eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
323 دنبال‌کننده
46 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ * دعای مجیر ✅ دعای رفیع الشانی است که جبرئیل آن را هنگامی که پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند برای آن حضرت آورد. در روایت آمده است کسی که آن را در ایام البیض ماه مبارک رمضان (سیزده، چهارده و پانزدهم ماه) بخواند گناهانش آمرزیده گردد گرچه به عدد دانه‌های باران، برگ درختان و ریگ‌های بیابان باشد. همچنین خواندن آن برای ادای دین، غنا و توانگری، شفای مریض و رفع غم نافع است. 📚 مصباح کفعمی: ص ۲۶۸ ‌‌‌ 💠 عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه: ▫️ این دعای مجیر را من به همه دوستان سفارش می‌کنم، برای رفع غم و غصه عجیب است. ▫️این‌هایی که گرفتاری و ناراحتی دارند، این دعا را بخوانند و بعد از آن هم دعای یا مَنْ تُحَلُّ (دعای هفتم صحیفه سجادیه) را بخوانند. 💠 @sadeghin_ir
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ...إِلَهِي... هَلْ قَدَمٌ عِنْدَ اَلشَّدَائِدِ إِلاَّ وَ هِيَ إِلَيْكَ تَسْعَى... ⬅️ ...خدای من... آیا در سختی‌ها جز آن گامی که به سوی تو می‌شتابد، گامی توان یافت؟ 📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۹۱، ص۱۱۱ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لو كان العقل رجلا لكان حسنا. ⬅️ اگر عقل بخواهد به شکل شخصی مجسم شود، آن شخص حسن بن علی بود. 📚 مقتل الحسین (موفق بن احمد خوارزمی): ج۱، ص۱۰۰ پ.ن: خوارزمی از علمای بزرگ اهل سنت در قرن ۶ هجری است؛ وی این حدیث شریف را به سند متصل ذکر کرده که در انتهای سلسله سند، عکرمه (شاگرد ابن عباس که بخاری (از بزرگترین محدثان نزد اهل سنت) درباره‌اش گفته: هیچ یک از اصحاب ما نیست مگر اینکه در نقل حدیث محتاج به عکرمه است) و خود عکرمه نیز حدیث را از استادش ابن عباس که نزد اهل سنت بسیار جلیل القدر و موثق است نقل می‌کند و در نهایت ابن عباس نيز این حدیث شریف را به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است. 🔅 ولادت کریم اهل بیت، عقل مجسم، سبط اکبر، آقا امام حسن مجتبی علیه السلام تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أصعب الأعمال أربعة: العفو عند الغضب، و الجود من اليسير، و العفّة في الخلوة، و قول الحقّ عند من تخافه و ترجوه. ⬅️ سخت‌ترینِ کارها چهار چیز است: گذشت کردن به هنگام عصبانیت عطا کردن هنگام تنگدستی پاکدامنی و عفت‌ورزیدن در خلوت‌ گفتن حق به کسی که از او می‌ترسی یا به او چشم امید داری. 📚 تحرير المواعظ العددية (مشکینی): ص۳۳۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ: جِئْتَ لِأَسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَةِ مَسَائِلَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: سَلْ وَ إِنْ كَانَتْ أَرْبَعِينَ فَقَالَ أَرْبَعِينَ أَخْبِرْنِي مَا اَلصَّعْبُ وَ مَا اَلْأَصْعَبُ وَ مَا اَلْقَرِيبُ وَ مَا اَلْأَقْرَبُ وَ مَا اَلْعَجِيبُ وَ مَا اَلْأَعْجَبُ وَ مَا اَلْوَاجِبُ وَ مَا اَلْأَوْجَبُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلصَّعْبُ هُوَ اَلْمَعْصِيَةُ وَ اَلْأَصْعَبُ فَوْتُ ثَوَابِهَا وَ اَلْقَرِيبُ كُلُّ مَا هُوَ آتٍ وَ اَلْأَقْرَبُ هُوَ اَلْمَوْتُ وَ اَلْعَجَبُ هُوَ اَلدُّنْيَا وَ غَفْلَتُنَا فِيهَا أَعْجَبُ وَ اَلْوَاجِبُ هُوَ اَلتَّوْبَةُ وَ تَرْكُ اَلذُّنُوبِ هُوَ اَلْأَوْجَبُ. ⬅️ مردى نزد امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه آمد و گفت: آمدم که از شما چهار مسأله را بپرسم. حضرت فرمود: بپرس و اگر چه چهل مسأله باشد پس عرض كرد: خبر ده مرا كه چيست صعب و چيست صعب‌تر و چيست نزديك و چيست نزديكتر و چيست عجيب و چيست عجيب‌تر و چيست واجب و چيست واجب‌تر پس حضرت در پاسخ فرمود: صعب مصيبت است و و صعب‌تر فوت ثواب آن است (به جهت ناشکیبایی) و نزديك هر چيزيست كه آينده است و نزديك‌تر از آن مرگ است و عجیب دنيا است و عجیب‌تر غفلت در آن است و واجب توبه است و ترك گناهان از آن واجب‌تر است. 📚 جامع الأخبار (شعیری): ج۱، ص۱۳۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ صْعَبُ اَلْمَرَامِ طَلَبُ مَا فِي أَيْدِي اَللِّئَامِو ⬅️ سخت‌ترين خواسته‌ها خواستن چيزى است كه در دست افراد لئيم و پست قرار دارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۵ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى وعشرين والامضاء في ليلة ثلاث وعشرين. ⬅️ شب نوزدهم تقدیرها نوشته می‌شود و در شب بیست ویکم، ابرام (قطعی) می‌گردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق می‌افتد. 📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۴، ص۱۵۹ 🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، شب نزول ملائكه است. در كربلا كه بودم می‌دیدم كه ملائكه بعد از غروب نازل می‌شوند و حال و هوا عوض می‌شود. ملائكه در شب نوزدهم نازل می‌شوند و تا طلوع فجر روز بیست و سوم روی زمین هستند. پس انسان باید حیا كند و در این چند شب تا می‌تواند اعمال و كارهایی انجام بدهد؛ زیرا در شب بیست و سوم امورات حتمی ‌می‌شود و هر چه كه نوشته شده به امضای امام (عصر) علیه السلام می‌رسد. @sadeghin_ir @justhadis110
✳️ شاهکار احتجاج اول مظلوم عالم مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام در خصوص دلایل جنگ نكردن ايشان با غاصبان خلافت! خطبه‌ای که هم ذکر فضیلت است و هم ذکر مصیبت: 💠 ابوهاشم بن ابی علی نقل می‌کند: هنگامی که به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خبر رسید که مردم درباره‌ی ایشان می‌گویند چرا او با آن ابا بکر و عمر نجنگید، همان‌طور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید؟ حضرت در حالی که ردایی به دوش انداخته بود، از منزل بیرون آمد و بر منبر تشریف برده حمد و ثنای خدا را نمود و بر پیامبر (صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله) درود فرستاد؛ سپس فرمود: ✅ ...يَا مَعَاشِرَ اَلْمُسْلِمِينَ قَدْ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً قَالُوا مَا بَالُهُ لَمْ يُنَازِعْ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ فَمَا كُنْتُ بِعَاجِزٍ وَ لَكِنْ لِي فِي سَبْعَةٍ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةٌ... ⬅️ ای گروه مسلمانان، به من خبر رسیده است که گروهی گفته‌اند علی را چه می‌شود که با آن دو نجنگید همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید‌. بدانید من از جنگ با آنها عاجز نبودم‌، ولی از هفت نفر از پیامبران پیروی کردم و به سنت آن‌ها اقتدا کردم. اولشان نوح (علیه‌السلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر می‌دهد که گفت: فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (قمر:۱۰) «من مغلوب شدم پس مرا یاری کن» و اگر شما بگویید مغلوب نشده بود، همانا کافر شده‌اید، زیرا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید او مغلوب بود، پس علی دارای عذر بیشتری است. دوم از آنان ابراهیم (علیه‌السلام) است هنگامی که خداوند از او در قرآن خبر داد که به قومش فرمود: وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ (مریم:۴۸) «از شما و از آنچه غیر از خدا می‌پرستید دوری می‌گزینم» پس اگر بگویید او دوری جست بدون ناراحتی، قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید که او رنج و ناراحتی دید و سپس دوری گزید، پس علی دارای عذر بیشتری است. سوم لوط (علیه‌السلام) است که خداوند خبر داد از آنچه او گفت به قومش: قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (هود:۸۰) «ای کاش مرا در دفع شما قوتی بود یا به جانب صاحب قوتی پناه می‌گرفتم» پس اگر بگویید که قدرت داشت بر آنان، همانا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید که بدان‌ها قدرت نداشت پس علی دارای عذر بیشتری است. چهارم یوسف (علیه‌السلام) است آنجا که گفت: قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (يوسف:۳۳) «پروردگارا زندان برای من بهتر است از آنچه مرا بدان می‌خوانند» پس اگر بگویید او سختی را همراه با خشم خدا خواست‌، همانا کافر شده‌اید و اگر بگویید او به آنچه خدا را به خشم می‌آورد فرا خوانده شد ولی زندان را انتخاب کرد‌، پس علی دارای عذر بیشتری است. پنجم موسی بن عمران (علیه‌السلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد: فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ (شعراء:۲۱) «وقتی از شما ترسیدم فرار کردم» پس اگر بگویید او گریخت بدون ترس‌، همانا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید او گریخت از ترسی که بر خود داشت‌، پس علی دارای عذر بیشتری است. ششم برادرش هارون است از آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد: قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي (اعراف:۱۵۰) «ای پسر مادرم، همانا این قوم مرا ضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند» پس اگر بگویید نزدیک نبود او را بکشند، همانا قرآن را تکذیب کرده‌اید و اگر بگویید نزدیک بود او را بکشند، پس علی عذر بیشتری دارد. هفتم پسر عمویم محمّد صلوات الله علیه و آله است، آنجا که از ترس کفار به غار گریخت (توبه:۴۰)، پس اگر بگویید او از ترس جانش نگریخت‌، همانا دروغ گفته‌اید و اگر بگویید او به خاطر حفظ جانش گریخت‌، پس وصی پیامبر دارای عذر بیشتری است. ای مردم‌، از هنگامی که مادرم مرا زاده است، پیوسته مظلوم بوده‌ام... 📚 الفضائل (ابن شاذان): ج۱، ص۱۲۹ با اندک تفاوت در: علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۴ ✳️ جان عالم به فدای آن مولایی که: مغلوب گشت در حالی که بی‌یاور بود دوری گزید در حالی که به سختی در ناراحتی و رنج بود و قدرتی نداشت بر دفع حمله‌ی دشمنانش و دعوت شد به سمت آنچه مایه‌ی خشم خدا بود اما زندانِ تنهایی و غربت را برگزید و نزدیک بود او را بکشند در عین این که جز حق را نمی‌خواست و هر چند در پایان بر سر همین حق فرق عدالت را شکافتند! خدایا حب علی و آل علی را از ما مگیر و از اولاد ما جز نوکران و کنیزان علی و آل علی، قرار مده و ما را در دنیا و آخرت از علی و آل علی جدا مفرما و ما را علوی کن و علوی بمیران! اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه... متن عربی حدیث شریف: https://yamahdi313.blogsky.com/1390/07/29/post-67/ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ أَشْرَفُهَا عِنْدَ اَللَّهِ أَشَدُّهَا لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حُبّاً، وَ إِنَّ قَسَمَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِيمَا بَيْنَهُمْ: وَ اَلَّذِي شَرَّفَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ اَلْوَرَى بَعْدَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى. ⬅️ به راستی که شریف‌ترین فرشتگان در پیشگاه الهی آن‌هایی هستند که محبتشان نسبت به علی بن ابی‌طالب شدیدتر است. سوگندی که فرشتگان در میان خودشان دارند چنین است: سوگند به خدایی که علی علیه السلام را پس از محمد صلی الله علیه و آله بر همه‌ی خلایق برتری داد. 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام: ص۴۵۲ - احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۴۰ ⚫️ یتیم شدیم... آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیرالمؤمنين علی بن ابی‌طالب علیهما السلام @justhadis110
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در فرازی از وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام: ✅ أي بني لا تؤيس مذنبا، فكم من عاكف على ذنبه ختم له بخير. ⬅️ فرزندم! هیچ گناهکاری را (از رحمت خدا) ناامید مکن، که چه بسیار کسانی که مقیم در گناه بودند (یعنی بسیار گرفتار گناه بودند) ولی عاقبت بخیر شدند. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۹۲ ⚫️ شهادت حضرت پدر را تسلیت عرض می‌کنم... آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیر المؤمنین علی بن ابی‌طالب علیهما السلام ‌ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ لاَ تَكُونَنَّ إِمَّعَةً تَقُولُ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ. ⬅️ هرگز همرنگ جماعت نباش كه بگويى: من هم با مردم هستم و من هم مثل بقيه مردم. 📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۶۶ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِنَّ دِينَ اَللَّهِ لاَ يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ اَلْحَقِّ فَاعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ. ⬅️ به‌راستی که دین خدا با اشخاص شناخته نمی‌شود، بلکه با آیت حق و برهان شناخته می‌شود، پس حق را بشناس تا اهلش را نیز بشناسی. 📚 امالی (شیخ مفید): ص۳ @justhadis110
✳️ مفهوم واسطه‌ی فیض و مرز آن با شرک و غلو 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ان أبا حنیفه اکل طعاما مع الإمام الصادق جعفر بن محمد علیهم السلام فلما رفع الصادق علیه السلام یده من اکله قال: الحمد لله رب العالمین، اللهم هذا منک و من رسولک صلى الله علیه و آله... ⬅️ روزی ابوحنیفه نزد حضرت امام صادق علیه السلام بود و با هم غذا می‌خوردند. زمانی که امام علیه السلام دست از غذا کشیدند، فرمودند: حمد مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است؛ خداوندا این نعمت از سوی تو و رسول تو است. ابوحنیفه خطاب به حضرت گفت: ای اباعبدالله [امام علیه السلام را با کنیه خطاب قرار داد]! آیا برای خداوند شریک قرار دادی؟ حضرت در پاسخش فرمود: وای بر تو، خداوند در کتابش می‌فرماید: «آنها فقط از این انتقام می‌گیرند که خدا و رسولش آن‌ها را از فضلش بی‌نیاز ساختند (توبه:۷۴)» و در جایی دیگر می‌فرماید: «اگر به آنچه خدا و رسولش به آن‌ها عطا کرده راضی باشند و بگویند: «خداوند برای ما کافی‌ست، و به زودی خدا و رسولش از فضلش به ما عطا می‌کنند (توبه:۵۹)» ابوحنیفه [بعد از شنیدن این دو آیه گفت:] سوگند به خدا! گویا تا این لحظه، هرگز این دو آیه از کتاب خدا را نخوانده‌ام و نشنیده‌ام. امام علیه السلام در پاسخش فرمودند: بله، به تحقیق که تو این دو آیه را هم خوانده بودی و هم شنیده بودی، اما خداوند متعال در مورد تو و امثال تو، چنین آیاتی را نازل فرموده است: «یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است (محمد:۲۴)» و نیز فرموده است: «چنین نیست، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دل‌هایشان نشسته است‌ (مطففین:۱۴)» 📚 کنز الفوائد (علامه کراکجی طرابلسی): ج۲، ص۳۶ ✳️ در دو آیه‌ی مورد استناد امام صادق علیه السلام، خداوند نفرموده (الله و رسوله من فضلهما!) بلکه فرموده: «اَللّٰهُ‌ وَ رَسُولُهُ‌ مِنْ‌ فَضْلِهِ‌»؛ یعنی یک فضل است، از ناحیه خدا که به واسطه‌ی رسولش آن را به خلق می‌رساند. ضمیمه شدن رسول به الله در بی‌نیاز ساختن از فضل خداوند، همان مفهوم واسطه‌ی فیض است که در معارف حقّه‌ی تشیع که از اختصاصات جایگاه ولی الله الاعظم است. 🔷 بیانات ذیل از عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه تبیین عمیق و دقیقی است برگرفته از آیات و روایاتِ صحیحه از مفهوم واسطه‌ی فیض و جایگاه ولی الله الاعظم در عالم و حد و مرز آن با شرک و غلو: ⬅️ خداوند سبحان، وجود را از مجاری آن - که وسائط فیض هستند و واسطه و مجرای تام آن، امام علیه‌السلام و مقام ولایت است - نازل می‌کند. یعنی حق تعالی به واسطه‌ی نفس ولی که همان مقام نورانیت او است متصرف در امور است و اشیا به واسطه‌ی نفس ولی، قائم به حق هستند. صاحب ولایت مطلقه کسی است که قیوم تمام ما سوی الله است، اما در عین حال، او خود قائم به حق می‌باشد. تفاوت اساسی در این است که حق تعالی از ما سوی بی‌نیاز است، لیکن ولی از حق بی‌نیاز نمی‌باشد. و البته این معنا را به هیچ وجه نباید غلو به حساب آورد؛ زیرا غلو آن است که انسان ولی خدا را مستقل دانسته و بنده‌ی مخلوق را خدا بداند. بنا بر این اگر کسی معتقد باشد که خداوند به واسطه‌ی نفس ولی - که از آن به نفس کلی الهی تعبیر می‌کنند - فیوضاتش را بر ما سوی جاری می‌کند و تمام اختیارات و قدرت‌ها را به محمد و آل محمد - صلوات الله علیهم اجمعین - داده، و آنها که اراده‌ای جز اراده‌ی حق ندارند، می‌توانند هر کاری را به اذن او انجام دهند - نه اینکه امور به آنها تفویض شده و او خود سبحانه و تعالی منعزل باشد - چنین عقیده‌ای غلو محسوب نمی‌شود. بلکه کمال هم در این است که انسان به مقام نورانیت ائمه علیهم‌السلام معرفت پیدا کند و امام زمانش را آن طور که هست و آن‌گونه که خداوند به ایشان مقام و مرتبه داده، بشناسد. 📚 سفینة الصادقین: فصل توحید عرفا، ص۵۱۳ ⬅️ در دعای روز جمعه می‌خوانیم: حتی لا نعتمد به غیرک و لا نطلب به الا وجهک. (مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ص۴۱۲) و درخواست می‌کنیم که به واسطه‌ی امام عصر - عجل الله فرجه - به غیر خدا اعتماد نکنیم و توسط آن حضرت غیر خدا را نخواهیم. چگونه این احتمال متصور است که به واسطه‌ی امام زمان - صلوات الله علیه - به غیر خدا اعتماد کنیم؟ اگر امام را «غیر» فرض کردی و به او اعتماد کردی به غیر خدا اعتماد کرده‌ای! همین‌که او را در عرض آوردی، می‌شود «غیر». و اعتماد به وی اعتماد به غیر خدا می‌شود، اگر چه منصب الهی هم داشته باشد. در صورتی که اگر آن بزرگوار را مجرای فیض حق دیدی اعتماد به او، اعتماد به خداست و از آن حضرت خدا را خواسته‌ای. 📚 سفینة الصادقین: فصل توحید افعالی، ص۲۷۱ @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5913481049542756170.mp3
4.27M
‍ ✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: کارهای خدا آدمیزادی نیست. ✳️ یکی از مؤیدات بیان فوق این دعای حیرت‌انگیز که اگر از لسان امام معصوم نبود انسان جرئت نمی‌کرد چنین دعا کند. خدا را شکر بابت نعمت چنین امامانی... 💠 بخوانید فقره‌ی پنجاه از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام در صحیفه‌ی سجادیه را و التماس دعا... ✅ اللّهمّ و من رعی هذا الشّهر حقّ رعایته، و حفظ حرمته حقّ حفظها، و قام بحدوده حقّ قیامها، و اتّقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرّب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک علیه، 👈👈 فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فاّن فضلک لا یغیض، و ان خزائنک لا تنقص بل تفیض، و انّ معادن احسانک لا تفنی، و انّ عطاک للعطاء المهنّا. ⬅️ بار الها هر کس که این ماه را آن‌طور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آن‌چنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته، و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده، یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته، و رحمتت را متوجه او نموده‌ای، 👈 پس مانند آنچه به او بخشیدی از فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات به ما ببخش و تفضّل فرما، 👈👈 و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما، چرا که فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات کاستی نگیرد، و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون می‌شود، و معادن احسانت از بین نمی‌رود، و همانا عطای تو گوارا عطایی است. 📚 صحیفه سجادیه: دعای ۴۵ (دعای وداع با ماه مبارک رمضان)، فقره‌ی ۵۰ ✳️ تقریر زیبا و دلنشین استاد میرباقری از این فراز در فایل صوتی پیوست... @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5884510258180656802.mp3
3.85M
‍ ✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمی‌کردند، هرگز جرأت نمی‌کردم که این‌چنین دعا کنم، خدا را شکر که امامانی داریم که به ما می‌آموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد. 💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا... ✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ. ⬅️ خداوندا! تو را سپاس می‌گوییم؛ در حالی که به بدی‌هایمان اقرار و به ضایع کردن ماه مبارک و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دل‌هایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ 👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیر ما شده، پاداشی عنایت کنی که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوخته‌های گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم. 📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان) ✳️ توضیحات تأمل‌برانگیز استاد عالی درباره‌ی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه @justhadis110
4_5850408900750215124.mp3
4.83M
‍ ✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمی‌کردند، هرگز جرأت نمی‌کردم که این‌چنین دعا کنم، خدا را شکر که امامانی داریم که به ما می‌آموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد. 💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا... ✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ. ⬅️ خداوندا! تو را سپاس می‌گوییم؛ در حالی که به بدی‌هایمان اقرار و به ضایع کردن ماه مبارک و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دل‌هایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ 👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیر ما شده، پاداشی عنایت کنی که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوخته‌های گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم. 📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان) ✳️ توضیحات تأمل‌برانگیز استاد عالی درباره‌ی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ إِنِّی لَأَعْلَمُ کَلِمَهًًْ مَا قَالَهَا مَکْرُوبٌ إِلَّا فَرَّجَ اللَّهُ کَرْبَهُ وَ لَا دَعَا بِهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ دَعْوَهًُْ أَخِی یُونُسَ (علیه السلام) الَّتِی حَکَاهَا اللَّهُ عَنْهُ فِی کِتَابِهِ وَ هِیَ: لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ. (انبیاء:۸۷) ⬅️ من کلامی می‌دانم که هیچ اندوهگینی آن را نگفته مگر اینکه خدا اندوهش را برطرف ساخته و بنده‌ی مسلمانی به‌وسیله‌ی آن دعا نکرده مگر اینکه دعایش مستجاب شده است؛ و آن دعای برادرم یونس علیه السلام است که خدا آن را، از [زبان] او در کتابش نقل فرمود: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (انبیا:۸۷) [خداوندا] جز تو معبودى نيست، منزّهى تو! به راستی‌که من از ستمكاران بودم [و اقرار می‌کنم که بر خود ستم کردم و تقصیر از من است]». 📚 مصباح (کفعمی): ص۲۹۸ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در باب این ذکر (یعنی ذکر یونسیه) چنین بیان داشته‌اند: ⬅️ خوب است انسان به نیت تلاوت قرآن این ذکر را «ورد» خود قرار دهد و چون در روایات، تعداد معینی در مورد آن وارد نشده، به نظر حقیر نباید به عدد خاصی ملتزم شد... از آثار گفتن این ذکر آن است که انسان از هم و غم نجات پیدا می‌کند، طبیعت وی زنده می‌شود، نفسش پاک می‌گردد و با عالم ولایت آشنا می‌شود. اصولاً هر ذکری که در آن تسبیح باشد موجب پاکی نفس گشته و انسان را با عالم ولایت آشنا می‌نماید. 📚 انیس الصادقین: فصل اذکار - بخش ۲، ذکر یونسیه ✳️ و صلّی الله علی محمّدٍ و آله الطّاهرین... @justhadis110 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 💠 حضرت امام رضا علیه السلام: ✅ إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ. فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلاَّ مِنْكِ وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ؛ قَالَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. ⬅️ مردی از بنی‌اسرائیل، چهل سال خدا را عبادت کرد. بعد از آن، خواست تا با قربانی کردن به خدا تقرب جوید، قربانی کرد، اما قربانی از او قبول نشد. پس با نفس خود گفت: این امر به تو نرسید، مگر از خودت و گناهی نیست، مگر از برای تو. حضرت فرمود: «پس خدای تبارک و تعالی به سوی او وحی فرمود که: این مذمتی که از خودت کردی (و خود را مقصّر دانستی)، از عبادت چهل‌ساله‌ات بهتر است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۴ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ در خانه خدا که خواستید بروید، چیزی ببرید که آنجا نباشد تا از شما بخرند! آن جا چی نیست؟ فقر نیست،‌ اظهار فقر کن عجز نیست، اظهار عجز نیست جهل نیست،‌ اظهار جهل کن بیچارگی‌ نیست، اظهار بیچارگی کن حالا اگر بخوای بری اعمالت را با خودت ببری، بگی من آنم که این‌قدر نماز خواندم من آنم که چنین و چنانم و.. هیچ خریدار نداره [بعد این بیت از دیوان حافظ علیه الرحمه را می‌خواندند:] به هوش باش که هنگام باد استغنا هزار خرمن طاعت به نیم جو نخرند @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ. ⬅️ هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، كمتر گناه مى‌كند. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۳۶ @justhadis110
‍ ✳️ بنا بر درخواست مکرر دوستان احادیثی که در شب شهادت حاج قاسم ارسال شد، مجدداً ارسال می‌گردد: ‍ 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ كنت عند أبي عبد الله عليه‌السلام جالسا إذ قرأ هذه الآية «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً» فقلنا جعلنا فداك من هؤلاء فقال ثلاث مرات هم والله أهل قم. ⬅️ يكى از اصحاب ما روايت كرده كه نزد امام صادق عليه السّلام نشسته بودم و حضرت اين آيه را خواندند: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَ عْداً مَفْعُولاً» «پس زمانی که موعد نخستين آنها فرارسد بر آنها بندگانی از جانب خود برانگيزيم  كه سخت پيكارند و در ميان خانه‌ها نفوذ كنند‌ و اين وعده‌ايست قطعی و حتمی (اسراء:۵) گفتم: قربانت، فدايتان بشويم آنها (سركوب‌كنندگان بنی‌اسرائيل) چه کسانی هستند؟ ايشان ۳ بار فرمود: به خدا قسم آنها اهل قم (ایرانی‌ها) باشند. به خدا قسم آنها اهل قم (ایرانی‌ها) باشند. به خدا قسم آنها اهل قم (ایرانی‌ها) باشند. 📚 بحار الانوار(علامه مجلسی): ج۶۰، ص۲۱۶ 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ‌بْنِ‌الْقَاسِمِ الْبَطَلِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی... (فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما (اسراء:۵)) فَإِذَا جَاءَ نَصْرُ دَمِ الْحُسَیْنِ (بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ (اسراء:۵)) قَوْمٌ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَا یَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوهُ (وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا(اسراء:۵)) خُرُوجُ الْقَائِمِ. ⬅️ در مورد اين قسمت آیه ۵ سوره بنی اسرائیل: «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ» (گروهى از بندگان پيكارجوىِ خود را بر ضدّ شما طغيان‌گران بنی‌اسرائيل بر مى‌انگيزيم) فرمود: اين قسمت آيه بر مردمی دلالت دارد که خداوند قبل از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرستد و هیچ‌کس را که مسئول خونی در خاندان محمّد (صلی الله علیه و آله) است وانگذارند مگر آنکه از او انتقام گيرند. و درباره اين قسمت آيه «وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا» (و اين وعده‌ایست قطعى) فرمود: مقصود خروج و قيام حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشريف است كه وعده قطعی و حتمی الهی است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۲۰۶ 🔴 ‌اللهم عجل لولیک الفرج... @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
🔷 سردار دل‌ها شهید سپهبد قاسم سلیمانی: ⬅️ باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم! آن‌کس که باید ببیند، می‌بیند...! 💠 حضرت امام رضا عليه السلام: ⬅️ خدای سبحان به یکی از پیامبرانش چنین وحی کرد: زمانی که صبح کردی اولین چیزی که سر راهت قرار گرفت بخور. دومین چیزی را که دیدی مخفی کن. سومین چیزی که دیدی بپذير. چهارمی را که دیدی نا امیدش نکن. از پنجمی هم فرار کن. روز بعد آن پیامبر اولین چیزی که دید کوه سیاه بزرگی بود. ایستاد و با خود گفت: «پروردگارم به من دستور داد که این را بخورم!» و متحیر ماند. اما به سرعت به خود رجوع کرد و با خود اندیشید: قطعاً پروردگار من تکلیف خارج از توان به بنده نمی‌کند» به طرف کوه رفت تا آن را بخورد هر چه به آن نزدیکتر می‌شد؛ کوه کوچک و کوچک‌تر می‌شد تا به آخر رسید و دید که آن کوه بزرگ و سیاه به لقمه‌ای تبدیل شد. آن یک لقمه را خورد و احساس کرد خوش‌مزه‌ترین طعامی است که تا به حال خورده است! سپس به راه خویش ادامه داد وجلو رفت و یک تشت بزرگ طلا دید. پس با خود گفت: خدا به من دستور داده که این را پنهان کنم. پس حفره‌ای کند و تشت طلا را در آن قرار داد و روی آن خاک ریخت تا دیده نشود. همین که پیامبر به راه افتاد دید تشت از زیر خاک بیرون آمده، اما با خود گفت من به وظیفه‌ خویش عمل کرده‌ام (وظیفه‌ام پنهان تشت بود که این کار را کردم و بيرون آمدنش از خاك ديگر به من ارتباطی ندارد.) آن پیامبر به مسیر خود ادامه داد. ناگهان دید پرنده‌ای در هوا پرواز می‌کند و پشت سر او عقابی در حرکت است. پرنده دور این پیامبر شروع به چرخیدن کرد. پیامبر با خود گفت: خدای سبحان به من دستور داده این پرنده را بپذيرم. آستین خود را باز کرد و پرنده را در آستین نگه‌داشت. عقاب به او گفت: تو شکار مرا صید کردی در حالی‌که من مدتی است که در انتظار این شکار هستم. پیامبر گفت: پروردگار من به من امر کرده است که چهارمین مورد را مأیوس نکن!» پیامبر تكه گوشتی به عقاب داد. و بعد به راه خود ادامه داد. پیامبر در این مرحله گوشت گندیده‌ و متعفّنی را دید که دور آن کرم‌هایی جمع شده بودند، پس با خود گفت: پروردگارم به من دستور داده از آن فرار کن!، پس از آن فرار کرد با پایان این قسمت مأموریت او به پایان رسید و بازگشت. پس در خواب دید گویا به او گفته شد: همانا تو به آن چه که به تو امر شده بود عمل کردی. آیا می‌دانی آن‌ها (حقیقت کارهایی که کردی) چه بود؟ پاسخ داد: «خیر!» گفته شد: «اما آن کوه بزرگ (که تو از خوردن آن نگران و ترسان شدی و گمان کردی امکان خوردنش نیست) غضب و خشم تو بود. انسان وقتى غضبناك شود، خود را نمى‏‌بيند و از شدّت و بزرگى غضب، قدر و ارزش خود را فراموش مى‏‌كند، و وقتى كه خود را حفظ نمايد و ارزش خود را بشناسد و غضبش آرام گيرد، عاقبتش همچون يك لقمه گوارائى است كه آن را بخورد. اما آن تشت طلا، عمل صالح بود که هرگاه بنده آن را بپوشاند و از خلق مخفی کند (و اخلاص داشته باشد) خداوند مى‏‌خواهد آن را آشكار كند تا علاوه بر ثواب آخرتى كه خدا برايش ذخيره مى‏‌كند، او را با آن عمل زينت دهد، و امّا پرنده كسى بود كه تو را نصيحت مى‏‌كند، او و نصيحتش را بپذير، و امّا عقاب حاجتمندى بود كه نزد تو مى‏‌آيد، هيچ وقت چنين كسى را نااميد نكن. اما گوشت بدبو سمبل غيبت بود، هميشه از آن فرار كن. ✅ أَبُو الصَّلْتِ عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ صَالِحٍ الْهَرَوِيُّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ‏ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ إِذَا أَصْبَحْتَ فَأَوَّلُ شَيْ‏ءٍ يَسْتَقْبِلُكَ فَكُلْهُ وَ الثَّانِي فَاكْتُمْهُ وَ الثَّالِثُ فَاقْبَلْهُ وَ الرَّابِعُ فَلَا تُؤْيِسْهُ وَ الْخَامِسُ فَاهْرُبْ مِنْه... 📚 عيون اخبار الرضا (شيخ صدوق): ج۱، ص۲۷۵و۲۷۶ @justhadis110
✳️ وقتی شاکی هستیم... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إذا ضاقَ المسلمُ فلا يَشكُوَنَّ رَبَّهُ عَزَّ و جلَّ، و لْيَشكُ إلى رَبِّهِ الذي بِيَدِهِ مَقالِيدُ الاُمورِ و تَدبِيرُها. ⬅️ هر گاه مسلمان در تنگنا و سختى افتد، هرگز نبايد از پروردگار عزّ و جلّ خود شكايت كند، بلكه بايد به درگاه پروردگار خويش، كه زمام و تدبير امور تنها به دست اوست، شكايت بَرَد. 📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۱۰ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اللّه َاللّه َأن تَشكُوا إلى مَن لا يُشْكِي شَجوَكُم، و لا يَنقُضُ بِرَأيِهِ ما قد اُبرِمَ لَكُم. ⬅️ زنهار! زنهار! از اين كه پيش كسى درد دل كنيد كه اندوه و مشكل شما را بر طرف نمى‌كند و با انديشه خود نیز گره از كارتان نمى‌گشايد. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۹۷، ص۱۱۵ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَن شَكا إلى أخيهِ فقد شَكا إلَى اللّهِ، و مَن شَكا إلى غَيرِ أخِيهِ فقد شَكَا اللّهَ. ⬅️ هر كه به برادر [دينىِ] خود شكايت بَرَد تحقیقاً به خدا شكايت برده است، و هر كه به غير برادر خود شكايت بَرَد به واقع از خدا شكايت كرده است. 📚 قرب الاسناد (حمیری): ج۱، ص۷۸ ✳️ در باب موضوع شکایت و اینکه انسان به واقع باید از چه چیز و چه کسی شاکی باشد، با توجه به آیه‌ی شریفه‌ی: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ [شوری:۳۰] هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد و بسيارى را نيز عفو مى‌كند. 💠 و فرمایش امام صادق علیه السلام در توضیح آیه‌ی فوق که فرمودند: ✅ أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عِرْقٍ یَضْرِبُ وَ لَا نَکْبَهًٍْ وَ لَا صُدَاعٍ وَ لَا مَرَضٍ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَا یَعْفُو اللهُ أَکْثَرُ مِمَّا یُؤَاخِذُ بِه. ⬅️ هر رگی که قطع می‌شود، هر مصیبت و گرفتاری که به وجود می‌آید و هر سردرد یا بیماری که انسان‌ها (جز اولیای الهی) بدان دچار می‌شوند به سبب ارتکاب گناهان است. زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: (هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد و بسيارى را نيز عفو مى‌كند.) و البته آنچه خداوند عفو و گذشت می‌فرماید، بسيار بیشتر است از آنچه مؤاخذه و عقوبت می‌کند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۹ 💠 با این توضیحات، فرازهایی از مناجات الشاکین حضرت امام سجاد علیه السلام تقدیم می‌شود: ✅ إِلٰهِى إِلَیْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً، وَ إِلَى الْخَطِیئَةِ مُبادِرَةً، وَ بِمَعاصِیكَ مُولَعَةً، وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً، تَسْلُكُ بِى مَسالِكَ الْمَهَالِكِ، وَ تَجْعَلُنِى عِنْدَكَ أَهْوَنَ هَالِكٍ، كَثِیرَةَ الْعِلَلِ، طَوِیلَةَ الْأَمَلِ، إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ، وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَیْرُ تَمْنَعُ، مَیَّالَةً إِلَى اللَّعِْبِ وَ اللَّهْوِ، مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَ السَّهْوِ، تُسْرِعُ بِى إِلى الْحَوْبَةِ، وَ تُسَوِّفُنِى بِالتَّوْبَةِ... إِلٰهِى لَا حَوْلَ لِى وَ لَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَ لَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْیا إِلّا بِعِصْمَتِكَ، فَأَسْأَلُكَ بِبَلاغَةِ حِكْمَتِكَ، وَ نَفاذِ مَشِیئَتِكَ، أَنْ لَاتَجْعَلَنِى لِغَیْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً، وَ لَا تُصَیِّرَنِى لِلْفِتَنِ غَرَضاً، وَ كُنْ لِى عَلَى الْأَعْداءِ ناصِراً، وَ عَلَى الْمَخازِى وَ الْعُیُوبِ ساتِراً، وَ مِنَ الْبَلاءِ واقِیاً، وَ عَنِ الْمَعاصِى عاصِماً، بِرَأْفَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. ⬅️ خدایا از نفسی که زیاد به بدی فرمان می‌دهد به تو شکایت می‌کنم، همان نفسی که شتابنده به سوی خطا و حریص به انجام گناهان و در معرض خشم توست، نفسی که مرا به راه هلاکت می‌کشاند و مرا در نظر تو از پست‌ترین تباه شدگان قرار می‌دهد، بیماری‌هایش بسیار، آرزویش دراز است، اگر گزندی به او در رسد بی‌قراری می‌کند و اگر خیری به او رسد از انفاقش دریغ می‌ورزد، به بازی و هوسرانی میل بسیار دارد، از غفلت و اشتباه آکنده است، مرا به سرعت به جانب معصیت می‌راند ولی برای توبه امروز و فردا می‌کند... خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، راه نجاتی از گرفتاری‌های دنیا جز به حفظ و نگهداری تو برایم نمی‌باشد، از تو خواستارم به رسایی حکمتت و نفوذ اراده‌ات که مرا جز جود و کَرَمت در معرض چیزی قرار ندهی و هدف فتنه‌ها نگردانی و علیه دشمنانم (نفس و شیطان) یاورم باشی و پرده‌پوش رسوایی‌ها و عیوبم گردی و از بلا نگهدار و از گناهان بازدارنده‌ام باشی، به مهر و رحمتت ای مهربان‌ترین مهربانان. 📚 زاد المعاد (علامه مجلسی): ص۴۰۷ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أعظم الناس حقا علي المرأة زوجها، و أعظم الناس حقا علي الرجل امه. ⬅️ بزرگترين حق را بر زن، شوهر او دارد و بزرگترين حق را بر مرد، مادر او دارد. 📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۶، ص۳۳۱ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ خَصْلَتَانِ مَنْ كَانَتَا فِيهِ كَتَبَهُ اَللَّهُ شَاكِراً صَابِراً وَ مَنْ لَمْ يَكُونَا فِيهِ لَمْ يَكْتُبْهُ اَللَّهُ شَاكِراً وَ لاَ صَابِراً مَنْ نَظَرَ فِي دِينِهِ إِلَى مَنْ فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ وَ نَظَرَ فِي دُنْيَاهُ إِلَى مَنْ دُونَهُ فَحَمِدَ اَللَّهَ عَلَى مَا فَضَّلَهُ عَلَيْهِ بِهِ كتبه اللّٰه شاكرا صابرا و من نظر في دينه إلى من هو دونه و نظر في دنياه إلى من هو فوقه فأسف على ما فاته منه لم يكتبه اللّٰه شاكرا و لا صابرا. ⬅️ دو خصلت است كه هر كه داراى آن باشد خداوند او را در زمره‌ی شاكران و صابران بنويسد و اگر در او نباشد از زمره شاكرين و صابرين خارج باشد و آن دو خصلت آن است كه: ۱) در امر دين خود به بالاتر از خود نظر کند و به ایشان اقتدا نماید ۲) و در امر دنيا به فرودست‌تر از خود بنگرد و حمد خدا كند به واسطه‌ی آنچه به او زيادتر عطا كرده. و هر كه در كار دينش به پایین‌تر از خود بنگرد (و از خود راضی شود) و در كار دنيایش به فراتر از خود بنگرد و بر آنچه كمتر دارد تأسف خورَد، خدا او را در زمره‌ی شاکران و صابران نمی‌نویسد‌. 📚 معدن الجواهر و ریاضة الخواطر (ابوالفتح کراکجی): ج۱، ص۲۶ - محجة البيضاء (فيض کاشانی): ج۷، ص۲۲۰ - سنن الترمذى: ج۴، ص۷۴ - کنز العمّال (متقی هندی): ج۳، ص۲۵۶ - نهج الفصاحة (ابوالقاسم پاینده): ص۴۵۷ پ.ن: این بخش از حدیث شریف که می‌فرماید: و هر کس در امر دینش به پایین‌تر از خود بنگرد خدا او را در زمره‌ی شاکران نمی‌نویسد! برایم خیلی تأمل‌برانگیز بود! اگر انسان در امر دینش، خودش را با پایین‌تر از خودش مقایسه کند، جزء ناشکرها می‌شود! و با توجه به آیه‌ی شریفه‌ی: و قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ... (سبأ:۱۳) و اندکی از بندگان من شکور هستند... در کنار حدیث شریف فوق، شاید بشود گفت که اکثر ما مردم در امر دین، خود را با پایین‌تر از خود مقایسه می‌کنیم و از نظر خودمان اوضاع خوبی داریم و لذا در زمره‌ی... @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إِنَّ آه اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آه‏ فَقَدِ اسْتَغَاثَ‏ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏. ⬅️ به درستی که "آه" اسمی است از اسامی خداوند است، هر کس که "آه" بگوید، در حقیقت به خداوند تبارک و تعالی استغاثه و طلب نیاز کرده است. 📚 التوحید (شیخ صدوق): ص۲۱۹ @justhadis110
✳️ از زوال حیا تا تبدیل شدن به... 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَوَّلُ مَا يُنْزَعُ مِنَ اَلْعَبْدِ اَلْحَيَاءُ فَيَصِيرُ مَاقِتاً مُمَقَّتاً ثُمَّ يَنْزِعُ اَللَّهُ مِنْهُ اَلْأَمَانَةَ فَيَصِيرُ خَائِناً مَخُوناً ثُمَّ يَنْزِعُ اَللَّهُ مِنْهُ اَلرَّحْمَةَ فَيَصِيرُ فَظّاً غَلِيظاً وَ يَخْلَعُ دِينَ اَلْإِسْلاَمِ مِنْ عُنُقِهِ فَيَصِيرُ شَيْطَاناً لَعِيناً مَلْعُوناً. ⬅️ اولین چیزی که (به واسطه گناهان پیاپی) خداوند از بنده‌اش اخذ می‌کند، حیا است، پس چون حیا از او اخذ شد، (بنده‌ی بی‌حیا) از خدا خشمگین خواهد بود و او نیز مورد خشم الهی واقع می‌شود؛ سپس خداوند از بنده‌ی بی‌حیا، امانت را نیز اخذ می‌کند، در این حال او خیانت‌پیشه می‌شود و دیگران نیز او را خائن می‌شمرند سپس خداوند از بنده‌ی بی‌حیای خائن، رحمت را نیز اخذ می‌کند، وقتی چنین شد آن بنده‌ی بی‌حیای خیانت‌پیشه، بددهن و تندخو می‌شود (و دیگر تنها مطابق هواهای نفسانی‌اش عمل می‌کند) و وقتی چنین شد خداوند دین اسلام را از او خلع می‌کند و (آن بنده‌ی بی‌حیای خیانت‌پیشه‌ی بددهنِ تندخوی مطیع هواهای نفسانی،) به شیطانی ملعون تبدیل می‌شود! 📚 الإختصاص (شیخ مفید): ج۱، ص۲۴۸ 🔷 سلمان رحمت الله علیه: ✅ إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَلاَكَ عَبْدٍ نَزَعَ مِنْهُ اَلْحَيَاءَ فَإِذَا نَزَعَ مِنْهُ اَلْحَيَاءَ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ خَائِناً مَخُوناً فَإِذَا كَانَ خَائِناً مَخُوناً نُزِعَتْ مِنْهُ اَلْأَمَانَةُ فَإِذَا نُزِعَتْ مِنْهُ اَلْأَمَانَةُ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ فَظّاً غَلِيظاً فَإِذَا كَانَ فَظّاً غَلِيظاً نُزِعَتْ مِنْهُ رِبْقَةُ اَلْإِيمَانِ فَإِذَا نُزِعَتْ مِنْهُ رِبْقَةُ اَلْإِيمَانِ لَمْ تَلْقَهُ إِلاَّ شَيْطَاناً مَلْعُوناً. ⬅️ هرگاه خداوند بخواهد بنده‌ای را (به واسطه گناهانش) هلاک گرداند، حیا را از او می‌گیرد؛ وقتی حیا از او اخذ شد او را خائنی شهره به خیانت خواهی یافت و هر گاه او خائنی شهره به خیانت شد، امانت نیز از او اخذ می‌شود و هر گاه امانت از او اخذ شد او را بددهنی تندخو می‌یابی و هر گاه بددهنی تندخو شد، رشته‌ی ایمان از گردنش گشوده خواهد شد و هر گاه رشته‌ی ایمان از چنین شخصی گشوده شد (یعنی بی‌حیای خائنِ شهره‌ به خیانتِ بددهنِ تندخو) او را شیطانی ملعون خواهی یافت‌‌. 📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۹۱ @justhadis110