هدایت شده از جوانان حزب الله
خبرگزاری مهر، گروه سیاست - زمانی مخالفانش به ویژه رادیکالهای اصلاحطلب، او را عضو شاخص «گروه فشار» مینامیدند؛ حربهای برای برچسبزنی به مخالف که شیوه معمول و مألوف «نیروهای مولود دوم خرداد» است؛ اما برخلاف تعبیرسازان علیه او، در کلامش استدلال و منطق برجسته بود و به زعم خودش، تحلیلی راهبردی از علل کاهش مشارکت سیاسی داشت.
«حسین اللهکرم» که اخیراً در قامت یک کنشگر سیاسی، تشکل «جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی» با اسم اختصاری «رزما» را پایهگذاری کرده، عمده علت مشارکت پایین در دو انتخابات قبلی را عملکرد ضعیف دولت «حسن روحانی» و مجلس دهم میداند و معتقد است به سبب بهبود وضعیت کشور در ساحات مختلف در دولت رئیسی، قطعاً مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند افزایش پیدا میکند. اللهکرم در عین حال خبر داد که فردا (۶ بهمنماه) مجمع عمومی «رزما» برای تعیین دبیرکل و اعضای شورای مرکزی، برگزار میشود. در ادامه مشرح گفتوگوی خبرگزاری مهر با «حسین اللهکرم» را از نظر خواهید گذراند.
مقام معظم رهبری برای انتخابات پیشرو، چهار شاخصه «رقابت»، «مشارکت»، «امنیت» و «سلامت» را تشریح فرمودند؛ ارزیابی شما به عنوان یک کنشگر سیاسی از انتخابات یازدهم اسفند چیست؟ آیا شاهد یک انتخابات رقابتی و مشارکتی خواهیم بود؟
در دو انتخابات اخیر در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰ ما با کاهش مشارکت مواجه بودیم؛ بدونتردید کاهش مشارکت، نقص و اشکال ایجاد میکند و میتواند توطئههای مختلف داخلی و خارجی را افزایش دهد؛ بر همین اساس مقام معظم رهبری، مشارکت مردم در انتخابات را یکی از ارکان امر انتخابات نامیدند.
در ابتدای امر، ضرورت دارد که علل کاهش مشارکت مردم در دو انتخابات اخیر را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم؛ در همین راستا باید نوع مشارکت احزاب و گروههای سیاسی در امر انتخابات را مورد توجه قرار دهیم؛ در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ که شاهد کاهش مشارکت به حدود ۴۳ درصد بودیم، نفر اول فهرست جریان موسوم به اصلاحطلب، فقط حدود ۶۰ هزار رأی آورد؛ این امر ناشی از عدم تحقق وعدههای دولت حسن روحانی و نمایندگان لیست امید مجلس دهم بود؛ برجامی که روحانی و عناصر به اصطلاح اصلاحطلب فهرست امید از آن دَم میزدند، نه تنها لغو تحریمها را به دنبال نداشت بلکه موجب تشدید تحریمها شد.
سایر شعارها و وعدههای دولت روحانی و اصلاحطلبان مجلس دهم نیز تحقق نیافت و طبل توخالی بود؛ از اینجا بود که مردم ناامید شدند و ناامیدی خود را به این صورت به نمایش گذاشتند که در جریان انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ به سرلیست جریان موسوم به اصلاحطلب که حمایت دولت روحانی را هم داشت، فقط ۶۰ هزار رأی دادند و اصطلاحاً سبد رأی جریانهای موسوم به اصلاحطلب و اعتدالگرا، ریزش پیدا کرد. چه بسا اگر شخصیتی نظیر «سید ابراهیم رئیسی»، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نبود، میزان مشارکت مردم از حدود ۴۸ درصد هم کمتر میشد. بنابراین باید تاکید کنم که این عملکرد ضعیف دولت روحانی بود که در کاهش مشارکت مردم در دو انتخابات اخیر در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰، نقشآفرین بود.
در ادامه مایل هستم که مقوله علت کاهش مشارکت در دو انتخابات اخیر را در قالب یک تحلیل راهبردی، تشریح و تبیین کنم. در هر جامعهای مثلث سه ضلعی «اجتماع»، «دولت» و «بازار» نقشآفرین هستند؛ این اضلاع جامعه مستمراً در حال «مبادله» با یکدیگرند. جامعهپذیری سیاسی نیز به معنای تداوم ارزشها است که بین سه ضلع دولت و اجتماع و بازار در تغییر و تحول است؛ این احزاب هستند که دولتها را در دست میگیرند و مجلسها را شکل میدهند، به هر حال میتوانیم احزاب یا دولتها را در بازتولید ارزشها مؤثر بدانیم؛ احزاب و دولتها حتی میتوانند اقدام به تولید ارزشهای جدید کنند و آنها را در راستای رشد جامعه قرار دهند.
در دهه اول پس از انقلاب اسلامی که شاهد مشارکت گسترده مردم در فرآیندهای سیاسی از جمله انتخابات هستیم، مشاهده میکنیم که دو ضلع از اضلاع مورد اشاره یعنی «اجتماع» و «دولت» در همکاری و تعامل کامل بایکدیگر هستند و ارزشهای فرهنگی و اخلاقی و انقلابی در جامعه حکمفرماست و ما سادهزیستی آحاد جامعه را در نقطه اوج میبینیم. در این مقطع، مشارکت سیاسی گسترده مردم ناشی از منافع شخصی نیست بلکه ناشی از حرکت بسیجوار و مبادله متقابلی است که بین «دولت» و «اجتماع» وجود دارد و ضلع «بازار» نیز در این مقطع با «حکشدگی» مواجه است.
پس از جنگ و با آغاز دولت سازندگی به ریاست هاشمیرفسنجانی، به مرور شاهد تغییر مبادله در اضلاع تشکیلدهنده جامعه یعنی سه ضلع «اجتماع»، «دولت» و «بازار» هستیم و آن هماهنگی و تعامل میان دو ضلع دولت و اجتماع، این بار میان دولت و بازار برقرار میشود و از ابتدای دولت هاشمی رفسنجانی شاهد کمرنگشدن ارزشهای اخلاقی و فرهنگی و به عبارت بهتر حکشدگی اجتماع و اخلاق و فرهنگ هستیم.
هدایت شده از جوانان حزب الله
در این دوران، برتری و تسلط گروههای سیاسی بر فرآیند توزیع ثروت مشهود است. این دوران در زمان خاتمی و دولت اصلاحات هم استمرار مییابد و در دوره سوم از این مدل که دوره ریاستجمهوری حسن روحانی است، ما شاهد منطق کامل بازار هستیم. بنابراین در طی این فرآیند، «بازار» یعنی «اقتصاد» موجب حکشدن دو ضلع دیگر یعنی «اجتماع» و «دولت» میشود که نتیجتاً هم ماهیت دولت و هم شکل جامعه تغییر میکند و همه چیز بر اساس منافع بازار شکل میگیرد و ما در این دوره است که شاهد کاهش مشارکت هستیم.
بنابراین از دیدگاه من و بر مبنای تحلیلی که ارائه کردم، چنانچه همچنان مدار حرکت و تعامل در جامعه صرفاً میان دو ضلع «بازار» و «دولت» باشد و در مقابل، «اجتماع» از طبقه متوسط به طبقه پایین و از طبقه پایین به طبقه زیر خط فقر فروبکاهد، ما همواره شاهد مشارکت به دلیل نوع مبادله خواهیم بود. به بیان دیگر، روند کاهش مشارکت به دلیل وضعیت مبادله بین سه ضلع «دولت»، «بازار» و «اجتماع» بوده است؛ در دورانی که همکاری اجتماع و دولت قوی بوده، مشارکت نیز به تبع آن مطلوب بوده است و وقتی تعامل و همکاری از دولت و اجتماع به سمت دولت و بازار سوق پیدا کرد، مشارکت سیاسی و انتخاباتی مردم نیز کاهش یافت.
با عنایت به تحلیلی که ارائه کردید، علت مشارکت بالا در دو انتخابات سالهای ۷۶ و ۸۸ چه بود؟
در اینجا باید تاکید کرد که این مشارکت بالا به سبب گزار از «مشارکت بسیجوار» به سمت «مشارکتِ مبتنی بر منطق بازار» است و احزاب دولتسالار مانند «کارگزاران» و «مشارکت» شکل گرفتهاند و نوعی نگاه تکنوکراتی در آنها حکمفرماست؛ در چنین شرایطی، این احزاب دولتسالار که به سمت «سکولایسم» گرایش دارند، با جریان ارزشی در انتخابات به رقابت پرداختند و نتیجتاً میزان مشارکت افزایش پیدا کرد. البته در اینجا باید به مؤلفه شکلگیری «رقابت واقعی» هم اشاره کرد که موجبات مشارکت بالا را فراهم آورد. در واقع در خلال دو انتخابات مزبور، دو جریان ارزشمدار و سکولار به رقابت واقعی برخواستند و در نتیجه آن، مشارکت مردم هم افزایش پیدا کرد.
در این فرصت باید متذکر شوم که در واقع، خاتمی در اذهان جامعه به عنوان فردی منتسب به جریان معتقد به تعامل «دولت» و «اجتماع» شناخته میشد اما نقطه کانونی برنامههای خود را «توسعه سیاسی» تعریف کرد و با نقاب و روکش از مردم رأی گرفت؛ ۱۲ سال بعد، در جریان انتخابات ریاستجمهوری دهم در سال ۸۸، آن جریان سکولاریسم که مجدداً کاندیدایی با نقاب و روکش را روانه کارزار انتخاباتی کرده بود، با «نه» قاطع مردم مواجه شد و مردم، نامزد جریان ارزشمدار را برگزیدند.
بر اساس تحلیلی که ارائه کردم، در انتخابات بعدی با مشارکت بالا و پُر شور مواجه خواهیم بود چراکه جریانی که تاکید صرف بر منافع مادی داشت و بر فرهنگ و اخلاقیات در جامه بیاعتنا بود، دیگر روی کار نیست؛ در واقع به تدریج شاهد چرخش از مبادله «دولت» و «بازار» به سمت مبادله «دولت» و «اجتماع» هستیم. در دوره روحانی که تاکید بر مبادله «دولت» و «بازار» بود، برجام که دولت مزبور همه تخممرغهای خود را در سبد آن گذاشته بود به شکست انجامید و پس از آن تحریمها نیز تشدید شد و به تبع آن، بر مشکلات معیشتی مردم افزوده شد؛ در اینجا برای مردم ناامیدی ایجاد شد؛ از سویی دیگر مردم مشاهده کردند که عناصری در دولت روحانی که در ماجرای برجام نیز نقشآفرین بودند، به سبب جرایم ارتکابی، محکومیت قضائی پیدا کردند.
در مدیریت کرونا و زلزله نیز کارنامه نامطلوبی از دولت روحانی برجای ماند و مردم مشاهده میکردند که اعضای این دولت حتی واردات واکسن را هم به تصویب «افایتیاف» گره زدهاند؛ در قضیه یارانهها نیز فرآیند کاهش تخصیص به نیازهای مردم و جامعه، در دولت روحانی ظهور و بروز پیدا میکند و در مجموع، مجموعهای از سوءمدیریتها، ناکارآمدیها، فسادها و عدم شفافیتها در دولت مزبور عیان میشود و مردم را ناامید میسازد و نتیجتاً اثر این مقوله در کاهش مشارکت در انتخابات نمایان میشود. به تمام این موارد، باید ولنگاری فرهنگی و ناهنجاریهای اخلاقی را هم افزود که ناامیدساختن مردم را مضاعف کرد.
اما با روی کارآمدن دولت رئیسی، ورق برگشت و فرایند امیدوارسازی مردم شدت گرفت؛ در این دولت مقولات فرهنگی سازماندهی شد و میزان پرداخت یارانهها به مرد افزایش محسوسی پیدا کرد؛ همچنین رئیسجمهور در متن مردم و در بین اقشار مختلف مردم حاضر شد؛ در مقولات اقتصادی نیز در دولت رئیسی برخلاف دولت روحانی فقط به برجام تکیه نداده است بلکه به سمت فعالسازی ظرفیتهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی رفته است که نمونه این امر در قضیه کریدورهای «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» و همچنین ورود به سازمانهایی نظیر «شانگهای» و «بریکس» و «مناسبات اوراسیا» مشهود است؛ تمام این موارد باعث شده است «رکود تورمی» دولت روحانی در دولت رئیسی به «رشد اقتصادی» تبدیل شود؛ به این
هدایت شده از جوانان حزب الله
مقولات باید شناسایی و محاکمه باندهای فساد را هم افزود که بارقههای امید را در دل مردم زنده کرده است. بنابراین با عنایت به استدلالهای مذکور، من بر این باورم که انتخابات آینده، برخلاف دو انتخابات اخیر، پُر شور و مشارکتی خواهد بود.
سیاست
احزاب و تشکلها
۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۴۶
اللهکرم در گفتوگوی تفصیلی با مهر:
«انتخابات ۱۱ اسفند» پُر شور میشود

عضو هیات موسس جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی(رزما) معتقد است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که قرار است ۱۱ اسفند برگزار شود، پُر شور و با مشارکت بالا خواهد بود.
خبرگزاری مهر، گروه سیاست - زمانی مخالفانش به ویژه رادیکالهای اصلاحطلب، او را عضو شاخص «گروه فشار» مینامیدند؛ حربهای برای برچسبزنی به مخالف که شیوه معمول و مألوف «نیروهای مولود دوم خرداد» است؛ اما برخلاف تعبیرسازان علیه او، در کلامش استدلال و منطق برجسته بود و به زعم خودش، تحلیلی راهبردی از علل کاهش مشارکت سیاسی داشت.
«حسین اللهکرم» که اخیراً در قامت یک کنشگر سیاسی، تشکل «جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی» با اسم اختصاری «رزما» را پایهگذاری کرده، عمده علت مشارکت پایین در دو انتخابات قبلی را عملکرد ضعیف دولت «حسن روحانی» و مجلس دهم میداند و معتقد است به سبب بهبود وضعیت کشور در ساحات مختلف در دولت رئیسی، قطعاً مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند افزایش پیدا میکند. اللهکرم در عین حال خبر داد که فردا (۶ بهمنماه) مجمع عمومی «رزما» برای تعیین دبیرکل و اعضای شورای مرکزی، برگزار میشود. در ادامه مشرح گفتوگوی خبرگزاری مهر با «حسین اللهکرم» را از نظر خواهید گذراند.
مقام معظم رهبری برای انتخابات پیشرو، چهار شاخصه «رقابت»، «مشارکت»، «امنیت» و «سلامت» را تشریح فرمودند؛ ارزیابی شما به عنوان یک کنشگر سیاسی از انتخابات یازدهم اسفند چیست؟ آیا شاهد یک انتخابات رقابتی و مشارکتی خواهیم بود؟
در دو انتخابات اخیر در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰ ما با کاهش مشارکت مواجه بودیم؛ بدونتردید کاهش مشارکت، نقص و اشکال ایجاد میکند و میتواند توطئههای مختلف داخلی و خارجی را افزایش دهد؛ بر همین اساس مقام معظم رهبری، مشارکت مردم در انتخابات را یکی از ارکان امر انتخابات نامیدند.
در ابتدای امر، ضرورت دارد که علل کاهش مشارکت مردم در دو انتخابات اخیر را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم؛ در همین راستا باید نوع مشارکت احزاب و گروههای سیاسی در امر انتخابات را مورد توجه قرار دهیم؛ در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ که شاهد کاهش مشارکت به حدود ۴۳ درصد بودیم، نفر اول فهرست جریان موسوم به اصلاحطلب، فقط حدود ۶۰ هزار رأی آورد؛ این امر ناشی از عدم تحقق وعدههای دولت حسن روحانی و نمایندگان لیست امید مجلس دهم بود؛ برجامی که روحانی و عناصر به اصطلاح اصلاحطلب فهرست امید از آن دَم میزدند، نه تنها لغو تحریمها را به دنبال نداشت بلکه موجب تشدید تحریمها شد.
سایر شعارها و وعدههای دولت روحانی و اصلاحطلبان مجلس دهم نیز تحقق نیافت و طبل توخالی بود؛ از اینجا بود که مردم ناامید شدند و ناامیدی خود را به این صورت به نمایش گذاشتند که در جریان انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ به سرلیست جریان موسوم به اصلاحطلب که حمایت دولت روحانی را هم داشت، فقط ۶۰ هزار رأی دادند و اصطلاحاً سبد رأی جریانهای موسوم به اصلاحطلب و اعتدالگرا، ریزش پیدا کرد. چه بسا اگر شخصیتی نظیر «سید ابراهیم رئیسی»، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نبود، میزان مشارکت مردم از حدود ۴۸ درصد هم کمتر میشد. بنابراین باید تاکید کنم که این عملکرد ضعیف دولت روحانی بود که در کاهش مشارکت مردم در دو انتخابات اخیر در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰، نقشآفرین بود.
اگر شخصیتی نظیر «سید ابراهیم رئیسی»، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نبود، میزان مشارکت مردم از حدود ۴۸ درصد هم کمتر میشد؛ عملکرد ضعیف دولت روحانی در کاهش مشارکت مردم در دو انتخابات اخیر، نقشآفرین بود
در ادامه مایل هستم که مقوله علت کاهش مشارکت در دو انتخابات اخیر را در قالب یک تحلیل راهبردی، تشریح و تبیین کنم. در هر جامعهای مثلث سه ضلعی «اجتماع»، «دولت» و «بازار» نقشآفرین هستند؛ این اضلاع جامعه مستمراً در حال «مبادله» با یکدیگرند. جامعهپذیری سیاسی نیز به معنای تداوم ارزشها است که بین سه ضلع دولت و اجتماع و بازار در تغییر و تحول است؛ این احزاب هستند که دولتها را در دست میگیرند و مجلسها را شکل میدهند، به هر حال میتوانیم احزاب یا دولتها را در بازتولید ارزشها مؤثر بدانیم؛ احزاب و دولتها حتی میتوانند اقدام به تولید ارزشهای جدید کنند و آنها را در راستای رشد جامعه قرار دهند.
هدایت شده از جوانان حزب الله
در دهه اول پس از انقلاب اسلامی که شاهد مشارکت گسترده مردم در فرآیندهای سیاسی از جمله انتخابات هستیم، مشاهده میکنیم که دو ضلع از اضلاع مورد اشاره یعنی «اجتماع» و «دولت» در همکاری و تعامل کامل بایکدیگر هستند و ارزشهای فرهنگی و اخلاقی و انقلابی در جامعه حکمفرماست و ما سادهزیستی آحاد جامعه را در نقطه اوج میبینیم. در این مقطع، مشارکت سیاسی گسترده مردم ناشی از منافع شخصی نیست بلکه ناشی از حرکت بسیجوار و مبادله متقابلی است که بین «دولت» و «اجتماع» وجود دارد و ضلع «بازار» نیز در این مقطع با «حکشدگی» مواجه است.
پس از جنگ و با آغاز دولت سازندگی به ریاست هاشمیرفسنجانی، به مرور شاهد تغییر مبادله در اضلاع تشکیلدهنده جامعه یعنی سه ضلع «اجتماع»، «دولت» و «بازار» هستیم و آن هماهنگی و تعامل میان دو ضلع دولت و اجتماع، این بار میان دولت و بازار برقرار میشود و از ابتدای دولت هاشمی رفسنجانی شاهد کمرنگشدن ارزشهای اخلاقی و فرهنگی و به عبارت بهتر حکشدگی اجتماع و اخلاق و فرهنگ هستیم.
در این دوران، برتری و تسلط گروههای سیاسی بر فرآیند توزیع ثروت مشهود است. این دوران در زمان خاتمی و دولت اصلاحات هم استمرار مییابد و در دوره سوم از این مدل که دوره ریاستجمهوری حسن روحانی است، ما شاهد منطق کامل بازار هستیم. بنابراین در طی این فرآیند، «بازار» یعنی «اقتصاد» موجب حکشدن دو ضلع دیگر یعنی «اجتماع» و «دولت» میشود که نتیجتاً هم ماهیت دولت و هم شکل جامعه تغییر میکند و همه چیز بر اساس منافع بازار شکل میگیرد و ما در این دوره است که شاهد کاهش مشارکت هستیم.

بنابراین از دیدگاه من و بر مبنای تحلیلی که ارائه کردم، چنانچه همچنان مدار حرکت و تعامل در جامعه صرفاً میان دو ضلع «بازار» و «دولت» باشد و در مقابل، «اجتماع» از طبقه متوسط به طبقه پایین و از طبقه پایین به طبقه زیر خط فقر فروبکاهد، ما همواره شاهد مشارکت به دلیل نوع مبادله خواهیم بود. به بیان دیگر، روند کاهش مشارکت به دلیل وضعیت مبادله بین سه ضلع «دولت»، «بازار» و «اجتماع» بوده است؛ در دورانی که همکاری اجتماع و دولت قوی بوده، مشارکت نیز به تبع آن مطلوب بوده است و وقتی تعامل و همکاری از دولت و اجتماع به سمت دولت و بازار سوق پیدا کرد، مشارکت سیاسی و انتخاباتی مردم نیز کاهش یافت.
با عنایت به تحلیلی که ارائه کردید، علت مشارکت بالا در دو انتخابات سالهای ۷۶ و ۸۸ چه بود؟
در اینجا باید تاکید کرد که این مشارکت بالا به سبب گزار از «مشارکت بسیجوار» به سمت «مشارکتِ مبتنی بر منطق بازار» است و احزاب دولتسالار مانند «کارگزاران» و «مشارکت» شکل گرفتهاند و نوعی نگاه تکنوکراتی در آنها حکمفرماست؛ در چنین شرایطی، این احزاب دولتسالار که به سمت «سکولایسم» گرایش دارند، با جریان ارزشی در انتخابات به رقابت پرداختند و نتیجتاً میزان مشارکت افزایش پیدا کرد. البته در اینجا باید به مؤلفه شکلگیری «رقابت واقعی» هم اشاره کرد که موجبات مشارکت بالا را فراهم آورد. در واقع در خلال دو انتخابات مزبور، دو جریان ارزشمدار و سکولار به رقابت واقعی برخواستند و در نتیجه آن، مشارکت مردم هم افزایش پیدا کرد.
در این فرصت باید متذکر شوم که در واقع، خاتمی در اذهان جامعه به عنوان فردی منتسب به جریان معتقد به تعامل «دولت» و «اجتماع» شناخته میشد اما نقطه کانونی برنامههای خود را «توسعه سیاسی» تعریف کرد و با نقاب و روکش از مردم رأی گرفت؛ ۱۲ سال بعد، در جریان انتخابات ریاستجمهوری دهم در سال ۸۸، آن جریان سکولاریسم که مجدداً کاندیدایی با نقاب و روکش را روانه کارزار انتخاباتی کرده بود، با «نه» قاطع مردم مواجه شد و مردم، نامزد جریان ارزشمدار را برگزیدند.
در انتخابات بعدی، با مشارکت بالا و پُر شور مواجه خواهیم بود چراکه جریانی که تاکید صرف بر «منافع مادی» داشت و بر فرهنگ و اخلاقیات در جامه بیاعتنا بود، دیگر روی کار نیست
بر اساس تحلیلی که ارائه کردم، در انتخابات بعدی با مشارکت بالا و پُر شور مواجه خواهیم بود چراکه جریانی که تاکید صرف بر منافع مادی داشت و بر فرهنگ و اخلاقیات در جامه بیاعتنا بود، دیگر روی کار نیست؛ در واقع به تدریج شاهد چرخش از مبادله «دولت» و «بازار» به سمت مبادله «دولت» و «اجتماع» هستیم. در دوره روحانی که تاکید بر مبادله «دولت» و «بازار» بود، برجام که دولت مزبور همه تخممرغهای خود را در سبد آن گذاشته بود به شکست انجامید و پس از آن تحریمها نیز تشدید شد و به تبع آن، بر مشکلات معیشتی مردم افزوده شد؛ در اینجا برای مردم ناامیدی ایجاد شد؛ از سویی دیگر مردم مشاهده کردند که عناصری در دولت روحانی که در ماجرای برجام نیز نقشآفرین بودند، به سبب جرایم ارتکابی، محکومیت قضائی پیدا کردند.
هدایت شده از جوانان حزب الله
در مدیریت کرونا و زلزله نیز کارنامه نامطلوبی از دولت روحانی برجای ماند و مردم مشاهده میکردند که اعضای این دولت حتی واردات واکسن را هم به تصویب «افایتیاف» گره زدهاند؛ در قضیه یارانهها نیز فرآیند کاهش تخصیص به نیازهای مردم و جامعه، در دولت روحانی ظهور و بروز پیدا میکند و در مجموع، مجموعهای از سوءمدیریتها، ناکارآمدیها، فسادها و عدم شفافیتها در دولت مزبور عیان میشود و مردم را ناامید میسازد و نتیجتاً اثر این مقوله در کاهش مشارکت در انتخابات نمایان میشود. به تمام این موارد، باید ولنگاری فرهنگی و ناهنجاریهای اخلاقی را هم افزود که ناامیدساختن مردم را مضاعف کرد.
اما با روی کارآمدن دولت رئیسی، ورق برگشت و فرایند امیدوارسازی مردم شدت گرفت؛ در این دولت مقولات فرهنگی سازماندهی شد و میزان پرداخت یارانهها به مرد افزایش محسوسی پیدا کرد؛ همچنین رئیسجمهور در متن مردم و در بین اقشار مختلف مردم حاضر شد؛ در مقولات اقتصادی نیز در دولت رئیسی برخلاف دولت روحانی فقط به برجام تکیه نداده است بلکه به سمت فعالسازی ظرفیتهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی رفته است که نمونه این امر در قضیه کریدورهای «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» و همچنین ورود به سازمانهایی نظیر «شانگهای» و «بریکس» و «مناسبات اوراسیا» مشهود است؛ تمام این موارد باعث شده است «رکود تورمی» دولت روحانی در دولت رئیسی به «رشد اقتصادی» تبدیل شود؛ به این مقولات باید شناسایی و محاکمه باندهای فساد را هم افزود که بارقههای امید را در دل مردم زنده کرده است. بنابراین با عنایت به استدلالهای مذکور، من بر این باورم که انتخابات آینده، برخلاف دو انتخابات اخیر، پُر شور و مشارکتی خواهد بود.
به عنوان سوال بعدی، به نظر شما چرا در ایران «روند رشد سیاسی» برای کنشگران این عرصه قاعدهمند نیست و معیارهای رشد سیاسی در ساختارهای حزبی و تشکیلاتی کشور ما، مبهم است؟
در این مبحث، نخستین مؤلفه، «جامعهپذیری سیاسی» است؛ در دولتهای «هاشمیرفسنجانی» و «خاتمی» با تبلیغ و ترویج سکولاریسم و اسلام حداقلی از ناحیه احزاب دولتساختهای نظیر «کارگزاران» و «مشارکت» مواجهایم؛ این احزاب دولتسالار به ترویج و تبلیغ مفاهیمی پرداختند که پیرامون آنها در جامعه توافق اجتماعی شکل نگرفته بود و نتیجتاً فرآیند جامعهپذیری سیاسی و مشارکت سیاسی را به سمت ضعف و سستی هدایت کردند و علاقه به کار سیاسی را در بین افراد جامعه تقلیل دادند. این احزاب، ارزشهایی را در جامعه تبلیغ میکردند که با ارزشهای پیشین، در تضاد و تَبایُن بود و با این کار خود، نوعی سرگردانی اجتماعی را پدید آوردند؛ سرگردانیای که مانع ورود یک جوان به ساختار سیاسی و قرارگیری او در روند رشد سیاسی بود.
یکی دیگر از ضروریات برای خروج از وضعیتی که فرآیند رشد سیاسی را مبهم میکند، «آموزشمحوری» و «کادرسازی» است؛ باید ساختاری آموزشی تأسیس و تعبیه شود که فرایند رشد و ارتقا سیاسی تمامی آحاد و اقشار جامعه حتی یک روستایی را هم تسهیل کند؛ به گونهای که این فرد روستایی پس از کسب موفقیت در شوراهای روستایی، مدارج ترقی را در سطح استانی و ملی نیز طی کند و حتی به مجلس شورای اسلامی هم راه یابد؛ این امر نیازمند تعبیه یک ساختار آموزشی نظاممند است؛ اگر چنین ساختاری ایجاد شود قطعاً مشارکتپذیری سیاسی و مشارکت انتخاباتی نیز افزایش محسوسی پیدا میکند؛ در اینجا نقش احزاب نیز بسیار اثرگذار است؛ البته احزابی که دولتساخته و وامدار باندهای قدرت و ثروت نباشند و یا نظیر حزب کارگزاران مبنای خانوادگی نداشته باشند.
پس از آموزشمحوری، باید به کادرسازی نیز اهتمام داشت؛ باید از طریق آموزش سیاسی و دانش سیاسی، افراد جامعه را برای شرکت در گروههای صنفی جهت دفاع از منافعشان و شرکت در گروههای پایین سیاسی مانند دانشجویی و کارگری و کارمندی سوق دهیم تا نهایتاً از این گروههای سیاسی به احزاب سیاسی سوق پیدا کنند؛ در حال حاضر چنین روند حرکتی در ساختار حزبی کشور مشاهده نمیشود و این امر یکی از دلایل مبهمبودن فرآیند ارتقای رتبه در ساختار حزبی و سیاسی کشور است.
این را هم باید توجه داشت که متأسفانه احزاب ما فقط از مردم رأیدادن را میخواهند، حال آنکه رأیدادن مرحله آخر است و احزاب برای آموزش سیاسی به مردم و فراهمآوردن زمینه رشد و ارتقای سیاسی مردم، تکالیفی نیز دارند که در اجرای آن تکالیف، کوتاهی و قصور میکنند.
اما یکی دیگر از آفاتی که زمینه رشد و ارتقای سیاسی را در ساختار حزبی از جوانان سلب میکند، وجود احزاب رانتی و فامیلی است؛ احزابی نظیر کارگزاران که مبنای شکلگیریشان روابط فامیلی است و در دولت سازندگی ساخته شدند، لذا دولتساخته هستند؛ یا افرادی که به اعتبار برادر یا پدرشان که از مؤثرین و معاریف انقلاب اسلامی بودند حزب تأسیس کردهاند؛ اینها قطعاً دایره را وسعت نمیبخشند که یک جوان نخبه از خانوادهای متوسط و
هدایت شده از جوانان حزب الله
عادی در قالب چنین احزابی، ارتقا یابد.
اندکی هم درباره تشکیلات جدیدتان یعنی «رزما» و شیوه و اساس کار آن، صحبت کنیم. هدف شما از تأسیس این تشکل چیست؟
«جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی» یا «رزما» یک حزب و تشکل مردمسالار است؛ بدین معنا که هدفش جلب مشارکت سیاسی تمامی رزمندگان در نقاط مختلف کشور است؛ از روستا و حومه تا شهر و کلانشهر؛ ما در قالب «رزما» میتوانیم دهها هزار رزمنده را با «آموزشمحوری» و «کادرسازی» به میدان فعالیت و کنشگری سیاسی بکشانیم و از ظرفیت و تجارب بالای آنها بهره بگیریم. رزمندگان ما انسانهایی ایثارگر و فداکار هستند که در مقطع دفاع مقدس، جان خود را بر کف دست گرفتند تا از کیان ایران اسلامی و ارزشهای الهی دفاع و حراست کنند؛ در رزمندگان ما اصلِ «شایستهسالاری» نهادینه است؛ و دهها مزیت دیگر برای آنان قابل شمارش است؛ ما در رزما میخواهیم از این ظرفیتهای وسیع و بَسیط استفاده کنیم و سطح مشارکت سیاسی رزمندگان را افزایش دهیم؛ ما در رزما صرفاً برای کسب قدرت تلاش نمیکنیم.
ما در کشور با دو جریان خالصساز مواجهایم؛ اصلاحطلبان نیز خالصساز هستند؛ آنها میخواهند برای رسیدن به فهرست ۳۰ نفره در تهران، تعداد کثیری از نیروهای نخبه دانشگاهی، علمی و حوزوی را قربانی کنند؛ جریان «رزما» میخواهد این وضعیت را بر هم بزند. البته ممکن است «رزما» در قالب فرآیندی، تعدادی از اصولگراها را بپذیرد. به طور مثال ممکن است ۲۵ نفر از لیست انقلابی اصولگرایان را بپذیریم البته مشروط به آنکه غیر رانتی باشند. علیایحال رزما به دنبال بالابردن مشارکت سیاسی و رقابت واقعی است؛ البته رقابت بین جناحها را بر اساس خالصسازی رانتی، مورد قبول قرار نمیدهیم و به سراغ رقابت دیدگاهها و رقابت جوانان و با تجربهها میرویم.
اگر رزما بتواند در لایههای مختلف اجتماعی و مردم، فرهنگ سیاسی ایثارگری را به عنوان ارزشِ بازتولیدشده مطرح و دنبال کند و به خدمت دعوت بشود، برای حل بحرانها دارای طرح است و طرح ما تحتعنوان «نظم انقلابی» است. ما با همین «نظم انقلابی» برای بحرانهای موجود از جمله بحران مسکن و بحران آب، برنامه و طرح داریم. اساساً در قالب «نظم انقلابی» میخواهیم ساختارهای موجود در حاکمیت را حفظ و تقویت کنیم و درعین حال قرارگاهی را برای رفع تضادهای میان آنان در پیشبرد امور، بالای سرشان قرار دهیم.
در تاریخ ۶ بهمنماه، مجمع عمومی «رزما» برای تعیین دبیرکل و اعضای شورای مرکزی تشکیل خواهد شد و پس از این امر، نحوه فعالیت سیاسی و انتخاباتی ما و اینکه آیا در تمام حوزههای انتخابیه فهرست خواهیم داد یا خیر، مشخص خواهد شد.
کانال شماره ۱ تحلیلی/راهبردی @ج_رزما
سلام علیکم خدا قوت
دکتر الله کرم باید توجهی ویژه برای آموزش سیاسی جمعیت رزما ودستورالعمل لازم آموزش صادر بفرمایند
ارادت مهدی صانعی
کانال شماره ۱ تحلیلی/راهبردی @ج_رزما
سلام علیکم دولت آقای رئیسی باتوجه آثار مخرب بجا مانده از دولت قبل اما با اعتماد وعده های به مردم داده است تاکنون در سفره مردم و زندگی آنها قابل استفاده نیست . قطعا فرصت پایان دوره چهارم باید نتیجه اقدامات ملموس و قابل استفاده درمعیشت وسفره مردم باشد موکول نمودن برای ۴ سال بعد جز سرخوردگی و بی اعتباری جبهه نیروهای انقلابی وطرفدار دولت نتیجه نخواهد داشت
ارادت صانعی
🌸در مکتب روح الله:
السلام علیک یا روح الله🌷
بازنشر/هشدار تکان دهنده نسبت به عدم حل مشکلات اقتصادی مردم/اگر خدای نخواسته، جمهوری اسلامی نتواند...!
🌷اگر خدای نخواسته، جمهوری اسلامی نتواند جبران این مسائل اقتصادی را که اول مرتبه زندگی مردم است و مردم مایوس بشوند از جمهوری اسلامی و مایوس بشوند از اینکه اسلام هم برای آنها بتواند در اینجا کاری انجام بدهد، اگر این محیط انفجار حاصل بشود، دیگر نه من و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت و نه اسلام، نمی تواند جلویش را بگیرد...
این ثروتمندها بفهمد این مطلب را که اگر خدای نخواسته یک وقت انفجاری که نشود مهارش کرد، در یک ملتی پیدا بشود. همه این بزرگ ها و این ثروتمندها و انها تر و خشک باهم خواهند سوخت.
من با کمال تاسف هر روز مواجه هستم با مشکلاتی جانفرسا که گاهی ناچار می شوم تذکراتی به ملت شریف بدهم. از آن جمله ، قضیه اجحاف و گرانفروشی است که کرارا شکایت از آن دارند و حتی گفته می شود که برخلاف موازین شرعیه، اجناس را که از طرف دولت مبنی بر آنکه به قیمت معینی بفروشند، به قیمت های بسیار گزاف به مردم مستمند می فروشند و موجبات ناراحتی و مضیقه برای برادران و خواهران خود فراهم می کنند.
من خوف آن دارم که خدای نخواسته به غضب خداوند قهار مبتلا گردیم و تر و خشک باهم بسوزد....برادران! قبل از آمدن تازیانه الهی به خود آیید و دست از ستم بردارید، خداوند شما را اصلاح کند.
روحت شاد روح الله صلوات
#ج_رزما
مص
رأی دادگاه لاهه، کشتار جمعی مردم فلسطین توسط اسرائیل را ثابت کرد
🔹جنبش حماس فلسطین از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بینالملل، به وظایف خود عمل کند.
🔹حماس با بیان اینکه این رأی به منزله «توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است»، از جامعه بینالملل خواست که اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیمهای دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.
#ج_رزما
جلسه فوقالعاده شورای امنیت پس از رای دیوان بینالمللی لاهه
ریاست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که این شورا چهارشنبه پس از تصمیم دیوان بینالمللی دادگستری در مورد نوار غزه جلسه اضطراری برگزار میکند.
#ج_رزما
هدایت شده از ملت امام حسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ يمنی ها کشتی امریکایی
را به اعماق دریا فرستادند.
“چه كسى گمان مى كرد!؟ كشتى نظامى ارتش آمريكا توسط نيروى دريايى يمن
غرق شود!
ما رميت اذا رميت و لكن الله رمى”
هدایت شده از همه دانا
به استحضار هم استانی های عزیز میرساند؛ به استناد نامه شماره: ۱۲۱۸۸۱ تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری همدان، ساعت شروع فعالیت تمامی دستگاههای اجرایی، سازمان ها، نهادها، بانکها و بخشهای اداریِ مراکز آموزشی و دانشگاهها در سطح استان به استثناء مراکز امدادی، خدماتی، بهداشتی و درمانی از روز شنبه ۷ بهمن ماه تا ۱۵ اسفند ماه سال جاری با یک ساعت تاخیر از ساعت ۸ صبح آغاز خواهد شد.
تمامی دستگاهها، سازمانها و ادارات مکلفند وسایل و سیستمهای گرمایشی را در پایان ساعت کاری خاموش نموده و یک ساعت قبل از شروع کار روزانه (۷ صبح) روشن نمایند.
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
این توئیت رو ساده نگیرید، بلکه تهدیدی برای ترور رئیس جمهور مردمی و پرتلاش از سوی افراطی های طرفدار روحانی است، نیروهای امنیتی حواسشان هست؟
فربد ابراهیمی
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 به همه_دانا بپیوندید👇
@hame_dana
هدایت شده از لا ریب فیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای فهمیدن حقیقت
و بیان حق
فقط شرافت نیاز است
آزادگی لازم است
می شود ایرانی باشی و مسلمان
اما از نوع زیبا کلامش که می گوید عملیات تروریستی کرمان کار اسرائیل نیست چون فکر نمی کنم اسرائیل مردم بی گناه را بکشد. ! ! !
می شود مسلمان نباشی
اما بشوی خانم دکتر فرانسوا که در دفاع از مظلومیت یمن و فلسطین
در آنتن زنده
کم نمی گذارد
و به عواقب مالی و اعتباری و رسانهایش وقعی نمیگذارد ...
زنی، مردتر از هزار نامرد وطنی
هدایت شده از همه دانا
34.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️ ویدئو / اجرای عملیات برفروبی و نمکپاشی در محورهای استان همدان، به همت عوامل راهداری تمامی محورهای استان باز و تردد به صورت عادی و روان در جریان می باشد.
🔹️شنبه ۷ بهمن ماه
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
تسهیلات فرزندآوری تعیین شد
🔺 مجلس شورای اسلامي در جریان بررسی لایحه بودجه، تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری را برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمدهاند، به شرح زیر تعیین کرد:
🔺 به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال
🔺 به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال
🔺 به ازای فرزند سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال
🔺 به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال
🔺 به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲ میلیارد ریال
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
روح الله زاهدی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان: ارتفاع برف در «چشمه علی محمد» ملایر با فعالیت یک سامانه بارشی طی ۲۴ ساعت گذشته به ۳۰ سانتیمتر رسید و در ایستگاه «پیروز» ملایر ۲۵ میلیمتر بارش ثبت شد.
همچنین ارتفاع برف در «نشر» همدان ۱۰ سانتیمتر ، شهر همدان چهار سانتیمتر و برخی از نقاط نهاوند نیز ۱۰ سانتیمتر ثبت شده است.
🌐 به همه_دانا بپیوندید👇
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
📣پاداش پایان خدمت کارکنان دولت ۵۵۰ میلیون تومان شد
🔹بر اساس مصوبه مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوقالعاده بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۱) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ و تا سقف ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خواهد بود.
🌐 به همه_دانا بپیوندید👇
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
تجمع کارگران پتروشیمی هگمتانه به دلیل عدم پرداخت ۷ ماهه حقوق
امروز، شنبه/همدان
🌐 به همه_دانا بپیوندید👇
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
📣تمرین 2 روز آینده تیم ملی پشت درهای بسته
🔹️ امیر قلعهنویی با توجه به اهمیت دیدار برابر سوریه تصمیم گرفت، تمرین دو روز آینده تیم ملی را بدون حضور رسانهها برگزار کند.
🔹️ افزایش تمرکز و انجام برنامههای تاکتیکی ویژه برای دیدار با سوریه از دلایل اصلی تصمیم سرمربی تیم ملی است.
🌐 به همه_دانا بپیوندید👇
@hame_dana
هدایت شده از همه دانا
🔺فراخوان ترامپ علیه واشنگتن🔺
من از همه ایالتهای مایل میخواهم که گارد ملی خود را به تگزاس بفرستند تا از ورود مهاجران غیرقانونی جلوگیری کرده و آنها را از مرز بازگردانند.
💢آتش بیار معرکه رو ببینید😁
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 به همه _دانا بپیوندید👇
@hame_dana