✡ بررسی ستایش کوروش در تورات (3)
1⃣ این در حالی است که #کوروش در #منشور معروف خود به ستایش بت #مردوک و دیگر بتها پرداخته است و حتی بنا بر متن تاریخ در راه ترویج بتپرستی و تحکیم #معبد_اساهیل تلاش بسیار نمود.
2⃣ چگونه ممکن است برگزیدهی خداوند، مروّج #بتپرستی باشد؟ در حالیکه خدای او از بتپرستی بیزار است!
3⃣ چگونه ممکن است که برگزیدهی خداوند و شبانی که وی برای بشریت انتخاب نموده، آلوده به پلیدیها و مغضوب خداوند باشد؟
4⃣ چگونه ممکن است که #کوروش برگزیدهی خداوند و پادشاه زمین باشد، در حالیکه در #تورات آمده است:
📚 کتاب حزقیال، باب ۳۳:
۲۵ «بنابراین به ایشان بگو خداوند متعال چنین میفرماید: شما گوشت را با خونش میخورید، بتپرستی میکنید و خون میریزید. آیا شما فکر میکنید که سرزمین را متصرّف خواهید شد؟
5⃣ به راستی چگونه ممکن است چنین افرادی #وارث_زمین گردند؟ در #تورات خداوند خطاب به موسی میگوید:
📚 سفر تثنیه، باب ۷:
۵ پس باید با آنها چنین رفتار کنید: قربانگاههایشان را ویران کنید، ستونهای آنها را بشکنید، شمایل الهه اشره را از بین ببرید و بُتهای آنها را در آتش بسوزانید. ۶ زیرا شما در نزد خداوند یک قوم مقدّس هستید و خداوند خدایتان شما را از بین تمام اقوام روی زمین برگزید تا قوم خاص او باشید.
6⃣ حال چگونه ممکن است کسی که خلاف این سخن عمل کرده و به ساخت بتکدهها و معابد بتپرستی پرداخته برگزیدهی واقعی خداوند باشد؟!
7⃣ چگونه ممکن است کسی که در راه اعتلای نام #مردوک تلاش کرده و آن را با تمام وجود ترویج داده، برگزیدهی واقعی خداوند و مورد رضایت او باشد؟!
8⃣ در حالیکه در #تورات آمده است:
📚 کتاب ارمیا باب ۵۰:
۱ این است پیامی که خداوند درباره بابل و مردمش به من داد: ۲ «این خبر را به همه ملّتها برسانید! و آن را اعلام کنید! به همه علامت بدهید و این خبر را برسانید! آن را پنهان نکنید! بابل سقوط کرده! و خدایش مَردوک درهم شکسته است! بُتهای بابل رسوا و تصاویر برجسته آنها خرد شدهاند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
👇 از امروز متن كتاب بسيار مهم و ارزشمند «ارتش سرّی روشنفکران» نوشتهی «پیام فضلینژاد» دركانال منتشر خواهد شد. لطفاً دنبال كنيد: 👇
💠💠 ارباب حلقهها (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت اول)
🌐 جاسوسان در تهران (1)
1⃣ پروژه #روشنفکران_دینی در ایران که دولت آمریکا را به وجد میآورد، با انتشار سلسله مقالات «قبض و بسط تئوریک شریعت» در ماهنامه کیهان فرهنگی صورتبندی شد.
2⃣ #عبدالکریم_سروش ادعا داشت که میخواهد تا فهم نوینی را از اسلام عرضه کند و این امر را در گرو اصلاح دین و تعقیب پروژه #پروتستانتیسم_اسلامی میدانست!!
3⃣ به روایت سروش، جغرافیای معرفت در جهان معاصر حاوی معرفتشناسی نوینی است که غرب با تکیه بر #عقلانیت_مدرن آن را عرضه کرده است و دین را باید برپایه آموزههای معرفتشناختی #عصر_مدرنیته فهمید!!
4⃣ معرفت شناسیای که برآمده از آراء #فیلسوف_یهودی سرشناس سِر #کارل_پوپر است و «فهم علمی غرب» را معیار اثبات و ابطال «مسائل» میداند!!
5⃣ سروش میگفت دین باید خود را با جغرافیای معرفتی جهان مدرن سازگار کند و اکنون که جهان #ایدئولوژی_مدرنیته را در همه شئون پذیرفته است، بنابراین سازگاری اسلام و #مدرنیته پروژهای است که باید دنبال شود!!
6⃣ فرجام سیاه این پروژه به دفاع بیپردهی روشنفکران دینی از #همجنسبازی رسید؛ چنانکه #آرش_نراقی عضو انستیتو هوور و شاگرد سروش مدعی شد #همجنسگرایی را ناسازگار با اسلام نمییابد و آن را پدیدهای طبیعی و اخلاقی معرفی کرد!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ارباب حلقهها (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت اول)
🌐 جاسوسان در تهران (1)
1⃣ پروژه #روشنفکری_دینی گام به گام نیمهی پنهان خود را آشکار میکرد. سال 1369، وقتی که دیگر انتشار مقالات چهارگانهی قبض و بسط از #عبدالکریم_سروش در ماهنامه کیهان فرهنگی به پایان رسید، زیرساختهای پروژه #جامعه_مدنی نیز در مرکز مطالعات دموکراسی در دانشگاه وست مینستر لندن توسط پرفسور #جان_کین نظریهپرداز MI6 بازتولید گشت و با آغاز دهه 1370 به پروژه اصلی #روشنفکران_سکولار ایران بدل شد.
2⃣ فصلنامه #ایراننامه ارگان مطبوعاتی بنیاد مطالعات ایران به ریاست عالیهی #اشرف_پهلوی در واشنگتن.دی.سی اجزاء بنیادین پروژه جامعه مدنی ایران را ابتدا از این مرکز انگلیسی اقتباس کرد و تحقق آن را شرط لازم فروپاشی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی دانست.
3⃣ پژوهشگران این بنیاد مانند علی بنوعزیزی اعتقاد داشتند که ساختارهای جامعه مدنی به گسترش #سکولاریسم در ایران کمک میکند و فصلنامه کنکاش نیز به سرعت خط یک مبارزهی ایدئولوژیک در داخل کشور را ترسیم ساخت.
4⃣ آنان در جستجوی خلق «دو نیروی موازی روشنفکری» به عنوان اهرمهای پروژه #کودتای_ایدئولوژیک بودند، چنانکه کنکاش درباره کارکرد واحد این دو نیرو مینویسد:
5⃣ «اصلاح دین» با توجه به تلاش «دو نیروی موازی» هم صورت پذیر است: متفکرین #اصلاحطلب_دینی با تأثیرپذیری از ارزشها، و فرهنگ جدید، #تجدد در دین را در دستور کار خود قرار خواهند داد و #روشنفکران_غیردینی (سکولار) از فرصتهای مناسب بهره جسته و دست به #تقدسزدایی در حوزههای سیاسی و اجتماعی خواهند زد.
6⃣ شش ماه پس از نشر این نظریه، از قضاء ماهنامههای #نگاهنو و #کیان در یک فصل روی کیوسکهای مطبوعاتی قرار گرفتند: پاییز 1370 و هردو به سرعت تبدیل به پایگاه گسترش #علوم_انسانی_سکولار شدند.
7⃣ هر دو مجله از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب #فیلسوفان_یهودی پیروی میکردند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ارباب حلقهها (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت اول)
🌐 جاسوسان در تهران (1)
1⃣ ماهنامههای نگاهنو و کیان از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب #فیلسوفان_یهودی پیروی میکردند!!
2⃣ ماهنامه #نگاهنو به مثابهی تریبون #روشنفکران_سکولار سِر #آیزایا_برلین (فیلسوف #یهودی انگلیسی) را به عنوان پدر فکری خود برگزید و به تبلیغ مداوم آن پرداخت!!
3⃣ ماهنامه #کیان نیز به عنوان ارگان #روشنفکران_دینی اندیشهی سِر #کارل_پوپر #یهودی را سرلوحهی تکاپوهایش قرار داد و برای نهادینهسازی آن میکوشید!!
4⃣ اما تنها اشتراک اين دو مجله «مشرب سیاسی» واحد نبود، بلکه پشتیبانی مالی هر دو نشریه را نیز «یک تیم اقتصادی» با استفاده از بودجه #دولت_سازندگی و محوریتِ #غلامحسین_کرباسچی (شهردار وقت تهران) و #محمدتقی_بانکی تقبل کرد!!
5⃣ نگاهنو و کیان در جستجوی هدف واحدی بودند و هر یک، از نقطهی عزیمتی به سوی آن حرکت کردند.
6⃣ نیروی نگاهنو متکی به حلقهای بود که علی میرزایی (مدیر مسئول) و خشایار دیهیمی (دبیر شورای نویسندگان) در 6 شماره نخست آن را ساماندهی کردند. چهرههایی چون عزتالله فولادوند، مصطفی رحیمی، بهاءالدین خرمشاهی، فخرالدین عظیمی، فریبرز رییسدانا، عبدالحسین آذرنگ، هرمز همایونپور، عبدالله توکل، رضا رضایی، مراد فرهادپور، نادر انتخابی، کریم امامی، گلی امامی، فاطمه ولیانی و… بدنه شورای نویسندگان را تشکیل میدادند. به تدریج روشنفکران سکولار مقیم اروپا و آمریکا نیز به جمع آنان پیوستند؛ کسانی مانند ژانت آفاری (فمینیستِ بهایی و عضو ارشد بنیاد اشرف پهلوی)، بزرگ نادرزاد (معاون وزیر فرهنگ رژیم پهلوی)، حوریا یاوری (پژوهشگر مقیم نیویورک)، رامین جهانبگلو (نویسنده مقیم فرانسه)، محمدرضا نیکفر (فلسفهدان لائیک مقیم آلمان)، مهرداد درویشپور (جامعهشناس لائیک مقیم اروپا).
7⃣ بدنهی حلقه کیان را نیز 2 سطح از فعالان سیاسی دربر میگرفتند؛ یکی بدنه تئوریک نشریه شامل چهرههایی مانند عبدالکریم سروش، محمدمجتهد شبستری، رضا تهرانی، ابراهیم خلیفهسلطانی، محمدجوادغلامرضا کاشی، ناصر هادیان، آرش نراقی، سیدمرتضی مردیها، محمدتقی فاضل میبدی؛ و دیگری چهرههای سابق و لاحق وزارت اطلاعات یا مدیران ارشد دولتی مانند عطاءالله مهاجرانی، سعید حجاریان، محسن آرمین، عباس عبدی، حسین قاضیان، محسن امینزاده، مصطفی تاجزاده، محسن کدیور، اکبر گنجی، عمادالدین باقی و علیرضا علویتبار بودند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/artseri1
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 رابطین خوب آمریکا (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم)
🌐 جاسوسان در تهران (2)
1⃣ #عبدالکریم_سروش و #سیدمحمد_خاتمی تنها زوجی بودند که گزینههای مقبولی برای بازی در نقش جدیدِ سیاستمداران سکولار ارزیابی میشدند.
2⃣ اردیبهشت 1370 که خاتمی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده بود، در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به قیاس شالودههای نظام اسلامی با سیستم فلسفی نظام سرمایهداری پرداخت و گفت:
🔸غرب پس از طی پروسهای طبیعی، «خود را با واقعیت محک زده» و «مبانی نظام امروز مبتنی بر آزادی است.»
3⃣ او نتیجه گرفت دنیای نظر و عمل غرب «دنیایی واقعی است و #آزادی محور» که «با طبع بشر سازگار است، اما #دنیای_اسلام قرنها از صحنه زندگی دور بوده است» و «گرفتار خلاء تئوریک»؛ بنابراین اسلام «پاسخگوی نیازهای بشر» نیست!
4⃣ اشتراکات فکری سیدمحمدخاتمی و عبدالکریم سروش به تدریج آنان را نزد #اپوزیسیون_برانداز خارج از کشور در جایگاه «سیاستمداران تجدیدنظر طلب» قرار داد.
5⃣ تحولات جدید همراه با دورانی گشت که «غرب در جستجوی واسطه» از داخل ایران بود.
6⃣ #هوشنگ_امیراحمدی رئیس شورای ایرانیان-آمریکائیان نیز در ماهنامه ایران فردا (به مدیریت عزتالله سحابی از رهبران ملی-مذهبی) ضمن شرح پروژه #جامعه_مدنی از عبدالکریم سروش به عنوان «سخنگوی اصلی» جریانی نام برد که «به طور منطقی با هرگونه تفسیر مطلق از دین مخالف است.»
7⃣ به نوشته امیراحمدی، سروش در مسند روشنفکری مدرن بر این باور است «خردگرایی باید جلوی ایدئولوژی را بگیرد و حکومت دینی تنها و تنها در جامعه مدنی میسر است.»
8⃣ سال 1373 #مجید_تهرانیان از رابطان برجستهی CIA که دههی 1350 به همراه منوچهر گنجی، سیدحسین نصر، شجاعالدین شفا، شائول بخاش، داریوش مهرجویی و… در کمیته ملی ایران (برای گسترش «پیوندهای ایران و آمریکا» به ریاست همسر ریچارد نیکسون) حضور داشت، با تأیید رویکرد امیراحمدی به «نتایج سیاسی پروژه سروش در ایران» پرداخت.
8⃣ تهرانیان صریحاً گفت: من فکر میکنم اگر طرز تفکر سروش گسترش بیابد، رفته رفته مسئله #ولایت_فقیه مورد تجدیدنظرهای جدیدتری قرار خواهد گرفت و نتایج سیاسی مهمی در پی خواهد داشت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 رابطین خوب آمریکا (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم)
🌐 جاسوسان در تهران (2)
1⃣ سال 1374 انتشار مقاله «در جستجوی میانجی» در ماهنامه پَر (چاپ آمریکا) به قلم #رامین_احمدی رازگشایی کلیدیای به شمار میرفت.
2⃣ دیگر تردیدی باقی نماند که پروژه #روشنفکری_دینی صرفاً یک تکاپوی سیاسی است، نه یک کوشش آکادمیک.
3⃣ احمدی با شرح «نقش کلیدی حلقههای میانجی» در میان #روشنفکران_یهودی و تأثیر آنان بر پروژهی صلح خاورمیانه، به تاثیرگذاری سیاستمداران میانجی برای تغییر ساختارهای کلان در جمهوری اسلامی میپردازد:
4⃣ شاید کسی که در جستجوی #میانجی به ساختار هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران و گروهبندیهای سیاسی و اجتماعی آن طیف مینگرد، حداقل بر روی 2 گروه تأمل میکند: اول، #نهضت_آزادی و گروه بازرگان؛ دوم، #عبدالکریم_سروش و پیروانش در #مجله_کیان !
5⃣ چند سال بعد یکی از ستوننویسان روزنامه عصر آزادگان، بر تحلیل رامین احمدی صحه گذاشت و سروش و کیان را یک «حلقهی اتصال» دانست. #محمد_قوچانی در مقاله «107 نفر» مینویسد:
6⃣ #کیان اما فراتر از یک نشریهی تئوریک (که مانند دستگاه تئوریپرداز «روشنفکران دینی» عمل میکرد) #حلقهی_اتصال جریانهای متفاوت نسل جدیدی شد که در حال قوام و شکلگیری بود.
7⃣ با آغاز هفتهی دوم تیرماه 1374 #سروش به #آلمان رفت تا به سخنرانیای درباره «تقابل ارزشهای غرب با ارزشهای انقلاب اسلامی ایران» بپردازد و در نشستی سرّی با مقامات دولتی اروپا حضور یابد!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 رابطین خوب آمریکا (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم)
🌐 جاسوسان در تهران (2)
1⃣ با آغاز هفتهی دوم تیرماه 1374 #عبدالکریم_سروش به آلمان رفت تا به سخنرانیای درباره «تقابل ارزشهای غرب با ارزشهای انقلاب اسلامی ایران» بپردازد و در نشستی سرّی با مقامات دولتی اروپا حضور یابد!! این سفر آبستنِ جنجالی بیسابقه بود.
2⃣ خبر سفر سروش در بامداد 13تیر1374 از فرودگاه مهرآباد به مقصد فرانکفورت را هیچ نشریهای منعکس نکرد و همه جوانب احتیاطی برای پنهان ماندن آن توسط یک «حلقهی امنیتی» با تجربه رعایت میگشت،
3⃣ اما مدیر مسئول #روزنامه_کیهان به محض دریافت گزارشی از یک منبع موثق دربارهی جلسه سرّی سروش با انجمن سیاست خارجی آلمان در شهر بُن پیگیریهای خبری خود را آغاز کرد. دریافت یک خبر محرمانهی فوری بر اهمیت سوژه افزود:
4⃣ «آقای هوبل، از اعضاء هیئت مدیره این انجمن گفت که به درخواست آقای دکتر سروش خبرنگاران و افراد غیر در این جمع «حق شرکت» ندارند و تأکید خیلی زیادی کردند که موضوعات مطروحه در این گردهمآیی نیز «نباید به هیچ وجه» در مطبوعات انعکاس یابد»!!
5⃣ #حسین_شریعتمداری (مدیر مسئول کیهان) یک قدم جلوتر حرکت میکرد و از محتوای سخنرانی سروش زودتر از انتشار متن تحریفشدهاش در مجلات خارجی مانند ماهنامه کار (ارگان سازمان فدائیان خلق) خبر داشت؛ بنابراین وقتی خطر را حس کرد، به تعقیب این سوژه پرداخت و بعدها ناگفتههای تکاندهندهای از آن را فاش ساخت.
6⃣ سروش در جلسه محرمانه خود با سیاستگذاران وزارت امور خارجه آلمان و اعضاء پیوستهی انجمن سیاست خارجی آلمان گفت موضع کنونی طیفی از سیاستمداران کشور در برابر #غرب در قیاس با اوایل انقلاب «تعدیل» و تا حدود قابل ملاحظهای «منطقی» شده است. او اظهار داشت «سیاست غربگریزی کور مقاطع اولیه انقلاب که در بین روشنفکران ایران به سنت بدل شد، اینک با رویآوری به فلسفه غرب، فلسفه مارتین هایدگر و هگل، به مرزکشی آگاهانه بین هویت اسلامی و غرب تبدیل گشته است»!!
7⃣ سروش در این نشست سرّی مقولانی از قبیل راسیونالیسم، لیبرالیسم، تقدم جان بر عقیده، سعادت دنیوی، شکگرایی و سکولاریزم را از ارکان #فرهنگ_مدرن برشمرد و یقینگرایی، تقدم عقیده بر جان و میل به سعادت اخروی را از ارکان #اندیشه_دینی معرفی کرد.
8⃣ در یک بخش مهم از این جلسهی محرمانه، عبدالکریم سروش از تمایل سیاستمداران پُرنفوذ و روشنفکران مؤثر به تز #تجدیدنظرطلبی_سکولار میگوید که آن را میتوان نمونهای بارز از آهنگ شتابان پروژه #فروپاشی_از_درون در ایران دانست.
9⃣ پدر معنوی اصلاحطلبان در شهر بُن به دولتمردان برجستهی آلمانی مانند هلموت کهل مژده میدهد:
مسئله «تجدیدنظر در نهاد حکومت» بین روشنفکران و حتی سیاستمداران پرنفوذ (کارگزاران سازندگی) به بحث و تبادلنظری جدّی دامن زده که برای آینده حکومت اسلامی ایران بسیار مهم است. ایجاد #دموکراسی در کشور تنها از طریق تمایزگذاری بین «ذات مذهبی شریعت» و «ذات سیاسی حکومت» ممکن است. «درآمیختگی شریعت و سیاست» برای اسلام و حکومت، هر دو زیانبخش است!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 رابطین خوب آمریکا (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم)
🌐 جاسوسان در تهران (2)
1⃣ #روزنامه_کیهان از ابتدای دههی 1370 «زنگ خطر» را به صدا درآورده بود و هفتهنامه کیهان هوایی نیز روز 21 تیرماه و یک هفته پس از سفر محرمانهی سروش به آلمان، گزارشی مفصل از اهداف و انگیزههای آن چاپ کرد.
2⃣ طبیعتاً افشای یک جلسه محرمانه که با ترتیبات امنیتی منحصر به فرد برنامهریزی و برگزار شده است، سیستم اطلاعاتی کشور را حساس میکرد و سروش را در موقعیت یک #سوژه_امنیتی قرار میداد.
3⃣ از اینرو چند اقدام سلسلهوار برای سرپوش گذاشتن روی ماجرای «رسوایی امنیتی سروش» انجام شد:
4⃣ اتفاق اول به فاصلهی کوتاهی رخ داد و روز 3 مرداد 1374 انتشار «نامهی سرگشاده 107 نویسنده، روشنفکر و سیاستمدار» به رئیس جمهور در حمایت از سروش بستر تازهای را برای تحلیل ابعاد دیگر ماجرا به وجود آورد.
5⃣ نقش چهرههای برجستهی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تهیه و نشر این نامهی سرگشاده نقشی برجسته به چشم میآمد؛ خصوصاً با حضور بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاجزاده، هاشم آغاجری و مهمتر از آنان کسی که کنار سروش میتوانست یک حلقهی سیاسی بسازد: #سعید_حجاریان که روزگاری با #سعید_امامی (معروف به سعید اسلامی، عنصربرجستهی امنیتی) در وزارت اطلاعات همکاری داشت و با اسم مستعار جهانگیر صالحپور در #ماهنامه_کیان مینوشت.
6⃣ غیر از امضاء مدیران مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری مثل محسن کدیور و عباس عبدی، این نامه امضاء یک سیاستمدار مرموز دولت هاشمی رفسنجانی یعنی #محمدتقی_بانکی (رئیس شرکت ملی فولاد ایران) را پای خود داشت. فقط یک سال بعد بسیاری از این افراد در ستاد انتخاباتی معروف به «به آفرین» برای حمایت از کاندیداتوری #سیدمحمد_خاتمی گردهم آمدند.
7⃣ امضاءکنندگان نامهی «107 نفر» به رئیس جمهور از محدودیتهای #عبدالکریم_سروش برای سخنرانی در دانشگاههای کشور شکایت کردند و #هاشمی_رفسنجانی نیز در حاشیه نامه خطاب به سیدمصطفی میرسلیم (وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی) دستور داد: «بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی سریعاً پیگیری کند.»
8⃣ فردای انتشار نامه سرگشاده به رئیس جمهور، #حسین_شریعتمداری با انتشار یادداشتی در کیهان نوشت این نامه برای سرپوش گذاشتن روی رسوایی امنیتی سروش است:
✍ اگر موضوع سخنرانی آقای سروش مباحث «علمی» بوده است، چرا درخواست «جلسه سرّی» و «محرمانه» کردهاند؟! مگر مطالب علمی را درگوشی و سرّی مطرح میکنند؟! بالاخره بعد از افشای این ماجرا -که هرگز احتمال آن را نمیدادند- و بعد از روبهروشدن با سوالات فراوانی که درباره این اقدام مشکوک مطرح شده بود، آقایان به فکر چاره افتاده و برای آنکه این «ماجرای رسواکننده» را تحتالشعاع قرار دهند، با «دستپاچگی» اعلامیه (نامه) فوقالذکر را تهیه و پخش کردهاند تا به زعم خود «علاج واقعه» را قبل از وقوع کرده باشند!!
9⃣ سرانجام وزارت امور خارجه آلمان وادار گشت تا با صدور بیانیهای دربارهی این جلسه جنجالی توضیح بدهد. بیانیه صریحاً تأیید کرد که سفر عبدالکریم سروش به دعوت رسمی #دولت_آلمان و برای #رایزنی [!!] مقامات وزارت خارجه این کشور با این شخصیت ایرانی انجام شده است.
🔟 و اینگونه بود که جناح سیاسی حامی #عبدالکریم_سروش با رسوایی نابههنگامی مواجه شدند؛ نه یک رسوایی سیاسی ساده، یک رسوایی سیاسی امنیتی که بلافاصله معنای #جاسوسی_آکادمیک را به ذهن تحلیلگران زبده اطلاعاتی متبادر میساخت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/artseri2
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم)
🌐 جاسوسان در تهران (3)
1⃣ #دیوید_هول (David Hull) فیلسوف سیاسی معاصر استدلال جالبی دربارهی «اصلاحطلبی لیبرال» دارد. او میگوید:
🔸دعوت به «پلورالیسم»، «کثرتگرایی غربی» و «جامعه مدنی» توسط 2 گروه سیاسی مختلف صورت میگیرد:
🔸یکی توسط گروه سیاسی جدیدی که برای دستیابی به «قدرت» مبارزه میکنند؛
🔸دیگری به وسیلهی گروهی از شخصیتها که بر مسند قدرت نشستهاند، اما پیشبینی میکنند که به زودی قدرت را از دست بدهند.
2⃣ نیمهی دهه 1370 وضعیت سیاسی #اصلاحطلبان در مرز میان 2 گروهی بود که پرفسور هول در نظریه جنجالیاش ترسیم کرده است!
3⃣ طیفی که یک سویش مانند #عبدالکریم_سروش و محمد مجتهد شبستری با ژست آکادمیک شعار «روشنفکران: قدرتمندان بیمسند» میدادند، اما در پشتپرده با کارگزاران دولت سازندگی از محمدتقی بانکی تا غلامحسین کرباسچی پیوند تنگاتنگ داشتند،
4⃣ و سوی دیگرش کاملاً برعکس: اعضاء حزب #کارگزاران ایران به عنوان «صاحب منصبان دولتی» و «سیاستمداران تکنوکرات» مثل سیدحسین مرعشی از «مدیریت انتقال قدرت» پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی میگفتند.
5⃣ در عین حال، طیفهای لیبرال / سکولار موسوم به #اصلاحطلب نه تنها از «سیاستزدگی مفرط» بلکه از یک «آوارگی معرفتی» زجر میبُردند.
6⃣ تا جایی که حتی #رسول_نفیسی سرپرستی ایرانپژوهان کالج استریر در ویرجینیای ایالات متحده با انتشار نتایج پروژه تحقیقاتی خود اعلام کرد:
✍ «روشنفکران دینی» اقتباسی ناقص و پرغلط از معنا و مبنای #جامعه_مدنی و #پلورالیسم انجام دادهاند؛ در نتیجه تئوریهای آنان فاقد حداقل استانداردهای علمی و اصول معتبر فلسفی است.
7⃣ بتدریج از حامد الگار (استاد مسلمان رشته ایرانشناسی دانشگاه برکلی) تا شورای روابط خارجی آمریکا یا ماهنامه پَر و ماهنامه راه آزادی، هریک به نوعی اذعان میکردند که پروژه #روشنفکری_دینی یک پروژه سراپا #سیاسی با #مدیریت_خارجی برای تحقق هدف #براندازی نظام ایران است!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم)
🌐 جاسوسان در تهران (3)
1⃣ مثلث سرویسهای جاسوسی MI6 ، CIA و #موساد به شدت در وزنکشی جریانهای سیاسی ایران دچار خطای استراتژیک و اشتباه محاسباتی بودند. بازتاب این خطاها چهارشنبه 12 بهمن 1374 روی تیتر عجیب صفحه اول #روزنامه_گاردین به چشم میخورد: «لوتر ایرانی پایههای اسلام را به لرزه درآورده است.» این روزنامه انگلیسی مدعی بود: «آینده خاورمیانه در دستان دکتر سروش و پیروان اوست.» و بدتر از این، مینویسد: «آن مرد معقول و متین (سروش) پایههای دین اسلام را که یک میلیارد نفر پیرو دارد، به لرزه درآورده است!» گاردین گزارش خود را خیلی آماتور به پایان بُرد و حتی دست به پیشبینی شگفتانگیزی هم زد:
2⃣ ترکیب گفتههای #عبدالکریم_سروش هماکنون از چارچوب «مذهب» فراتر رفته و بحث درباره «تغییرات سیاسی» را نه تنها در «ایران» بلکه در «کل خاورمیانه» فراهم آورده است؛ ...از نظر سروش، یک جمهوری ایدهآل اسلامی به وسیله «رهبران غیرمذهبی» اداره میشود، نه به وسیلهی روحانیون. سروش عملاً نقش «جدایی مذهب و دولت» (سکولاریسم) را تثبیت میکند و این برای دین اسلام یک تغییر مسیر «حیرتآور» است.
3⃣ حوالی عصر 15 مرداد 1375 #حامد_الگار از بزرگترین اسلامشناسان معاصر و استاد دانشگاه برکلی از آمریکا با #حسین_شریعتمداری تماس گرفت. او از مدیر مسئول کیهان به سبب خط مشیاش در نقد جریانهای روشنفکری سپاسگزاری کرد و افزود:
4⃣ آقای شریعتمداری! من نامه «حمایت 5 اسلامشناس برجسته از دکتر سروش» را که اخیراً #ماهنامه_کیان چاپ کرده، اصلاً امضاء نکردهام. آقایان در «کیان» کار بسیار غیراخلاقیای کردند و من به دنبال راهی بودم تا این تکذیب را برای همه روشن کنم و بگویم که این نامه را امضاء نکردهام... در آخر هم کیان راضی نشد که جوابیه مرا چاپ کند؛ گفتند چون «خیلی به ضررمان تمام میشود!»
5⃣ صبح 16 مرداد 1375 و فردای این تماس تلفنی، پرفسور حامد الگار با ارسال نامهای از طریق فکس خطاب به «نماینده رهبر انقلاب در کیهان» رویکرد او را مجدداً ستایش و تصدیق کرد. الگار از شریعتمداری خواست تا نامهاش را در #روزنامه_کیهان به چاپ رساند. او در مهمترین بخش نوشتار خود نتیجه گرفت:
6⃣ این افراد در #ماهنامه_کیان زیر پردهی #روشنفکری و #تجدد و #اصلاح_دینی در پی #براندازی اساس جمهوری اسلامی هستند.
7⃣ مدیران ماهنامه کیان هیچ جواب قانعکنندهای را برای این رسواییهای پیاپی و «جعل امضاء» حامد الگار پای «بیانیه حمایت از سروش» نداشتند، ولی ماهنامه پر (چاپ آمریکا) به سرعت به دفاع از #روشنفکران_دینی پرداخت؛ نشریهای که گردانندگان آن #ایرانیتبارهای_صهیونیست مانند رویا حکاکیان و همسرش رامین احمدی هستند و به نحوی علنی با لابیهای امنیتی #اسرائیل در آمریکا برای براندازی نرم جمهوری اسلامی تعامل دارند. ماهنامه پر در شماره 127 خود دلیل پشتیبانی #لابیهای_یهودی خارجی را از سروش شرح داد و خیلی واضح و روشن نوشت:
8⃣ در پروژه #جامعه_مدنی که #روشنفکران_سکولار در ایران دنبال میکنند، به هیچوجه بحث علمی و فلسفی موضوعیت ندارد. اینکه آنان #بیسواد هستند یا نه، مهم نیست، بلکه فرجام پروژه آنان مهم است؛ چون «نتایج ناشمرده، پنهانی و خطرناکی» برای حکومت اسلامی ایران دارد.
9⃣ درست در نیمهی دههی 1370 #روشنفکران_دینی در ائتلاف با احزابی مانند #کارگزاران سازندگی، #سازمان_مجاهدین انقلاب اسلامی و #مجمع_روحانیون_مبارز یک چهرهی سیاسی را که «زوج فکری» عبدالکریم سروش به شمار میرفت، به میدان رقابت انتخاباتی فرستادند. #سیدمحمد_خاتمی کاندیدای ریاست جمهوری شد و سرانجام بر رقیب اصلی خود علیاکبر ناطق نوری فائق آمد، اما آیا چنانکه معاون وزارت امور خارجه آمریکا تابستان 1375 در مقدمهی گزارش شورای روابط خارجی نوشت «این جریان که بخشی از یک حرکت فراگیرتر جهت متلاشی کردن اقتدار دینی جمهوری اسلامی است» میتوانست به فروپاشی حکومت ایران بینجامد؟
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم)
🌐 جاسوسان در تهران (3)
1⃣ کمتر از 5 سال همه چیز دود شد و به هوا رفت. با آغاز دههی 1380، پس از آنکه #سعید_حجاریان صراحتاً به #سیدمحمد_خاتمی گفت اصلاحات به سبب «فقدان نیروی اجتماعی» در حال فروپاشی است و عنقریب #اصلاحات در ایران خواهد مُرد، مسئله رهبری اصلاحات در ایران در میان جامعه شناسان سیاسی مانند #آلن_تورن موسس مرکز مطالعات جنبشهای اجتماعی و استاد دانشگاه پاریس به یک دغدغهی مهم بدل گشت.
2⃣ تورن که 10 روز از زمستان 1380 را در تهران سپری کرد و با اعضاء گروهک نهضت آزادی ایران مانند #غلامعباس_توسلی و جامعهشناسان سکولار چون #فرهاد_خسروخاور جلسات متعددی داشت، پیرامون نقش رییس جمهور خاتمی با سعید حجاریان همداستان بود:
3⃣ تورن گفت: میان ساخت «دولت» و #جامعه_مدنی در ایران یک نوع خلاء وجود دارد. هیچ چهره مشخصی برای پرکردن این خلاء نیست. در واقع، هیچ «گاندی» یا شخصیتی مثل او وجود ندارد. به جای آنکه بگوییم این جامعه با «بنبست» مواجه شده، من متقاعد شدهام که بنبست در «سطوح بالای جامعه» (نخبگان) است. ما متوجه نمیشویم چرا رئیس جمهور خاتمی که با این آرای بسیار بالا انتخاب شده، ظرفیت عملش هیچگونه افزایشی پیدا نکرده است؟! این پیروزی سیاسی یک زندگی جدید در کالبد جامعه دمید، اما باعث «نوشدن نظام سیاسی ایران» نشد.
4⃣ بعدها #ولیرضا_نصر (مشاور ویژه جرج بوش در امور خاورمیانه و فرزند سیدحسین نصر) و #علی_قیصری (تاریخدان سیاسی مقیم آمریکا) با انتشار رسالهای تاریخی به نام «بحث دموکراسی در ایران» در ژورنال پژوهشهای خاورمیانه برای واشنگتن به همین نتیجه رسیدند. آنان صراحتاً نوشتند جنبش دموکراسی در ایران دارای رهبر نیست! بخوانيد:
5⃣ خاتمی در دوره ریاست جمهوری خویش به رتبه چنین «رهبری» دست نیافت و از او دیگر بعید است که در ازای رهبری این جنبش به فراسوی چارچوب جمهوری اسلامی پا بنهد. فعالان سیاسی عرفیگرا و دانشجویان نیز تا به حال این جای خالی را پُر نکردهاند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5401
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم)
🌐 جاسوسان در تهران (4)
1⃣ از فردای پیروزی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عمق #بحران_تاکتیک_و_استراتژی در اردوگاه #اصلاحات به عنوان «حزب حاکم» بیش از همیشه به چشم میآمد. به عنوان نمونه:
2⃣ از میانهی سال 1379، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بر ضرورت اتکاء به استراتژی #آرامش_فعال تاکید کرد و عملاً این استراتژی به جای ایدهی حجاریان (فشار از پایین، چانهزنی از بالا) نشست.
3⃣ با سقوط اسلوبودان میلوسویچ در یوگسلاوی در پی تظاهرات مردم، عزتالله سحابی از رهبران گروهک ملی – مذهبی از شیوهی #مقاومت_منفی در ایران سخن گفت و علیرضا علویتبار که با دبیر اطلاعاتی – سیاسی سفارت انگلیس در تهران ارتباط نزدیک داشت، پیشنهاد پیروی از #نافرمانی_مدنی را داد.
4⃣ عباس عبدی نیز اصلاحطلبان را به #خروج_از_حاکمیت فراخواند، چون با قرارگرفتن در «موضع نظام» نمیتوان در نقش #اپوزیسیون بازی کرد. پس اصلاحطلبان باید از مناصب دولتی استعفاء دهند تا #مشروعیت نظام را با مخاطره جدی مواجه کنند و ظرفیتهای استفاده از همهی امکانات #مقاومت_منفی را فراهم سازند..
5⃣ اما همهی این ایدهها شکست خورد!! چرا؟
6⃣ اکثر این پیشنهادات کپیبرداری از راهبردهای فروپاشی اروپای شرقی در پایان دهه 1980.م. بودند:
7⃣ #سعید_حجاریان هیچگاه نگفت که تاکتیک «فشار از پایین، چانهزنی از بالا» رونویسی آشکار از آراء #تیموتی_گارتناش نظریهپرداز MI6 است که برای سلسله #کودتاهای_مخملی اروپای شرقی ساخته شد!
8⃣ تاکتیکهای سحابی، علویتبار و گنجی برای «نافرمانی مدنی» و «مقاومت منفی»، یک قرائتِ آمریکایی از روش #مهاتما_گاندی به شمار میرفت كه نخستین بار #ماهنامه_کیان در اردیبهشت 1379 با ترجمه مقالهای از #رونالد_دورکین به چاپ رساند.
9⃣ تز #اصلاح_قانون_اساسی از هاشم آغاجری و عمادالدین باقی نیز که نوشتارهای #محسن_کدیور پیرامون «نظریه انتصابی ولایت مطلقهی فقیه» پشتوانهی آن معرفی میشد، به سبب آشفتگی ساختاری و تئوریک هیچ راهی به عرصه عمومی سیاست ایران نیافت.
🔟 همین طور پیشنهاد #رفراندوم از محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم سرنوشت بهتری از بقیه راهکارها نداشت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران