✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (مقدمه)
📚 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1️⃣ در چنین روزی، #ناصرالدین_شاه پس از ۴۸ سال سلطنت بهدست #میرزا_رضا_کرمانی ترور شده و به قتل رسید.
2️⃣ ادعا میشود:
👈 «میرزا رضا کرمانی وصیت کرده تا این شعر را - که احتمالاً از خودش بوده - بر روی سنگ قبرش بنویسند:
🔸محبّ آل محمد غلام هشت و چهار
🔸فدای مردم ایران رضای شاهشکار»
👉 http://tarikhirani.ir/fa/calendar/260
👉 https://www.psri.ir/?id=mqeuyb2c
3️⃣ اما آیا واقعاً میرزا رضا شیعه بود و محبّ دوازده امام علیهمالسلام (هشت و چهار) و فدایی مردم ایران؟!
4️⃣ و یا همانطور که در تصویر فوق از مجموعه تمبر منتشر شدهٔ بعد از انقلاب میبینید (ردیف پایین، اولین عکس از سمت راست)، آیا میرزا رضا از «پیشگامان نهضت اسلامی» بود؟!
5️⃣ در ادامه، روایت #سیدمقداد_نبوی_رضوی پژوهشگر معاصر را از این شخصیت با هم مرور میکنیم:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (١)
📚 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1️⃣ در منابع رسمی حکومت ایران، میرزا رضا کرمانی، گاه با عنوان کسی که پیشتر، #بابی بود، یاد شده است. اما آنچه احتمال بابی بودنِ او را بهشکلی جدّی، بهدست میدهد، روش نهاننگارانهٔ #مهدی_ملکزاده، در تاریخی است که بر جنبش مشروطیت ایران نگاشته است.
2️⃣ پدر ملکزاده (ملکالمتکلمین)، بابی (ازلی) بود. ادبیات ملکزاده، در نگارش آثار تاریخیاش نیز از دلبستگی او به آن اعتقاد حکایت دارد. با این رویکرد است که باید به تحلیل نگاه او به میرزا رضا کرمانی پرداخت.
3️⃣ وی، هنگام بیان هستههای «روشنفکری» پیش از #جنبش_مشروطیت، زمانیکه به کرمان رسیده، بهشکلی خاص، سخن گفته است. در نگاه او، چگونگیِ ورود «افکار نوین»، «فلسفهٔ آزادیخواهی»، و «آن آیین نو» به کرمان، بهروشنی معلوم نبود. اما، در زمان ناصرالدینشاه، «مجمعی از آزادیخواهان، در کرمان تشکیل مییافت» که «در راه انتشار افکار نوین» کوشش میکرد.
4️⃣ اعضای این انجمن عبارت بودند از: #میرزا_آقاخان_کرمانی، شیخ مهدی بحرالعلوم، شیخ احمد روحی، میرزا احمد کرمانی، افضلالملک، حاجی سید جواد، و #میرزا_رضا_کرمانی.
5️⃣ اعتقاد بابی (ازلی) تمام این کسان، جز میرزا رضا کرمانی، ثابت شده است. با این وجود، آیا میتوان پذیرفت که در اوج خفقان ضدبابی ناصرالدینشاهی، انجمنی در ترویج «افکار نوین» و «آن آیین نو» بكوشد، و تمام اعضایش، بابی باشند جز میرزا رضا؟!! و اینکه ملکزاده، به رمز سخن گفته، و نخواسته از همکیشان خویش، آشکارا یاد کند، خود، دلیلی است محکم که او، این کسان را بهواقع، بابی (ازلی) میدانسته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (٢)
📚 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1️⃣ #میرزا_ملکمخان (که یکی از راهنمایان سیاسی فعالان #بابی بود، و #صبح_ازل، او را رجعت عیسای مسیح خوانده بود) در سالهای پس از کشتهشدن #ناصرالدینشاه، به یکی از اروپائیان گفت که قاتل شاه ایران، از #بابیان بود.
2️⃣ بررسی صورت اصلی استنطاق #میرزا_رضا_کرمانی نیز گویای همین واقعیت است. بر اساس متن اصلی این استنطاق، وقتی بازجویان از میرزا رضا دربارهٔ ارتباط #شیخ_هادی_نجمآبادی و #سید_جمالالدین پرسیدند، پاسخ او، چنین بود:
👈 چه عرض کنم؟ درست نمیدانم ارسال و مرسولی دارد. اما، از معتقدین سیّد است، و او را مرد بزرگی میداند. هرکس که اندک بصیرتی داشته باشد، میداند که سیّد، دخلی به مردم این روزگار ندارد! حقایق اشیاء جميعاً، پیش سیّد مکشوف است! تمام فیلسوفها و حکمای بزرگ فرنگ، و همهٔ روی زمین، در خدمت سیّد، گردنشان کج است! و هیچیک از دانشمندان روزگار، قابل نوکری و شاگردی سیّد نیست! واضح است حاجی شیخ هادی هم شعور دارد و مثل بعضی از آخوندهای بیشعور نیست که آثار و علامات جعلی و ممتنعالقبول که برای صاحبالزمان درست کردهاند، بیجهت انتظار ظهور میکشند! هرکس که به این آثار و علامات پیدا شد، صاحب زمان خودش است!
3️⃣ این سخن، گویای آن است که در نگاه میرزا رضا کرمانی، شيخ هادی نجمآبادی منتظر ظهور امام دوازدهم شیعیان نبوده است. بنابراین، میرزا رضا را مانند شیخ، یک #بابی باید دانست، و بر درستی گزارشهای رسمی دولت ایران، رویکرد نهاننویسانهٔ ملکزاده، و نیز سخن میرزا ملکمخان، باید یقین کرد.
4️⃣ بر پایهٔ برخی گزارشها، میرزا رضا، در مسیر حرکت از اسلامبول به ایران، در بادکوبه، با یکی از #بابیان برجسته دیدار داشت، و حتی در نامهای برای یکی دیگر از #بابیان فعال آنجا، «تقريباً، مرگ شاه را پیشگویی کرده»، و نوشته بود: «بهزودی، روزگار بهتری خواهد رسید که «م. ک.»، چنین امر فرموده است!» (به احتمال جدّی «م. ک.»، همان میرزا آقاخان کرمانی است.)
5️⃣ در میان تاریخنگاران معاصر، ابراهيم صفائی، میرزا رضا را #ازلی خوانده و نوشته: «بابیان و ازلیان، قصد انتقامجویی از ناصرالدینشاه را داشتند، نه بهائیان».
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید تنها خلاصهای بود از مقالهٔ «میرزا رضا کرمانی غلام هشت و چهار یا بابی ازلی؟». متن کامل مقاله را در آدرس زیر بخوانید و با برگی دیگر از #تاریخ_مخفی این سرزمین آشنا شوید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/13996
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ۱٢ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١٩ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢ مه ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢٠ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ ضربتخوردنِ مَولَیالمُوَحِّدین و أمیرُالمؤمنین علی علیهالسلام در مسجد کوفه (۴٠ق)
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ شهادت استاد شهید آیةالله #مرتضی_مطهری فیلسوف و مفسّر برجسته، رئیس شورای انقلاب و از نظریهپردازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به امر شبکهٔ پنهان یهود و به دست اعضای گروهک منحرف #فرقان (١٣۵٨ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #جوزف_مککارتی سناتور آمریکایی و بنیانگذار مکتب #مککارتیسم (١٩۵٧م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ سیوپنجم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» / مقدمه
1⃣ #مرتضی_الویری براساس آنچه خود بارها بیان نموده، مسئولیت اصلی در برخورد با #گروه_فرقان را بعد از شهادت #شهید_مطهری برعهده گرفته است.
2⃣ صرفنظر از ادعاهای حمید نقاشیان و مرتضی الویری دربارهٔ فرماندهی عملیات شناسایی و برخورد با فرقان، شاید کمتر کسی از ارتباطات سابق آقای الویری و #گروه_فلاح با فرقان آشنا باشد.
3⃣ در این یادداشت به بررسی روابط فوق میپردازیم و در پایان چند نکته و پرسش مطرح میکنیم:
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (١)
1⃣ آقای #مرتضی_الویری در گفتگو با مجله «چشمانداز ایران» (شماره ۵٣ دی و بهمن ماه ١٣٨٧) استفاده از کتابها، جزوات و منابع آموزشی #گروه_فرقان را در #گروه_فلاح اینگونه شرح داده است:
📖 «بعدها باخبر شدیم که تفسیرهایی از قرآن در حال انتشار است و دست به دست میگردد ازجمله تفسیر سوره کهف و بخشهایی از سوره بقره و... که این تفسیرها نگاهی نو به قرآن داشت.
🔸وقتی اینها را خواندیم برایمان بسیار جالب بود و احساس میکردیم قرائت دیگری از اسلام درحال مطرحشدن است. بهنظر میرسید این دیدگاهها مترقیتر و نوتر از دیدگاه دکتر شریعتی بود.
🔸این مسئله برایمان جالب بود و احساس میکردیم این دیدگاه جدید که گرایش بسیار پررنگی با مسائل اجتماعی دارد میتواند در جریان مبارزاتی به کارمان بیاید و به درد ما بخورد...
🔸ما در گروه فلاح برنامههای آموزشی مذهبی و اسلامی داشتیم. وقتی با طرز تفکر گروه فرقان روبرو شدیم، تصمیم گرفتیم این را هم در گروه خودمان بررسی کرده و برای اعضا ارائه و توزیع کنیم...»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (٢)
2⃣ آقای #مرتصی_الویری در گفتگو با کتاب ماه فرهنگی تاریخی «یادآور» (سال سوم، شمارههای ۶-٨، پائیز و زمستان ۱۳۸۸ و بهار۱۳۸۹، صفحات ۱۲۶-۱۲۱) دربارهٔ حمایتهای مالی و تجهیزاتی و پشتیبانی از فرقان اظهار داشته است:
📖 «آشنایی من با #گروه_فرقان از اوائل سال ۱۳۵۵ آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که ما با کمک دوستان گروهی به نام «فلاح» را تشکیل داده بودیم. این گروه فیالواقع در زندان متولد شد. در سال ۱۳۵۲ که من با محمد و حسن منتظرقائم در زندان اوین بودم، بحثهایی جدی درباره وضعیت کشور و راههای حاکم کردن ارزشهای اسلامی بر جامعه مطرح شد.
🔸البته من در آن موقع یک سابقهٔ همکاری با #مجاهدین_خلق را هم داشتم و خود این به من کمک میکرد که بر مبنای اشتباهات و انحرافاتی که در مجاهدین میدیدم، به این نتیجه برسم که باید برای تشکیل یک گروه اسلامی و به دور از انحراف، اقدام کرد.
🔸 #گروه_فلاح تقریبا در سال ۱۳۵۲ در زندان اوین متولد شد و تا سال ۱۳۵۷ به کار خود ادامه داد. اوایل سال ۱۳۵۵ و پس از آزادی از زندان بود که ما باخبر شدیم که گروه دیگری هم به نام «فرقان» وجود دارد و نشریاتش به دست ما میرسید.
🔸گروه فلاح از طریق یکی از دوستان با گروه فرقان مرتبط شد. امکانات آنها محدود بود و ما سعی میکردیم در نشر و نگهداری و انبار کتابهایی که منتشر میکردند به آنها کمک کنیم. ما در زیرزمین باغی در دماوند، فضایی را درست کرده و یک دستگاه پلیکپی در آنجا گذاشته بودیم و برخی از کتابها و نشریات را هم در آنجا نگهداری میکردیم.
🔸گروه فرقان از ما خواستند که در نگهداری کتابها به آنها کمک کنیم که ما مقداری را در منزلی در تهران نو نگهداری میکردیم و مقداری را هم به دماوند میبردیم. به این ترتیب کتابها و تفاسیر اینها به دستمان میرسید. اگر اشتباه نکنم تفسیر سوره کهف آنها در قالب کتابی درآمده بود. غیر از تفاسیر، نشریاتی را هم با صفحات محدود منتشر میکردند.»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (٣)
3⃣ آقای #مرتضی_الویری در ادامه ضمن اشاره به نظر منفی خود به #شهید_مطهری در مقطعی به روابط بعدی خود با ایشان اینگونه اشاره کرده است:
📖 «در نجف، در سه ملاقات طولانی که در خدمت حضرت امام بودم، تمام مسائل مبارزاتی و شرایط ایران را برای ایشان مطرح کردم و پرسیدم چه باید بکنیم؟ امام نسبت به مبارزات مسلحانه نظر مثبتی نداشتند و تأکید کردند که روی آگاه کردن مردم و کار فرهنگی متمرکز شوید.
🔸نکتهٔ دومی که سرنوشت ما را رقم زد، این بود که من به ایشان گفتم ما که نمیتوانیم همیشه نزد شما بیاییم و سئوالاتمان را بپرسیم. در داخل ایران به چه کسی مراجعه و نظرات شما را دریافت کنیم؟ امام گفتند آقای مطهری! جواب ایشان کمی برای من ثقیل و عجیب بود!
🔹[یادآور] : چرا؟
🔸[الویری: واقعیت این است که احساس میکردم آقای مطهری خیلی انقلابی نیستند... چهرههای متعددی بودند و برایم کمی ثقیل بود که ایشان چرا ما را به آقای مطهری ارجاع دادند؟ ولی با توجه به ارادت ویژهای که به امام داشتم، پذیرفتم و به ایران برگشتم. من تا آن موقع مطلقاً با آقای مطهری ارتباط نداشتم، ولی با آقای امامی کاشانی زیاد ارتباط داشتم و از طریق ایشان ارتباط ما با آقای مطهری برقرار شد. فکر میکنم شهریور ۵۶ بود. من هر هفته در روزی معین و ساعتی مشخص نزد آقای مطهری میرفتم و ایشان را در جریان فعالیتهای #گروه_فلاح قرار میدادم و نظرات ایشان را دریافت میکردم. یکی از کارهایی که در اولین جلسات ملاقات با آقای مطهری انجام دادیم، دادن جزوات فرقان به ایشان بود...
🔸هر بار که به دیدن ایشان میرفتم، اولین مطلبی که باب آن را باز میکرد، جزوات #گروه_فرقان بود. فراموش نمیکنم که بعضی جاها را خط میکشید و توضیح میداد که این عبارت و این طرز تلقی سرانجام به کجا خواهد انجامید.
🔸من در آن موارد با آقای مطهری بحث میکردم، چون از طرفی میخواستم مطلب را دقیق و درست بفهمم و از طرف دیگر چون با «فرقان» ارتباط و همکاری داشتیم، دلم میخواست که قضیه ختم به خیر شود.»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (۴)
4⃣ آقای #مرتضی_الویری در گفتگو با روزنامه «ایران» (چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲) درباره نوع نگاهش به #شهید_مطهری میگوید:
📖 «البته برای ما این انتخاب امام عجیب بود چرا که ما فکر میکردیم شهید مطهری یک چهرهٔ زندانرفته، انقلابی و تشکیلاتی نیست و بیشتر بهعنوان یک نظریهپرداز اسلامی مطرح بود.»
5⃣ آقای الویری در جای دیگر (خاطرات مرتضی الویری، انتشارات حوزه هنری، چاپ اول، ۱۳۷۵، صفحه ۴۹) دربارهٔ شهید مطهری میگوید:
📖 «در زندان من «جزوهٔ شناخت» #سازمان_مجاهدین_خلق را به بحث گذاشتم و دربارهاش قدم به قدم پیش رفتم و اشکال گرفتم. مسعود رجوی و موسی خیابانی هم به اشکالهایم پاسخ میدادند... در اوائل زندانی شدنم نسبت به دیدگاههای آقای مرتضی مطهری با دیدهٔ تحقیر مینگریستم. گاه به خود میگفتم خوب است آقای مطهری بیاید اینجا تا مسائل درسهای شناخت را به او بیاموزم.»
6⃣ آقای الویری در گفتگو با «چشمانداز ایران» (شماره ۵٣، دی و بهمن ١٣٨٧) دربارهٔ ادامهٔ ارتباط با #گروه_فرقان میگوید:
📖 [چشمانداز ایران]: «تا چه زمانی همکاری با گروه فرقان را ادامه دادید؟»
🔸[الویری: «این همکاری تا نزدیکی پیروزی انقلاب ادامه داشت و با آیتالله مطهری هم ارتباط داشتیم، ولی تعریضهایی که ایشان به دیدگاههای فرقان داشت و بحثهایی که در #گروه_فلاح در این زمینه صورت گرفت کار را به جایی رساند که ارتباطمان با گروه فرقان قطع شد، یعنی دیگر برای توزیع و یا نگهداری کتابهای آنها آمادگی نداشتیم. به یاد دارم چند صد هزار کتاب باقی ماند که چون هیچ ارتباطی با هم نداشتیم کتابها را معدوم کردیم.»
7⃣ آقای الویری در گفتگو با روزنامه «ایران» (چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲)، در پاسخ به این پرسش که: «میگویند فرقان به اسلام منهای روحانیت معتقد بود»،
🔸میگوید: «این امر مشهود بود. حتی قبل از انقلاب در جزوههای اینها این مورد ذکر شده بود.»
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» / نکات و پرسشها
1⃣ بنابر آنچه آقای #مرتضی_الویری در این دو مصاحبه گفتهاند، بخشی از منابع آموزشی و مذهبی و اسلامی #گروه_فلاح از کتب و منابع #گروه_فرقان تأمین میشد.
2⃣ گروه فلاح در چاپ و نشر و تکثیر و نگهداری و انبار کردن کتابهای گروه فرقان به آنها کمک میکرد. مجدداً تأکید میکنم نه تنها نگهداری بلکه «نشر» آثار گروه فرقان را هم برعهده داشت.
3⃣ بهگفتهٔ آقای الویری، همکاری گروه فلاح با گروه فرقان «تا نزدیکی پیروزی انقلاب ادامه داشت» و در این زمان به دلیل «تعریضهای» آیتالله مطهری به عقاید انحرافی گروه فرقان «قطع شد». و کمتر از سه ماه بعد از پیروزی انقلاب گروه فرقان #شهید_مطهری و #شهید_قرنی را ترور میکند!؟
4⃣ #اکبر_گودرزی طلبهای که گویا رهبری گروه فرقان را به دست داشت، متولد ۱۳۳۸ است یعنی در زمان تشکیل گروه فرقان (۱۳۵۵) ١٧ساله بود. در مقابل، مرتضی الویری متولد ۱۳۲۷ است یعنی ١١سال بزرگتر از گودرزی و در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف کنونی) فارغالتحصیل شده.
🔸 اکبر گودرزی، نوجوان ۱۷ساله، فاقد تجربه و سوابق مبارزاتی و زندان بود ولی آقای الویری ۲۸ ساله سابقهٔ فعالیت و چند بار دستگیری توسط #ساواک و زندان سیاسی و همکاری با #سازمان_مجاهدین_خلق داشت و، طبق اظهارات خودش، در زندان جزوهٔ درون سازمانی «شناخت» مجاهدین خلق را با #مسعود_رجوی و #موسی_خیابانی مباحثه میکرد. آیا چنین فردی میتواند چنان تحت تأثیر نوشتههای یک نوجوان ١٧ساله قرار گیرد که او و دوستانش آموزشهای گروه خود را بر جزوات گروه فرقان مبتنی کنند و در تکثیر و نشر و نگهداری جزوات گروه فرقان به آنها کمک کنند؟!!
🔸 آیا این فرض منطقیتر نیست که گودرزی ١٧ساله تحت تأثیر الویری ٢٨ساله بوده و نویسندهٔ جزوات فرقان کسی است غیر از اکبر گودرزی ۱۷ساله؟
5⃣ آقای الویری در اولین دیدار با #آیتالله_مطهری جزوات گروه فرقان را ارائه میکند که در واقع بنا به گفتههای ایشان در آن مقطع، منابع آموزشی گروه فلاح هم بوده است. یعنی، در اولین جلسات با آقای مطهری آنچه مورد بررسی و نقد آقای مطهری قرار میگرفته عقاید خود آنها بوده است.
6⃣ همانطور که الویری گفته است، گروه فرقان به #اسلام_منهای_روحانیت معتقد بود و به گفتهٔ ایشان «این امر مشهود بود [و] حتی قبل انقلاب در جزوههای اینها این موارد ذکر شده بود.»
🔸 گودرزی و فرقانی که تز «اقتصاد منهای نفت، اسلام منهای روحانیت» را مطرح میکند و تعبیر #آخوندیسم_تبهکار را بهکار میبرد، چگونه میتواند برای آقای الویری آنقدر جاذبه داشته باشد که تا آستانهٔ پیروزی انقلاب به حمایت تدارکاتی از آن بپردازد و جزوات فرقان را به منابع آموزشی گروه فلاح تبدیل کند و در عین حال مدعی ارادت به امام خمینی و تأثیرپذیری از نقدهای آیتالله مطهری باشد؟
7⃣ آیا محق نیستیم این پرسش را مطرح کنیم که آیا ارتباط آقای الویری با گروه فرقان واقعاً قطع شده بود یا، بهدلیل مواضع آیتالله مطهری علیه تفکر «فرقان»، مخفیانه ادامه داشت؟ و آیا دلیل اینکه آقای الویری و دوستانش عملیات شناسایی و ضربه به گروه فرقان را در دست خود گرفتند آن نبوده تا سرنخهای ارتباطات گذشته و روابط آنها کشف نگردد؟!
✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ۱٣ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢٠ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٣ مه ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢١ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1️⃣ غزوهٔ #فتح_مکه (٨ق)
2⃣ رحلت حضرت موسی علیهالسلام
🌍 مناسبتهای عبری
✍ سیوششم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ تعداد یاران رسول خدا و تحریف ترجمۀ تورات (١)
🎬 خطایی در فیلم محمد رسول الله (ص) مجیدی
1⃣ در فیلم محمد رسولالله (ص) ساختهٔ جناب آقای مجید مجیدی، سکانس مکالمات یهودیان دربارۀ #پیامبر_موعود که به سِفر تثنیۀ تورات ارجاع میشود، مغلوط و نامفهوم است.
2⃣ در باب ۱۸ از سِفر تثنیه آیات ١٧ تا ١٩ میخوانیم:
👈 «و یَهُوَه مرا گفت: ...از میان برادرانشان پیامبری چون تو بهر ایشان برخواهم انگیخت، کلامهای خویش در دهان او خواهم نهاد و هرآنچه بر وی فرمان دهم، بر آنان خواهد گفت. اگر کسی به کلامهای من که این پیامبر به نام من گوید گوش نسپرد، آنگاه خود من از آن کس بازخواست خواهم کرد.»
3⃣ #علمای_یهود بهطور صحیح، بشارت باب ۱۸ از سِفر تثنیه را در خصوص #ماشیح (آخرین پیامبر) میدانند. اما در ترجمۀ فارسی تورات، #تحریف فاحشی صورت گرفته که متأسفانه عیناً به زیرنویس فیلم محمد رسولالله (ص) نیز راه یافته است.
4⃣ در تورات فارسی (ترجمۀ قدیم)، آمده:
👈 «و این است برکتی که موسی مرد خدا قبل از وفاتش به بنیاسرائیل برکت داده گفت: یَهُوَه از سینا آمد و از سَعیر برایشان طلوع نمود و از جبل فاران درخشان گردید و با "کرورهایی از مقدسین" آمد و از دست راست او، برای ایشان شریعت آتشین پدید آمد.» (سِفر تثنیه، باب۳۳، آیات ۱-۲)
5⃣ این ترجمه که در سال ۱۸۹۵ میلادی در لندن چاپ شده، غالباً خوب و دقیق است. اما در مواردی که به #بشارت نبیّ مکرم اسلام مربوط میشود، سر به ناکجاآباد میزند. مثلاً در اینجا، به عوض «دههزار از مقدسین» نوشتهاند: «کرورهایی از مقدسین». کلمۀ «کرور» به معنای نیم میلیون است. لذا معنای عبارت چنین میشود: «آن نبی به همراه میلیونها از یاران مقدس خود، از جبل فاران میآید». در حالیکه رقم این افراد در نسخههای دیگر، «دههزار نفر» است:
👉 (ten thousands of holy ones).
6⃣ از آنجا که در سِفر پیدایش درج شده است که #جبل_فاران محل زندگی حضرت اسماعیل (ع) بوده است لذا مترجمان معاصر تورات، در تراجم فارسی و عربی (که برای جامعۀ مسلمانان صورت دادهاند) رقم «دههزار نفر» را به انحاء مختلف، تغییر و تبدیل کردهاند تا بشارت فوقالذکر بر پیامبر اکرم (ص) حمل نشود. (بنده بیش از ده نسخه تورات مترجَم فارسی و عربی را در این خصوص بررسی کردهام. متأسفانه همۀ آنها این تحریف را به انحاء مختلف، داخل کردهاند).
✍️ برگرفته از تحقیق آقای امیر اهوارکی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ تعداد یاران رسول خدا و تحریف ترجمۀ تورات (٢)
🎬 خطایی در فیلم محمد رسول الله (ص) مجیدی
1⃣ اما این تحریف برای چیست؟
👈 تاریخنویسان نوشتهاند که رسول گرامی اسلام (ص) اولین شهری که فتح کرد، مکه بود. و دههزار نفر از صحابه، آن حضرت را در این غزوه همراهی میکردند. جالب توجه این است که موضوع دههزار از مقدّسین، در چند جای دیگر از #عهدین نیز مورد تصریح بوده است (رسالۀ یهودا : ۱۴و قرنتیان اول : باب۴، آیۀ ۱۵).
2⃣ اگر با تاریخچۀ #ماشیح در یهود آشنا باشید خواهید دانست که علمای این قوم، قبل از زمان حضرت داوود (ع) به تحریف این موضوع در #تورات اقدام کردهاند. آنها نام #ذبیح را از اسماعیل (ع) به اسحاق (ع) تغییر داده بودند تا شرافت #پیامبر_موعود را به قوم خودشان مخصوص کنند. اما این موضوع در این فیلم اصلاً مورد توجه نبوده است.
3⃣ لهذا باید پرسید که آیا این کلمات عبری که #یهودیان در فیلم بر زبان میرانند از روی ترجمۀ فارسی تورات، مجدداً به عبری ترجمه گشتهاند یا اینکه متن تکلمشده در فیلم، مستقیماً از متن عبری تورات برداشته شده است؟ به هر حال میبایست زیرنویس فارسی را لااقل از «کرورها» به «دههزار»، اصلاح کرد.
4⃣ اگر نویسندگان فیلمنامه، به عمق این #بشارت آگاهی داشتند میتوانستند دیالوگهای خوبی در این باره بنویسند. مثلاً پاسخ کسانی که به برخوردهای اسلام و پیامبر اکرم (ص) با #یهود انتقاد میکنند در همین بند دوم از بشارت فوقالذکر آمده است. که موسی (ع) به #یهودیان خبر داد که شریعت پیامبر خاتم برای شما همچون #آتش است. لذا شما از باران رحمت پیامبر اسلام (ص) فقط رعد و برقش را نصیب بردهاید.
✍️ برگرفته از تحقیق آقای امیر اهوارکی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ۱۴ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢١ رمضان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ۴ مه ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢٢ ایار ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍🌹 شهادت مولیالموحّدین و امیرالمؤمنین امام علی بن ابیطالب علیهالسلام (۴٠ق)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ شهادت #تیپو_سلطان مسلمان اهل میسور هند و مبارز ضد استعمار بریتانیا (١٧٩٩م)
📚 دربارهٔ تیپوسلطان بیشتر بدانیم:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3086
🌍 مناسبتهای عبری
✍ سیوهفتم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter