eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
703 ویدیو
204 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٢۶ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٩ صفر ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٧ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٩ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣🌹 شهادت امام رضا علیه‌السلام (٢٠٣ق) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌹 اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌹 اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع) 📚 ابتدا به این عبارت از کتاب شریف نهج‌البلاغه توجه بفرمایید: 👈 قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَی صَدْرِی وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کفِّی فَأَمْرَرْتُهَا فِی وَجْهِی.... 📖 این عبارت در کتاب نهج‌البلاغه سیّد رضی، خطبهٔ ۱۹۷ بخش دوم آن آمده است. 📚 در منابع دیگر نیز همین خطبه آمده است؛ از جمله: 👈 غررالحکم و دررالکلم، تالیف عبدالواحد آمدی، صفحه ۷۳۲-۷۳۳، چاپ دارالکتاب الاسلامی 👈 بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، جلد ۲۲، صفحه ۵۴۰، حدیث ۴۹، چاپ مؤسسه احیاء الکتب الاسلامیة 📖 اما شاهد کلام جهت اثبات شهادت پیامبر اکرم (ص) از این کلام مولا علی (ع): 🔸 به این بخش از متن بالا توجه کنید: 👈 «وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کفِّی» 🔹 هرکس ترجمهٔ ظاهری این عبارت را در نظر بگیرد، خیال می‌کند که به این معناست که: 👈 «جانش در کفِ من خارج شد و سپس روی صورتم را با آن مالیدم»! 🔸 که این اصلاً معنی خاصی نمی‌دهد و دور از فصاحت است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ اما «نفس» علاوه بر «روح»، به معنی «خون» نیز هست. در فرهنگ لغت می‌خوانیم: 🔸 نَفس (اسم): 🔸 الجمع : أَنْفُسٌ ، و نُفوسٌ 🔸 النَّفْسُ : الرُّوحُ 🔸 خرجت نفسُه ، و جاد بنَفْسِه : مات 🔸 النَّفْسُ : الدَّمُ ✍ پس ترجمهٔ صحیح این است که: 👈 «از دهان مبارک پیامبر (ص) مقداری خون خارج شد و امیرالمؤمنین (ع) نیز آن خون مقدس را به صورت مبارکشان کشیدند.» 📚 اما از کسانی که به این معنا توجه کرده‌اند، می‌توان افراد زیر را نام برد: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ ابن میثم بحرانی 🔸 شارح متقدم قرن ۶ هجری به‌نام «ابن میثم بحرانی» در زیر عبارت گفته شده از خطبه ۱۹۷ چنین می‌نویسد: ✍ منظور از قول امیرالمؤمنین (ع) این است که هنگام موت رسول خدا (ص) مقداری خون از دهان آن حضرت بیرون آمد و امیرالمؤمنین (ع) آن را به صورتشان کشیدند. 📚 شرح نهج‌البلاغة، جلد ۳، صفحه ۶۱۲-۶۱۳، چاپ دارالحبیب 2⃣ میرزا حبیب‌الله خوئی 🔸 جناب مرحوم «میرزا حبیب‌الله خوئی» نیز در کتاب «منهاج البراعة فی شرح نهج‌البلاغة» چنین مطلبی را با اشاره‌ای از شرح ابن میثم بحرانی و ابن ابی‌الحدید در ذیل خطبه مذکور می‌آورند: ✍ معنی جمله: «و لقد سالت نفسه فی کفی فامررتها علی وجهی» این است که مراد از نفس در اینجا خون است. (اشاره به مسمومیّت ایشان و این‌که طبیعی است از دهان فرد مسموم خون خارج شود همان‌طور که در لحظات شهادت امام حسن علیه‌السلام چنین اتفاقی رخ داد.) 📚 منهاج البراعة، جلد ۱۲، ص ۲۴۰ چاپ منشورات المکتبة الاسلامیة 3⃣ محمد جواد مغنیه 🔸 مرحوم «محمد جواد مغنیه» در کتاب «فی ظلال نهج‌البلاغة» در ذیل این خطبه تصریح می‌کند که: ✍ در قول امیرالمؤمنین (ع)، مراد از نفس، خون رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است.» 📚 فی ضلال نهج‌البلاغة، جلد ۳، صفحه ۱۸۹، چاپ دارالعلم للملایین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
4⃣ سید عباس علی الموسوی 🔸 سید عباس علی الموسوی در شرح نهج‌البلاغه خود می‌نویسد: ✍ قول امیرالمؤمنین (ع) یعنی: از دهان رسول خدا (ص) مقداری خون بیرون آمد و امیرالمؤمنین (ع) آن را به صورتش کشید. 📚 شرح نهج‌البلاغة، جلد ۳، صفحه ۳۹۳، چاپ دارالرسول الاکرم (ص) 5⃣ آیت‌الله مکارم شیرازی 🔸 آیت‌الله مکارم شیرازی در کتاب «پیام امیرالمؤمنین» که به شرح نهج‌البلاغه می‌پردازد، در زیر این عبارت از خطبه ۱۹۷ این چنین می‌نویسد: ✍ «نخست این‌که منظور از نفس خون است که در بسیاری از عبارات فقها و ادبا به این معنا آمده: «نفس سائله» در کتب فقهی به‌معنای خون جهنده است و در اشعار عرب نیز به این معنا استعمال شده است. و گفته‌اند: پیامبر اکرم (ص) در آخرین ساعت عمر، مقداری خون از حلق مبارکش بیرون آمد و از دهان بیرون ریخت و طبق این خطبه آن خون در کف دست مبارک علی (ع) قرار گرفت و آن حضرت به‌عنوان تبرّک بر صورت خود مالید.» 📚 پیام امام امیرالمؤمنین (ع)، جلد ۷، صفحه ۶۶۰-۶۶۱، چاپ انتشارات دارالکتب الاسلامیة 6⃣ ابن ابی‌الحدید 🔸 «ابن ابی‌الحدید» سنّی نیز در شرح خود بر نهج‌البلاغه در توضیح خطبه ۱۹۷ همین مطلب را تصریح و بیان می‌کند: ✍ قول امیرالمؤمنین (ع) یعنی: از دهان رسول خدا (ص) در هنگام فوت مقداری خون بیرون آمد و علی (ع) این خون را به صورتش کشید. 📚 شرح نهج‌البلاغة، جلد ۱۰، صفحه ۱۸۲-۱۸۳، چاپ مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان ⁉️ حال با این مطالب گفته شده سؤالی که در ذهن باقی می‌ماند آن است که به چه سببی بوده که پیامبر خدا (ص) در ساعت آخر عمر شریف، از دهان مبارکشان خون جاری شده است؟ کسانی که معتقدند پیامبر (ص) به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند‌، چه جوابی برای این سؤال و سؤالات دیگر دارند؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ متن کامل مقالهٔ «اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع)» را به‌همراه اسکن اسناد و مدارک در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/12226 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢٧ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٨ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٣٠ تیشری ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ رسول اکرم (ص)، مبدأ تاریخ هجری (١ق) 2⃣ واقعهٔ و نزول آیه در شأن فداکاری امام علی علیه‌السلام (١ق) 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ آغاز صدارت میرزا تقی‌خان فراهانی، ملقّب به صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار (١٢٢٧ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بوتانیست‌های فرانسوی در ایران چه می‌کردند؟! ☠ پروندهٔ ویژهٔ «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت ٢١ 1⃣ احتمالاً قدیمی‌ترین سندی که از حضور و فعالیتِ در ایران منتشر شده، مربوط به «میکائیل زهری» باشد که قبلاً از آن رونمایی شد: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/8661 2⃣ اما طیّ مطالعات، به نکتهٔ بسیار تأمل‌برانگیز دیگری برخوردیم که حضور گیاه‌شناسان غربی در ایران را حداقل از ابتدای تأیید می‌کند. 3⃣ سِر افسر ارشد بریتانیا در حوزهٔ سرزمینی کمپانی هند شرقی و از تاریخ‌نگاران برجستهٔ این ارتش در این زمینه است. 4⃣ وی در کتابی به‌نام «تاریخ جنگ در افغانستان» می‌نویسد: ✍ پیش از حضور ناپلئون در مصر بود که گروهی از در پوشش دانشمندان گیاه‌شناس وارد تهران شده به آغامحمدخان قاجار پیشنهاد کردند که بصره و بغداد را به تصرف درآورد؛ و همچنین به که در هند علیه انگلیس قیام کرده، یاری رساند؛ و دیگر این‌که به فرانسوی‌ها اجازه دهد که در بندرعباس رحل اقامت بیفکنند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
5⃣ لشگرکشی ناپلئون به مصر، بین سال‌های ١٧٩٧ تا ١٨٠١ میلادی رخ داده است؛‌ همچنین تاریخ مرگ آغامحمدخان را ١٧٩٧ میلادی (مقارن ١١٧۶ شمسی) نوشته‌اند؛ شهادت تیپوسلطان نیز در سال ١٧٩٩ رقم خورده است. 6⃣ اگر فرض کنیم که مقارن این سال‌ها، آمدوشد “بوتانیست‌”ها (گیاه‌شناسان) به ایران، رایج بوده و در مورد آن حساسیت چندانی وجود نداشته است (چنان‌که برای رایزنی‌های سیاسی و امنیتی بسیار سطح بالا از این پوشش استفاده می‌شده است)، می‌توان گفت که باید عملیات سرزمین‌مان توسط اروپایی‌ها (یا به‌عبارت بهتر تمدن مهاجم غرب) را حدود ١۴٠ سال دیگر عقب‌تر ببریم. 7⃣ بر این اساس، حداقل از دههٔ ١٧٩٠ در ایران حضور داشته‌اند. 8⃣ پرسش مهمی که اینجا طرح می‌شود این است: 👈 «شناسایی توسط غرب، با چنین سابقهٔ قدیمی، اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد»؟ 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/12245 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٢٨ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٩ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١ حشوان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ ولادت حضرت ابراهیم (١٩۴٨ عبری) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقايسه ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقايسهٔ ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات (١) 📖 نقل قرآنی 🌺 قرآن مجید در سوره هود آیات ۶٩ تا ٧۶، داستان آمدن فرشتگان به نزد حضرت ابراهیم در مسیر خود به‌سوى قوم لوط براى مجازات آنها را این‌گونه بیان مى‌کند: 👈 فرستادگان ما (فرشتگان) براى ابراهیم بشارت آوردند؛ گفتند: سلام! (او نیز) گفت: سلام! و چندان درنگ نکرد که گوساله بریانى (براى آنها) آورد. 👈 (امّا) هنگامى که دید دست آنها به آن نمى‌رسد (و از آن نمى‌خورند) آنها را نا آشنا (و دشمن) شمرد؛ و از آنان احساس ترس نمود. به او گفتند: نترس! ما به سوى قوم لوط فرستاده شده‌ایم. و همسرش ایستاده بود، (ازخوشحالى) خندید؛ پس او را به اسحاق، و بعد از اسحاق به یعقوب بشارت دادیم. 👈 گفت: اى واى بر من! آیا من فرزند مى‌آورم در حالى‌که پیرزنم، و این شوهرم پیرمردى است؟! این راستى چیز عجیبى است! 👈 گفتند: آیا از فرمان خدا تعجّب مى‌کنى؟! این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است؛ چرا که او ستوده و داراى مجد و عظمت است. 👈 هنگامى‌که ترس ابراهیم فرو نشست، و بشارت به او رسید، درباره قوم لوط با ما مجادله مى‌کرد؛ (و تقاضاى عفو آنان را داشت) 👈 چرا که ابراهیم، بردبار و دلسوز و همواره رجوع‌کننده (به‌سوى خدا) بود. 👈 (گفتیم:) اى ابراهیم! از این (درخواست) صرف‌نظر کن، که فرمان پروردگارت فرا رسیده؛ و به یقین عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مى‌آید. ✍ بررسی در این فرازها به چیز عجیب و پیچیده و غیرمأنوس یا غیرمنطقى مطلقاً برخورد نمى‌کنیم، جریانى کاملاً روشن است؛ فرشتگانى مأمور مجازات قوم لوط شدند و قبلاً براى بشارت فرزند، نزد حضرت ابراهیم مى‌آیند. او مى‌خواهد از آنها پذیرایى کند. چیزى نمى‌گذرد که از ماجرا آگاه مى‌شود. او در صدد شفاعت برمى‌آید و به‌زودى مى‌فهمد که کار از کار گذشته و قوم لوط قابل شفاعت نیستند. در این هنگام به او و همسرش بشارت تولد فرزند مى‌دهند و ماجرا پایان مى‌یابد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقايسه ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقايسهٔ ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات (٢) 📖 نقل توراتی 🌐 امّا طبق نوشته تورات، در فصل هجدهم از سفر تکوین: 👈خداوند و سه نفر از فرشتگان در بلوطستان ممرى در یک روز گرم بر ابراهیم آشکار گردیدند. ابراهیم از آن سه فرشته پذیرایى گرمى مى‌کند و آنها غذاى او را مى‌خورند (برخى از این عبارات فهمیده‌اند که خداوند هم از غذاى او خورد! یا این‌که آن سه نفر مظاهر سه‌گانه خدا طبق عقیده تثلیث بودند) به هر حال خداوند بشارت فرزند به ساره داد ولى ساره از این بشارت خندید خداوند ساره را مؤاخذه کرده که چرا خندیدى؟ او منکر شد که نخندیدم! ولى خداوند تأکید کرد که خندیدى! 👈 سپس آنها روانه شدند و ابراهیم آنها را مشایعت کرد و وسط راه خداوند فکر مى‌کند چرا ابراهیم را از اقدامى که مى‌خواهد درباره‌ی قوم لوط انجام دهد بى‌خبر بگذارد؛ لذا به او گفت: «سر و صداى زیادى از شهرهاى قوم لوط شنیدم و گناهان زیادى از آنها نقل مى‌کنند. از آسمان فرود آمده‌ام تحقیق کنم ببینم راستى آنچه به من گزارش داده‌اند درست بوده یا نه! اگر درست بوده آنها را هلاک خواهم کرد». 👈 سپس آن سه نفر روانه به سوى سدوم شدند امّا ابراهیم هم‌چنان در حضور خداوند ایستاده بود و شروع به جر و بحث (به‌اصطلاح چک و چانه) کرد و گفت: از عدالت دور است که اگر در این شهرها ۵٠ نفر صالح باشند آنها را هلاک کنى؛ خداوند اطمینان داد که اگر ۵٠ نفر صالح در آنجا پیدا کند هلاکشان نکند. 👈 ابراهیم با احتیاط کامل عدد را پایین کشید و هر بار براى این‌که اوقات خداوند تلخ نشود! با اعتذار و پوزش تمام سخن را آغاز مى‌کرد؛ حتى دو مرتبه صریحاً گفت: تمنا دارم عصبانى نشوى تا این‌که عدد به ١٠ نفر رسید! مثل این‌که ابراهیم جرأت نکرد بیش از این پائین بیاید؛ لذا در همین‌جا سکوت را بر ادامه‌ی سخن ترجیح داد؛ و هنگامى‌که بحث به این‌جا کشید کلام خدا با ابراهیم تمام شد. خداوند به‌سوى سدوم روانه شد و ابراهیم به مکان خود بازگشت. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقايسه ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقايسهٔ ماجرای ملاقات حضرت ابراهيم با فرشتگان در قرآن و تورات (٣) ✍ بررسی نقل توراتی 🌐 با توجه به این‌که مسلّماً منظور از خداوند در این عبارات همان خداوند جهان است، مطالب زیر را مى‌توان نتیجه گرفت: 1⃣ نسبت جسمیّت به خداوند! كه در چندین مورد از این عبارات به چشم مى‌خورد. 2⃣ نسبت عدم اطلاع به خداوند! زیرا مى‌گوید به زمین آمد تا درباره قوم لوط تحقیق کند. 3⃣ عصبانیت و خشونت خداوند! تا آنجا که ابراهیم تقاضا کند خشمناک نشود و با لطائف الحیلى مى‌خواست از خشم و خشونت او درباره بندگانش بکاهد. 4⃣ فرشتگان غذا مى‌خورند! 5⃣ ساره آن زن با ایمان و معرفت، از بشارت خداوند خندید و سپس منکر هم شد! 🎯 اینها نقاط ضعف روشن این افسانهٔ دروغین است که در تورات تحریف یافته، به خداوند نسبت داده شده است. ولى هنگامى‌که اصل جریان را در قرآن مطالعه مى‌کنیم هیچ‌یک از این اشتباهات و نسبت‌هاى ناروا را در آن نمى‌بینیم و با این مقایسه حقایق بسیارى روشن مى‌شود. 📚 منبع: کتاب پيام قرآن، آيت‌الله مكارم شيرازى، ج۸ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مقاله‌ی برگزیده از سایت اندیشکده ✡ مهاجرت ابراهیم و ظهور بنی‌اسرائیل 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/1565 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢٩ مهر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٣ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٠ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢ حشوان ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پروژه عقاب؛ دیوید راکفلر؛ پهلوی / مقدمه 1⃣ قبلاً در پرونده «جنگ جهانی غذا» نقش راکفلرها و نیز کیسینجر در شکل‌دهی به آرایش قدرت در جهان، و نیز تأثیرگذاری آنها بر حوزه‌ی کشاورزی و غذا در کل دنیا مورد بررسی قرار گرفت. 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/9387 2⃣ متن خواندنیِ زیر، ترجمهٔ گزارش نیویورک تایمز است که به‌قلم «دیوید دی. کرک‌پاتریک» به‌رشتهٔ تحریر درآمده است. 3⃣ در این متن، نقش حلقهٔ اقتصادی راکفلرها و کیسینجر، و نقش بنگاه‌های مالی آنان در روابط ایران و آمریکا، و نیز میزان تأثیرگذاری این «دولت-کمپانی»ها بر ایالات متحده به‌خوبی تصویر شده، که بخشی از پازل ما در پرونده را کامل می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ محمدرضا پهلوی و ملکه فرح در ٢۶ دی ١٣۵٧ از ایران خارج شدند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پروژه عقاب؛ دیوید راکفلر؛ پهلوی (١) 1⃣ چهل سال پیش، در یک شامگاه اواخر پاییز، یک هواپیمای زهوار دررفتهٔ «جت گلف‌استریم٢» در «فورت لادردیلِ» فلوریدا فرود آمد در حالی‌که یک مسافر «شاهوار اما بیمار» را حمل می‌کرد که تقریباً کسی انتظارش را نداشت. 2⃣ مسافران این هواپیما، شامل یک مأمور سیاسیِ جمهوری‌خواه، تنی چند از افسران نظامیِ ایران، ۴ سگ بدبو و بیش‌فعال، و ، شاه تازه‌خلع‌شدهٔ ایران بودند. 3⃣ وقتی هواپیما نشست، تنها کسی که منتظر رسیدن شاه مخلوع بود، یک مدیر ارشد بود، که نه‌تنها کاخ سفید را برای پذیرفتن شاه سابق مجاب کرده بود، بلکه هم برای شاه و همراهانش روادید مهیا کرده بود، و هم مدارس و عمارت‌های خصوصی را برای خانواده او جست‌وجو کرده، و هواپیمای گلف‌استریم را برای آوردنش هماهنگ کرده بود. 4⃣ رئیس ستاد کارکنان آقای رئیس بانک، ، صبح روز بعد در مراسمی که در بانک برگزار شد، اعلام کرد: «عقاب به زمین نشست». 5⃣ کمتر از دو هفته بعد، به‌تلافیِ پذیرش شاه توسط ایالات متحده، دانشجویان انقلابی ایران، در تهران را اشغال کردند، و پس از آن بیش از ۵٠ فرد آمریکایی -و البته دولت واشنگتن- را برای ۴۴۴ روز به‌گروگان نگه‌داشتند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مردم در سال ١٩٧٨ در حال سوزاندن عکس محمدرضا شاه در تهران ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter