🔴ارمنستان در آخرالزّمان
رویدادن جنگ در ارمنستان و ویرانشدن آن از نشانههای نزدیکشدن زمان قیام امام مهدی-علیهالسّلام- است.
کعب گفته است: جزیره از ویرانی آسوده است تا آنکه ارمنستان ویران شود، و مصر از ویرانی آسوده است تا آنکه جزیره ویران شود، و کوفه از ویرانی آسوده است تا آنکه مصر ویران شود، و نبرد پُرکشتار نخاهد بود تا آنکه کوفه ویران شود، و شهر کفر گشوده نخاهد شد تا آنکه نبرد پُرکشتار باشد، و دجّال برنمیشورد، مگر آنکه شهر کفر گشوده شود.(۱)
چنین مینماید که این روایت از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعليهوآله- باشد، اگرچه کعب الاحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
«جزیره» بخش شمالی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات از جنوب شرقی ترکیه و شمال و شرق سوریه تا درون عراق است.
امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام-، در بیان رویدادهایی که پیش از شورش قائم-علیهالسّلام- خاهند بود، فرمود: ... چیرهشدن [ترکها بر](۲) زیندگان ارمنستان... .(۳)
—————————————————-
۱. المستدرك علی الصحیحین، ج ۵، ص ۶۵۶، ک الفتن و الملاحم، ح ۸۴۷۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. میان دو چنگک از افزودههای ما است که آن را از درونمایۀ برخی احادیث اسلامی بهره گرفتهایم، و روایت در بحار الأنوار، ج ۴۱، ص ۳۱۹، ب ۱۱۴، ح ۴۲، این گونه است: «چیرهشدن زیندگان ارمنستان بر ارمنستان».
۳. مناقب آل أبي طالب، ج ۲، ص ۳۰۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🔴بوی نان خُشتر از بوی مشک!
🔴خبرنگار الجزیره در غزه: برای شما به خدا سوگند میخرم که در شمال غزه مردم از شدّت گرسنگی در خیابانها بر زمین میافتند!!!
أقسم لكم بالّاه العظيم أنّ الناس في شمال غزة تتساقط في الشوارع من شدّة الجوع!!!
🔴😳😭گرسنگی در فلسطین بیداد میکند! و در سال ظهور بیشتر خاهد شد. بار دیگر گفتاری پیرامون فلسطین را تکرار میکنیم. این گفتار در آینده تکمیل خاهد شد👇👇👇
🔴فلسطین و بیتالمقدس در آخرالزّمان
فِلَسْطِین سرزمینی در خاورمیانه و غرب آسیاست که از شمال به لبنان، از شرق به سوریه و اردن، از جنوب به مصر، و از غرب دریای به مدیترانه میرسد، و چون بیتالمقدس و دولت اسرائیل را در خُد دارد، دارای جایگاهی راهبردی است، و بَيْتُالْمَقْدِس یا أورْشَلِیم که إیْلِیا نیز نامیده میشود، مرکز فلسطین است، و داود-علیهالسّلام- آن را پایتخت کشورش کرد، و سلیمان-علیهالسّلام- معبد مشهورش را در آنجا ساخت، و آن، شهری مقدّس برای یهودیان و مسیحیان و مسلمانان است.(۱)
از آیات قرآنی و روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان بهره گرفته میشود که فلسطینیهای مسلمان سرزمینهایشان را آزاد نمیکنند و بر دشمنان یهودیشان چیره نمیشوند، و آشوبهای سختی بر آنان فرود میآیند، و از رهایی و کمکرسانی دولتهای عربی و ناعربی بیامید میشوند؛ پس هنگامی که شورشیان آفریقایی از لیبی به مصر و شام میآیند، گروهی از ایشان به آنان میپیوندند، و هنگامی که سفیانی در سوریه برمیشورد، گروهی دیگر درون سپاه سفیانی میروند. از این رو، بیتالمقدس را از چنگال یهودیان آزاد نمیکند، مگر سپاه امام مهدی-علیهالسّلام- پس از ظهورش، «و پایان کارها از آنِ پرهیزکاران است»(۲).
از کعب شنیده شده است که گفت: هر گاه آشوب فلسطین برافروخته شود، در شام جابهجا میشود، مانند جابهجاشدن آب در مشک، سپس از میان میرود، هنگامی که از میان میرود، در حالی که شما اندک و پشیماناید.(۳)
چنین مینماید که این خبر از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعليهوآله- یا بهرهگرفتهشده از آن باشد، اگرچه كعب الاحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
مراد از «آشوب فلسطین»، ناسازگاری و درگیریای است که میان مسلمانان و یهودیان در سرزمین فلسطین روی میدهد، و سرزمینهای شام با آن آشفته میشوند، و مقصود از «شما» شامیهای مسلماناند، و آنان، برای باورهای نادرست و کارهای تباهشان، پشیمان میشوند.
سليمان ابن حاطِب حِمْيَری گفته است: سوگند که بیگمان در شام آشوبی خاهد بود که در آنجا جابهجا میشود، چنانکه آب در مشک جابهجا میشود، از شما برداشته میشود، در حالی که شما از گرسنگیِ سختی پشیماناید، پس بوی نان در آنجا از بوی مشک خُشتر خاهد بود.(۴)
چنین مینماید که این خبر از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعليهوآله- یا بهرهگرفتهشده از آن باشد، اگرچه سلیمان ابن حاطب حمیری تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام- در بیان نشانههای قیام قائم-علیهالسّلام- فرمود: ... آگاه باشید، ای وای بر فلسطین(۵) از آنچه(۶) در آنجا فرود میآید از آشوبهایی که توانفرسایاند... .(۷)
-----------------------------------------------
۱. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۲. قرآن کریم، سورۀ قصص، آیۀ ۸۳.
۳. الفتن، ص ۹-۱۵۸، الجزء ۳، ح ۶۵۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. الفتن، ص ۱۵۷، الجزء ۳، ح ۶۴۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. در نسخۀ چاپی إلزام الناصب پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «لقسطنتین» یافت میشود که سازگار با آنچه در نسخۀ بدلش در پاورقی و نیز در برخی نسخههای چاپی آمده است، به «لفلسطین» اصلاح و ترجمه گردید.
۶. در همۀ نسخههای چاپی إلزام الناصب نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «و ما» یافت میشود که به «ممّا» اصلاح و ترجمه گردید.
۷. إلزام الناصب، ج ۲، ص ۱۵۸، خطبة البیان ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
ادامه دارد....
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺سالروز میلاد مبارک امام مهدی-علیهالسّلام- بر همۀ شیعیان و دوستدارانش مبارک باد.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺الّاهُمَّ عَجِّل لِوَلِیَّكَ الْفَرَج
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺میلاد امام مهدی-علیهالسّلام-
امام مهدی-علیهالسّلام- در سامَرّاء، از شهرهای عراق، در خاندان امامت دیده به جهان گشود؛ به گونهای که هیچیک از دشمنان از این امر آگاه نگردید. او مانند پدرانش پاکیزه و ختنهشده به دنیا آمد و آن گاه بر زمین افتاد و با هفت عضو، خدای را سجده کرد. این رویداد پُرشکوه بنا بر برخی روایات اسلامی در پگاه آدینۀ ۸ شعبان و بنا بر برخی دیگر در پگاه آدینۀ ۱۵ شعبان سال ۲۵۵، بوده است.
آن طفل گرامی و مسعود، همان گونه که جدّش رسول خدا-صلّیالّاهعلیهوآله- خبر داده بود، «م ح م م د» نامیده و به «مهدی» ملقّب شد.
پدر بزرگوارش امام حسن عسکری-علیهالسّلام-، از نسل پیامبر خدا، محمّد ابن عبدالّاه-علیهماالسّلام- و امام علی ابن ابی طالب-علیهماالسّلام-، و مادر گرامیاش مَلِیکا(۱)، دختر یَشُوعا، پسر قیصر، امپراتور روم، است. مادر یشوعا از تبار حواریون عیسی مسیح-علیهالسّلام- بود، و نسب شریفش به شَمْعون، وصیّ عیسی، میرسد.(۲)
----------------------------------------------------------
۱. از این بانوی نمونه که اهل قُسْطَنْطِینِیَّه (استانبول کنونی) است، با نامهایی گوناگون یاد میشود، و بنا بر پژوهش برخی پژوهشگران، این گوناگونی نام برای آن است که نام نخستینِ وی ملیکا یا ملیکه بود، و بنا بر استحباب گذاشتن نامی نو بر کنیز پس از خریداری یا فرزندآوری، نامهایی چون سوسن، ریحانه و نرجس، بر وی گذاشته شد؛ در بارۀ داستان زندگی، اسارت و ازدواج آن بزرگوار با امام حسن عسکری-علیهالسّلام- بنگرید: بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۱۰ـ ۶، ش ۱۲.
۲. روزگار رهائی، ج ۱، ص ۱۴۰ و ۱۴۲، بخ ۳، با حذف، تصرّف و تکمیل.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺سیمای امام مهدی-علیهالسّلام-
پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- در وصف امام مهدی-علیهالسّلام- فرمود: مهدی از فرزندان من است. سیمایش چون ماه تابان، رنگش عربی (گندمگون) و اندامش اسرائیلی(۱) است.(۲) گشادهپیشانی و باریکبینی است.(۳) بر گونۀ راستش خالی است.(۴)
امام علی-علیهالسّلام- در بارۀ امام مهدی-علیهالسّلام- فرمود: مهدی ریشش انبوه، چشمانش سرمهکشیده و دندانهای پیشینش درخشان است.(۵) در پشتش دو نشانه است؛ نشانهای به رنگ پوستش و نشانهای مانند نشانۀ پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله-.(۶) او جوانی میانهبالا، خُشرو و با موهایی زیباست که بر دوشهایش فرو هشته و نور چهرهاش چشمگیرتر از سیاهی ریش و سرش است...(۷).(۸)
امام صادق-علیهالسّلام- فرمود: بیگمان قائم کسی است که هر گاه برشورد، در سنّ پیران، ولی با سیمای جوانان خاهد بود، و بدنش چنان نیرومند است که اگر دستش را سوی بزرگترین درخت روی زمین دراز کند، آن را از جای میکند؛ و اگر بر کوهها بانگ زَنَد، سنگهایش فرو میریزند.(۹)
امام رضا-علیهالسّلام- فرمود: نشانۀ او سیمای جوانیاش در سنّ پیری است؛ به گونهای که هر کس وی را ببیند، میپندارد ۴۰ سال یا کمتر دارد. و از نشانههایش آن است که با گذشتِ روزان و شبان، پیر نمیشود تا آنکه زمان مرگش فرا رسد(۱۰).(۱۱)
—-----------------------------------------------------------
۱. اسرائیل لقب یعقوب پسر اسحاق-علیهماالسّلام- است. «اندامش اسرائیلی» یعنی اندازۀ قد و درشتی اندامش مانند یعقوب و فرزندانش میباشد. در این باره بنگرید: بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۸۵، ش ۳۷.
۲. بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۹۱، دنبالۀ ح ۳۸، با حذف بخشهایی از حدیث.
۳. بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۹۰، دنبالۀ ح ۳۸، با حذف بخشهایی از حدیث.
۴. بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۸۰، دنبالۀ ح ۳۷، با حذف بخشهایی از حدیث.
۵. الفتن، ص ۲۵۹، الجزء ۵، ح ۱۰۱۴، با حذف بخشهایی از حدیث.
۶. کمال الدین، ص ۶۸۱، الجزء ۲، ب ۲۵، ح ۱۷، با حذف بخشهایی از حدیث.
۷. الإرشاد، ج ۲، ص ۳۸۲؛ ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر.
۸. بهرهگرفتهشده از: روزگار رهائی، ج ۱، ص ۳-۱۲۱، بخ ۲.
۹. بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۲، ح ۳۰، با حذف بخشهایی از حدیث.
۱۰. بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۲۸۵، ح ۱۶.
۱۱. بهرهگرفته شده از: روزگار رهائی، ج ۱، ص ۱۲۷ و ۱۲۹، بخ ۲.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺روش امام مهدی-علیهالسّلام- در روزگار فرمانرواییاش
از طاووس روایت شده است که گفت: نشانۀ مهدی آن است که بر کارگزاران سختگیر، در دارایی بخشنده و با بینوایان مهربان باشد.(۱)
چنین مینماید که این روایت از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعلیهوآله- باشد، اگرچه طاووس ابن کیسان فارسی تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
--------------------------------------------------
۱. الفتن، ص ۲۵۰، الجزء ۵، ح ۹۷۸؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
43.mp3
1.77M
🌺ای گل نرگس زغمت همه شب گریه کنم تا سحر
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیهالسّلام- که در دو بخش و در ۴ فایل ارائه میشود، بخشی از سلسله درسهای خارج مهدویّت دانشمند فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی در مرکز تخصّصی مهدویّت حوزۀ علمیّه قم میباشد. برای بهرهمندی از دیگر دروس استاد در زمینۀ مهدویّت به دو پایگاه زیر بروید:
۱. @velaseddighah
۲. velaseddighah.com/fa
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 1 فایل 1
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 1 فایل 2
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 2 فایل 1
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 2 فایل 2
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
☘️شب نیمۀ شعبان، برترین شب پس از شب قدر
امام صادق-علیهالسّلام- فرمود که از امام باقر-علیهالسّلام- در بارۀ برتری شب نیمۀ شعبان پرسیده شد؟ فرمود: آن، برترين شب پس از شب قدر است، در آن خداوند نیکیاش را به بندگانش میدهد، و از آنان برای بخشش بیرنجش چشمپوشی میکند؛ پس بکوشید در آن شب در نزدیکشدن به خداوند متعالی؛ زیرا بیگمان آن شبی است که خداوند عزیز و جلیل برای خُدش سوگند خُرده است که در آن پرسشگری را بر نگرداند تا هنگامی که درخاست چیزی که در آن نافرمانی است، نکرده باشد، و آن، شبی است که خداوند آن را برای ما خاندان برگزیده است، در برابر برگزیدن شب قدر برای پیامبر ما(صلّیالّاهعلیهوآله).(۱)
—-------------------------------------------------
۱. الإقبال، ج ۳، ص ۳۱۵، ب ۹، ف ۴۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺فردا جمعه ۱ اردیبهشت عید سعید فطر است یا آخر ماه رمضان؟!
اگر یادتان باشد، طبق اعلان رسمی در کشور ما ایران که هلال ماه رمضان در غروب روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ رؤیت شد، بیشتر مردم و نیز نویسنده روز پنجشنبه سوم فروردین را اوّل رمضان به شمار آوردیم و روزه گرفتیم، ولی در غروب همان روز که میبایست هلال شب دوم رؤیت شود، شاهد رؤیت هلالی مطوّق بودیم که تا ساعتی پس از غروب آفتاب در ارتفاع بالا در آسمان درنگ کرده بود. بنا بر این، به نظر رسید که این هلال، هلال ماه شب سوم است. افزون بر آنچه گفتیم، برخی دوستانی که طبق برخی روایات اسلامی، مبنایشان در تعیین آغاز ماههای قمری، بهویژه ماه رمضان، محاسبۀ عددی است، و به برخی آیات قرآنی و روایات اسلامی استناد میکنند که ماه رمضان همواره سی روزه است، پیشاپیش اعلان کرده بودند که روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ روز نخست ماه رمضان خاهد بود، سخن و عملشان با هلال مطوّق و ساعت طولانی درنگ ماه در افق پس از غروب آفتابِ روز پنجشبه ۳ فروردین تأیید شد. نیز با توجّه به تجربیّات نجومی و روایتی که خبر از وقوع خُرشیدگرفتگی در آخر ماه قمری میدهد، با رویداد خرشیدگرفتگی در امروز ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ میلادی برابر ۳۱ فروردین ۱۴۰۲، چنین به نظر میرسد که پنجشنبه ۳۱ فروردین آخرین روز و سیامین روز ماه رمضان ۱۴۴۴ است، و فردا جمعه ۱ اردیبهشت روز عید سعید فطر میباشد، و هر کس که چنین باوری دارد و روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ را روزه نگرفته است، باید روزۀ آن روز را قضا کند.
ناگفته نماند، همین دوستان بر این باورند که در تشخیص آغاز ماه شعبان نیز اشتباهی رخ داده بود، و بر خلاف آنچه اعلان شد، طبق مبنای روایی محاسبۀ عددی و مشخّصات هلالهای آغازین ماه، سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱، روز نخست ماه شعبان بوده است.
امّا برخی دوستان منجّم ما که مبنایشان در تشخیص و تعیین ماههای قمری رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح و یا حتّی مسلّح است، میگویند: هرچند امروز هنگام غروب آفتاب هوا در نصف بیشتر کشور صاف بوده و مانعی بر سر راه رؤیت هلال نبوده است، چون تولّد ماه بیش از ۸ تا ۹ ساعت پیش از هنگام غروب آفتاب نبود و جدایی زوایهای ماه و خُرشید نیز نزدیک ۵ درجۀ نجومی بود که به طور کلّی در جدایی زوایهای کمتر از ۷ درجۀ نجومی رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلّح ناممکن است، رؤیت هلال ماه شوّال در کشور گزارش نشده است. بنا بر این، فردا روز سیام ماه رمضان خاهد بود، و با توجّه به آنکه تا هنگام غروب آفتاب فردا سنّ ماه نزدیک ۳۰ ساعت خاهد شد، هلال مطوّق ماه تا یک ساعت پس از غروب آفتاب نیز در ارتفاع بالای افق ماندگاری دارد و دیده خاهد شد و چنین مینماید که هلال ماهِ شب دوم است.
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺دوشنبه آغاز رمضان ۱۴۴۵
بنا بر محاسبات عددی و برخی محاسبات نجومی، روز دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برابر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ و روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ پایان ماه رمضان و روز چهارشنبه ۲۲ فروردین عید سعید فطر میباشد. بنا بر آیات قرآنی و روایات اسلامی رمضان همواره سی روزه است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺بیتی منسوب به نظامی گنجوی خطاب به امام مهدی-علیهالسّلام-:
دین تو را در پی آرایشاند
در پی آرایش و ویرایشاند
بس که ببستند بر او برگ و ساز
گر تو ببینی نشناسیش باز
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺خانندگان و منتظران ظهور و حقجویان گرامی
با اطمینان و بر پایۀ محاسبات نجومی و محاسبات عددی عرض میکنم که امشب شب نخست ماه رمضان است، و بنا بر برخی روایات اسلامی، شب نخست رمضان همان شب نزول قرآن کریم بر پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- و شب قدر میباشد!!! غسل و دعا و صدقۀ ماه رمضان و صدقۀ یک سال قمری فراموش نشود.
ما را در این شب عزیز و عظیم در دعای خیرتان یاد بفرمایید.
در تلاشیم تا ساعتی یا ساعاتی دیگر گفتاری پیرامون ماه رمضان ارائه کنیم.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺ماه رمضان
ماه رمضان سر سال
اَصْبَغ ابن نُباتَه گفته است: أمیر مؤمنان [علی]-عليه السّلام- در ماهی که در آن کشته شد، برای ما سخنرانی کرد و فرمود: ماه رمضان نزد شما آمد، و آن آقای ماهها و آغاز سال است... .(۱)
۱. الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از هِشام ابن سالم روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسّلام- فرمود: هر گاه ماه رمضان بی کاستی و آسیب باشد، سال بیکاستی و آسیب است، و فرمود: سر سال ماه رمضان است.(۱)
۱. تهذیب الأحکام، ج ۴، ص ۳۳۳، ک الصیام، ب الزیادات، ح ۱۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از فضل ابن شاذان نیشابوری روایت شده است که وی از رضا-علیهالسّلام- شنید: ... آغاز ماهها نزد راستیگرایان ماه رمضان است... .(۱)
مراد از «راستیگرایان» شیعیان دوازدهامامی میباشند.
۱. من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲، ح ۱۴۸۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: سر سال شب قدر است که آنچه از سال تا سال میباشد، در آن نوشته میشود.(۱)
۱. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ک الصيام، ب الزیادات، ح ۱۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: شب قدر همان آغاز سال و همان پایان آن است.(۱)
۱. الكافي، ج ۷، ص ۱-۶۳۰، ك الصیام، ب ۶۹، ح ۱۱.
از عَمْر شامی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسلام- فرمود: «بیگمان شمارۀ ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها و زمین را آفرید»(۱)؛ پس سرآغاز ماهها ماه خدا-عزّ ذکره- است، و آن ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان فرو فرستاده شده است، پس با قرآن به پیشواز ماه بروید.(۲)
۱. قرآن کریم، سورۀ توبه، آیۀ ۳۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافي، ج ۷، ص ۳۷۹، ک الصیام، ب ۲، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
سَکونِی از جعفر ابن محمّد، از پدرش، از پدرانش، از امیر مؤمنان [علی]-علیهالسّلام- روایت کرده است که وی فرمود: هرکس نخستین روز از سال در آبی روان غُسل کند و بر سرش سی مشت آب بریزد، برای وی داروی سال خاهد بود، و بیگمان آغاز هر سالی نخستین روز از ماه رمضان است.(۱)
۱. الإقبال، ج ۱، ص ۱۹۳، ب ۵، ف ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺دعای شب نخست ماه رمضان
از عمّار ابن موسی ساباطی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسلام- به من فرمود: هر گاه شب نخست از ماه رمضان بود، پس بگو: «اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ، هذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ، وَ أَنْزَلْتَ فِيهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقَانِ، اللهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ، وَ أَعِنَّا عَلى قِيَامِهِ، اللهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا، وَ سَلِّمْنَا فِيهِ، وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ مُعَافَاةٍ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِيمَا يُفْرَقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لَايُرَدُّ وَ لَايُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذَنْبُهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ لِي فِي عُمُرِي، وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ».(1)
1. الکافي، ج 7، ص 4-393، ك الصیام، ب 5، ح 2.
🔴😳😭حدیثی شگفت از امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام- پیرامون دیدن ماه نو و کارها و حالتهای مردم در آخرالزّمان
از اَصْبَغ ابن نُباتَه روایت شده است که امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-علیهالصلاةوالسّلام- فرمود: بر مردم زمانی میرسد که در آن زشتکاری و خُدآرایی بالا میگیرد، در آن به حرامها دستاندازی میشود، در آن زنا آشکار میگردد، در آن داراییهای یتیمان حلال شمرده میشوند، در آن ربا خُرده میشود، در پیمانهها و ترازوها کم گذارده میشود، نوشابۀ مستیآور با نام آب افشره یا خیساندۀ میوهها و دانهها، رشوه با نام هدیه و خیانت با نام امانت حلال دانسته میشوند، مردان به زنان و زنان به مردان همانند میشوند، مرزهای نماز سبک شمرده میشوند، در آن برای جز خدا حج گزارده میشود. پس هر گاه آن زمان باشد، هلالهای ماه گاهی بادکرده میشوند، به گونهای كه ماه شبِ نو دوشبه دیده شود، و گاهی پنهان میشوند، به گونهای كه ماه رمضان در آغازش افطار، و عید فطر در پایانش روزه گرفته شود. پس بپرهیزید در آن هنگام از کیفر ناگهانی خداوند. پس بیگمان در پیِ آن مرگی فراگیر است که مردم را میرباید ربودنی تا آنکه مرد بیگمان تندرست صبح میکند و شب میکند در حالی که به خاک سپرده شده است، و زنده شب میکند و صبح میکند در حالی که مرده است. پس هر گاه آن زمان باشد، بایسته است پیشیگرفتن در وصیّت پیش از فرودآمدن گرفتاری، و بایسته است پیشانداختن نماز به آغاز زمانش، از ترس از دسترفتنش در پایان زمانش. پس هر كس از شما به آن زمان برسد، شبی را سپری نكند مگر در حال پاكی (وضو)، و اگر توانایی دارد در همۀ حالاتش پاک باشد، باید انجام دهد؛ زیرا بیگمان وی بیمناک است که نمیداند فرستادۀ خدا (عزرائیل) کی برای گرفتن جانش نزدش میآید، و بیگمان شما را پرهیز دادم اگر بپرهیزید، و آگاه کردم اگر آگاه شوید، و پند دادم اگر پند گیرید. پس خداوند را در پنهانهایتان و در آشکارتان بپرهیزید، و نمیرید مگر آنکه شما مسلمان باشید، و هر کس جز اسلام دینی را بخاهد، هرگز از وی پذیرفته نمیشود، و او در جهان واپسین از زیانکاران است.(۱)
---------------------------------------------
۱. بحار الأنوار، ج ۹۳، ص ۷-۳۰۳، ب ۳۷، دنبالۀ ح ۱۹، با گزارش از: فضائل الأشهر الثلاثة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🔴😳😭گرسنگی در فلسطین بیداد میکند! و در سال ظهور بیشتر خاهد شد. بار دیگر گفتاری پیرامون فلسطین را تکرار میکنیم. این گفتار در آینده تکمیل خاهد شد👇👇👇