eitaa logo
قرارگاه امام خامنه‌ای
17.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
5 فایل
امام خامنه‌ای حفظه‌الله: "به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم." این رسانه مردمی است و متعلق به هیچ نهاد یا گروه سیاسی نمی‌باشد. تبلیغات 👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
هزینه کردن کمک خیّرین در احتیاجات هیئت ✍ سؤال: آیا جایز است در ایام محرم و یا ایام دیگر از افراد خیّر اموالی را جمع‌آوری کرده و با تقسیم آنها به سهم‌های مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیه‌خوان و سخنران بدهیم و باقیمانده را برای برگزاری مجالس مصرف کنیم؟ ✅ جواب: اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
تاتو و زینت ✍ سؤال: أخیراً برخی از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیات تتو انجام می‌دهند، که طبیعتاً زینت تلقی می‌شود، آیا پوشاندن آن از نامحرم واجب می‌باشد؟ ✅جواب: استفاده زنان از زیورآلات و زینت و آرایش نمودن خود، اشکال ندارد، لکن باید از نامحرم پوشانده شود. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) ✍ شرايط شکسته شدن نماز 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) ✍ شرايط شکسته شدن نماز ۱. پیمودن مسافت شرعى ✳️ مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد. ۲. قصد مسافت شرعی 💠 اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند. ۳. استمرار قصد مسافت شرعی 🔷 در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت. ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیۀ مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد. ۴. نخواهد از وطن عبور کند و يا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند ⏺ مسافری كه مي خواهد پيش از رسيدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و يا در محلی ده روز بماند، چون اين مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، بايد نماز را تمام بخواند. ۵. جایز بودن سفر ☑️ کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است. ۶. داشتن محل استقرار(خانه به دوش نبودن) 🔶 چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشين ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است. ۷. شغل نبودن سفر 🔄 اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است. ۸. رسیدن به حد ترخص ⁉️ کسی که به سفر مي رود وقتي به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است. حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام نموداری نماز مسافر (بخش دوم) 💠 مکان هایی که شخص، حکم مسافر را ندارد. ۱. وطن ⬅️ اصلی: ✅ مکانی که انسان بخش عمده ای از اوایل حیات خود (مثلا ده سال) را در آنجا رشد کرده باشد، گرچه آنجا محل تولد او یا وطن والدین او نباشد. برای تحقق وطن اصلی، مدت لازم رشد در آن مکان، موکول به نظر عرف است؛ مثلا اگر حدود ده سال اول زندگی را در جایی گذرانیده است، عرفا وطن اصلی صدق می کند، اما اگر مدت رشد در آن مکان به گونه ای است که نظر عرف معلوم نمی شود، باید در آن مکان احتیاط کند و نماز را جمع (هم قصر و هم تمام) بخواند. ⏺ اتخاذی: ☑️ مکانی که انسان آن را برای سکونت دائم یا مدت طولانی (مثلا 40 سال) برگزیده و در آنجا ساکن شده است، خواه از وطن اصلی اعراض کرده یا نکرده باشد. ۲. مکانی که وطن نیست ولی عرفا مسافر محسوب نمی شود. ✅ مکانی که انسان برای زندگی به مدتی معین (هر چند برای یکی دو سال) آن را انتخاب کرده و به گونه ای است که عرفاً در آنجا مسافر محسوب نمی شود. ۳. مکانی که قصد اقامت ده روز يا بيشتر دارد. ☑️ مسافری که قصد دارد حداقل ده روز پشت سر هم در محلي اقامت نماید يا مي داند که بدون اختيار ده روز در محلي توقف دارد، بايد نمازش را تمام بخواند. ۴. مکانی که سی روز با ترديد مانده است. 🔷 مسافری که نمازش شکسته است، چنانچه در جایی توقف کند و نداند مدت توقفش ده روز یا کمتر است، باید نماز را شکسته بخواند؛ اما اگر توقف او با حالت تردید ادامه یافت، پس از روز سی ام تا زمانی که در آنجاست، باید نماز را تمام بخواند اگر چه نصف روز باشد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
ناتوانی از انجام رکوع و سجدهسؤال: کسی که می‌تواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمی‌تواند رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد، تکلیفش چیست؟ جواب: باید به هر مقدار که می‌تواند ولو با تکیه دادن به دیوار و امثال آن بایستد و سپس به مقداری که می‌تواند رکوع را انجام دهد. در صورتی که نمی‌تواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی و مانند آن بنشیند و رکوع و سجده را انجام دهد و اگر قادر به این هم نیست، احتیاط در آن است که مهر را بالا آورده و پیشانی را بر آن بگذارد و اگر در این حد هم نمی‌تواند وظیفه او سجده با ایماء و اشاره است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
◼️صلی الله علیک یا حسن المجتبی علیه السلام. مقام معظم رهبری: صلح امام مجتبی (علیه‌ الصّلاة و السّلام)، همان قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین (علیه‌ الصّلاة و السّلام) ارزش داشت. و همان‌قدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همان قدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد. ۲۲/فروردین/۱۳۶۹ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۷ اثر دردناک کوتاهی در نماز! 🎤حجت الاسلام والمسلمین 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
گرفتن قرض یا وام برای ادای نذر سؤال: اگر کسی به خاطر ضعف مالی توانایی انجام نذر را نداشته باشد، آیا قرض و وام گرفتن برای ادای آن لازم است؟ جواب: اگر مشقت ندارد باید قرض کند. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
منظور از وهن دین و مذهب ✍ سؤال: منظور از وهن دین و مذهب که در برخی از احکام مثل قمه‌زنی بکار می‌رود، چیست؟ ✅ جواب: وهن دین و یا مذهب به معنای سبک جلوه دادن دین و مذهب در انظار عمومی دیگر ادیان و مذاهب است. بنابراین، اگر عمل مباح یا مستحبی به گونه‌ای انجام شود که باعث بدبینی جامعه و مردم دیگر ادیان نسبت به دین و یا مذهب شود، حرام است و باید از آن اجتناب شود. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
هروله کردن در عزاداری ✍ سؤال: آیا هروله کردن و گفتن ذکر ائمه علیهم السلام بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ✅ جواب: اگر به گونه‌ای باشد که موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام نباشد، فی نفسه اشکال ندارد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید