💥تست ازدرس6دینی دوازدهم💥
✳️ سنت های ..... و ..... به ترتیب موجب «جدا شدن انسان های خوب از بد» و «حرکت تدریجی گناهکاران به سوی هلاکت ابدی» می شوند.
1⃣سبقت رحمت برغضب- امهال⏺
2⃣امتحان وابتلاء-امهال⏺
3⃣سبقت رحمت برغضب-استدراج⏺
4⃣امتحان وابتلاء-استدراج⏺
✍پاسخ تشریحی:👇
همه ی انسان ها در طول عمر خود در معرض آزمایش اند و پیروزی یا شکست در این آزمایش ها، سبب جدا شدن انسان های خوب از بد و ساخته شدن و تکامل، یا خسران و عقب ماندگی آنها می گردد.
پس بخش اول 👈 بیانگر سنت امتحان و ابتلاء می باشد ✔
اما حرکت «تدریجی» به سوی هلاکت ابدی👈نشانه ی گرفتار شدن به سنت استدراج است✔
پاسخ تستی:👇
گزینه 4 صحیح است.
✍مرادیان معلم دین و زندگی🌹🌹
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
💥دینی دهم /منزلگاه بعد 💥
هر یک از موارد زیر به کدام یک از ویژگیهای برزخ اشاره دارد؟
⏪ پاسخ:👇
1⃣ تلقینِ مَیِّت به هنگام دفن: 👈وجود شعور وآگاهی✔
2⃣ انجام خیرات و طلب آمرزش برای گذشتگان:👈ارتباط میان برزخ و دنیا ✔
3⃣ زیارت قبور درگذشتگان:
👈ارتباط میان برزخ و دنیا ✔
4⃣ قال رب الرجعون لعلی عمل صالحاً: 👈وجود شعور و آگاهی✔
5⃣یُنَبئوا الانسان یَومَئذ بِما قَدَّمَ وَ اَخَّرَ : 👈ارتباط میان برزخ و دنیا✔
✍مرادیان معلم دین و زندگی🌹🌹
۱۴۰۰/۹/۱
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
🌀دینی دوازدهم درس پنجم🌀
❇️مفهوم آیه شریفه را بنویسید
"هُوَ الَّذی یُحیی و یُمیت فاِذا قضی امراً
فَاِنّما یقولُ لَهُ کُن فَیَکون "
🔹هُوَ الَّذی یُحیی =
👈توحید در خالقیت
👈قضای الهی
👈نیازمندیِ مخلوق به خالق در خلقت
📌خالق👈مخلوق=خلقت
🔹وَ یُمیتُ=
👈توحید در ربوبیت
👈قضای الهی
👈 نیازمندی مخلوق به خالق در بقا
📌خالق👈مَا عِندَکُم یَنفَدُ وَ مَا عِندَاللهِ باقِِ
📌اِن یَشَاء یُذهِبکُم یَاتِ بِخَلقِِ جدید
🔹فَإذا قَضی أمراً =
👈توحید در ولایت (امر و فرمان و حکم و حاکمیت )
👈قضای الهی(حکم کردن،فرمان دادن،فیصله دادن وگذراندن)
🔹فَإنَّما یَقولُ لَهُ کُن فَیَکون=
👈قدرت نامحدود خداوند
👈یَقولُ لَهُ کُن=اراده الهی(علت)
👈فَیَکون=قضای الهی(معلول)
👈کل آیه=قضای الهی
✍مرادیان معلم دینی🌹🌹
۱۴۰۰/۹/۱
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
هدایت شده از باشگاه نمونه سئوالات نهایی و مفهوم محور
222_58927953825139.pdf
1.56M
🔳 فایل منتشر شده آموزش و پرورش در مورد نمونه سؤال های استاندارد و مفهومی طبق اهداف کتاب درسی
برای همه درس ها نمونه سوال گذاشتن که به این شکل سؤالا طرح میشه.
https://eitaa.com/mafahimdinidaberastan101112
♦️گالریِ درس اول دینی دوازدهم♦️
❇️ شناختِ👇👇
🔹ذات خدا(حقیقت)
🔹چیستی خدا(ماهیت)
⚠️امکان پذیر نیست⚠️
❇️ شناختِ👇👇
🔹اسماءالهی ⬅️عالم،قادر،رازق،محیی
🔹صفات الهی ⬅️علم،قدرت،رزق،حیات
🔹افعال الهی⬅️خالقیت،رازقیت
🔹آیات الهی⬅️انسان،ستارگان،باران
☑️امکان پذیر ست☑️
✍مرادیان دبیر دینی🌹🌹
❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️
https://eitaa.com/jozvedinimoradian313
🔹جزوه درس هفتم دینی یازدهم انسانی🔹
✍قسمت اول
نکته👈نبوت=دریافت و ابلاغ وحی
نکته👈رسالت=تعلیم و تبیین دین(مرجعیت دینی)/تشکیل حکومت و اجرای قوانین(ولایت ظاهری)
نکته👈امامت ،تداوم نبوت نیست
نکته👈امامت،تداوم رسالت است
⚠️خوب دقت بفرمایید👆👆👆👆
❇️دریافت و ابلاغ وحی(مربوط به نبوت است است و با رحلت پیامبر(ص)پایان می پذیرد.
❇️مرجعیت دینی و ولایت ظاهری (مربوط به رسالت=امامت)است که توسط امامان معصوم(ع)ادامه می یابد.
نکته👈ختم رسالت نداریم
نکته👈ختم نبوت داریم
❇️در مورد وضعیت و چگونگی جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص) و طرح و برنامه خداوند در این زمینه،سه فرضیه مطرح می شود آنها را با ذکر دلیل بیان نمایید؟
🔹فرض اول👈سکوت خدا و پیامبر
⚠️پاسخ= این فرض باطل است زیرا قرآن هدایتگرِ همیشگیِ مردم است و پیامبر(ص)آگاه ترین نسبت به این مسئولیت هاست، با سکوت این دو ،کامل بودن دین اسلام زیر سئوال می رود.
👈نقضِ غرض پیش میاد👉
🔹فرض دوم=این دو مسئولیت پیامبر هم مانند مسئولیت اول به پایان رسیده اند.
⚠️پاسخ به فرض دوم👈 به دلیل گسترش سرزمین های اسلامی و ظهور فرقه ها و مسائل و مشکلات جدید، نیاز به امام بیشتر شده است.
🔹فرض سوم= رسول خدا(ص) به فرمان خداوند، تداوم این دو مسئولیت یعنی👈مرجعیت دینی و تشکیل حکومت دینی را به شکلِ "امامت" فرمان داده است،
✔️بنابراین دو فرض اول و دوم باطل و فرض سوم، منطقی و قابل قبول است.
❇️ سئوالات صفحه 82=
👈طرح و برنامه ی خداوند برای جامعه ی اسلامی پس از رسول خدا(ص)چیست
✔️پاسخ: همان فرض سوم یعنی تداوم تعلیم و تبیین دین و دوام حکومت پس از پیامبر در شکلِ امامت
👈این جامعه در چه مسیری و چگونه باید حرکت کند؟
✔️پاسخ: راه رسول خدا(ص) را ادامه دهد و احکام اسلامی را اجرا نماید.
👈بعد از پیامبر اسلام، رهبری مسلمانان بر عهده چه کسانی باید قرار بگیرد؟
✔️پاسخ: امامان معصوم(ع)
✍مرادیان معلم دین و زندگی🌹🌹
🔹جزوه درس هفتم دینی یازدهم انسانی🔹
✍قسمت دوم
❇️تعیین امام
👈از آنجا که امام دو مورد از مسئوولیت های پیامبر(ص) را بر عهده دارد و انجام این مسئولیت ها نیازمندِ"عصمت" است و👈 تشخیص عصمت👉 فقط توسطِ خداوند میسر است،لذا تنها خدا باید امام را تعیین کند.
❇️ آیات و روایات تعیین کننده ی جانشین بعد از پیامبر(ص) و منصوب شدن امام علی (ع) به امامت از طرف خداوند=
نکته👈 امام، مُنتخب نیست
نکته👈امام، منصوب است
1-نزول آیه ی انذار (آیه ی مقدم بر واقعه)
👈زمان نزول آیه= سال سوم بعثت
👈بعثت=برانگیخته شدنِ حضرت محمد (ص)به نبوت
👈آیه ی انذار=وانذرعشیرتک الاقربین
👈ترجمه ی آیه= خویشان نزدیکت را انذار کن
👈اِنذار= بیم بده،خبرِ اورژانسی،
👈دعوتِ چهل نفر از سرشناسان بنی هاشم به مهمانی
👈موضوعِ نشست= سخن گفتن درباره اسلام،دعوت به اسلام،دعوت به یاری کردن
👈پاسخ و واکنش مهمانان= سکوت و بی تفاوتی
👈تنها پاسخگو = حضرت علی (ع) در سنینِ نوجوانی،تا سه بار اعلام بیعت و یاری به پیامبر(ص)نمودند.
👈گفتمانِ راهبردی پیامبر(ص)خطاب به بیعت علی(ع):👇👇
همانا این برادرِ من، وصیّ من، و جانشینِ من در میان شما خواهد بود.
⚠️تعیین جانشین در ابتدای دعوت،نشان دهنده ی 👈اهمیت بالای آن و انتخاب نشدن از طرف مردم و انتصاب از طرف خداوند است.
✍مرادیان دبیر دین و زندگی🌹🌹