✍ اما «نفس» علاوه بر «روح»، به معنی «خون» نیز هست. در فرهنگ لغت میخوانیم:
🔸 نَفس (اسم):
🔸 الجمع : أَنْفُسٌ ، و نُفوسٌ
🔸 النَّفْسُ : الرُّوحُ
🔸 خرجت نفسُه ، و جاد بنَفْسِه : مات
🔸 النَّفْسُ : الدَّمُ
✍ پس ترجمهٔ صحیح این است که:
👈 «از دهان مبارک پیامبر (ص) مقداری خون خارج شد و امیرالمؤمنین (ع) نیز آن خون مقدس را به صورت مبارکشان کشیدند.»
📚 اما از کسانی که به این معنا توجه کردهاند، میتوان افراد زیر را نام برد:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
1⃣ ابن میثم بحرانی
🔸 شارح متقدم قرن ۶ هجری بهنام «ابن میثم بحرانی» در زیر عبارت گفته شده از خطبه ۱۹۷ چنین مینویسد:
✍ منظور از قول امیرالمؤمنین (ع) این است که هنگام موت رسول خدا (ص) مقداری خون از دهان آن حضرت بیرون آمد و امیرالمؤمنین (ع) آن را به صورتشان کشیدند.
📚 شرح نهجالبلاغة، جلد ۳، صفحه ۶۱۲-۶۱۳، چاپ دارالحبیب
2⃣ میرزا حبیبالله خوئی
🔸 جناب مرحوم «میرزا حبیبالله خوئی» نیز در کتاب «منهاج البراعة فی شرح نهجالبلاغة» چنین مطلبی را با اشارهای از شرح ابن میثم بحرانی و ابن ابیالحدید در ذیل خطبه مذکور میآورند:
✍ معنی جمله: «و لقد سالت نفسه فی کفی فامررتها علی وجهی» این است که مراد از نفس در اینجا خون است. (اشاره به مسمومیّت ایشان و اینکه طبیعی است از دهان فرد مسموم خون خارج شود همانطور که در لحظات شهادت امام حسن علیهالسلام چنین اتفاقی رخ داد.)
📚 منهاج البراعة، جلد ۱۲، ص ۲۴۰ چاپ منشورات المکتبة الاسلامیة
3⃣ محمد جواد مغنیه
🔸 مرحوم «محمد جواد مغنیه» در کتاب «فی ظلال نهجالبلاغة» در ذیل این خطبه تصریح میکند که:
✍ در قول امیرالمؤمنین (ع)، مراد از نفس، خون رسول خدا صلیاللهعلیهوآله است.»
📚 فی ضلال نهجالبلاغة، جلد ۳، صفحه ۱۸۹، چاپ دارالعلم للملایین
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
4⃣ سید عباس علی الموسوی
🔸 سید عباس علی الموسوی در شرح نهجالبلاغه خود مینویسد:
✍ قول امیرالمؤمنین (ع) یعنی: از دهان رسول خدا (ص) مقداری خون بیرون آمد و امیرالمؤمنین (ع) آن را به صورتش کشید.
📚 شرح نهجالبلاغة، جلد ۳، صفحه ۳۹۳، چاپ دارالرسول الاکرم (ص)
5⃣ آیتالله مکارم شیرازی
🔸 آیتالله مکارم شیرازی در کتاب «پیام امیرالمؤمنین» که به شرح نهجالبلاغه میپردازد، در زیر این عبارت از خطبه ۱۹۷ این چنین مینویسد:
✍ «نخست اینکه منظور از نفس خون است که در بسیاری از عبارات فقها و ادبا به این معنا آمده: «نفس سائله» در کتب فقهی بهمعنای خون جهنده است و در اشعار عرب نیز به این معنا استعمال شده است. و گفتهاند: پیامبر اکرم (ص) در آخرین ساعت عمر، مقداری خون از حلق مبارکش بیرون آمد و از دهان بیرون ریخت و طبق این خطبه آن خون در کف دست مبارک علی (ع) قرار گرفت و آن حضرت بهعنوان تبرّک بر صورت خود مالید.»
📚 پیام امام امیرالمؤمنین (ع)، جلد ۷، صفحه ۶۶۰-۶۶۱، چاپ انتشارات دارالکتب الاسلامیة
6⃣ ابن ابیالحدید
🔸 «ابن ابیالحدید» سنّی نیز در شرح خود بر نهجالبلاغه در توضیح خطبه ۱۹۷ همین مطلب را تصریح و بیان میکند:
✍ قول امیرالمؤمنین (ع) یعنی: از دهان رسول خدا (ص) در هنگام فوت مقداری خون بیرون آمد و علی (ع) این خون را به صورتش کشید.
📚 شرح نهجالبلاغة، جلد ۱۰، صفحه ۱۸۲-۱۸۳، چاپ مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان
⁉️ حال با این مطالب گفته شده سؤالی که در ذهن باقی میماند آن است که به چه سببی بوده که پیامبر خدا (ص) در ساعت آخر عمر شریف، از دهان مبارکشان خون جاری شده است؟ کسانی که معتقدند پیامبر (ص) به مرگ طبیعی از دنیا رفتهاند، چه جوابی برای این سؤال و سؤالات دیگر دارند؟!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ متن کامل مقالهٔ «اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع)» را بههمراه اسکن اسناد و مدارک در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/12226
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢٧ مهر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١ ربیعالاول ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١٨ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣٠ تیشری ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣ #هجرت رسول اکرم (ص)، مبدأ تاریخ هجری (١ق)
2⃣ واقعهٔ #ليلة_المبیت و نزول آیه در شأن فداکاری امام علی علیهالسلام (١ق)
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ آغاز صدارت میرزا تقیخان فراهانی، ملقّب به #امیرکبیر صدراعظم ناصرالدینشاه قاجار (١٢٢٧ش)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بوتانیستهای فرانسوی در ایران چه میکردند؟!
☠ پروندهٔ ویژهٔ «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت ٢١
1⃣ احتمالاً قدیمیترین سندی که از حضور و فعالیتِ #گیاهشناسان_غربی در ایران منتشر شده، مربوط به «میکائیل زهری» باشد که قبلاً از آن رونمایی شد:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/8661
2⃣ اما طیّ مطالعات، به نکتهٔ بسیار تأملبرانگیز دیگری برخوردیم که حضور گیاهشناسان غربی در ایران را حداقل از ابتدای #قاجار تأیید میکند.
3⃣ سِر #جان_ویلیام_کی افسر ارشد بریتانیا در حوزهٔ سرزمینی کمپانی هند شرقی و از تاریخنگاران برجستهٔ این ارتش در این زمینه است.
4⃣ وی در کتابی بهنام «تاریخ جنگ در افغانستان» مینویسد:
✍ پیش از حضور ناپلئون در مصر بود که گروهی از #فرانسویها در پوشش دانشمندان گیاهشناس وارد تهران شده به آغامحمدخان قاجار پیشنهاد کردند که بصره و بغداد را به تصرف درآورد؛ و همچنین به #تیپوسلطان که در هند علیه انگلیس قیام کرده، یاری رساند؛ و دیگر اینکه به فرانسویها اجازه دهد که در بندرعباس رحل اقامت بیفکنند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
5⃣ لشگرکشی ناپلئون به مصر، بین سالهای ١٧٩٧ تا ١٨٠١ میلادی رخ داده است؛ همچنین تاریخ مرگ آغامحمدخان را ١٧٩٧ میلادی (مقارن ١١٧۶ شمسی) نوشتهاند؛ شهادت تیپوسلطان نیز در سال ١٧٩٩ رقم خورده است.
6⃣ اگر فرض کنیم که مقارن این سالها، آمدوشد “بوتانیست”ها (گیاهشناسان) به ایران، رایج بوده و در مورد آن حساسیت چندانی وجود نداشته است (چنانکه برای رایزنیهای سیاسی و امنیتی بسیار سطح بالا از این پوشش استفاده میشده است)، میتوان گفت که باید عملیات #شناسایی_گیاهان سرزمینمان توسط اروپاییها (یا بهعبارت بهتر تمدن مهاجم غرب) را حدود ١۴٠ سال دیگر عقبتر ببریم.
7⃣ بر این اساس، #گیاهشناسان_غربی حداقل از دههٔ ١٧٩٠ در ایران حضور داشتهاند.
8⃣ پرسش مهمی که اینجا طرح میشود این است:
👈 «شناسایی #گیاهان_ایران توسط غرب، با چنین سابقهٔ قدیمی، اکنون در چه مرحلهای قرار دارد»؟
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/12245
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مقايسه ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مقايسهٔ ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات (١)
📖 نقل قرآنی
🌺 قرآن مجید در سوره هود آیات ۶٩ تا ٧۶، داستان آمدن فرشتگان به نزد حضرت ابراهیم در مسیر خود بهسوى قوم لوط براى مجازات آنها را اینگونه بیان مىکند:
👈 فرستادگان ما (فرشتگان) براى ابراهیم بشارت آوردند؛ گفتند: سلام! (او نیز) گفت: سلام! و چندان درنگ نکرد که گوساله بریانى (براى آنها) آورد.
👈 (امّا) هنگامى که دید دست آنها به آن نمىرسد (و از آن نمىخورند) آنها را نا آشنا (و دشمن) شمرد؛ و از آنان احساس ترس نمود. به او گفتند: نترس! ما به سوى قوم لوط فرستاده شدهایم. و همسرش ایستاده بود، (ازخوشحالى) خندید؛ پس او را به اسحاق، و بعد از اسحاق به یعقوب بشارت دادیم.
👈 گفت: اى واى بر من! آیا من فرزند مىآورم در حالىکه پیرزنم، و این شوهرم پیرمردى است؟! این راستى چیز عجیبى است!
👈 گفتند: آیا از فرمان خدا تعجّب مىکنى؟! این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است؛ چرا که او ستوده و داراى مجد و عظمت است.
👈 هنگامىکه ترس ابراهیم فرو نشست، و بشارت به او رسید، درباره قوم لوط با ما مجادله مىکرد؛ (و تقاضاى عفو آنان را داشت)
👈 چرا که ابراهیم، بردبار و دلسوز و همواره رجوعکننده (بهسوى خدا) بود.
👈 (گفتیم:) اى ابراهیم! از این (درخواست) صرفنظر کن، که فرمان پروردگارت فرا رسیده؛ و به یقین عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مىآید.
✍ بررسی
در این فرازها به چیز عجیب و پیچیده و غیرمأنوس یا غیرمنطقى مطلقاً برخورد نمىکنیم، جریانى کاملاً روشن است؛ فرشتگانى مأمور مجازات قوم لوط شدند و قبلاً براى بشارت فرزند، نزد حضرت ابراهیم مىآیند. او مىخواهد از آنها پذیرایى کند. چیزى نمىگذرد که از ماجرا آگاه مىشود. او در صدد شفاعت برمىآید و بهزودى مىفهمد که کار از کار گذشته و قوم لوط قابل شفاعت نیستند. در این هنگام به او و همسرش بشارت تولد فرزند مىدهند و ماجرا پایان مىیابد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter