•.
یك مۅیِ سـرِ
این کۅخنشینان و شھیددادگاݧ
به همہ کاخ و کاخنشیناݧجھاݧ
شرف و برتری دارد . . .🤞🏻.°
.•
#امامخمینی'ره'🌱
↳🕊
#دلنوشتهـ📝
●•
خُداحافِظ دُنیا.. '❗️'
توراباتَمام زَرقوبرقَتبراۍِ.. '✨'
رضاۍِخُداتَرکمےکنم.. '🌍'
اینجادارِفانےاَست.. '🚶🏻♂'
ومَقصدِمابھِشت.. '✌🏻'
•●
#شهیدحسینصحرائی🌱
↳🕊
.
بستن دکمه زیر گِلو ؛
زمانی خوبه که جلویِ
ردشدن لقمہحروم رو بگیره..!
.
#بامنهاصلا..🚶🏻♂
سعےکنید کہ . . . :)⇩
سکوتشمابیشترازحرفزدنباشد؛
هر حرفےراکہمےخواهیدبزنید؛
فکرکنیدکہآیا ضروریهستیانہ؟
هیچوقت بےدلیل حرفنزنید🤐..
#شهیدمحمدهادیذوالفقاری🌱
سِــــراجْ'🌱|
#قسمت_نود_ونهم #من_زندگی_موسیقی *اگر موسیقی یک هنرمند مبتنی بر اصول و قواعد علمی و تاریخی است، آ
#قسمت_صدم
#من_زندگی_موسیقی
*آلات موسیقی مختص به لهو آلات مشترک کدام است❓ برای هر یک نمونه ای بیان کنید❓*
از دیدگاه فقهی، آلات موسیقی دو قسم است:
آلات مختص و آلات مشترک.
قسم اول به ابزار و آلاتی گفته می شود که نوعاً در لهو و لعب به کار رفته و با آن آهنگهای مناسب مجالس فساد و رقص و پایکوبی نواخته می شود.
این قسم هیچ منفعت حلالی در بر ندارد ✖️و استفاده از آن در هر حال اشکال دارد.
( هرچند به صورت لهوی نواخته شود)
قسم دوم به آلاتی گفته میشود که میتوان با آن آهنگ های حلال و حرام نواخت.
اگر به طور لهوی «مُطرب» و مناسب با مجالس یاد شده نواخته شود، استفاده از آن حرام و در غیر این صورت نواختن آن اشکال ندارد.
فقیهان و مراجع تقلید، در تبیین و تشخیص مصداقها و نمونه ها و اینکه کدام آلات از قسم اول و کدام از قسم دوم است، اختلاف نظر دارند.
اکثر آنان با برخی از آلات و ابزار رایج موسیقی در این عصر را از آلات مشترک می دانند مانند طبل،سنج، نی، شیپور،دهل، ساز،تار،دف،سنتور و...
ولی برای آلات مختص، به نمونهها اشاره نکرده و تنها از حکم کلی آن سخن گفته اند و تشخیص مصداق را به عرف مردم واگذار کردهاند.
🍰محمد داستانپور
@rozhaiAsheghi
سِــــراجْ'🌱|
#قسمت_صدم #من_زندگی_موسیقی *آلات موسیقی مختص به لهو آلات مشترک کدام است❓ برای هر یک نمونه ای بی
#قسمت_صد_ویکم
#من_زندگی_موسیقی
*چرا گوش دادن به بعضی از آهنگ ها مجاز و حداکثر مشتبه است؛ اما استفاده از هر نوع ابزار آلات موسیقی به طور مطلق حرام است⁉️*
دانستن چند امر در این زمینه بایسته است:
*یکم:* استفاده از همه نوع آلات موسیقی حرام نیست؛ بلکه اگر از آلاتی باشد که نوعاً در لهو و لعب و حرام به کار میرود و منفعت حلالی در بر ندارد،استفاده از آن جایز نیست؛
ولی اگر از آلات مشترک باشد، نواختن آن به منظور منافع مشروع و حلال(مانند اجرای سرود های انقلابی🇮🇷 و برنامه دینی و مانند آن) اشکال ندارد،
*دوم:* مسئله نوازندگی با استماع آهنگی که از آلات موسیقی تولید می شود، تفاوت بسیار دارد و هر دو از یک مقوله به شمار نمیرود؛ بلکه هر کدام حکم خاص خود را دارد.
نواختن آلات مختص به لهو، به اتفاق همه ی مراجع تقلید در هر حال حرام است، هرچند در موردی به صورت غیر لهوی از آن استفاده شود؛ زیرا این گونه آلات (مختص به لهو)نوعا برای حرام ساخته شده و نگهداری آنها جایز نیست و باید از بین برود؛
ولی گوش دادن 👂🏻به آهنگهایی که از این نوع آلات(آلات مختص) تولید می شود، تنها در صورتی حرام است که متناسب با مجالس لهو و خوشگذرانی باشد و در غیر این صورت محکوم به حلیت (حلال بودن) است.
بنابراین ممکن است نواختن در این آلات حرام باشند، در حالی که گوش دادن به آن حلال و یا مشتبه و مشکوک باشد که باز هم استماع آن جایز می باشد.
🥧محمد داستانپور
@rozhaiAsheghi
سِــــراجْ'🌱|
#قسمت_صد_ویکم #من_زندگی_موسیقی *چرا گوش دادن به بعضی از آهنگ ها مجاز و حداکثر مشتبه است؛ اما اس
#قسمت_صد_ودوم
#من_زندگی_موسیقی
*منظور از مطرب و لهوی بودن موسیقی چیست⁉️*
《طرب و لهو》 از واژه های اساسی و کلیدی است که در باب غنا و موسیقی به کار می رود.
《طرب》 به حالت مسبک عقلی گفته میشود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در روان و نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند.
این امر تنها به حالتی شادی😆 اختصاص ندارد بلکه ممکن است از حالت های غم و حزن آور 😢نیز به دست آید .
🔵پس از اختصاص دادن کلمه غنا به حالت شادی، توهمی بیش نیست.
زیرا ممکن است از راه غنا حالت اندوه و حزن برای آدمی حاصل شود و از این را اختیار و عنان آدمی از کف عقل او گرفته شود ❕
گفتنی است که چه در باب شادی و چه در باب غم ،غلبه هوای نفس و تهییج افکار باطل و تحریک شهوات نیز ملاک اصول غنا است .
غنا همیشه فرحناک نیست؛❎ زیرا گاهی آدم هواپرست از راه غنا و توجه به فقدان معشوق و یا محرومیت از عشق جنسی، دچار هیجانات گشته و به اندوه و غم مبتلا می گردد.
مقصود فقیهان از واژه 《لهو》 سازگاری و همنوایی آواز و آهنگ نواخته شده با مجلس فساد و خوشگذرانی است.↘️
یعنی ممکن است نغمههای طرب انگیز نباشد ؛ولی از نغمه هایی باشد که فقط در جلسات فاسقان و هواپرستان رایج باشد.
این آهنگ را لغوی میگویند و اگر از هر دو مشخصه طرب و لهو برخوردار باشد مطرب لهوی گفته می شود.
تمام مراجع تقلید 《لهوی بودن》 را جزء و قید اصلی موسیقی حرام می دانند.
ولی در قید 《طرب انگیزی》 اختلاف نظر است .
عدهای بر این باورند که در این مشخصه به هیچ گونه ،در موسیقی حرام تاثیر ندارد و مقوم ماهیت غنا نیست ؛
ولی برخی اظهار می دارند که موسیقی حرام باید از دو مشخصه لهوی و طرب انگیزی برخوردار باشد تا مشمول حرمت قرار گیرد.
👈 افزون بر آن گاهی در کلام و عبارات برخی از فقیهان واژه مطرب به کار رفته ولی مقصودشان لهوی بودن است...
☕محمد داستانپور
@rozhaiAsheghi
سِــــراجْ'🌱|
#قسمت_صد_ودوم #من_زندگی_موسیقی *منظور از مطرب و لهوی بودن موسیقی چیست⁉️* 《طرب و لهو》 از واژه
#قسمت_صد_وسوم
#من_زندگی_موسیقی
*مجالس لهو و لعب به چه نوع مجالسی گفته میشود❓*
منظور مجالسی است که برای عیاشی ، هوس رانی و رقص و پایکوبی تشکیل شده و نزد عرف متدین ،مجلس گناه محسوب میشود.
اگر هر موسیقی ای به کیفیتی نواخته شود که مناسب آن باشد؛ گوش دادن به آن حرام است.
مقصود از مجالس لهو و لعب آن نیست که در آن شراب، رقص و ... باشد ؛بلکه منظور مجالس شاَنی است.
یعنی آهنگ موسیقی بهگونهای باشد که اگر در مجلس عادی و یا به صورت فردی نیز نواخته شود؛ متناسب با مجلس فسق و گناه به کار می رود و انسان را به یاد فضای مجالس یاد شده میاندازد.
*حکم گوش دادن به آهنگ بدون کلام چیست* ⁉️
آیات عظام امام، خامنه ای، فاضل و نوری:
گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانی است ،جایز نیست.
( هرچند مشتمل بر کلام نباشد)
آیات عظام بهجت و صافی:
گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانی است ؛جایز نیست و گوش دادن به آهنگی که از نواختن آلات موسیقی تولید می شود حرام است.
آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید :
گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجلس گناه و خوشگذرانی است ،جایز نیست .
(هرچند مشتمل بر کلام نباشد ).
*گوش دادن به آهنگی که هیچگونه توجهی به شعار همراه با آن نمی شود و یا اصلاً به زبانی خوانده می شود که معنای آن فهمیده نمی شود چه حکمی دارد*❓
همه مراجع :
گوش دادن به موسیقی حرام جایز نیست و توجه نداشتن به محتوا و عدم شناخت زبان خواننده ، هیچ تاثیری در آن ندارد...
🍵محمد داستانپور
@rozhaiAsheghi
🌸🧕🏻
.
گاھجلوۍآیینهـبایدروسرۍاترامرتبکنـےوبعدچآدرترا
وزمزمهـکنـے : [ذلکادنيانعرفنفلایوذین]
.
#چادرمآرامشم😌♥️
سِــــراجْ'🌱|
ولی خودمونیمااااااا😍
بهترین مردم این کرهخاکیُ داریم😘
با بنزین سه تومنی😱
راهپیمایی موتوری و ماشینی کردیم😎✌️
این یعنی تا آخرین نفس
پای آرمانهامون هستیم 🤞
✍فاطمهقیاسوند
سِــــراجْ'🌱|
#قسمت_صد_وسوم #من_زندگی_موسیقی *مجالس لهو و لعب به چه نوع مجالسی گفته میشود❓* منظور مجالسی ا
#قسمت_صد_وچهارم
#من_زندگی_موسیقی
*اگر استماع موسیقی هیچ گونه تاثیری در انسان نداشته باشد آیا باز حرام است*⁉️
همه مراجع:
اگر از نوع موسیقی حرام باشد گوش دادن به آن جایز نیست. هر چند در شخص تاثیر نداشته باشد.
⬅️ تبصره :
موسیقی حرام غالبا آثار ناپسندی دارد و باعث بیگانگی از خدا و تحریک شهوت و آلودگی به مفاسد دیگر میشود ؛ولی حکم تابع این امور نیست و اگر به فرض در موردی موسیقی حرام هیچ تاثیری در روح و روان انسان بر جای نگذارد ،باز گوش دادن به آن جایز نیست.
*آیا در موسیقی حرام لهوی بودن آن مطرح است یا محتوای شعرهایی که خوانده می شود❓ به تعبیر دیگر اگر اشعار خوب و مذهبی در قالب موسیقی مطرب و لهوی خوانده شود آیا باز هم حرام است❓*
همه مراجع :
معیار در حرمت موسیقی، مطرب و لهوی بودن آن است هرچند با محتوایی اشعار مذهبی و اسلامی باشد.
⬅️ تبصره :
برخی از مراجع تقلید (آیات عظام: تبریزی ، سیستانی ، مکارم و وحید) قید [طرب انگیزی] را جزء موسیقی حرام نمیدانند .
*آیا ملاک حرمت استماع غنا و موسیقی، طرب انگیز بودن آن است یا مناسب بودن با مجالس لهو و لعب⁉️*
آیات عظام امام ،خامنهای، صافی ، فاضل و نوری:
ملاک حرمت آنها هر دو مورد است.
آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید:
ملاک حرمت آنها ؛مناسب بودن با مجالس لهو و خوشگذرانی است...
🍹محمد داستانپور
@rozhaiAsheghi
سِــــراجْ'🌱|
#قسمت_صد_وچهارم #من_زندگی_موسیقی *اگر استماع موسیقی هیچ گونه تاثیری در انسان نداشته باشد آیا با
#قسمت_صد_وپنجم
#من_زندگی_موسیقی
*ویژگی های موسیقی (بدون کلام) حرام کدام است: داشتن ریتم تند ، ایجاد رقص در شنونده، طرب انگیزی آن و یا هیچکدام❓*
آیات عظام امام، خامنه ای ،فاضل و نوری:
معیار حرمت موسیقی ، مطرب و لهوی بودن آن است و مناسبت آن با مجالس گناه و خوشگذرانی و فساد است؛
آیات عظام بهجت و صافی:
نواختن و استفاده از موسیقی به طور مطلق حرام است.
⬅️ تبصره :
موسیقی حرام معمولاً دارای نشانه های یاد شده است ولی باز ممکن است لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی باشد؛ اما با وجود آن دارای ریتم تند و ایجاد حالت رقص در شنونده نباشد؛ در این صورت گوش دادن به آن حرام است.
*اگر گوش دادن به موزیک باعث نیرو گرفتن و علاقه پیدا کردن به کار باشد حکمش چیست⁉️*
همه مراجع:
اگر از نوع موسیقی حرام باشد ، گوش دادن به آن جایز نیست (هرچند باعث علاقه پیدا کردن به کار شود )
*آیا استماع موسیقی و یا غنا به مقصد تفریح و تفنن و گذراندن اوقات فراغت اشکال دارد❓*
همه مراجع:
اگر از نوع موسیقی حرام باشد ، گوش دادن به آن جایز نیست (هر چند به منظور هدف یاد شده باشد)
🥬محمد داستانپور
@rozhaiAsheghi
سِــــراجْ'🌱|
🔹سالگرد شهادت حاج #عماد_مغنية را گرامی میداریم
🔹یکی از نخبگان محور مقاومت بود و رسالتی جز مبارزه با طاغوت و شیطان بزرگ نداشت و با شهادت، مزد مجاهدتهایش را گرفت.
🔹راهکار اسراییل برای حذف فیزیکی دشمنانش با روش ناجوانمردانه ترور، نشاندهنده عمق #تروریسم دولتی حاکم بر این رژیم است.
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
سِــــراجْ'🌱|
این فایل صوتی را تا قبل از روز #شنبه ( #اول_ماه_رجب) گوش بدید.
تا فرصت کافی برای ادای مقدمات ورود به ماه رجب رو داشته باشید.
رجب بهانهای است برای دوستی بهتر با خدا❤️
لحظه هایتان سرشار از این دوستی🥀 باد.
🤲
در هوای دیدنت...
لحظه شماری می کنیم
تا نیایی ؛ بر سر راهت نشسته...
بی قراری می کنیم🕊
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
صدا رفټ
تصویر رفټ
یادٺ...؟!
یادٺ اما نمےرود..:)🌙
هـر ثانیھ..!
دلتنگتر از دیروزیم|🖤|
.
#حاج_قاسم'''💔"
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸