eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
687 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ سند ۲۰۳۰ کجا را نشانه گرفته است؟ (1) 🎯 پروژه‌ای جهانی 1⃣ سند موسوم به ۲۰۳۰ سازمان را می‌توان یکی از موارد طراحی بین‌المللی دانست. البته این سند تنها یکی از ۱۷ هدف پروژه‌ی جهانی است. 2⃣ میلینیوم یا اعلامیه‌ی هزاره‌ی سازمان ملل متحد با هدف توسعه‌ی پایدار، از مهم‌ترین طرح‌هایی است که توسط سازمان ملل به منظور ملت‌ها و یکسان‌سازی فرهنگ‌ها سال‌ها در دستور کار نهاد‌های مرتبط با این سازمان قرار گرفته بود و سرانجام شکست خورد. 3⃣ پس از شکست این پروژه، در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ی جدیدی از سوی سازمان ملل مطرح شد و در مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رؤسای جمهور کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که این برنامه به صورت without voting، یعنی بدون رأی و نظر مخالف به تصویب رسیده است، در حالی‌که اگر مخالفتی از سوی هیئت ایرانی حاضر صورت گرفته بود، این برنامه با «اجماع عمومی» تصویب نمی‌شد. امری که انتظار می‌رفت با توجه به مغایرت‌ها و تضادهای واضح و مشخص این برنامه با فرهنگ و اسناد بالادستی کشورمان، با مخالفت هیئت جمهوری اسلامی به‌عنوان داعیه‌دار حکومت اسلامی قرار بگیرد. 4⃣ پس از اجلاس عمومی سازمان ملل، اجلاسی با حضور وزرای ۱۳۰ کشور از جمله ایران در اینچئون کره‌ی جنوبی برگزار می‌شود. سندی که از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان برنامه‌ی آموزشی در مسقط طراحی شده بود، در این اجلاس به تصویب و امضا می‌رسد. هرچند که تا به امروز هیچ خبر رسمی‌ای مبنی بر امضای وزیر وقت آموزش و پرورش بر این سند منتشر نشده است. 5⃣ این تعهد در حالی صورت می‌گیرد که دو نهاد نظارتی مهم در این موضوع یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و نهادهای فراقوه‌ای نظیر مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی امنیت ملی از پذیرفتن این سند بی‌اطلاع بوده‌اند! ✍ گزارش از: علیرضا خورسند ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣ هشتگ اصلی :
✡ اهداف توسعه هزاره (Millennium Development Goals)، هشت آرمان بود که قرار بود تا سال ۲۰۱۵ بدست آیند اما شکست خورد: 1⃣ از بین بردن فقر شدید و گرسنگی 2⃣ دست‌یافتن به آموزش ابتدایی همگانی 3⃣ گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان 4⃣ کم کردن مرگ کودکان 5⃣ بهبود سلامت مادران 6⃣ مبارزه با ایدز، مالاریا،توبر کلوز و... 7⃣ تضمین پایداری محیط زیست 8⃣ گسترش مشارکت جهانی برای توسعه ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سند ۲۰۳۰ کجا را نشانه گرفته است؟ (2) 🎯 تصویب و اجرای پنهانی 1⃣ در جلسه ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ هیئت دولت، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی، الزامی می‌شود! این کارگروه موظف می‌شود که برنامه‌های اجرایی این سند را به سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد. 2⃣ نخستین واکنش رسمی به این مصوبه هیئت دولت، چهار ماه پس از اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد، زمانی که ستاد نقشه جامع علمی کشور، با گلایه از عدم اطلاع‌رسانی دولت به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگرانی خود را از تصویب و اجرای این سند اعلام می‌کند. 3⃣ با ادامه یافتن اجرای این سند و عدم پاسخ‌گویی مسئولان مربوطه، این نگرانی به صحن عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ سرایت کرد و در حضور رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه، نگرانی از تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ با صحبت چند تن از اعضای شورا به ریاست‌جمهوری منتقل شد. در حالی‌که انتظار عمومی اعضای شورا بر این بود که روند رای‌گیری و در دستور‌کار قرار گرفتن توقف و اصلاح سند ۲۰۳۰ آغاز می‌شود اما رئیس‌جمهور این مسئله را به جلسه بعدی موکول می‌کند. 4⃣ پس از این اتفاق، موضوع سند ۲۰۳۰، با حضور مدیر کل کمیسیون ملی در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار می‌گیرد. محورهای این جلسه بدین شرح است: 🔸عدم مشارکت و اطلاع‌رسانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد انتقاد است. 🔸اسناد آموزشی بالادستی نظام، اسنادی مترقّی هستند که کشور را بی‌نیاز از اسناد ابلاغی از سایر جوامع بیگانه می‌کند. 🔸روند ابلاغ و ترجمه این سند متوقف شود، تا از تداخل و تعارض در نظام آموزشی کشور جلوگیری شود. 🔸در بسیاری از جملات بیانیه اینچئون عباراتی وجود دارد که نشانگر بودن بندهایی از این بیانیه می‌شود. 🔸 بودن و ، آموزش معلمان به شیوه غربی، ، حذف آیات جهاد و ممنوعیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و... از جمله موارد اختلافی و متضادی است که این سند با فرهنگ اسلامی ایرانی دارد. 🔸پذیرش نقش راهبری، نظارت و گزارش‌دهی به یونسکو محکوم می‌شود. 5⃣ در حقیقت با پذیرش این سند علاوه‌بر تغییراتی که در نظام آموزشی کشور پدید می‌آید، این تعهد به‌وجود می‌آید که مهم‌ترین آمار‌ها و اطلاعات که مربوط به نسل جوان و نوجوان کشور است به صورت گزارش‌های مداوم به نهادهای بیگانه اعلام شود. در پایان این جلسه که با حضور مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، مقرر شد تا اجرای این سند سریعاً متوقف شود. ✍ گزارش از: علیرضا خورسند ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣ هشتگ اصلی :
✡ اهداف توسعه پایا (Sustainable Development Goals) با عنوان رسمی: «دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایا» یا: «سند ۲۰۳۰ یونسکو» شامل ۱۷ هدف هستند که در سپتامبر ۲۰۱۵ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. این دستورکار جایگزین اهداف توسعه هزاره شد که شکست خورده بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سند ۲۰۳۰ کجا را نشانه گرفته است؟ (3) 🎯 علی رغم این مصوبه بازهم دولت اجرای این سند را متوقف نمی‌کند و ماه‌های آینده هم اجرای آن ادامه می‌یابد تا زمانی که رهبر انقلاب در دیدار با معلمان به اجبار، شخصاً به روند اجرای سند ورود می‌کنند و می‌فرمایند: 1⃣ «این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرف‌ها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار این‌ها بدهد و تسلیم این‌ها بشود. 2⃣ به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای -که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّت‌های گوناگون، با تمدّن‌های مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. 3⃣ اگرچنانچه با اصل کار شما نمی‌توانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشیٰ دارد، خطّ و‌ ربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما می‌دانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. 4⃣ این‌که ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست.» 🌐 با این بیانات بود که بلافاصله و به اجبار روند اجرای سند ۲۰۳۰ متوقف شد. از سوی دیگر سند ۲۰۳۰ تعارضات فراوانی با اسناد بالادستی نظام شامل، سند چشم‌انداز بیست ساله، نقشه‌ی جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و حتی اصول ۷۷و ۱۵۳ قانون اساسی دارد. ✍ گزارش از: علیرضا خورسند ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣ هشتگ اصلی :
🎯 امام خامنه‌ای: 1⃣ جان کلام در #سند2030 که فصل مهمی از آن به آموزش و پرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات، بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. 2⃣ غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما ... در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کراوات‌زده ظاهرسازی شود که براحتی آدم می‌کُشند و به آدم‌کش‌ها کمک می‌کنند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سند ۲۰۳۰ کجا را نشانه گرفته است؟ (4) 🎯 آموزش بهانه است! 1⃣ سند ۲۰۳۰ را می‌توان مدخل ورودی برنامه‌ی جامع سازمان ملل برای تسلط بر کشورها به بهانه‌ی موهوم توسعه‌ی پایدار دانست. 2⃣ این برنامه که در ادامه‌ی پروژه‌ی جهانی است، در چهارمین و مهم‌ترین هدف از اهداف ۱۷ گانه‌ی این پروژه، قرار گرفته است. 3⃣ در حقیقت آغاز و نقطه‌ی شروع این پروژه با تغییر نظام آموزشی کشورها صورت می‌گیرد، حال آن‌که برای رسیدن به جامعه‌ی جهانی یکپارچه و مقبول ، تنها لازم است تا نسل آینده با ملی و مذهبی خود بیگانه شود. 4⃣ در این میان نباید غافل شد که نهادها و سازمان‌های جهانی همواره در راستای هم‌افزایی اطلاعاتی و بازوهای اجرایی ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانش در سطح بین‌الملل فعالیت می‌کنند. 5⃣ در حقیقت این برنامه‌ی جهانی اهدافی مهم‌تر از صِرف تغییر نظام آموزشی را در کشور را دنبال می‌کند و آن تغییر همه‌جانبه در اقتصاد، سیاست، قوانین مدنی و است، به‌گونه‌ای که در نظام مرکز- پیرامونیِ جامعه‌ی جهانی، ایران به کشوری پیرامونی و تابعِ جامعه‌ی جهانی تبدیل شود. 6⃣ کشوری که با قبول سرکردگی و یک دولت و فرهنگ خاص، خود را عرضه‌کننده‌ی مواد خام و تأمین‌کننده‌ی نیروی انسانی برای مناسبات جهانی بداند و حق تصمیم‌گیری در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی را از خود سلب نماید. 7⃣ بیخود نیست که در این سند، از عبارت برای تعریف مردمان یک سرزمین استفاده شده است. موضوعی که به مرور، روح یک ملت را نیز نشانه گرفته و به خطر خواهد انداخت. ✍ گزارش از: علیرضا خورسند ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣ هشتگ اصلی :
متن سند 2030.pdf
1.21M
✡ متن رسمی منتشره سند آموزشی 2030 (بیانیه اینچئون) به زبان فارسی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
4_5929293229341017202.pdf
790.5K
🎯 ارزیابی سند آموزشی 2030 (بیانیه اینچئون) و مقایسه‌ی مفاد آن با سند تحول ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
4_5929293229341017201.pptx
2.3M
🎯 نقدی بر سند آموزشی 2030 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟ 🎯 آیا تنش‌های کنونی در ایران ناشی از تعارضات فکری «اصول‌گرایان» و «اصلاح‌طلبان» یا «لیبرال‌ها» و «هواداران انحصار دولتی» است؟! ✍ استاد عبدالله شهبازی پاسخ می‌دهد: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟ 🎯 اول: 1⃣ در چند روز اخیر خط تبلیغاتی جدید و پرقدرتی دال بر احتمال وقوع آمریکا به ایران برجسته شده است. این احتمال را چقدر باید جدی گرفت؟ 2⃣ این روزها تحولات را با دقت دنبال می‌کنم زیرا مهم‌ترین مدلی است که می‌تواند اهداف و روش‌های دولت ترامپ را آشکار کند. 3⃣ ابتدا توجه کنیم که ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا دارای مرز دریایی هستند؛ فاصله جزایر پورتوریکو (اقلیم تحت حاکمیت آمریکا) تا خاک ونزوئلا حدود ۱۳۰۰ کیلومتر و فاصله پورتوریکو تا میامی (مرکز ایالت فلوریدا) ۱۶۰۰ کیلومتر است یعنی به‌سادگی امکان حملات موشکی و دریایی و انتقال نیروی نظامی آمریکایی ممکن است. 4⃣ اگر وضع داخلی کنونی آمریکا اجازه‌ی مداخله نظامی می‌داد، شک نکنیم که ترامپ علامتی همدلانه در موافقت با درخواست‌های و ، سناتورهای مهاجم و جنگ‌طلب فلوریدا (مأمن اصلی مافیای مقتدر شکل گرفته بر بنیاد مهاجرین کوبایی ضد کاسترو در دهه ۱۹۶۰ و سپس مهاجرین نیکاراگوئه و ونزوئلا و سایر کشورهای آمریکای لاتین) نشان می‌داد که از همان سه‌شنبه، روز و مفتضحِ تیم بولتون-آبرامز در ونزوئلا، خواستار مداخله‌ی نظامی مستقیم آمریکا شدند. 5⃣ چنین نشد. پس از شکست سریع طرح کودتایی دولت ترامپ، فضا به حالت روزهای قبل بازگشت. رفتار دولت ترامپ در قبال ونزوئلا بار دیگر مبتنی شد بر و سنگین و تلاش برای دو شقه کردن جامعه‌ی ونزوئلا و سوق دادنِ این کشور به . 6⃣ رفتار دولت ترامپ در قبال ایران از همین الگو پیروی می‌کند به اضافه‌ی تجارب دو تحول بزرگ تاریخ معاصر ایران که کانون‌های غربی شناخته شده در طراحی و اجرای آن، بر بنیاد بسترهای داخلی، سهم جدی داشتند: 👈 کودتای ۱۲۹۹ و استقرار دیکتاتوری رضا خان و دوران چهار ساله انحلال قاجاریه و استقرار سلطنت پهلوی (۱۳۰۴) 👈 و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که بر دوشقه کردن و تشدید تنش داخلی استوار بود و با عملیات ربودن و قتل سرتیپ افشارطوس، رئیس شهربانی دولت مصدق، در ۳۱ فروردین ۱۳۳۲ و جنگ تبلیغاتی سنگین و بحران شدید سیاسی ناشی از آن آغاز شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟ 🎯 دوم: 1⃣ مرسوم شده که برای تبیینِ تعارضاتِ داخلی کنونی و رو به تشدیدِ از مفاهیم کلان و مبهم، یا (Metanarratives)، همچون نزاع دو جناحِ و یا تعارض دو نگاه و (شبه سوسیالیستی) به اقتصاد استفاده می‌کنند. 2⃣ این رویکرد به شدت گمراه‌کننده است. 3⃣ آنچه در ایران می‌گذرد، هرچند در خاستگاه و سیر تکوین خود، در این تعارضاتِ نظری نیز ریشه دارد، ولی اکنون بیش از هر چیز، تکاپویِ تخریبیِ کانون‌هایی است که تعبیر زیبنده‌ترین عنوان برای آن است. 4⃣ این مافیایی است که از دوران جنگ هشت ساله با ورود به معاملاتِ غیرقابل کنترل و فسادآور با خارج، به‌ویژه قاچاق اسلحه و نفت، واردِ پیوند و تعامل با مافیاهای مشابه، به‌ویژه و شد و سپس برای و انتقال ثروت‌های کلان خود، به تداوم و تعمیق این ارتباطات پرداخت. 5⃣ هسته‌ی اصلی اقداماتی که در جهت به ستوه آوردن و برانگیختن مردم به شورش و «فروپاشیِ ایران از درون» انجام می‌شود را باید در عملکرد این کلپتوکرات‌های عمیقاً فاسد جستجو کرد که به تعبیر ژنرال پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا، از هرگونه حسِّ میهن‌دوستی بی‌بهره‌اند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا تهاجم نظامی آمریکا به ایران جدی است؟ 🎯 سوم: 🌐 گمراه‌کننده بودنِ کاربرد این‌گونه مفاهیمِ کلان برای تبیینِ چالش‌های کنونی ایران، در کامنت یکی از دوستان به خوبی بیان شده که عیناً نقل می‌کنم: 👈 «نه این دولت و نه هیچ دولتی در جمهوری اسلامی نیستند، هیچ اقتصادی دستوری‌تر از اقتصاد ما پیدا نمی‌کنید. 1⃣ مگر اقتصاد لیبرالی این همه مداخلات دولتی و مراجع اقتصادی اجرایی دولتی دارد؟ 2⃣ مگر اقتصاد لیبرالی این همه مراجع مقررات‌گذار برای همه شئون اقتصادی کشور دارد؟ 3⃣ مگر نه اینکه در اقتصاد لیبرال قوانین ضدانحصار جلوی ایجاد تراست‌ها و کارتل‌های منحصربفرد و حاکمیت آن‌ها بر بازار را می‌گیرد؟ 4⃣ مگر نه در اقتصاد لیبرال رقابت در بازار آزاد است که قیمت‌ها را مشخص می‌کند؟ 5⃣ مگر نه اینکه در اقتصاد لیبرال مالکیت خصوصی و حقوق مالکانه اشخاص محترم است؟ 👈 در عمل که دولت‌ها بر خلاف این مشی عمل کرده‌اند: مالکیت خصوصی مردم و اموال خصوصی آن‌ها را تباه کرده‌اند، در همه‌ی مسائل مقررات‌گذاری می‌کنند، خود انحصار می‌دهند و رقبا را با حمایت از انحصارگران درهم می‌شکنند. این اقتصاد، لیبرال نیست، کمونیستی هم نیست، ملغمه‌ای پر از است که سودِ خود را در آن دنبال می‌کنند.» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ نژاد برتر به دنبال برده‌داری!! 🎬 در این ویدئو حاخام کشتیل در مدرسه عقیدتی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «به امید خدا برده‌داری باز خواهد گشت. عرب‌ها باید برده‌ی ما باشند، می‌خواهند که برده باشند، این مسئله ژنتیک است. آری ما به برتری نژادی یهود باور داریم.» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هاشمی رفسنجانی روز 18 آبان 1369 «مانیفست دولت» و «سیمای سیاست» خود را با عنوان «مانور تجمل» در خطبه‌های نماز جمعه ارائه کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (6) 1⃣ دیگر به سوی غلتیده بود و اکبر بانی تحولاتی شد که آثار زیان‌بار آن، سال‌ها بعد گریبان خودش را نیز گرفت. او البته در ظاهر سعی می‌کرد بیشتر روی مسائل اقتصادی متمرکز باشد و شخصیت سیاسی‌اش را هر چه بیشتر از حاشیه‌های اقدامات لیبرالی دولت در حوزه‌ی فرهنگ و سیاست دور نگه دارد. 2⃣ با این حال حتماً به پیامدهای فرهنگی و سیاسی استراتژی کابینه‌اش اشراف داشت؛ همان استراتژی‌ای که «متحدانِ» پنهانِ روزهای ریاست‌جمهوری و «منتقدانِ» آشکارش در آن را نشان‌دهنده‌ی «سیمای مترقی بورژوازی» خواندند. 3⃣ هاشمی رفسنجانی روز 18 آبان 1369 «مانیفست دولت» و «سیمای سیاست» خود را با عنوان در خطبه‌های نماز جمعه ارائه کرد: 👈 اظهار «فقر» و «بیچارگی» کافی است. این رفتارهای «درویش مسلکانه» وجهه‌ی جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به «مانور تجمّل» روی آورند... هر چند ما «فقیر» باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد، اما برای آن‌که در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان، «ملتی مفلوک» جلوه نکنیم، لازم است تا «جلوه‌هایی از تجمل» در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رؤیت شود. 4⃣ چنان‌که بعدها نوشتند: شخصِ «هاشمی رفسنجانی به جنگ گفتمان رسمی انقلاب رفت؟!». آنچه بدیهی است، خطبه‌های نماز جمعه او خبر از ظهور سیاست‌هایی جدید می‌داد که با آموزه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تعارض داشت. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/khashemi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ رئیس «دولت کارگزاران» برای مشروعیت‌بخشی به برنامه «توسعه اقتصادی» خود، قرائتی تازه از زندگی پیامبر اعظم (ص) ارائه کرد. رفسنجانی با نکوهش شدید «زندگی فقیرانه» گفت: «رسول اکرم برای هر زن [از زنان خود] یک اتاق تهیه کرده بودند، در حالی که دیگران فاقد آن [امکانات] بودند»! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (6) 1⃣ رئیس «دولت کارگزاران» چاره‌ای نداشت تا برای مشروعیت‌بخشی به برنامه‌ی خود به قرائتی تازه از زندگی پیامبر اعظم (ص) اتکاء کند. به‌تدریج، و «دین» نه در نظر بلکه در عمل با هم در می‌آمیخت. در لحظه‌ای از همان خطبه‌ها، وقتی هاشمی رفسنجانی به نکوهش شدید «زندگی فقیرانه» و «حزب‌اللهی‌های یقه چرکین» دست زد، با استناداتی روایی گفت: «رسول اکرم برای هر زن [از زنان خود] یک اتاق تهیه کرده بودند، در حالی که دیگران فاقد آن [امکانات] بودند»!! 2⃣ این قرائت‌ بعدها به جایی رسید که تابستان سال 1387 سردبیر ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران ایران به صراحت ادعا کرد اگر حضرت خدیجه (س) به‌عنوان یک در کنار حضرت محمد (ص) نبود، «پیامبر به انجام رسالت خویش موفق نمی‌شد»!! 3⃣ کارگزاران دولت هاشمی می‌پنداشتند: «قانون مدرن» هم «دینی» و هم «عادلانه» است، چون همانند قرائت اکبر هاشمی رفسنجانی «کام گرفتن از خلقت دنیا» را «فریضه‌ی اسلامی» می‌پندارند و می‌گویند «لیبرال‌ها و محافظه‌کاران سعی می‌کنند از دنیا لذت ببرند، اما لذت مشروع؛ و شریعت در اینجا نه اخلاق که قانون است»!! 4⃣ این قانون البته منافع «کمونیست‌ها» و «مسلمانان» را هم بهتر تامین می‌کند! چون: 👈 «در چنین نظامی، بلوک‌های اجتماعی نمایندگان سیاسی خود را دارند. «نهادهای اقتصادی» وابسته به هر بلوک از نمایندگان خاص خود با پول و رأی دفاع می‌کنند و برای به دست آوردن حکومت رقابت می‌کنند. در چنین نظامی، سرمایه‌داری مانند «فردریش انگلس» می‌تواند از «حزب کمونیست» دفاع کند و سرمایه‌داری مانند «حضرت خدیجه» از «جامعه اسلامی» حمایت کند»!! 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/khashemi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ رویکرد کارگزاران، ناشی از همان ذات سرمایه‌داری نوپا و بورژوازی نوخاسته‌ای است که در انگلستان به‌خاطر منافع اقتصادی‌اش حاکم وقت را برکنار و اعدام کرد و در ایران هم خرده بورژوازی شبه‌مدرن را برای مقابله با سیاست‌های نظام به کوچه و خیابان فرستاد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (6) 1⃣ دبیر کل ایران در تبیین مرام‌نامه و فلسفه‌ی نزدیک‌ترین گروه سیاسی به گفت که در عرصه‌ی سیاسی و آشتی پذیرند و «دیدگاه لیبرالیِ ما معتقد است که حاکمیت مسئول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما می‌دهد»!! 2⃣ مرعشی سپس با لحن ویژه‌ی خودش، خیلی هیجان‌زده درباره پروژه و برای «تغییر رهبری نظام» ابتدا خیلی محافظه‌کارانه اظهار داشت اگر سیاست‌های حزب کارگزاران با سیاست‌های رهبری مغایر بود، کارگزاران در چارچوب سیاست‌های رهبری عمل می‌کند، اما یک دفعه تفسیری خلاف نص از «قانون اساسی» ارائه داد: 👈 «این پتانسیل در قوانین موجود است که «کارگزاران سازندگی» به تنهایی و یا در ائتلاف با مجموعه‌ای از احزاب می‌تواند «ترکیب مجلس خبرگان» را به شکلی تعیین کند که اعضای آن خبرگان به این دلیل که سیاست‌های رهبری در آن مقطع را مناسب با زمان و شرایط کشور نمی‌دانند، اقدام به کنند. لذا بر همین اساس رهبر «تغییر» می‌کند. اینچنین است که احزابی که «ترکیب خبرگان» را چیده‌اند، می‌توانند اهداف و سیاست‌های مدنظر را از طریق «رهبری جدید» اعمال کنند»!! 3⃣ رویکرد کارگزاران، ناشی از همان ذات سرمایه‌داری نوپا و بورژوازی نوخاسته‌ای است که در انگلستان به‌خاطر منافع اقتصادی‌اش حاکم وقت را برکنار و اعدام کرد و در ایران هم خرده بورژوازی شبه‌مدرن را برای مقابله با سیاست‌های نظام به کوچه و خیابان فرستاد؛ مدلی دیگر از «شورش اشرافیت علیه جمهوریت» با پشتوانه «ارتش بورژوازی در کوچه». 4⃣ منشاء ظهور این انگاره‌ها را باید درون یک پیوند سیاه جست و تنها هم درباره‌ی نتایج «پیوند» دولت اکبر هاشمی رفسنجانی با طبقه «سرمایه‌داری نوپا» اتفاق‌نظر نداشتند. ، تاریخدان ایرانی‌تبار و یکی از اعضاء هشت‌گانه‌ی مرکز نشر اسناد تاریخی CIA در کتاب «تاریخ ایران مدرن» معتقد است: سیاست‌های توسعه‌ی اقتصادی دولت سازندگی اگرچه کشور را به «بحران» کشید، اما «راه را نه برای یک انقلاب بلکه برای اصلاحات هموار کرد.» 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/khashemi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ هاشمی رفسنجانی همواره می‌گفت که او سبب پیشرفت سیاسی #سیدمحمد_خاتمی بوده و «اگر من هم می‌خواستم ادامه دهم، به همین جاها می‌رسیدم»! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (4) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (6) 1⃣ هم که با امکانات «پروژه توسعه سیاسی» را با همکاری استادش در «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» پیش می‌برد، پس از چهره‌ی خود را به منتقد جدّی هاشمی رفسنجانی تغییر داد و معتقد بود شکل‌گیری انتخابات سال 1376 را باید واکنشی انتقادی به عملکرد «دولت سازندگی» دانست! 2⃣ و به‌عنوان چهره‌های شاخص اما نظری سراپا متفاوت با او داشتند. مرعشی می‌گفت: «لیبرال‌ترین سیاستمدارِ جمهوری اسلامی» است! و نوری نیز در گفت‌وگویی که شهریور 1377 در مقام وزیر کشور با هفته‌نامه راه نو داشت، سند الگوی را به نام رئیس «دولت سازندگی» زد! 3⃣ نمی‌توان مانند برخی نظریه‌پردازان رأی قطعی داد که رئیس دولت سازندگی «راستی» بود که حامل پیام «چپ» شده بود یا او کسی است که با «راست» می‌نشیند و با «چپ» برمی‌خیزد، اما می‌توان حداقل توافق داشت که دوم خرداد «غروب» اکبر هاشمی رفسنجانی نبود، بلکه «طلوع» دیگران بود؛ بازیگران سیاسی دیگری که برخلاف پنداشته‌های حجاریان و بنا به روایت عبدالله نوری، رئیس «دولت سازندگی» سبب قدرت گرفتن آن‌ها به شمار می‌رفت. هاشمی رفسنجانی همواره می‌گفت که او سبب پیشرفت سیاسی بوده و «اگر من هم می‌خواستم ادامه دهم، به همین جاها می‌رسیدم.» 4⃣ فقط عبدالله نوری و سیدحسین مرعشی، رفسنجانی را یک نمی‌خواندند. ایران‌شناسانی مانند نیکی آر. کدی و رابین رایت یا کنت پولاک که از بلندپایه‌ترین تحلیلگران امنیتی – نظامی CIA در امور ایران بود، دیدگاه‌های مشابهی را نشر داده‌اند. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/khashemi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در چشم ناظران CIA یک «تقابل» در حال شکل‌گیری بود و به نظر یرواند آبراهامیان: «پیوندهای رهبری و رئیس‌جمهور از هنگامی که دومی، پس از یک برنامه‌ی دیدار از پکن، الگوی چینیِ توسعه اقتصادی را مدنظر قرار داد، با یکدیگر فاصله گرفت»! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 هاشمی و خاتمی : دو روی یک سکه؟ (5) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت 30) 🌐 سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری (6) 1⃣ از یک واقعیت نباید چشم پوشید. اصلاحات اقتصادی منجر به ظهور یک «الگوی لیبرالی» شد، چون از برنامه‌های اصلاحی پیشنهادی پیروی می‌کرد! شاید آن بسته، جعبه دربسته‌ای بود که رئیس‌جمهور از تبعاتش آگاه نبود، اما در صورت صحتِ این فرض باید در برابر منتقدان متخصص عقب‌نشینی می‌کرد و البته این کار را نکرد. 2⃣ هاشمی رفسنجانی در اجرای سیاست‌های اصلاحات و توسعه‌ی اقتصادی خود سخت مصرّانه دست به اقدام می‌زد و همین اصرار، ستایش پژوهشگران خارجی را برانگیخت، زیرا آنها خوب می‌دانستند که نتایج این «مدرنیزاسیون اجتماعی» و «لیبرالیزاسیون اقتصادی» در ایران پس از جنگ تحمیلی چه وقایعی را به بار خواهد آورد! 3⃣ اینان از اختلاف استراتژیک دولت با خط‌مشی کلان رهبری نظام در این عرصه خرسند می‌گشتند؛ مانند که می‌نویسد: هاشمی رفسنجانی در پایان دهه 1360 یادآور شد «زمان آن رسیده تا انقلاب در مسیر طبیعی خود قرار گیرد» و گرچه هاشمی «از کاربرد واژه‌ی خودداری می‌کرد، اما اقدامات عاجلی را برای آزادسازی اقتصاد اتخاذ کردند. افزون بر این آیت‌الله خامنه‌ای نیز اغلب را در مقام بخشی اجتناب‌ناپذیر از غرب مورد نکوهش قرار می‌داد.» 4⃣ این‌چنین در چشم ناظران CIA یک در حال شکل‌گیری بود و به نظر آبراهامیان: «پیوندهای رهبری و رئیس‌جمهور از هنگامی که دومی، پس از یک برنامه‌ی دیدار از پکن، الگوی چینیِ توسعه اقتصادی را مدنظر قرار داد، با یکدیگر فاصله گرفت.» 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 yon.ir/khashemi ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: