eitaa logo
آخرالزّمان
1.3هزار دنبال‌کننده
297 عکس
85 ویدیو
3 فایل
@joinchatakheruzzaman پایگاه بررسیهای راهبردی رویدادهای آخرالزّمان
مشاهده در ایتا
دانلود
43.mp3
1.77M
🌺ای گل نرگس زغمت همه شب گریه کنم تا سحر ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیه‎السّلام- که در دو بخش و در ۴ فایل ارائه می‌شود، بخشی از سلسله درسهای خارج مهدویّت دانشمند فرزانه استاد حاج شیخ نجم‎الدّین مروّجی طبسی در مرکز تخصّصی مهدویّت حوزۀ علمیّه قم می‎باشد. برای بهره‎مندی از دیگر دروس استاد در زمینۀ مهدویّت به دو پایگاه زیر بروید: ۱. @velaseddighah ۲. velaseddighah.com/fa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیه‎السّلام- دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجم‎الدّین مروّجی طبسی 👈بخش 1 فایل 1 ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیه‎السّلام- دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجم‎الدّین مروّجی طبسی 👈بخش 1 فایل 2 ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیه‎السّلام- دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجم‎الدّین مروّجی طبسی 👈بخش 2 فایل 1 ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیه‎السّلام- دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجم‎الدّین مروّجی طبسی 👈بخش 2 فایل 2 ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
☘️شب نیمۀ شعبان، برترین شب پس از شب قدر امام صادق-علیه‎السّلام- فرمود که از امام باقر-علیه‎السّلام- در بارۀ برتری شب نیمۀ شعبان پرسیده شد؟ فرمود: آن، برترين شب پس از شب قدر است، در آن خداوند نیکی‌اش را به بندگانش می‌دهد، و از آنان برای بخشش بی‌رنجش چشم‌پوشی می‌کند؛ پس بکوشید در آن شب در نزدیک‌شدن به خداوند متعالی؛ زیرا بی‌گمان آن شبی است که خداوند عزیز و جلیل برای خُدش سوگند خُرده است که در آن پرسشگری را بر نگرداند تا هنگامی که درخاست چیزی که در آن نافرمانی است، نکرده باشد، و آن، شبی است که خداوند آن را برای ما خاندان برگزیده است، در برابر برگزیدن شب قدر برای پیامبر ما(صلّی‎الّاه‎علیه‎وآله).(۱) —------------------------------------------------- ۱. الإقبال، ج ۳، ص ۳۱۵، ب ۹، ف ۴۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🔴کمربندها را سفت ببندید و قناعت پیشه کنید و سرمایه‌هایتان را هدر ندهید!!! به خانندگان گرامی سفارش می‌کنیم، اکنون که به گردنه‌های سخت آخرالزّمان رسیده‌ایم، قناعت و صرفه‌جویی پیشه کنید و از ولخرجیها و سفرهای ناسودمند و حتّی برخی سفرهای زیارتی بپرهیزید. جهان، به‌ویژه خاورمیانه و کشور عزیز ما ایران، افزون بر گرفتاریهای کنونی، دچار بلاهای آسمانی و زمینی بیشتر از اینها، مانند طوفان و سیل و خشکسالی و زلزله و فقر و گرانی و گرسنگی سخت، خاهد شد! در اوضاع کنونی، از خریدن کالاهای گران‌قیمت، مانند خُدروهای گران و بی‌کیفیّیت داخلی و خدروهای گران و افزایش قیمت‌یافته خارجی، خُدداری کنید تا روی دست گرانفروشان بمانند و باد کنند و ارزان شوند. حواستان باشد خدروفروشها با بالابردن بیش از حدّ قیمت خدرو، مردم را به مرگ گرفته‌اند تا به تب راضی شوند. بازار بورس و وامهای بانکی قمار و ربوی و حرام‌اند. با گذاردن سرمایه‌هایتان در بانکها و بازارهای بورس و گرفتن وامهای ربوی هم دنیایتان خراب می‌شود و هم آخرتتان می‌سوزد!!! در مصرف آب و برق و گاز و تلفن و موبایل هم تا می‌توانید صرفه‌جویی کنید تا انرژیهای کشور هدر نروند و داراییهایتان بیهوده صرف در این امور نشوند. افزون بر سفارش قناعت به همگان، به ثروتمندان نیز یادآور می‌شویم که به داد بیچارگان برسند، و اگر چنین نکنند، روزگارشان در همین دنیا، به‌ویژه در عصر ظهور، سیاه و تباه خاهد شد؛ زیرا در دوران زمامداری امام مهدی-علیه‌السّلام-سرمایه‌های انبوه و گنجهای زراندوزان مصادره خاهند شد. 📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🔴بایستگی داشتن توانایی مالی و اندوختن خُراکِ سال در آخرالزّمان به دست آوردن تواناییهای مالی و اندوختن خُراکیها و دیگر نیازمندیهای انسان در سال از کارهایی‌اند که با خرد و دین سازگارند، و آن کارها در آخرالزّمان، برای نگاهداری جانها و ایمان، هنگام ناپدیدشدن آسودگی و خُراک، بایسته‌اند، به‌ویژه پس از برآمدن بزرگ‎ستاره‎ای دنباله‎دار در ماه رمضانِ پیش از ظهور امام مهدی-علیه‎السّلام-، و از نمونه‎های زر و سیم‌اندوزیِ پرهیز داده‌شده از آن یا از نمونه‌های احتکار خُردنیها و جز آنها که در آیین اسلامی بازداشته شده‌اند، نیستند؛ زیرا بی‌گمان زر و سیم‌اندوزی آن است که کسی دارایی فراوانی را گردآوری کند و آنها را برای روزی‌خُرانش یا در راه خدا نپردازد، و احتکار آن است که بازرگان چیزی را که خریده است، هنگام گرانی و کمبودش، از فروشش خُدداری کند تا آن را هنگام سخت‌نیازمندی مردم، بیشتر از نرخی که خریده است، بفروشد، و با این کار مایۀ آسیب‌زدن و تنگ‌گرفتن بر ایشان شود. بنا بر آن‌چه در احادیث اسلامی آمده است، بزرگ‌ستاره‌ای دنباله‌دار که «گیسوی سختی‌آور» یا «گیسوی شیطان» نامیده می‌شود، کمی پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام-، از صفر تا رجب در کرانه‌های آسمان می‌گردد تا آن‌که در شعبان میان خُرشید و زمین جای می‌گیرد و در ماه رمضان به زمین نزدیک می‌شود و پیرامونش می‌چرخد و اندک‌اندک درون پوشش گازی‌اش می‌رود و می‌سوزد و شعله‌ور می‌شود و سه یا هفت‌شبی پیاپی برای زمینیان نورافشانی می‌کند، و تندبادی سرخ پدید می‌آورد و شهابهایی فراوان بر روی زمین فرو می‌باراند و ناگهان با صدایی سخت و بسیار ترسناک در مشرق می‌افتد و مایۀ گرفتاریها و ناخُشیهایی برای مردم می‌شود. از عُبادَه ابن صامِت روایت شده است که رسول خدا-صلّى‌الّاه‌عليه‌[وآله]وسلّم- فرمود: هر گاه ستونی سرخ را از سوی مشرق در رمضان دیدید، خُراک سالتان را بیندوزید؛ پس بی‌گمان آن، سالِ گرسنگی است.(۱) خالد ابن مَعْدان گفته است: بی‎گمان به‌زودی ستونی از آتش از سوی مشرق برمی‌آید که همۀ زیندگان زمین آن را خاهند دید. پس هر کس به آن برسد، برای خانواده‎اش خراک سال را فراهم کند.(۲) چنین می‌نماید که این حدیث از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- باشد، اگرچه خالِد ابن مَعْدان کلاعِی تابعی آن را به وی نسبت نداده است. از اَنَس روایت شده است که گفت: شنیدم که رسول خدا-صلّی‎الّاه‌علیه[وآله]وسلّم- فرمود: بهترین یاری‌کردن بر دین خُراک سال است.(۳) سالم بندۀ زید ابن صُوحان گفته است که با آقایم زید ابن صوحان در بازار بودیم که سلمان پارسی از کنارمان گذشت، در حالی که پیمانه‌ای به اندازۀ بار شتری(۴) از خُراکی خریده بود. پس زید به او گفت: ای ابو عبدالّاه، این کار را می‌کنی، در حالی که تو همدم رسول خدا-صلّی‎الّاه‌علیه[وآله]وسلّم- بودی؟! گفت: بی‌گمان انسان، هنگامی که روزی‌اش را فراهم آورد، برای بندگی آرام و آسوده می‌شود، و وسوسه (اندیشۀ بیهوده) از وی ناامید می‌شود.(۵) بدان هنگامی که به رفتارهای همراهان پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- و امام علی-عليه‌السّلام- در تاریخ اسلام نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که سلمان در بالاترین پله‌های زهد و ایمان بود، و با آن همه، در به دست آوردن چیزهایی که مایۀ زندگانی‌اند و فراهم‌آوردن خُراک سال تلاش می‌کرده است. مُعَمَّر ابن خَلّاد از ابو الحسن رضا-عليه‌السّلام- در بارۀ نگه‌داری خُراک در سال پرسید؟ فرمود: من انجامش می‌دهم.(۶) حسن ابن جَهْم گفته است که از رضا-عليه‎السّلام- شنیدم که می‌فرمود: بی‎گمان انسان هر گاه خُراک سال را درون خانه کند، سبک‏بار و آسوده می‌شود.(۷) مِقْدام ابن مَعْدِی كَرَب گفته است که شنیدم رسول خدا-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- می‌فرمود: هر گاه در آخرالزّمان باشد، مردم ناچارند در آن، از زرها و سیمها که مرد با آنها دین و دنیایش را بر پا دارد.(۸) ------------------------------------------------------------------ ۱. المعجم الأوسط، ج ۱، ص ۲۴۱، ح ۳۷۳؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲. الفتن، ص ۱۵۰، الجزء ۳، ح ۶۱۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۳. فوائد أبي عليّ ابن فَضالة، ح ۱۷؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۴. در نوشتار عربی خبر، در این‌جا «وسقاً» یافت می‌شود، و هر وَسَق، پیمانه و ظرف بزرگی است که با آن دانه‌ها و مانند آنها وزن می‌شوند، و به اندازۀ ۶۰ صاع یا برابر بار شتری است؛ بهره‌گرفته‌شده از: فرهنگنامه‌های زبان عربی. ۵. المعجم الکبیر، ج ۶، ص ۲۱۹، ح ۶۰۵۷؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۶. من لایحضره الفقيه، ج ٣، ص ۱۶۷، ک المعيشة، ح ۳۶۲۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۷. الكافي، ج ۹، ص ۵۶۹، ک المعیشة، ب ١٥، ح ١؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۸. المعجم الکبیر، ج ۲۰، ص ۲۷۹، ح ۶۶۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
هدایت شده از آخرالزّمان
📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴مذاکره ایران و عربستان برای بهبود روابط، شبیه ماجرای برجام و مذاکره ایران با طرفهای غربی است!!!! کسانی که پیشبینیهایمان در بارۀ برجام و دولتهای آخرالزّمان و بحرین در آخرالزّمان را پیشتر خانده‌اند، بهتر متوجّه مقصود ما می‌شوند. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🌺در آستانۀ سال نو شمسی و قمری نیازمندان را دریابیم!!! اسحاق ابن عمّار روایت کرده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليه‌‏السّلام- فرمود: روزگاری بر مردمان فرا می‌‏رسد كه هر كس از مردم درخاست نمايد، زندگی كند، و هر كس خاموشي گزيند، بميرد. گفتم: اگر به آن زمان رسيدم چكار كنم؟ فرمود: به آنان با آن‎چه نزد توست ياری می‌‏رسانی، پس اگر چيزی نيافتی، تلاش می‌كنی.(۱) بنا بر آن‎چه از معارف دینی آموخته‎ایم، کسانی که خرج سال خُد را دارند، و می‌توانند دست نیازمندان را بگیرند، ولی از این کار دریغ می‎ورزند، از نماز و روزۀ خِیش بهره‌ای جز دولا و راست‌شدن و تشنگی و گرسنگی نمی‌برند!!! ای که دستت می‌رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار بنا بر این، پیشنهاد می‌کنیم، با توجّه به تقارن تقریبی سال نو شمسی با سال نو قمری که بر پایۀ روایات رسیده از اهل بیت پیامبر گرامی-صلوات‌الاه‌علیهم‌اجمعین- ماه رمضان نزد اهل حق آغاز سال است و در این ماه مقدّرات یک‌سالۀ انسان رقم می‌خُرَد، اکنون صدقۀ یک‌ساله‌ای را با نیّت دفع نکبات و نحوسات و بلاهای آسمانی و زمینی و جلب خیرات و برکات آسمانی و زمینی آماده کنید و به گونه‌ای پنهان و آبرومندانه به نیازمندان بدهید و دلشان را شاد کنید. گر جمله زمین به قهر آباد کنی بهتر نه از آن که خاطری شاد کنی ور بنده کنی به لطف آزادی را بهتر که هزار بنده آزاد کنی ——————————————- ۱. الکافي، ج ۷، ص ۳۱۹، ک الزکاة، ب النوادر، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴😳صدقۀ سر سال قمری و صدقات روزانه و ماهانه را فراموش نکنید. چون بر خلاف پیشبینیهای فریبنده و سخنان تکراری و ملالت‌آور منجّمان و سخن‌وران و سرگرم‌کنندگان مردم، در این ساعات پایانی سال بد ۱۴۰۱، در بررسی «احوال مُلک دارا» در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، برخی چیزهای ناگوار دیده‌ایم که از دوات اشرار تراوَد! هرچند در برخی از این ناگواریها و سوگواریها پاره‌ای امیدواریها نیز دیده می‌شوند! آن کس است اهل بشارت که اشارت داند نکته‌ها هست بسی محرم اسرار کجاست ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🌺دعای تحویل سال نو یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوالِ حَوِّلْ حالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحالِ ای دگرگون کنندۀ دلها و دیده‏‌ها * ای مدبّر شب و روز * ای گرداننده سال و حالتها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال 🌺«الّاهُمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»
🌺حلول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ با فرارسیدن ماه رمضان ۱۴۴۴، وضو بگیرید و دو رکعت نماز اوّل ماه را بخانید و صدقه‌ای کنار بگذارید و از خداوند متعالی سلامتی امام مهدی-علیه‌السّلام-، مؤمنان، خُد و خانواده و دورشدن بلاهای آسمانی و زمینی از ایشان تا آخر ماه و نزدیک‌شدن ظهور آن امام بزرگوار را بخاهید. نویسنده در تماسی که با یکی از کارشناسان مورد اعتماد در علم نجوم داشتم، و خبرهایی قطعی از رؤیت هلال در برخی شهرهای ایران دادند، حلول ماه مبارک رمضان برایم قطعی شد، و به تعبیر ایشان این ماه سی روزه خاهد بود. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🌺کشف دانشمند ژاپنی؛ "روزه‌داری" باعث از بین رفتن سلول‌های معیوب و سرطانی بر اساس یافته‌های یوشینوری اُسومی، مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزا سلول توسط خود سلول است که در هنگام "روزه گرفتن" و گرسنگی طولانی رخ می‌دهد. دبیر فیزیولوژی و پزشکی کمیته نوبل می‌گوید: "کمیته نوبل در انستیتو کارولینسکا تصمیم گرفت تا نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2016 را به یوشینوری اُسومی برای کشفمکانیسم اتوفاژ عطا کند." "مکانیسم اتوفاژی" یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزاء سلول توسط خود سلول است که به دلیل کمک به شناخت و درمان بیماریهایی همچون سرطان، دیابت، پارکینسون و بیماریهای سلسله اعصاب بسیار مهم است. مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی زمانی روی می‌دهد که اجزای سلول با مرکز بازیافت سلول یا لایزوزوم در هم می‌آمیزد تا آنزیم‌های لایزوم بتوانند مواد حمله‌کننده یا مخرب را از بین ببرند. این اتفاق روند سم‌زدایی سلول و خود‌درمانی و در واقع مکانیسم دفاعی سلول است؛ زمانی که مواد غذایی به اندازه کافی به سلول نمی‌رسد یا اینکه سلول وظیفه از بین بردن مهاجمی مثل باکتری و ویروس را دارد، اتوفاژی برای زدودن مواد زائد و کم کردن مصرف سلول به کمک آن می آید و سلول مواد زائدی را که تولید کرده یا سلول‌هایی را که پیر شده‌اند را تخریب کرده و از مواد اولیه آنها برای تولید اجزا و مواد جدید استفاده می‌کند! ماریا ماسوچی، استاد ویروس‌شناسی موسسه زیست شناسی سلولی دانشکده کارولینسکا در این باره می‌گوید: "اتوفاژ یعنی حذف پروتئین‌های آسیب‌دیده از طریق اندامکها و بازسازی سلول؛ کشف ارتباط میان اتوفاژی و سلول‌های پیر و ارتباط این مکانیسم در شناخت بیماری‌های سالخوردگان نظیر آلزایمر و دیابت نوع دو بسیار مهم است؛ در نهایت شناخت عوارض اتوفاژ بیش از اندازه بر روی سلولها به طور مثال در مورد سرطان‌ها نیز اهمیت بسزایی دارد؛ اتوفاژ بیش از اندازه میتواند منجر به مقاومت در برابر داروهای ضد سرطان شود." پروفسور یوشینوری اُسومی 71 ساله در دهه 90 میلادی، گروهی از ژن‌ها را شناسایی کرد که باعث اتوفاژی در مخمر نان می شدند؛ او با استفاده از این یافته به کشف مکانیسم اتوفاژ در سلول‌های انسان روی می‌دهد. در رابطه با این یافته دانشمند ژاپنی می‌توان گفت مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزا سلول توسط خود سلول است که در هنگام "روزه گرفتن" و گرسنگی طولانی رخ می‌دهد. در واقع زمانی که انسان بیش از مثلا 8 ساعت گرسنگی را تحمل کند، سلولهای سالم برای کسب انرژی و جبران کمبود غذا از سلولهای معیوب و توده‌های مستعد سرطان تغذیه می‌کنند! و به نوعی اتوفاژی عاملی در راستای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها است. تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقش روزه در پاکسازی بدن و جلوگیری از سرطان ⬅️ این کلیپ ۵ دقیقه ای رو حتماً ببیند 🌺مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی زمانی روی می‌دهد که اجزای سلول با مرکز بازیافت سلول یا لایزوزوم در هم می‌آمیزد تا آنزیم‌های لایزوم بتوانند مواد حمله‌کننده یا مخرب را از بین ببرند!
🌺در ایّام و لیالی ماه مبارک رمضان دعاگوی برادران و خاهران ایمانی هستیم. نیز مُلتَمِس دعای خیر شما می‌باشیم؛ به‌ویژه آن‌که بنده مدّتی است گرفتاری جفای برادران می‌باشم که خُد از دلائل تأخیر در ارائۀ گفتارهای آخرالزّمانی و از نشانه‌های آخرالزّمان می‌باشد، و در این باره در آینده روایتی نیز ارائه خاهیم داد!
🌺وقت ویژۀ نماز مغرب و هنگام بازکردن روزه بنا بر سیرۀ پیامبر-صلّی‎الّاه‌علیه‎وآله- و امامان دوازده‎گانۀ جانشین وی-علیهم‎السّلام- بهتر است هر یک از نمازهای پنج‎گانه در وقت ویژه خُد و در پنج زمان جدا از هم گزارده شود، هرچند نمازها را در سه نوبت نیز می‎توان خاند. از احادیث اسلامی برمی‎آید که وقت ویژۀ نماز مغرب، از ناپدیدشدن خُرشید تا ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) در آسمان می‎باشد، و زمان ماندگاری شفق در اندازۀ میانگین در بسیاری از سرزمینها و افقها در شش‌ماهۀ نخست سال نزدیک ۵۰ دقیقه و در شش‌ماهۀ دوم سال به ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه هم می‌رسد. بنا بر این، هرچند غروب آفتاب نزدیک ۲۰ دقیقه پیش از اذان مغربی است که شیعیان روزگار ما می‎گویند، چون در برخی روایات اسلامی، برای اطمینان از این‎که خُرشید غروب کرده باشد، سفارش شده است که صبر کنند تا سرخی مشرق از میان برود، و نیز پسندیده است که انسان در بازکردن روزه شتاب نورزد، بهتر است برای رعایت احتیاط و استحباب، نماز را نزدیک ۱۰ دقیقه پس از غروب آفتاب یا ۱۰ دقیقه پیش از گفتن اذان متعارف نزد شیعیان بخانند، و در همین زمان نیز می‎توانند روزه را باز کنند. پس اگر چیزی از گزاردن نماز در این زمان جلودار انسان شود، می‌توان آن را از هنگام ناپدیدشدن سرخی مغرب (آغاز تاریکی کامل شب) تا پیش از وقت پایانی مانده برای خاندن چهار رکعت نماز عشا پیش از رسیدن به نیمۀ شب(۱)، انجام داد، و پس از آن باید قضا شود. بنا بر این، اگر نماز مغرب را پس از ناپدیدشدن شفق بگزارند، زمان فضیلت نماز مغرب از دست می‎رود. ابو عبدالّاه [امام صادق]-عليه‎السّلام- فرمود: رسول خدا-صلّی‎الّاه‌علیه‎وآله- هنگامی که خرشید غروب می‎کرد، چیزی را بر نماز مغرب برنمی‎گزید، مگر آن‎که نماز مغرب را می‎گزارد.(۲) ابو عبدالّاه [امام صادق]-عليه‎السّلام- فرمود: وقت مغرب از هنگامی است که خرشید پنهان می‎شود تا آن‌که ستارگان تو در تو (انبوه) شوند.(۳) [امام] صادق-عليه‎السّلام- فرمود: نفرین‌شده(۴) است، نفرین‌شده است کسی که مغرب را در جستجوی فضیلتش پس بیاندازد. به وی گفته شد: بی‎گمان عراقیها مغرب را پس‎ می‎اندازند تا آن‎که ستارگان تو در تو (انبوه) شوند. فرمود: این، از کارهای دشمن خدا ابو خَطّاب(۵) است.(۶) ابو الحسن [امام رضا]-عليه‌السّلام- فرمود: بی‌گمان ابو خطّاب کوفیان را تباه کرد. پس چنان شدند که مغرب را نمی‌گزاردند، مگر آن‎که سرخی غروب پنهان شود، در حالی که چنان نمی‎باشد، و آن، برای مسافر و دارندۀ بیماری سرگرم‎کننده و وقتگیر است.(۷) گفتنی است، آن‌چه در بارۀ وقت ویژۀ نماز مغرب و زمان بازکردن روزه گفتیم، سازگار با فرمان خداوند و سیرۀ پیامبر و اهل البیت(-صلوات‌الّاه‌علیهم- می‌باشد، و بی‎گمان نماز در آن بازۀ زمانی کوتاه، نماز اوّل وقت و بافضیلت به شمار می‌آید. نیز شایان یادآوری است، هنگام سحر بهتر است با آغاز اذان صبح دست از خردن و آشامیدن بکشید، و برای احتیاط بهتر است نماز صبح را نزدیک سه دقیقه پس از اذان صبح یا پس از گزاردن دو رکعت نافلۀ صبح بگزارید. --------------------------------------------------- ۱. برای به دست آوردن وقت نیمۀ شب، ۱۱ ساعت و ربع از وقت اذان ظهر جلو بروید و یا زمان میان غروب آفتاب تا طلوع فجر (اذان صبح) را دو بخش کنید، نیمه‎اش وقت نیمه‎شب شرعی است. ۲. وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۱۸۹، ک الصلاة، أبواب المواقيت، ب ۱۸، ح ۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۳. وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۱۹۰، ک الصلاة، أبواب المواقيت، ب ۱۸، ح ۱۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۴. دورشده از مهربانی خداوند. ۵. ابو خَطّاب محمّد مِقْلاص اسدی کوفی، از غالیان و انقلابیون عصر عبّاسی و بنیادگذار فرقهٔ خطّابیّه بود. وی نخست پیرو امام جعفر صادق-علیه‎السّلام- و فراخانندۀ سوی وی بود، و سپس کجرو گردید، و سرانجام با فرمان عیسی ابن موسی عبّاسی کشته شد؛ بهره‎گرفته‎شده از: برخی منابع. ۶. وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۱۹۲، ک الصلاة، أبواب المواقيت، ب ۱۸، ح ۶ و ۷؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۷. وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۱۹۲، ک الصلاة، أبواب المواقيت، ب ۱۸، ح ۲۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 📚گزیده‎هایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴خانندگان گرامی، به دلیل ضیق وقت، از خاندن پیامها و پاسخگویی به پرسشها معذوریم. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴وقت خد را صرف خبرهای جزئی آذربایجان و ارمنستان و سوریه و یمن و اسرائیل و فلسطین نکنید. خبرهای سودان هم ارزشی ندارند.
🌺زکات فطرۀ رمضان ۱۴۴۴ از روایات اسلامی بهره گرفته می‎شود، زکات فطره که در پایان ماه رمضان به مؤمنان (نمازخانان) نيازمند داده می‎شود، و مایۀ برکت و دفع بلاست، چون صدقۀ واجب می‌باشد، بر بنی هاشم (سادات) حرام است و باید به ناهاشمیان داده شود. بنا بر این، سادات نیز نمی‎توانند به سادات زکات فطره بدهند، هرچند بسیاری از فقیهان شیعه از این نکته غفلت‎ورزیده و فتوا داده‎اند که سادات می‎توانند به سادات زکات فطره بدهند! کسانی که اهل پژوهش در دین و فقاهت‎اند، می‎توانند حدیث زیر را بنگرند: عن جعفر ابن محمّد-علیهماالسلام- أنّه قال: لاتحلّ لنا زكاة مفروضة، و ماأبالي أكلت من زكاة أو شربت من خمر. إنّ الّاه-عزّ و جلّ- حرّم علينا صدقات الناس أن نأكلها أو نعمل عليها، و أحلّ لنا صدقات بعضنا على بعض من غير زكاة.(۱) امام صادق-علیه‎السّلام- فرمود: برای ما هیچ گونه زکات واجبی حلال نیست، و نزد من خُردن زکات چون نوشیدن مستی‎آور است. بی‎گمان خداوند-عزّ و جلّ- برای ما خُردن صدقات مردم یا تلاش برای گردآوری آنها را حرام، و صدقۀ برخی از ما بنی هاشم بر برخی دیگر را، اگر زکات نباشد، برای ما حلال کرده است.(۲) زکات فطره مهمان بر میزبان واجب نیست،‌ خاه با رضایت میزبان آمده باشد یا بدون رضایت،‌ پیش از غروب آفتاب آمده باشد یا پس از غروب آن؛ زیرا نان‎خُر وی به شمار نمی‎رود. زکات فطره را بهتر است پس از غروب آفتاب آخر رمضان تا فردایش به اهلش برساند، و اگر یک روز پیشتر این کار را انجام دهند، اشکالی ندارد. دادن فطریّه بر فقیرانی که در خرج و خراک شبانه‎روزی خِیش درمانده‎اند، واجب نیست. زکات فطره را بهتر است نخست به نزدیکان مؤمن نیازمند و یا همشهریان بدهد، و اگر کسی از نزدیکان و همشهریان را نیافت یا نشناخت که نیازمند باشد، به ناخیشاوندان و ناهمشهریان بدهد. بهتر است زکات فطره را به جای دادن به مؤسّساتی که اطمینان نداریم آن را درست مصرف می‎کنند و چه بسا به سادات نیازمند یا افراد بی‎نیاز نامؤمن می‎دهند، خُدمان به دست مؤمنان نیازمند ناسیّد، به‎ویژه نزدیکان و آنان که پیرامونمان زندگی می‎کنند، بدهیم. کسانی که بیشترین خُراک روزمرّه آنان نان می‎باشد و تمکّن مالی آنان در همان اندازه است، برای هر تن از خانوار ۶۰ هزار تومان، و اگر تمکّن مالیشان بیشتر است، و برنج ایرانی نیم‌دانه یا برنج سالم درجه دو می‌خُرند، برای هر تن ۱۵۰ هزار تومان، و کسانی که برنج سالم باکیفیّت و درجه یک می‎خُرَند، برای هر تن ۳۰۰ هزار تومان زکات فطره بدهند، و یا برای هر تن سه کیلو نان و یا سه کیلو برنجی را که می‌خرند، بدهند. کفّارۀ خُردن غیرعمدی هر روز روزه ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان یا مُهر نان(۳) فراهم و و به نیازمندان نمازخان غیر سادات پرداخت شود. همچنین کفّارۀ شکستن عمدی هر روز روزه ۷۲۰ تا ۹۶۰ هزار تومان است و باید یک روز روزه نیز تا پیش از رمضان آینده بگیرند. --------------------------------------------------------- ۱. دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۲۵۹، کتاب الزکاة. ۲. دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۲۵۹، کتاب الزکاة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۳. در شهر قم رسم خوبی برقرار است که انسان بزرگواری به نام آقای منادی(حفظه‎الّاه) مهرهایی کاغذی چاپ می‎کند و پول کفّارۀ افراد را بدون دریافت هیچ گونه هزینه‎ای تبدیل به مهر نان (برگه‌هایی مهرخُرده) می‎کند و مهرها به نیازمندان داده می‌شوند و با آنها از نانواییها نان می‌خرند، و کاش چنین کاری در شهرهای دیگر نیز از سوی بانیان خیر انجام می‌شد. 📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان
🔴بزرگنمایی و نهان‌شدن ماه نو در آخرالزّمان بزرگ‌نمایی و نهان‌شدن ماه نو از نشانه‌های نزدیک‌شدن زمان قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- است. از ابو هُرَیْرَه روایت شده است که رسول خدا-صلّی‌الّاه‌علیه[وآله]وسلّم- فرمود: از پیش‌درآمدهای ساعت بادکرده‌شدن هلالهای ماه است، به گونه‌ای که هلال در شب نخستش دیده، ولی گفته شود هلال شب دوم است.(۱) بدان که مراد از «ساعت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، زمان قیام قائم-علیه‌السّلام-است. از اَصْبَغ ابن نُباتَه روایت شده است که امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-علیه‌الصلاة‌والسّلام- فرمود: ... پس هر گاه آن زمان باشد، هلالهای ماه گاهی بادکرده می‌شوند، به گونه‌ای كه ماه شبِ ‏نو دوشبه دیده ‏شود، و گاهی پنهان می‌شوند، به گونه‌ای كه ماه رمضان در آغازش افطار، و عید فطر در پایانش روزه گرفته ‏شود... .(۲) شاید بتوان گفت، چرایی بزرگ‌نمایی هلال ماه نو در آخرالزّمان، دیده‌شدنِ آن با چشم همراه با دوربین، و مایۀ پنهان شدنش، کاهش دید انسان در پیِ آلودگی هوا با ریزگردها یا پخش نور در شب در سالهای نزدیک به زمان قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- باشد، و خداوند داناتر است. چنین می‌نماید، ناسازگاریهایی كه در این سالهای واپسین، میان مسلمانان، بر سر دیدن هلال ماه رمضان و مشخّص‌کردن آغاز این ماه و زمان عید فطر، پدیدار شده‌اند، از نمونه‎های راست‎درآمدن روایات یادشده در روزگار کنونی ما باشند. --------------------------------------------------- ۱. المعجم الأوسط، ج ۷، ص ۶۵، ح ۶۸۶۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۲. بحار الأنوار، ج ۹۳، ص ۴-۳۰۳، ب ۳۷، دنبالۀ ح ۱۹، با گزارش از: فضائل الأشهر الثلاثة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🌺فردا جمعه ۱ اردیبهشت عید سعید فطر است یا آخر ماه رمضان؟! اگر یادتان باشد، طبق اعلان رسمی در کشور ما ایران که هلال ماه رمضان در غروب روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ رؤیت شد، بیشتر مردم و نیز نویسنده روز پنجشنبه سوم فروردین را اوّل رمضان به شمار آوردیم و روزه گرفتیم، ولی در غروب همان روز که می‌بایست هلال شب دوم رؤیت شود، شاهد رؤیت هلالی مطوّق بودیم که تا ساعتی پس از غروب آفتاب در ارتفاع بالا در آسمان درنگ کرده بود. بنا بر این، به نظر رسید که این هلال، هلال ماه شب سوم است. افزون بر آن‌چه گفتیم، برخی دوستانی که طبق برخی روایات اسلامی، مبنایشان در تعیین آغاز ماههای قمری، به‌ویژه ماه رمضان، محاسبۀ عددی است، و به برخی آیات قرآنی و روایات اسلامی استناد می‌کنند که ماه رمضان همواره سی روزه است، پیشاپیش اعلان کرده بودند که روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ روز نخست ماه رمضان خاهد بود، سخن و عملشان با هلال مطوّق و ساعت طولانی درنگ ماه در افق پس از غروب آفتابِ روز پنجشبه ۳ فروردین تأیید شد. نیز با توجّه به تجربیّات نجومی و روایتی که خبر از وقوع خُرشیدگرفتگی در آخر ماه قمری می‌دهد، با رویداد خرشیدگرفتگی در امروز ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ میلادی برابر ‎۳۱ فروردین ۱۴۰۲، چنین به نظر می‌رسد که پنجشنبه ۳۱ فروردین آخرین روز و سی‌امین روز ماه رمضان ۱۴۴۴ است، و فردا جمعه ۱ اردیبهشت روز عید سعید فطر می‌باشد، و هر کس که چنین باوری دارد و روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ را روزه نگرفته است، باید روزۀ آن روز را قضا کند. ناگفته نماند، همین دوستان بر این باورند که در تشخیص آغاز ماه شعبان نیز اشتباهی رخ داده بود، و بر خلاف آن‌چه اعلان شد، طبق مبنای روایی محاسبۀ عددی و مشخّصات هلالهای آغازین ماه، سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱، روز نخست ماه شعبان بوده است. امّا برخی دوستان منجّم ما که مبنایشان در تشخیص و تعیین ماههای قمری رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح و یا حتّی مسلّح است، می‌گویند: هرچند امروز هنگام غروب آفتاب هوا در نصف بیشتر کشور صاف بوده و مانعی بر سر راه رؤیت هلال نبوده است، چون تولّد ماه بیش از ۸ تا ۹ ساعت پیش از هنگام غروب آفتاب نبود و جدایی زوایه‌ای ماه و خُرشید نیز نزدیک ۵ درجۀ نجومی بود که به طور کلّی در جدایی زوایه‌ای کمتر از ۷ درجۀ نجومی رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلّح ناممکن است، رؤیت هلال ماه شوّال در کشور گزارش نشده است. بنا بر این، فردا روز سی‌ام ماه رمضان خاهد بود، و با توجّه به آن‌که تا هنگام غروب آفتاب فردا سنّ ماه نزدیک ۳۰ ساعت خاهد شد، هلال مطوّق ماه تا یک ساعت پس از غروب آفتاب نیز در ارتفاع بالای افق ماندگاری دارد و دیده خاهد شد و چنین می‌نماید که هلال ماهِ شب دوم است. ✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman