eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
323 دنبال‌کننده
46 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام رضا علیه السلام: ✅ إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ. فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلاَّ مِنْكِ وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ؛ قَالَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. ⬅️ مردی از بنی‌اسرائیل، چهل سال خدا را عبادت کرد. بعد از آن، خواست تا با قربانی کردن به خدا تقرب جوید، قربانی کرد، اما قربانی از او قبول نشد. پس با نفس خود گفت: این امر به تو نرسید، مگر از خودت و گناهی نیست، مگر از برای تو. حضرت فرمود: «پس خدای تبارک و تعالی به سوی او وحی فرمود که: این مذمتی که از خودت کردی (و خود را مقصّر دانستی)، از عبادت چهل‌ساله‌ات بهتر است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۴ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ سَهَرُ العُيونِ بِذِكرِ اللّه ِخُلْصانُ العارِفِينَ و حُلوانُ المُقرَّبِينَ. ⬅️ شب‌بیداری چشم‌ها به ذكر خدا، دوستِ صميمى عارفان و شيرينیِ کام مقرّبان است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۰۲ پ.ن: خُلْصان، جمع خِلْص به معنی دوست خالص و صمیمی است. @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ یا علی ...للمرائی ثلاث خصال: یطول الرکوع ذو السجود مع الناس فی الصلاه و یخفف اذا کان وحده و یتواضع للناس و یتکبر علی عیاله وحده و (ان) یکثر عیب الناس... ⬅️ یا علی! ...برای ریا کار سه نشانه است: 1⃣ رکوع و سجود نماز را در حضور مردم طول می‌دهد، ولی هر گاه تنها باشد با بی‌توجهی و سبک به‌جا می‌آورد؛ 2⃣ برای مردم تواضع می‌کند، ولی در تنهایی با خانواده خود تکبر می‌ورزد! 3⃣ از مردم بسیار عیبجویی می‌کند. 📚 وصیت‌های پیامبر صلی‌الله‌علی‌وآله به امیرالمؤمنین علیه‌السلام (سید علی حسینی صدر): ص۱۸۰ - به نقل از رسالة الوصايا (علی بن احمد مشهدی (نسخه خطی))  ⚫️ رحلت جانگداز رحمت للعالمین، اشرف الانبیاء و المرسلین، حبیب خدا، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله تسلیت باد... @juathadis110
💠 حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام: ✅ يا بنَ آدمَ، إنّكَ لم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِكَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ، فَخُذْ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيكَ؛ فإنّ المؤمنَ يَتَزوَّدُ، و الكافِرَ يَتَمتَّعُ. ⬅️ اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت افتاده‌اى، پيوسته در راه نابودی عمرت قدم بر مى‌دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پيش دارى بهره برگير؛ زیرا که مؤمن توشه بر مى‌دارد ولی كافر خوش مى‌گذراند. 📚 نزهة النار (حلوانی): ج۱، ص۷۹ ⚫️ شهادت مظلومانه‌ی سبط اکبر، کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ يَا عَلِيُّ مِنْ صِفَاتِ اَلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ... لاَ حَسَّاسٌ وَ لاَ جَسَّاسٌ. ⬅️ یا علی! از صفات مؤمن این است که... تفتیش‌گر و تجسّس‌کننده نباشد. 📚 التمحیص (اسکافی کوفی): ص۷۴ @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَ يُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اَللَّهِ. ⬅️ یکی از نشانه‌های یقین صحیح و حقیقی این است که اگر انسان بین دو امر مخیّر شد که در یکی رضای خالق و خشم مخلوق و در دیگری عکس آن باشد، رضای خالق را بر رضای مخلوق ترجیح دهد! 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۵۷ 🔷 بیانات بسیار تأمل‌برانگیز عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی مرتبط با حدیث شریف فوق: ⬅️ متأسفانه بسیاری از ما از دین و از حقایق، تنها در پی یادگرفتن الفاظی هستیم که آن‌ها را به دیگران تحویل دهیم و هیچ‌گاه در صدد این نیستیم که آیا مطالبی که یاد گرفته‌ایم و به حساب خودمان با یادگرفتن آن‌ها خود را مسلمان می‌دانیم اعتقاد قلبی ما شده یا خیر؟! ...پس هان ای عزیز! تنها به یادگرفتن قناعت مکن؛ زیرا یادگرفتن وقتی به انسان نفع می‌دهد که معلومات او توأم با اعتقاد باشد. البته منظور نفع اخروی است و الّا چه بسا افرادی با همین محفوظات، سال‌های سال از منافع دنیوی آن برخوردار و امور خود را به خوبی بگذرانند و مردم، اطرافشان را گرفته، آن‌ها را از بزرگان دین هم بدانند، و همین اجتماع و اعتقاد مردم، امر را بر آن‌ها مشتبه کرده، زودتر به هلاکت معنوی برساندشان. اعتقاد نیز اگر اعتقاد صحیح و جازم باشد ملازم و همراه با عمل است. اگر عمل صحیح، ناشی از اعتقادِ درست باشد، دارای اثر و علامت است؛ روز به روز یقین و شوق به عالم بقا و پشت کردن به دنیا را زیادتر می‌کند، تا جایی که انسان می‌شود «روحانی» و در عین حال که در زندان تن و عالم ناسوت محبوس است قلبش که از برکت اعمال صالح به حیات انسانی زنده شده، با ملاء اعلی در ارتباط است و نمونه‌ای از فیوضات عالم غیب را درک می‌کند. «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوة طیبة و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون. (نحل:۹۷) هر كس- از مرد يا زن- كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏‌اى، حياتِ [حقيقى‏] بخشيم، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند پاداش خواهيم داد.» پس هر عِلمی برای عَمل است و قیمت هر عِملی به قدر نیت عامل اوست و هر نیتی برای نتیجه است. در این عالم همه فعالیت می‌کنند، لکن اهداف و نیات و در نتیجه آثار مختلف است؛ زیرا از هر عملی اثری در نفس انسان پیدا می‌شود. اگر عمل ظلمانی بود ایجاد ظلمت می‌کند و اگر نورانی بود، اثری دل افروز و نورانی خواهد داشت. و کسی که خود را یافته و با حقیقت خود آشنا شده باشد اثر آن را به وضوح درک خواهد کرد. پس بر ما لازم است که اعمال خود را با میزان شرع سنجیده، خود را و عقاید خود را آزمایش نماییم. مثلاً یکی از نشانه‌های ایمان صحیح و اعتقاد درست این است که اگر انسان بین دو امر مخیر شد که در یکی رضای خالق و سخط و خشم مخلوق و در دیگری عکس آن باشد، رضای خالق را بر رضای مخلوق ترجیه دهد. «من صحة یقین المر المسلم ان لا یرضی الناس بسخط الله.» هم‌چنین کسی که یقین به فنا دنیا داشت نمی‌تواند، بیش از قدر احتیاج برای دنیا کار کند و کسی که یقین به بقا آخرت داشته باشد از عبادت خسته نمی‌گردد... پس خود را امتحان کن قبل از آنکه آزمایش شوی... 📚 سفینة الصادقین: فصل در کسوت روحانیت؛ ص۸۴تا۸۶ @justhadis110
✳️ محکم‌ترین دستگیره‌ی ایمان چیست؟! 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لِأَصْحَابِهِ أَیُّ عُرَى الْإِیمَانِ أَوْثَقُ؟! فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصَّلَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الزَّكَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الصِّیَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ الْجِهَادُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لِكُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَیْسَ بِهِ وَ لَكِنْ أَوْثَقُ عُرَى الْإِیمَانِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِى اللَّهِ وَ تَوَالِى أَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّى مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ. ⬅️ رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله به‌ اصحابش فرمود: كدامیك از دستاویزهاى ایمان محكم‌تر است؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند، و بعضى از آنها گفتند: نماز و برخى گفتند: زكات و بعضى گفتند: روزه و برخى گفتند: حج و عمره و بعضى گفتند: جهاد، رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: برای هر یك از این‌ها كه گفتید فضیلتى است، ولى جوابش پرسش من نیست. محكم‌ترین دستاویز ایمان، دوستى براى خدا و دشمنى براى خدا و تولی به ولایت اولیای خدا و برائت از دشمنان خداست. ✳️ اهمیت و نقش دشمن‌شناسی در محقّق‌شدن و حفظ ایمان: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ثَلَاثٌ مِنْ عَلَامَاتِ الْمُؤْمِنِ: عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ مَنْ یُحِبُّ وَ مَنْ یُبْغِضُ. ⬅️ سه چیز از ویژگی‌های مؤمن است: شناختن خدا و شناختن دوستان خدا و شناخت دشمنان خدا. ✳️ عاقبت‌ هواخواهی و طرفداری از منحرفین و اهل معاصی علنی در فتنه‌ها... 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِیكَ خَیْراً فَانْظُرْإِلَى قَلْبِكَ، فَإِنْ كَانَ یُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفِیكَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ یُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ، فَلَیْسَ فِیكَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُبْغِضُكَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ. ⬅️ هر گاه خواهى بدانى در تو خیرى هست، به دلت نگاه كن، اگر اهل طاعت خدا را دوست و اهل معصیت خدا را دشمن دارد، در تو خیر است و خدا هم تو را دوست دارد، و اگر اهل طاعت خدا را دشمن و اهل معصیت خدا را دوست دارد، در تو خیری نیست و خدا دشمنت دارد، و هر كسى همراه (و محشور) با کسی است که دوستش دارد (و هواخواهش است). ✳️ رابطه‌ی دشمنی برای خدا با اصل دین: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ كُلُّ مَنْ لَمْ یُحِبَّ عَلَى الدِّینِ وَ لَمْ یُبْغِضْ عَلَى الدِّین فَلَا دِینَ لَهُ. ⬅️ هر کس برای دین خدا دوستی نکند و برای دین خدا دشمنی نکند پس دینی برای او نیست (و اصلاً دین ندارد.) 📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۲۵تا۱۲۷ - باب حب فی الله و بغض فی الله @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ اَلْمُؤْمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ اَلْمُنَافِقُ قَطِبٌ غَضِبٌ. ⬅ مؤمن شوخ و شنگ است، منافق ترشرو و عصبانی. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۹ @justhadis110
✳️ برخی از فرازهای تأمل‌برانگیز از دعای ندبه... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ...بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي وَنَفْسِي لَكَ الْوِقاءُ وَالْحِمىٰ... ⬅️ ...پدر و مادر و جانم فدایت شود، می‌خواهم برایت سپر و حصار باشم... ...بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا، بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نازِحٍ مَا نَزَحَ عَنَّا... ...جانم به فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم به فدایت، تو دوری هستی که از ما دور نیست... ...بِنَفْسِي أَنْتَ... عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَبْكِيَكَ وَيَخْذُلَكَ الْوَرَىٰ... ...جانم به فدایت‌‌‌... بر من سخت گران است که برای تو گریه کنم، ولی مردم تو را وا‌گذارند و کسی در پی یاری تو نباشد... ...هَلْ إِلَيْكَ يَابْنَ أَحْمَدَ سَبِيلٌ فَتُلْقىٰ؟... ...آیا به سوی تو ای پسر احمد (صلی الله علیه و آله) راهی هست تا ملاقات شوی؟... ...اللّٰهُمَّ... اجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً، وَذُنُوبَنا بِهِ مَغْفُورَةً، وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً؛ وَاجْعَلْ أَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً، وَهُمُومَنا بِهِ مَكْفِيَّةً، وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، وَأَقْبِلْ إِلَيْنا بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ، وَاقْبَلْ تَقَرُّبَنا إِلَيْكَ، وَانْظُرْ إِلَيْنا نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلُ بِهَا الْكَرامَةَ عِنْدَكَ ثُمَّ لَاتَصْرِفْها عَنَّا بِجُودِكَ، وَاسْقِنا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ بِكَأْسِهِ وَبِيَدِهِ رَيّاً رَوِيّاً هَنِيئاً سائِغاً لَاظَمَأَ بَعْدَهُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ...خدایا... به واسطه‌ی او نمازمان را بپذیر و گناهانمان را بیامرز و دعاهایمان را مستجاب گردان؛ خدایا روزی‌هایمان را به سبب او گسترده گردان و اندوهمان را به واسطه‌ی او برطرف گردان و حاجت‌هایمان را به واسطه‌ی او برآورده فرما و به سوی ما با جلوه‌ی کَرَمت روی آور و بپذیر که را به سویت تقرّب جوییم و به ما نظر کن نظری مهربانانه که کرامت را نزد تو، به وسیله آن عنایت و توجه به کمال برسانیم و آن نظر مهربانانه را به حق جودت از ما بر مگردان و از حوض جّدش (درود خدا بر او و خاندانش) با جام او به دست او، سیرابمان کن، سیراب‌شدنی کامل و گوارا و خوش که پس از آن تشنگی نباشد، ای مهربان‌ترین مهربانان. 📚 زاد المعاد (علامه مجلسی): ص۳۰۳ - مصباح الزائر (سید بن طاووس): ص۴۴۶ - مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): اعمال سرداب مقدس سامرا، امر اول دعای ندبه پ.ن: خوش بر احوال کسانی که فراز اول را، راست می‌گویند و عملشان صدق این گفتارشان را که در دعا به حضرت عرضه می‌دارند اثبات می‌کند... @justhadis110
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در وصف عالمان فاسد: ✅ في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: و هُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام و أصحابِهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ، و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ··· يُدخِلونَ الشَّكَّ و الشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم. ⬅️ زيان آنها براى شيعيان ناتوان ما (که اطلاعات دینی زیادی ندارند) بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهما السلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند ولی اين علماى بدطینت... در دلِ شيعيان ناتوان ما شكّ و شبهه مى‌اندازند و گمراهشان مى‌كنند. 📚 احتجاج (طبرسی): ج۲، ص۴۵۶ ⚫️ شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، پدر بزرگوار حضرت صاحب الامر ارواحنا لتراب مقدمه فداه به پیشگاه ایشان و همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تسلیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن أمَرَكَ بإصلاحِ نَفسِكَ فهُو أحَقُّ مَن تُطيعُهُ. ⬅️ كسى كه تو را به اصلاح نفست امر کند، سزاوارترين كسى است كه اطاعتش مى‌كنى. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۲۳ @justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إنَّ لِلّهِ عز و جل جَنَّةً لا يَدخُلُها إلاّ ثَلاثَةٌ: رَجُلٌ حَكَمَ عَلى نَفسِهِ بِالحَقِّ، و رَجُلٌ زارَ أخاهُ المُؤمِنَ فِي اللّهِ، و رَجُلٌ آثَرَ أخاهُ المُؤمِنَ فِي اللّهِ. ⬅ خداوند را بهشتى است كه جز سه كس، وارد آن نمى‌شود: نخست، کسی که عليه خود، به حق و انصاف داورى كند و حکم نماید؛ دوم، کسی که تنها براى خدا به ديدن برادر ایمانی‌اش برود، و سوم، کسی که تنها به خاطر خدا، برادر مؤمنش را بر خويشتن مقدّم بدارد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۷۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَلْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ مِفْتَاحُ اَلرَّحْمَةِ.1⃣ و اَلْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ يُنِيرُ اَلْقَلْبَ وَ يَعْصِمُ مِنْ مُعَاوَدَةِ اَلذَّنْبِ.2⃣ و مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَةِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِكَثْرَةِ اَلذُّنُوبِ.3⃣ ⬅️ گريستن از ترس خدا، كليد (نزول) رحمت (الهی) است. و گريستن از ترس خدا، دل را نورانى مى‌كند و از خو گرفتن به گناه مصون مى‌دارد. و چشم‌ها نخشكيد مگر بر اثر سخت دلى و دل‌ها سخت نشد مگر به سبب گناه زياد. 📚 منابع: 1⃣ غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۱۵ 2⃣ همان: ج۱، ص۱۱۲ 3⃣ علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۸۱ @justhadis110
💠 مولی الموحدین امام العارفین امیر المؤمنین سید المتقین رکن الاولیاء عماد الاصفیاء اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ اَلزُّهْدُ أَقَلُّ مَا يُوجَدُ وَ أَجَلُّ مَا يُعْهَدُ وَ يَمْدَحُهُ اَلْكُلُّ وَ يَتْرُكُهُ اَلْجُلُّ. ⬅️ بی‌رغبتی به دنیا، كمياب‌ترين پديده‌ها و والاترين چيزى است كه از آن ياد مى‌شود؛ همگان آن را مى‌ستايند، ولى بيشتر مردم آن را رها مى‌سازند. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۱۳ پ.ن: استدعا دارم، متن عربی اعجاب برانگیز کلام مولی را هم بخوانید؛ لذّت ببرید و افتخار کنید و شکر نمایید که مولایمان علی شد و فقط حیدر امیرالمؤمنین است... @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
وفای به عهد؛ دین و ایمان؛ ظهور... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ⬅ اصل (ریشه و پایه‌ی) دین، ادای امانت است و وفای به عهد[1]. 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ⬅ سه خصلت است که در هر که باشد منافق است، حتی اگر روزه بگیرد، نماز بخواند و خودش هم گمان کند که مسلمان است؛ کسی که هرگاه امین شمرده شود، خیانت نماید... و کسی که هرگاه وعده دهد، خلف وعده نماید[2]. 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ⬅ ایمان ندارد کسی که امانت‌دار نیست و دین ندارد کسی که وفای به عهد (و پیمان و قولش) ندارد[3]. 💠 امام زمان حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه: ⬅ و اگر شیعیان ما، که خداوند بر طاعت و بندگی توفیقشان دهاد، قلوبشان در وفای به عَهدی که بر عُهده‌ی ایشان است، مجتمع و متحد می‌گشت، یُمن لقا و دیدار ما با ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و در سعادت دیدار و مشاهده‌ی ما تعجیل واقع می‌شد[4]. 🔷 توضیحاتی تأمّل‌برانگیز از استاد میرباقری مرتبط با احادیث فوق: 👈 دعای عهد را بخوانید، دعای عهد مضمون عهدهای ما با امام است؛ ...کسی که با این عهد همراه می‌شود، چنین شخصی می‌تواند کنار رکاب امام زمان پایداری بکند... «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَی إِرَادَتِه وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَینَ یدَیه[5] - خداوندا، مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از ایشان قرار ده و از کسانی که می‌شتابند برای برآوردن خواسته‌های ایشان و از اطاعت‌کنندگان اَوامرش و از کسانی که در راه ایشان و برای ایشان در پیشگاهش به شهادت می‌رسند.» این‌ها بخشی از عهدهای ما با امام است. یکی از برکاتی که در دعاهایی که از معصوم درباره امام زمان علیه‌السلام نقل شده، این است آدم را بزرگ می‌کند. آدم را به آن عهدها و قرارهای بزرگش با امام آگاه می‌کند؛ آدم را سر قرار می آورد. 👈 ...این که این‌قدر روی خلف وعده تأکید شده، در آیات و روایات می‌فرمایند: مؤمن خلف وعد نمی‌کند (و از نشانه‌های منافق خلف وعده است)؛ چون اگر آدم خلف وعده کرد، زیر وعده‌هایش با خدا هم می‌زند، وعده‌های مهمش را هم زیر پا می‌گذارد. و این‌ خلف وعده‌ها باعث می‌شود تا انسان، سر قرارش با امامش نیز نایستد! 👈👈👈 کسی که عادت کرد در وعده‌های کوچک تخلف کند، یک وقتی یک وعده و قراری هم با امام زمان بگذارد، آنجا هم تخلف می‌کند[6]. 💠 چنانچه امام رضا علیه‌السلام نیز می‌فرمایند: ⬅ گناهان کوچک، راهی به سوی گناهان بزرگ است. هر کس که در گناهان کوچک و کم از خدا نترسد، در گناهان بزرگ و بسیار هم از او نمی ترسد[7]. 📚 منابع: [1] ✅ أَصْلُ اَلدِّينِ أَدَاءُ اَلْأَمَانَةِ وَ اَلْوَفَاءُ بِالْعُهُودِ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۹۴) [2] ✅ ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ مَنْ إِذَا اُئْتُمِنَ خَانَ ... وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ. (الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۹۰) [3] ✅ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ. (جعفریات (ابن اشعث کوفی): ج۱، ص۳۶) [4] ✅ وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اَللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اِجْتِمَاعٍ مِنَ اَلْقُلُوبِ فِي اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ اَلْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ اَلسَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا. (احتجاج (طبرسی): ج۲، ص۴۹۸) [5] مصباح الزائر (سید بن طاووس): ج۱، ص۴۵۵ [6] بخش‌هایی از سخنرانی شب دوم محرم، به تاریخ اول شهریورماه سال 1399، در حرم مطهّر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها (به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری) [7] ✅ اَلصغّائِرُ مِنَ الذُّنوبِ طُرُقُ اِلیَ الکَبائِرِ، وَ مَن لَم یَخَفِ اللهَ فِی الَقلیلِ، لَم یَخَفهُ فِی الکَثیرِ. (عیون اخبار الرضا (شیخ صدوق):‌ ج۲، ص۱۸۰) @justhadis110
✳️ پس چرا این همه دعا می‌کنم، مستجاب نمی‌شود؟! یکی از پاسخ‌ها و احتمالات: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ رَجُلٌ فَدَعَا اَللَّهَ أَنْ يَرْزُقَهُ غُلاَماً ثَلاَثَ سِنِينَ فَلَمَّا رَأَى أَنَّ اَللَّهَ لاَ يُجِيبُهُ قَالَ: يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنَا مِنْكَ فَلاَ تَسْمَعُنِي أَمْ قَرِيبٌ أَنْتَ مِنِّي فَلاَ تُجِيبُنِي؟! قَالَ فَأَتَاهُ آتٍ فِي مَنَامِهِ فَقَالَ: إِنَّكَ تَدْعُو اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُنْذُ ثَلاَثِ سِنِينَ بِلِسَانٍ بَذِيءٍ وَ قَلْبٍ عَاتٍ غَيْرِ تَقِيٍّ وَ نِيَّةٍ غَيْرِ صَادِقَةٍ فَأَقْلِعْ عَنْ بَذَائِكَ وَ لْيَتَّقِ اَللَّهَ قَلْبُكَ وَ لْتَحْسُنْ نِيَّتُكَ قَالَ فَفَعَلَ اَلرَّجُلُ ذَلِكَ ثُمَّ دَعَا اَللَّهَ فَوُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ. ⬅️ مردى از بنى اسرائيل سه سال تمام دعا كرد كه خداوند متعال پسری به او عطا فرماید، وقتى مشاهده كرد كه دعايش مستجاب نمى‌شود گفت: پروردگارا! آيا من از تو دور هستم و صداى مرا نمى‌شنوى يا مى‌شنوى ولى جوابم را نمى‌دهى‌؟ در خواب ديد شخصی به او مى‌گويد: تو سه سال است كه خداوند متعال را با زبانى آلوده و 👈 قلبى عات و ناپاک و نيّتى غیر صادق مى‌خوانى، بايد آلودگى را از زبانت بزدايى، در قلبت از خدا پروا داشته باشی و نيتت نیکو شود. آن مرد چنين كرد، سپس به درگاه الهی دعا کرد، آن‌گاه برايش پسرى به دنيا آمد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۲۴ پ.ن: در بیان معنی عات، کتب لغت چنین نگاشته‌اند: عات: متکبر؛ از حد درگذرنده عاتی: متکبری وارد شوند در فساد که پند کسی را نپذیرد. از ریشه‌ی عتو، به معنی زیاده‌روی در معصیت و سرکشی و طغیان و به تعبیر مولی علی علیه السلام در دعای کمیل: اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ الدُّعَاءَ. خداوندا؛ بر من ببخش آن گناهانی را که دعا را محبوس می‌گرداند. @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: ...طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ خَوْفُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ خَوْفِ اَلنَّاسِ طُوبَى لِمَنْ مَنَعَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ إِخْوَانِهِ... ✅ خوشا به حال كسى كه خوف خدا او را چنان مشغول ساخته که از ترسیدن از مردم فارغ گشته خوشا به حال كسى كه [پرداختن به] عيب خودش او را از عيب‌جوئى برادران مؤمنش باز داشته. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۶۸ 🔅 ولادت رسول رحمت حضرت محمد مصطفی صلی اللع علیه و آله و رئیس مذهب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
✳️ پرسیدم زشت‌ترین صفتی که ممکنه در آدم باشه چیه؟ یکی گفت: حسد یکی گفت: بخل یکی گفت... اما یکی از تأمّل‌برانگیز‌ترین پاسخ‌ها: 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ قِلَّةُ العَفوِ أقبَحُ العُيوبِ. ⬅️ كم‌گذشتى زشت‌ترينِ عيب‌هاست. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۰۰ پ.ن: لذا کسی که کینه به دل می‌گیره و گذشت نمی‌کنه، یکی از زشت‌ترین عیوب رو در خودش داره؛ حدیث ذیل را هم کنار حدیث فوق در نظر بگیرید: 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که مظهر رحمت واسعه‌ی الهی و رحمةٌ للعالمین هستند، در فرازی از وصیتشان خطاب به مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن لَم يَقبَلِ العُذرَ مِن مُتَنصِّلٍ، صادِقا كانَ أو كاذِبا، لَم يَنَلْ شَفاعَتِي. ⬅️ هر كه عذرخواهی دیگری را نپذيرد، چه شخص عذرخواه راست بگويد چه دروغ، به شفاعت من نخواهد رسید. 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۴، ص۳۵۲ @justhadis110
✳️ قس بن ساعده ایادی که عالم و حکیم بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را پیش از ولادتش به اسم و نسب می‌شناخت و منتظر ظهور او بود و می‌گفت: خدا را دینی است که از دین شما بهتر است و مردم را به بعثت حضرتش بشارت می‌داد و به تقیه عمل می‌کرد و به مردمی که اهلیتش را داشتند در ضمن مواعظش بدان دستور می‌داد. 💠 و پیامبر اکرم نیز برای او طلب رحمت می‌کرد و می‌فرمود: او در روز قیامت به تنهایی بمانند امتی محشور می‌شود. پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله از کسانی که از قبیله او بر آن حضرت وارد می‌شدند، از حکمت‌های قس پرسش می‌کردند و می‌فرمودند آیا در میان شما کسی هست که از سخنان او بداند؟ و به آن گوش فرا می‌دادند. ⬅️ از جمله وصیت‌های حکیمانه‌ی قس بن ساعده به فرزندانش چنین بود: برای شکم باقلائی بس است و شیر آمیخته با آب هم آن را سیراب می‌کند، 👈👈 هر که تو را به چیزی سرزنش کرد در خودش هم مانند آن هست و هر کس به تو ظلم کند، ظالمی بدو ظلم خواهد کرد، اگر بر نفست عدالت‌ورزی، مافوقت نیز بر تو عدالت ورزد، آن‌گاه که خواستی از چیزی نهی کنی از خود آغاز کن و چیزی را که نمی‌خوری گردآوری مکن و چیزی را که محتاج آن نیستی مخور، اگر خواستی چیزی را ذخیره سازی، آن عملت باشد، اگر می‌خواهی آقای قومت باشی خرجت را بر دیگران منه، اما ثروتت را با آنان در میان نه، با کسی که مشغول است (ذهنش به جهت گرفتاری مشوش) مشورت مکن اگر چه حاذق باشد، و با گرسنه مشورت مکن گرچه فهیم باشد، و با ترسو مشورت مکن گر چه ناصح باشد، ...چون دشمنی می‌کنی عدالت بورز و در گفتار میانه‌رو باش و بر تو باد صدقه دادن که آن کفاره گناهان است. ...و بر تو باد به صدقه دادن که آن کفّاره‌ی گناهان است. ✅ إِنَّ الْمِعَى تَكْفِيهِ الْبَقْلَةُ وَ تَرْوِيهِ الْمَذْقَةُ وَ مَنْ عَيَّرَكَ شَيْئاً فَفِيهِ مِثْلُهُ وَ مَنْ ظَلَمَكَ وُجِدَ مَنْ يَظْلِمُهُ مَتَى عَدَلْتَ عَلَى نَفْسِكَ عُدِلَ عَلَيْكَ مِنْ فَوْقِكَ فَإِذَا نَهَيْتَ عَنْ شَيْ‌ءٍ فَابْدَأْ بِنَفْسِكَ وَ لَا تَجْمَعْ مَا لَا تَأْكُلُ وَ لَا تَأْكُلْ مَا لَا تَحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ إِذَا ادَّخَرْتَ فَلَا يَكُونَنَّ كَنْزُكَ إِلَّا فِعْلَكَ وَ كُنْ عَفَّ الْعَيْلَةِ مُشْتَرَكَ الْغِنَى تَسُدُّ قَوْمَكَ وَ لَا تُشَاوِرَنَّ مَشْغُولًا وَ إِنْ كَانَ حَازِماً وَ لَا جَائِعاً وَ إِنْ كَانَ فَهِماً وَ لَا مَذْعُوراً وَ إِنْ كَانَ نَاصِحاً ...وَ إِذَا خَاصَمْتَ فَاعْدِلْ وَ إِذَا قُلْتَ فَاقْتَصِدْ ...عَلَيْكَ بِالصَّدَقَةِ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ. 📚 کمال الدین (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۶۸و۱۶۹ @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَنْ ضُيِّقَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ حُسْنُ نَظَرٍ مِنَ اَللَّهِ لَهُ فَقَدْ ضَيَّعَ مَأْمُولاً وَ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ اِسْتِدْرَاجٌ مِنَ اَللَّهِ فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً.1⃣ ⬅ كسى كه در تنگى و نادارى افتد و آن را حسن نظر خداوند نسبت به خودش نپندارد پاداشى را كه اميدش مى‌رفت را تباه كرده و كسى كه خداوند در داراييش گشايش داده و آن گشايش را چون دامى‌پنهان نداند كه خدا براى غافلگيرى او گذاشته، خود را از حادثۀ هراس‌انگيزى در امان پنداشته است. 💠 حضرت در سخن دیگری می‌فرمایند: ✅ أَيُّهَا النَّاسُ! مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ، فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اسْتِدْرَاجاً، فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً؛ وَ مَنْ ضُيِّقَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ، فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اخْتِبَاراً، فَقَدْ ضَيَّعَ مَأْمُولًا.2⃣ ⬅ آن را كه گشايشى در مالش پديد گرديد و گشايش را چون دامى پنهان نديد، خود را از كارى بيمناك در امان پنداشته، و آن كه تنگدست شد و تنگدستى را امتحانی به حساب نياورد، پاداشى را كه اميد آن مى رفت، ضايع کرده. 📚 منابع: 1⃣ تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ج۱، ص۲۰۶ 2⃣ نهج البلاغه (سید رضی): حکمت ۳۵۸ @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لَا تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ. ⬅ خدایا! بر محمد و آلش درود فرست، و آبرویم را به‌واسطه‌ی توانگری حفظ کن، و قدر و منزلت ظاهری‌ام را به‌واسطه‌ی تنگدستی پست مفرما که بر اثر آن، از روزی‌خوارانت روزی بخواهم و از بَدان و اشرار خلق عطایی بطلبم، تا در نتیجه (به جهت آنکه او را در این عطا مستقل دیدم و از تو که منعم حقیقی هستی غافل شدم) به سپاسگزاری کسی که عطایم می‌کند گرفتار شوم و از سوی دیگر نیز به سرزنش کسی که از عطا کردن به من باز می‌ایستد دچار گردم، و حال آن که در ورای این منع و عطای ظاهری خلق، تو هستی که متولّی حقیقی عطا و منع هستی، نه دیگران. 📚 صحیفه سجادیه:‌ فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه (دعای مکارم الاخلاق) پ.ن: ارتباط با خدا مثل ارتباط مستقیم با جریان برق است، مانند موبایل‌هایی که بعد از چند ساعت کاملاً شارژ می‌شوند،‌ ولی گاهی ما انسان‌ها به اشتباه به جای اتصال به جریان اصلی، از پاوربانک‌ها کمک می‌گیریم. در صورتی که خود پاوربانک‌ها هم انرژی‌شان ار از جریان اصلی می‌گیرند...! @justhadis110
✳️ قلبش درست نمی‌شود تا زمانی که زبانش درست نشود... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ...وَ اللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى [يَخْتَزِنَ‏] يَخْزُنَ لِسَانَهُ... وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه: لَا يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لَا يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى‏ يَسْتَقِيمَ لِسَانُه‏... ⬅️ ...به‌خدا قسم هیچ بنده‌ی با تقوایی را نمی‌بینم که از تقوایش بهره‌مند گردد، مگر آن‌که زبان خود را حفظ کند‌... و همانا از رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمود: ایمان بنده درست نمی‌شود تا وقتی که قلبش درست نشود؛ و قلبش درست نمی‌شود تا زمانی که زبانش درست نشود. 📚 نهج‌البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۷۶ @justhadis110
وای بر نمازگزاران... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لَیْسَ عَمَلٌ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلَاهًِْ فَلَا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ أَوْقَاتِهَا شَیْءٌ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ذَمَّ أَقْوَاماً فَقَالَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ یَعْنِی أَنَّهُمْ غَافِلُونَ اسْتَهَانُوا بِأَوْقَاتِهَا. ⬅ هیچ عملی نزد خداوند دوست داشتنیتر از نماز نیست، پس مبادا که هیچ کاری از کارهای دنیا شما را از نماز اوّل وقت باز دارد. خداوند عزّوجلّ اقوامی را سرزنش کرد و فرمود: الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (ماعون:۵)؛ یعنی کسانی که از روی غفلت نسبت به اوقات نماز سهلانگاری میکنند. 📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۲۰ 💠 از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل است که درباره‌ی یکی از مهمترین مصادیق ساهون (به معنی سهل‌انگاران) در آیه‌ی شریفه‌ی :الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (ماعون:۵) فرمودند: ✅ تَأْخِیرُ الصَّلَاهًِْ عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا لِغَیْرِ عُذْرٍ. ⬅ مقصود در این عبارت، تأخیرانداختن نماز از اوّل وقت و بدون عذر است. 📚 وسایل الشیعه (شیخ حر عاملی): ج۴، ص۱۲۴ 💠 از رسول اکرم صلوات الله علیه و آله نقل است که در خصوص ویلی که در این آیه بیان شده است فرمودند: ✅ الصَّلَاهًُْ عِمَادُ الدِّینِ فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَهُ وَ مَنْ تَرَکَ أَوْقَاتَهَا یَدْخُلُ الْوَیْلَ وَ الْوَیْلُ وَادٍ فِی جَهَنَّمَ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. ⬅ نماز ستون دین است، هرکس از روی عمد نماز خود را ترک کند دینش را ویران نموده است و هرکس اوقات آن را ترک نماید داخل «ویل» خواهد شد، و «ویل» وادی ای است در دوزخ چنان‌که خداوند فرموده است: فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ* الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. (ماعون:۴و۵) 📚 جامع الأخبار (شعیری): ص۷۳ ✳ از طرف دیگر، نماز اول وقت، عامل برآورده شدن حاجات و حفظ شدن انسان از گرفتاری‌ها و دور شدن شیطان: 💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمایند؛‌ موسی علیه السلام در خلال گفتگویش با خداوند گفت: ✅ إِلَهِي فَمَا جَزَاءُ مَنْ صَلَّى اَلصَّلَوَاتِ لِوَقْتِهَا قَالَ أُعْطِيهِ سُؤْلَهُ وَ أُبِيحُهُ جَنَّتِي. ⬅ خدای من، کسی که نمازها را در اول وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا و بهشتم را برایش مباح می‌کنم. 📚 امالی (صدوق): ج۱، ص۲۰۷ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إِنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا صَلَّى اَلصَّلاَةَ فِي وَقْتِهَا وَ حَافَظَ عَلَيْهَا اِرْتَفَعَتْ بَيْضَاءَ نَقِيَّةً، تَقُولُ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ اَللَّهُ وَ إِذَا لَمْ يُصَلِّهَا لِوَقْتِهَا وَ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا اِرْتَفَعَتْ سَوْدَاءَ مُظْلِمَةً تَقُولُ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اَللَّهُ. ⬅ بنده هنگامى كه نماز را در وقت مقرّر آن به‌جاى آورد و مراقبت اوقات آن نمايد، نماز سپيدگون و روشن و پاکیزه به‌آسمان بالا رفته و به بنده خطاب كند: مرا حفظ کردی، خداوند تو را حفظ نماید. و هر گاه آن را در وقت مقرّر خود به‌جاى نياورد و مراقب اول وقت آن نباشد، بلكه قضاى آن را پس از گذشتن وقت به‌جاى آورد، آن نماز سياه و تيره و تار به‌آسمان می‌رود و به بنده خطاب می‌كند: مرا ضايع ساختى، خداوند تو را ضايع گرداند. 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۰۹ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لاَ يَزَالُ اَلشَّيْطَانُ هَائِباً لاِبْنِ آدَمَ ذَعِراً مِنْهُ مَا صَلَّى اَلصَّلَوَاتِ اَلْخَمْسَ لِوَقْتِهِنَّ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ اِجْتَرَأَ عَلَيْهِ فَأَدْخَلَهُ فِي اَلْعَظَائِمِ. ⬅ شیطان از فرزندان آدم، مادامی که نمازهای پنج‌گانه‌شان را اول وقت به‌جای آورند در ترس و هراس است؛ اما وقتی اول وقت را به تأخیر اندازد، جرئت کرده پیش می‌آید و او را به گناهان عظیم داخل می‌کند. 📚 امالی (شیخ صدوق): ج۱، ص۴۸۴ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام: ✅ مَن عَمِلَ بِالجَورِ عَجَّلَ اللّه ُهُلْكَهُ. ⬅️ هر كس ستم كند، خداوند نابودى او را شتاب بخشد. 📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): حکمت ۸۷۲۳ @dua_sadeqin @justhadis110
✳️ چقدر این حدیث شریف مایه‌ی امید و محو کننده‌ی یأس است و دست انسان را برای هر دعایی باز می‌گذارد... 💠 مولی الموحدین امام العارفین سید المتقین امیر المؤمنين اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو؛ فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّه ُ عزّ و جلّ فَرَجَعَ نَبيّا، و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام، و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ. ⬅️ به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از نسبت به آنچه بدان اميد دارى؛ زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانواده‌اش آتشی برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّ و جلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر بازگشت. ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد. و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند، اما [به خدا] ايمان آوردند و برگشتند. 📚 امالی (شیخ صدوق): ص۲۶۱ @justhadis110