eitaa logo
رَوْح و رَیْحان
126 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
@joinchatRawhVaRayhan ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لطایف حِکَمی با نکات قرآنی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻صفحۀ 1 از 3 🌺سورۀ فاتحة الکتاب یا حمد آن گونه که نازل شده است سورۀ حمد در قرآن شناخته‌شده میان مسلمانان این گونه می‌باشد: «بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد للّه ربّ العالمین، الرحمن الرحیم، مالك یوم الدین، إیّاك نعبد و إیّاك نستعین، اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالّین». ولی سورۀ حمد بنا بر آن‌چه نازل شده است، این گونه نوشته و خانده می‌شود: «باسم الّاه الرحمان الرحیم، الحمد للّاه ربّ العالمین، الرحمان الرحیم، ملك یوم الدین، إیّاك نعبد و إیّاك نستعین، اهدنا السراط المستقیم، سراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»؛ «به نام خداوند مهرگستر مهربان، ستایش برای خدایی است که دارندۀ جهانیان، مهرگستر مهربان، پادشاه روز پاداش است، تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌خاهیم، ما را به راه روشنِ راست راهنمایی کن، راه روشنِ کسانی که بر آنان خُشی دادی نه آنان که خشم‌گرفته‌شدگان و نه آنان که گمراهان‌اند». ابو علی فارسی گفته است: در گذاشتن یا انداختن الف از گفتار او -عزّ و جلّ-: «ملك يوم الدين» ناسازگاری کردند. پس عاصم و کسایی «مالک» را با الف خانده‌اند، و دیگران «ملک» را بی الف خانده‌اند...(۱). محمّد ابن عیسی تِرْمِذِی گفته است: از اُمّ سَلَمَه روایت شده است که گفت: رسول خدا-صلّی‌الّاه‌علیه[وآله]وسلّم- خاندنش را می‌بریده، می‌خاند: «الحمد للّاه ربّ العالمین» سپس درنگ می‌کرد، «الرحمان الرحیم» سپس درنگ می‌کرد، و می‌خاند آن را: «ملك یوم الدین»(۲). ابو بکر ابن ابی داود سیستانی گفته است: از اُمّ سَلَمَه روایت شده است که گفت: رسول خدا-صلّی‌الّاه‌علیه[وآله]وسلّم- پاره‌ای از شب را برخاست و خاند: «الحمد للّاه» پس آن را برید و خاند: «ملك یوم الدین»(۳). محمّد ابن مسعود عیّاشی گفته است: از داود ابن فَرْقَد روایت شده است که گفت: از ابو عبدالّاه [صادق]-علیه‌السّلام- بی‌شمار شنیده‌ام که «ملک» می‌خاند(۴). ابو حاتم رازی گفته است: از شماری از فقیهان که از آنان ابن عبّاس و مجاهد و سعید ابن جُبَیْر و عِکْرِمَه و عطاء و جز ایشان‌اند، روایت شده است که گفت: «الصراط» واژۀ رومی است ... و از ابن عبّاس و ابن زُبَیْر روايت می‌شود که «الصراط» را با سين می‌خانده‌اند، و روایت می‌شود که عُمَر با صاد خانده است، و مصحفها در همۀ قرآن با صاد سازگارند، و ابو عَمْر(۵) هر دو را روا می‌دانسته است...(۵). ابو منصور اَزْهَری گفته است: یعقوب حَضْرَمِی «السراط» را با سین خانده است، و از ابن عبّاس و ابن زُبَیْر سین روایت شده است ... کسی که با سین بخاند پس همان اصل است؛ زیرا عربها می‌گویند: سرطتُ اللقمةَ سرطاً ... مرادشان: فروبردمش فروبردنی است(۷). —————————————————— ۱. الحجّة للقرّاء السبعة، ج ۱، ص ۸-۷، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲. سنن الترمذيّ، ج ۵، ص ۳۵، ح ۲۹۲۷، أبواب القراءات، ب ۱، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۳. كتاب المصاحف، ص ۳-۲۳۲، ح ۲۸۱، الجزء ۲، ب اختلاف مصاحف الصحابة، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۴. التفسیر، ج ۱، ص ۱۰۴، ح ۹۵، سورة أمّ الکتاب، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۵. ابو عَمْر بصری یکی از قاریان هفتگانه می‌باشد که قرآن را در مکّه بر سعيد ابن جُبَيْر و مجاهد و عِکْرِمَه و عطاء و عبدالّاه ابن كثير خانده است، و آنان قرائت را از عبدالّاه ابن عبّاس گرفته‌اند، و عبدالّاه بر اُبَیّ ابن کعب خانده است، و اُبَیّ بر پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌و‌آله‌- خانده است؛ بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع. ۶. الزینة، ص ۹۹-۳۹۸، باب الصراط، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۷. معاني القراءات، ج ۱، ص ۱۱۱، فاتحة الکتاب، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
🔻صفحۀ 2 از 3 جلال‌الدّین عبدالرحمان سیوطی گفته است: سعيد ابن منصور(۸) و عبد ابن حميد و بُخاری در تاریخش(۹) و ابن انباری از ابن عبّاس حدیث آورده‌اند که وی خانده است: «اهدنا السراط» با سین(۱۰). نویسنده می‌گوید: از سخن زبان‌شناسان بهره گرفته می‌شود که «السراط» در زبان عربها معنایش «راه روشن» است، و راه را سراط نامیده‌اند، برای روان‌شدن مردم در آن مانند روان‌شدن خُراک فروبرده‌شده، و برخی پژوهشگران باور دارند که آن «عربی‌شدۀ ستراتا لاتینی به معنای راه فرش‌شده است که با فرمانروایی رومیان در شام درون زبان آرامی شده است، و عربها آن را از آرامی گرفته‌اند»(۱۱)، و دور نیست که سراط و همانندهایش از واژه‌های مشترک سامی کهن باشند. پس درست آن است که سراط در قرآن و جز آن با سین خانده و نوشته شود، چنان‌که این خاندن از ابن عبّاس، از همراهان پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- و شاگرد ویژۀ أمیر مؤمنان علی-علیه‌السّلام-، و از دیگران روایت شده است، و آن‌چه که برخی زبان‌شناسان مانند ابو منصور ثعالبی گفته‌اند: «از شیوه‌های عربها جایگزین‌کردن حرفها و برپاداشتن برخی از آنها در جای برخی است ... در گفتارشان: صراط و سراط»(۱۲) از سستی تهی نیست، پس بفهم. بدان که ابو جعفر طبری گفته است: «گروه مسلمانان از تأویل‌گرایان (دارندگان برداشتهاى کلّى و همه‌جانبه از آیه‌های قرآن) گردآمده‌اند بر این که «الصراط المستقيم» همان راه روشنی است که کژی‌ای در آن نیست، و آن همان گونه است در زبان همۀ عربها»(۱۳)، و حاکم حَسْكانی گفته است: «از ابن عبّاس روایت شده است که رسول خدا-صلّی‌الّاه‌عليه‌وآله- به علی ابن ابی طالب فرمود: تو راه روشن و تو راه روشنِ راست و تو سرور مؤمنان هستی»(۱۴)، و نیز گفته است: «عبدالرّحمان گفته است که پدرش زید ابن اَسْلَم در بارۀ سخن خداوند متعالی: «صراط الذين أنعمت عليهم» گفته است: او پیامبر و کسی که با وی است و علی ابن ابی طالب و شیعیانش می‌باشند»(۱۵). —————————————————— ۸. بنگرید: التفسير من سنن سعيد ابن منصور، ج ۲، ص ۵۳۲، ح ۱۷۵. ۹. بنگرید: التاریخ الکبیر، ج ۲، ص ۱۷۳، ح ۲۰۹۹. ۱۰. الدرّ المنثور، ج ۱، ص ۳۸، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۱. بنگرید: سخن لویس مَعْلُوف یَسُوعی در فرهنگ «المنجد في اللغة»، درگاه «سرط»، و سخن حسین ابن فیض‌الّاه هَمَدانی در پاورقی ۴ من صفحه ۱۴۲ بر کتاب «الزینة» ابو حاتم الرازی. ۱۲. فقه اللغة، ص ۲۶۳، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۳. تفسیر الطبريّ، ج ۱، ص ۱۷۰، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۴. شواهد التنزيل، ج ۱، ص ۷۶، ح ۸۸، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۵. شواهد التنزيل، ج ۱، ص ۸۵، ح ۱۰۵، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
🔻صفحۀ 3 از 3 احمد ابن محمّد سَیّاری گفته است: از داود ابن فَرْقَد و مُعَلّی ابن خُنَیْس روایت شده است که آن دو شنیده‌اند ابو عبدالّاه [صادق]-علیه‌السّلام- می‌فرمود: «صراط من أنعمت علیهم»(۱۶)، و نیز گفته است: از فُضَیل روایت شده است که ابو جعفر [باقر] -علیه‌السّلام- می‌خانده است: «صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»(۱۷)، و همچنین گفته است: از زُرارَه روایت شده است که گفت: از ابو جعفر-علیه‌السّلام- شنیدم که می‌فرمود: «صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»(۱۸). سعد ابن عبدالّاه اشعری قمی گفته است: مردی بر أبو عبدالّاه [صادق]-عليه‌السّلام- سورۀ حمد را بنا بر آن‌چه در مصحف آمده است خاند، پس نپذیرفت و فرمود: بخان: «صراط من أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم و غير الضالين»(۱۹). علی ابن ابراهیم قمی گفته است: از حَرِیز روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیه‌السّلام- خاند: «اهدنا الصراط المستقیم، صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین»(۲۰). ثَعْلَبی گفته است: صادق خانده است: «صراط من أنعمت علیهم»، و آن را عَمْر ابن زُبَیْر و علی خانده‌اند(۲۱)، و نیز گفته است: عُمَر ابن خَطّاب و علی ابن ابی طالب خانده‌اند: «و غير الضالّين»(۲۲). قاسم ابن سَلّام گفته است: از اَسْوَد روایت شده است که عُمَر ابن خَطّاب می‌خانده است: «غیر المغضوب علیهم و غیر الضّالّین»(۲۳). ابو بکر ابن ابی داود سیستانی گفته است: حدیث گفت ما را اَبان ابن عِمْران نَخَعِی، گفته است: به عبدالرحمان ابن اسود گفتم: بی‌گمان تو «صراط من أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و غیر الضالّین» می‌خانی، پس گفت: مرا پدرم که مورد اعتماد بود حدیث گفت که وی پشت عُمَر ابن خَطّاب نماز گزارد و شنید که آن را می‌خانده است(۲۴). ————————————————— ۱۶. کتاب القراءات، ص ۱۵، ح ۳۴، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۷. کتاب القراءات، ص ۱۵، ح ۳۵، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۸. کتاب القراءات، ص ۱۵، ح ۳۸، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۱۹. ناسخ القرآن، ص ۲۶۴، ب في التحریف، ح ۱۳، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲۰. تفسير القمّيّ، ج ۱، ص ۴۲، سورة الفاتحة، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲۱. الکشف و البیان، ج ۱، ص ۱۲۲، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲۲. الکشف و البیان، ج ۱، ص ۱۲۳، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲۳. فضائل القرآن، ۹۰-۲۸۹، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲۴. كتاب المصاحف، ص ۶۰-۱۵۹، ح ۱۴۱، الجزء ۲، ب اختلاف مصاحف الصحابة، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 📚 گزیده‌هایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺خانندگان گرامی، از گذاشتن لینک و تبلیغ برای کانالها و جلسات و برنامه‌های مذهبی و سازمانها و گروههای فرهنگی و خیریّه معذوریم. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺به‌زودی 🔴ارائۀ پژوهشی قرآنی در بارۀ کتابت و قرائت درست سورۀ اخلاص (گنج توحید). ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🔴خانندگان گرامی، به دلیل ضیق وقت، از خاندن پیامها و پاسخگویی به پرسشها معذوریم. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺سحر، باد صبا، آب حیات، گنج سعادت و کلید گنج مقصود!!! جناب حافظ شیرازی با بهره‌گیری از آیه‌های قرآنی و روایات اسلامی، به برخی راه و رسمهای سیر و سلوک عرفانی و ترقّیات معنوی، به‌ویژه نقش زمان در استجابت دعا و رسیدن به مقصود، در این چند بیت از اشعارش اشاره کرده است: کس ندیده‌ست ز مِشک خُتَن و نافهٔ چین آن‌چه من هر سحر از باد صبا می‌بینم —————————- دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آبِ حیاتم دادند بی‌خُد از شَعْشَعَهٔ پرتوِ ذاتم کردند باده از جام تَجَلِّیِ صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه‌براتم دادند بعد از این روی من و آینهٔ وصفِ جمال که در آن‌جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند همّت حافظ و انفاس سحرخیزان بود که ز بند غم ایّام نجاتم دادند —————————- اوقات خُش آن بود که با دوست به سر رفت باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمنِ دعای شب و وِردِ سحری بود —————————- سحر با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می‌رو که با دلدار پیوندی قلم را آن زبان نَبوَد که سرّ عشق گوید باز ورای حدّ تقریر است شرح آرزومندی در این بازار اگر سودی‌ست با درویش خُرسند است خدایا مُنعِمَم گردان به درویشی و خرسندی ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺برای رهایی از گرفتاریهای گوناگون از بُكَيْر روایت شده است که گفت: شنیدم امیر مؤمنان [علی]-عليه‌السّلام- می‌فرمود: رسول خدا-صلّى‎الّاه‌عليه‌وآله‎وسلّم- به من فرمود: ای علی، آیا بیاموزم ترا سخنانی که هر گاه افتادی در کاری که رهایی از آن سخت است یا در گرفتاری‌ای؟ پس بگو: «باسم الّاه الرحمان الرحیم و لا حول و لا قوّة إلّا بالّاه العليّ العظیم»؛ پس بی‌گمان خداوند-عزّ و جلّ- برمی‌گرداند از تو آن‌چه را از گرفتاریهای گوناگون که بخاهد.(۱) چنان‌که در بحث تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه آورده‌ایم، برای رهایی از گرفتاریهای گوناگون و استجابت دعاها و نیرومندشدن در عبادت و نزدیک‌شدن به خداوند، پس از نماز صبح و نماز مغرب، هفت بار این ذکر را بگویید. ----------------------------------------------- ۱. الكافي، ج ۴، ص ۵۳۵، ک الإيمان و الكفر، ب ۵۷، ح ۱۴، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 📚گزیده‌هایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺بهترین کار برای شستشوی مغز و پاک‌شدن مخاط بینی در پایانۀ فصل تابستان https://eitaa.com/joinchatTebVaBehdasht/129
🌺نمازنامه 🔴بهترین روش کتابت و قرائت سورۀ حمد و توحید و تعقیبات نمازهای واجب پنجگانه https://eitaa.com/joinchatRawhVaRayhan/20 🌺توجّه: در نمازنامه بحث تعقیبات نمازهای واجب این استغفار کاملتر از قبلی است که البتّه آن را هم اصلاح و کامل کردیم 👈👈👈... سه بار این گونه استغفار کنید: «اَسْتَغْفِرُ الّاهَ الَّذِي لا إِلاهَ إِلّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلالِ وَ الْإکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»(۶)... ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🔴در آینده خاهید خاند: راهنمای پیشگیری و درمان بیماریهای سخت‌درمان، به‌ویژه سرطان خون، و بیماریهای اعصاب، کبد، قلب و کمخونی ✔️کانال طب و بهداشت در آخرالزّمان @joinchatTebVaBehdasht
🌺بهترین ترکیب برای دوددادن و ضدّعفونی‌کردن مکانها و میکروب‌کشی و دورکردن شیاطین و ارواح پلید و جذب فرشتگان، اسپند و گلپر و کندر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺سه چیز دوست‌داشتنی و سه چیز ناپسند نزد خداوند رسول خدا-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله‌وسلّم- فرمود: سه چیزند که خداوند آنها را دوست می‌دارد: کم‌گویی، کم‌خابی و کم‌خُری. سه چیزند که خداوند آنها را دشمن می‌دارد: پرگویی، پرخابی و پرخُری.(۱) امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-عليه‌السّلام- فرمود: هر گاه خداوند -پاکیزه- نیکی بنده‌اش را بخاهد، کم‌گویی، کم‌خُری و کم‌خابی را در دلش می‌اندازد.(۲) ------------------------------------------- ۱. تنبيه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲. غرر الحکم، ص ۲۸۹، ف ۱۷، ح ۱۴۳؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 📚گزیده‌هایی از کتاب: رَوْح و رَیْحان؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺دوشنبه آغاز رمضان ۱۴۴۵ بنا بر محاسبات عددی و برخی محاسبات نجومی، روز دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برابر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ و روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ پایان ماه رمضان و روز چهارشنبه ۲۲ فروردین عید سعید فطر می‌باشد. بنا بر آیات قرآنی و روایات اسلامی رمضان همواره سی روزه است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺نگاهی نو به شب قدر به زودی
🌺بیتی منسوب به نظامی گنجوی خطاب به امام مهدی-علیه‌السّلام-: دین تو را در پی آرایش‌اند در پی آرایش و ویرایش‌اند بس که ببستند بر او برگ و ساز گر تو ببینی نشناسیش باز ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺خانندگان و منتظران ظهور و حقجویان گرامی با اطمینان و بر پایۀ محاسبات نجومی و محاسبات عددی عرض می‌کنم که امشب شب نخست ماه رمضان است، و بنا بر برخی روایات اسلامی، شب نخست رمضان همان شب نزول قرآن کریم بر پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- و شب قدر می‌‌باشد!!! غسل و دعا و صدقۀ ماه رمضان و صدقۀ یک سال قمری فراموش نشود. ما را در این شب عزیز و عظیم در دعای خیرتان یاد بفرمایید. در تلاشیم تا ساعتی یا ساعاتی دیگر گفتاری پیرامون ماه رمضان ارائه کنیم. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺ماه رمضان ماه رمضان سر سال اَصْبَغ ابن نُباتَه گفته است: أمیر مؤمنان [علی]-عليه السّلام- در ماهی که در آن کشته شد، برای ما سخنرانی کرد و فرمود: ماه رمضان نزد شما آمد، و آن آقای ماهها و آغاز سال است... .(۱) ۱. الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. از هِشام ابن سالم روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليه‌السّلام- فرمود: هر گاه ماه رمضان بی کاستی و آسیب باشد، سال بی‌کاستی و آسیب است، و فرمود: سر سال ماه رمضان است.(۱) ۱. تهذیب الأحکام، ج ۴، ص ۳۳۳، ک الصیام، ب الزیادات، ح ۱۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. از فضل ابن شاذان نیشابوری روایت شده است که وی از رضا-علیه‌السّلام- شنید: ... آغاز ماهها نزد راستی‌گرایان ماه رمضان است... .(۱) مراد از «راستی‌گرایان» شیعیان دوازده‌امامی می‌باشند. ۱. من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲، ح ۱۴۸۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیه‌السّلام- فرمود: سر سال شب قدر است که آنچه از سال تا سال می‌باشد، در آن نوشته می‌شود.(۱) ۱. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ک الصيام، ب الزیادات، ح ۱۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیه‌السّلام- فرمود: شب قدر همان آغاز سال و همان پایان آن است.(۱) ۱. الكافي، ج ۷، ص ۱-۶۳۰، ك الصیام، ب ۶۹، ح ۱۱. از عَمْر شامی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليه‌السلام- فرمود: «بی‌گمان شمارۀ ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها و زمین را آفرید»(۱)؛ پس سرآغاز ماهها ماه خدا-عزّ ذکره- است، و آن ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان فرو فرستاده شده است، پس با قرآن به پیشواز ماه بروید.(۲) ۱. قرآن کریم، سورۀ توبه، آیۀ ۳۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲. الکافي، ج ۷، ص ۳۷۹، ک الصیام، ب ۲، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. سَکونِی از جعفر ابن محمّد، از پدرش، از پدرانش، از امیر مؤمنان [علی]-علیه‌السّلام- روایت کرده است که وی فرمود: هرکس نخستین روز از سال در آبی روان غُسل کند و بر سرش سی مشت آب بریزد، برای وی داروی سال خاهد بود، و بی‌گمان آغاز هر سالی نخستین روز از ماه رمضان است.(۱) ۱. الإقبال، ج ۱، ص ۱۹۳، ب ۵، ف ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 📚گزیده‌هایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺دعای شب نخست ماه رمضان از عمّار ابن موسی ساباطی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیه‌السلام- به من فرمود: هر گاه شب نخست از ماه رمضان بود، پس بگو: «اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ، هذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ، وَ أَنْزَلْتَ فِيهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقَانِ، اللهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ، وَ أَعِنَّا عَلى قِيَامِهِ، اللهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا، وَ سَلِّمْنَا فِيهِ، وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ مُعَافَاةٍ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِيمَا يُفْرَقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لَايُرَدُّ وَ لَايُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذَنْبُهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ‌ تُطِيلَ لِي فِي عُمُرِي، وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ».(1) ‌1. الکافي، ج 7، ص 4-393، ك الصیام، ب 5، ح 2.
🌺وقتهای ویژۀ نمازهای پنج‌گانه و هنگام بازکردن روزه بر پایۀ سیرۀ پیامبر و امامان دوازده‎گانۀ جانشین وی-صلوات‌الّاه‌علیهم- بهتر است هر یک از نمازهای واجب پنج‎گانه در آغاز وقت ویژه خُد و در پنج زمان جدا از هم گزارده شود، هرچند این نمازها را در سه زمان نیز می‎توان خاند. وقت ویژۀ نماز صبح از هنگام دمیدن سپیدۀ صبح تا پیش از برآمدن خُرشید (ناپدیدشدن ستارگان) است، و پس از آن باید قضا کرد. گفتنی است، هرچند می‌توان نماز صبح را با آغاز اذان رسمی صبح خاند، احتیاط در آن است که نماز صبح را در همۀ فصلهای سال نزدیک ده دقیقه پس از آغاز اذان رسمی صبح بخانید. نیز شایان یادآوری است، هرچند هنگام سحر با آغاز اذان رسمی صبح باید دست از خُردن و آشامیدن کشید، احتیاط در آن است که پنج دقیقه پیش از آغاز اذان رسمی صبح این کار را انجام دهید. وقت ویژۀ نماز ظهر از آغاز ظهر (زمان میانگین طلوع تا غروب آفتاب) است، هرچند می‌توان نماز ظهر را تا پیش از مدّت‌زمانِ باقی‌مانده برای خاندن نماز عصر پیش از غروب آفتاب نیز خاند، و پس از آن باید قضا کرد. وقت ویژۀ نماز هنگام عصر (زمان میانگین ظهر تا غروب آفتاب) است، هرچند می‌توان نماز عصر را پس از خاندن نماز ظهر تا پیش از غروب آفتاب نیز خاند، و پس از آن باید قضا کرد. وقت ویژۀ نماز مغرب، از ناپدیدشدن خُرشید تا ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) یا انبوه‌شدن ستارگان در آسمان است، و زمان ماندگاری شفق در اندازۀ میانگین در بسیاری از سرزمینها و افقها در شش‌ماهۀ نخست سال نزدیک یک ساعت و در شش‌ماهۀ دوم سال نزدیک به ۵۰ دقیقه می‌باشد. گفتنی است، هرچند غروب آفتاب به گونه‌ای میانگین نزدیک ۱۹ دقیقه پیش از اذان مغربی است که شیعیان روزگار ما می‎گویند، چون در برخی روایات اسلامی، برای اطمینان از این‎که خُرشید غروب کرده باشد، سفارش شده است که صبر کنند تا سرخی مشرق از میان برود، و نیز پسندیده است که انسان در بازکردن روزه شتاب نورزد، بهتر آن است، برای رعایت احتیاط و استحباب، نماز را نزدیک ۱۰ دقیقه پس از غروب آفتاب بخانند، و در همین زمان نیز می‎توانند روزه را باز کنند. پس اگر چیزی از گزاردن نماز در این زمان جلودار انسان شود، می‌توان آن را از هنگام ناپدیدشدن سرخی مغرب (آغاز تاریکی کامل شب) تا پیش از وقت پایانی مانده برای خاندن نماز عشا پیش از رسیدن به نیمه‌شب شرعی(۱)، انجام داد، و پس از آن باید قضا شود. از این روی، اگر نماز مغرب را پس از ناپدیدشدن شفق بگزارند، زمان فضیلت آن از دست می‎رود. وقت ویژۀ نماز عشا (تاریکی شب)، از ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) تا نیمه‌شب شرعی است، و بهتر آن است که نماز عشا را تا نیمه‌شب (نزدیک ربع ساعت به نیمه‌شب) پس بیندازند، هرچند می‌توان نماز عشا را پس از خاندن نماز مغرب در آغاز وقتش تا پیش از طلوع فجر خاند، و پس از آن باید قضا کرد. --------------------------------------------------- ۱. برای به دست آوردن وقت نیمه‌شب، ۱۱ ساعت و ربع از وقت اذان ظهر جلو بروید و یا زمان میان غروب آفتاب تا طلوع فجر (اذان صبح) را دو بخش کنید، میانه‎اش وقت نیمه‎شب شرعی است. 📚گزیده‌هایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🔴جدول قمر در عقرب سال ۱۴۰۳ شمسی بر پایۀ صورت فلکی 🔴صورت فلکی قمر در عقرب 🔵بنا بر برخی روایات اسلامی و سفارش منجّمان، در روزها و ساعات قمر در عقرب، از آغازیدن یا انجام‎دادن کارهای سرنوشت ساز و بنیادین، مانند پیوند ازدواج، آمیزش برای فرزنددارشدن، نامگذاری فرزندان، پایه‎گذاری ساختمان، آغاز کارهای مهم و تجارتهای بزرگ و درآوردن روزی، سفرهای سرنوشت‌ساز، کارهای مهمّ بهداشتی و درمانی مانند حجامت و ... باید پرهیز کرد، و برای دورکردن بلاها و بدشگونی ساعات و روزهای قمر در عقرب، بهتر آن است که هر صبح و غروب صدقه‌ای بدهید. 🔵شایان یادآوری است، آن‌چه در بیشتر تقویمهای روزگار ما با عنوان ساعات و روزهای قمر در عقرب می‎نویسند، بر پایۀ قمر در برج عقرب است که نادرست می‎باشد، ولی قمر در عقربِ درست همان بودن قمر در صورت فلکی عقرب است که نزدیک دو روز دیرتر روی می‎دهد، و رعایت احتیاط و جمع میان قمر در صورت فلکی عقرب و قمر در برج عقرب کاری بیهوده و نادرست است!!! ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🔴در اسلام و عرفان اسلامی موسیقی و نوازندگی نداریم در اسلام اصیل و تشیّع دوازده امامی و عرفان اسلامی موسیقی نداریم، بلکه مذمّت و تحریم شده است. ترویج موسیقی در میان مسلمانان بدعتی است که نخست بنی اُمیّه و سپس بنی عبّاس در آن نقش داشتند. برخی روایاتی که در کتابهای سنّیان آمده که پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- برخی موسیقیها را تأیید می‌کرد یا گوش می‌داد، از دروغها و ساخته‌های روایان اموی و دشمنان نبوی است که با نگاهی دقیق و عمیق به تاریخ اسلام و متون روایی اصیل به این موضوع پی می‌بریم، و جالب آن است که برادران سنّی مذهب که خُد امام علی-علیه‌السّلام- را وارث علوم پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- می‌دانند، در کتابهایشان گزارش کرده‌اند که آن بزرگوار در دوران زمامداری‌اش مردم را از زدن طبل نیز باز می‌داشت! چنین انحرافاتی در میان امّتهای پیشین نیز روی داده است، و یهودیان و مسیحیان نیز به موسیقی گراییدند و در ترویج آن کوشیدند تا جایی که در کنیسه‌ها و کلیساها نیز موسیقی می‌نوازند و می‌گوشند و داود پیامبر-علیه‌السّلام- را یک موزیسین می‌دانند، در حالی که آن بزرگوار تنها صدای خُشی داشت و زبور می‌خاند و نه وی و نه دیگر پیامبر خدا عیسی ابن مریم-علیهماالسّلام- و نه هیچ پیامبر دیگری اهل موسیقی نبوده است. در قرآن کریم سورۀ سوره سبأ آیه 10 آمده است: «وَ لَقَدْ آتَيْنَا دَاوُدَ مِنَّا فَضْلاً يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَ الطَّيْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ»؛ و بی‌گمان از خدمان به داود برتری‌ای دادیم، ای کوهها و پرندگان با وی هماهنگ (تسبیح‌گوی) شوید، و آهن را برای وی نرم گردانیدیم. طبق روایات اسلامی ماجرا این گونه بود که: داود-علیه‌السّلام- هنگامی که در بیابانها می‌گذشت، زبور می‌خاند و کوهها و پرندگان و جانوران وحشی با وی تسبیح می‌گفتند، و خداوند عزیز و جلیل آهن را برای وی چون موم نرم کرده بود، به گونه‌ای که از آن هرچه دوست می‌داشت درست می‌کرد! حال آیا شایسته است که چنین پیامبر تسبیح‌گویی را که از اسم اعظم الاهی آگاه بود، و زبان پرندگان را می‌دانست، و کوهها و جانوران وحشی و پرندگان با وی در تسبیح خداوند هم‌آوا می‌شدند، و بی‌گمان او نیز چشم و گوشش باز بود و تسبیح دیگر موجودات را می‌دید و می‌شنید، نوازنده بدانیم! نویسنده پیشتر در گفتاری پیرامون موسیقی در بارۀ روایاتی که از موسیقی نهی کرده و آن را مذمّت کرده‌اند و نیز پیامدهایش بحث کرده‌ام و نیز به ‌گونه‌ای گذرا آورده‌ام که رواج موسیقی و زنان آوازخان در آخرالزّمان از عوامل فرورفتن برخی سرزمینها می‌باشند، و در آینده نیز در این باره بیشتر سخن خاهم گفت. 📚گزیده‌هایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan
🌺با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، با توجّه به آن‌چه پیشتر گفتیم که دو شنبه اول ماه رمضان است و بنا بر برخی روایات اسلامی شب قدر همان شب اول ماه رمضان است، لذا بنده غروب همان یکشنبه را شب اوّل قدر و شب اول سال قمری در نظر گرفتم، ولی کسانی که دوشنبه روزه را آغاز کردند و شب قدر را شب بیست و سوم رمضان می‌دانند، امشب شب نوزدهم ماه رمضان است، و آنان که طبق مبنای رؤیت هلال، روزه را از سه شنبه آغاز کردند، امشب شب هجدهم ماه رمضان است. نیز شایان یادآوری است، کسانی که مانند بنده بر پایۀ روایات شیعی، بر این باورند که ماه رمضان همواره سی روزه است، اگر دو شنبه روزه را آغاز کرده‌اند، چهارشنبه 22 فروردین را باید عید فطر بدانند، و اگر چنین اعتقادی دارند، ولی از روز سه شنبه روزه گرفته‌اند، باز هم همان روز چهارشنبه عید فطر است، و باید جای دو شنبه اول ماه در آینده یک روز را روزۀ قضا بگیرند، و در هر حال چهارشنبه 22 فروردین عید سعید فطر است. ✔️کانال رَوْح و رَیْحان @joinchatRawhVaRayhan