📆 تقویم روزانه 🌹 امروز سهشنبه
🌞 ٢٨ آبان ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٢١ ربیعالاول ۱۴۴۱ هجریقمری
✝ ١٩ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی
🕎 ٢١ حشوان ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بومیسازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (١)
✍ نویسنده: کیان طبری
1⃣ #هالیوود فقط کارخانهی سرگرمیسازی نیست. هالیوود در بنیان خود، کارخانهی ایدئولوژیسازی و تولید جهانبینی برای انسان مدرن نیز هست.
2⃣ از این رو، بزرگان هالیوود، از دوران صامت تا به امروز، از سیسیل بی. دومیل و جان فورد و کوبریک تا اسپیلبرگ، کامرون، لوکاس و همین کریستوفر نولان، هر کدام یک «پروژه» بودهاند که پشتسر خود انباشتی از ایدئولوژی، فکر و اعتقاد و سلیقه هنری داشتند، چرا که آنان بنا بود جهانبینی، اصول اعتقادی، طرز تفکر و طرز نگرش به خود و به جهان را به #انسان_مدرن القا کنند.
3⃣ بیجهت نبود که #محسن_مخملباف، در کشاکش دگردیسی فکری و شخصیتی خود از یک «انقلابی رادیکال» به یک «لیبرال رادیکال»، در تعریف فیلم «زیر بال فرشتگان» ویم وندرس، تحت تأثیر «چشم سفید سینما»، فیلمسازان را «پیامبران» عصر جدید لقب داد.
4⃣ از همان ابتدای شکل گرفتن هالیوود، آبای بنیانگذار آن میدانستند که قرار است این پدیدهی جدید، نقشی حیاتی در سامان دادن به جهان-زیست مطلوب صاحبان پشتپرده آمریکا در ذهن انسان مدرن در اقصی نقاط جهان ایفا کند، و امروز دیگر امر پوشیده و پنهانی نیست که هالیوود از انعقاد نطفهی خود تا همین امروز در قبضهی شبکهی جهانی #صهیونیسم است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بومیسازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (٢)
✍ نویسنده: کیان طبری
1⃣ یکی از کارکردهای اصلی این ابرپروژهی فرهنگی-سیاسی که #هالیوود نام گرفت، «خلق تاریخ» یا «بازروایی تاریخ» برای ذهن #انسان_مدرنِ گسسته از ریشههاست.
2⃣ در «معبد» هالیوود که جاعلِ دین جدیدی بهنام #هالیوودیسم است، بهسان هر دین و آیین دیگری، برخی #مفاهیم_مقدس نیز وجود دارد که هر نوع ورود یا پرداختنِ آلترناتیو به آنها #تابو محسوب میشود!
3⃣ از جملهی این مفاهیم مقدس، «فرادستی نژاد سفید انگلوساکسون» یا همان wasp است، دیگری «مسیحیت صهیونیستی»، دیگری «ابرقدرتی ایالات متحده»، دیگری «جایگاه قدسی سرمایهداری» و دیگری... .
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بومیسازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (٣)
✍ نویسنده: کیان طبری
1⃣ یکی از همین مفاهیم قدسی که از مبدأ جنگ دوم جهانی به معبد #هالیوود راه یافت، «هولوکاست یهودیان در جنگ دوم جهانی» است.
2⃣ #هولوکاست مفهومی غیرقابل خدشه در جغرافیای هالیوودیسم است که هیچ فیلمسازی، هرچقدر گردنکلفت و هرچقدر بزرگ، حق نگاه غیرارتدوکس به آن را ندارد و از این رو، در تاریخ هفتادساله اخیر هالیوود، فیلمی در نظام استودیویی ساخته نشده که کوچکترین خدشهای به این مفهوم و به روایت پذیرفتهشده از آن در معبد وارد کند!
3⃣ بهعکس نامهایی بودند که با ادای دین به این مفهوم «قدسی»! خود به «قدیس» معبد هالیوود تبدیل شدند که در رأس آنها، #استیون_اسپیلبرگ یهودی و فیلم معروف #فهرست_شیندلر (1993) قرار دارد.
4⃣ جدای از اسپیلبرگ، کمتر فیلمساز یهودیتباری بوده که در دوران اوج کاری خود، بهسان یک مأموریت اعتقادی، ادای دین به این مفهوم نکند. #ادوارد_زوئیک (عصیان، 2008)، #رومن_پولانسکی (پیانیست، 2002)، #جیلو_پونته_کوروو (کاپو، 1960)، #آلن_جی_پاکولا (انتخاب سوفی، 1982)، #استنلی_کریمر (محاکمه در نورنبرگ، 1961)، #سیدنی_لومت (گروگیر، 1964)، #پل_ورهوون (کتاب سیاه، 2006) و... .
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بومیسازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۴)
✍ نویسنده: کیان طبری
⛔️ و خط تولید «جهانبینی» در #هالیوود، چشمانداز نسلهای جدید جوامع مختلف، در فازهای مختلف مدرنیته را شکل میدهد و اصولاً قشر الیت این جوامع، جهان را خواسته یا ناخواسته، مستقیم یا غیرمستقیم، از دریچهی چشم هالیوود میشناسند، الیتی که روز به روز از متون مکتوب فاصلهی بیشتری میگیرند، و ادراک آنان از جهان، تصویریتر میشود، این گلوگاهی است که این توضیحات را به موضوع این نوشته، یعنی نمایش #آشویتس_زنان (رها حاجیزینل، تماشاخانه شهرزاد) مربوط میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌹 امروز چهارشنبه
🌞 ٢٩ آبان ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٢٢ ربیعالاول ۱۴۴۱ هجریقمری
✝ ٢٠ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی
🕎 ٢٢ حشوان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ مرگ #حسن_پیرنیا معروف به #مشیرالدوله، نخستوزیر قاجار، روشنفکر غربزده، مؤسس لژ ماسونی بیداری ایرانیان و مروّج تاریخنگاری باستانگرایانه (١٣١۴ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ شهادت #عزّالدین_قَسّام مبارز ضد صهیونیسم (١٩٣۵م)
2⃣ درگذشت #لئو_تولستوی نویسندهی بلندآوازهی روسی (١٩١٠م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بومیسازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (۵)
1⃣ حقیقت آن است که در حوزهی #تئاتر_ایران، ما با نسلی متأخر از تئاتریها مواجهیم که دست به خلق نمایشنامه در بستر زیست-جهانِ غربی میزنند! یعنی نمایشنامههایی با کاراکترهای غربی و در زیستگاه غربی!
2⃣ این به تفکر جهانوطنی بازمیگردد که فرهنگ غالب (بهواسطه برتری رسانهای و تبلیغاتی و جذابیّتهای نفسانی ذاتی این فرهنگ) بر اذهان طبقهی متوسط در اقصی نقاط جهان جاگیر کرده است و از قضا مهمترین اشاعهدهندهی این زیستِ جهانوطنی، #هالیوود است و اصولاً میتوان بین این فرهنگ جهانوطن و آن #هالیوودیسم پیشگفته، اینهمانی قایل بود.
3⃣ نکته اینجاست که مایه و پایهای که این نسل متأخر از نمایشنامهنویسان ایرانی با آن دست به خلق داستان «غربی» میزنند، از هالیوود و فیلمهای هالیوودی میآید و خاطرات حکشده از دیدن فیلمهای مشهور، خودآگاه (بهصورت ادای دین) یا ناخودآگاه به محور اصلی محصولات ذهنی این دوستان تبدیل میشود!
4⃣ از این روست که محور اصلی درام فیلم #فهرست_شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ١٩٩٣)، و نمودار سینوسی نفرت-عشق، میان ستوان «آمون گوت» (ریف فاینس) افسر اساس و مسئول اردوگاه یهودیان کراکوف لهستان و دختر خدمتکار یهودیاش، هلن هیرش (اِمبث داویتس) مستقیماً در سال ٩٨ شمسی، سر از نمایش #آشویتس_زنان، در تماشاخانه شهرزاد درمیآورد! منتهی این بار بین «افسر نازی» (علی صفری) و خدمتکار یهودی لهستانیاش، ماروشکا (صبا سرور) باز هم در بستر شهر کراکوف لهستان!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter