eitaa logo
معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
106 ویدیو
258 فایل
به کانال معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها خوش آمدید 🔊ادمین کانال👇 @MHOSEINIM ایدی معاون پژوهش @shakeri313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆🔆🔆🔆🔆 💎کانال پژوهشیار طلاب مجازی و غیر حضوری شروع به فعالیت نمود. 📚 اهداف کانال ۱. ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی از طریق گسترش فرهنگ پژوهش ۲. هدفمند کردن تحقیقات آموزشی ۳. ارائه مشاوره‌های پژوهشی ۴. همکاری و حمایت در انجام پژوهش‌های علمی ؛ ۵. برطرف نمودن مشکلات و نیازهای پژوهشی؛ ❇️ برنامه های کانال ✅شنبه: بیان نکاتی ناب درزمینه نگارش مقالات و پایانامه ✅یکشنبه: معرفی پژوهشگران موفق ✅دوشنبه: معرفی مجلات پژوهشی ✅سه شنبه: معرفی مراکز و نرم افزارهای پژوهشی و کتابخانه ها، ✅چهارشنبه: معرفی کتب پژوهشی، مقالات و پایان نامه ها و اولویت های پژوهشی، ✅پنجشنبه: معرفی همایشها،جشنواره ها، نشستها و انجمن های علمی. ✅جمعه: بیانات بزرگان در زمینه پژوهش و احکام مربوط به پژوهش 🍀ان شاءالله با رسیدن به این‌ اهداف، گامی مؤثری در ارتقاء کیفی و کمی پژوهش در بین طلاب این مرکز برداشته و مسیر پژوهش را برای دانش پژوهان گرامی هموار نمائیم. 🌐 کانال پژوهشیار طلاب مرکز مجازی و غیر حضوری 🆔 @pzh_mgh 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
🔰 نشست مجازی: «استراتژی رسانه‌ای معارف حسینی» گفتگوهای برخط اینستاگرامی ▪️کُنش رسانه‌ها در معارف حسینی 👤محمدمهدی سرافراز شکوهی؛ پژوهشگر تاریخ و دین پنجشنبه ۲۰ مرداد ساعت ۲۱:۳۰ ▪️عزاداری و آسیب‌های رسانه‌ای 👤وحید واحد جوان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران جمعه ۲۱ مرداد ساعت ۲۱:۳۰ ▪️زینب کبری، رسانه قیام حسینی 👤سعید طاووسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) یک‌شنبه ۲۳ مرداد ساعت ۲۱:۳۰ ▪️رسانه‌ها و معارف حسینی 👤مهدی مسائلی؛ نویسنده و پژوهشگر دوشنبه ۲۴ مرداد ساعت ۲۱:۳۰ ▪️محرم، رسانه دین 👤وحید سهراب‌فر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ساعت ۲۱:۳۰ 🛑 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
📚 حماسه امام سجاد(ع) 🔻همین الان چشمتان را ببندید و به این فکر کنید که در افکار عمومی چه تصویری از حضرت امام سجاد(ع) شکل گرفته است! متاسفانه بخش اعظم این تصویر، ایشان را یک شخصیت منزوی و منفعل تصور می‌کنند که پس از حادثه عظیم عاشورا در مدینه و گوشه‌ای از جهان اسلام از وقایع و حوادث منتزع شده و صرفا به عبادت و نیایش مشغول بوده‌اند. 🔹کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» به عنوان یک اثر در تشریح سیره امام سجاد(ع) دقیقا در نقطه مقابل این تصور نادرست است. 🔹 مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت امام سجاد(ع) که از عصر عاشورا آغاز شد بخش مهمی از تاریخ ۲۵۰ ساله حیات ظلم‌ستیزانه ائمه معصومین(ع) از پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) است. روش و هدایت حضرت زین‌العابدین(ع) در دوران اختناق‌آمیز بنی‌امیه موجب شد تا جمعیت اندک و ضریه دیده تشیع و نیروهای انقلابی آن در مدت زمان کوتاهی در کمتر از یک قرن به جمعیتی انبوه تبدیل شوند و کار به جایی برسد که کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیع به سرنگونی حکومت بنی‌امیه ختم شود. 🔻«حماسه امام سجاد(ع)» حاوی تحلیل‌های محققانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیره سیاسی امام سجاد(ع) است. این کتاب حاصل سخنرانی‌های متعدد معظم‌له است که با موضوع بررسی سیره امام چهارم شیعیان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۱ ایراد شده است. امید که حرکت سیاسی ایشان از سوی عموم جامعه اسلامی به درستی درک شود. 🏴انجمن علمی پژوهشی معارف انقلاب اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهرا(س) @maaref_enghelab_islami_jz 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
🌷 "کارگاه استخراج مقاله از پایان‌نامه" 🌷 💠 شرایط: 1⃣ فارغ‌التحصیل سطح سه حوزوی 2⃣ دفاع از پایان‌نامه 3⃣ حضور فعال در جلسات و انجام تکالیف 💠 نحوه ثبت نام، با ارسال: 1⃣ نام و نام خانوادگی 2⃣ شماره تلفن‌همراه 3⃣ شهر محل سکونت 4⃣ نام مرکز علمی 5⃣ رشته تحصیلی 6⃣ عنوان و نمره پایان‌نامه 💠 استاد کارگاه: جلال‌الدین حیدری‌فطرت (مدرس دوره‌های پژوهشی) 💠 زمان و کیفیت برگزاری: بازه هفته آینده (۲۲ تا ۲۸ مرداد) به صورت مجازی آفلاین (زمان دقیق به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود) ⭕️ هزینه دوره: یک بار قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه(ع) ⬅️ به آی‌دی ادمین شبکه: 🆔 @admin_islamologist 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
صد و شانزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔺با موضوع آسیب‌های روان‌شناختی و تربیتی فضای مجازی برای افراد و خانواده‌ها 🔸 باحضور حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر رضا مهکام عضو هیئت علمی گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📆 تاریخ: دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ 🕙 زمان: ۱۰:۳۰ صبح 📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان): heyatonline.ir/graaph 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
💠پاسخ حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی به شبهاتی که پیرامون مسئله حجاب مطرح شده است (مباحث مقدماتی) ❇️ در ارتباط با مسئله حجاب درسال های اخیر به گونه های متعددی، چه درفضای مجازی وحقیقی نکته هایی بیان شده است؛ ✅ اما پیشینه بحث به بعد از عصر مدرنیته وکشاندن زنان به بازار کار در اروپا بر می گردد ودر ادامه و تحت تاثیر آن در کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهایی که مستعمره کشورهای غربی بودند مثل مصر که تحت سلطه انگلیس بود وتونس ومراکش والجزایر که در سلطه فرانسه بودند، روشنفکران این کشورها ا به این مسئله دامن زدند. این افراد تصور می کردند که حجاب سبب انزوای زنان ودور ماندن از قافله پیشرفت است؛ البته درابتدا مبارزه این افراد با هدف خارج شدن زنان از انزوای منزل بود ، اما بعد گسترش پیدا کرد که اولا:حضورشان مختلط باشد وثانیا: پوشش وجود نداشته باشد چون پوشش‌ را مانع فعالیت زنان می دانستند. ✅با انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره رویکرد مردم نسبت به دین در ایران فراوان شد وزنان شرکت کننده در راهپیمایی ها کم کم خودشان حجاب را انتخاب کردند (هرچند افراد بی حجاب هم بودند) تا زمانی که انقلاب پیروز شد وجو غالب وعمومی دینی واسلامی شد.و امام هم دستوراتی نسبت به مسأله حجاب وحضور زنان در اداره ها و... دادند . در هر صورت رویکرد امام وجمهوری اسلامی نسبت به حجاب همچون دیگر شعائر روشن بود. ✅در سال های اخیر هم این شبهات با انگیزه های مختلفی مطرح می شود(یا معرفتی ویا با اغراض سیاسی و اجتماعی و...) وکلیپ های مختلفی در این زمینه نیزمنتشر شده است که بنده هم با توجه به تخصص خودم به برخی از این شبهات پاسخ دادم؛ 💠اما اخیرا شبهه ای در فضای مجازی منتشر شده است که واکنش هایی داشته وبرخی تحت تاثیر این شبهات قرار گرفته اند چون شبهه درون دینی است (به بیان دیگر مستندات شخص مطرح کننده شبهه آیات قرآن کریم است) وتصور مؤمنان و معتقدان به قرآن این بود که پس تا کنون تفسیر درستی از آیات قرآن برای ما نشده است واگر این گونه تفسیر شود درست است. ❇️در مطلب بیان شده توسط شبهه کننده چند نکته است: 1⃣حجاب یک امر عرفی است ، نه شرعی؛ باید دید که عرف چه چیزی را برای زنان پوشش می داند. 2⃣ درمورد آیه 59 احزاب" يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا" 🔰 گفته شده اینجا مراد از نساء مؤمنین: مخاطب آن را زنان شخصیتهای سیاسی و زنان در حد بالای ایمان دانسته و مسلمانان عادی را از این حکم خارج کرده است، یا مربوط به زنانی است که ازدواج کرده ومخاطب دختران نیست؛ از آیات سوره نور هم به سادگی گذشتند . 3⃣ بحث دیگر مطرح شده در این کلیپ ها: امروز با بی‌حجابی برخورد وبه اجبار می خواهند زنان را به زوربا حجاب وچادری کنند . ((🔰باید توجه داشت که دررابطه با نحوه برخورد با بی حجابی یا بدحجابی بحث خاص خودش را دارد(دو بحث دیگر است)؛ اولا: آیا حکومت می تواند ورود پیدا کند والزام حکومتی به حجاب داشته باشد یا نه؟ بحث دیگری را می طلبد که در جای خودش به آن پرداخته شده است.(قاعده نهی از منکر، قاعده التعذیر کل معصیه وقاعده حریم حمی). ثانیاً : نسبت به شیوه برخورد، اگر این را منکر بدانیم چگونه باید برخورد کرد؟ شیوه ها چگونه باشد؟ یقینا صاحب نظران دینی نظرات گوناگونی در شیوه های نهی از منکر دارند که باید درجای خودش بحث شود.)) 🔰نسبت به اینکه می‌خواهند زنان را به زور چادری کنند، کسانی که درایران هستند می دانند که چالش جامعه امروز ما چادری کردن بانوان نیست وبرخی زنان هستند که چادر نمی پوشند ولی حجاب شرعی را رعایت می کنند وپوشش مناسبی دارند که هم در عبارات شیعه وهم اهل تسنن هست وبرخی فقها گفتند این از ضروریات دین است . پوشیده بودن بدن زن غیر از وجه وکفین ضروری است. ✏️ در کتاب نکاح آیت الله مکارم به مناسبتی 7 دسته روایات را آورده اند وآمده است: در روایات بحث روی استثنائات است واز استثنا ئات سؤال می شود(کجااستثناء، نزد چه کسی استثناء و...) ⏪پس اصل پوشش‌ زن «الا الوجه والکفین» مورد اتفاق است واز اتفاق گذشته وتبدیل به ضروریات دین شده است واصلا بحث چادری کردن وآن هم به زور نیست. 🔽🔽🔽 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
🔽🔽🔽 ✅یکی از سخنانی که در این کلیپ مطرح شده است در رابطه با این آیه است: 💫يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ✅ چند نکته پیرامون این آیه گفتند 1⃣ خداوند به پیامبر دستور داده است که به زنان وهمسران ودخترانت ونساء مؤمنین بگو که پوشش شان اینگونه باشد. ✍ ادعا شده است که: دستورات الهی دو قسم اند: گاهی خداوند به صورت مستقیم وارد می شود (وقتی خیلی مهم باشد) چون أقیموا الصلاه ( نماز بخوانید ) ، کتب علیکم الصیام(روزه برشما واجب است) ، آتوا الزکاه( زکات بدهید ) و لله علی الناس حجّ البیت ( حج انجام دهید) وبعد هم مورد سؤال که چرا جهنم رفتید ومی گویند: از نماز گذاران نبودیم و... و گاهی هم دستورات خیلی مهم نیست وخداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید توبگو ✏️این مورد بررسی می شود: ✅ بررسی ادعا: این ادعا (که اگر مهم باشد خود خداوند مستقیما می فرماید واگرمهم نباشد به پیامبرش می فرماید تو بگو) باید مستند باشد؛ مثلا بگوید: دانشمندان علوم قرآنی یا مفسران بزرگ ویا ادبا گفتند اما اینجا ادعایی است بدون دلیل 🔰توضیح: در عبارات عربی نشانه مهم و موکد بودن یک جمله این است که ازخودکلمات ،ترکیبات و هیئات استفاده می شود ؛ مثلا: تأکیدات ، قسم ها، جمله بندی ها ، استفاده از جمله اسمیه، ضمیر منفصل و حروف مؤکد، تقدیم وتأخیر هاو پشت سرش تهدید وترک آمدن و... که همه نشان از مهم بودن جمله دارد. 🔸مثال1: در بحث تحریف قرآن که برخی روایات در این زمینه است، علماء برای پاسخ دادن به روایات وادعاها به تأکیدات به کار رفته در ایه سوره حجر «إنا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون » استناد می کنند. إن برای تأکید ، ضمیر نا ، نحن ضمیر منفصل، نا در نزلنا ، له برای تأکيد، لام لحافظون هم برای تأکيد این همه تأکید نشان از مهم بودن جمله دارد؛ پس ده ها روایت اگر دال برتحریف بکند با همین آیه کنار گذاشته می شود ورد می شود. ✅ بنابراین خداوند تأکيد که ما این قرآن را نازل کردیم وتأکید که به یقین خود ما از آن هم محافظت می کنیم . 🔸مثال2: آیاتی که پشت سر آن تهدید است که نشان از مهم بودن آن دارد. مثلا آیات مرتبط با احکام که احکامی بیان می شود وبعد می فرماید تلک حدود الله ... این ها حدود الهی است فلا تعدووها ودر برخی موارد فلا تقربوا اصلا به آن نزدیک نشوید وبا این تعابیر ما متوجه مهم بودن حکم می شویم 🔸مثال 3: در مورد دعوت پیامبر آیه: لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ... فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» ... باید بترسند کسانی که مخالفت با امر پیامبر می کنند... ⏪ نتیجه: به کاررفتن این واژه ها،ترکیبات،حروف مؤکد،قسم ها ،جمله اسمیه و... نشان از مهم بودن دارد پس بنابراین ابنکه خداوند خودش بفرماید یا به پیامبر بفرماید شما بگویید این دال بر مهم بودن یا نبودن نیست. 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣پاسخ حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی به شبهه عرفی یا شرعی بودن حجاب (مباحث مقدماتی) 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
✍گفتند(شبهه کننده) :خداوند فرموده پوشش داشته باشید ونوع آن را به عرف واگذارکرده که ببینیم عرف چه چیزی را پوشش می داند. ✅پاسخ : بله جاهایی شریعت به عرف واگذار کرده،یعنی حکم را گفته وموضوع را به عرف واگذار کرده است، اما گاهی علاوه برحکم خودش بیان موضوع هم کرده است 🔸مثال: می گوییم المسافر یقصر: نماز مسافر شکسته است؛ اما مسافر کیست؟ ممکن است عرف یک کسی را مسافر وشرع هم تعریفی برای مسافر دارد (مثلا 8 فرسخ شرعی...) پس ممکن است تعریف عرف وشرع از مسافر با هم فرق بکند ⏪پس گاهی شریعت علاوه برحکم متعلق حکم یا موصوع راهم بیان کرده است. ⏪ گاهی هم شارع موضوع را به عرف واگذار می کند : مثال : «وعاشروهن بالمعروف» خداوند فرمود: باهمسران تان معاشرت به معروف داشته باشید. ✏️معروف چیست؟ فقها ومفسرین بحث کردند؛ آنچه که عرف متشرعه وفطرت سالم وعقل درست آن را معروف بداند. ✏️مرحوم شیخ طوسی در المبسوط 5بار به این آیه استناد کرده است؛ مثال: آیا مرد نیاز است برای همسرش خادمه بگیرد؟ شیخ طوسی گفتند: اگر درمنزل پدر طوری زندگی می کرده که خادمه داشته گرفتن خادمه اینجا هم مصداق معاشرت به معروف است. (قاعده طلایی معاشرت به معروف ) 🔸مثال دیگر: نوع لباس وخوراک و... فقها نظرشان این است: باید دید جایی که زندگی می کند چه چیزی را خوراک ویا پوشاک معروف این زن می دانند. لذا هم جغرافیا وهم مکان وهم زمان در نوع لباس پوشیدن تأثیر دارد چون وعاشروهن بالمعروف (البته عرف متشرعه) ❇️ در بحث محدوده حجاب برای زن: آیا مانند صلوه مسافر و... است که شريعت مشخص کرده یا به عرف واگذار شده است؟ ⏪ در بحث حجاب وپوشش شریعت تعریف کرده است که محدوده حجاب چقدر باشد وبرای زن لازم است پوشش تمام بدن الا وجه وکفین، پس کفایت نمی کند بگوییم ببینیم عرف چه چیزی را پوشش زن می داند چون در برخی مناطق یک مقدار موها بیرون و.. می گویند حجاب دارد ودر جایی دیگر هم به شکل دیگر، اینجا نمی شود حتی به عرف جامعه اسلامی مراجعه کرد چون شریعت تعریف کرده است. ✅ در مورد نوع لباس زن : امام خمینی ره در استفتائات و... و در توضیحات محشی درباره حجاب می فرماید: نوع لباس ورنگ آن تفاوت نمی کند، بلکه واجب است پوشاندن تمام بدن غیرصورت ودست ها تا مچ ولی پوشیدن لباس های زینتی هرچند بدن آشکار نباشد جایز است. ⏪ پس چه نوع لباسی با چه رنگی به عرف واگذار شده است (هرچند نباید زننده باشد و...) وشریعت در نوع ورنگ دخالت نمی کند مگر به عنوان ثانوی، اما شریعت تعریف کرده است که حجاب این است. ⏪ خلاصه مطلب : در مواردی شریعت حکم را به عرف واگذار می کند مانند عاشروهن بالمعروف، حکم را که وجوب معاشرت است بیان می کند؛معروف چیست به عرف واگذار شده است؛ اما جاهایی هم موضوع وحکم وهم متعلق حکم را شریعت بیان می کند؛ مانند مسافر که حکم را تحدید می کندکه این مقدار راه برود می شود مسافر... ؛ ⏪بنابراین در مسئله حجاب شریعت هم موضوع وهم حکم را بیان کرده است وبه عرف واگذار نشده است. 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣(حجة الاسلام و المسلمین دکتر داوودی) حجاب مخصوص شخصیت ها نیست و.. 👇👇👇 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260