🔹قیاس اقترانی🔹
✍ قیاس اقترانی از دو قضیه ی حملی تشکیل می شود و نتیجه آن نیز یک قضیه ی حملی است مانند:👇
هر اسبی حیوان است(مقدمه ی اول)
بعضی اسبها سفید هستند(مقدمه دوم)
بعضی حیوانات سفید هستند(نتیجه)
◀️ نکته: کلمه ای که در هر دو مقدمه تکرار شده است(اسب) حد وسط نام دارد. حد وسط در نتیجه وجود ندارد.
✍بهتر است با اجزای یک قضیه حملی نیز آشنا شویم:
هوا جسم است👈قضیه حملی
هوا= موضوع
جسم=محمول
است=رابطه
🔹اشکال چهارگانه ی قیاس🔹
🔹شکل اول چگونه ساخته می شود؟
⬅️حد وسط در مقدمه اول محمول است
و در مقدمه دوم موضوع است.
مثال:⬇️
هوا جسم است(مقدمه اول)
هر جسمی دارای وزن است(مقدمه دوم)
هوا دارای وزن است(نتیجه)
✅قیاس فوق منتج است یعنی نتیجه دار است زیرا شرایط انتاج شکل اول را داراست
شرایط منتج بودن شکل اول:🔰
⬅️موجبه بودن مقدمه اول(مثبت باشد)
⬅️کلیه بودن مقدمه دوم(هر یا هیچ)
🔹شکل دوم چگونه ساخته می شود؟
⬅️حدوسط در مقدمه اول و دوم هر دو محمول باشد
مثال:⬇️
هر مسی فلز است (مقدمه اول)
هیچ عایقی فلز نیست(مقدمه دوم)
هیچ مسی عایق نیست(نتیجه)
✅قیاس فوق منتج است زیرا شرایط شکل دوم را دارد
✍نکته: نتیجه تابع ضعیف ترین مقدمات است برای مثال اگر از دو مقدمه یکی موجبه باشد و یکی سالبه ، نتیجه سالبه می شود حال اگر از دو مقدمه یکی کلیه باشد و یکی جزئیه ،نتیجه جزئیه می شود. اما در شکل سوم نتیجه همیشه جزئیه است.
🔹شرایط انتاج شکل دوم 🔰
⬅️ کلیه بودن مقدمه دوم
و اختلاف داشتن دو مقدمه در سلب و ایجاب
سلب= نیست/نیستند
ایجاب=است/هستند
🔹 شکل سوم قیاس چگونه ساخته می شود:
⬅️حدوسط هم در مقدمه اول و هم در مقدمه دوم ، موضوع است
هر کبوتری پرنده است(مقدمه اول)
هر کبوتری دانه خوار است(مقدمه دوم)
بعضی پرندگان دانه خوارند(نتیجه )
🔹شکل قیاس فوق منتج است زیرا شرایط شکل سوم را دارد.
شرایط انتاج شکل سوم🔰
⬅️ موجبه بودن مقدمه اول
و کلیه بودن یکی از دو مقدمه یعنی هردو جزئی نباشند.
مثال:⬇️
هر ژاپنی آسیایی است(مقدمه اول)
هر ژاپنی چشم بادامی است(م دوم)
بعضی آسیایی ها چشم بادامی هستند
✍شاپور مرادیان استان لرستان
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
📛هر گونه ویرایش و تغییر در متن و یا حذفِ مولفِ جزوه،خلاف و ممنوع است📛
۲۰۲۳۰۲۱۴_۲۱۳۹۱۸.pdf
3.29M
🌼انواع نور در قرآن🌼
پژوهشی در آیات نورانی قرآن کریم
✍ تالیف: مرادیان 🌹🌹
1_1247995256.pdf
943.3K
🔹کمک درسی🔹
دینی دهم
درس سوم(خودِ حقیقی)اگر سئوال پیش آمد در بحث روح
👈جِن چیست؟👉
✍ شاپور مرادیان🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
IMG_20201011_182833_326.pdf
758.3K
🔹کمک درسی🔹
برای دینی دهم
#درس سوم(خودِ حقیقی)
👈فرشته چیست؟👉
✍ شاپور مرادیان🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
🔹درس 6 و 7 دین و زندگی دهم🔹
🔘طبقات هفتگانه دوزخ :
1-جحیم🔥 ( عذاب شاخص این طبقه ، سنگی بودن جنس زمین آن است و به محض ورود در آن محیط، مغز سرِ ستمگران می جوشد همچون محتویات یک دیگ جوشان ،کسانی که با ذهن و اندیشه خود ، جهان را ،انسان ها را به نابودی کشاندند.
2-لَظی 🔥(طبقه ای که شاخصه ی آن ، حرارت شدید به طوری که پوست بدن را می کَنَد)
3-سَقَر 🔥( شاخصه ی این طبقه آتشی سوزان که 19 نگهبان از ملائکه دارد)
4-حُطَمَه 🔥(شعله های نعره زننده و کوبنده)
5-هاویه 🔥(جایی که دورخیان از مالک نگهبان دوزخ فریاد رسی می خواهند)
6-سعیر 🔥( عذاب های متغیر و تودرتو)
7-جهنّم 🔥🔥( یک بَرَهوت، با پرتگاهها و چاههای بی انتها و شکنجه گاههایی برای طاغوتیان و حاکمان ستمگر و متجاوزان و مستکبران)
✍مرادیان/ دبیرستان شاهد🌷
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
🍁 ژرف نامه 🍁
🔹دینی دوازدهم درس دوم🔹
⭕️وحدانیتِ الهی
⭕️احدیتِ الهی
👈وحدانیتِ خداوند= یعنی یگانگی و یکتاییِ خداوند ، نفیِ تعدد و تعداد
(خداوند در برون ذاتی،شریک و همتا و مثل و مانندی ندارد)✅
👈احدیتِ خداوند= یعنی نفیِ ترکیب و اجزاء و اعضاء داشتنِ خداوند
(احدیت و بساطت در درونِ ذات)✅
❌وحدانیت⬅ نفیِ تعددِ برون ذاتی
❌احدیت⬅ نفیِ تعددِ درون ذاتی
❌وحدانیت=نداشتنِ شریک و همتا(واحد)
❌احدیت=نداشتنِ ترکیب و اجزاء(احد)
✍شاپور مرادیان🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
📛هر گونه ویرایش و تغییر در متن و یا حذفِ مولفِ جزوه،خلاف و ممنوع است📛
♻️ فلسفه دل ♻️
🌐 حکایتِ عقل و دل و آفتاب🌐
1⃣معارف الهی، از "فطرت حضور" به
واسطه ی عقل به ساحت ظهور "
تجلی می یابد.
همچنانکه بشر را سوای از دینداری اش، از فطرت اول به فطرت ثانی می راند.
2⃣فارابی می گوید: پیامبر و حکیم ، هر دو با اتصال به عقلِ فعال ، حقایق کلی را باز می شناسند امّا زبان یکی بیشتر استدلالی و زبان دیگری بیشتر وحیانی است.
3⃣یکی خلق را "صفات" می خواند
یکی خلق را" کثرت" می نامد
یکی آن را ، "زلف" و "گیسو" صدا می زند.
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
4⃣فطرت ثانی، فراغت از عقل معاش و کِرِشمه با عقل فعال است.
اما راه ها دشوار و مقصد دست نایافتنی می نماید
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
5⃣حکیم می خواهد بداند(قُرب)
6⃣عابد می خواهد دیدار کند!(لِقاء)
7⃣عارف می خواهد وصل گردد(عِند)
8⃣فلسفه ، "مبانی کلی" علوم تجربی را نیازمند خردِ خویش نموده
و "مبانی خاص" علوم انسانی را
همخانه و هم پیاله ی خویش
فلسفه عاقلانه پا را از گلیم خویش فراتر نهاده است چرا که فرش را از آن خویش داند و وی را با عرش کاری نیست.
در بیابان گر ز شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
9⃣گاهی تفکیکِ "فلسفه عام"
"فلسفه مضاف"
"فلسفه اولی/مابعدالطبیعه"
را ناچیز می دانیم ، اما برای کاربرانِ این حوزه ی ژرف و منبسط، گویا و شفاف نمی نماید.
✍شاپور مرادیان مدرس الهیات و فلسفه🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
📛هر گونه ویرایش و تغییر در متن و یا حذفِ مولفِ جزوه،خلاف و ممنوع است📛
۲۰۲۲۱۲۲۸_۰۰۲۹۰۱.pdf
2.68M
جزوه ی راهبردی درس دوم
⬅️ دینی دهم ریاضی تجربی
✍شاپور مرادیان 🌹🌹
🔹🌀🔹🌀🔹🌀🔹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
4_5868234969238736703.pdf
8.77M
جزوه کامل درس دهم
⬅️ دینی دوازدهم ریاضی تجربی
✍شاپور مرادیان 🌹🌹
🔹🌀🔹🌀🔹🌀🔹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
🔰 گالری کمکی درس اول دینی دوازدهم
استفاده از مثال برق
برای درک
"جسم" و "روح "
که برای "درک ندیدن خداوند" هم مفید است چون برق نیز قابل مشاهده نیست اما آثارش را می بینیم
🔹 جسم ⬅️ لامپ⚰
🔹 روح ⬅️ نورِ لامپ💡
لامپ👈 جسم⚰
برق👈روح💡
✍لامپ، اگه خراب شد💔
✍نور، لامپ رو ترک می کند🖤
✍برق اگر قطع شد💛
✍لامپ خاموش می شود🖤
✍برق اگه در لامپ جریان نداشته باشد
لامپ ، کالبدی سوت و کور بیش نیست
✍پاسخ کوتاه به دانش آموزانی که درک ندیدن خدا و وجود او برایشان سخت است:👇👇
⬅️ نرم افزارهای هدایت و سعادت انسان مانند: عقل و فطرت هم به چشم نمی آیند اما وجود دارند و ما از طریق آثار و رفتار و علم و عبادت و اخلاق و....به وجود آنها پی می بریم.
⬅️ امواج رادیویی و تلویزیون و ماهواره و موبایل و .....در فضا وجود دارند اما با چشم دیده نمی شوند.
✍مرادیان مدرس الهیات 🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
📛هر گونه ویرایش و تغییر در متن و یا حذفِ مولفِ جزوه،خلاف و ممنوع است📛
۲۰۲۳۰۱۰۲_۲۱۰۶۲۰.pdf
1.58M
هدف،تفکر،اختیار،انسان،حیوان،گیاه
معرفت شناسی درس اول دینی دهم
✍ مرادیان مدرس الهیات🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
🔰گالری درس اول دین و زندگی دوازدهم
شناخت هستی، وجود، صفات، اسماء و افعال الهی برای انسان به طور نسبی امکان پذیر است. ✅
اما شناخت چیستی، ذات، ماهیت و چگونگی خدا، ناممکن است. ❌
علت: زیرا ذات خدا نامحدود است و در ظرف ذهن ما نمی گنجد.
احادیث پیامبر:
تفکروا فی کل شیء 👈 تشویق به تفکر و علم آموزی
ولا تفکروا فی ذات الله 👈 ممنوعیت تفکر در چیستی خدا
افضل العبادة ادمان التفکر فی الله و فی قدرته 👈 تشویق به تفکر پیوسته در صفات خدا
✍مرادیان استان لرستان🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
📛هر گونه ویرایش و تغییر در متن و یا حذفِ مولفِ جزوه،خلاف و ممنوع است📛