✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ #جان_باپتیست_پورتا تحت تأثیر آثار لاواتر به مقایسهی چهرهی انسان با حیوانات پرداخت!
2⃣ وی معتقد بود که شباهت چهرهی یک انسان به یک حیوان خاص، مانند گوسفند، خوک یا شیر، علامتِ داشتنِ صفات اصلی همان حیوان است!
3⃣ در ادامهی نظریات کامپر که به مقایسهی جمجمهی سیاهان و میمونها پرداخته بود، مقایسهی چهرهی انسانها چه بهعنوان فرد و چه بهعنوان یک گروه با حیوانات، باب جدیدی در انسانشناسی و مردمشناسی برای تعیین «نژادها»ی انسانی و تعیین صفات اخلاقی و میزان هوش فردی و صفات اخلاقی و فرهنگی اجتماعی (نژادها) گشود.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (4)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ نظریات لاواتر نه فقط بر نژادشناسان و انسانشناسان حرفهای اثر گذاشت، بلکه ادبیاتی مانند #ولفگانگ_گوته و #والتر_اسکات نیز چنین افکار و نظریاتی را در آثار ادبی خود منعکس و بدینترتیب در ترویج و تبلیغ آن شرکت کردند.
2⃣ #نژادپرستی که با کمک و بهوسیلهی قصه، داستان، شعر و نقاشی تبلیغ شود، اثرات اجتماعی مهلکتر و مؤثرتری دارد، زیرا بهصورت خزنده امّا عمیق در ذهن خوانندگان قرار میگیرد.
3⃣ در قصههای کودکان و داستانهایی که حتی بهعنوان #ادبیات_جهانی شهرت دارد و بهخصوص در کتابهای هیجانانگیز برای جوانان، قهرمانان و بزرگان و ناجیان، پوستِ سفید، چشمِ آبی و مویِ طلایی دارند و جنایتکاران و تنبلها و کودنها بهطور عمده رنگ تیره در پوست و مو و چشم!
4⃣ به کمک فیلمهای سینمایی، و استفادهی وسیع از همهی رسانههای گروهی، اعتقاد به وجود #نژادهای_مختلف که نه فقط از نظر جسمی و ظاهری، بلکه فکری و فرهنگی نیز با یکدیگر در تضاد قرار دارند، از همان اوان کودکی چه در کشورهای سرمایهداری استعماری و چه در متسعمرات تزریق میشود.
5⃣ نتیجهی اجتماعی چنین تبلیغی رشد عقدهی #خودبزرگبینی و احساس رهبر و معلم و حاکم بودن در میان افراد و اعضای جوامع #سرمایهداری نسبت به سایر گروههای انسانی و رشد عقدهی #حقارت و احساس #عقبماندگی و احتیاج و حتی در مواردی دریوزگی و وابستگی اقتصادی و فکری در میان افراد و اعضای #جوامع_مستعمراتی است.
6⃣ وجود این #عقدهی_حقارت را میتوان در رفتار و گفتار بسیاری از #سران دولتها، #روشنفکران، شخصیتهای دینی، علمی و فرهنگی جوامع مستعمراتی امروزی نشان داد.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر (5)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت چهارم)
1⃣ پایهگذار #جمجمهشناسی، بهصورتی که شکل جمجمه نشاندهندهی صفات اخلاقی، فکری و استعدادهای فردی و فرهنگ اجتماعی باشد (Phrenology)، #فرانس_ژوزف_گال (1828-1758) است.
2⃣ گال به نظریهی تشخیص شخصیت فکری و فرهنگی، فردی و قومی انسانها بهوسیلهی شکل #چهره، نظریهی تشخیص شخصیت فکری و فرهنگی، فردی و قومی انسانها بوسیلهی شکل #جمجمه را افزود!
3⃣ بر طبق این نظر، مغز انسانی از مراکز مختلفی ساخته شده است و چون شکل مغز، شکل جمجمه را تعیین میکند، لذا از طریق تعیین شکل جمجمه میتوان نظر داد که چه مراکزی در مغز تکامل یافته و رشد کرده و چه مراکزی کوچک و عقب مانده است، و بر این اساس چه استعدادهای فکری فردی و فرهنگی قومی در میان افراد یک قوم که جمجمهای با شکل معین دارند، رشد کرده یا نکرده است.
4⃣ به نظر گال، انگلیسیها و فرانسویها جمجمههای خوششکل و نجیبانه دارند، اما جمجمههای آفریقایی، نشانهای از هوش و فراست و نجابت نشان نمیدهد! [انگار فرقی ندارد که چهرهشناسی كنی یا جمجمهشناسی يا... آخرش همیشه میرسی به برتری نژاد سفید اروپایی!! جهل هزار مرتبه شَرَف دارد به چنین علمی!]
✍️ [اما مهمترین نکته که دانستنش برای من و شما دوست عضو اندیشکده اهمیت دارد، این بند است:]
5⃣ با اینکه سالهاست بیپایه و سست بودن نظریات کامپر و لاواتر و گال بارها به اثبات رسیده و امروزه این نظریات در مجامع علمی #مسخره میشود، هنوز این نظریات در #جوامع_مستعمراتی از طرف پارهای از افراد و محافل بهصورت نظریات جدّی مطرح میگردد و دربارهی شکل جمجمه یا شکل بینی افراد یک منطقه و شهرستان داد سخن داده میشود!!
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism04
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا