✳️ پس چرا این همه دعا میکنم، مستجاب نمیشود؟!
یکی از پاسخها و احتمالات:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ رَجُلٌ فَدَعَا اَللَّهَ أَنْ يَرْزُقَهُ غُلاَماً ثَلاَثَ سِنِينَ
فَلَمَّا رَأَى أَنَّ اَللَّهَ لاَ يُجِيبُهُ قَالَ:
يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنَا مِنْكَ فَلاَ تَسْمَعُنِي
أَمْ قَرِيبٌ أَنْتَ مِنِّي فَلاَ تُجِيبُنِي؟!
قَالَ فَأَتَاهُ آتٍ فِي مَنَامِهِ فَقَالَ:
إِنَّكَ تَدْعُو اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُنْذُ ثَلاَثِ سِنِينَ بِلِسَانٍ بَذِيءٍ وَ قَلْبٍ عَاتٍ غَيْرِ تَقِيٍّ وَ نِيَّةٍ غَيْرِ صَادِقَةٍ فَأَقْلِعْ عَنْ بَذَائِكَ وَ لْيَتَّقِ اَللَّهَ قَلْبُكَ وَ لْتَحْسُنْ نِيَّتُكَ
قَالَ فَفَعَلَ اَلرَّجُلُ ذَلِكَ ثُمَّ دَعَا اَللَّهَ فَوُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ.
⬅️ مردى از بنى اسرائيل سه سال تمام دعا كرد كه خداوند متعال پسری به او عطا فرماید، وقتى مشاهده كرد كه دعايش مستجاب نمىشود گفت: پروردگارا!
آيا من از تو دور هستم و صداى مرا نمىشنوى يا مىشنوى ولى جوابم را نمىدهى؟
در خواب ديد شخصی به او مىگويد:
تو سه سال است كه خداوند متعال را با زبانى آلوده و 👈 قلبى عات و ناپاک و نيّتى غیر صادق مىخوانى،
بايد آلودگى را از زبانت بزدايى،
در قلبت از خدا پروا داشته باشی
و نيتت نیکو شود.
آن مرد چنين كرد، سپس به درگاه الهی دعا کرد، آنگاه برايش پسرى به دنيا آمد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۲۴
پ.ن: در بیان معنی عات، کتب لغت چنین نگاشتهاند:
عات: متکبر؛ از حد درگذرنده
عاتی: متکبری وارد شوند در فساد که پند کسی را نپذیرد.
از ریشهی عتو، به معنی زیادهروی در معصیت و سرکشی و طغیان
و به تعبیر مولی علی علیه السلام در دعای کمیل:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ الدُّعَاءَ.
خداوندا؛ بر من ببخش آن گناهانی را که دعا را محبوس میگرداند.
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود:
...طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ خَوْفُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ خَوْفِ اَلنَّاسِ
طُوبَى لِمَنْ مَنَعَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ إِخْوَانِهِ...
✅ خوشا به حال كسى كه خوف خدا او را چنان مشغول ساخته که از ترسیدن از مردم فارغ گشته
خوشا به حال كسى كه [پرداختن به] عيب خودش او را از عيبجوئى برادران مؤمنش باز داشته.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۶۸
🔅 ولادت رسول رحمت حضرت محمد مصطفی صلی اللع علیه و آله و رئیس مذهب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
✳️ پرسیدم زشتترین صفتی که ممکنه در آدم باشه چیه؟
یکی گفت: حسد
یکی گفت: بخل
یکی گفت...
اما یکی از تأمّلبرانگیزترین پاسخها:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ قِلَّةُ العَفوِ أقبَحُ العُيوبِ.
⬅️ كمگذشتى زشتترينِ عيبهاست.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۰۰
پ.ن: لذا کسی که کینه به دل میگیره و گذشت نمیکنه، یکی از زشتترین عیوب رو در خودش داره؛
حدیث ذیل را هم کنار حدیث فوق در نظر بگیرید:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که مظهر رحمت واسعهی الهی و رحمةٌ للعالمین هستند، در فرازی از وصیتشان خطاب به مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن لَم يَقبَلِ العُذرَ مِن مُتَنصِّلٍ، صادِقا كانَ أو كاذِبا، لَم يَنَلْ شَفاعَتِي.
⬅️ هر كه عذرخواهی دیگری را نپذيرد، چه شخص عذرخواه راست بگويد چه دروغ، به شفاعت من نخواهد رسید.
📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۴، ص۳۵۲
@justhadis110
✳️ قس بن ساعده ایادی که عالم و حکیم بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را پیش از ولادتش به اسم و نسب میشناخت و منتظر ظهور او بود و میگفت:
خدا را دینی است که از دین شما بهتر است
و مردم را به بعثت حضرتش بشارت میداد و به تقیه عمل میکرد و به مردمی که اهلیتش را داشتند در ضمن مواعظش بدان دستور میداد.
💠 و پیامبر اکرم نیز برای او طلب رحمت میکرد و میفرمود:
او در روز قیامت به تنهایی بمانند امتی محشور میشود.
پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله از کسانی که از قبیله او بر آن حضرت وارد میشدند، از حکمتهای قس پرسش میکردند و میفرمودند آیا در میان شما کسی هست که از سخنان او بداند؟ و به آن گوش فرا میدادند.
⬅️ از جمله وصیتهای حکیمانهی قس بن ساعده به فرزندانش چنین بود:
برای شکم باقلائی بس است و شیر آمیخته با آب هم آن را سیراب میکند،
👈👈 هر که تو را به چیزی سرزنش کرد در خودش هم مانند آن هست
و هر کس به تو ظلم کند، ظالمی بدو ظلم خواهد کرد،
اگر بر نفست عدالتورزی، مافوقت نیز بر تو عدالت ورزد،
آنگاه که خواستی از چیزی نهی کنی از خود آغاز کن
و چیزی را که نمیخوری گردآوری مکن و چیزی را که محتاج آن نیستی مخور، اگر خواستی چیزی را ذخیره سازی، آن عملت باشد،
اگر میخواهی آقای قومت باشی خرجت را بر دیگران منه، اما ثروتت را با آنان در میان نه،
با کسی که مشغول است (ذهنش به جهت گرفتاری مشوش) مشورت مکن اگر چه حاذق باشد،
و با گرسنه مشورت مکن گرچه فهیم باشد،
و با ترسو مشورت مکن گر چه ناصح باشد،
...چون دشمنی میکنی عدالت بورز
و در گفتار میانهرو باش و بر تو باد صدقه دادن که آن کفاره گناهان است.
...و بر تو باد به صدقه دادن که آن کفّارهی گناهان است.
✅ إِنَّ الْمِعَى تَكْفِيهِ الْبَقْلَةُ وَ تَرْوِيهِ الْمَذْقَةُ
وَ مَنْ عَيَّرَكَ شَيْئاً فَفِيهِ مِثْلُهُ
وَ مَنْ ظَلَمَكَ وُجِدَ مَنْ يَظْلِمُهُ
مَتَى عَدَلْتَ عَلَى نَفْسِكَ عُدِلَ عَلَيْكَ مِنْ فَوْقِكَ
فَإِذَا نَهَيْتَ عَنْ شَيْءٍ فَابْدَأْ بِنَفْسِكَ
وَ لَا تَجْمَعْ مَا لَا تَأْكُلُ وَ لَا تَأْكُلْ مَا لَا تَحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ إِذَا ادَّخَرْتَ فَلَا يَكُونَنَّ كَنْزُكَ إِلَّا فِعْلَكَ
وَ كُنْ عَفَّ الْعَيْلَةِ مُشْتَرَكَ الْغِنَى تَسُدُّ قَوْمَكَ
وَ لَا تُشَاوِرَنَّ مَشْغُولًا وَ إِنْ كَانَ حَازِماً
وَ لَا جَائِعاً وَ إِنْ كَانَ فَهِماً
وَ لَا مَذْعُوراً وَ إِنْ كَانَ نَاصِحاً
...وَ إِذَا خَاصَمْتَ فَاعْدِلْ
وَ إِذَا قُلْتَ فَاقْتَصِدْ
...عَلَيْكَ بِالصَّدَقَةِ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ.
📚 کمال الدین (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۶۸و۱۶۹
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنْ ضُيِّقَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ حُسْنُ نَظَرٍ مِنَ اَللَّهِ لَهُ فَقَدْ ضَيَّعَ مَأْمُولاً
وَ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ اِسْتِدْرَاجٌ مِنَ اَللَّهِ فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً.1⃣
⬅ كسى كه در تنگى و نادارى افتد و آن را حسن نظر خداوند نسبت به خودش نپندارد پاداشى را كه اميدش مىرفت را تباه كرده
و كسى كه خداوند در داراييش گشايش داده و آن گشايش را چون دامىپنهان نداند كه خدا براى غافلگيرى او گذاشته، خود را از حادثۀ هراسانگيزى در امان پنداشته است.
💠 حضرت در سخن دیگری میفرمایند:
✅ أَيُّهَا النَّاسُ!
مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ، فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اسْتِدْرَاجاً، فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً؛
وَ مَنْ ضُيِّقَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ، فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اخْتِبَاراً، فَقَدْ ضَيَّعَ مَأْمُولًا.2⃣
⬅ آن را كه گشايشى در مالش پديد گرديد و گشايش را چون دامى پنهان نديد، خود را از كارى بيمناك در امان پنداشته،
و آن كه تنگدست شد و تنگدستى را امتحانی به حساب نياورد، پاداشى را كه اميد آن مى رفت، ضايع کرده.
📚 منابع:
1⃣ تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ج۱، ص۲۰۶
2⃣ نهج البلاغه (سید رضی): حکمت ۳۵۸
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لَا تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ.
⬅ خدایا! بر محمد و آلش درود فرست،
و آبرویم را بهواسطهی توانگری حفظ کن،
و قدر و منزلت ظاهریام را بهواسطهی تنگدستی پست مفرما که بر اثر آن، از روزیخوارانت روزی بخواهم و از بَدان و اشرار خلق عطایی بطلبم،
تا در نتیجه (به جهت آنکه او را در این عطا مستقل دیدم و از تو که منعم حقیقی هستی غافل شدم) به سپاسگزاری کسی که عطایم میکند گرفتار شوم
و از سوی دیگر نیز به سرزنش کسی که از عطا کردن به من باز میایستد دچار گردم،
و حال آن که در ورای این منع و عطای ظاهری خلق، تو هستی که متولّی حقیقی عطا و منع هستی، نه دیگران.
📚 صحیفه سجادیه: فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه (دعای مکارم الاخلاق)
پ.ن: ارتباط با خدا مثل ارتباط مستقیم با جریان برق است، مانند موبایلهایی که بعد از چند ساعت کاملاً شارژ میشوند، ولی گاهی ما انسانها به اشتباه به جای اتصال به جریان اصلی، از پاوربانکها کمک میگیریم. در صورتی که خود پاوربانکها هم انرژیشان ار از جریان اصلی میگیرند...!
@justhadis110
✳️ قلبش درست نمیشود تا زمانی که زبانش درست نشود...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ...وَ اللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى [يَخْتَزِنَ] يَخْزُنَ لِسَانَهُ...
وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه:
لَا يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ
وَ لَا يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُه...
⬅️ ...بهخدا قسم هیچ بندهی با تقوایی را نمیبینم که از تقوایش بهرهمند گردد، مگر آنکه زبان خود را حفظ کند...
و همانا از رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمود:
ایمان بنده درست نمیشود تا وقتی که قلبش درست نشود؛
و قلبش درست نمیشود تا زمانی که زبانش درست نشود.
📚 نهجالبلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۷۶
@justhadis110
✳ وای بر نمازگزاران...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَیْسَ عَمَلٌ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلَاهًِْ
فَلَا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ أَوْقَاتِهَا شَیْءٌ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا
فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ذَمَّ أَقْوَاماً فَقَالَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ یَعْنِی أَنَّهُمْ غَافِلُونَ اسْتَهَانُوا بِأَوْقَاتِهَا.
⬅ هیچ عملی نزد خداوند دوست داشتنیتر از نماز نیست،
پس مبادا که هیچ کاری از کارهای دنیا شما را از نماز اوّل وقت باز دارد.
خداوند عزّوجلّ اقوامی را سرزنش کرد و فرمود:
الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (ماعون:۵)؛ یعنی کسانی که از روی غفلت نسبت به اوقات نماز سهلانگاری میکنند.
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۲۰
💠 از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل است که دربارهی یکی از مهمترین مصادیق ساهون (به معنی سهلانگاران) در آیهی شریفهی :الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (ماعون:۵) فرمودند:
✅ تَأْخِیرُ الصَّلَاهًِْ عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا لِغَیْرِ عُذْرٍ.
⬅ مقصود در این عبارت، تأخیرانداختن نماز از اوّل وقت و بدون عذر است.
📚 وسایل الشیعه (شیخ حر عاملی): ج۴، ص۱۲۴
💠 از رسول اکرم صلوات الله علیه و آله نقل است که در خصوص ویلی که در این آیه بیان شده است فرمودند:
✅ الصَّلَاهًُْ عِمَادُ الدِّینِ فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَهُ وَ مَنْ تَرَکَ أَوْقَاتَهَا یَدْخُلُ الْوَیْلَ وَ الْوَیْلُ وَادٍ فِی جَهَنَّمَ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ.
⬅ نماز ستون دین است، هرکس از روی عمد نماز خود را ترک کند دینش را ویران نموده است
و هرکس اوقات آن را ترک نماید داخل «ویل» خواهد شد،
و «ویل» وادی ای است در دوزخ چنانکه خداوند فرموده است: فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ* الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. (ماعون:۴و۵)
📚 جامع الأخبار (شعیری): ص۷۳
✳ از طرف دیگر، نماز اول وقت، عامل برآورده شدن حاجات و حفظ شدن انسان از گرفتاریها و دور شدن شیطان:
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند؛ موسی علیه السلام در خلال گفتگویش با خداوند گفت:
✅ إِلَهِي فَمَا جَزَاءُ مَنْ صَلَّى اَلصَّلَوَاتِ لِوَقْتِهَا قَالَ أُعْطِيهِ سُؤْلَهُ وَ أُبِيحُهُ جَنَّتِي.
⬅ خدای من، کسی که نمازها را در اول وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟
خداوند فرمود:
حاجت و درخواستش را به او عطا و بهشتم را برایش مباح میکنم.
📚 امالی (صدوق): ج۱، ص۲۰۷
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا صَلَّى اَلصَّلاَةَ فِي وَقْتِهَا وَ حَافَظَ عَلَيْهَا اِرْتَفَعَتْ بَيْضَاءَ نَقِيَّةً، تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اَللَّهُ وَ إِذَا لَمْ يُصَلِّهَا لِوَقْتِهَا وَ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا اِرْتَفَعَتْ سَوْدَاءَ مُظْلِمَةً تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اَللَّهُ.
⬅ بنده هنگامى كه نماز را در وقت مقرّر آن بهجاى آورد و مراقبت اوقات آن نمايد، نماز سپيدگون و روشن و پاکیزه بهآسمان بالا رفته و به بنده خطاب كند:
مرا حفظ کردی، خداوند تو را حفظ نماید.
و هر گاه آن را در وقت مقرّر خود بهجاى نياورد و مراقب اول وقت آن نباشد، بلكه قضاى آن را پس از گذشتن وقت بهجاى آورد، آن نماز سياه و تيره و تار بهآسمان میرود و به بنده خطاب میكند:
مرا ضايع ساختى، خداوند تو را ضايع گرداند.
📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۰۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لاَ يَزَالُ اَلشَّيْطَانُ هَائِباً لاِبْنِ آدَمَ ذَعِراً مِنْهُ مَا صَلَّى اَلصَّلَوَاتِ اَلْخَمْسَ لِوَقْتِهِنَّ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ اِجْتَرَأَ عَلَيْهِ فَأَدْخَلَهُ فِي اَلْعَظَائِمِ.
⬅ شیطان از فرزندان آدم، مادامی که نمازهای پنجگانهشان را اول وقت بهجای آورند در ترس و هراس است؛ اما وقتی اول وقت را به تأخیر اندازد، جرئت کرده پیش میآید و او را به گناهان عظیم داخل میکند.
📚 امالی (شیخ صدوق): ج۱، ص۴۸۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام:
✅ مَن عَمِلَ بِالجَورِ عَجَّلَ اللّه ُهُلْكَهُ.
⬅️ هر كس ستم كند، خداوند نابودى او را شتاب بخشد.
📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۷۲۳
#امام_علی
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
#فلسطین
@dua_sadeqin
@justhadis110
✳️ چقدر این حدیث شریف مایهی امید و محو کنندهی یأس است و دست انسان را برای هر دعایی باز میگذارد...
💠 مولی الموحدین
امام العارفین
سید المتقین
امیر المؤمنين
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب علیهما السلام:
✅ كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو؛
فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّه ُ عزّ و جلّ فَرَجَعَ نَبيّا،
و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام،
و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ.
⬅️ به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از نسبت به آنچه بدان اميد دارى؛
زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانوادهاش آتشی برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّ و جلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر بازگشت.
ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد.
و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند، اما [به خدا] ايمان آوردند و برگشتند.
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۲۶۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در فراز نامهای خطاب به شیعیان که فرمودند، شیعیان آن را در سجادههای خود قرار دهند و هر روز در آن نظر کنند:
⬅️ بدانید چه بد میاندیشد کسی که به نافرمانی خدا و ارتکاب گناه فکر میکند
و در پی لذتهای دنیوی است، لذتهایی که از صاحبانش جدا میشوند
و ترجیح میدهد پردهی حرمت الهی را بدرد و آن را بر نعمتهای جاودان بهشتی و لذات و کرامت بهشتیان رجحان میدهد.
وای به حال آنها که چه تیرهروز و بختبرگشته و بد حالند نزد خدایشان در روز قیامت.
بهخدا پناه برید تا خداوند شما را از اینکه نظیر آنها گردید همواره حفظ کند، و از اینکه شما را همچون ایشان بیازماید و برای ما و شما جز در پرتو او نیرویی نیست.
پس ای گروه شیعه که به فضل خدا هدایت شدهاید، تقوای الهی را در پیش گیرید.
✅ اِعْلَمُوا أَنَّهُ بِئْسَ اَلْحَظُّ اَلْخَطَرُ لِمَنْ خَاطَرَ اَللَّهَ بِتَرْكِ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ رُكُوبِ مَعْصِيَتِهِ فَاخْتَارَ أَنْ يَنْتَهِكَ مَحَارِمَ اَللَّهِ فِي لَذَّاتِ دُنْيَا مُنْقَطِعَةٍ زَائِلَةٍ عَنْ أَهْلِهَا عَلَى خُلُودِ نَعِيمٍ فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَذَّاتِهَا وَ كَرَامَةِ أَهْلِهَا وَيْلٌ لِأُولَئِكَ مَا أَخْيَبَ حَظَّهُمْ وَ أَخْسَرَ كَرَّتَهُمْ وَ أَسْوَأَ حَالَهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اِسْتَجِيرُوا اَللَّهَ أَنْ يُجِيرَكُمْ فِي مِثَالِهِمْ أَبَداً وَ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ بِمَا اِبْتَلاَهُمْ بِهِ وَ لاَ قُوَّةَ لَنَا وَ لَكُمْ إِلاَّ بِهِ.
فَاتَّقُوا اَللَّهَ أَيَّتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلنَّاجِيَةُ.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۲
@justhadis110
✳️ در هر تقدیری که مقدّر میشود؛ خداوند برای مؤمن خیری قرار داده است...
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام:
✅ ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّه ِفيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها.
⬅️ هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ عَجَباً لِلْمُؤْمِنِ لاَ يَقْضِي اَللَّهُ عَلَيْهِ قَضَاءً إِلاَّ كَانَ خَيْراً لَهُ سَرَّهُ أَوْ سَاءَهُ إِنِ اِبْتَلاَهُ كَانَ كَفَّارَةً لِذَنْبِهِ وَ إِنْ أَعْطَاهُ وَ أَكْرَمَهُ كَانَ قَدْ حَبَاهُ.
⬅️ شگفتا بر مؤمن؛
هرچه را خداوند براى مؤمن، مقدّر فرمايد، خير او است،
خواه حوادثى كه او را ناراحت مىكند (مثل بيمارى) و خواه امورى كه او را خوشحال مىكند.
حوادث محزون كننده، كفارهی گناهان او
و حوادث خوشحال كننده عطاياى الهى است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ: عَبدِي المؤمنُ لا أصرِفُهُ في شيءٍ إلاّ جَعَلتُهُ خَيرا لَهُ،
فَلْيَرضَ بِقَضائي، و لْيَصبِرْ على بَلائي، و لْيَشكُرْ نَعمائي،
أكتُبْهُ يا محمّدُ مِن الصِّدِّيقِينَ عِندي.
⬅️ خداوند عزّ و جلّ به رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله فرمود:
بندهی مؤمن خود را به هيچ كارى وا ندارم (و هیچ تقدیری برایش مقدّر نسازم)،
مگر اين كه آن كار را براى او خير قرار دهم؛
پس، بايد به قضاى من راضی باشد (چون برایش مایهی خیر است؛ حتی آن تقدیر به ظاهر ناخوشایند)
و بر بلاى من صبر كند
و از نعمتهايم سپاسگزار باشد
تا او را، اى محمّد، نزد خود در زمره صدّيقین برشمارم.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۶۱
🔅 ولادت پدر گرامی امام زمان ارواحنا فداه، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام خطاب به فرزندشان ارواحنا لتراب مقدمه الفداه:
✅ مهدی جان!
...روزی که بیابی، حتی کودکان در گهواره دوست دارند از جا برخیزند و به سوی تو بیایند...
⬅️ ...يَوَدُّ اَلطِّفْلُ فِي اَلْمَهْدِ لَوِ اِسْتَطَاعَ إِلَيْكَ نُهُوضا...
📚 کمال الدین (شیخ صدوق): ج۲، ص۴۹۹
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ بسيار خواندنی و عمیق و ظریف:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ اِنَّ لِلّهِ حَرَما وَ هُوَ مَكَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَما وَ هُوَ الْمَدينَةُ، وَ لاَِميرِ الْمُؤمِنينَ حَرَما وَ هُوَ الكُوفَةُ، وَ لَنا حَرَما وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فيها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدى تُسَّمى فاطِمةُ، مَنْ زارَها وَ جَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ (قَالَ عليه السلامذلِكَ وَ لَمْ تُحْمَلْ بِمُوسى أُمَّهُ).
⬅ خدا داراى حرمى است كه آن مكّه است،
و پيامبرش هم حرمى دارد كه مدينه است،
و اميرالمؤمنين هم حرمى دارد كه كوفه است،
و ما هم داراى حرمى هستيم كه قم است،
و به زودى بانويى #از_فرزند_من آنجا دفن مى شود كه نامش #فاطمه است،
هركسى او را زيارت كند بهشت بر او واجب مى شود.
(راوى گفت: امام صادق عليه السلام هنگامى اين جمله را فرمود كه هنوز مادر امام موسى بن جعفر عليهما السلام به ايشان باردار نشده بودند)
📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۶۰، ص۲۱۶
🔆 در متن زیارتنامه این بانوی بزرگوار، بعد از سلام بر حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی علیهم السلام، به یکباره شیوه عرض سلام تغییر میکند و به جای گفتن سلام بر رسول خدا حضرت محمد مصطفی میگوییم:
*سلام بر تو* ای رسول خدا صلوات الله علیه و آله،
يعنی ضمير از سوم شخصِ غايب به دوم شخص حاضر تغيير میكند
و به همین ترتیب یکایک ائمه معصومین عليهم السلام را این چنین مورد خطاب مستقیم قرار میدهیم،
مانند اینکه وارد حرم خود ایشان شدهایم!
🔷 اين معنی دقيق و بلند را عالم ربّانی آيت الله سيد حسين يعقوبی قائنی رضوان الله عليه در بخشی از كتاب زندگینامهشان چنين بيان فرمودهاند:
اولين سالى كه از كربلا به ايران آمدم شب عرفه به حرم مطهر بىبى رفته، به يادم افتاد كه سالهاى گذشته در چنين شبى به زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام مىرفتم و از ناحيهى آن حضرت عنايت خاصى به حقير مىشد.
آن عنايت بسيار فوق العاده بود و حالى پيدا مىكردم كه قابل گفتن نيست و الفاظ از بيان آن عاجز است. ولى مقدارى كه مى توان به آن اشاره كرد همان معنايى است كه امام صادق عليه السلام در حديثى مىفرمايند: خداوند متعال پيش از آنكه به اهل عرفات نظر كند زوّار امام حسين عليه السلام را مورد عنايت قرار مىدهد. سپس در ذيل آن مىفرمايند: «يخالطهم بنفسه» و همين معنا را بنده تا اندازهاى درك مىكردم.
آن شب وقتى خدمت حضرت معصومه عليهاالسلام عرضِ حال كرده و تأسف خوردم كه امسال از زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام در عرفه محروم هستم، ناگهان ديدم گويا همين جا كربلاست و من در حرم امام حسين عليه السلام هستم
👈 و همان عنايت خاص بدون هيچگونه تفاوتى
به بركت حضرت معصومه عليهاالسلام برايم حاصل شد.
📚 فرازی از بخش ۸۳ کتاب سفینة الصادقین با عنوان عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها
⚫ شهادت کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همه ارادتمندان و ریزهخواران سفره احسان و کَرَمشان تسلیت باد...
پ.ن: حقیر خودم هر بار مشرف میشوم با توجه به بیانات فوق و سخن امام صادق علیه السلام، در حرم حضرت معصومه سلام الله علیه، زیارت امین الله هم میخوانم به نیت زیارت خود حضرت امیر صلوات الله علیه.
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أفضَلُ مَعروفِ اللَّئيمِ مَنعُ أذائهِ، أقبَحُ أفعالِ الكريمِ مَنعُ عَطائهِ.
⬅️ بهترين احسان شخص فرومايه، اين است كه آزار نرساند
و زشتترين کار شخص کریم اين است كه بخشش خود را دريغ كند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۹
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ كُلّما ارتَفَعَت رُتبَةُ اللَّئيمِ نَقَصَ النّاسُ عِندَهُ ، و الكريمُ ضِدُّ ذلكَ.
⬅️ هر چه مقام شخص فرومايه بالاتر رود، مردم در نظر او پستتر مىشوند
و شخص بزرگوار عكس اين است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۳۴
@justhadis110
✳️ امید برسد به دست هر کس که در این مملکت پُست مدیریتی دارد...
⛔️ کسانی هم که گمان میکنند مرغ همسایه (علوم انسانی غربی) غاز است، با دقت بیشتری نسخهی مدیریتی ارائه شده توسط معصوم علیه السلام را در بیش از ۱۲۰۰ سال قبل توجه فرمایند!
✳️ برای داشتن یک زندگی موفق هم برای همه بسیار راهگشاست👇
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در سفارش به يكى از شيعيانشان كه به حضرت خبر داد كه سلطان وى را پذيرفته و به او منصبی حکومتی داده است (پس از دادن اذن) فرمود:
✅ اعلم أنَّ التَّشاغل بالصّغيرِ يخلُّ بالمهمّ، و إفراد المُهِمِّ بِالشُّغلِ يأتي عَلَى الصَّغيرِ و يُلحِقُهُ بِالكَبيرِ، و إنّما يمنى بهاتين الخلَّتينِ السُّلطان الذي تحمله قِلّةُ الثِّقةِ عَلى تَركِ الاستِكفاءِ، فَيكونُ كَالنَّهرِ بَينَ الأنهارِ الصِّغارِ تَتَفَجَّرُ إليهِ عِظامُ الأوديةِ، فَإن تَفَرَّدَ بِحَملِ ما تؤدّي إلَيهِ لَم يَلبَث أن يَغمُرَهُ فَيَعودَ نَفعُهُ ضَرَراً، فَإن تَشَعَّبَتهُ مَجارٍ تَعلَقُ بِهِ حَمَلَ بَعضُهُ بَعضاً، فَعادَ جَنابُهُ خَصيباً. فَابدأ بِالمُهِمّ، و لا تَنسَ النَّظَرَ في الصَّغيرِ، واجعَل للاُمورِ الصِّغارِ مَن يَجمَعُها و يَعرِضُها عَلَيكَ دُفعَتَين أو أكثَرَ عَلى كَثرَتِها و قِلَّتِها، وانصِب نَفسَك لِشُغلِ اليَومِ قَبلَ أن يَتَّصِلَ بِهِ شُغلُ غَدٍ، فَيَمتَلئ النَّهرُ الذي قَدَّمتُ ذِكرَهُ، و تَلَقَّ كُلَّ يَومٍ بِفَراغِكَ فيما قَد رَسَمتَهُ لَهُ مِنَ الشُّغلِ في أمسِ. و رَتِّب لِكُفاتِكَ في كُلِّ يَومٍ ما يَعمَلونَهُ في غَدٍ، فإذا كانَ في غَدٍ فاستَعرِض مِنهُم ما رتَّبتَهُ لَهُم بالأمسِ، وأخرِج إلى كُلِّ واحدٍ بِما يوجِبُهُ فِعلُهُ مِن كِفايةٍ أو عَجزٍ، فأمحُ العاجِزَ وأثبِتِ الكافيَ. و شَيِّع جَميلَ الفِعلِ بِجَمِيلِ القَولِ؛ فَإنَّكَ لَن تَستَميلَ العاقِلَ بِمِثلِ الإحسانِ. واجعَل إحسانَكَ إلَى المُحسِنِ، تُعاقِبُ بِهِ المُسيءَ؛ فَلا عُقوبةَ للمُسيء أبلَغُ مِن أن يراكَ قَد أحسَنتَ إلى غَيرِهِ، و لَم تُحسِن إلَيهِ، و لا سِيَّما إن كانَ ذلِكَ مِنكَ، بِاستِحقاقٍ؛ فَإنّ المُستَحِقَّ يَزيدُ فيما هُوَ عَلَيهِ، و المُقَصِّر يَنتَقِلُ عَمّا هُوَ فيهِ. ومِلاكُ أمرِ السُّلطانِ مُشاوَرةُ النُّصَحاءِ، و حِراسةُ شأنِهِم، و تَركُ الاِستِفزازِ، و استثبات الاُمور.
⬅️ بدان كه اشتغال به كارهاى كوچك
كارهاى مهم را مختلّ مىكند
و صرفاً پرداختن به كارهاى مهم نیز كارهاى كوچك را به امور مهم (و مشکلساز) تبديل مىكند.
🔹 و هر کس از سر بیاعتمادی به دیگران، بخواهد همه کارهای کوچک و بزرگ را مستقیماً خودش تدبیر کند
مَثَلش مانند جويى است که در ميان جویهاى كوچك واقع مىشود كه آبهاى فراوان درّه به آن مىريزد،
پس اگر بخواهد خود به تنهايى همه این جویهای کوچک و بزرگ را بِبَرد، ديرى نپاید كه آبها، آن را در خود فروبرند و سودش به زيان تبديل شود،
اما اگر آن را در شاخههاى متعددى بريزد، هر کدام مقدارى از آب را مىبرند
و گرداگرد خود را سبز و خرّم مىسازند.
🔹 پس رسیدگی به امور را از کارهای مهم آغاز کن!
و كارهاى كوچك را هم در نظر دار
و كسى را بر كارهاى كوچك بگمار تا روند انجام آنها را دو بار و يا بيشتر، بسته به اقتضا و موقعیت، بر تو عرضه كند.
و به كار امروز بپرداز، پيش از آن كه كار فردا به آن بپيوندد
كه همان جويى كه برايت مَثَل زدم پُر مىشود
و هر روز در اوقات فراغتت، به وظايفى بپرداز كه برايت گفتم
و یا احیاناً از روز قبل مانده است.
و هر روز وظايف فرداى هر كارمندت را مرتّب و معيّن كن
و فردايش آنچه را برايشان معیّن كرده بودى از آنان بخواه
و با هر كس مناسب كارش رفتار كن،
اگر لايق و با كفايت بوده، باقيش بگذار
و ناتوانان را بر كنار كن.
و كار زيبا را با گفتار زيبا پىگير كه عاقل را با چيزى به مانند احسان جذب نمىكنى،
و به آنکه کارش را نیکو انجام داده نيكى كن كه همين كيفر بدكار است
و كيفرى بدترى از آن براى او نيست كه ببيند تو به ديگرانی کار خود را انجام دادهاند نیکیکردی و به او نيكى نكردى،
بهويژه اگر اين نیکی کردنت از سر شايستگى و استحقاق باشد
كه در اين صورت شايستگان بر كوشش خود مىافزايند
و كمكاران، رفتار خود را تغيير مىدهند.
و اساس كار سلطان (مسئول)، مشورت با خيرخواهان
و نگهدارى از شأن آنان است
و از جا به در نرفتن (و خویشتنداری) و درنگ در امور (و پرهیز از عجله و شتاب).
📚 نزهة النّاظر: ص۱۸۲
🔔 جمله جمله این پیام کوتاه
و بسیار بلند و عمیق از نظر معنا نیاز به شرح دارد، به عنوان مشتی نمونه خروار این فراز از فرمایش امام علیه السلام که:
"رسیدگی به امور را از کارهای مهم آغاز کن
و کارهای کوچک را هم در نظر دار" شاه بیت یکی از مهمترین و پرفروشترین کتابهای روانشناسی موفقیت با عنوان «قورباغهات را قورت بده» است.
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ
وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ
فَقِيلَ: يَا رُوحَ اَللَّهِ وَ مَا اَلْأَحْمَقُ؟!
قَالَ: اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا حَقّاً فَذَاكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِهِ.
⬅️ عيسى علیهالسلام فرمود:
من توانستم به اذن خداوند بیماران را شفا دهم
و به اذن خدا پيسى را شفا بخشم
و به اذن خداوند مرده را زنده کردم
ولى نتوانستم احمق را درمان كنم.
در این هنگام از حضرت عیسی علیه السلام سؤال شد: ای روح الله، احمق چه کسی است؟!
آن حضرت فرمود: کسى كه هرچه فضيلت است از آن خود مىداند و براى ديگران، بر خود هيچ فضيلتى قائل نيست،
همه حقوق را براى خود مىداند و هيچ حقّى براى ديگران بر خود قائل نيست.
اين است آن احمقى كه چارهاى براى درمان او وجود ندارد.
📚 اختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۲۱
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ.
⬅️ هر کس به عیوب مردم نظر کند و آنها را زشت شِمُرَد، اما همان عیبها را در خود بپسندد، چنین کسی خودِ خودِ احمق است. (احمق واقعی است)
📚 نهج البلاغة (سید رضی): حکمت ۳۴۹
@justhadis110
💠 فرازی از مناجات التّائبین امام سجاد علیه السلام:
✅ إِلٰهِى هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الْآبِقُ إِلّا إِلىٰ مَوْلاهُ؟
...إِلٰهِى إِنْ كانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَإِنِّى وَ عِزَّتِكَ مِنَ النَّادِمِينَ...
⬅ ای خدای من! آیا بردهی فراری، جز بهسوی مولایش باز میگردد؟
معبودا، اگر پشیمانی از گناه توبه است، پس به عزّتت سوگند که من از از گناهانم پشیمانم...
📚 زاد المعاد (علامه مجلسی): ج۱، ص۴۰۶
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
⬅️ ای گذشتکننده از لغزشهایم،
اگر عیبپوشی تو نبود، از رسوا شدگان بودم...
پناهندهام! پناهم ده. امان میخواهم، واگذارم نکن. گدایم، محرومم مفرما.
دست به دامانم، رهایم مکن.
ای پروردگارم! در حالی به درگاهت آمدهام و تو را میخوانم که مسکین، درمانده، هراسناک، بیمناک، ترسناک، تهیدست، و مضطر هستم.
ای خدای من! از ناتوانی و ضعفم، نمیتوانم نسبت به آنچه به دوستانت وعده دادی شتاب ورزم،
و از آنچه دشمنانت را از آن برحذر داشتی، دوری کنم، و از اندوه زیادم و وسوسهی نفسم، به تو شکایت میکنم.
...هر کجا و در هر موقعیتی که باشم، رازم را به تو میسپارم...
خدای من!
...اگر مرا عذاب كنى، سزاى من است، كه من ستمگرم و تباهكارم و گنهكارم و مقصرم و سهلانگارم و غافل از بهرهى خويش هستم.
و اگر مرا بیامرزی، تو مهربانتری مهربانانی!
✅ يَا مُقِيلِي عَثْرَتِي، فَلَوْ لَا سَتْرُكَ عَوْرَتِي لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ...
مُتَعَوِّذاً فَأَعِذْنِي، مُسْتَجِيراً فَلَا تَخْذُلْنِي، سَائِلًا فَلَا تَحْرِمْنِي مُعْتَصِماً فَلَا تُسْلِمْنِي.
دَعَوْتُكَ يَا رَبِّ مِسْكِيناً، مُسْتَكِيناً، مُشْفِقاً، خَائِفاً، وَجِلًا، فَقِيراً، مُضْطَرّاً إِلَيْكَ.
أَشْكُو إِلَيْكَ يَا إِلَهِي ضَعْفَ نَفْسِي عَنِ الْمُسَارَعَةِ فِيما وَعَدْتَهُ أَوْلِيَاءَكَ، وَ الُْمجَانَبَةِ عَمَّا حَذَّرْتَهُ أَعْدَاءَكَ، وَ كَثْرَةَ هُمُومِي، وَ وَسْوَسَةَ نَفْسِي.
...وَ حَيْثُ مَا كُنْتُ وَضَعْتُ عِنْدَكَ سِرِّي...
إِنْ تُعَذِّبْ فَأَنَا الظَّالِمُ الْمُفَرِّطُ الْمُضَيِّعُ الآْثِمُ الْمُقَصِّرُ الْمُضَجِّعُ الْمُغْفِلُ حَظَّ نَفْسِي،
وَ إِنْ تَغْفِرْ فَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
📚 صحیفهی سجادیه: فرازهایی از دعای ۵۱ (در تضرّع و زاری به درگاه خدا)
@justhadis110
✳️ سه دلیل برای پرهیز از آرزوهای دور و دراز...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ ...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.
⬅️ از آرزوها فاصله بگیرید؛ چرا که آرزوها...
شادمانی از داشتههایتان را از بین میبرد،
موهبتهای خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک میسازد
و حسرتِ اوهامی که در دلهاتان میساختید را برایتان بهجا میگذارد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۵
https://eitaa.com/kashkolseyed
@justhadis110
🔷 از یک سو:
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ...
وَ انْظُرْ إِلَيَّ وَ انْظُرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي،
فَإِنَّكَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى نَفْسِي عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِيهِ مَصْلَحَتُهَا،
وَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى خَلْقِكَ تَجَهَّمُونِي،
وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِي إِلَى قَرَابَتِي حَرَمُونِي،
وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِيلًا نَكِداً، وَ مَنُّوا عَلَيَّ طَويِلاً، وَ ذَمُّوا كَثيِراً.
⬅️ خداوندا...
و به من با نظر رحمت بنگر و در تمام امورم، مصلحتم را در نظر گیر؛
زیرا اگر مرا به خود واگذاری، از دچار عجز و ناتوانی در کارهای میشوم و به کاری که مصلحت من در آن است، اقدام نخواهم کرد؛
و اگر مرا به بندگانت واگذاری، با ترشرویی به من بنگرند؛
و اگر به پناه خویشانم فرستی، محرومم سازند؛
و اگر عطا کنند، عطایی اندک و پر دردسر دهند؛ و بر من منّت بسیار گذارند و بسیار نکوهشم کنند.
📚 صحیفهی سجادیه: فراز سوم از دعای بیست و دوم
🔷 و از سوی دیگر:
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
⬅️ معاوية بن عمار گويد: از حضرت صادق عليه السّلام خواهش كردم كه دعائى براى (وسعت) روزق و روزى به من بياموزد.
پس حضرت دعایی به من آموخت كه، من بهتر از آن براى جلب روزى نديدم،
فرمود بگو:
✅ اَللَّهُمَّ اُرْزُقْنِي مِنْ فَضْلِكَ اَلْوَاسِعِ اَلْحَلاَلِ اَلطَّيِّبِ
رِزْقاً وَاسِعاً حَلاَلاً طَيِّباً
بَلاَغاً لِلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ
صَبّاً صَبّاً هَنِيئاً مَرِيئاً
مِنْ غَيْرِ كَدٍّ وَ لاَ مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِكَ
إِلاَّ سَعَةً مِنْ فَضْلِكَ اَلْوَاسِعِ
فَإِنَّكَ قُلْتَ «وَ سْئَلُوا اَللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ (نساء:۳۱)»
فَمِنْ فَضْلِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِيَّتِكَ أَسْأَلُ وَ مِنْ يَدِكَ اَلْمَلْأَى أَسْأَلُ.
⬅️ یعنی:
خداوندا، از فضل گسترده و حلال و پاکیزهات
مرا رزقی وسیع و حلال و پاکیزه عطا فرما
که مرا برساند به جایگاه مطلوب در دنیا و آخرت
و پیوسته بر من فرو ریزد و گوارا و مطبوع باشد؛
بیآنکه متحمّل رنجی شوم یا منت احدی از خلق بر سرم باشد
تنها از جانب فضل گستردهات برسد
زیرا تو خود فرمودهای (از فضل خدا طلب کنید)
پس از فضل تو درخواست میکنم و از عطایای تو خواهانم و از دست و پر و نیکوی تو خواستارم.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۵۵۰
✳️ دعای فوق، از ادعیهی مورد توجّه و تأکید و توصیهی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی در باب وسعت رزق بود و ایشان تأکید داشتند که این دعای شریف و معتبر، "بسیار مجرّب است."
@justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ لَرُبَّ حَرِيصٍ عَلَى أَمْرٍ قَدْ شَقِيَ بِهِ حِينَ أَتَاهُ وَ لَرُبَّ كَارِهٍ لِأَمْرٍ قَدْ سَعِدَ بِهِ حِينَ أَتَاهُ.
⬅️ به جان خودم سوگند، بسا كسى به چيزى بسیار حریص است اما وقتی به دستش آيد، به واسطهی همان بدبخت شود؛
و بسا شخصى كه چيزى را ناخوش دارد اما وقتی به آن برسد، همان باعث سعادتش گردد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۳۲
@justhadis110
✳️ هر کاری هم بکنی، مردم باز حرف خواهند زد...
حال، با حرف مردم چه کنیم؟!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قال علقمه فقلت للصادق علیه السلام:
یا ابن رسول الله أن الناس ینسبوننا إلی عظائم الأمور و قد ضاقت بذلک صدورنا
فقال علیه السلام:
يَا عَلْقَمَةُ إِنَّ رِضَا اَلنَّاسِ لاَ يُمْلَكُ وَ أَلْسِنَتَهُمْ لاَ تُضْبَطُ وَ كَيْفَ تَسْلَمُونَ مِمَّا لَمْ يَسْلَمْ مِنْهُ أَنْبِيَاءُ اَللَّهِ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ يَنْسُبُوا...
⬅️ علقمه خطاب به امام صادق علیه السلام گفت: يا ابن رسول اللّٰه، مردم به ما امور و گناهانی را نسبت میدهند که ما را آزردهخاطر و غمگین میکند و ما از اين دلتنگ هستيم؛
حضرت فرمود:
اى علقمه هرگز نمیتوان عملکردی داشت که همهی مردم از آن راضی باشند و زبانشان را نیز نمیتوان بست! (هر چه کنید، مردم حرفهای ناروا در مورد شما به زبان خواهند آورد!)
شما چهطور (از گزند زبان مردم) سالم بمانيد در حالی که نه انبیای الهی و نه رسولان الهی و نه حجتهای الهی از گزندش سالم نماندند؟!
مگر يوسف علیه السلام را به زنا متهم نكردند،
مگر ايوب علیه السلام را متهم نکردند که گرفتاریها و بلاهایش نتیجهی گناه خودش است،
مگر داود علیه السلام را متهم نكردند كه دنبال پرندهاى رفت تا زن اوريا را ديد و عاشق او شد و شوهرش را جلوی لشکر فرستاد تا كشته شد و زن او را گرفت،
مگر موسى علیه السلام را متهم نكردند كه عنين است (مردانگی ندارد) و او را آزردند تا خدا از آن بهتانی که مردم به او میزدند تبرئهاش كرد و او نزد خداوند آبرومند بود
مگر همهی انبياء را متهم نكردند كه جادوگرند و دنيا طلب،
مگر مريم دختر عمران را متهم نكردند كه از مرد نجارى بهنام يوسف آبستن شده؟!
مگر پيغمبر ما صلی الله علیه و آله را متهم نكردند كه شاعر و ديوانه است!؟
مگر متهمش نكردند كه عاشق زن زيد بن حارثه شده و كوشيد تا او را بدست آورد،
مگر در روز بدر متهمش نكردند كه يك پتوى سرخ را براى خود از غنيمت برگرفت تا خدا آن قطيفه را عيان كرد و او را تبرئه نمود از خيانت و در قرآن نازل كرد: ((آل عمران:۱۶۱) پيغمبرى نباشد كه از غنيمت بدزدد و هر كه از غنيمت بدزدد روز قيامت در بند آن باشد)
مگر متهمش نكردند كه دربارهی پسر عمش على علیه السلام از روى هوى سخن میگويد (که او جانشین من است) تا خداى عز و جل آنها را تكذيب كرد و فرمود: ((نجم) هرگز از روی هوى و هوس سخن نكند، و هر آنچه گوید چیزی جز وحى كه به وى رسد نیست)،
مگر او را متهم نكردند كه به دروغ خود را رسول خدا میداند تا خدا به او این آیه را نازل فرمود ((انعام:۲۴) پيش از تو رسولانى تكذيب شدند و صبر كردند بر تكذيب خود و آزرده شدند تا يارى خدايشان آمد)
روزى فرمود مرا ديشب به آسمان به معراج بردند، به او در پاسخش گفتند: به خدا همهی شب از بسترش جدا نشده.
و آنچه دربارهی اوصياء گفتند بيش از اينست، مگر سيد اوصياء، علی علیه السلام را متهم نكردند كه دنياجو و سلطنتطلب است و آشوب را بر راحت برمىگزيند و خون مردم را مىريزد و اگر مرد خوبى بود خالد بن وليد مأمور نمیشد گردنش را بزند،
مگر او را متهم نكردند كه میخواست دختر ابى جهل را بر سر فاطمه «عليها السّلام» بگيرد و رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» سر منبر از او به مسلمانان شكايت كرد و فرمود على میخواهد دختر دشمن خدا را بر سر دختر پيغمبر خدا به زنى بگيرد، هلا فاطمه پاره تن من است و هر كه او را آزارد مرا آزرده و هر كه او را شاد كند مرا شاد كرده و هر كه او را خشمناك سازد مرا خشمناك ساخته؟!
سپس امام صادق فرمود:
اى علقمه چه گفتار عجيبى مردم در باره على «عليه السّلام» دارند يكى او را معبود داند و ديگرى عاصى معبود پندارد
و آنكه او را متهم به معصيت پروردگارد میكند بر او سهلتر است از آنكه دربارهی به ربوبيتش قائل است
اى علقمه، مگر مردم دربارهی خود خداى عز و جل نگفتند که سومى سه تاست (پدر و پسر و روح القدس)
مگر او را مانند خلقش ندانستند؟!
مگر نگفتند كه او دهر است؟
مگر نگفتند كه او چرخ است؟
مگر نگفتند كه جسم است؟
مگر نگفتند كه صورتست،
برتر است خدای عز و جل از آنچه دربارهاش میگویند
اى علقمه، آن زبانهایی كه دربارهی خدا آنچه سزاوار نیست میگویند، چگونه از نكوهش شما بدان چه شما آزرده میشوید باز ايستند
👈 از خدا يارى خواهيد و شكيبا باشيد،
بهراستى زمين از آن خداست و او را به هر كه از بندگانش خواهد بسپارد و عاقبت از آن متقيان است.
بنى اسرائيل هم به موسى گفتند پيش از آنكه تو بيایى در آزار بوديم و پس از آنهم كه آمدى در آزاريم
خداى عز و جل در پاسخشان فرمود: (بگو اى موسى اميد است كه پروردگارتان دشمنان را نابود كند و شما را در زمين به جاى او نهد و بنگرد چه كار خواهيد كرد.)
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۱۰۲
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ ثَلَاثٌ مَنْ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِنَّ دَخَلَ الْجَنَّةَ مِنْ أَیِّ بَابٍ شَاءَ مَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ وَ خَشِیَ اللَّهَ فِی الْمَغِیبِ وَ الْمَحْضَرِ وَ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً.
⬅️ سه خصلت است كه هر كس خداى عزوجل را با آنها ملاقات كند (با این سه خصلت بمیرد) از هر دری كه خواهد داخل بهشت شود:
كسی كه خلقش نیكو باشد
و در غیبت و حضورِ مردم از خدا بترسد و خشیت داشته باشد
و مجادله نكند، اگرچه حق با او باشد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۰
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
✳ خواب شب و ورشکستگی ابدی...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَا نَامَ اَللَّیْلَ کُلَّهُ أَحَدٌ إِلاَّ... جَاءَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ مُفْلِساً.
⬅ هيچ كس تمام شب را نمىخوابد، مگر اينكه... روز قيامت ورشکست وارد محشر مىشود.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۹۱
🟢 در کتب لغت مُفلِس چنین ترجمه شده است: نكه ثروت و دارایی او از دست رفته باشد؛ ورشکسته.
🔵 پ.ن۱:
وسط شب که مصطفی برای نماز شب بیدار میشد، همسرش طاقت نمیآورد، میگفت:
“بس است دیگر. استراحت کن، خسته شدی.”
و مصطفی جواب میداد:
“تاجر اگر از سرمایهاش خرج کند، بالاخره ورشکست میشود، باید سود در بیاورد که زندگیش بگذرد.
ما اگر قرار باشد نماز شب نخوانیم ورشکست میشویم.”
🔵 پ.ن۲:
در شبی خوابی دیدم، در بخشی از خواب، مرا به اتاقی بردند که نامهی عملم را شخصی بسیار با هیبت داشت بررسی میکرد؛ برگشت به من گفت:
با این همه سرمایه که به تو دادیم، چه جور خودت رو اینطوری به ورشکستی کشوندی؟!
مقصود از ورشکست شدن را درست و دقیق نفهمیدم، تا این حدیث شریف با ترجمهی دقیق مُفلِس به چشمم خورد...
@justhadis110