✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (۴)
1⃣ در همین زمان که ناتان روچیلد در لندن ثروت افسانهای میاندوخت، برادر کوچکش #جیمز_مایر_روچیلد در پاریس، شاخهٔ فرانسوی #امپراتوری_روچیلدها را بنیاد مینهاد. جیمز بهسرعت به بانکدار درجهٔ اول و مهمترین شخصیت جامعه یهودی فرانسه بدل شد. او سرمایهگذار اصلی دربار فرانسه بود.
2⃣ نام جیمز روچیلد بهعنوان پیشاهنگ احداث راهآهن در تاریخ فرانسه ثبت است. جیمز روچیلد با دودمانهای سلطنتی اروپا نیز رابطهٔ حسنه داشت و دوست شخصی و واسطهٔ مالی #لئوپولد_اول، شاه بلژیک، محسوب میشد.
3⃣ گفتیم مایر آمشل (پدرِ برادرانِ روچیلد) با سه پسرش در فرانکفورت ماند. او در بحبوحهٔ جنگهای ناپلئونی درگذشت و پسر بزرگش آمشل مایر در رأس شاخهٔ پدری روچیلدها در فرانکفورت قرار گرفت.
4⃣ #آمشل_مایر_روچیلد عضو شورای دولتی تجارت پروس شد و در طول جنگ و بحران اقتصادی پس از آن مبالغ معتنابهی به حکّام آلمان وام داد. با مرگ آمشل، که وارثی بر جای نگذارد، فعالیتهای شاخهٔ فرانکفورت توسط برادرزادهاش مایر کارل پی گرفته شد.
5⃣ #مایر_کارل_روچیلد عضو مجلس لردهای پروس شد. نام مایر کارل روچیلد بهعنوان نخستین #یهودی که به عضویت جامعه اشراف آلمان درآمد در تاریخ ثبت است. مایر کارل در دوران حکومت بیسمارک، نقش بانکدار خصوصی او را ایفاء میکرد و با پیشنهاد و هدایت او بانک دولتی پروس تأسیس شد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «سالومون مایر روچیلد»؛ بنیانگذار شاخهٔ اطریشی بنیاد روچیلد
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم (۵)
1⃣ #سالومون_مایر_روچیلد در سال ١٨١۶ به وین رفت و شاخهٔ اطریشی «بنیاد روچیلد» را بنا نهاد. سالومون از دوستان نزدیک مترنیخ، صدراعظم مقتدر اطریش شد. سالومون با بهرهگیری از دوستی مترنیخ به چنان موقعیتی در اطریش دست یافت که پیش از او یهودیان فاقد آن بودند.
2⃣ سالومون در سال ١٨٢٢ با دریافت لقب بارون به جرگهٔ اشرافیت اطریش پیوست. همانگونه که جیمز روچیلد بنیانگذار راهآهن فرانسه است، سالومون نیز نخستین راهآهن اطریش را بنیاد نهاد. نام سالومون بهعنوان مؤسس بانک دولتی اطریش در تاریخ این کشور ثبت است همانگونه که نام برادرزاده او، مایر کارل روچیلد، بهعنوان بنیانگذار بانک دولتی آلمان!
3⃣ فعالیتهای سالومون توسط پسرش، آنسلم روچیلد دنبال شد که در سال ١٨۶١ به عضویت مجلس لردهای اطریش منصوب گردید. شاخهٔ اطریش در سالهای قبل از جنگ دوم جهانی مالک عمدهترین معادن زغال سنگ اروپای مرکزی بود.
4⃣ با ظهور #نازیسم، نوههای آنسلم روچیلد، در سال ١٩٣٨ به انحلال رسمی شاخهٔ اطریش دست زدند و معادن خود را به اجارهٔ دولت انگلیس دادند و با این ترفند موفق شدند پس از جنگ خسارات هنگفتی دریافت دارند.
5⃣ و بالاخره، #کارل_مایر_روچیلد، «بنیاد روچیلد» را در ایتالیا گسترش داد و در سال ١٨٢١ مرکز فعالیت خود را در ناپل مستقر ساخت. کارل روچیلد نیز مانند چهار برادر دیگرش در دوران بحران سیاسی و اقتصادی اروپا به دولتهای کوچک محلی مقادیر قابل توجهی وام داد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ متن کامل قسمت اول از سلسله مقالات «روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/11168
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ٢ تیر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٣٠ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٢ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣٠ سیوان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ به توپ بستن مجلس شورای ملی به دستور محمدعلیشاه قاجار و دستگیری و اعدام #ملکالمتکلمین و #میرزا_جهانگیرخان_صور_اسرافیل از فعالان #بابی و #ازلی مشروطه (١٢٨٧ش)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ میرزا یحیی دولتآبادی از سران بابی ازلی در دو پوشش متفاوت!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (١)
1⃣ در جریان مشروطه، #بابیان_ازلی فرصت را مغتنم شمرده و در بین مشروطهخواهان #نفوذ کردند. آنان با فعالیت در قالب #انجمنهای_سری سهم مهمی در تحولات نهضت #مشروطه داشتند.
2⃣ اولین حضور عناصر #ازلی نظیر #ملکالمتکلمین، #یحیی_دولتآبادی و... در انجمنی سرّی بود که در ١٣٢٢ق توسط اعضای #کمیته_بیداری نظیر ملکالمتکلمین و #سیدحسن_تقیزاده و... تشکیل شد. [١] محل تشکیل این جلسات سرّی، باغ #سلیمانخان_میکده بود.
3⃣ اعضاء این انجمن برای ایجاد آشوب و شورش، برنامه داشتند. [۲] آنها که میدانستند بدون حضور و تأیید علما نمیتوانند به اهداف خود برسند، از اعضای روحانی انجمن استفاده کردند. مثلاً #سیداسدالله_خرقانی را به نجف فرستادند تا با آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی، میرزا خلیل تهرانی و سیدمحمدکاظم یزدی ارتباط برقرار نماید. [٣] البته علمای برجسته با انجمن ملی، همکاری نکردند. [۴]
4⃣ از سوی دیگر انجمن تلاش میکرد تا بین اقشار برجسته #نفوذ کند. آنها با شاهزادگان و رجال دولتی همانند صنیعالدوله، سعدالدوله، مشیرالدوله، ناصرالملک، احتشامالسلطنه و... ارتباط برقرار کردند. [۵] ملکالمتکلمین نیز با شاهزاده سالارالدوله، والی غرب رابطهٔ دوستانه برقرار کرد که هم از کمکهای مالی شاهزاده بهرهمند شدند و هم از نفوذ او در بین ایلات و عشایر کردستان استفاده کردند.
5⃣ #یحیی_دولتآبادی -از سران ازلی- در جریان #بستنشینی مشروطهخواهان در سفارت انگلیس از کسانی بود که تمایل بسیاری برای این امر داشت. وی نزد سفیر انگلیس رفته و تقاضای کمک برای ایجاد مخالفت علیه دولت کرد. [۶] تلاش امثالِ دولتآبادی باعث شد که #مشروطه در اختیار انگلیس قرار گیرد.
6⃣ در اسناد وزارت خارجه انگلیس به ارتباط دولتآبادی با عناصر سفارت اشاره شده است. وی از سفارت انگلیس میخواهد: «موجب سپاسگزاری خواهد بود که سفارت انگلیس مطالبی را که میخواهد به این گروه (روحانیون) برساند، از طریق او اعلام کند.» [٧]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ اردشیر ریپورتر، مهدی ملکزاده (مورّخ) و پدرش ملکالمتکلمین از بابیان ازلی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (٢)
1⃣ #ملکالمتکلمین نیز از عناصر #بابی بود که برای منحرف کردن نهضت با عناصری نظیر #اردشیر_ریپورتر ارتباط داشت. [٨] وی از وعّاظ اصفهان بود که بهواسطهٔ #بابیگری از این شهر اخراج شد.
2⃣ #ادوارد_براون ملکالمتکلمین را #ازلی معرفی کرده [٩] و ابراهیم صفایی دربارهٔ ارتباط او با ازلیان مینویسد: «ملک در مراجعت به اصفهان بهوسیلهٔ میرزا اسداللهخان نائینی منشی کنسولگری روس [که] از سران فرقهٔ ازلی بود با آن فرقه آشنا شد. بهدلیل ارتباط با ازلیان ناچار به ترک اصفهان شد» [١٠] ملک به کمک همین فرد کتاب رمانگونهٔ رؤیای صادقه را بر ضدّ علمای اصفهان نوشت. [١١]
3⃣ ملکالمتکلمین پس از اخراج، به شیراز رفت و بنا به گزارش وقایع الاتفاقیه در این شهر نیز به تبلیغ #بابیت پرداخت. [١٢] وی در سال ١٣٢٢ق به تهران آمد و با #نفوذ در انجمنهای سرّی به نهضت #مشروطیت پیوست. وی بههمراه سیدجمالالدین واعظ، #جهانگیرخان_صور_اسرافیل، سیدحسن تقیزاده، ابراهیمخان حکیمالملک و... #کمیته_انقلاب را تشکیل داد. [١٣]
4⃣ نخستین اقدام این کمیته تشکیل نیرویی به نام مجاهدین و سرباز ملی و تهیه اسلحه و آموزش نظامی جوانان بود. عبدالحسین تیمورتاش و دو عنصر #بهائی اسداللهخان ابوالفتحزاده و ابراهیم منشیزاده نیروهای نظامی را آموزش میدادند. این جلسات بعدها در دوره مجلس دوم هستهٔ اولیه حزب دمکرات را تشکیل دادند. [١۴]
5⃣ ملکالمتکلمین همچنین سخنگوی انجمن آذربایجان، از مطرحترین انجمنهای تندرو بود که رهبری آن را بهترتیب #سیدحسن_تقیزاده و #حیدر_عمواوغلی برعهده داشتند. [١۵] نام دیگر این انجمن اجتماعیون عامیون یا همان سوسیال دموکرات بود. از فعالیتهای این انجمن آموزش نظامی و #ترور مخالفین بود.
6⃣ در دوران #استبداد_صغیر با قتل اتابک امینالسلطان و ترور نافرجام محمدعلی شاه، بهانه بمباران و تعطیل مجلس به شاه داده شد و پس از عزل محمدعلی شاه و تشکیل مجلس دوم، عناصر افراطی این انجمن درصدد از بین بردن افراد مؤثر مشروطهخواه برآمدند. ترور آیتالله سیدعبدالله بهبهانی از جمله اقدامات این انجمن بود. [١۶]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل از بابیان ازلی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (٣)
1⃣ اعضای این حزب بهدلیل افکار تند و افراطی و تقلید کورکورانه از انقلابیون فرانسه و بلشویکهای روسیه، فضای کشور را به تندرویها، بلواآفرینیها و #ترور آلودند و با رادیکال ساختن مطالبات سیاسی، دامنزدن به آشوبهای اجتماعی و ایجاد اختلاف بین صفوف ملت، مانع پیشرفت و رشد طبیعی و سالم جنبش مشروطیت شدند. [١٧]
2⃣ عباس امانت در خصوص تأثیر این جریان در نهضت مشروطه، با اشاره به #نفوذ بابیها و حضور دستکم ۶ خطیب بزرگ مشروطه از میان آنها، مینویسد:
✍ «بابیها با پایبندی به اصل تقیّه، هیأتی کاملاً اسلامی به خود گرفته... شبکهای نوپا از تجمعات و انجمنها بهتدریج پا به عرصه سیاست نهاد که هم اصلاحطلبان مذهبی و هم سکولارهای معارض، از آن استقبالکردند. این گروههای رادیکال همچنان به آرمان قدیمی بابیها که همان مخالفت تودهای با علمای محافظهکار و حاکمان قاجار باشد، وفادار ماندند.» [١٨]
3⃣ امانت در ادامه با معرفی #یحیی_دولتآبادی و #ملکالمتکلمین بهعنوان عناصر #بابی مینویسد: «هر چند این چند نفر بهخاطر عقایدشان از حضور در مجلس اول منعشدند، اما تأثیر آنها بر مشروطیت مبرهن است.» [١٩]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📚 پینوشتها:
[١] منصوره اتحادیه، پیدایش احزاب سیاسی مشروطیت، تهران، کتاب سیامک، 1381، ص127
[٢] افراد شرکت کننده در این انجمن عبارت بودند از: بحرالعلوم کرمانی، علیقلیخان سردار اسعد بختیاری، سلیمان میرزا اسکندری (میکده)، میرزا نصرالله بهشتی (مشهور به ملکالمتکلمین)، سید جمالالدین واعظ اصفهانی، شیخالرئیس قاجار، میرزا یحیی دولتآبادی، سید نصرالله تقوی، شاهزاده جلالالممالک ایرج (مشهور به ایرج میرزا، شاعر)، سید اسدالله خرقانی، میرزا حسن رشدیه، اردشیر جی، میرزا جهانگیرخان شیرازی (صور اسرافیل). مهدی ملکزاده، تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، تهران، علمی، 1373، ص239
[٣] مریم جواهری، نقش علما در انجمنها و احزاب دوران مشروطیت، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1380، ص93
[۴] نظامالاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان، بخش سوم، تهران، امیر کبیر، چ4، 1371، ص463
[۵] مهدی ملکزاده، تاریخ انقلاب مشروطیت، تهران، علمی، 1373، ص255
[۶] اسماعیل رائین، انجمنهای سرّی در انقلاب مشروطه، تهران، جاویدان، 1355، ص77
[٧] همان
[٨] اردشیر ریپورتر در قسمتی از خاطرات خود ملکالمتکلمین را در زمره دوستان خود معرفی میکند؛ عبدالله شهبازی، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، تهران، اطلاعات، چ2، 1382، ص147
[٩] احمد مجدالاسلام کرمانی، تاریخ انحطاط مجلس، اصفهان، دانشگاه اصفهان، چ2، ص56
[١٠] ابراهیم صفایی، تاریخ مشروطیت به روایت اسناد، تهران، ایران یاران، 1370، ص664
[١١] علی ابوالحسنی، کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضلالله نوری، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1385، ص195
[١٢] سعیدی سیرجانی، وقایع الاتفاقیه، تهران، نشر آسیم، چ4، 1383، ص708
[١٣] مجید یکتایی، پیدایش مشروطه در ایران، تهران، اقبال، 1356، ص26
[١۴] حسین آبادیان، بحران در مشروطیت، صص66-65
[١۵] حیدر عمواوغلی از اوائل سال 1901م، در بین کارگران و روشنفکران مقیم باکو فعالیت میکرد ولی در اثر تعقیب پلیس تزاری آنجا را ترک کرده و در سال 1903م، به درخواست مظفرالدینشاه به ایران آمد و کارخانه برق را در مشهد تأسیس کرد. او در سال 1904م، به تهران رفته و در آنجا حوزه هفت نفری فرقه اجتماعیون عامیون را تشکیل داد. یونس پارسا بناب، تاریخ صدساله احزاب و سازمان های سیاسی در ایران، ج1، واشنگتن، 2004م، ص31
[١۶] اسماعیل رائین، انجمنهای سرّی در انقلاب مشروطه، ص110
[١٧] علی ابوالحسنی، پیشین، ص200
[١٨] برخی چنین شبهه کردند که چون عناصری مانند عباس امانت بهائی هستند و در تحلیلهای تاریخی خود مطالبی را علیه ازلیها و بابیها نوشتهاند، پس نمیشود تحلیل آنها را مورد استناد قرار داد. البته این مسأله را در نظر نمیگیرند که افراد طرفدار بابیت، ازلیها و بهائیت همه عناصر استعمار هستند و با وجود داشتن رقابت درونگروهی دربارهی اهداف مشترک چون ضدیت با اسلام کاملاً همجهت بوده و یک مسیر را طی میکردند.
[١٩] عباس امانت، زمینههای فکری انقلاب مشروطیت، از سری مقالات دانشنامه ایرانیکا، صص38-37