eitaa logo
جامعة القرآن خواهران همدان ۳۲۵۲۶۳۰۱ -
1.4هزار دنبال‌کننده
26.2هزار عکس
9.9هزار ویدیو
243 فایل
📣پُل های ارتباطی شما با جامعه القرآن خواهران در پیام رسان ایتا جهت ارتباط با مسئول آموزش👇 @vahede_khaharan جهت ارتباط با ادمین👇 @sadatemami110 فروشگاه محصولات سنتی جامعة القرآن👇👇 @tebesonati111 فروشگاه محصولات فرهنگی و پوشاک👇 @gooolarzani
مشاهده در ایتا
دانلود
‌﷽ هنگام افطار با سلام بر ارباب روزه خود را منور کنید السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین التماس دعا @jqkhhamedan ⭕️⭕️
💠سه نكته درباره اجرت عمل حرام ۱. حقوقى كه در مقابل كار حرام گرفته مى شود، حرام است. ۲. اگر براى عمل حرام استخدام شود، حقوق بازنشستگى اش حرام است. ۳. درآمدهاى حرام را نمى توان صدقه داد مگر با اذن حاكم شرع. @jqkhhamedan
🌺حکم چند مرتبه شستن صورت و دست ها در وضو🌺 پرسش کاربر : اگر برای وضو سه مرتبه مشت دست را پر کنیم و روی دست بریزیم، حرام است؟ پاسخ: منظور از اینکه می گویند سه مرتبه شستن دست ها و صورت حرام است، این می باشد که نباید دستها و صورتتان را سه مرتبه به قصد وضو به صورت کامل بشویید، اما اگر چندین مرتبه مشت را پر کنیم و روی عضو بریزییم، اما عضو به صورت کامل شسته نشود، حتی یک مرتبه هم محسوب نمی شود. بنابراین چند بار مشت را پر کردن و روی عضو ریختن حرام نمی باشد. نظر مراجع عظام در مقصود از یک بار شستن:👇  آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سبحانی و مکارم: ملاک برای تعیین یک بار شستن، این است، که عضو به صورت کامل شسته و خیس شود، خواه با یک مشت آب باشد یا چند مشت. بنابراین تا زمانی که عضو به صورت کامل خیس نشود، یک بار شستن کامل نمی گردد. آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و صافی: ملاک برای تعیین یک بار شستن، قصد انسان است. بنابراین اگر به قصد شستن مرتبه اول، چهار مرتبه آب بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن مرتبه اول محسوب می شود. البته باید مراقب باشیدکه از اسراف بپرهیزیید .[1] 📚منابع: توضیح المسائل ده مرجع، م 248؛ امام، استفتائات، ج1، س 32 و 33؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 423؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 102 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 245؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ م 247؛ صافی، توضیح المسائل، م 254؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 61. 💠 @jqkhhamedan
🌻 دختران🌻 پرسش . دخترى که براى اولین بار خون مى بیند، وظیفه اش چیست؟ همه مراجع: اگر دختر به حد بلوغ رسیده و به مقدار ده روز یا کمتر خون دیده، همه اش حیض است. اگر بیشتر از ده روز باشد و همه اش یک جور نباشد، خون هایى که به نشانه هاى حیض باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، حیض محسوب مى شود و باقى استحاضه است؛ ولى اگر همه یک جور باشد؛ یعنى، همه داراى نشانه هاى حیض باشد، مطابق عادت خویشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل کند؛ یعنى، روزهاى عادت آنها را معیار قرار داده و حیض بداند و باقى را استحاضه محسوب کند.[۱] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۵۰۲ و دفتر: خامنه اى. @jqkhhamedan
🌺حکم گفتن آخر 🌺 پرسش کاربر در سلام نماز می توان فقط السلام علیکم و رحمت الله و برکاته را گفت؟ یا باید کامل گفته شود؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع سلام آخر واجب و کافی است، لذا می توانید فقط سلام آخر را بگویید. پاسخ تفصیلی: همه مراجع بر مستحب بودن سلام اول نماز [السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته] و کافی بودن سلام آخر نماز [السلام عليكم] اتفاق نظر دارند.[1] اما در مورد سلام دوم نماز [ السلام علیها و علی عبادالله الصالحین] نظر مراجع به شرح زیر است: همه مراجع غیر از سیستانی و مکارم شیرازی:یکی از دو سلام آخر نماز کافی است ، یعنی یا بگوید [السلام علیکم] یا [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین]. سیستانی:اگر [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین] را گفت، بنابر احتیاط واجب باید بعد از آن [السلام علیکم] را نیز بگوید.[2] مکارم شیرازی: سلام واجب همان سلام سوم است و مي تواند به آن قناعت كند، ولي اكتفا به سلام دوم به تنهايي مشكل است.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج ‌1، ص 598، م 1105. ۲.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج ‌1، ص 598، م 1105؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، التشهد، م 1 و استفتائات، ج 1، التسلیم، قبل از م 1؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ بهجت، وسیله النجاه، م 757؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 616 . ۳.مکارم، توضیح المسائل، م 990. 💠 @jqkhhamedan
🌺حکم خواندن دعای قنوت به زبان فارسی🌺 پرسش کاربر در ربات: در قنوت نماز می توان به زبان فارسی هم دعا کرد؟ پاسخ: همه مراجع غیر از آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و امام خمينی ره خواندن دعای قنوت را به زبان غیر عربی جایز می دانند. مقلدین آیت الله مکارم شیرازی اصلا جایز نیست قنوت را به فارسی بخوانند اما مقلدین امام خمینی آیت الله سبحانی چون احتیاط واجب داده اند، مقلدینشان می توانند با رجوع به فتوای مرجع اعلم دیگری قنوت را به فارسی هم بخوانند. نظر مراجع در مورد غیر عربی👇 آیات عظام: خامنه ای، بهجت : خواندن دعای قنوت به غیر عربی جایز است. [1] آیات عظام: سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحیده خراسانی: خواندن دعای قنوت به زبان غیرعربی مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2] آیت الله مکارم شیرازی: دعا به زبان غیر عربی جایز نیست . [3] آیات عظام: امام خمینی، سبحانی: بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید. ( این دو مرجع احتیاط واجب داده اند، لذا می توان در این مساله به اعلم دیگری رجوع کرد.)[4] 📚منبع [1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 . صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3. منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322. منهاج الصالحین، ج2، ص 205، م 668. [3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265. [4]. عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3. سبحانی، استفتائات، ج 1، س249. 💠 @jqkhhamedan
👭 حکم 👭 پرسش ۱ . اگر دختر پیش از بلوغ خون ببیند، حکم آن چیست؟ همه مراجع: اگر مربوط به زخم، جراحت و مانند آن نباشد، خون محسوب مى شود و نیست.[۱] پرسش ۲ . آیا دیدن خون حیض در دخترى که نمى داند نه سال او تمام شده یا نه (مثلاً تاریخ ولادتش را فراموش کرده است)، مى تواند نشانه بلوغ باشد؟ همه مراجع (به جز صافى و فاضل): اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد (و اطمینان به حیض بودن پیدا کند)، نشانه بلوغ او محسوب مى شود.[۲] آیات عظام صافى و فاضل: بنابر احتیاط واجب، نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.[۳] 📚منابع: [۱]. وحید، سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، الاستحاضه، ۲۳۶ امام، تحریرالوسیله، ج ۱، غسل الحیض، مکارم، توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶ و صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۱۵ و بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۳۷ و دفتر: خامنه اى، فاضل و نورى. [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۸؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۴؛ بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۱۰۰۱٫ [۳]. صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۱۷؛ فاضل، تعلیقات على العروه، ح ۱، م ۷۰۱٫ @jqkhhamedan
👧نشانه های بلوغ دختران👱♀ پرسش  . نشانه بلوغ دختر را بیان کنید؟ همه مراجع (به جز سیستانى): نشانه بالغ شدن دختر یکى از سه چیز است: ۱٫ روییدن موى درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلى)، ۲٫ بیرون آمدن منى، ۳٫ تمام شدن نه سال قمرى. هر یک از این سه نشانه به تنهایى، علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعى محسوب مى شود.[۱] 📚منابع: آیه اللّه  سیستانى: نشانه بلوغ در دختر، تنها به تمام شدن نه سال قمرى است.[۲] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۲۵؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۸۸۹ و ۱۸۹۰؛ نورى، توضیح المسائل، م ۲۲۴۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۲۳۰۴٫ [۲]. سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۵۲٫ @jqkhhamedan
اگر پدر و مادر فرزند خود را نسبت به مسائل « فرهنگی ، تربیتی و مذهبی » آگاه نکنند : فرزندشان این آموزش ها و تعالیم را از بیرون و از دیگران فرا خواهد گرفت. @jqkhhamedan
والدینی که تحمل پذیرش اشتباهات کودک را ندارند ترس از اشتباه را دراو تقویت میکنند و کم کم کودک ساکت و منفعل بودن را بخاطر ترس از سرزنش ترجیح میدهد. درنتيجه كودك خجالتي وكمرو ميشود یکی از نکات بسیار مهم در #تربیت_جنسی همین نکته است، که باعث میشود بچه ها خجالتی و منفعل شوند و نتوانند بموقع حرف هایشان را به والدین خود بزنند @jqkhhamedan
🌳 شرایط حیض🌳 پرسش .  چیست؟ شرایط تحقق خون حیض عبارت است از: ۱٫ بلوغ، ۲٫ کمتر از سه روز نبودن، ۳٫ بیشتر از ده روز نبودن، ۴٫ پى در پى بودن سه روز اول،[۱] ۵٫ استمرار خون در تمام سه شبانه روز، ۶٫ مشاهده حیض پیش از سن یائسگى، ۷٫ بین دو حیض دست کم ده روز فاصله باشد.[۲] تبصره . صفات خون حیض با شرایط آن تفاوت دارد. اگر خونى تمامى شرایط حیض را دارا باشد، به طور حتم خون حیض است و اگر یکى از شرایط را نداشته باشد، آن خون، حیض محسوب نمى شود؛ در حالى که در صفات خون، مسئله این چنین نیست. اگر خونى تمامى صفات و نشانه هاى حیض را داشته باشد، به طور حتم ملازم با حیض بودن آن نیست؛ همان گونه که اگر خونى یکى از صفات و نشانه هاى حیض را نداشته باشد، ملازم با نبود حیض نیست. [۱]. آیه اللّه  صافى: پى در پى بودن سه روز اول حیض را لازم نمى دانند. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۲]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض و م ۶ و توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶، ۴۴۰، ۴۴۱ و ۴۴۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴ ، ۴۴۰ و ۴۴۷٫ @jqkhhamedan
🌷پى در پى بودن حیض💐 پرسش ۱ . اگر زن چند روز با فاصله خون ببیند، آیا محسوب مى شود؟ همه مراجع (به جز صافى): در خون حیض شرط است که سه روز اول آن پشت سر هم باشد. بنابراین اگر زن دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض محسوب نمى شود.[۱] آیه اللّه  صافى: اگر سه روز اول حیض پشت سر هم نباشد به عنوان مثال دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، بنابر احتیاط واجب در روزهایى که خون مى بیند، باید بین کارهاى مستحاضه و احکام حائض جمع کند و در روزهایى که خون نمى بیند، کارهایى که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . با توجه به اینکه آیه اللّه صافى در مسئله احتیاط دارند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله، به فتواى سایر مراجع تقلید عمل کنند. پرسش ۲ . آیا پى در پى بودن سه روز خون براى خانمى که عادت ماهانه دارد، شرط است؟ همه مراجع: حداقل حیض سه روز است و باید پى در پى باشد و در این امر تفاوتى بین اقسام حیض نیست.[۳] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و دفتر: خامنه اى. [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ @jqkhhamedan