هدایت شده از آخرالزّمان
🌺روش امام مهدی-علیهالسّلام- در روزگار فرمانرواییاش
از طاووس روایت شده است که گفت: نشانۀ مهدی آن است که بر کارگزاران سختگیر، در دارایی بخشنده و با بینوایان مهربان باشد.(۱)
چنین مینماید که این روایت از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعلیهوآله- باشد، اگرچه طاووس ابن کیسان فارسی تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
--------------------------------------------------
۱. الفتن، ص ۲۵۰، الجزء ۵، ح ۹۷۸؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
43.mp3
1.77M
🌺ای گل نرگس زغمت همه شب گریه کنم تا سحر
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام- با امام حسن عسکری-علیهالسّلام- که در دو بخش و در ۴ فایل ارائه میشود، بخشی از سلسله درسهای خارج مهدویّت دانشمند فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی در مرکز تخصّصی مهدویّت حوزۀ علمیّه قم میباشد. برای بهرهمندی از دیگر دروس استاد در زمینۀ مهدویّت به دو پایگاه زیر بروید:
۱. @velaseddighah
۲. velaseddighah.com/fa
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 1 فایل 1
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 1 فایل 2
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 2 فایل 1
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺داستان زیبای آشنایی و ازدواج نرجس خاتون-علیهاالسّلام-
با امام حسن عسکری-علیهالسّلام-
دانشمند و محقّق فرزانه استاد حاج شیخ نجمالدّین مروّجی طبسی
👈بخش 2 فایل 2
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
☘️شب نیمۀ شعبان، برترین شب پس از شب قدر
امام صادق-علیهالسّلام- فرمود که از امام باقر-علیهالسّلام- در بارۀ برتری شب نیمۀ شعبان پرسیده شد؟ فرمود: آن، برترين شب پس از شب قدر است، در آن خداوند نیکیاش را به بندگانش میدهد، و از آنان برای بخشش بیرنجش چشمپوشی میکند؛ پس بکوشید در آن شب در نزدیکشدن به خداوند متعالی؛ زیرا بیگمان آن شبی است که خداوند عزیز و جلیل برای خُدش سوگند خُرده است که در آن پرسشگری را بر نگرداند تا هنگامی که درخاست چیزی که در آن نافرمانی است، نکرده باشد، و آن، شبی است که خداوند آن را برای ما خاندان برگزیده است، در برابر برگزیدن شب قدر برای پیامبر ما(صلّیالّاهعلیهوآله).(۱)
—-------------------------------------------------
۱. الإقبال، ج ۳، ص ۳۱۵، ب ۹، ف ۴۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺فردا جمعه ۱ اردیبهشت عید سعید فطر است یا آخر ماه رمضان؟!
اگر یادتان باشد، طبق اعلان رسمی در کشور ما ایران که هلال ماه رمضان در غروب روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ رؤیت شد، بیشتر مردم و نیز نویسنده روز پنجشنبه سوم فروردین را اوّل رمضان به شمار آوردیم و روزه گرفتیم، ولی در غروب همان روز که میبایست هلال شب دوم رؤیت شود، شاهد رؤیت هلالی مطوّق بودیم که تا ساعتی پس از غروب آفتاب در ارتفاع بالا در آسمان درنگ کرده بود. بنا بر این، به نظر رسید که این هلال، هلال ماه شب سوم است. افزون بر آنچه گفتیم، برخی دوستانی که طبق برخی روایات اسلامی، مبنایشان در تعیین آغاز ماههای قمری، بهویژه ماه رمضان، محاسبۀ عددی است، و به برخی آیات قرآنی و روایات اسلامی استناد میکنند که ماه رمضان همواره سی روزه است، پیشاپیش اعلان کرده بودند که روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ روز نخست ماه رمضان خاهد بود، سخن و عملشان با هلال مطوّق و ساعت طولانی درنگ ماه در افق پس از غروب آفتابِ روز پنجشبه ۳ فروردین تأیید شد. نیز با توجّه به تجربیّات نجومی و روایتی که خبر از وقوع خُرشیدگرفتگی در آخر ماه قمری میدهد، با رویداد خرشیدگرفتگی در امروز ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ میلادی برابر ۳۱ فروردین ۱۴۰۲، چنین به نظر میرسد که پنجشنبه ۳۱ فروردین آخرین روز و سیامین روز ماه رمضان ۱۴۴۴ است، و فردا جمعه ۱ اردیبهشت روز عید سعید فطر میباشد، و هر کس که چنین باوری دارد و روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ را روزه نگرفته است، باید روزۀ آن روز را قضا کند.
ناگفته نماند، همین دوستان بر این باورند که در تشخیص آغاز ماه شعبان نیز اشتباهی رخ داده بود، و بر خلاف آنچه اعلان شد، طبق مبنای روایی محاسبۀ عددی و مشخّصات هلالهای آغازین ماه، سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱، روز نخست ماه شعبان بوده است.
امّا برخی دوستان منجّم ما که مبنایشان در تشخیص و تعیین ماههای قمری رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح و یا حتّی مسلّح است، میگویند: هرچند امروز هنگام غروب آفتاب هوا در نصف بیشتر کشور صاف بوده و مانعی بر سر راه رؤیت هلال نبوده است، چون تولّد ماه بیش از ۸ تا ۹ ساعت پیش از هنگام غروب آفتاب نبود و جدایی زوایهای ماه و خُرشید نیز نزدیک ۵ درجۀ نجومی بود که به طور کلّی در جدایی زوایهای کمتر از ۷ درجۀ نجومی رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلّح ناممکن است، رؤیت هلال ماه شوّال در کشور گزارش نشده است. بنا بر این، فردا روز سیام ماه رمضان خاهد بود، و با توجّه به آنکه تا هنگام غروب آفتاب فردا سنّ ماه نزدیک ۳۰ ساعت خاهد شد، هلال مطوّق ماه تا یک ساعت پس از غروب آفتاب نیز در ارتفاع بالای افق ماندگاری دارد و دیده خاهد شد و چنین مینماید که هلال ماهِ شب دوم است.
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺دوشنبه آغاز رمضان ۱۴۴۵
بنا بر محاسبات عددی و برخی محاسبات نجومی، روز دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برابر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ و روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ پایان ماه رمضان و روز چهارشنبه ۲۲ فروردین عید سعید فطر میباشد. بنا بر آیات قرآنی و روایات اسلامی رمضان همواره سی روزه است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺بیتی منسوب به نظامی گنجوی خطاب به امام مهدی-علیهالسّلام-:
دین تو را در پی آرایشاند
در پی آرایش و ویرایشاند
بس که ببستند بر او برگ و ساز
گر تو ببینی نشناسیش باز
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺خانندگان و منتظران ظهور و حقجویان گرامی
با اطمینان و بر پایۀ محاسبات نجومی و محاسبات عددی عرض میکنم که امشب شب نخست ماه رمضان است، و بنا بر برخی روایات اسلامی، شب نخست رمضان همان شب نزول قرآن کریم بر پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- و شب قدر میباشد!!! غسل و دعا و صدقۀ ماه رمضان و صدقۀ یک سال قمری فراموش نشود.
ما را در این شب عزیز و عظیم در دعای خیرتان یاد بفرمایید.
در تلاشیم تا ساعتی یا ساعاتی دیگر گفتاری پیرامون ماه رمضان ارائه کنیم.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺ماه رمضان
ماه رمضان سر سال
اَصْبَغ ابن نُباتَه گفته است: أمیر مؤمنان [علی]-عليه السّلام- در ماهی که در آن کشته شد، برای ما سخنرانی کرد و فرمود: ماه رمضان نزد شما آمد، و آن آقای ماهها و آغاز سال است... .(۱)
۱. الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از هِشام ابن سالم روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسّلام- فرمود: هر گاه ماه رمضان بی کاستی و آسیب باشد، سال بیکاستی و آسیب است، و فرمود: سر سال ماه رمضان است.(۱)
۱. تهذیب الأحکام، ج ۴، ص ۳۳۳، ک الصیام، ب الزیادات، ح ۱۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از فضل ابن شاذان نیشابوری روایت شده است که وی از رضا-علیهالسّلام- شنید: ... آغاز ماهها نزد راستیگرایان ماه رمضان است... .(۱)
مراد از «راستیگرایان» شیعیان دوازدهامامی میباشند.
۱. من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲، ح ۱۴۸۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: سر سال شب قدر است که آنچه از سال تا سال میباشد، در آن نوشته میشود.(۱)
۱. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ک الصيام، ب الزیادات، ح ۱۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: شب قدر همان آغاز سال و همان پایان آن است.(۱)
۱. الكافي، ج ۷، ص ۱-۶۳۰، ك الصیام، ب ۶۹، ح ۱۱.
از عَمْر شامی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسلام- فرمود: «بیگمان شمارۀ ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها و زمین را آفرید»(۱)؛ پس سرآغاز ماهها ماه خدا-عزّ ذکره- است، و آن ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان فرو فرستاده شده است، پس با قرآن به پیشواز ماه بروید.(۲)
۱. قرآن کریم، سورۀ توبه، آیۀ ۳۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافي، ج ۷، ص ۳۷۹، ک الصیام، ب ۲، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
سَکونِی از جعفر ابن محمّد، از پدرش، از پدرانش، از امیر مؤمنان [علی]-علیهالسّلام- روایت کرده است که وی فرمود: هرکس نخستین روز از سال در آبی روان غُسل کند و بر سرش سی مشت آب بریزد، برای وی داروی سال خاهد بود، و بیگمان آغاز هر سالی نخستین روز از ماه رمضان است.(۱)
۱. الإقبال، ج ۱، ص ۱۹۳، ب ۵، ف ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺دعای شب نخست ماه رمضان
از عمّار ابن موسی ساباطی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسلام- به من فرمود: هر گاه شب نخست از ماه رمضان بود، پس بگو: «اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ، هذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ، وَ أَنْزَلْتَ فِيهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقَانِ، اللهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ، وَ أَعِنَّا عَلى قِيَامِهِ، اللهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا، وَ سَلِّمْنَا فِيهِ، وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ مُعَافَاةٍ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِيمَا يُفْرَقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لَايُرَدُّ وَ لَايُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذَنْبُهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ لِي فِي عُمُرِي، وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ».(1)
1. الکافي، ج 7، ص 4-393، ك الصیام، ب 5، ح 2.
🔴😳😭حدیثی شگفت از امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام- پیرامون دیدن ماه نو و کارها و حالتهای مردم در آخرالزّمان
از اَصْبَغ ابن نُباتَه روایت شده است که امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-علیهالصلاةوالسّلام- فرمود: بر مردم زمانی میرسد که در آن زشتکاری و خُدآرایی بالا میگیرد، در آن به حرامها دستاندازی میشود، در آن زنا آشکار میگردد، در آن داراییهای یتیمان حلال شمرده میشوند، در آن ربا خُرده میشود، در پیمانهها و ترازوها کم گذارده میشود، نوشابۀ مستیآور با نام آب افشره یا خیساندۀ میوهها و دانهها، رشوه با نام هدیه و خیانت با نام امانت حلال دانسته میشوند، مردان به زنان و زنان به مردان همانند میشوند، مرزهای نماز سبک شمرده میشوند، در آن برای جز خدا حج گزارده میشود. پس هر گاه آن زمان باشد، هلالهای ماه گاهی بادکرده میشوند، به گونهای كه ماه شبِ نو دوشبه دیده شود، و گاهی پنهان میشوند، به گونهای كه ماه رمضان در آغازش افطار، و عید فطر در پایانش روزه گرفته شود. پس بپرهیزید در آن هنگام از کیفر ناگهانی خداوند. پس بیگمان در پیِ آن مرگی فراگیر است که مردم را میرباید ربودنی تا آنکه مرد بیگمان تندرست صبح میکند و شب میکند در حالی که به خاک سپرده شده است، و زنده شب میکند و صبح میکند در حالی که مرده است. پس هر گاه آن زمان باشد، بایسته است پیشیگرفتن در وصیّت پیش از فرودآمدن گرفتاری، و بایسته است پیشانداختن نماز به آغاز زمانش، از ترس از دسترفتنش در پایان زمانش. پس هر كس از شما به آن زمان برسد، شبی را سپری نكند مگر در حال پاكی (وضو)، و اگر توانایی دارد در همۀ حالاتش پاک باشد، باید انجام دهد؛ زیرا بیگمان وی بیمناک است که نمیداند فرستادۀ خدا (عزرائیل) کی برای گرفتن جانش نزدش میآید، و بیگمان شما را پرهیز دادم اگر بپرهیزید، و آگاه کردم اگر آگاه شوید، و پند دادم اگر پند گیرید. پس خداوند را در پنهانهایتان و در آشکارتان بپرهیزید، و نمیرید مگر آنکه شما مسلمان باشید، و هر کس جز اسلام دینی را بخاهد، هرگز از وی پذیرفته نمیشود، و او در جهان واپسین از زیانکاران است.(۱)
---------------------------------------------
۱. بحار الأنوار، ج ۹۳، ص ۷-۳۰۳، ب ۳۷، دنبالۀ ح ۱۹، با گزارش از: فضائل الأشهر الثلاثة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🔴😳😭گرسنگی در فلسطین بیداد میکند! و در سال ظهور بیشتر خاهد شد. بار دیگر گفتاری پیرامون فلسطین را تکرار میکنیم. این گفتار در آینده تکمیل خاهد شد👇👇👇
🔴یک اقتصاددان: سال آینده سختترین سال اقتصادی پس از انقلاب است
ابراهیم جمیلی برآورد کرد: شرایط فعلی بسیار سخت است و شرایط آینده نیز سختتر خواهد بود. سال۱۴۰۳ سختترین سالاقتصادی پس از انقلاب است.
تازه نیوز
هدایت شده از رَوْح و رَیْحان
🌺وقتهای ویژۀ نمازهای پنجگانه و هنگام بازکردن روزه
بر پایۀ سیرۀ پیامبر و امامان دوازدهگانۀ جانشین وی-صلواتالّاهعلیهم- بهتر است هر یک از نمازهای واجب پنجگانه در آغاز وقت ویژه خُد و در پنج زمان جدا از هم گزارده شود، هرچند این نمازها را در سه زمان نیز میتوان خاند.
وقت ویژۀ نماز صبح از هنگام دمیدن سپیدۀ صبح تا پیش از برآمدن خُرشید (ناپدیدشدن ستارگان) است، و پس از آن باید قضا کرد.
گفتنی است، هرچند میتوان نماز صبح را با آغاز اذان رسمی صبح خاند، احتیاط در آن است که نماز صبح را در همۀ فصلهای سال نزدیک ده دقیقه پس از آغاز اذان رسمی صبح بخانید.
نیز شایان یادآوری است، هرچند هنگام سحر با آغاز اذان رسمی صبح باید دست از خُردن و آشامیدن کشید، احتیاط در آن است که پنج دقیقه پیش از آغاز اذان رسمی صبح این کار را انجام دهید.
وقت ویژۀ نماز ظهر از آغاز ظهر (زمان میانگین طلوع تا غروب آفتاب) است، هرچند میتوان نماز ظهر را تا پیش از مدّتزمانِ باقیمانده برای خاندن نماز عصر پیش از غروب آفتاب نیز خاند، و پس از آن باید قضا کرد.
وقت ویژۀ نماز هنگام عصر (زمان میانگین ظهر تا غروب آفتاب) است، هرچند میتوان نماز عصر را پس از خاندن نماز ظهر تا پیش از غروب آفتاب نیز خاند، و پس از آن باید قضا کرد.
وقت ویژۀ نماز مغرب، از ناپدیدشدن خُرشید تا ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) یا انبوهشدن ستارگان در آسمان است، و زمان ماندگاری شفق در اندازۀ میانگین در بسیاری از سرزمینها و افقها در ششماهۀ نخست سال نزدیک یک ساعت و در ششماهۀ دوم سال نزدیک به ۵۰ دقیقه میباشد.
گفتنی است، هرچند غروب آفتاب به گونهای میانگین نزدیک ۱۹ دقیقه پیش از اذان مغربی است که شیعیان روزگار ما میگویند، چون در برخی روایات اسلامی، برای اطمینان از اینکه خُرشید غروب کرده باشد، سفارش شده است که صبر کنند تا سرخی مشرق از میان برود، و نیز پسندیده است که انسان در بازکردن روزه شتاب نورزد، بهتر آن است، برای رعایت احتیاط و استحباب، نماز را نزدیک ۱۰ دقیقه پس از غروب آفتاب بخانند، و در همین زمان نیز میتوانند روزه را باز کنند. پس اگر چیزی از گزاردن نماز در این زمان جلودار انسان شود، میتوان آن را از هنگام ناپدیدشدن سرخی مغرب (آغاز تاریکی کامل شب) تا پیش از وقت پایانی مانده برای خاندن نماز عشا پیش از رسیدن به نیمهشب شرعی(۱)، انجام داد، و پس از آن باید قضا شود. از این روی، اگر نماز مغرب را پس از ناپدیدشدن شفق بگزارند، زمان فضیلت آن از دست میرود.
وقت ویژۀ نماز عشا (تاریکی شب)، از ناپدیدشدن شَفَق (سرخی مغرب) تا نیمهشب شرعی است، و بهتر آن است که نماز عشا را تا نیمهشب (نزدیک ربع ساعت به نیمهشب) پس بیندازند، هرچند میتوان نماز عشا را پس از خاندن نماز مغرب در آغاز وقتش تا پیش از طلوع فجر خاند، و پس از آن باید قضا کرد.
---------------------------------------------------
۱. برای به دست آوردن وقت نیمهشب، ۱۱ ساعت و ربع از وقت اذان ظهر جلو بروید و یا زمان میان غروب آفتاب تا طلوع فجر (اذان صبح) را دو بخش کنید، نیمهاش وقت نیمهشب شرعی است.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال رَوْح و رَیْحان
@joinchatRawhVaRayhan
🌺دعای تحویل سال نو
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوالِ حَوِّلْ حالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحالِ
ای دگرگون کنندۀ دلها و دیدهها * ای مدبّر شب و روز * ای گرداننده سال و حالتها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال
🌺«الّاهُمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺فرارسیدن سال نو شمسی و بهار طبیعت بر شما خانندگان گرامی و همۀ منتظران ظهور مولی صاحب الزمان -عجّل الّاه تعالی فرجه- مبارک باد.
🌺السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام؛ سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران.
رسید مژده که ایّام غم نخاهد ماند
چنان نماند و چنین نیز هم نخاهد ماند
پیام مهدیِ هادی رسید خُش باشید
که نقشِ جور و نشانِ ستم نخاهد ماند
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺خشبختانه تهیّه و تدوین گفتار مفصّل فارسی «بیبارانی و خشکسالی و کاهش روییدنیها و میوهها در آخرالزّمان» و عربی «القحط و السنة و نقصان النباتات و الثمار في آخر الزمان»، پس از سالها پژوهش و ماهها تلاش رو به پایان است. برای نمونه بخش ویژهای از آن را برگزیده و پیشاپیش پیشکش محضر خانندگان گرامی که پیگیر مباحث آخرالزّمانی میباشند، میکنیم. 👇👇👇
🔴😳فرورفتن آبها و خشکیدن دجله و فرات هنگام شورش یأجوج و مأجوج!
ابن مُنادِی گفت: ابو سلیمان عبدالّاه ابن جَرِیر جُوالِقِی خبر داد من را از مردی [اهل] کتاب(۱) که وی آگاه کرد او را که دانیال پیامبر-علیهالسّلام- در کتابش یاد کرده است: خداوند به یأجوج و مأجوج فرمان میدهد که سدّی را که ذوالقرنین ساخته است سوراخ کنند، پس از هر بلندیای بیرون میآیند، و تباهکاریشان در زمین بسیار میشود، و نمیماند خُراکیای مگر آنکه آن را خُردهاند، و نه آبی که آن را نوشیدهاند؛ پس هنگامی که مردم آن گونهاند، ناگهان خُرشید از غروبگاهش در بامداد روزی برمیآید ... در حالی که بیگمان آن شب ... بر مردم دراز شده است، پس مردم در همۀ زمین از آن رویداد ناگهان بسیار میترسند، تا هنگامی که خرشید به میانۀ آسمان برسد برمیگردد و در غروبگاهش ناپدید میشود. سپس ماه از غروبگاهش برمیآید ... تا هنگامی که به میانۀ آسمان برسد برمیگردد و در غروبگاهش پنهان میشود ... و آبهای زمین فرو میروند، و دجله و فرات میخشکند، پس هر گاه یأجوج و مأجوج به دجله و فرات برسند، در آن دو(۲) آبی نمییابند، پس بیپروا و بیباک میگذرند، و در زمین تباهکاری میکنند، و فزونیهای زمین و همۀ روییدنیاش از میان میروند؛ و در آن هنگام، شهری و آبادیای نمیماند، جز آنکه در آنجا فروبردهشدن و سنگبارانشدن و آذرخشها و زمینلرزههایی از کیفر خداوند خاهند بود، همه در(۳) کتابیاند که فرو فرستاده است از گفتارش: «و هیچ آبادیای نیست، مگر آنکه ما پیش از روز قیامت نابودگر یا شکنجهکنندۀ آن میباشیم، شکنجهای سخت؛ آن در کتاب نوشته شده بود»(۴)... .(۵)
بر کسی که اخبار آشوبها و نبردهای پُرکشتار در آخرالزّمان را پیگیری میکند، پوشیده نمیماند این پیشگوییهایی که ابن منادی با سندهایش از کتاب دانیال آورده است، بهراستی از احادیث اسلامی، بهویژه سخن رسول خدا-صلّیالّاهعلیهوآله، میباشند، ولی به کسی جز گویندهاش نسبت داده شده و با برخی نادرستها آمیخته گردیدهاند، و ما در اینجا آنچه از آنها درست و سازگار با دیگر احادیث بودهاند را گزارش کردهایم.
بر پایۀ آنچه از برخی آیههای قرآنی و روایات اسلامی و حسابهای جفری آشکار میشود، یأجوج و مأجوج گروههای خزریِ وحشیای (رامنشدهای) میباشند که در قفقاز جنوبی گرد میآیند، و کمی پیش از قیام امام مهدی-علیهالسّلام- با فرماندهی شَرُوسِی بر ایران یورش میبرند، سپس سوی عراق میروند، و در آنجا همگی نابود میشوند، و به سرزمینهایشان بازنمیگردند!
ذوالقرنین پادشاهی دادگر و بندۀ شایستۀ خداوند و دارای دانشی گسترده و تواناییای شگفت بود که یاد وی و برخی سفرهایش به خاور و باختر و شمال در قرآن کریم آمده است، و این مرد با کمککردن مردم دیوار و سدّی را میان دو کوه در شهر دربند در داغستان ساخت تا با آن از یورش یأجوج و مأجوج پیشگیری کند، و بیگمان خداوند متعالی به چیرگی و شورش و تباهکاری آن دو در زمین هنگام نزدیکشدن قیام امام مهدی-علیهالسّلام- اشاره کرده است.
اگر سخن «خداوند به یأجوج و مأجوج فرمان میدهد که سدّی را که ذوالقرنین ساخته است سوراخ کنند» از بافتنیهایی نباشد که راویان و رونوشتبرداران به روایت افزودهاند، مقصود از سوراخکردن سد همان برداشتهشدن بازدارندهها و گشودهشدن مرزها با تواناشدن یأجوج و مأجوج و ناتوانشدن دولتهایی است که در سر راه آنان جای دارند.
-----------------------------------------------------------------
۱. «اهل کتاب» پیروان یکی از دینهاییاند که برای پیامبران آنها کتابی آسمانی بود، مانند یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان و صابئیان، و مراد از «مردی اهل کتاب» در اینجا، انسانی یهودی یا مسیحی است.
۲. در نسخۀ چاپی الملاحم پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «فیها» یافت میشود که به «فیهما» اصلاح و ترجمه گردید.
۳. در نسخۀ چاپی الملاحم پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «في کلّ» یافت میشود که به «کلّ في» اصلاح و ترجمه گردید.
۴. قرآن کریم، سورۀ اسراء، آیۀ ۵۸؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. الملاحم، ص ۷۶ و ۱۰۹، ب ۶، ح ۲۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🔴اگر خانندگان گرامی صبور باشند، در آینده سرنوشت برخی شهرها و سرزمینهای ایران و نیز کشورهای خاورمیانه، از خشکسالی و بارندگی و جنگ و زلزله و ...، را لابهلای گفتارهای آخرالزّمانی خاهیم آورد.