ صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازهبراتم دادند
بعد از این روی من و آینهٔ وصفِ جمال
که در آنجا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند
همّت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
که ز بند غم ایّام نجاتم دادند
—————————-
اوقات خُش آن بود که با دوست به سر رفت
باقی همه بیحاصلی و بیخبری بود
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یُمنِ دعای شب و وِردِ سحری بود
—————————-
سحر با باد میگفتم حدیث آرزومندی
خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی
دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است
بدین راه و روش میرو که با دلدار پیوندی
قلم را آن زبان نَبوَد که سرّ عشق گوید باز
ورای حدّ تقریر است شرح آرزومندی
در این بازار اگر سودیست با درویش خُرسند است
خدایا مُنعِمَم گردان به درویشی و خرسندی
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺برای رهایی از گرفتاریهای گوناگون
از بُكَيْر روایت شده است که گفت: شنیدم امیر مؤمنان [علی]-عليهالسّلام- میفرمود: رسول خدا-صلّىالّاهعليهوآلهوسلّم- به من فرمود: ای علی، آیا بیاموزم ترا سخنانی که هر گاه افتادی در کاری که رهایی از آن سخت است یا در گرفتاریای؟ پس بگو: «باسم الّاه الرحمان الرحیم و لا حول و لا قوّة إلّا بالّاه العليّ العظیم»؛ پس بیگمان خداوند-عزّ و جلّ- برمیگرداند از تو آنچه را از گرفتاریهای گوناگون که بخاهد.(۱)
چنانکه در بحث تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه آوردهایم، برای رهایی از گرفتاریهای گوناگون و استجابت دعاها و نیرومندشدن در عبادت و نزدیکشدن به خداوند، پس از نماز صبح و نماز مغرب، هفت بار این ذکر را بگویید.
-----------------------------------------------
۱. الكافي، ج ۴، ص ۵۳۵، ک الإيمان و الكفر، ب ۵۷، ح ۱۴، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺بهترین کار برای شستشوی مغز و پاکشدن مخاط بینی در پایانۀ فصل تابستان
https://eitaa.com/joinchatTebVaBehdasht/129
🌺نمازنامه
🔴بهترین روش کتابت و قرائت سورۀ حمد و توحید و تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه
https://eitaa.com/joinchatRawhVaRayhan/20
🌺توجّه: در نمازنامه بحث تعقیبات نمازهای واجب این استغفار کاملتر از قبلی است که البتّه آن را هم اصلاح و کامل کردیم 👈👈👈... سه بار این گونه استغفار کنید: «اَسْتَغْفِرُ الّاهَ الَّذِي لا إِلاهَ إِلّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلالِ وَ الْإکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»(۶)...
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
هدایت شده از طب و بهداشت در آخرالزّمان
🔴در آینده خاهید خاند:
راهنمای پیشگیری و درمان بیماریهای سختدرمان، بهویژه سرطان خون، و بیماریهای اعصاب، کبد، قلب و کمخونی
✔️کانال طب و بهداشت در آخرالزّمان
@joinchatTebVaBehdasht
🌺بهترین ترکیب برای دوددادن و ضدّعفونیکردن مکانها و میکروبکشی و دورکردن شیاطین و ارواح پلید و جذب فرشتگان، اسپند و گلپر و کندر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺سه چیز دوستداشتنی و سه چیز ناپسند نزد خداوند
رسول خدا-صلّىالّاهعليهوآلهوسلّم- فرمود: سه چیزند که خداوند آنها را دوست میدارد: کمگویی، کمخابی و کمخُری. سه چیزند که خداوند آنها را دشمن میدارد: پرگویی، پرخابی و پرخُری.(۱)
امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-عليهالسّلام- فرمود: هر گاه خداوند -پاکیزه- نیکی بندهاش را بخاهد، کمگویی، کمخُری و کمخابی را در دلش میاندازد.(۲)
-------------------------------------------
۱. تنبيه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. غرر الحکم، ص ۲۸۹، ف ۱۷، ح ۱۴۳؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺دوشنبه آغاز رمضان ۱۴۴۵
بنا بر محاسبات عددی و برخی محاسبات نجومی، روز دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برابر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ و روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ پایان ماه رمضان و روز چهارشنبه ۲۲ فروردین عید سعید فطر میباشد. بنا بر آیات قرآنی و روایات اسلامی رمضان همواره سی روزه است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan