eitaa logo
آخرالزّمان
1.2هزار دنبال‌کننده
278 عکس
67 ویدیو
3 فایل
@joinchatakheruzzaman پایگاه بررسیهای راهبردی رویدادهای آخرالزّمان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آخرالزّمان
هدایت شده از آخرالزّمان
هدایت شده از آخرالزّمان
هدایت شده از آخرالزّمان
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺غدیر خُم نام برکه ای است که در محلی به نام خُم در مسیر مکه به مدینه قرار داشته است. در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری، پیامبر(ص) در این مکان، امام علی(ع) را به عنوان ولی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. این حادثه به واقعه غدیر معروف است. غدیر خم در چهار کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه حدوداً در فاصله 183 کیلومتری شمال غربی مکه قرار دارد که یکی از میقات های پنجگانه است. این مکان به دلیل وجود مقداری آب و چندین درخت، محل توقف و استراحت کاروانیان بوده است. پیامبر بزرگوار اسلام در سال دهم هجری آخرین سفر حج خود را به‌جای آوردند. رسول اکرم(ص) در طول سال‌های اقامت در مدینه بجز سه سفر عمره امکانی برای به‌جای آوردن حج نداشتند و بنابراین، مراسم حج فرصتی بود برای مسلمانان که در سفری پر از خاطره همراه حضرت ختمی مرتبت باشند و طول دوران همراهی با عصاره خلقت راه و روش زندگی را بیاموزند. مراسم حج در فضای پر از شور و احساس در کنار پیامبر برگزار شد و بعد از به پایان رسیدن مراسم، رسول خدا سحرگاه شب چهاردهم و قبل از روشنایی سحر همراه کاروانیان از مکه به سمت مدینه حرکت کرد. جاده منتهی به مدینه از چند منزلگاه می‌گذشت. آن زمان مرسوم بود حاجیانی که قصد خروج از مدینه را داشتند از منزلگاه‌های کدی، محصب، تنعیم، سرف، ضجنان، ‌مرالظهران، ‌عسفان وادی قدید می‌گذشتند و به منطقه‌ای به‌نام غدیرخم که می‌رسیدند حاجیان هرکدام به نقاط مختلف می‌رفتند. غدیرخم نام ناحیه‌ای بود که در میان مکه و مدینه واقع شده بود. غدیر در 186 کیلومتری مکه عرب‌ها به سرزمین‌هایی که در مسیر سیل قرار دارند و سیلاب‌ها با عبور از میان آنها به دریا می‌ریزد «وادی» می‌گویند. در این مسیرها، آبگیرهایی طبیعی به‌وجود آمده که پس از عبور سیل از آنها، آب‌های باقی‌مانده در آن جمع می‌شوند. به چنین گودال‌ها و آبگیرهایی «غدیر» می‌گویند. منطقه‌ «غدیرخم» نیز در مسیر سیلاب‌هایی واقع شده که پس از عبور از غدیر به «جُحْفه» می‌رسند و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می‌کنند و آب سیل‌ها به دریاها می‌ریزد. غدیر در سه الی چهار کیلومتری جحفه و جحفه هم در 183 کیلومتری مکه واقع شده است. این محل نزدیک 200 کیلومتر با مدینه فاصله داشت. شهرت این مکان به خاطر وجود برکه‌ای بود که در آن آب باران جمع شده بود. این برکه بین دو رشته کوه در شمال و جنوب و این آبگیر از شرق به غرب کشیده شده بود و در روزگاران گذشته تا دریای سرخ امتداد داشت و در مسیر سیل به‌صورت زمینی هموار در آمده بود. برای واژه «غدیر» معانی مختلفی مانند «آبگیر»، «قطعه‌ای از آب» و «جای جمع شدن آب باران» به کار می‌بردند. چند آبگیر یا غدیر در گوشه و کنار عربستان یافت می‌شد و از این رو این محل را به نام غدیرخم نامگذاری کردند تا با غدیرهای مشابه اشتباه نشود و مزیت آن این بود که هیچ گاه در طول سال خشک نمی‌شد. کنار این برکه چند درخت کهنسال ازنوع «سَمُر» شبیه درخت چنار وجود داشت. درختانی که شاخ و برگ انبوه داشتند و سایبانی برای توقف و استراحت کاروانیان به‌شمار می‌آمدند. غدیرخم جایی بود که راه حاجیان از هم جدا می‌شد و اهالی مصر، مدینه، عراق و شام به سرزمین خود می‌رفتند. روز هجدهم ذی‌الحجه کاروان مسلمانان به این منزلگاه رسیدند و رویداد مهم اعلام ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب(ع) در چنین روزی اتفاق افتاد. غدیر خم را در تاریخ و منابع مختلف به نامه‌های دیگری چون وادی خم،‌ جُحفه، خَرّار و غُرَبَه نیز می‌شناسند که به دلیل همجواری این مناطق با غدیر خم این نامگذاری‌ها صورت گرفته است. شرایط جغرافیایی این منطقه در طول دوران مختلف تغییر می‌کرد. در برخی از منابع جغرافیایی بواسطه وقوع سیل و ایجاد خرابی و تغییر مسیر آبگیر،‌ وخامت شرایط جغرافیایی به گونه‌ای بود که این منطقه را غیر قابل سکنی می‌کرد، اما در دوره‌ای دیگر اوضاع به سمتی پیش می‌رفت که وسعت آب برکه بیشتر و بر تعداد درختان سرسبز این منطقه هم اضافه می‌شد و به صورت محل مناسبی برای سکونت جمعی از مردم به‌صورت شهر یا روستا در‌می‌آمد. برخی آثار تاریخی نشان‌دهنده بنا شدن ساختمان‌هایی از سنگ و وجود حصاری دور منطقه مسکونی در دوران گذشته است.
هدایت شده از آخرالزّمان
شناسایی دقیق مکان واقعه غدیر بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع)، دوستداران اهل‌بیت در دشت‌های حجاز متفرق شدند و برای خود، باغ‌ها و آبادی‌هایی در بعضی از مناطق از جمله مناطق اطراف غدیرخم ساختند. این آبادی بعدها بواسطه شرایط سیاسی و جغرافیایی به محلی مخروبه تبدیل شد و آثار و بقایای تاریخی آن تا حدود زیادی از بین رفت، اما با این وصف در پی تلاش دو محقق سنی و شیعی عربستان به نام‌های عاتق بن غیث بلادی و دکتر شیخ عبدالهادی فضلی از علمای شیعی این مکان شناسایی شد. برابر با برخی گزارش‌های تاریخی بعد از این رویداد هم مسجدی در همان محل که پیامبر خطبه خواند و مولا علی(ع) را به جانشینی برگزید به نام غدیر بنا شد که 50 متر مربع وسعت داشت و چندبار هم از سوی پادشاهان شیعه هند بازسازی شد، اما شهریور 1386 پیروان فرقه وهابیت در اقدامی شبانه آن را ویران کردند. غدیر غریب اکنون غدیر خم در محل عبور و مرور زائران بیت‌الله الحرام و مسافران مدینه النبی قرار ندارد و اثر و ثمر کمتری از نشانی‌های گذشته در آن به چشم می‌خورد. غدیر در شرایط کنونی در گوشه‌ دورافتاده‌ای واقع شده که هر از گاهی برخی از کاروانیان شیعی با تمهیداتی خود را به این محل می‌رسانند و در کنار برکه‌ای برجای مانده از زمان‌های گذشته و سایه‌سار درختان کهنسال و بلندقامت آن دمی می‌آسایند و یاد و خاطره واقعه سرنوشت‌ساز غدیر را گرامی می‌دارند. منبع: الکوثر
🔴با بررسی روایات اسلامی و نگاه به شرایط کنونی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران چنین می‌یابیم که اوضاع کشور روز به روز آخرالزّمانی‌تر می‌شود!!! ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴نفی احزاب و تفرقه‌های مذهبی و سیاسی در قرآن قال الّاه الحکیم في کتابه الکریم: لَاتَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (سورة الروم، الآیة 2-31) خداوند حکیم در قرآن کریم فرموده است: از مشرکان نباشید، از کسانی که دین خیش را پراکنده کردند و گروه گروه بودند؛ هر گروهی به آن‌چه (خیالات و اوهام باطل) نزدشان است، شادمان‌اند! ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴در کتابی فارسی که در سالهای ۶۲-۵۵۶ هـ.ق نوشته شده، آمده است: ... و بری(۱) با آنکِ نعمت بسیار بود گران باشد و اهل وی مخالفت یکدیگر کنند از بهر دین (عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات، ص ۲۲۷، رکن ۴) ۱. به ری. ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴رقابت مسعود و سعید!!! هرچند نمی‌پسندم در کارهایی مانند انتخابات نظر بدهم، چنین می‌نماید که رقابت تنگاتنگ میان مسعود پزشکیان با سعید جلیلی که صاحبان دو نام از یک ریشه بر سر تصاحب پست ریاست‌جمهوری‌اند، امری اتّفاقی نباشد و در بر دارندۀ نکاتی است. نخست آن‌که سرچشمه‌گرفتن هر دو اسم از ریشۀ «سعد» را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این انتخابات و انتخاب یکی از این دو نامزد، شتاب‌بخش تحوّلات آخرالزّمانی در کشور ایران و زمینه‌ساز رهایی مردم گرفتار سرزمین ما باشد. دیگر آن‌که در هر دو اسم نوعی بازگشت دیده می‌شود؛ در مسعود عود و در سعید عید که یکی از جایگاه خیش باز می‌گردد و دیگری به جایگاه خیش!!! در هر حال، این سخن ارزشمند امام علی-علیه‌السّلام- خطاب به عبدالرحمان ابن عوف را، پس از اظهار پشیمانی از بیعتش با عثمان بر سر خلافت مسلمین، به یاد داشته باشید: «تو در تمام اقدامات او شریکی! چه بخاهی! چه نخاهی!» ایران - قم - سیّد سلیمان مدنی تنکابنی - ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴در بارۀ دو اسم مسعود و سعید و صاحبانش اسرار دیگری نیز هست. آن‌که اکنون شکست‌خُرده و گریان است، باید از نرسیدنش خُشحال باشد، و آن‌که پیروز شده و خشحال است، باید از رسیدنش بدحال باشد. امام علی-علیه‌السّلام- می‌فرماید: «صاحب السلطان كراكب الأسد يغبط بموقعه و هو أعلم بموضعه»؛ -«همنشين پادشاه همچون شيرسوار است كه به جایگاهش رشک برده می‌شود، در حالی که وی به جايگاه خیش داناتر است! در استخراجات جفری پیرامون سرنوشت مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، واژه‌های «عهد، سمج، ابتر، سیف، طرد، وزر» دیده می‌شوند و چنین دانسته می‌شود که وی بر عهدش سماجت می‌ورزد، ولی دچار تعب و آه و سیف و وزر می‌شود و ریاستش ابتر خاهد بود، و خداوند داناتر است. ناگفته نماند که نام خانوادگی رئیس جمهور منتخب نخست پوزیده (عذرخاه) بوده که سپس پزشکیان شد. از این رو چنین به ذهن می‌رسد که کار این شخص، برای وعده‌هایی که داده و کارهایی که دوست داشته انجام دهد ولی نتوانسته، سرانجام به عذرخاهی بکشد! در بارۀ آذربایجان و برافروخته‌شدن آتش فتنه و جنگ در این سرزمین و شوم‌بودن کنارۀ رود ارس بارها سخن گفته‌ایم، و اینک می‌گوییم چقدر عجیب است که رئیس‌جمهور پیشین ایران ابراهیم رئیسی در این سرزمین کشته شد و سپس شخصی از همان جا با نام مسعود پزشکیان درست در ایّام محاق قمر به ریاست جمهوری انتخاب شد! از این رو، همان گونه که روی کار آمدن این رئیس‌جمهور ترک‌تبار که در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بیشترین درسد آرا را به خود اختصاص داده و موجب خشنودی بسیاری از هموطنان ترک‌‌تبار و حتّی مردم و سران دو کشور ترک‌نشین آذربایجان و ترکیه شده است، می‌توان پیشبینی کرد که هر گونه به چالش کشیده‌شدن وی از سوی مخالفان داخلیش نیز می‌تواند واکنش شدید هواداران ترک‌تبار داخلی، به‌ویژه آذریها، و نگرانی سران و مردم ترک‌تبار دو کشور همسایۀ یادشده را در پی داشته باشد!!! ایران - قم - سیّد سلیمان مدنی تنکابنی - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴درگیری بزرگ و جدید میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان یا هر گونه تغییر مرزی در شمال غرب ایران می‌تواند سرآغاز دور تازه‌ای از حوادث آخرالزّمانی و زمینه‌ساز برافروخته‌شدن آتش جنگ در آذربایجان ایران باشد!!! ایران - قم - سیّد سلیمان مدنی تنکابنی - ۲۲ تیر ۱۴۰۳ ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
روز شهادت حضرت عبّاس؛ تاسوعا یا عاشورا؟ روز شهادت حضرت عبّاس-علیه‌السّلام- عاشورا بوده است، و روز تاسوعا به دلیل ردّ امان‌نامۀ دشمن از سوی آن بزرگوار به وی نسبت داده شده است. الحق که به تو نام قمر می‌آید ای ماه‌ترین عموی دنیا عبّاس قامتش اوج قیام است، قیامت کرده قد سقّای تو رعناست اگر بگذارند سالگرد تاسوعای حسینی تسلیت باد ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴بستن آب روی اهل بیت امام حسین (ع) به دستور که بود؟ محمد حسین رجبی دوانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام با موضوع شقاوت و معرفی دشمنان امام حسین (ع)، به زندگی «عمر بن حجاج زبیدی» یکی از دشمنان و خائنین واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: یکی از اشقیا و سرشناسان کوفه «عمر بن حجاج زبیدی» است. او سابقه خیانت باری را از خود به یادگار گذاشته و شوهر خواهر هانی بن عروه از اصحاب امام حسین (ع) است. عمر ابن حجاج هنگامی که هانی به سبب پناه دادن به مسلم بن عقیل توسط ابن زیاد دستگیر و در دارالعماره کوفه به زندان افکنده شد همراه با قبیله مذحج برای آزادی او به سوی دارالعماره آمدند و آنجا را محاصره کردند.اما هنگامی که سخنان قاضی شریح را که به خواست ابن زیاد بر فراز بام دارالعماره آمده بود و سخنرانی دروغی مبنی بر سلامت هانی کرد، محاصره را رها کرده و بازگشتند. این اتفاق در حالی افتاد که هانی منتظر بود تا هم قبیله‌ های اوداخل دارالعماره شوند و او را از دست یزیدیان کوفه نجات دهند. این امکان برای آن‌ها فراهم بود که مانع فاجعه کربلا شوند و همان روز کار یزیدیان کوفه را تمام کنند اما با خیانت حجاج اندکی بعد عبیدالله بن زیاد لعنت الله علیه هانی را به شهادت رساند و پیکر پاک او را در کوچه‌ها و خیابان‌های کوفه گرداند. عمر ابن حجاج نه تنها به خون خواهی برادر همسر خویش قیام نکرد بلکه همراه عبیدالله بن زیاد شد و به کربلا آمد. با یاران هم قبیله خود در مقابل امام حسین علیه السلام قرار گرفت در حالی که جزو کسانی است که از امام برای آمدن به کوفه دعوت کرده بود. حجاج با وقاحت تمام فرماندهی ۵۰۰ نفر از لشکریان اشقیا را برای بستن آب فرات بر امام حسین علیه السلام و خاندان بر عهده گرفت. عمر ابن حجاج زمانی که حضرت ابوالفضل عباس (ع) برای برداشتن آب در روز هفتم محرم همراه شماری از اصحاب به فرات آمده بود درگیر شد، اما نتوانست حریف حضرت شود و از مقابل آن‌ها عقب نشینی کرد. این فرد در روز عاشورا از فرماندهان برجسته عمر سعد لعنت الله علیه بود و او از کسانی بود که پیشنهاد داد با اصحاب امام حسین علیه السلام نمی‌توان جنگ تن به تن کرد و باید آنان را در میدان سنگباران کنیم.
هدایت شده از آخرالزّمان
29.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴آب آوردن ابوالفضل عبّاس(علیه السّلام) برای اهل بیت امام حسین(علیه السّلام) ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman1
هدایت شده از آخرالزّمان
✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman1
🔴تصویری از آرایش یاران اندک امام حسین-علیه‌السّلام- و سپاه انبوه یزید در سال 61 هجری قمری ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴اسامی شماری از شهدای کربلا سلام الّاه علیهم أجمعین ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴أیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ امام صادق-علیه‌السّلام- فرمود: «آن گاه که اصحاب امام حسین(علیه السّلام) شهید شدند و ایشان تنها ماند، فرشتگان سوی خدا ضجّه زدند و گریه کردند و گفتند: پروردگارا! با حسین(علیه السّلام) پسر پیامبرت، چنین رفتار کنند؟ پس خداوند نور قائم-عجّل‌الّاه‌تعالی‌فرجه- را به آنان عرضه کرد و فرمود: «با مهدی انتقام او را می گیرم». اصول کافی ج ١ ص ٤٦٥ ✔️کانال آخرالزّمان @joinchatakheruzzaman
🔴چند نکته بسیار مهم درباره عاشورا 1. روز عاشورا برای حاجات دنیوی مبارک نیست: در روایتی از امام باقر-علیه‌السّلام- عاشورا برای نیازهای دنیوی همچون انتخاب شغل، تجارت، انتخاب همسر و ...، شوم و نامبارک و بدون برکت، دانسته شده و تصریح شده است حتّی اگر به ظاهر برآورده شود، سرنوشت و عاقبت خوبی نخاهد داشت. فَإِنِ استَطَعتَ أن لاتَنتَشِرَ يَومَكَ في حاجَةٍ فَافعَل، فَإِنَّهُ يَومُ نَحسٍ، لاتُقضى‏ فيهِ حاجَةٌ، و إن قُضِيَت لَم‌يُبارَك لَهُ فيها، و لَم‌يَرَ رُشداً، و لا تَدَّخِرَنَّ لِمَنزِلِكَ شَيئاً، فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنزِلِهِ شَيئاً في ذالِكَ اليَومِ لَم‌يُبارَكَ لَهُ فيما يَدَّخِرُهُ، و لايُبارَكُ لَهُ في أهلِه‏. (ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 326) از امام باقر-عليه‌السّلام- در باره روز عاشورا، روایت شده است: اگر توانستى در پىِ برآوردن حاجتى نروى، نرو؛ چرا كه عاشورا روز شومى است و حاجتى در آن، برآورده نمى‌‏شود، و اگر هم برآورده شود، بركتى ندارد و پيشرفتى دیده نخاهد شد. همچنين [در اين روز]، براى خانه‌‏ات چيزى را اندوخته نكن، كه هر كس در روز عاشورا براى خانه‌‏اش چيزى بيندوزد، در اندوخته‌‏اش بركتى نخاهد بود و در خانواده‌‏اش نيز بركتى نخاهد بود. 2. ذخیره موادّ غذایی، سنّت بنی اُمیّه: همچنین امام رضا-علیه‌السّلام-، در باب آداب روز عاشورا، از تهیّه و ذخیره موادّ غذایی نهی فرموده است: ... وَ مَنِ ادَّخَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ ذَخِیرَهً أَعْقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى نِفَاقاً فِی قَلْبِهِ إِلَى یَوْمِ یَلْقَاهُ، وَ انْتَزَعَ الْبَرَکَهَ عَنْهُ وَ عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ وُلْدِهِ، وَ شَارَکَهُ الشَّیْطَانُ فِی جَمِیعِ ذَالِکَ. (الکلینی، الکافی، ج 4، ص 147) ...کسی که در این روز، برای منزلش چیزی ذخیره کند، در قلبش تا روز قیامت نفاق جای گیرد و برکت از او و خانواده و فرزندانش گرفته می‌شود و شیطان در همه این موارد با او همراهی و مشارکت خاهد کرد. 3. از نذری و مهمانی و اطعام در روز عاشورا پرهیز شود: طبق سیره ائمّه-علیهم‌السّلام- که فرمودند، بدون نیّت روزه‌گرفتن، در روز عاشورا، گرسنه و تشنه باشید، و تا عصر عاشورا، چیزی میل نکنید، و به شربة من الماء (و به جرعه آبی اکتفا کنید)؛ بنا بر این، شایسته است از نذری و دعوت و خردن غذاهای لذیذ و چرب و شیرین، در روز عاشورا خدداری شود، امری که متأسّفانه در سالهای اخیر، به خاطر ناآگاهی مردم به این مسأله و دستور اهل بیت-علیهم‌السّلام- در حال فراموشی است؛ به خاطر حسّاسیت و عظمت روز عاشورا، اهل بیت حتّی به کوچکترین مسائل را نیز یادآور شده‌اند، ولی متأسّفان توجّه چندانی به آنها نمی‌شود. وقتی از امام صادق-علیه‌السّلام- در باره روزه روز عاشورا پرسیده شد، فرمود: صُمهُ مِن غَیرِ تَبییتٍ و أفطِرهُ مِن غَیرِ تَشمیتٍ و لاتَجعَلهُ یَومَ صَومٍ كَمَلاً وَ لیَكُن إفطارُكَ بَعدَ صَلاةِ العَصرِ بِسَاعَةٍ عَلى شَربَةٍ مِن ماءٍ. (الشیخ الطوسيّ، مصباح المتهجّد ص782). در آن روز، روزه بگیرید؛ امّا بدون تصمیم شبانه (یعنى بى آن كه شب، قصد روزه ‏كنید) و بخرید ؛ امّا نه به قصد شادى (یعنی افطار كن؛ امّا نه براى شماتت و خش‏حالى؛ بلكه به منظور مخالفت با كسانى كه به قصد تبرّك، روزه مى‌‏گیرند) و روزه آن را كامل نكن و خردنت هم ساعتى پس از وقت نماز عصر روز عاشورا با نوشیدن جرعه‌‏اى آب باشد و نه چیزی دیگر (غذا باید شبیه غذای مصیب‌زده‌ها باشد). همان گونه که امام صادق-علیه‌السّلام- تصریح فرمود، شیعیان در روز عاشورا بهتر است به "شربة من الماء" اکتفا کنند، ولی بدون این‌که نیّت روزه داشته باشند، به احترام شهادت امام حسین-علیه‌السّلام- در عاشورا، گرسنه و تشنه باشند و ضمن حضور در مراسم عاشورا، به احترام تشنگی امام حسین، از پذیرش طعام و غذاهای لذیذ، صرفنظر کنند و به روزهای دیگر، موکول کنند که ایام سال، بسی گسترده است. ———————————————— پانوشت: عده‌ای از مسلمانان (به سبب عدم فهم صحیح از برخی احادیث نبوی) روز عاشورا را روزی مبارک می‌دانند و در این روز روزه می‌گیرند. گویا این روز در آیین یهودیان مبارک بوده و پیش از تشریع روزۀ ماه مبارک رمضان، سنّت پیامبر نیز روزه‌گرفتن در این روز بوده است. در سالهای ابتدایی بعثتِ پیامبر، این روز در تقویم یهودیان، با روز دهم ماه محرّم منطبق بوده است و مسلمانان گمان کرده‌اند که برکت، مربوط به دهم محرّم بوده است. بعدها نیز بنی امیّه بر این مسأله تأکید کردند و امروز شاهد تبرّک‌جستن و روزه‌گرفتن بعضی از مسلمانان در این روز هستیم.