eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
750 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ شهادت‌طلبی در جادهٔ خشم! (٢) 🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» 📖 تحلیل استراتژیک فیلم 1⃣ اولین چیزی که فکر را مشغول می‌کند صفتی است که در فیلم برای جو استفاده می‌شود. «جاودانگی» و «نامیرایی» از «صفات خدایی» است که لقب جو قرار گرفته و در فیلم بر آن تأکید می‌شود. برای شخصیت‌پردازی جو جاویدان، نیم‌نگاهی هم به (Odin)، خدای خدایان در اساطیر اسکاندیناوی شده است. 2⃣ دلیل دیگر بر این‌که فیلم قصد دارد جو را یک حاکم خداگونه توصیف کند، نامی است که بارها در فیلم تکرار می‌شود، یعنی: (Valhalla) که این نام نیز در اساطیر اسکاندیناوی به معنی «تالار کشتگان» است و تنها کسانی به آن وارد خواهند شد که در جنگ کشته شوند و اودین مُهر تأیید بر ورود آنان بزند. 3⃣ لذا «پسران جنگ» که سپاه جو جاویدان هستند، سعی می‌کنند تا به هر نحوی شده در میدان جنگ کشته شوند و با ضمانت جو جاویدان به «والهالا» قدم بگذارند و به جاودانگی و رستگاری برسند. به زبان ساده‌تر والهالا، همان خودمان است! 4⃣ کلماتی همچون «رستگاری» و «شاهد بودن» که در دیالوگ بین پسران جنگ رد و بدل می‌شود، به این معنا که: «شاهد باش بر این‌که ما جانمان را در راه جو جاویدان فدا کردیم و به عبارت دیگر: در راه جو شدیم»، به‌همراه دیالوگ‌های دیگری که مفاهیم دینی را در ذهن تداعی می‌کنند، آن‌قدر در فیلم تکرار می‌شود که ما را به یقین می‌رساند که فیلم، صرفاً یک اثر اکشن نیست. 5⃣ «پسران جنگ» رستگاری خود را در کشته‌شدن در راه جو جاویدان و ورود به والهالا می‌دانند. افراط آنان در این راه تا حدی است که حتی دست به کارهایی شبیه خودکشی و در میدان جنگ می‌زنند تا جان خود را در راه جو جاویدان فدا کنند و کلید ورود به والهالا را به‌دست آورند! ✍️ نویسنده: میلاد خورسندی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شهادت‌طلبی در جادهٔ خشم! (٣) 🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» 📖 تحلیل استراتژیک فیلم 1⃣ داستان اصلی فیلم یک شورش است. شورش در برابر حاکم ظالمی که با تسلط بر نیازهای ضروری مردم بر آنها حکومت می‌کند. حاکمی که چیزهای خوب مثل زنان زیبارو و مواد مغذّی را، برای خود برداشته و درد و رنج و بدبختی را برای مردم گذاشته است. عده‌ای را با وعدهٔ بهشت، دور خود گرد آورده تا برای منافع او بجنگند و جان خود را فدا کنند! 2⃣ اما مقصد فیوریوسا و قیامش کجاست؟ به سمت «شرق»! آیا استفادهٔ مکرر از مفاهیم و در فیلم اتفاقی است؟! بیایید دقیق‌تر به مسأله نگاه کنیم. در فیلم، فیوریوسا مقصد خود را شرق یا سرزمین مادران معرفی می‌کند. سؤال این است که بین شرق و سرزمین مادران چه وجه مشترکی هست؟ 3⃣ می‌دانیم که مرکز در شرق و منطقهٔ خاورمیانه است. به‌علاوه این منطقه، مبدأ پیدایش نیز هست. حال متوجه می‌شویم که چرا فیلم، «شرق» و «سرزمین مادران» را مترادف هم قرار می‌دهد. سرزمین مادران، یعنی: «سرزمینی که ادیان و تمدن‌ها در آن متولد شده‌اند». 4⃣ در ادامه معلوم می‌شود که سرزمین مادران نابود شده است. به این ترتیب فیوریوسا به‌همراه بازماندگانِ سرزمین مادران و زنان جو، تصمیم می‌گیرند با سوختی که برایشان مانده در بیابان پیش‌روی کنند تا شاید به سرزمین قابل سکونتی برسند و از مکس هم درخواست می‌کنند که آنها را همراهی کند. 5⃣ در مقابل، پیشنهاد مکس این است که از همان راهی که آمده‌ایم به «غرب» بازگردیم و کنترل شهر را در نبود جو جاویدان و پسران جنگ در دست بگیریم، چرا که تمام چیزی که در «شرق» به دنبال آن بودیم، در همان غرب در دسترس ماست! ✍️ نویسنده: میلاد خورسندی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شهادت‌طلبی در جادهٔ خشم! (۴) 🎬 تحلیل فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» 📖 تحلیل استراتژیک فیلم 1⃣ با قبول پیشنهاد مکس، فرمان ماشین‌ها و موتورها به سمت می‌چرخد. جو جاویدان هم که در تعقیب فیوریوسا در بیابان آواره است، با دیدن کانتینر حامل زنانش، با ارتش خود به تعقیب کانتینر می‌پردازد. این قسمت از فیلم، حدود ١٧دقیقه اکشن بی‌وقفه و نفس‌گیر را برای مخاطبانش رقم می‌زند. 2⃣ پس از یک درگیری سنگین در مسیر بازگشت به غرب، فیوریوسا و مکس با همکاری هم، موفق می‌شوند جو جاویدان را کشته و با جنازهٔ جو وارد شهر سیتادل (نماد آمریکا) شوند تا به مردم و فرزندان جنگ نشان دهند که جو نامیرا نیست و کشته شده است. 3⃣ مردم با فهم حقیقت، جو جاویدان و حکومتش را کنار می‌زنند و در صحنهٔ پایانی فیلم همه خوشحال هستند. مکس هم از عملکرد خود در همراهی فیوریوسا و نابودی حاکمی چون جو و نجات مردم زجرکشیده راضی‌است و به رستگاری و خلاصی از عذاب وجدان، می‌رسد. 4⃣ «مکس دیوانه: جاده خشم» فیلمی هوشمندانه، هیجان‌انگیز و نوآورانه است که در پسِ اکشن‌های جذابش، را پوچ قلمداد می‌کند، انسان را در مقابل خدا دعوت به می‌کند و عبور از خدا را برابر با آزادی و خوشی می‌داند. در یک کلام: فیلمی با محوریت ! 5⃣ فیلم، مخاطب را از «بهشت آخرتی» مأیوس، و به ساخت (که عقیده‌ای است) تشویق می‌کند. جهانی منهای دین و . جهانی که در آن تبدیل به باتلاق شده‌اند و برای بقا، باید تمام ادیان را از بین برد؛ چرا که انسان را به مسلخ بردگی می‌برند!! ✍️ نویسنده: میلاد خورسندی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن کامل تحلیل استراتژیک فیلم «مکس دیوانه: جادهٔ خشم» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/11147 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١ تیر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٩ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٢١ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٩ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ فیلسوف سیاسی، شاعر، آهنگساز و نمایشنامه‌نویس ایتالیایی (١۵٢٧م) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نشان «خاندان روچیلد» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (١) 1⃣ نام در فرهنگ غرب دارای شهرت افسانه‌ای است؛ خاندانی که در اروپای قرن١٩ به نماد ثروت بدل گردید و مطبوعات اروپا آنان را «روچیلدشاه» می‌خواندند و می‌گفت که تنها یکی از اعضای این خاندان می‌تواند تمامی سلطنت اطریش را بخرد! 2⃣ کارل بک، در هنگامهٔ انقلاب ١٨۴٨ اروپا شعری با نام «بنیاد روچیلد» سرود که به‌سرعت به ترانه‌ای مردمی بدل شد. در این ترانه نفرت مردم اروپا از روچیلدها چنین بیان می‌شد: 🔸من دست قدرتمند شما را می‌بینم 🔸که می‌تواند مرا 🔸تا زمانی که خونم توان جاری شدن دارد 🔸مضروب کند. 🔸ولی به فرمان خداوند و بی هیچ هراس 🔸می‌خوانم آن‌چه را که می‌دانم – آزاد. 3⃣ کیستند؟ دائرةالمعارف بریتانیکا می‌نویسد: 📖 مشهورترین خانوادهٔ بانکدار اروپا که نام آن‌ها به‌تنهایی برای مدت‌های مدید مترادف با ثروت افسانه‌ای بوده است و برای قریب به ٢قرن بر تاریخ اقتصادی اروپا تأثیری جدّی داشته‌اند. موفقیت‌های مداوم آنان هنوز نیز بر همکاری پنهان میان شاخه‌های خاندان و توانایی آن‌ها در سرمایه‌گذاری‌های کلان استوار است. 4⃣ دائرةالمعارف یهود از خاندان روچیلد چنین تجلیل می‌کند: 📖 خاندان ثروتمند... که... در [تحقق] امر یهود، به‌ویژه در استقرار یهود در «ارض اسرائیل» و تأسیس دولت اسرائیل سهم زیاد داشته است... 5⃣ علی‌رغم این اهمیت، برای ما ناآشناست و این ناآشنایی آن‌گاه عجیب جلوه می‌کند که پیوند عمیق ولی نامرئی روچیلدها را با مورد کاوش قرار دهیم و ابعاد حیرت‌انگیز آن را کشف کنیم. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصویر «مایر آمشل روچیلد» (راست) و «ویلیام نهم» (چپ) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (٢) ☠ مایر روچیلد و پسرانش 1⃣ نام از دو واژه آلمانی«Rot» و «Schild» مأخوذ است و اشاره به حفاظ قرمزرنگی است که اسحاق الهانان، نیای آلمانی این دودمان بر سر در خانهٔ خود در فرانکفورت می‌آویخت تا طبق رسم آن روز هویت خود را مشخص سازد... تاریخ واقعی با آغاز می‌شود. 2⃣ کسب و کار مایر آمشل فروش عتیقه‌جات و سکه‌های قدیمی بود. در سال ١٧۶٩ با ویلیام، حکمران آیندهٔ هسه-کاسل (سلسله‌ای که بر بخشی از آلمانِ آن روز فرمان می‌راند) آشنایی یافت و به واسطهٔ مورد اعتماد او بدل شد. ویلیام، که بعدها با نام به سلطنت رسید، یک گردآورندهٔ آزمندِ سکّه و وارث بزرگترین ثروت اروپا بود و مایر آمشل به وی در تهیهٔ سکّه‌های کمیاب یاری می‌رسانید. 3⃣ زمانی‌که ویلیام به قدرت رسید، مایر آمشل از کارگزاران دربار او شد که بر وام‌های کلانی که او به فرمانروایان پروس می‌پرداخت نظارت داشت. مایر آمشل به‌تدریج سهم خود را در این نقل و انتقالات مالی افزایش داد و با بودروس مشاور مالی ویلیام نهم پیوندی نزدیک یافت. 4⃣ با ظهور ، مایر آمشل طوفان‌های آینده را پیش‌بینی کرد و برای استفاده از شرایط، پسران خود را در کشورهای اصلی اروپا پراکنده ساخت. مایر آمشل و سه پسرش (آمشل مایر و سالومون مایر و کارل/چارلز مایر) در فرانکفورت ماندند و هدایت شاخهٔ اصلی «بنیاد روچیلد» را به‌دست گرفتند (پس از مرگ پدر، سالومون به اطریش رفت و کارل در ناپل اقامت گزید). پسر دیگر به‌نام ناتان مایر به انگلستان رفت و پنجمین پسر به‌نام جیمز/یعقوب مایر راهی پاریس شد. 5⃣ با این تمهید، «بنیاد روچیلد» به پنج شاخهٔ آلمانی، اطریشی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، به‌عنوان اندام‌های یک شبکه واحد مالی، منقسم شد و در جریان جنگ‌های ناپلئون، یکصدمیلیون لیره سود برد! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter